Löytyisköhän täältä ketään jolla olisi leikattu polven takaristiside? Se on kuitenkin jonkun verran harvinaisempi ja vaikeampi leikkaus kun eturistiside ja näin ollen olisi kiva vaihdella kuulumisia jonkun kanssa, joka on kokenut saman! Kirjoitelkaa tänne jos kinnostaa vaihtaa ajatuksia, KIITOS!
Takaristiside
24
26269
Vastaukset
- Juha
Mulla meni crossia harrastaessa etu- taka ja sivuristisiteet. Viikko sitten ja ensi viikolla olisi ehkä leikkaus. Mikä sinun tilanne oli ja kuinka selvisit leikkauksesta? Tuliko siirrännäisiä? Jos vastaat niin vastaa minun sähköpostiini t.kohtalon kumppani
- Maria
huomasin nyt vasta ton sun viestin....kun en oo käynny enään kattomassa et onko kukaan vastannu, kun ei niitä vastauksia ole oikein kuulunut, niinkuin varmaan huomasit :)
Mut joo mulla on menny kanssa etu- ja takaristiside ja olis tosi mukava vaihtaa kuulumisia sun kanssa!!!!! En nähny tossa missään sun sähköposti osotetta tai sit en vaan tajunnu, mutta laita se mulle tänne niin voidaan vaihtaa kuulumisia !!!!!!!!!!! - Juha
Maria kirjoitti:
huomasin nyt vasta ton sun viestin....kun en oo käynny enään kattomassa et onko kukaan vastannu, kun ei niitä vastauksia ole oikein kuulunut, niinkuin varmaan huomasit :)
Mut joo mulla on menny kanssa etu- ja takaristiside ja olis tosi mukava vaihtaa kuulumisia sun kanssa!!!!! En nähny tossa missään sun sähköposti osotetta tai sit en vaan tajunnu, mutta laita se mulle tänne niin voidaan vaihtaa kuulumisia !!!!!!!!!!!Joo nii mun sähkö posti osoite on [email protected] . Joo nyt on jalka operoitu ja oon paranemas päin. Takaristi side ei ollutkaan mennyt kokonaan poikki, vaan siitä oli joitain säikeitä poikennut (huomattiin vasta leikkauksessa).Etu-ristiside ja vasen sivusuide oli kuitenkin poikki ja polvikierukat olivat aivan sirpaleina (jotka korjatiin neuloilla). Missä muuten tapaturmasi tapahtui.
- leikattu
Juha kirjoitti:
Joo nii mun sähkö posti osoite on [email protected] . Joo nyt on jalka operoitu ja oon paranemas päin. Takaristi side ei ollutkaan mennyt kokonaan poikki, vaan siitä oli joitain säikeitä poikennut (huomattiin vasta leikkauksessa).Etu-ristiside ja vasen sivusuide oli kuitenkin poikki ja polvikierukat olivat aivan sirpaleina (jotka korjatiin neuloilla). Missä muuten tapaturmasi tapahtui.
hokasin äsken just ku katoin haavoja oli yhen haavan keskellä niiku olis ollu ompeleen pää onko normaalia? :D
- Anonyymi
Leikattinkk yksityisellä olen menossa polvinivelen vaihtoon eka leikkaus ja s
Valtion sairaala jännittää ohjeemme tä stenholm leikkaa
- pcl
Vaimoni takaristiside leikattiin marraskuussa 2004.
- Epäilevä toipilas.
Polven takaristiside meni poikki 2002 tammikuussa,operoitiin ruuvilla kiinni,polvi hyvä,mutta n.puolitoista vuotta sitten talvella,vedettyäni tytärtä pulkassa,selkä menosuuntaan ja siitä kääntyen 180 astetta,jalkapöytä ilmeisesti ei kääntynyt samanaikaisesti,joten polvi kipeytyi.Auton kytkinpoljin oli liian raskas,kipeälle polvelle.Leikanneen lääkärin"Veikko Kiljunen"kanssa päädyimme siihen,että jos kipua ei tule uudestaan tai sen kanssa pystyisin elämään ei polvea operoitasi.Mutta jonkin ajan kuluttua polvi rupesi kyykkyyn mentäessä,paukahtamaan yli ja kipeytyi,joten päädyimme leikkaukseen,siirrännäiseen.Leikkaus tehtiin 6.5-05 ja nyt toipilaana.Varauskielto 8vko kuntoutusta 2-3 kertaa viikossa,mutta silti olen huolestunut,erinäisistä kivuista,kuuluuko ne sitten paranemiseen,pojelihaksen yläosa kipeytyy,kipu suorastaan polttavaa.Minkalaisia tuntemuksia sinulla oli,oliko pitkä toipuminen ym. ter.Ari
- Epäilevä toipilas.
