Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Työsuhdeautoon omaa rahaa

Parempi katsoa kuin

Lopultakin sain pikkufirmamme omistajalta luvan ostaa uuden auton myyntikonsulentin ajoihini. Firma maksaa polttoaineen ym. kuten tähänkin asti. Firmalta autoon siis 20 000 ja loput omasta taskusta. Ajattelin laittaa 5000 ja ostaa vähän suihkeamman eli BMW 1-sarjan coupen.

Vaikka kaikki näyttääkin olevan työsuhteen puolesta kunnossa, niin onhan tästä nyt jotakin pistettävä paperille. Jos lähden/minut potkaistaan pois esim. vuoden kuluttua, niin autoon laittamaani rahaa on minun luonnollisesti saatava takaisin. Eli mitä suositellaan, minkä verran auton hintaan sijoittamastani viidenneksestä minun tulisi vuoden kuluttua lähtiessäni saada takaisin, että joku kohtuus säilyisi? Entä lähtiessäni kahden vuoden päästä?

20

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P A

      Osta oma auto ja kulje kilometrikorvauksilla, tai vaadi työnantajalta työkalu!
      ÄLÄ sotke omia velkojasi firman asioihin!

      • Parempi katsoa kuin

        Työnantaja maksaa 20 donaa joka on kuitenkin ihan kivasti, vai mitä? Viimeiset kuusi vuotta olen ajanut työ- ja yksityiset ajoni Ford Tourneo Connectilla ja nyt lopultakin kunnon henkilöautoon.

        Ei mitään järkeä ostaa jotain halvinta japanilaista sedania, jonka saa juuri ja juuri sillä 20 donalla sekä lisäksi myös rinnalle omaan "pyhäajoon" toisen, joka maksaa ehkä 25 donaa alusta loppuun omaa rahaa. Yhteen autoon on sen kaiken käytön yhdistyttävä.

        Eli edelleenkin niitä ehdotuksia, paljonko uusi Bemari menettää arvostaan 1) vuodessa 2) kahdessa vuodessa?


      • Riippuu vähän...
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Työnantaja maksaa 20 donaa joka on kuitenkin ihan kivasti, vai mitä? Viimeiset kuusi vuotta olen ajanut työ- ja yksityiset ajoni Ford Tourneo Connectilla ja nyt lopultakin kunnon henkilöautoon.

        Ei mitään järkeä ostaa jotain halvinta japanilaista sedania, jonka saa juuri ja juuri sillä 20 donalla sekä lisäksi myös rinnalle omaan "pyhäajoon" toisen, joka maksaa ehkä 25 donaa alusta loppuun omaa rahaa. Yhteen autoon on sen kaiken käytön yhdistyttävä.

        Eli edelleenkin niitä ehdotuksia, paljonko uusi Bemari menettää arvostaan 1) vuodessa 2) kahdessa vuodessa?

        Riippuu aika paljon ajomääristä tuo arvon aleneminen.

        Perheautoilla n. 20 000 vuodessa ajettaessa kahdessa vuodessa katoaa tutkimusten mukaan n. 30%. Luultavasti tuon tyypin autolla arvonalenema on hieman suurempi. Ja suurin osa arvosta katoaa ensimmäisenä vuonna. Tutkistusti prosentuaalinen arvonaleneman on suurimmillaan ensimmäisenä ja pienimmillään toisena vuonna.


      • verokarhu2
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Työnantaja maksaa 20 donaa joka on kuitenkin ihan kivasti, vai mitä? Viimeiset kuusi vuotta olen ajanut työ- ja yksityiset ajoni Ford Tourneo Connectilla ja nyt lopultakin kunnon henkilöautoon.

        Ei mitään järkeä ostaa jotain halvinta japanilaista sedania, jonka saa juuri ja juuri sillä 20 donalla sekä lisäksi myös rinnalle omaan "pyhäajoon" toisen, joka maksaa ehkä 25 donaa alusta loppuun omaa rahaa. Yhteen autoon on sen kaiken käytön yhdistyttävä.

        Eli edelleenkin niitä ehdotuksia, paljonko uusi Bemari menettää arvostaan 1) vuodessa 2) kahdessa vuodessa?

