Mikä mahtaa aiheuttaa Iveco Dailyn 2.8L (78kW, ei turbo) mielestäni kohtuuttoman suuren polttoaineen kulutuksen? Moottori käy tasaisin kierroksin, vaihteet ok; ykkönen aika tehoton, kakonen, kolmonen ja nelonen kierrokset/vääntö kohdallaan. Huippunopeus/viitosvaihde tehoton.
Moottorin lämmöt ok, samoin pakokaasut. Ikää autolla jo yhdeksän vuotta mutta mittarin mukaan ajettu vasta reilut 100tkm!
Ideoita, neuvoja ja kokemuksia vastaanotetaan.
dieselkoneen suurentunut kulutus
15
13975
Vastaukset
- tuumailia
Paljon oli alunperin, paljon nyt ja suureniko kulutus ykskaks vai pikkuhiljaa?
Ja jos pikkuhiljaa, liittyykö siihen esim. renkaiden vaihto tai jotain remonttia/huoltoa?- tietystikin
että jos ykskaks
- koska turboton
Turboton diiseli on yleensä tehoton...
Eiköhän ne ongelmat ole ruiskutuspuolella.
Jos polttoainetta palaa liikaa, niin pitäisi pakoputkesta tulla "lakua" herkästi.
Toisaalta laiskuus diiselissä yleensä merkitsee että enemmällä polttoainemäärällä kulkisi paremmin.- aloittaja "kokemuksi
autossa on 100L tankki, ja löpömittari tipahtaa n. neljänneksen 100km, eli kulutus n. 25L satasella!
pakokaasut normaalit, moottorin lämmöt/nesteet normaalit. kuten sanottu ykkösvaihteella ei vääntöä, vitosvaihteella ei saa kierroksia/nopeutta yli 90km (ei nopeudenrajoitinta). - 00000000000000
aloittaja "kokemuksi kirjoitti:
autossa on 100L tankki, ja löpömittari tipahtaa n. neljänneksen 100km, eli kulutus n. 25L satasella!
pakokaasut normaalit, moottorin lämmöt/nesteet normaalit. kuten sanottu ykkösvaihteella ei vääntöä, vitosvaihteella ei saa kierroksia/nopeutta yli 90km (ei nopeudenrajoitinta).lämpeneekö vanteet/jarrut? sillon jarrut laahaa.
onko ruiskutusennakko kunnossa, hihna hypännyt? - siis hetkinen
aloittaja "kokemuksi kirjoitti:
autossa on 100L tankki, ja löpömittari tipahtaa n. neljänneksen 100km, eli kulutus n. 25L satasella!
pakokaasut normaalit, moottorin lämmöt/nesteet normaalit. kuten sanottu ykkösvaihteella ei vääntöä, vitosvaihteella ei saa kierroksia/nopeutta yli 90km (ei nopeudenrajoitinta).Siis et kai sä tätä kulutusta laske polttoainemittarin viisarin asennosta? Eihän se nyt sitä tarkoita että jos mittari liikkuu neljänneksen, että polttoainetta olisi kans kulunut neljännes tankista. Vastaavia keskusteluita käydään tuolla mopedit palstalla.
- ö_ö
Tarkasta ilmanputsari
- aloittaja omistaja
ilmanputsarihan on siis ok, mittasin päästöt, ns. diesel-arvo on 0.63, eli matala.
- Pakuman
aloittaja omistaja kirjoitti:
ilmanputsarihan on siis ok, mittasin päästöt, ns. diesel-arvo on 0.63, eli matala.
Katalysaattori tukossa. Fortea tankkiin ja tonni lastia ja moottoritielle. Nelos vaihde kytkettynä kaasu pohjassa 300 kilometriä ja mielellään ylämäkiä. Dieselin katalysaattori tukkeentuu pätkäajossa ja polttoaineen kulutus lisääntyy kun moottori ei "hengitä".