2002 takaristiside poikki,joka korjattiin ruuvaamalla kiinni.Polvi hyvä,melkein kaksi vuotta,muut sitten talvella tytärtäni pulkassa vedettyäni,jalka kierrähti 180 astetta ja polvi kipeytyi,jolloi kävin leikkaavan lääkärin pakeilla ja sovimme jos parantumisen jälkeen ei kipua niin ei leikata,mutta toisin kävi.Leikattiin 6.5-05 nyt odottelen toipumista,erillaisten kipujen kanssa,jotka tosin voi johtua,itse parantumisestakin,toivottavasti näin olisi,kovin montaa kertaa näitä vammoja ei voi korjata,ainakaan parewmpaan suuntaan,eikö? ter,Ari
- Diqq
olin moottoripyörä -> auto kolarissa (itse moottoripyörän kyydissä). takaristisiteen toinen pää lähti irti luunpalan kanssa joka opereoitiin 12.6.
kaksi päivää kulunut leikkauksesta ja kotiin olen päässyt polvituen kera. 3vk keppien kanssa tämän tuen kanssa ja sitten vaihto liikkuvaan tukee 3vk keppienkanssa silläkin. kuntoutusta tiedossa pohkeen yläosan kipeytymisen ja nilkan liikkumattomuuden takia. lääkäri kertoi kivun johtuvan siitä, että pohjelihas joudutaan irroittamaan osittain leikkauksen aikana. yli 3kk kunnes pääsee kävelemään. saamarin tunarit liikenteessä! (auto tuli kolmion takaa eteen ja ajettiin kylkeen.. kaverilla joka kuljetti katkesi reisiluu.. minulla meni polvi ja autoilijalle ei naarmuakaan! se vaan on niin että kaksipyöräisellä
ollaan alakynnessä hitaammissakin nopeuksissa. (40km/h) meni sitten kesäsuunnitelmat ihan kunnolla uusiksi - Sotilaan äiti
Diqq kirjoitti:
olin moottoripyörä -> auto kolarissa (itse moottoripyörän kyydissä). takaristisiteen toinen pää lähti irti luunpalan kanssa joka opereoitiin 12.6.
kaksi päivää kulunut leikkauksesta ja kotiin olen päässyt polvituen kera. 3vk keppien kanssa tämän tuen kanssa ja sitten vaihto liikkuvaan tukee 3vk keppienkanssa silläkin. kuntoutusta tiedossa pohkeen yläosan kipeytymisen ja nilkan liikkumattomuuden takia. lääkäri kertoi kivun johtuvan siitä, että pohjelihas joudutaan irroittamaan osittain leikkauksen aikana. yli 3kk kunnes pääsee kävelemään. saamarin tunarit liikenteessä! (auto tuli kolmion takaa eteen ja ajettiin kylkeen.. kaverilla joka kuljetti katkesi reisiluu.. minulla meni polvi ja autoilijalle ei naarmuakaan! se vaan on niin että kaksipyöräisellä
ollaan alakynnessä hitaammissakin nopeuksissa. (40km/h) meni sitten kesäsuunnitelmat ihan kunnolla uusiksiPoikani polvi vammautui armeijassa jalkapalloa pelatassa äitienpäivänä. Parhaillaan hän istuu sotilassairaalassa odottamassa lääkäriin menoa.
Diagnoosi "mediaalisen meneskin takasarven ulkoreunamassa dorsaalisesti nähtävissä signaalimuutos, joka horisontaalinen, jota ensisijaisesti pidettävä ruptuurana. Se on hyvin ohut eikä siihen valu nivelnestettä."
