Kaikista pyhistä vähäisimmille

Kaikista pyhistä väh

Olen viime aikoina taas kerrannut mielessäni apostoli Paavalin sanoja: "Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle, on annettu se armo, että saan julistaa kansoille sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta..." Ef. 3:8.

Hätkähdyttävää tässä on Paavalin tapa puhua itsestään. Hän ei arkaile verrata itseään muihin. Meille usein sanotaan: "Ei pidä verrata itseään toisiin." Mutta Paavali teki juuri niin.

Kun apostoli ajatteli itseään ja vertasi sitten itseään muihin kristittyihin, hän aina koki alimittaisuutta. Meidän tulee tässä olla tarkkoja. Apostoli ei puhunut itsestään nöyristellen, vähättelevästi saadakseen ihmiset sanomaan, kuinka hyvä hän oli. Paavalin ongelmana ei ollut sen tyyppinen "suomalaisuus", joka johtaa meitä toisinaan pitämään itseämme arvottomina ja taitamattomina "en-minä-osaa"-ihmisinä.

Ei, Paavalin arvio itsestään oli hyvin oikea ja samoin oli hyvin totuudellinen hänen havaintonsa muista. Siksi hän päätyi sanomaan, että hän on kaikkia muita uskovia vähäpätöisempi. Tämän arvottomuutensa ilmaisemista varten hän keksi kreikan kieleen omintakeisen "superlatiivin komparatiivin". Hän ei kirjoittanut efesolaisille (kuten suomennos antaa ymmärtää), että hän oli kaikista pyhistä vähäisin, vaan hän sanoo olevansa "vähäisempi kuin vähäisin kaikista pyhistä".

Tällainen vähäpätöisyys oli Paavalille tuttu. Näin hän koki ja näin hän tiesi asioiden olevan. Pyhä Henki oli valaissut hänen sielunsa silmät näkemään totuuden. Ja totuus Paavalista oli tämä: "Minä olen vähäisempi kuin vähäisin kaikista pyhistä."

Näin sanoessaan Paavali tiesi, ettei hänellä ollut mitään erityisarvoa muihin verrattuna. Hän ei ollut kuulijoitaan parempi. Hän ei apostolin asemansa tai olemuksensa perusteella voinut vaatia Jumalalta mitään eikä hänellä ollut oikeutta mihinkään.

Tällainen totuuden näkeminen on murskaava ja kauhistava kokemus, ja jos se on jatkuvaa tietoisuutta omasta viheliäisyydestä, se voi viedä vakavasti asioihin suhtautuvan ihmisen epätoivoon. Siksi Pyhä Henki harvoin jättää ihmisen kovin pitkäksi aikaa näkemään vain oman turmeltuneisuutensa. Jumala tietää, ettei kukaan kestä nähdä ja tietää totuutta itsestään ellei hän myös saa nähdä totuutta Kristuksesta ja hänen armostaan.

Armon ajattelemiseen Paavali tässä lauseessaan kiiruhtaakin - tai Pyhä Henki johtaa hänet siihen. Kirjoitettuaan: "Minulle, kaikista pyhistä vähäpätöisimmälle…" hän jatkaa: "… on annettu se armo..." Huomaa tämä: vähäpätöisimmälle on annettu se armo. "Se armo" ei ole ihmisten niukoilla mitoilla mitattu, sitä armoa, jonka Paavali oli saanut, ei oltu säännöstelty eikä sen saajalle oltu pantu ehtoja. Pyhistä köyhimmälle oli annettu jotakin pyhän Jumalankin silmissä suunnattoman suurta: Hänen Poikansa veri peitti apostolin pienuuden, vähäpätöisyyden, puutteellisuuden, vajavuuden, syyllisyyden, kelvottomuuden. Vaikka apostoli todella oli vähäisintäkin vähäisempi, Jumala ei kieltänyt häneltä armoaan, vaan antoi sen.

jatkuu...

14

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikista pyhistä väh

jatkuu...

Paavalin kokemus ja opetus osoittaa, että ihmisen vähäpätöisyys, hänen pienuutensa, keskeneräisyytensä, syntisyytensä ei estä Jumalaa armahtamasta häntä. Tämä on hyvin tärkeä opinkohta kristinuskossa. Ihmiset, aivan erityisesti toiset kristityt, ovat monesti haluttomia käyttämään Jumalan sitä armoa, joka peittää syntien paljouden. Jokin raja se olla pitää armonkin käyttämisellä. Ei ihminen saa siitä yksin elää. Kyllä hänen pitää ainakin ajan mittaan tulla toimeen vähemmällä armolla ja selvitä paremmin omin voimin. Mutta Jumala ei ajattele kuin ihminen eikä toimi kuin ihminen. Siitä muodostui Paavalin - ja siitä on tullut monen muunkin vähästäkin vähäisemmän toivo ja elämän kivijalka.

Armoa Paavali kutsuu tässä kirjeessään "Kristuksen tutkimattomaksi rikkaudeksi". Se on hyvin sanottu. Tutkimaton rikkaus merkitsee jotakin niin suurta, ettei sen arvoa ja mittasuhteita voi käsittää. Armon suuruudella ei ole määrää, jonka ihminen voisi ymmärtää. Armo on kuin järvi, jota mies yrittää tyhjentää sangolla. Yötä päivää hän nostaa vettä järvestä ja kantaa sitä pois. Mutta vesi ei järvessä laske. Kun mies lähtee ottamaan selvää siitä, miksi veden pinta pysyy samalla korkeudella, hän huomaa, ettei hän ole ammentanutkaan vettä järvestä vaan merenlahdesta. Vesimäärä, jonka hänen olisi pitänyt sangollaan nostaa, onkin tutkimattoman suuri valtamerien vesimäärä. Niin mies ymmärtää, että hän oli ryhtynyt mahdottomaan tehtävään. Hän ei koskaan voi tyhjentää maailman meriä.

Tällainen on myös Kristuksen tutkimaton rikkaus. Me näemme siitä merenlahden verran ja luulemme, että siinä on kaikki. Mutta armo onkin valtameri, mittaamattoman paljon suurempi kuin mitä me voimme nähdä ja yhden elämän aikana tutkia. Sen suuruus ei mahdu ihmisen käsityskykyyn. Siksi armon määrä riitti vähäistäkin vähäisemmän Paavalin pelastamiseen. Siksi armo riittää sinun pelastamiseesi.

Sen rohkaisevan viestin lisäksi, että vähäistäkin vähäisempi saa Jumalalta armon ja että armo riittää kaikista pyhistä halvimmalle, lauseessa on kolmaskin rohkaisu. Vähäisintäkin vähäisempi Paavali oli armon tähden kelvollinen julistamaan armoa muille. Hurskaina itseään pitävät kristityt ajattelevat helposti, että armon sanomaa voi opettaa ja viedä eteenpäin vain sellainen, joka on jotakin, joka täyttää jotkut vähimmäisvaatimukset ainakin. Näin sanotaan, koska armon suuruutta ei tunneta.

Jumala tuntee Poikansa sovitustyön ja siihen perustuvan armon riittävyyden. Siksi hän käyttää vähäisiä ja vähäistäkin vähäisempiä, puutteellisia ja vaillinaisia ihmisiä. Evankeliumin julistus ei perustu julistajaan, vaan armoon. Evankeliumin opetus ei ole kaikista pyhistä pyhimpien työtä, vaan se on kaikista vähäisistä vähäisimpien työtä. Armon tähden.

• Anonyymi

On myös huomattava Paavalin kasvu uskossaan. Nuorena uskovana hän sanoi olevansa apostoleista halvin ja aposteolithan olivat ns. "Parhaimpia ' uskovia. Ajan kuluessa hän tuli johtopäätökseen että onkin kaikista pyhistä (uskovista ) vähäisin ja kypsässä uskoniässä ja lopulta hän totesi olevansa vähäisistä vähäisin.

Mitä enemmän kasvaa Kristuksen tuntemisessa sitä enemmän näkee oman kurjuutensta ja Kristuksen armon tarpeensa ja tämä on se mihin meitä kutsutaan.

• Anonyymi

Room. 3:7

Paavali: "Mutta jos minun VALHEELLISUUTENI vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä."

Svenska Bibeln v. 1917 kääntää, että Paavali oli luonteeltaan epärehellinen..."min lögnaktighet".
      Eikä ihminen sille perusluonteelleen voi mitään. Vanhemmiten ne luonteenpiirteen vain korostuu.

Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare.

• Anonyymi

Nyt on vaan niin, että Jeesuksen antaman Ilmestyskirjan mukaan Paavali ei ole hänen apostolinsa.

Ilm. 21:14

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

Lähinnä vain Korintossa osa pitä Paavalia "apostolinaan"....

1. Kor. 9:2

Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
      (Keefas on Pietarin arameankielinen nimi)

• Anonyymi

Paavali oli Rooman vallan palkkaama murhamies, jota ei saatu vastuuseen edes Juutalaisen Jumalanmiehen Stefanoksen murhasta.

Rooman kansalaisena nautti Rooman hirmuvallan koskemattomuutta.

Ap. t. 22:29

Ne, joiden oli määrä kuulustella Paavalia, jättivät hänet heti rauhaan, ja komentaja pelästyi, kun havaitsi sidottaneensa Rooman kansalaisen.

Mutta kyllä kelpasi miehelle lainpykälät, kun kyse oli naisten alistamisesta ja vaientamisesta. Siksi monet miehet pitävät Paavalia idolinaan.

1. Kor. 14:34

naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

Uhkasi naisia ja tyttöjä kunniaväkivallalla, jos eivät pidä huntua ja burkaa.

1. Kor. 11:6

Sillä ellei vaimo anna itsiänsä peittää, niin kerittäkään myös hänen hiuksensa; vaan että se on ruma, että vaimon pitäis keritty eli ajeltu oleman, niin peittäkään päänsä.

Joissain kiihkolahkoissa jopa kunniamurhaa ja verikostoa perustellaan Paavalin opeilla.

• Anonyymi

Sinä Paavalin vihaaja Teuvo et näköjään lakkaa vääristelemästä Jumalan miestä!

• Anonyymi

Paavali sai sisälleen Saatanan enkelin, demonin, joka antoi hänelle valtavat fyysiset voimat, joilla hän pelotteli ihmisiä.

Fil. 3:4

vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,

1. Kor. 9:26

Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.

Nyrkkeily oli siihen aikaan taistelulaji, jonka tarkoitus oli tappaa vastustaja.

• Anonyymi

Korintossa Paavali perusti ensimmäisen "Mormonikirkon" tekemällä
      ns. sijaiskasteita kuolleitten puolesta. Ei Jeesus eikä oikeat apostolit sellaisesta puhuneet mitään. Eikä sellaisia tehty helluntaina. Paavali taisi olla siihen aikaan vielä tappohommissa.

1. Kor. 15:29

Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?

• Anonyymi

Vaikka Paavali oli nöyrä, harhaoppeihin hänellä oli kova suhde.

Joka julisti jotain muuta oppia, vaikka lakihenkisyyttä, oli kirottu.

Paavali kirosi harhaoppiset selittäjät.

• Anonyymi

Paavalille kävi itselle niin kuin oli toivonut toisille tekevänsä.

1. Tim. 1:20

Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut Saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.

2. Kor. 12:7

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, SAATANAN ENKELI, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.

2. Kor. 12:8

Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

• Anonyymi

Paavali ei elänyt päivääkään Jeesuksen seurassa eikä kuullut Jeesuksen opetuksia. Siksi hän joutui keksimään omia oppejaan. Ei kaikki niitä hyväksynyt silloinkaan.

Paavali repi ja hajotti seurakuntia omilla keksimillään uusilla opeilla.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".

Paavalin oppeja tuleekin epäillä. Mikäli ne ovat erilaisia kuin Jeesuksen ja hänen kanssaan kulkeneiden oikeiden apostolien opetus, niin silloin Paavalin opit tulee laittaa hyllylle.

Ap. t. 17:11

Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.

• Anonyymi

Korintossa Paavali eksytti Juutalaisia tekeytymällä nasiiriksi ja kristittyjä tekeytymällä apostoliksi.

Ap. t. 18:18

Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]

1. Kor. 9:2

Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.

Lurautti Delfoin oraakkelin tavoin hurmoskieliä sekaan, niin täydestä meni.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

• Anonyymi

Kreikassa Korintossa vaikuttaneella Delfoin oraakkelilla oli selittäjän tehtävään vihityt papit, jotka yrittivät muuttaa oraakkelin puhuman hurmoskielisen molotuksen ymmärrettävään muotoon.

Paavali käytti samaa tekniikkaa Kreikan Korinton seurakunnassa, mutta luopui siitä sitten.

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

• Anonyymi

Paavali tosiaan kirosi harhaoppiset vänkääjät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      257
      18146
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      76
      10353
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      333
      6836
    4. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      57
      4743
    5. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      34
      4576
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      79
      3318
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      117
      2952
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      95
      2460
    9. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      28
      1864
    10. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      24
      1752
    Aihe