- aloittaja kysyjä
Pakuman kirjoitti:
Katalysaattori tukossa. Fortea tankkiin ja tonni lastia ja moottoritielle. Nelos vaihde kytkettynä kaasu pohjassa 300 kilometriä ja mielellään ylämäkiä. Dieselin katalysaattori tukkeentuu pätkäajossa ja polttoaineen kulutus lisääntyy kun moottori ei "hengitä".
dieselikatti? jos löytyy, pitääpä tarkistaa! Ruiskutus ruuvilla säädetty jo pieneksi; 0.62 arvolla! "Hihna hypännyt?" (eli onko venttiilit silloin epänormaalissa asennossa>"falskaa"??)
Jarrupalatkin aukeaa ok (ei laahaa). - dieselheppu
aloittaja kysyjä kirjoitti:
dieselikatti? jos löytyy, pitääpä tarkistaa! Ruiskutus ruuvilla säädetty jo pieneksi; 0.62 arvolla! "Hihna hypännyt?" (eli onko venttiilit silloin epänormaalissa asennossa>"falskaa"??)
Jarrupalatkin aukeaa ok (ei laahaa).Kuulostaa siltä että moottorissa on menty säätämään maksimiruiskutusmäärää ja sillä yritettty "korjata" muuta oiretta.
Diesel moottori polttaa puhtaasti jos se saa riittävästi ilmaa ja ruiskutuksen ajoitus on oikea. Vapaasti hengittävässä on ehdottoman tärkeää että ilman tulo ei takkua. Myöskään pakopuolella ei saa olla vastusta eli äänenvaimentaja ja mahdollinen katalysaattori täytyy virrata vapaasti.
Jos pakosarjan jälkeen mitataan vastapaine, ei se saisi nousta juurikaan. Ehkä tommoinen 0,2 bar maksimikierroksilla ja -kuormalla enimmillään.
Nokka-akselin ajoitus on syytä olla myös kohdallaan, moottorin hengitys riippuu voimakkaasti siitä. Pielessä oleva ajoitus alentaa tehokkaasti täytöstä, joka ahtamattomassa on muutenkin kriittinen.
Jos moottori on alkanut ensin savuttamaan ja sitten on pienennetty maksimisyöttöä, on vedot taatusti kateissa.
Voima syntyy moottorissa nimenomaan syöttömäärästä.
Dieselmoottorin vääntöä ja sitä kautta tehoa säädetään nimenomaan polttoaineen ruiskutusmäärää säätämällä, pumpun säädin hoitaa kierrosten rajoittamisen ja kaasupolkimella pyydetään lisää vääntöä.
Epäilen että jokin edellämainituista ongelmista on tapahtunut tai sitten pumpun ajoitus on siirtynyt myöhäisemmälle.
Silloin yleensä myös käynnistyvyys kärsii.
Oireena on usein juuri tehojen pienentyminen ja kulutuksen kasvu.
Samalla siihen liittyy sinistä savutusta joka on varma myöhäisen ajoituksen merkki, jos moottori on muuten kunnossa.
Lämpimänä mahdollinen katalysaattori häivyttää savua mutta jos kylmänä tulee pitkään kitkerää hajua ja sinistä savua, on jotain vialla.
Suuttimissa tapahtuu nykyään aniharvoin särkymisiä, kuluminen voi lisätä hieman savutusta, mutta suurta vaikutusta sillä ei ole jos moottori käy tasaisesti ja on muuten kunnossa.
Polttoainepuolen ilmavuodot ovat lisäksi sellainen vaiva joka vie tehot pois ja käynnistyminen kärsii.
Erityisesti muistuttaisin että ruiskutuspumpun säätöihin ei pidä tehdä muutoksia, ennenkuin on ehdottoman varmaa että muualla ei ole vikaa.
Pumpun ajoitus mekaanisessa järjestelmässä on ehdottomasti tärkein tarkastettava asia.
Ruiskutusmäärän pienentäminen ruuvia kääntämällä ei korjaa mitään vikaa.
Toinen asia on sitten jos pumppu on vaurioitunut. Sitten se voi vaatia korjauksen ja säädön, mutta normaalisti sen säätöä ei pidä mennä noin vain muuttelemaan.