Mitä ikinä tuo suomeksi tarkoittaneekin, vaikuttaa minusta repaämältä jossakin polven keskimmäisen nivelkapselin takaosassa eli puukkoa tulossa. Huolestuttaa hänen urheilijauransa kohtalo; tuleeko enää pelimiestä SM-tasolle? - Susanna
Sotilaan äiti kirjoitti:
Poikani polvi vammautui armeijassa jalkapalloa pelatassa äitienpäivänä. Parhaillaan hän istuu sotilassairaalassa odottamassa lääkäriin menoa.
Diagnoosi "mediaalisen meneskin takasarven ulkoreunamassa dorsaalisesti nähtävissä signaalimuutos, joka horisontaalinen, jota ensisijaisesti pidettävä ruptuurana. Se on hyvin ohut eikä siihen valu nivelnestettä."
Mitä ikinä tuo suomeksi tarkoittaneekin, vaikuttaa minusta repaämältä jossakin polven keskimmäisen nivelkapselin takaosassa eli puukkoa tulossa. Huolestuttaa hänen urheilijauransa kohtalo; tuleeko enää pelimiestä SM-tasolle?Mulla meni polven takaristiside ratsastusonnettomuudessa(-02).Kiljunen kysy miten olet onnistunut hajottamaan polvesi?Totesin ei tarvii paljoakaan kun tulee ponin selästä suoraan polviedellä jäiseen kenttään.Soitteli tänään töölöstä ja kyseli milloin leikattaisiin.. saa nähdä milloin puukkoa meinaa näyttää.
- Routa
Lälläslää.. Mullapas meni pari vuotta sitten vasemmast polvest etu-ja takaristiside :P Kepeillä 6 viikkoa ja kuntoutusta sen jälkee.
- ironman69
Moi Maria,
Minulta leikattiin takaristide 5.1.07. Nyt alkaa koipi olemaan aika hyvässä kunnossa. Milloin sun jalka on leikattu, ja missä? - Sonja I.
Itselläni takaristisideen laaja/totaaliruptura, eivät saaneet magneeteista täyttä varmuutta. Vamma sattui 2.3. Yksityisen ortopedi oli sitä mieltä, että pitäisi leikata, joten siirsi kunnalliseen siitä syystä ettei itse ole moneen vuoteen leikannut PCL:ä J että kunnallisella oli eräs lääkäri, jonka hän uskoi osaavan asian. Eilen sitten kävin vastaanotolla ja tuli vastauksena että ei mielellään leikkaisi ja nuoren ikäni (15) vuoksi se olisi turhaa. Kummastuin sinänsä siksi että yksityisella ortopedi piti leikkausta välttämättömänä, kun pituuskasvukin on loppu. Aikani valitin että polven kanssa juokseminen mahdotonta ja kipu on jotain järkyttävää. Sitten tuli nyökkäystä ja lause että joo, kyllä se löysä oli tuo polvi, ja kierukatkin oli hieman vaurioituneet. Tämä huvitti, koska kun lääkäri väänteli polvea, hän totesi sen olevan stabiili :D Sain lähetteen KYSsiin, ja odotellaan nyt varmaan se puoli vuotta että pääsen sinne sisälle... Jos olisin ollut parikin vuotta vanhempi, polvi olisi jo korjattu..
- Hese
Takaristiside meni poikki 24.4.08 epäonnistuneen takaperinvoltin johdosta armeijassa liikuntakoulutuksen yhteydessä. Ensin tuntui kova kipu sen jälkeen ei mitään oli turvoksissa n. 2viikkoa, jonka jälkeen vain turha raaja. Tajusin käydä näyttämässä vasta viikonlopun jälkeen kun kinttu ei ollut parantunut yhtään. Otettiin röntgeniä - ei näkynyt mitään, jonka jälkeen magneettikuvaus kouvolassa. Kuvista näkyi totaali ruptuura ja "lähes täydellinen epäjatkuvuus kohta" mikä suomeksi tarkoittaa ilmeisesti että täysin poikki. Leikkaus huomenna (10.6.08) Jan Lindahlin toimesta - ensi kertaa tapaan huomenna, toivottavasti osaa hommansa. Mitä internetistä ja lääkäreiltä saanut selville niin luvassa reilu kuukaus kepeillä ja urheilemaan pääsee ens vuoden alkupuolella.