        116i bemarista lähti 2v/45tkm aikana noin 6t€. Ostettiin uutena, ja meni vaihdossa - joten nettotiputus vähän enemmän. Eli ihan hyvin se hintansa pitää.

        Toinen homma on sitten se, että jos työnantaja laittaa 20t€, ja sinä 5t€ - niin sinua verotetaan sitten sen koko 25t€ summan mukaan. Verottaja ei erottele sitä onko ostohinta jaettu, ja oletko siitä autosta jotain itse maksanut. Ainoastaan jos jaat homman niin, että työnantaja maksaa peruskiesin - ja sinä maksat lisävarusteet - niin silloin veroarvo saadaan menemään sen mukaan mitä työnantaja on maksanut.


    • ei sun vuoden

      päästä tartte saada enää mitään jos joku munanjatke pitää saada

    • liian kallista

      Siis hetkonen, laittaisi OMAA rahaa kiinni firman autoon,
      sitten vielä maksat verotusarvon ja miten lienee vaikutus sun palkkaan...

      EHdottomasti EI tuollaiselle järjestelylle, EI missään tapauksessa.

    • P-A Turpeinen

      Aika ääliömäiseltä idealtahan tuo kuulostaa, suoraan sanoen.

      • Parempi katsoa kuin

        Kiitos vastauksista. Autolla ei vaikutusta minun palkkiooni. Auto, sen verot ja kaikki kulut ovat firman nimissä ja niskoilla. On vain tarkoitus allekirjoittaa ylimääräinen paperi, jossa todetaan minulla olevan oikeus tiettyyn summaan jos lähden kovin pian (auton tietenkin jäädessä firmalle).

        Minä mietin tässä ainoastaan sitä, että kuinka pitkän ajan kuluessa auton arvo laskee niin paljon, että lähtiessäni en saisi sijoittamastani 5000 eurosta käytännössä enää mitään takaisin. Enemmän kuin viisi vuotta?


      • Bemarilla taivaaseen
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Autolla ei vaikutusta minun palkkiooni. Auto, sen verot ja kaikki kulut ovat firman nimissä ja niskoilla. On vain tarkoitus allekirjoittaa ylimääräinen paperi, jossa todetaan minulla olevan oikeus tiettyyn summaan jos lähden kovin pian (auton tietenkin jäädessä firmalle).

        Minä mietin tässä ainoastaan sitä, että kuinka pitkän ajan kuluessa auton arvo laskee niin paljon, että lähtiessäni en saisi sijoittamastani 5000 eurosta käytännössä enää mitään takaisin. Enemmän kuin viisi vuotta?

        Sopimuksessahan se määrätään. Jos sijoitat autoon 20 % sen ostohinnasta, voit sopia asian niin, että saat lopuksi 20 % jäännösarvosta. Tämä tarkoittaisi esim. 15000 euron hinnasta 3000 euroa sinulle.

        Firma voi tosin katsoa, että se 5000 on aivan ylimääräinen panostus, jota ei palauteta. Silloin ensimmäinen 5000 euron pudotus menee kokonaan sinun rahoistasi ja firma alkaa kärsiä vasta sen jälkeen.

        P.S. Ei kuulosta kovinkaan järkevältä ostaa osa autosta omalla rahalla ja vielä maksaa sen käytöstä veroa.


      • Fokkeri
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Autolla ei vaikutusta minun palkkiooni. Auto, sen verot ja kaikki kulut ovat firman nimissä ja niskoilla. On vain tarkoitus allekirjoittaa ylimääräinen paperi, jossa todetaan minulla olevan oikeus tiettyyn summaan jos lähden kovin pian (auton tietenkin jäädessä firmalle).