Kunnossa oleva dieselmoottori vetää tasaisesti eikä savuta. - Asian vierestä
dieselheppu kirjoitti:
Kuulostaa siltä että moottorissa on menty säätämään maksimiruiskutusmäärää ja sillä yritettty "korjata" muuta oiretta.
Diesel moottori polttaa puhtaasti jos se saa riittävästi ilmaa ja ruiskutuksen ajoitus on oikea. Vapaasti hengittävässä on ehdottoman tärkeää että ilman tulo ei takkua. Myöskään pakopuolella ei saa olla vastusta eli äänenvaimentaja ja mahdollinen katalysaattori täytyy virrata vapaasti.
Jos pakosarjan jälkeen mitataan vastapaine, ei se saisi nousta juurikaan. Ehkä tommoinen 0,2 bar maksimikierroksilla ja -kuormalla enimmillään.
Nokka-akselin ajoitus on syytä olla myös kohdallaan, moottorin hengitys riippuu voimakkaasti siitä. Pielessä oleva ajoitus alentaa tehokkaasti täytöstä, joka ahtamattomassa on muutenkin kriittinen.
Jos moottori on alkanut ensin savuttamaan ja sitten on pienennetty maksimisyöttöä, on vedot taatusti kateissa.
Voima syntyy moottorissa nimenomaan syöttömäärästä.
Dieselmoottorin vääntöä ja sitä kautta tehoa säädetään nimenomaan polttoaineen ruiskutusmäärää säätämällä, pumpun säädin hoitaa kierrosten rajoittamisen ja kaasupolkimella pyydetään lisää vääntöä.
Epäilen että jokin edellämainituista ongelmista on tapahtunut tai sitten pumpun ajoitus on siirtynyt myöhäisemmälle.
Silloin yleensä myös käynnistyvyys kärsii.
Oireena on usein juuri tehojen pienentyminen ja kulutuksen kasvu.
Samalla siihen liittyy sinistä savutusta joka on varma myöhäisen ajoituksen merkki, jos moottori on muuten kunnossa.
Lämpimänä mahdollinen katalysaattori häivyttää savua mutta jos kylmänä tulee pitkään kitkerää hajua ja sinistä savua, on jotain vialla.
Suuttimissa tapahtuu nykyään aniharvoin särkymisiä, kuluminen voi lisätä hieman savutusta, mutta suurta vaikutusta sillä ei ole jos moottori käy tasaisesti ja on muuten kunnossa.
Polttoainepuolen ilmavuodot ovat lisäksi sellainen vaiva joka vie tehot pois ja käynnistyminen kärsii.
Erityisesti muistuttaisin että ruiskutuspumpun säätöihin ei pidä tehdä muutoksia, ennenkuin on ehdottoman varmaa että muualla ei ole vikaa.
Pumpun ajoitus mekaanisessa järjestelmässä on ehdottomasti tärkein tarkastettava asia.
Ruiskutusmäärän pienentäminen ruuvia kääntämällä ei korjaa mitään vikaa.
Toinen asia on sitten jos pumppu on vaurioitunut. Sitten se voi vaatia korjauksen ja säädön, mutta normaalisti sen säätöä ei pidä mennä noin vain muuttelemaan.
Kunnossa oleva dieselmoottori vetää tasaisesti eikä savuta.Moottorin ajottaiseen tehottomuuteen on paljonkin mahdollisia syitä, mutta samanaikaiseen suureen kulutukseen niiden vaikutus pitäisi olla päinvastainen.
Pumpun säätö, tukkonen puhdistin, tai katti, ym. puhumattakaan nokka-akselin ajoituksesta ! , vaikuttavat jompaan kumpaan, mutta ei kumpaankin, jos kone kerran käy välillä normaalisti eikä savuta, .
Mikäli aloitus ei ole provo, niin vika todennäköisesti on polttoainepuolella esim, että tankille menevä putkisto on vahingoittunut ja imee välillä ilmaa ja suuttimien ylivuotoputki vuotaa ulos , se kun ei tiputtele alleen lätäkköä koneen ollessa sammuksissa.