PS. armeijasta en joutunut lähtemään E-papereilla vaan sain jäädä kestopäivystäjäksi 65aamuksi (pisteet kapteenille) - vielä 25 kulutettavana - miksaaaaa
Hese kirjoitti:
Takaristiside meni poikki 24.4.08 epäonnistuneen takaperinvoltin johdosta armeijassa liikuntakoulutuksen yhteydessä. Ensin tuntui kova kipu sen jälkeen ei mitään oli turvoksissa n. 2viikkoa, jonka jälkeen vain turha raaja. Tajusin käydä näyttämässä vasta viikonlopun jälkeen kun kinttu ei ollut parantunut yhtään. Otettiin röntgeniä - ei näkynyt mitään, jonka jälkeen magneettikuvaus kouvolassa. Kuvista näkyi totaali ruptuura ja "lähes täydellinen epäjatkuvuus kohta" mikä suomeksi tarkoittaa ilmeisesti että täysin poikki. Leikkaus huomenna (10.6.08) Jan Lindahlin toimesta - ensi kertaa tapaan huomenna, toivottavasti osaa hommansa. Mitä internetistä ja lääkäreiltä saanut selville niin luvassa reilu kuukaus kepeillä ja urheilemaan pääsee ens vuoden alkupuolella.
PS. armeijasta en joutunut lähtemään E-papereilla vaan sain jäädä kestopäivystäjäksi 65aamuksi (pisteet kapteenille) - vielä 25 kulutettavanaHohoo täälläpäs on kohtalon tovereita. Jan Lindalh on vissiin suomen "parhaimpia" polvi kirurgeja. Näin olen ainakin monesta paikasta kuullut. Jani on mun polven kaks kertaa leikannu. ekan kerran 06 lokakuussa. jostain sattuneesta syystä polvi ei koskaan toipunut, tais olla paska fysioterapeutti, tähän tulokseen ollaan tultu janin ja nykyisen fysioterapeutin kanssa. no otettiin tos keväällä uudet kuvat ja olihan sieltä takaristi side vieläkin poikki. Nyt leikattiin toisen kerran 5.5.08 töölössä janin toimesta. leikkaus meni vissiin hyvin ja uusivat takaristisiteen ja sivuristi siteen. eilen sain kepit pois ja tänään aloitin salilla treenaamisen. saas nähdä miten tämä tästä toipuu. toivottavasti toipuu.. polvi siis meni moottoripyörällä v02. meni koko polvi vähän shaisseks. rustot, polvilumpio murtu, taka,sivu ja eturisti side. oli 4 kk kipsis. tulin ihme ja kumma sen jälkeen vielä sillä toimeen 4 vuotta ennen kuin piti leikata. vähän sekasta tekstiä johtuen väsymyksestä. no koittakaa saada selvää.
- Hese
miksaaaaa kirjoitti:
Hohoo täälläpäs on kohtalon tovereita. Jan Lindalh on vissiin suomen "parhaimpia" polvi kirurgeja. Näin olen ainakin monesta paikasta kuullut. Jani on mun polven kaks kertaa leikannu. ekan kerran 06 lokakuussa. jostain sattuneesta syystä polvi ei koskaan toipunut, tais olla paska fysioterapeutti, tähän tulokseen ollaan tultu janin ja nykyisen fysioterapeutin kanssa. no otettiin tos keväällä uudet kuvat ja olihan sieltä takaristi side vieläkin poikki. Nyt leikattiin toisen kerran 5.5.08 töölössä janin toimesta. leikkaus meni vissiin hyvin ja uusivat takaristisiteen ja sivuristi siteen. eilen sain kepit pois ja tänään aloitin salilla treenaamisen. saas nähdä miten tämä tästä toipuu. toivottavasti toipuu.. polvi siis meni moottoripyörällä v02. meni koko polvi vähän shaisseks. rustot, polvilumpio murtu, taka,sivu ja eturisti side. oli 4 kk kipsis. tulin ihme ja kumma sen jälkeen vielä sillä toimeen 4 vuotta ennen kuin piti leikata. vähän sekasta tekstiä johtuen väsymyksestä. no koittakaa saada selvää.
Leikkaus on nyt sitten tehty ja selällä kinttu pystyssä oloon on jo vähintää sietämättömästö ärsyynnytty. Leikkaus kesti 3,5h ja tuloksena 9haavaa ja jalkapallon kokoinen polvi. Ensimmäinen viikko parantumista tapahtui varuskuntasairaalassa - viikon lopussa pohje ilmeisesti keräsi itseensä nestettä ja tuntui räjähtävän kun sen laski vaakatason alapuolelle, eli kepeillä ei voinut edes kuselle mennä. Vekaralta lähettivät Kuusankosken aluesairaalaan, jossa lähinnä makaamalla ja nilkkaa pumppaamalla pohkeen kipu katosi. Nyt eilen 15päivän varuskuntasairaalassa ja kuusalla makaamisen jälkeen pääsin vihdoin kotihoitoon - loppuu 2.7, jonka jälkeen menen torstaiksi palauttamaan sotilasvarusteet ja perjantaina passin kanssa reserviin. Polvessa olen joutunut käyttämään tukea yötä päivää ja ilmeisesti vielä sama jatkuu seuraavat reilut 3kk plus kuukausi liikuttaessa. Uusi tuki pitäis hankkia viikon kahden sisään, tämä nykyinen tuki ollut vain siksi että pitkäaikaista tukea ei voi turvonneeseen polveen sovittaa. En vain tiedä millainen tämä uuden polvituen tulisi olla, osto-ohje on vain "pcl-tuki". Kaikki fysioterapiat ja tuenostorahat ilmeisesti menevät omasta pussista kunnes jonain kauniina päivänä valtionkonttori on käsitellyt tapaturma ilmoitukseni. Nyt on aika huono fiilis, mutta eiköhän se parane kun pääsee eroon näistä kepeistä - tähän tukee tosin voi hajota useammankin kerran tässä 5kk sisällä.
- Tuula
Joko sinun jalkasi on leikattu? ja miten olet
kuntoutunut?
Tyttäreni on 15 v. ja hänen jalassaan oli takaristiside katkennut. Jalka leikattiin 01/2009. Leikkaus onnistui ihan hyvin mutta jalka on vielä jäykkä ( 5 vkoa leikkauksesta). Parhaillaan on kuntoutus ja fysi meneillään.
Olisi kiva kuulla ajatuksiasi leikkauksesta ja toipumisesta. - L
miksaaaaa kirjoitti:
Hohoo täälläpäs on kohtalon tovereita. Jan Lindalh on vissiin suomen "parhaimpia" polvi kirurgeja. Näin olen ainakin monesta paikasta kuullut. Jani on mun polven kaks kertaa leikannu. ekan kerran 06 lokakuussa. jostain sattuneesta syystä polvi ei koskaan toipunut, tais olla paska fysioterapeutti, tähän tulokseen ollaan tultu janin ja nykyisen fysioterapeutin kanssa. no otettiin tos keväällä uudet kuvat ja olihan sieltä takaristi side vieläkin poikki. Nyt leikattiin toisen kerran 5.5.08 töölössä janin toimesta. leikkaus meni vissiin hyvin ja uusivat takaristisiteen ja sivuristi siteen. eilen sain kepit pois ja tänään aloitin salilla treenaamisen. saas nähdä miten tämä tästä toipuu. toivottavasti toipuu.. polvi siis meni moottoripyörällä v02. meni koko polvi vähän shaisseks. rustot, polvilumpio murtu, taka,sivu ja eturisti side. oli 4 kk kipsis. tulin ihme ja kumma sen jälkeen vielä sillä toimeen 4 vuotta ennen kuin piti leikata. vähän sekasta tekstiä johtuen väsymyksestä. no koittakaa saada selvää.
Mulla meni takaristiside poikki kuukaus sit rugbypelissä. Ei voida leikata viel ku siirteet vast tulos... kuulemma parin viikon kuluttua voi varata ajan... vituttaa ku haluis aloittaa kuntoutuksen et pääsis ehk kesäl taas pelaamaan. ja täs lihakset alkaa jo surkastumaan ni ei varmasti auta leikkauksen jälkeistä kuntoutusta... Leikkauksen tekee Jan Lindalh... kiva kuulla että hyviä kokemuksia :)
- Maurizio vm 62
Jalkani leikattiin 23.6.2008 ja olen tähän mennessä toipunut melko hyvin,(koputtaa puuta, 3viikkoa vasta kulunut) tosin olin jo alunperin suht hyvässä kunnossa, jalka side meni jalkapallo ottelussa vuonna 1999. Itse leikkaus oli tosi raskas toimenpide ja siitä toipuminen kannattaa ottaa tosissaan. Minut leikattiin TYKSIN kirurgisella osastolla ja en ole koskaan tavannut niin ammattitaitoista, mukavaa ja MAHTAVAA henkilökuntaa :). Leikkauksen suoritti Ville Äärimaa ja kaveri OSAA työnsä. Sairasloma on 3kuukautta, viikon päästä vieroitus kepeistä ja uudet kuntoutus ohjeet. Toivottavasti tämä auttaa jotain urhoollista kuntoutujaa....
- lh
Pakko oli kommentoida vanhaa viestiä. Tuskin on leikattu kirurgisella osastolla vaan varmaankin ihan on leikkaussalissa leikattu ja sieltä sitten siirretty leikkauksen jälkeen kirurgiselle osastolle.
- Maurizio vm-62
Opettelen nyt kävelemään ilman kainalosauvoja ja alku oli uskomattoman vaikeaa koska pää ei vielä ymmärrä luottaa jalkaan. Varsinaisia painoilla suoritettavia harjoituksia ei saa tehdä koska takaristiside on nyt "kuolleessa" tilassa eli alkaa muodostamaan omaa verenkiertojärjestelmäänsä. Harjoitukset ovat lähinnä motorisia ja keskittyvät aivoihin tosin jalan lihakset ovat sen verran surkastuneet että pohje tuntui eilisen harjoitusten hitaan ja 1.5km kävelylenkin jäljiltä vähintäänkin kuin maratonin jälkeen.
- Polvikipu säteilee
Hei, vasen polvi reistaillut syksystä 2010 lähtien. Terveyskeskuksessa pistelty kortisonia ja punktoitu, jopa veristä nestettä. Kaksi rtg-kuvaa otettu ja nyt heinäkuussa MRI. Ensimmäinen KSKS:n ortopedi totesi "jalkaa hoidettu väärin", ei kuitenkaan kertonut mikä olisi oikea tapa. Toisella kertaa toinen erikoistuva lääkäri KSKS:ssa totesi "voi voi, nivelrikko, jokainen sen saa joskus" ja mainittuani määräsi glucosaminia ja vahvoja särkylääkkeitä sekä fysioterapiaa.
Olen nyt käynyt muutaman kerran fysioterapiassa, fysioterapeutti keskeytti hoidot, koska ei uskaltanut jatkaa, epäilee että takaristiside saattaa olla vaurioitunut ja ihmettelee valtavaa turvotustaipumusta ko. jalassani. Kehoitti hakeutumaan terveystalolle erikoislääkärin vo:lle ja sinne olen nyt lähipäivinä menossa. Aika käsittämätöntä pompottelua - vai mitä ! - Anonyymi
Vastaan vanhaan ketjuun, samalla toivoen että joku muukin löytää tämän keskustelun :)
Loukkasin polveni tapaturmaisesti 8.8.-21 lenkillä ollessani. Kompastuin Juurakkoon ja otin epäonnekseni korjaavaa askelta, jolloin painopiste keikahti polven yli. Lopputulemana voimakas yliojennusvamma: etu-ja takaristisiteet totaalipoikki, molemmat kierukat irti ja palasina. Rustoissa ruhjetta mutta onnekseni säästyin keinoniveleltä.
Veikko Kiljunen leikkasi Pohjolasairaalassa 25.8. Ja kohta on kahden kepin, osa varauksen turvin köpötelty kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen.
Olipa viheliäinen vamma! Polven lisäksi koko takaketju venähtänyt/ repeillyt, pohjelihaksessa isokokoinen hematooma, veripolvi ja vaikka mitä.
Sairaslomaa nyt sain 3kk, ja pikkuhiljaa alkaisi aktiivinen kuntoutus.
Leikkauksen jälkeiset 3vk olivat yllättävän vaikeita, leikkauksen suuruus ja toipumisen hitaus ehkä itseni yllättivät täysin.
Polvi on nyt jo onneksi kuitenkin suht kivuton, mutta hyvin jäykkä..
Jos joku, vastaavasta tilanteesta jo toipunut, törmää tähän ketjuun, olisi mukava kuulla toipumisesta enemmän. Millainen polvesta on tullut kuntoutuksella? Ja miten itse jaksoit koko prosessin?
Itselle tämä henkinen puoli on ollut kipuja hankalampi jaksaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759