        Minä mietin tässä ainoastaan sitä, että kuinka pitkän ajan kuluessa auton arvo laskee niin paljon, että lähtiessäni en saisi sijoittamastani 5000 eurosta käytännössä enää mitään takaisin. Enemmän kuin viisi vuotta?

        saat aina auton käyvästä hinnasta viidenneksen takaisin. Miksi tämä on sen vaikeampaa? Ja auton käypä hinta on se minkä rintajouppi tai muu vastaava autoja ostava liike siitä maksaa käteisellä. Mutta en todellakaan tajua miksei 20 tonttua riitä autoon... itsellä työsuhdeauto jonka hinta oli 19.900 ja erinomaisesti mennyt jo kaksi vuotta ja 55tkm. 25 tontulla olisin saanut samaan autoon 2 litraisen moottorin ,automaatti-ilmastoinnin, metallivärin ja aluvanteet. Auto sisä- ja ulkomitat kuitenkin olisivat pysyneet samana... Ja tämäkin kulkee yli sataaneljääkymppiä.
        Tosin mun ei tarvi enää metsästää kun ukkomies oon:-)


      • Parempi katsoa kuin
        Fokkeri kirjoitti:

        saat aina auton käyvästä hinnasta viidenneksen takaisin. Miksi tämä on sen vaikeampaa? Ja auton käypä hinta on se minkä rintajouppi tai muu vastaava autoja ostava liike siitä maksaa käteisellä. Mutta en todellakaan tajua miksei 20 tonttua riitä autoon... itsellä työsuhdeauto jonka hinta oli 19.900 ja erinomaisesti mennyt jo kaksi vuotta ja 55tkm. 25 tontulla olisin saanut samaan autoon 2 litraisen moottorin ,automaatti-ilmastoinnin, metallivärin ja aluvanteet. Auto sisä- ja ulkomitat kuitenkin olisivat pysyneet samana... Ja tämäkin kulkee yli sataaneljääkymppiä.
        Tosin mun ei tarvi enää metsästää kun ukkomies oon:-)

        Olet oikeassa, näin se on yritettävä paperille laittaa, että käyvästä arvosta 20% mulle ja sillä sipuli. Omistaja sanoi, että vuosien päästä et välttämättä saa siitä sitten enää mitään takaisin ja sen vuoksi yritin funtsailla arvonalenemisen tarkkoja summia per vuosi. Mutta minä pyydän siis sen 20% kunnes aurinko sammuu.

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Mietin vain kuinka saisin kohtuu panostuksella tätä rakosta hyväksi käyttäen alle mahdollisimman suihkean pelin. Aina aiemmin olen ajanut jollain vaatimattomalla, jo kovin käytettynä ostetulla pelillä pl. viimeiset kuusi vuotta, jotka pikkupakulla. Eli ainakin joku ymmärtänee innostukseni. Ja jos sitä noin miettii kuten jäljempänä vastannut Fokkeri, niin minä olen sitä paitsi poikamieskin... :)


      • teukka4
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Olet oikeassa, näin se on yritettävä paperille laittaa, että käyvästä arvosta 20% mulle ja sillä sipuli. Omistaja sanoi, että vuosien päästä et välttämättä saa siitä sitten enää mitään takaisin ja sen vuoksi yritin funtsailla arvonalenemisen tarkkoja summia per vuosi. Mutta minä pyydän siis sen 20% kunnes aurinko sammuu.

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Mietin vain kuinka saisin kohtuu panostuksella tätä rakosta hyväksi käyttäen alle mahdollisimman suihkean pelin. Aina aiemmin olen ajanut jollain vaatimattomalla, jo kovin käytettynä ostetulla pelillä pl. viimeiset kuusi vuotta, jotka pikkupakulla. Eli ainakin joku ymmärtänee innostukseni. Ja jos sitä noin miettii kuten jäljempänä vastannut Fokkeri, niin minä olen sitä paitsi poikamieskin... :)

        tosin samaa mieltä kuin yllä että aika hankala tilanne tuo järjestely.

        Ehdottaisin samoin omistusta %-osuudella autosta, mutta niin että kirjaatte työnantajan maksavan kaikki kulut yksin.

        Toinen pykälä pitäisi olla miten sopimus puretaan. Voisiko sanamuoto olla vaikka: "Kumpikin osapuoli voi irtisanoa tämän sopimuksen 30 päivän irtisanomisajalla, jonka jälkeen sopimuksen kohteena oleva auto myydään käypään hintaan ja saatu kaupan hinta jaetaan omistussuhteen mukaan."