Jos poikkeuksellisen suuri määrä polttoainetta menee koneen kautta, se näkyy taatusti savuna putken , joten kulutus on normaalia käytettyyn tehoon tai vuotaa jostain ulos.
25 litraa / 100 on täysin mahdollinen kaupungin jakeluajossa, mutta aloittaja kai ihmetteli että kulutus olisi noussut yht-äkkiä huomattavan suureksi ? - toimiiko?
Asian vierestä kirjoitti:
Moottorin ajottaiseen tehottomuuteen on paljonkin mahdollisia syitä, mutta samanaikaiseen suureen kulutukseen niiden vaikutus pitäisi olla päinvastainen.
Pumpun säätö, tukkonen puhdistin, tai katti, ym. puhumattakaan nokka-akselin ajoituksesta ! , vaikuttavat jompaan kumpaan, mutta ei kumpaankin, jos kone kerran käy välillä normaalisti eikä savuta, .
Mikäli aloitus ei ole provo, niin vika todennäköisesti on polttoainepuolella esim, että tankille menevä putkisto on vahingoittunut ja imee välillä ilmaa ja suuttimien ylivuotoputki vuotaa ulos , se kun ei tiputtele alleen lätäkköä koneen ollessa sammuksissa.
Jos poikkeuksellisen suuri määrä polttoainetta menee koneen kautta, se näkyy taatusti savuna putken , joten kulutus on normaalia käytettyyn tehoon tai vuotaa jostain ulos.
25 litraa / 100 on täysin mahdollinen kaupungin jakeluajossa, mutta aloittaja kai ihmetteli että kulutus olisi noussut yht-äkkiä huomattavan suureksi ?Omasta kärrystä meni läppäkotelon bakeliittilittin murusiksi ja jouduin ajelemaan noin 450 km nippusideliitoksen varassa. Selvää on että liitos oli hatara, vuosi ylimääräistä ilmaa ja erg auttoi savustuksessa. Uuden läppäkotelon asennuksen jälkeen kulutus oli jonkin aikaa noin 2 litraa normaalia korkeampi. Tämä vain mahdollisena vinkkinä.
- monttuun vain?
Onpa mielenkiintoinen ketju Yritän ymmärtää näitäkin asioita. Minulle jäi "tallimme" ykköskuskin vedettyä vuosia sitten varikolle kulkupelikseni vm. 97 Skoda Felicia diesel, 1.3 (muistaakseni, en jaksa nyt kipttää ulos katsomaan). Ajettu sillä on huimat 457 000 km. Sen piti olla "hyvä" auto, niin minut manipuloitiin uskomaan. Olihan se sitä ihan aluksi. Huollettu on, mitä eteen on tullut (kaikenlaista!) ja nyt auto on ollut sitten "tuhmana" jo pitkään. Ensin tukkoisuutta ilmeten siten, ettei sillä päässyt enää mihinkään esim. motarilla. Ei siis kiihtynyt kaasua painettaessa ja nyt vielä vähemmän. Viimeiset neljä kuukautta oireena on ollut ankaraa savutusta, mustaa puskee ja röpöttävä ruma ääni moottorista kaasua painettaessa kertoisi uskoakseni kaiketi ns. "automiehille" heti, missä vika. Paikallisen pajan apuja: egr pois käytöstä. Ei mitään käytännön vaikutusta!
Kyllähän tässä hyvinkin ymmärtää, että tämä auto näillä oireilla ja kilometreillä varustettuna taitaa olla tullut tiensä päähän. Kyllä se on jo hommansa hoitanut. Poliitikot vain kaukana tavallisesta kansasta ihmettelee, miksi autoilijat ajavat vanhoilla autoillansa, eivätkä osta uusia tilalle. Niin, miksiköhän? Ja kyllähän yksityisautoilu ylipäänsä niin kallista on täällä Suomessa, että sitä jo harkitsee julkisiin siirtymistä ihan vakavissaan. Löydättekö tästä onnettomasta laajahkosta vuodatuksesta mitään positiivista näkökulmaa? Kysyy savuttavaan kotteroonsa tympääntynyt yh. - haisua
Tarkista polttoaineputket tankilta asti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823596Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735