      • 27
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Olet oikeassa, näin se on yritettävä paperille laittaa, että käyvästä arvosta 20% mulle ja sillä sipuli. Omistaja sanoi, että vuosien päästä et välttämättä saa siitä sitten enää mitään takaisin ja sen vuoksi yritin funtsailla arvonalenemisen tarkkoja summia per vuosi. Mutta minä pyydän siis sen 20% kunnes aurinko sammuu.

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Mietin vain kuinka saisin kohtuu panostuksella tätä rakosta hyväksi käyttäen alle mahdollisimman suihkean pelin. Aina aiemmin olen ajanut jollain vaatimattomalla, jo kovin käytettynä ostetulla pelillä pl. viimeiset kuusi vuotta, jotka pikkupakulla. Eli ainakin joku ymmärtänee innostukseni. Ja jos sitä noin miettii kuten jäljempänä vastannut Fokkeri, niin minä olen sitä paitsi poikamieskin... :)

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Siis laittaisit omaa rahaa firman autoon jolla et edes saa (verottajan käsityksen mukaan) ajaa omia yksityisajoja? Aika järjettömältähän tuo kieltämättä kuulostaa.


      • ei mitään järkeä
        27 kirjoitti:

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Siis laittaisit omaa rahaa firman autoon jolla et edes saa (verottajan käsityksen mukaan) ajaa omia yksityisajoja? Aika järjettömältähän tuo kieltämättä kuulostaa.

        Edelliselle vastaajalle: en maksa auton käytöstä veroa enkä sen kustannuksista yhtään mitään muutakaan.

        Siis laittaisit omaa rahaa firman autoon jolla et edes saa (verottajan käsityksen mukaan) ajaa omia yksityisajoja? Aika järjettömältähän tuo kieltämättä kuulostaa.


        >> niin ja kannattaa ottaa vielä huomioon että jos kyseessä jotain tämän tyyppisistä
        kikkailua niin siitä kun käry käy.....
        Meinaan verotarkastaja voi hyvin kiinnostua kun firmalle hankitaan HENKILÖAUTO
        mutta ketään ei merkata sen käyttäjäksi.

        Huom;
        jos autoa käytetään vain firman ajoihin, sen pitää jäädä esim yöksi ja vkonlopuksi
        firman tiloihin ja ajoista kuuluu pitää ajopäiväkirjaa.


    • ex-luukuttaja

      Joko tämä on trolli tai sitten kysymyksen esittäjää vedätetään firman puolesta ihan tosissaan. Lähdetään nyt perusteista liikkeelle:

      1. Firma voi ostaa auton ja maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Sinä voit ajaa sillä työajot, mutta vain ja ainostaan työajot. Työmatkat kotoa töihin eivät ole työajoa. Vaikka sinulla olisi konsulenttina kiertävä työ, niin et saa ajaa autolla kotiisi. Jos ajat, niin syyllistys veronkiertoon.

      2. Voit ajaa työajot omalla autolla ja firman pitää maksaa sinulle verottomat kilometrikorvaukset, ei vain bensoja.

      3. Firma hankkii sinulle työsuhdeauton. Joko vapaan autoedun tai käyttöedun. Tästä edusta maksat sitten tuloverotuksessa veroa.

      Jos teet kuten olet nyt suunnitellut, niin ei kannata alkaa sitten tutuille valittamaan lähitulevaisuudessa, kun saat syytteen veropetoksesta. Tai voit toki maksaa 5000 firmalle siitä hyvästä, että saat työaikana ajaa paremmalla autolla. Omiin ajoihin sitä ei sitten saa käyttää ja naapurikateus on valtava voimavara näiden valvonnassa.

      Muista, että vaikka ottaisit sen 20 000 euron auton, niin silläkään et saa ajaa kotiin, seuraamukset ovat aivan samat. Parasta olisi tietty ajaa omalla autolla ja ottaa ne verottomat km-korvaukset, mutta työnantajat yrittävät monesti huijata sellaisia työntekijöitä, jotka eivät oikein ole asioista perillä.

      • Parempi katsoa kuin

        Kiitos vastauksista. Siinä tulikin hyvä tietoannos työsuhdeautoon liittyvistä asioista Suomessa.

        Minun olisikin pitänyt huomata mainita tämä jo aiemmin; asun ja työni on Espanjassa. Espanjassa puhutaan veronmaksun sijaan monesti hmm... verosuunnittelusta. Osallistun ja osallistumme yhteiskunnan rahoittamiseen yhtä paljon - tai yhtä vähän - kuin maan kansalaiset yleensäkin. Emme maksa muita enemmän veroa vain sen vuoksi, että olemme ulkomaalaisia. Itse asiassa Fintran maaoppaassa sanottiin jotenkin niin, että Espanjassa suomalaistyyppistä velvollisuudentuntoa pidetään suorastaan hölmöytenä ja enemmän arvostetaan "selviytymiskykyä erilaisissa tilanteissa". No, se siitä.

        Eli nyt sain varmuuden, että selkein sopimus minun ja työnantajan välillä on se, että töiden loppuessa 20% auton käyvästä arvosta palautetaan minulle. Oli se sitten puolen tahi seitsemän vuoden päästä ja autolle tietenkinulkopuolinen arvioija.


      • pexpex
        Parempi katsoa kuin kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Siinä tulikin hyvä tietoannos työsuhdeautoon liittyvistä asioista Suomessa.

        Minun olisikin pitänyt huomata mainita tämä jo aiemmin; asun ja työni on Espanjassa. Espanjassa puhutaan veronmaksun sijaan monesti hmm... verosuunnittelusta. Osallistun ja osallistumme yhteiskunnan rahoittamiseen yhtä paljon - tai yhtä vähän - kuin maan kansalaiset yleensäkin. Emme maksa muita enemmän veroa vain sen vuoksi, että olemme ulkomaalaisia. Itse asiassa Fintran maaoppaassa sanottiin jotenkin niin, että Espanjassa suomalaistyyppistä velvollisuudentuntoa pidetään suorastaan hölmöytenä ja enemmän arvostetaan "selviytymiskykyä erilaisissa tilanteissa". No, se siitä.

        Eli nyt sain varmuuden, että selkein sopimus minun ja työnantajan välillä on se, että töiden loppuessa 20% auton käyvästä arvosta palautetaan minulle. Oli se sitten puolen tahi seitsemän vuoden päästä ja autolle tietenkinulkopuolinen arvioija.

        "Minun olisikin pitänyt huomata mainita tämä jo aiemmin; asun ja työni on Espanjassa"

        No joo, olisit voinut mainita, niin ei olisi tarvinut täällä turhaan vatvoa koko asiaa.

        Ei kukaan ole niin tyhmä, että tulee suomalaiselle foorumille kyselemään autoeduista, jos on töissä Espanjassa. Trolli mikä trolli.


    • ratkaisu...

      Onko firmalla niin vähän luottoa, ettei leasing-autoa saa, vai miksi auto pitää ostaa? Miksi kannattaa sitoa firman pääomaa myyntihenkilön ajoja varten? Tuleeko auton omistajaksi kuitenkin firma, vaikka itse maksat siitä osan?
      Kuulostaa kyllä aika erikoiselta järjestelyltä...
      Mahdollisesti firma laskee säästävänsä kun ei tarvitse kilometrikorvauksia maksaa, ja vielä lisäksi maksattaa osan autonsa hinnasta työntekijällä?! Ei hyvää päivää...

      • Eri keskustelu...

        Ostaa vai liisata on oma keskustelunsa, mutta kun se tässä tuli esille, niin minun mielestäni on kyllä huomattavasti parempi firman ostaa kuin liisata autonsa.

        Syyt:
        a) se on halvempaa (leasing firmalla on katteensa)
        b) se on vapaampaa
        c) voi ostaa käytetyn (sekin on halvempaa)
        d) käytetyissä ( >2 vuotta) on pienempi verotusarvo, jos tulee työsuhdeautoksi

        Itse olen mainituista syistä aina ostanut firmani työsuhdeautot.


    • Ladamiäs

      Eihän se ole työsuhdeauto, jos ostat sen omalla rahalla. Laskuta vaan firman piikkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe