Jos täällä ois muitakin, joilta on leikattu eturistiside, niin vois tulla tänne keskustelee!
Haluisin tietää, et miten on esim. kuntoutus sujunu, millon paluu urheiluun?
ACL leikkaus
54
49708
Vastaukset
- heini
Multa korjattiin eturistiside vajaa kuukausi sitten. Ensimmäiset päivät polvi oli kipeä ja päivät kuluivat sängyssä. Viikon päästä leikkauksesta palasin kouluun, mutta kävely sauvojenkin kanssa oli vielä vaikeaa. 2 viikon päästä polvesta poistettiin hakaset ja aloitettiin kuntoutus.
Kuntoutus ei ole osaltani lähetenyt odotusten mukaisesti käyntiin, en vieläkään saa polvea suoraksi, kävely on vaikeaa ja polvi on välillä erittäin kipeä. Pieni pelko takaraivossa jyskyttää, että kaikki ei polvessa vieläkään kunnossa.
Tsemppiä sulle!- äiti 46v
hei ja apua
minulla on polven eturistiside poikki ja odotan leikkausta.haluaisin tietää kanssakokeneilta, että mitä leikkauksessa tapahtuu.olen kuullut, että otetaan reiden jänteestä pala...? pitääkö paikkansa. oliko pitkään kipeä ja paljonko aikaa meni toipumiseen.mitä jos ei leikata pysyykö "polvi paikoillaan" ter kaija - juzzia
äiti 46v kirjoitti:
hei ja apua
minulla on polven eturistiside poikki ja odotan leikkausta.haluaisin tietää kanssakokeneilta, että mitä leikkauksessa tapahtuu.olen kuullut, että otetaan reiden jänteestä pala...? pitääkö paikkansa. oliko pitkään kipeä ja paljonko aikaa meni toipumiseen.mitä jos ei leikata pysyykö "polvi paikoillaan" ter kaijamoi.. multa leikattiin pe 10.8 toi polvi.. selkäydin puudutuksella.. eli 3päivää sit.. takareidestä otetaan pikku pala jännettä ja laitetaan polveen.. leikkausta ei tarvi eikä kannata pelätä.. saa ihan tarpeeksi rauhoittavia et leikkaus sujuu omastakin mielestä kivasti.. :) ja puudutus toimii loistavasti.. mäkin nukuin melkein koko leikkauksen.. mut heräämös alkoi kivut koska puudutus lakkas mut kun sanoo hoitajil et sattuu niin saa heti kovaa kipu läkettä.. ja heräämös sai myös tujauksen konjakkia.. :) pe mul oli kovat kivut täs jalas.. mut lauantaina oli jo parempi ja sunnuntaina ei ollut kipuja.. mut tottakai koko ajan otetaan kipulääkkeitä.. nyt on maanantai ja olen kävellyt sauvojen kans mahdollisimman paljon.. jalka tuntuu aika jäykältä.. et siksi sitä pitääkin käyttää et ei jäykisty liikaa.. ja jos ei leikata niin et pysty harrastaan mitään.. ja polvi voi sit joskus pettää alta ja jos niin käy tulee yleensä kierukkaan vamma.. niin kuin mulla kävi.. eli kannattaa leikata.. jos kysyttävää laita mulle mailia.. [email protected]
- Poison ivy
juzzia kirjoitti:
moi.. multa leikattiin pe 10.8 toi polvi.. selkäydin puudutuksella.. eli 3päivää sit.. takareidestä otetaan pikku pala jännettä ja laitetaan polveen.. leikkausta ei tarvi eikä kannata pelätä.. saa ihan tarpeeksi rauhoittavia et leikkaus sujuu omastakin mielestä kivasti.. :) ja puudutus toimii loistavasti.. mäkin nukuin melkein koko leikkauksen.. mut heräämös alkoi kivut koska puudutus lakkas mut kun sanoo hoitajil et sattuu niin saa heti kovaa kipu läkettä.. ja heräämös sai myös tujauksen konjakkia.. :) pe mul oli kovat kivut täs jalas.. mut lauantaina oli jo parempi ja sunnuntaina ei ollut kipuja.. mut tottakai koko ajan otetaan kipulääkkeitä.. nyt on maanantai ja olen kävellyt sauvojen kans mahdollisimman paljon.. jalka tuntuu aika jäykältä.. et siksi sitä pitääkin käyttää et ei jäykisty liikaa.. ja jos ei leikata niin et pysty harrastaan mitään.. ja polvi voi sit joskus pettää alta ja jos niin käy tulee yleensä kierukkaan vamma.. niin kuin mulla kävi.. eli kannattaa leikata.. jos kysyttävää laita mulle mailia.. [email protected]
Itselläni operoitiin mehiläisessä ACL viime marraskuussa.
Kannattaa panostaa kunnon fysioterapiaan leikkauksen jälkeen, kosak en ainakaan itse olisi osannut tehdä niin hyviä jumppaliikkeitä ja niin paljon jos ei olisi ollut heti heräämössä ja jumppari neuvomassa.
Esim jo ekan vuorokauden aikana on tärkeää liikutella varpaita ja nilkkaa useankerran tunnissa veritulppariskin estämiseksi.
Suosittelen myös harjoittamaan reiden lihaksia (esim kuntopyörää ja kyykkyjä, kenties jalkaprässiä salilla) jo ENNEN leikkausta!
Mulla kesti operaatioa 2h. Aamulla menin mehiläiseen ja koska jännitän niin sain heti ison satsin diapamia. Kannattaa olla rehellinen peloissaan ja jännityksissään niin saa apua. Koko leikkauksen kivuliain vaihe oli käteen laiettu kanyyli (="tippa), eli siis todellakin hyvin mennyt operaatio.
Oli tosin kyllä yksi suomen taitavimpia puuduttajia puuduttamassa. En tuntenut edes neulan lävistävän ihoa kun selkäydin puudutus oli jo laitettu!
Siirteita voidan ottaa joko harmstringistä (reidestä)tai patella jänteestä (polven alta jostakin). Harmstring siirre on kestävämpi nykytiedolla.
Siirre kiinnitetään ruuveilla sääri- ja reisiluuhun tehtäviin kanaviin. Poraus tuntui aika huvittavalta ja kuulosti hassulta. Ihan siis perus porakoneella (tai siis ihan samnannäköisellä ainakin) operoivat.
keppien kans kinkkasin jo samana iltana.
Ja jumppaa tein heti ekasta päivästä.
Liikaa ei saa välttää ja "lepuuttaa" jalkaa koska ohjeiden mukainen jumppa on ainoa millä jalka palaa normaaliksi.
SUOSITTELEN SITÄ FYSIOTERAPIAA!
Itse kävin alkuun viikoittain, nyt harvemmin jo.
Itsellä noin 2 kk vielä kieltoa palata tanssihararstukseen, ja se kyllä syö naista toisinaan.
Kuntosalille sain mennä treenaan reisiä jne jo tammikuussa (leikkaus marraskuussa).
Itse on ollut juuri ollenkaan laikkauksen jälkeen kipeä vaikka tosi monet kokee acl-kuntoutumisen hirvittävänkin kivuliaana. Särkylääkkeitä kannattaa ja PITÄÄ syödä vaikka ei kipuja oliskaan. Koska jos kipu pääsee "niskan päälle" niin sitä on vaikea saada enää hallintaan.
kepeistä luovuin kokonaan vuoden vaihteessa ja autolla ajoin 2 kk leikkauksen jälkeen. Liukkaat kelit meinasi olla hieman v-mäisiä jalan kanssa kun sai olla niin kamalan varovainen.
Sairaslomalta palasin työhön helmikuussa eli reilut 3kk olin lomalla. Mutta mulla on kyllä niin fyysinen työ et moni saattaa kevyempään pystyä palaamaan aiemmin. - Pelkokerroin1000
Poison ivy kirjoitti:
Itselläni operoitiin mehiläisessä ACL viime marraskuussa.
Kannattaa panostaa kunnon fysioterapiaan leikkauksen jälkeen, kosak en ainakaan itse olisi osannut tehdä niin hyviä jumppaliikkeitä ja niin paljon jos ei olisi ollut heti heräämössä ja jumppari neuvomassa.
Esim jo ekan vuorokauden aikana on tärkeää liikutella varpaita ja nilkkaa useankerran tunnissa veritulppariskin estämiseksi.
Suosittelen myös harjoittamaan reiden lihaksia (esim kuntopyörää ja kyykkyjä, kenties jalkaprässiä salilla) jo ENNEN leikkausta!
Mulla kesti operaatioa 2h. Aamulla menin mehiläiseen ja koska jännitän niin sain heti ison satsin diapamia. Kannattaa olla rehellinen peloissaan ja jännityksissään niin saa apua. Koko leikkauksen kivuliain vaihe oli käteen laiettu kanyyli (="tippa), eli siis todellakin hyvin mennyt operaatio.
Oli tosin kyllä yksi suomen taitavimpia puuduttajia puuduttamassa. En tuntenut edes neulan lävistävän ihoa kun selkäydin puudutus oli jo laitettu!
Siirteita voidan ottaa joko harmstringistä (reidestä)tai patella jänteestä (polven alta jostakin). Harmstring siirre on kestävämpi nykytiedolla.
Siirre kiinnitetään ruuveilla sääri- ja reisiluuhun tehtäviin kanaviin. Poraus tuntui aika huvittavalta ja kuulosti hassulta. Ihan siis perus porakoneella (tai siis ihan samnannäköisellä ainakin) operoivat.
keppien kans kinkkasin jo samana iltana.
Ja jumppaa tein heti ekasta päivästä.
Liikaa ei saa välttää ja "lepuuttaa" jalkaa koska ohjeiden mukainen jumppa on ainoa millä jalka palaa normaaliksi.
SUOSITTELEN SITÄ FYSIOTERAPIAA!
Itse kävin alkuun viikoittain, nyt harvemmin jo.
Itsellä noin 2 kk vielä kieltoa palata tanssihararstukseen, ja se kyllä syö naista toisinaan.
Kuntosalille sain mennä treenaan reisiä jne jo tammikuussa (leikkaus marraskuussa).
Itse on ollut juuri ollenkaan laikkauksen jälkeen kipeä vaikka tosi monet kokee acl-kuntoutumisen hirvittävänkin kivuliaana. Särkylääkkeitä kannattaa ja PITÄÄ syödä vaikka ei kipuja oliskaan. Koska jos kipu pääsee "niskan päälle" niin sitä on vaikea saada enää hallintaan.
kepeistä luovuin kokonaan vuoden vaihteessa ja autolla ajoin 2 kk leikkauksen jälkeen. Liukkaat kelit meinasi olla hieman v-mäisiä jalan kanssa kun sai olla niin kamalan varovainen.
Sairaslomalta palasin työhön helmikuussa eli reilut 3kk olin lomalla. Mutta mulla on kyllä niin fyysinen työ et moni saattaa kevyempään pystyä palaamaan aiemmin.Kuulostaa tuo kirjoituksesi niin minun tarinaltani, että ajattelin kysyä, että missä kaupungissa sinut leikattiin? Minulle tehtiin eturistisiteen korjausleikkaus Oulussa Mehiläisen yläkerrassa Sairaala Botniassa 13.1.2009. Tänään on 12 vk leikkauksesta ja kävely ja juoksu sujuu aika hyvin, eikä niistä oikeastaan huomaa että jalassa on uusi varaosa. Lihasvoima (ja tasapaino) on leikatussa jalassa tosi paljon huonompi.
- Eteenpäin!
äiti 46v kirjoitti:
hei ja apua
minulla on polven eturistiside poikki ja odotan leikkausta.haluaisin tietää kanssakokeneilta, että mitä leikkauksessa tapahtuu.olen kuullut, että otetaan reiden jänteestä pala...? pitääkö paikkansa. oliko pitkään kipeä ja paljonko aikaa meni toipumiseen.mitä jos ei leikata pysyykö "polvi paikoillaan" ter kaijaMinulta leikattiin 1 päivä sitten ACL. Meni oikein hyvin. Puudutus selkään ei satu, nipistää sekunnin. Leikkaus oli jees, itseasiassa hieman pitkästyin. Katsoin leikkausta monitorista. Ei särje. Huomenna siteet pois. Kepeillä vielä pari viikkoa. Kuntoutusta, pientä jalkaliikettä jo tein. Malttia pitää olla kuntoutuksen kanssa. Kepit on ärsyttävät.
- heini
Arvioitu kuntoutusaika on 6kk kontaktiurheiluun, 3kk päästä saa alkaa kevyesti juoksemaan.
Kuntoutusaika on pitkä ja jo tässä vaiheessa ainakin minulle henkisestikin todella raskas..- n0name
Kiitti hei tiedoista! Mulla on nyt leikkauksesta kulunut noin 1,5 kk, kuntoutus on käynnissä mutta ei ehkä ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla: polvi on vieläkin vähän kipeä ja menee välillä jumiin. Muuten ihan ok.
Totta, kuntoutus on pitkä, ja myös itelleni henkisesti raskasta, kun harrastan palloilulajeja ja nyt niistä tulee hyvin pitkä tauko. Mutta tärkein asia tässä vaiheessa varmaan on hoitaa polvi 100% kuntoon, ettei kaikki mene aivan hukkaan.
Heini, tsemiä kans sulle! - leikattu
n0name kirjoitti:
Kiitti hei tiedoista! Mulla on nyt leikkauksesta kulunut noin 1,5 kk, kuntoutus on käynnissä mutta ei ehkä ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla: polvi on vieläkin vähän kipeä ja menee välillä jumiin. Muuten ihan ok.
Totta, kuntoutus on pitkä, ja myös itelleni henkisesti raskasta, kun harrastan palloilulajeja ja nyt niistä tulee hyvin pitkä tauko. Mutta tärkein asia tässä vaiheessa varmaan on hoitaa polvi 100% kuntoon, ettei kaikki mene aivan hukkaan.
Heini, tsemiä kans sulle!Oma polveni "rusahti" lokakuun lopulla -03 salibandyharjoituksissa ja leikattiin kuukauden kuluttua. Alussa liikkuminen oli kepeillä köpöttelyä mutta 2-3 viikon kuluttua klenkkasin jo ilman sauvoja.
Pikkuhiljaa aloitin vesijuoksun, uimisen ja reippaan kävelyn. Jalanojennuksia tein päivittän töissä, kotona ja missä ikinä nyt olinkaan jotta liikkuvuus koivessa parani. Kuntosaliharjoittelu tuli nopeasti mukaan jotta lihasvoiman sai takaisin jalkaan.
Nyt leikkauksesta on 5 ja 1/2 kuukautta ja olen jo pelaillut salibandya reilusti yli kuukauden, toki hieman varoen mutta näyttää tosi hyvältä.
Omalta osaltani hyvän kuntoutumisen avaimena on ollut pitkäjänteinen harjoittelu. Edistyminen oli välillä todella pientä mutta viikosta toiseen jaksoin suorittaa yllä mainittuja harjotteita. Nyt kova vaiva maksaa itsensä takaisin ja on mukavaa aloitella kuukauden päästä kesäloma terveellä jalalla. - ACL:isti
leikattu kirjoitti:
Oma polveni "rusahti" lokakuun lopulla -03 salibandyharjoituksissa ja leikattiin kuukauden kuluttua. Alussa liikkuminen oli kepeillä köpöttelyä mutta 2-3 viikon kuluttua klenkkasin jo ilman sauvoja.
Pikkuhiljaa aloitin vesijuoksun, uimisen ja reippaan kävelyn. Jalanojennuksia tein päivittän töissä, kotona ja missä ikinä nyt olinkaan jotta liikkuvuus koivessa parani. Kuntosaliharjoittelu tuli nopeasti mukaan jotta lihasvoiman sai takaisin jalkaan.
Nyt leikkauksesta on 5 ja 1/2 kuukautta ja olen jo pelaillut salibandya reilusti yli kuukauden, toki hieman varoen mutta näyttää tosi hyvältä.
Omalta osaltani hyvän kuntoutumisen avaimena on ollut pitkäjänteinen harjoittelu. Edistyminen oli välillä todella pientä mutta viikosta toiseen jaksoin suorittaa yllä mainittuja harjotteita. Nyt kova vaiva maksaa itsensä takaisin ja on mukavaa aloitella kuukauden päästä kesäloma terveellä jalalla.Minulta leikattiin 6 päivää sitten eturistiside ja se oli turvoksissa ja jäykkänä, mutta aloin välittömästi harjoittamaan koukistusta ja ojennusta vapaasti kivun rajoilla. nyt jo jälka taittuu melko hyvin n (80 astetta)ja suoraksi se menee hetken venyttelyn jälkeen.. jalalle sain heti kahden päivän kuluttua asettaa painoa ja nyt pystyn jo kävelemään ilman keppejä tosin aika jäykästi vielä.. suosittelen että alatte heti koukistamaan polvea hieman, jotta se ei jäisi ns. jumiin heti..polvea kuitenkin kuunnellen! tsemppiä!
- juzzia
ACL:isti kirjoitti:
Minulta leikattiin 6 päivää sitten eturistiside ja se oli turvoksissa ja jäykkänä, mutta aloin välittömästi harjoittamaan koukistusta ja ojennusta vapaasti kivun rajoilla. nyt jo jälka taittuu melko hyvin n (80 astetta)ja suoraksi se menee hetken venyttelyn jälkeen.. jalalle sain heti kahden päivän kuluttua asettaa painoa ja nyt pystyn jo kävelemään ilman keppejä tosin aika jäykästi vielä.. suosittelen että alatte heti koukistamaan polvea hieman, jotta se ei jäisi ns. jumiin heti..polvea kuitenkin kuunnellen! tsemppiä!
moi.. mulla leikattiin toi eturistiside ja molempia kierukoita korjattiin koska nekin oli repeytyny (sisempi ja Ulkoinen kierukka) pe eli 3päivää sit ja kipuja ei ole enää.. saan jalan suoraksi ja pystyy vähän koukistaan.. en tiedä kuinka paljon ku ei uskalla kokeilla.. mut aika hyvin jo koukistuu.. (omasta mielestä) :) ja yritän kävellä kepeillä mahdollisimman paljon ja normaalisti.. eli ei ontuen.. lekuri sano et voi aloittaa heti isojen reisilihaksien harjoittelun.. mut miten alotan ku en oo nähny viel fysioterapeuttia.. heh.. jalka tuntuu aika jäykältä.. tosi kova tsemppi on pääl et kuhan nyt vaan pääsis kunnolla kuntouttaan.. tsemppiä kaikille..
- sAndra
Mä olen ollut eturistiside leikkauksessa, kaksi kertaa. Olin viimeksi 5.5-04. Nyt mun polvi voi aika hyvin, ei oo niin kauheen turvonnu eikä särje niin paljon. Kävely sauvat saan vähitellebn jättää pois. Mutta kyllä harmitta että menin uudestaan ruhjomaan polveni, se oli parantumassa niin hyvää vauhtia mutta sitten jotenkin loukkasin sen uudestaan ihan viattomassa tilanteessa(juoksin)Joten kehotan sua olemaan erittäin varovainen, puoli vuotta poissa urheilemisesta ei aina riitä. Nyt saan alkaa urheilemaan kunnolla vasta 2 vuoden päästä. Joten arvaat varmaan miten mua harmittaa?
- sAndra
kun olin ensimmäisessä leikkauksessa niin polvestani oli myös revenneet molemmat kierukat. Nyt sain tietää että ne oli parantuneet hyvin, mutta että mulla nyt oli kulumia koko polvessa. ja semmoisia pitäisi vasta tulla kun olen 40/50 vuotias ja nyt olen 15 vuotias.
Nyt olen päättänyt että aloitan kaiken alusta, ja huolella.
Tsemiä teille kaikille ja olkaa varovaisia:)
/Sandra - juuso
sAndra kirjoitti:
kun olin ensimmäisessä leikkauksessa niin polvestani oli myös revenneet molemmat kierukat. Nyt sain tietää että ne oli parantuneet hyvin, mutta että mulla nyt oli kulumia koko polvessa. ja semmoisia pitäisi vasta tulla kun olen 40/50 vuotias ja nyt olen 15 vuotias.
Nyt olen päättänyt että aloitan kaiken alusta, ja huolella.
Tsemiä teille kaikille ja olkaa varovaisia:)
/Sandramoi! minulta leikattiin 3 vk sitten eturistiside. Ne joilla kokemuksia on leikkauksesta ja toipumisesta niin voisiko joku sanoa millaisia lenkkejä voi kävellä n 6vk leikkauksesta? Onko polvi vielä silloin kovin kipeä?
Toipumisia kaikille!
- såhlopolvi
Mulla viikon päästä leikkaus...paljon saanut tietoa netistä, lääkäreiltä ja hoitajilta, mut osaltaan ristiriitaista tietoa. Esim.millaisessa kunnossa polven pitää olla leikkaukseen mennessäni, miten liikunnan aloittaminen, polven rasitus ylipäätään...
Kaikki tiedot ja neuvot enemmän kuin tervetulleita!! - SasuK
Heippa!
Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.
Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?- acl+ kierukka
4,5 viikkoa leikkauksesta. Nyt alkaa polvi toimia!!!!!
Sairaslomaa sain 8 vk mut viimeviikolla pyysin tohtoria lomaa lyhentämääm 2vka.
Teen konttorihommia.
Jaloillaan työtä tekevälle suosittelen ainakin 8 vka. Tsemppiä. - salibandy
acl+ kierukka kirjoitti:
4,5 viikkoa leikkauksesta. Nyt alkaa polvi toimia!!!!!
Sairaslomaa sain 8 vk mut viimeviikolla pyysin tohtoria lomaa lyhentämääm 2vka.
Teen konttorihommia.
Jaloillaan työtä tekevälle suosittelen ainakin 8 vka. Tsemppiä.4kk sairasloma, mahtavaa!
neljä viikkoa leikkauksesta ja reisilihas toimii hienosti. jalka menee suoraks, mutta tarvittavaa yliojennusta ei vielä ole. koukkuun menee hienosti. siinähän noi suurimmat tavoitteet onkin, ja niiden dead line on 6vk leikkauksen jälkeen.
tsemppiä kaikille! - juzzia
moi.. multa leikattiin pe toi eturistiside.. oli poikki ja molemmat kierukat revenny.. jatkohoito lukee näin.. polvi mobilisoidaan heti, mutta kyynärsauvoilla kevennetään 4viikkoa. isommat reisilihasharjoitukset aloitetaan. sairaslomaa fyysisestä työstä 2kk.. ja hoitsutkin sano mulle että saa varata mut keppien kans.. ei täydellä painolla.. nyt on ma eli perjantaina leikkattiin ja polvi tuntuu hyvältä.. ei kipuja. menee suoraksi ja pystyn koukistaan vähän.. aika jäykältä tuntuu.. yritän kävellä sauvojen kans paljon.. mut nää oli mun ohjeet.. paranemisia
- elämä_on_tai_sitten_ei
Moi.. Multa meni n 1kk sitten polvi treeneissä. Tällä viikolla on magneettikuvaus ja lääkäri epäilee vahvasti että polven eturistiside on poikki. Harmittaa tosi paljon kun treenit jää väliin. Mutta saliin aijon jokatapauksessa palata, oli se sitten vuoden tai 10 vuoden päästä.
- raajarikko
Mulla meni eturistiside ja kierukka mäsäks 4.9 ja leikattii 12.10.05. Alkuun meni oikeestaan upeesti, koska oon jo kerran aikasemmin kokenu tän vamman (:/), ni uskalsin sit tehä paremmin niit liikkeitä, mitä mun fysioterapeutti mulle anto. Juokseen pääsin n.3 kk:tta leikkauksesta ja siihen asti meni viel kans ihan hyvin. Innostuin käymään punttiksella ja tekemään niitä koordinaatioharjoitteita, mutta joku meni silti vaan pieleen. Oli kovat odotukset, että pääsis treenaamaan ja pelaamaan, mutta 6 kk:den jälkeen leikkauksesta tehdyt voimatestit osoittivat aivan jotain muuta. Etureidessä (jos sitä reideks voi ees sanoa) ei ollu yhtään voimaa.. Johtuu siitä ettei polvi mene kunnolla yliojennukseen eikä myöskään pysy siellä. Sama juttu eteenpäin hypyissä, leikatulla jalalla ponnistaminen oli suoraan sanottuna mahdotonta. Vaikutti siltä ettei jalkaan voi luottaa ollenkaan. Oli siellä jotain hyvääkin. Takareisi oli parantunu huomattavasti ja ponnistukset ylöspäin meni hyvin. Tavoite oliski nyt saada toi yliojennus ja etureisi kondiksee kesäkuuhun mennessä. Voi vaan olla et henkisesti tulee olemaan liian raskasta, varsinki ku sanottiin, että jos nyt lähtee pelaamaan silleen ettei toi oo kuntoutunu paremmin ni on erittäin todennäköistä että se menee uusiks :S
Tsemppiä kuitenki kaikille!!! Kyllä se elämä vielä joskus hymyilee meillekin :)- mikki96
Polvi pamahti 5.1.-06 salibandyssa. Työpaikkalääkäri oletti polvessa olevan venähdys ja alkuun olin 4 viikkoa sairaslomalla. Kävin rimpuilemassa töissä 4 päivää ja totesin että ei tule mitään. Työssäni konttaan 80% työajasta (kosteuskartoitus ja kuivausasennus). Viimein lääkäri passitti magneettiin, jossa todettiin eturistisiteen olevan poikki ja luustossakin oli jotain muunnoksia? Eikä tähän diagnoosiin mennyt kuin 3 kuukautta vamman syntymisestä!!! Nyt sitten taas jonotellaan leikkaukseen määrittelemätön aika. Leikkauksen kokeneet, kommentoikaa kokemuksesta kykenenkö enää työskentelemään polvillani vai onko ammatinvaihto edessä?
- polovi
mikki96 kirjoitti:
Polvi pamahti 5.1.-06 salibandyssa. Työpaikkalääkäri oletti polvessa olevan venähdys ja alkuun olin 4 viikkoa sairaslomalla. Kävin rimpuilemassa töissä 4 päivää ja totesin että ei tule mitään. Työssäni konttaan 80% työajasta (kosteuskartoitus ja kuivausasennus). Viimein lääkäri passitti magneettiin, jossa todettiin eturistisiteen olevan poikki ja luustossakin oli jotain muunnoksia? Eikä tähän diagnoosiin mennyt kuin 3 kuukautta vamman syntymisestä!!! Nyt sitten taas jonotellaan leikkaukseen määrittelemätön aika. Leikkauksen kokeneet, kommentoikaa kokemuksesta kykenenkö enää työskentelemään polvillani vai onko ammatinvaihto edessä?
Mulla meni noin puoli vuotta että pystyin olee ilman hirveitä kipuja polvillani. Enkä sillonkaan vielä viihtyny siinä asennossa kovin pitkään. Oikee polvi on leikattu jo yli kaks vuotta sitte ja sen kanssa pystyy ja on pystyny jo pitkään olemaan ihan niinkun ennenkin polvillaan. Voi olla että ainakin aluksi kannattaa tehdä jotain muuta työtä kuin sellasta jossa on paino sen leikatun polven päällä koko ajan. Saattaa tuntua melko epämukavalta. :/ Riippuu tietenkin ihan tapauksesta.
- kaukoputkenlinssi
polovi kirjoitti:
Mulla meni noin puoli vuotta että pystyin olee ilman hirveitä kipuja polvillani. Enkä sillonkaan vielä viihtyny siinä asennossa kovin pitkään. Oikee polvi on leikattu jo yli kaks vuotta sitte ja sen kanssa pystyy ja on pystyny jo pitkään olemaan ihan niinkun ennenkin polvillaan. Voi olla että ainakin aluksi kannattaa tehdä jotain muuta työtä kuin sellasta jossa on paino sen leikatun polven päällä koko ajan. Saattaa tuntua melko epämukavalta. :/ Riippuu tietenkin ihan tapauksesta.
pystyt kyllä varaan polvies varaaa nopeastikin jos siirre otetaan takareidestä eika patella jänteestä. itellä kolme kuukautta leikkauksesta ja pystyn konttaan,juokseen ym. ekat viikot on vaan vaikeita! tsemppiä ja voimia, joka treeni on tärkeä ja mitä tarkemmin jaksat treenata niin nopeempaa ja varmempaa paraneminen on!
- hyvä
polovi kirjoitti:
oli tossa viime maanantaina acl ja kierukan korjaus ja 2 ekaa päivää meni sängyssä lähinnä panacodin aiheuttamien vatsavaivojen takia. Polvea ei ole särkenyt yhtään ei sitten yhtään. Leikkaus oli yksityisellä ja lääkäri oli kuulemma suomen parhaimpia polvilääkäreitä. Huomaa kyllä jos se nyt kivuttomuuteen liittyy yhtään. Tiättekö yhtään miten saa ton taksikuljetuksen kouluun kun oon kuullu että semmosia järjestetään?. Paljo maksaa ja mitä kautta hoidetaan?. Entäs ootteko jokka pelaa kontaktiurheilua niin ootteko jostain saanu polvitukea yms.
- Vasen polvi :|
hyvä kirjoitti:
oli tossa viime maanantaina acl ja kierukan korjaus ja 2 ekaa päivää meni sängyssä lähinnä panacodin aiheuttamien vatsavaivojen takia. Polvea ei ole särkenyt yhtään ei sitten yhtään. Leikkaus oli yksityisellä ja lääkäri oli kuulemma suomen parhaimpia polvilääkäreitä. Huomaa kyllä jos se nyt kivuttomuuteen liittyy yhtään. Tiättekö yhtään miten saa ton taksikuljetuksen kouluun kun oon kuullu että semmosia järjestetään?. Paljo maksaa ja mitä kautta hoidetaan?. Entäs ootteko jokka pelaa kontaktiurheilua niin ootteko jostain saanu polvitukea yms.
Mulla leikattiin 28.8 maanantaina polvi. Nyt on kulunu n. 1,5 vkoa leikkauksesta ja kuntoutus on mun mielestä edenny tosi hyvin, jopa odotettua paremmin. Saan polven jo reilusti yli 90 asteen kulmaan ja suoraksi :P Turvotusta on vähän tossa polven 'yläpuolella' mut eiköhän se siitä häviä. Kannattaa koukistella polvea mahd. paljon ja tehdä sellaisia liikkeitä jotka käy niihin lihakseen jotka tukee polvi niveltä. Kuntoutus on rankkaa mut mitä enemmän teet sen parempi polvi on odotettavissa :) !! Ite treenaan 2 x 45 min joka päivä. Kylmägeeliä polveen ja menoks vaikka hammasta purren :)
- petskele
Kävin noin 6 viikkoa sitten ACL -leikkauksessa ja olen sis kuntouttanu tätä siitä asti fysion antamien ohjeiden mukaan. Mulla on vaan pelko persiissä että onko jotain vialla. Aina kuntoutusliikkeiden ja -sarjojen aloittamisesta polve liikkuvuus ja voima parani päivittäin.
Onkohan polvessa nyt kuitenkin tapahtunut jotain kun koukistaminen ei tunnu etenevän enää 90asteesta eteenpäin muuten kuin runnomalla ( en runno). myös suoristaminen 180:iin tuntuu vaivalloiselta. Polvi on niikus huonompi ku 4:n viikon jälkeen. Viddu ku pelottaa ja viduddaa jos sille on jotain muka käyny. Tsemppiä kaikille- ei enää kentille...
Itsellä meni n 6 vko sitten eturistiside poikki ja ulompi kierukka repesi. Leikattiin n 2 vko sitten. Leikkaus meni kuitenkin pieleen kun se reiden koukistajajänne katkesi kesken leikkauksen, jouduttiin sitten ottamaan patellajänteestä ja leikkaus kesti yli 2h ymymym.. Vittumaista.
Onneksi jo nyt polvi menee helposti 90asteen koukkuun suoraan en viitsi kokeilla, 3. viikko vielä pitää kepitellä ennenkuin alkaa fysio sitä ennen ei yli 90asteen kulmaan..Kuulemma pelikentälle en enää palaa mutta saas nähä, ainakin nyt tuntuu polvi niin hyvältä ettei paljon huvittaisi kepitellä että usko on vahva kuntoutumiseen. - Jeffe
ei enää kentille... kirjoitti:
Itsellä meni n 6 vko sitten eturistiside poikki ja ulompi kierukka repesi. Leikattiin n 2 vko sitten. Leikkaus meni kuitenkin pieleen kun se reiden koukistajajänne katkesi kesken leikkauksen, jouduttiin sitten ottamaan patellajänteestä ja leikkaus kesti yli 2h ymymym.. Vittumaista.
Onneksi jo nyt polvi menee helposti 90asteen koukkuun suoraan en viitsi kokeilla, 3. viikko vielä pitää kepitellä ennenkuin alkaa fysio sitä ennen ei yli 90asteen kulmaan..Kuulemma pelikentälle en enää palaa mutta saas nähä, ainakin nyt tuntuu polvi niin hyvältä ettei paljon huvittaisi kepitellä että usko on vahva kuntoutumiseen.itellä leikattiin ACL tossa reilu viikko sitte. Sääri on ny pirun kipee, samaten pohjelihas. Oon yrittäny venytellä, mutta ei hirveesti auta...
- Mazai3
Jeffe kirjoitti:
itellä leikattiin ACL tossa reilu viikko sitte. Sääri on ny pirun kipee, samaten pohjelihas. Oon yrittäny venytellä, mutta ei hirveesti auta...
Minulta leikattiin ACL ja kierukka viikko sitten. Jalka on ollut ihmeen kivuton ja odotettua vähemmän turvoksissa.
Pari päivää sitten alkoi kova säärikipu, kun lasken jalan maahan. Meinaa tulla tippa linssiin. Soitin jo lääkärille, jokapyysi tarkkailemaan pari päivää. Pitäisiköhän tästä huolestua vai meneekö ohi itsestään?
Miten muuten on? Onko jalkaa ihan ok ojentaa turvotusta vasten? - Tiikerinna
Mazai3 kirjoitti:
Minulta leikattiin ACL ja kierukka viikko sitten. Jalka on ollut ihmeen kivuton ja odotettua vähemmän turvoksissa.
Pari päivää sitten alkoi kova säärikipu, kun lasken jalan maahan. Meinaa tulla tippa linssiin. Soitin jo lääkärille, jokapyysi tarkkailemaan pari päivää. Pitäisiköhän tästä huolestua vai meneekö ohi itsestään?
Miten muuten on? Onko jalkaa ihan ok ojentaa turvotusta vasten?Näemmä on muitakin joilla on rikki sekä ACL että uloin kierukka ja kuntoutus tökkii.
Itsellä meni sivuside ja nuo mainitut lisäksi syyskuussa ja odotuttivat 6 viikkoa ennen leikkausta, missä vain siistittiin jälkiä, eim uuta.
Nyt polvi taipuu vain 100 astetta ja kipu ilmenee säären ulkosivussa pohjeluun päässä, ilmeisesti iskiashermo, patellahermo on jotenkin jumissa.
Olen saanut reisilihaksiin voimaa, ja kävely sujuu kohtalaisesti.
Miten teillä muilla on kuntoutus sujumut?
Mie haluaisin vielä juosta, tanssia ja potkia, pelata täysillä,
miten teillä on lääkärit suhtautuneet polven kunnolliseen korjaukseen, kun en ole urheilija muuta kuin omaksi iloksi ja kunnoksi.????
Parannelkaa itsenne, sitkeyttä ja kannustusta,
Mie - Huolestunut vai kärsimätön?
Tiikerinna kirjoitti:
Näemmä on muitakin joilla on rikki sekä ACL että uloin kierukka ja kuntoutus tökkii.
Itsellä meni sivuside ja nuo mainitut lisäksi syyskuussa ja odotuttivat 6 viikkoa ennen leikkausta, missä vain siistittiin jälkiä, eim uuta.
Nyt polvi taipuu vain 100 astetta ja kipu ilmenee säären ulkosivussa pohjeluun päässä, ilmeisesti iskiashermo, patellahermo on jotenkin jumissa.
Olen saanut reisilihaksiin voimaa, ja kävely sujuu kohtalaisesti.
Miten teillä muilla on kuntoutus sujumut?
Mie haluaisin vielä juosta, tanssia ja potkia, pelata täysillä,
miten teillä on lääkärit suhtautuneet polven kunnolliseen korjaukseen, kun en ole urheilija muuta kuin omaksi iloksi ja kunnoksi.????
Parannelkaa itsenne, sitkeyttä ja kannustusta,
MieAcl-leikkauksessa käyneet, kaipaan nyt kipeästi neuvojanne!
Mulle tehtiin noin kuukausi sitten eturistisideleikkaus. Pääsin jatkuvista kivuista ja kepeistä eroon viikossa ja luulin, että kaikki sujuu loistavasti. Jalka taipui, tosin tuskan kanssa, melko nopeasti 90 asteeseen(noin puoltoista viikkoa), mutta nyt kuukausi leikkauksen jälkeen se ei ole edistynyt oikein mihinkään (paitsi kuntopyörällä olen jo polkenut). Koukistaessa kipu on aika kova, se muistuttaa sitä, mitä polvi oli ennen leikkaustakin ja turvotusta on edelleen. Kuntoutuksen aloitin heti kun vamma tuli ja olen jatkanut sitä säännöllisesti, olen myös noudattanut fysioterapeutin ohjeita orjallisesti.
Siis missä vika?! Haluisin myös tietää, milloin tämä kipu hellittää?!
- Toivotaan parasta
Tollo kun olen, en välittänyt pyörän satulan säätökorkeusrajoituksesta, ja ajoin kaiken lisäksi ilman käsiä. No, kohdalle sattui kuoppa, ja sitten sitä mentiin. Vasen polvi rusahti niin, että tuntui. Lääkärin ensidiagnoosi oli, että kierukka on revennyt. Kävelin kolme viikkoa sauvoilla, jonka jälkeen pohkeessa alkoi tuntua epämukavalta. Passitettiin Lapin keskussairaalaan, jossa otettiin röntgen- ja ultraäänikuvat. Mitään ei kuvissa näkynyt, joten sain luvan jäädä odottamaan tähystysleikkausta, joka suoritettiinkin parin päivän sisään. Todettiin eturistisiteen olevan täysin poikki, ja minut passitettiin kotiin, ja aloitin kuntoutuksen. Kaikki on sujunut mainiosti, pääsin sauvoista eroon nopeasti, ja jalka on tuntunut täysin normaalilta, lukuunottamatta erästä kertaa, jolloin sählyä pelatessani jalka petti alta, josta tosin selvisin pelkällä säikähdyksellä (?), ja että polvi on pari kertaa mennyt sijoiltaan, tällä hetkellä vähän pidempiaikaisesti, menossa lääkäriin kohtapuolin jos vaikka niksautettaisiin paikoilleen. Viikon kuluttua kontrollikäynti keskussairaalaan, ja toivottavasti korjausleikkaus (ensimmäisellä kerralla suoritettiin vain diagnoosi).
Välillä mieliala on ollut aivan maassa, välillä asiaa ei muistakaan. Voimia kaikille, ja tervehtymisiä! - vermut
Nyt kaksi viikkoa kulunut leikkauksesta, jossa korjattiin eturistiside ja hajonnutta kierukkaa.
Vaikka polvi on edelleen aika kipeä, menee se aika suoraksi(ei yliojennusta) ja taipuu yli 90 astetta. Nyt huomasin, että alatakareidessä ja polvitaipeessa on 10 cm mittainen mustelma, joka on aivan musta. Mustelma kulkee reisijännettä myötäillen. Myös polvitaive on hieman turvonnut ja kipeä. Tuntuu myös käveltäessä. Hieman samoja oireita kuin ennen leikkausta olevassa rikkinäisessä polvessa. Nyt pelottaa, että jotakin on mennyt pieleen.
Voisiko mustelma tulla juuri ojennusharjoituksista? Onko kenelläkään vastaavanlaista oireilua?- tim
Itselläni leikattiin repeytynyt ACL kuusi päivää sitten. Sain kuntoutusohjeet ja tein niitä, kuten oli ohjeistettu. Polvi ei ollut missään vaiheessa oikeastaan erityisen kipeä ja taipui parin ensimmäisen päivän jälkeen reilut 90 astetta. Kepitkin tuntuivat turhilta kävellessä. Eilen sitten päätin käydä reteesti lähikaupassa ilman keppejä ja pyrin kävelemään melko normaalisti venyttäen astuessa polvitaivetta. Tämä tuntui ihan hyvältä.
Viime yönä sitten heräsin siihen kun polvitaivetta särki. Koitin hipsiä keittiöön hakemaan särkylääkettä, jolloin totesin, että polvi oli mennyt aivan lukkoon ja siis nimenomaan polvitaive. Kävelystä ei tullut yhtikäs mitään ilman keppejä. Aamulla polvi oli edelleenkin lukossa eikä taipunut kun joku 60astetta. Kävely ja kuntoutusliikkeet tuntuvat äärimmäisen tuskallisilta (aikasemmin ei tuntunut lähes missään).
Ärsyttävää kun tuntuu että aikasempi kuntoutus on mennyt aivan hukkaan. Ilmeisesti lähdin vähän liian reippaasti käyttämään polvea ja nyt siellä on lihakset tai jänteet aivan jumissa.
Onko kenellekään muulle käynyt samanlailla? - vermut
tim kirjoitti:
Itselläni leikattiin repeytynyt ACL kuusi päivää sitten. Sain kuntoutusohjeet ja tein niitä, kuten oli ohjeistettu. Polvi ei ollut missään vaiheessa oikeastaan erityisen kipeä ja taipui parin ensimmäisen päivän jälkeen reilut 90 astetta. Kepitkin tuntuivat turhilta kävellessä. Eilen sitten päätin käydä reteesti lähikaupassa ilman keppejä ja pyrin kävelemään melko normaalisti venyttäen astuessa polvitaivetta. Tämä tuntui ihan hyvältä.
Viime yönä sitten heräsin siihen kun polvitaivetta särki. Koitin hipsiä keittiöön hakemaan särkylääkettä, jolloin totesin, että polvi oli mennyt aivan lukkoon ja siis nimenomaan polvitaive. Kävelystä ei tullut yhtikäs mitään ilman keppejä. Aamulla polvi oli edelleenkin lukossa eikä taipunut kun joku 60astetta. Kävely ja kuntoutusliikkeet tuntuvat äärimmäisen tuskallisilta (aikasemmin ei tuntunut lähes missään).
Ärsyttävää kun tuntuu että aikasempi kuntoutus on mennyt aivan hukkaan. Ilmeisesti lähdin vähän liian reippaasti käyttämään polvea ja nyt siellä on lihakset tai jänteet aivan jumissa.
Onko kenellekään muulle käynyt samanlailla?Nyt on tosiaan jo 10 kuukautta leikatusta polvesta. Toimii loistavasti, fysioterapeutti testasi eturistisiteen tiukkuuden laitteella ja tulos on tismalleen sama kuin ei leikatussa 'terveessä' jalassa. Joten minun osalta leikkaus oli todella onnistunut. Jalka ei tosin ole aivan yhtä notkea kuin terve, mutta muuten pelittää ja tuntuu jämerältä. En ole tosin mitään tosi rajua äärimmäistä rasitusta vielä tehnyt kunnolla, mutta uskon sen kestävän. Lihakset ovat noin 90 prosenttia tulleet takaisisn reiteen ja tasapainoharjoitukset alkavat olla jo terveen jalan tasolla.
Ei muutako paljon uskoa vaan ja kärsivällisyyttä, niin toimiva jalka siitä tulee. Mielestäni on tyhmää liian nopeaa kuntouttaa, jos tuloksena voi olla uusi leikkaus liiallisesta harjoituksesta johtuen. Koko prosessi voi viedä sen 12 kuukautta. Joten tsemiä vaan.
- irtipoikki
Itsellä leikkaukseen aikaa muutama viikko. Eturistiside katkesi pari kuukautta sitten futismatsissa ja jalka toimii nyt fysioterapiassa käynnin jälkeen täysin normaalisti ja kivuttomasti, paitsi urheilussa, jota en todellakaan uskalla nyt harrastaa. Eräänä päivänä himotti mennä potkimaan palloa vähän pihalle ja pitihän se arvata, että liukastuin ja polvi muljahti. Pelästyin,että kävi pahemminkin, mutta kipu hellitti suht nopeasti. Sittemmin olen ymmärtänyt ottaa hieman varoivaisemmin.
Ensi kesän futiskausi taitaa jäädä haaveeksi, Vanhojen tanssit keväällä ovat myös kysymysmerkin alla. Fysioterapeutti lupasi, että tulen kuntoon siihen mennessä, lääkäri oli hieman epäilevämpi...- poikki..
moro!
luin,että olit syksyllä menossa eturistiside leikkaukseen;miten onnistui?
itsellä sama vamma syntyi marraskuun lopulla ja myös fudiksessa!
leikkaus reilu vkon kuluttua ja tehdään ns.tuplasiirre eli pitäisi tulla tavallista tukevampi.
samanlainen historia vamman syntymisen jälkeen:en ole mitään urheilua kokeillut jaloilla,mut kävely sujuu no problem..välillä vihlaisee,kun esim.liukastuu tms.
kyllä katse on käännettävä ensi talven jäille ja edettävä iisisti.maltilla,mut määrätietoisesti kuntoutetaan pelattavat polvet;eikös vaan..=))? - sesama
poikki.. kirjoitti:
moro!
luin,että olit syksyllä menossa eturistiside leikkaukseen;miten onnistui?
itsellä sama vamma syntyi marraskuun lopulla ja myös fudiksessa!
leikkaus reilu vkon kuluttua ja tehdään ns.tuplasiirre eli pitäisi tulla tavallista tukevampi.
samanlainen historia vamman syntymisen jälkeen:en ole mitään urheilua kokeillut jaloilla,mut kävely sujuu no problem..välillä vihlaisee,kun esim.liukastuu tms.
kyllä katse on käännettävä ensi talven jäille ja edettävä iisisti.maltilla,mut määrätietoisesti kuntoutetaan pelattavat polvet;eikös vaan..=))?Marraskuun lopulla tosiaan leikattiin polvi...leikkaus itsessään ei ollut mitenkään järkyttävä tapahtuma, siihen pedille menin makoilemaan ja hetken päästä olikin aika jo heräillä. Samana iltana jo kotiuduin positiivisilla fiiliksillä huomatessani että tuskat eivät olleet mitenkään ylitsepääsemmättömän kovia. Jalka kyllä näytti ja tuntui Erittäin paksulta. Pillereitä popsin ja ensimmäinen yö oli epämiellyttävä kokemus, ei niinkään kivun vuoksi vaan tuntui että siteet puristivat niin, ettei veri kiertänyt.
Heti seuraavana päivänä aloitin fysioterapeutin ohjeiden mukaisesti tekemällä jumppaliikkeitä, jotka tosin aluksi tuntuivat mahdottomilta, mutta kun tarpeeksi puristin niin sain yllätykseni jalan liikkumaan haluttuun suuntaan. Alussa treenasin jalkaa joka päivä tunnollisesti ja tulokset näkyivät: lääkäri kehui, että keskimääräistä nopeammin olin vetreytynyt.
Kepeillä kävely oli kyllä aika tuskallista lähinnä juuri pohkeeseen kertyneen mustelmikon ansiosta. Parin viikon jälkeen heivasin kepit ja tuntui kuin aurinko olisi tullut pilven takaa jälleen esiin. Kivut loppuivat samantien ja kävelyn opetteleminen alkoi. Nyt lähes kolme kuukautta leikkauksesta kulunut, olen lenkkeillyt jo muutaman viikon ja käynyt uimassa. Jalka tuntuu periaatteessa normaalilta, lenkkeillessä voimaeroa ei edes huomaa, mutta hyppiessä kyllä.
Vinkkejä silvottaville: älkää panikoiko jos kivut yllättäen lisääntyvät tai polvi jäykistyy tai turpoaa uudelleen. Ne johtuvat todennäköisesti rasituksesta ja menevät nopeasti ohi. Jalan suoristaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman varhain. Itse harrastin hyväksi havaittua keinoa istuttaa pikkusiskoa jalan päällä, joka ilta 15 min ja kyllä teki gutaa. Alussa polven sisällä saattaa tuntua hieman epämääräiseltä, mutta kyllä se siitä.
Urheilun pariin ei itselläni ole vielä kiire. Kesällä ajattelin alkaa pelailemaan taas palloa. Lautailut jätän väliin tältä talvelta, repeämisriskihän on aina olemassa :S
Mutta hauskaa toipumista kaikille! Ei se niin paha oo miltä se ehkä saattaa tuntua.
- JakeFin
Polven leikkaukseen (eturistiside poikki) pääsin vasta 3 kk päästä erinäisten syiden takia. Oli hyvä että polven tutkinut lääkäri sanoi, että polje kuntopyörällä pienellä vastuksella. Polvi paranee nopeammin leikkauksen jälkeen. Tähän voisin lisätä että, venyttele myäs jalat hyvin kuntoilun jälkeen. Itse olen tälläinen tyypillinen suomalainen notkea mies, joka melkein saa sidottua kengän nauhat ilman tuskaa :D .
Leikkauksen jälkeen sain hyvät "mömmöt" sairaalasta lähtiessäni nyt 1,5 viikkoa leikkauksen jälkeen turvotukset on laskeneet paitsi reisilihaksen päät välillä vähän pallon. Pohkeen turvotuksen lähtiessä huomasin koko pohkeen alueen olevan yhtä suurta mustelmaa. No ei se mitään muuten olo on ok jalassa melkein jo menee täysin suoraksi ja koukistuukin aika hyvin. Jumpan jälkeen tuntuu tosi vetreältä jalalta. Takareisi lihakset ovat kyllä aivan kireänä ja näitä olisi voinut venyttää joskus ennen leikkaustakin.
Urheilemaan rupean heti 3 viikon päästä leikkauksesta eli kuntopyörä, myöhemmin sitten sali yms. riippuen miten polven alue vahvistuu.
Tuossa vielä linkki aiheesta. http://www.diacor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=360&catid=82&Itemid=65
Ja lopuksi kiitos Oys;in päiväkirurgian porukalle.- turku_-__
Moi mulla leikatti eturisti side 15,10,2007. nyt on mennyt ihan hyvin kävely ja kaikki on ihan ok.. mut haluan tietä koska pääsen pelailemaan onko se mahdollista jos leikkausesta on kulunt esim 4 kk ? kerrotkaa mullekin jotain
- JakeFin
turku_-__ kirjoitti:
Moi mulla leikatti eturisti side 15,10,2007. nyt on mennyt ihan hyvin kävely ja kaikki on ihan ok.. mut haluan tietä koska pääsen pelailemaan onko se mahdollista jos leikkausesta on kulunt esim 4 kk ? kerrotkaa mullekin jotain
Moi,
muistaakseni pitää odotella 6-8 kk ennenkuin menee koviin lajeihin.
Onko jalan koordinaatio kunnossa. Voitko esimerkiksi pompotella palloa leikatulla jalallasi hyvin?
Kannattanee keskittyä vahvistamaan polven tukilihaksia, mutta ei millään kyykkäys treenillä vaan keveillä/ omanpainon harjoitteilla - oikea jalka
JakeFin kirjoitti:
Moi,
muistaakseni pitää odotella 6-8 kk ennenkuin menee koviin lajeihin.
Onko jalan koordinaatio kunnossa. Voitko esimerkiksi pompotella palloa leikatulla jalallasi hyvin?
Kannattanee keskittyä vahvistamaan polven tukilihaksia, mutta ei millään kyykkäys treenillä vaan keveillä/ omanpainon harjoitteillaMinulla meni eturistiside poikki 12.10 kun kaaduin mopolla ja nyt olen ollut kohta päälle 2kk ilma sidettä eikä ole ollut minkäänmoisia ongelmia. Lääkärit sanoivat että minun ei välttämättä tarvitse mennä leikkaukseen koska pystyn käyttämään polvea ihan normaalisti. Magneettikuvauksissa olen jo ollut ja nyt vahvistelen jalan lihaksia. Saa nähdä sitten meneekö leikkaukseen vai ei.
- Peloissaan
Heippa!
Väänsin itse jalkani tuossa viime pääsiäisenä rinteessä ja eturistisidehän siitä tietenkin meni poikki. Reilun 1,5 kk kuluttua tapauksesta pääsin vasta magneetteihin ja leikkausta on lupailtu vasta aikaisintaan kolmenkuukauden päähän. Onko kellään tietoa miten nopeasti tällainen leikkaus tulisi tehdä?
Tällähetkellä pystyn kuitenkin kävelemään ja pyöräilemään, mutta kiertoliikkeitä en pysty tekemään. Siksipä minua pelottaakin lukemani ja kuulemani perusteella että jalka voi mennä tätäkin pahemmaksi leikkauksen ansiosta, ja mietin kannattaako koko leikkausta edes tehdä.
Olen opiskelija ja minulla ei olisi varaa juuri nyt sairaslomiin joten parhaimmillaan 2kk lomat eivät tulisi kyseeseen millään. Onkohan mahdollista että jalka leikattaisiin vasta vuoden kuluttua, vai onko sen siirtämisessä mitään järkeä kun sitä leikkausta on lupailtu 3kk päähän (eli n.6kk onnettomuudesta). Olen vain itse saanut kuvan että side olisi pitäisi leikata mahd. nopeasti.
Onko ketään leikkauksessa käynyttä kaduttanut leikkaukseen meneminen?- /vieras/
Leikkaus viikon takana ja kuntoutus edessä päin. Mites muilla leikkauksen kokeneilla tuliko teillä koko pohkeen kokoinen mustelma kun turvotus alkoi laskemaan?? Ja ei ole väliä milloin leikkaus tehdään tapaturman jälkeen. suositus kai kuitenkin n. 1-2kk siten että jalassa normaali liikerata. Tai voi myöhemminkin kunhan ei riko jalkaa sillä välin lisää..
- Olliver
/vieras/ kirjoitti:
Leikkaus viikon takana ja kuntoutus edessä päin. Mites muilla leikkauksen kokeneilla tuliko teillä koko pohkeen kokoinen mustelma kun turvotus alkoi laskemaan?? Ja ei ole väliä milloin leikkaus tehdään tapaturman jälkeen. suositus kai kuitenkin n. 1-2kk siten että jalassa normaali liikerata. Tai voi myöhemminkin kunhan ei riko jalkaa sillä välin lisää..
Onko kenelläkään ollut pohje kipeä leikkauksen jälkeen ? Itsellä alko jumalaton kipu pohkeessa 3-4 päivää leikkauksen jälkeen. Olen nyt jumpannut pohjetta ja silloin kun sitä rasittaa kipu häipyy mutta kun nostan jalan seissaallani ylös varaten keppeihin ja toiseen jalkaan kipu palaa samantien. Epäilin tulppaa mutta tulppaan liittyvää puna/sinisiitty ei ole. Toisaalta nilkka on turvonnut ja oikeastaan koko jalka hiukan polven alapuolelta. Mites muiden pohkeet ja kuinka tuo veritulppaa hoidetaan ?
Leikkauksesta 6 päivää. - Olliver
Olliver kirjoitti:
Onko kenelläkään ollut pohje kipeä leikkauksen jälkeen ? Itsellä alko jumalaton kipu pohkeessa 3-4 päivää leikkauksen jälkeen. Olen nyt jumpannut pohjetta ja silloin kun sitä rasittaa kipu häipyy mutta kun nostan jalan seissaallani ylös varaten keppeihin ja toiseen jalkaan kipu palaa samantien. Epäilin tulppaa mutta tulppaan liittyvää puna/sinisiitty ei ole. Toisaalta nilkka on turvonnut ja oikeastaan koko jalka hiukan polven alapuolelta. Mites muiden pohkeet ja kuinka tuo veritulppaa hoidetaan ?
Leikkauksesta 6 päivää.eli nyt on lääkärillä käyty ja hänen mielestään kipu pohkeessa johtuu siitä, että sinne laskeutuu polvesta verta. Kipu kestää todennäköisesti viikon verran vielä eli kaikkiaan siitä tulisi 10 päivää. Otettiin verikoe ja kas CRP 150 ja hemoglobiinikin alhaalla (130) eli tulehtunuthan se oli. Hoitovaihtoehtoina oli mennä sairaalaan hoidettavaksi suonensisäisillä antibiooteilla tai ottaa lääkitys suun kautta, valitsin suun kautta otettavan lääkityksen. Lääke on Clindamycin Sandoz 300mg ja lääkekuurin kesto 10 päivää. Huomenna selviää tarkempi verenkuva ja siitä verenkuvasta se onko jalassa trombi vai ei. Harmittaa kun nyt polvessa ei tunnu kipua niin liikeharjoituksien suorittamista rajoittaa tuo jatkuva suonenvedon tunne pohkeessa.
- Olliver
Olliver kirjoitti:
eli nyt on lääkärillä käyty ja hänen mielestään kipu pohkeessa johtuu siitä, että sinne laskeutuu polvesta verta. Kipu kestää todennäköisesti viikon verran vielä eli kaikkiaan siitä tulisi 10 päivää. Otettiin verikoe ja kas CRP 150 ja hemoglobiinikin alhaalla (130) eli tulehtunuthan se oli. Hoitovaihtoehtoina oli mennä sairaalaan hoidettavaksi suonensisäisillä antibiooteilla tai ottaa lääkitys suun kautta, valitsin suun kautta otettavan lääkityksen. Lääke on Clindamycin Sandoz 300mg ja lääkekuurin kesto 10 päivää. Huomenna selviää tarkempi verenkuva ja siitä verenkuvasta se onko jalassa trombi vai ei. Harmittaa kun nyt polvessa ei tunnu kipua niin liikeharjoituksien suorittamista rajoittaa tuo jatkuva suonenvedon tunne pohkeessa.
eli P-FIDD Fibriinin D-dimeerit arvot korkeat ja Dopplerultraäänitutkimuksessa popliteassa t-trombi, joka jatkuu pohkeen syvälaskimorunkoihin. Lääkitys Marevan ja Klexane 100mg ja tuo Klexane on itse pistettävä piikki jota laitetaan kahdesti päivässä
Tätähän ei käsittääkseni voi muuten selvittää kuin tuossa ultraäänitestissä. Minullakin trombi näkyi siellä selvästi. Aloittamani antibioottikuuri on siis hiukan turha koska polvi ei välttämättä ole tulehtunut. Antibioottikuuri täytyy kuitenkin täytyy syödä loppuun, koska jos sen jättää kesken niin bakteerit, mitä antibiootin piti tuhota elimistöstä vain vahvistuvat ja se on vaarallista.
Vaikken täältä löytänytkään nyt apua niin tuotinpahan ainakin tietoa tämän tyyppisestä kivusta niille, joille tuo pohje tulee kipeäksi samalla tavalla kuin minulla. Eli rasitettaessa kipu häipyy mutta kun jalan nostaa ylös niin kipu palaa takaisin. Itse mietin, että odottelenko että kipu häipyy vai menenkö lääkäriin, hyvä että menin
…
Kokemuksesta voin sanoa että parempi katsoa kuin katua.
PS:
Myös minua kuskanneella taksikuskilla tuntui olevan tietoa aiheesta, "polvi, kipee vai ? ai ristiside poikki, joo no SE johtuu siitä et sä et saa tarpeeksi B-vitamiinia"... kiitti kyydistä.
- Koipipotilas
Ei kannata tehdä mörköjä seinille näistä ihmisten kommenteista huonon kuntoutumisen suhteen.. kuntoutuminen sujuu todella nopeasti kun muista sitä jalkaa kuntouttaa, juurikin uinti vesijuoksu, reiden ojennukset ja koukistukset ja osakyykky (90astetta) myöhemmässä vaiheessa on hyviä jumppaliikkeitä.. itsellä leikattiin marraskuussa 2009 eturistiside ja polven sisempi sivuside, jotka molemmat olivat poikki, ja nyt helmikuussa 2010 olen jo palannut oman lajini painonnoston pariin kevyesti, mutta liikkuvuus ja voimatasot ovat jo ok . Kun on ammattilainen leikkaamassa ja itse viitsii kuntouttamisen tehdä maltilla, ennuste on hyvä. Tsemppiä kaikille koipileikatuille/leikattaville kuntoutukseen..
- PolviJorma
Polvi tulee varmasti entiseen kuntoonsa, kunhan vain hoitaa kuntoutuksen todella huolella. Itselläni meni ACL poikki ja tasan vuosi minulla siihen meni, että polvi oli taas täysin kunnossa, ja pystyn jalkapalloa pelaamaan 110 lasissa.
Aluksi panostakaa pelkästään liikeratoihin, siinä on koko kuntoutuksen ydin. Vesijuoksu oli ainakin itselle paras kuntoutusmuoto, ja erilaiset tasapainottelut (yhdellä jalalla erilaisia kulmia hakien, tasapainolauta jne.) ovat erittäin hyviä ärsykeharjotteita polvelle.
Pyrkikää vahvistamaan mahdollisimman paljon jalan polvea tukevia lihaksia. Muistakaa että maltti on valttia, kuntoutus on erittäin rakkaa joten KÄRSIVÄLLISYYTTÄ! Parempi tehdä kerralla kuntoon! - Hermoton
PolviJorma kirjoitti:
Polvi tulee varmasti entiseen kuntoonsa, kunhan vain hoitaa kuntoutuksen todella huolella. Itselläni meni ACL poikki ja tasan vuosi minulla siihen meni, että polvi oli taas täysin kunnossa, ja pystyn jalkapalloa pelaamaan 110 lasissa.
Aluksi panostakaa pelkästään liikeratoihin, siinä on koko kuntoutuksen ydin. Vesijuoksu oli ainakin itselle paras kuntoutusmuoto, ja erilaiset tasapainottelut (yhdellä jalalla erilaisia kulmia hakien, tasapainolauta jne.) ovat erittäin hyviä ärsykeharjotteita polvelle.
Pyrkikää vahvistamaan mahdollisimman paljon jalan polvea tukevia lihaksia. Muistakaa että maltti on valttia, kuntoutus on erittäin rakkaa joten KÄRSIVÄLLISYYTTÄ! Parempi tehdä kerralla kuntoon!Minulle tehtiin eturistisiteen korjausleikkaus kolme viikkoa sitten. Kun poistin siteet, huomasin sääressä selvän palorakkulan. Kun turvotus viikon päästä häipyi, tuntui sääressä puutuneisuutta ja erittäin voimakasta kosketusarkuutta. Vaikka kuinka harjoittelin kepeillä kävelyä, jalka ei tahtonut siirtyä eteenpäin. Nyt puutuneisuus on poistunut jalkaterästä ja kävelykin onnistuu kepeillä jotenkuten. Säären etuosa ja nilkka ovat edelleen puutuneita ja kosketusarkoja.Millään siihen ei voi koskea ja ymmärrettävästi yöt ovat melko tuskaisia sängyn ja täkin osuessa sääreen. Soitin eilen leikanneelle ortopedille ja hän epäili että sääressä olisi hermopinne. Sellainen kuulemma on yleistä polvileikkausten jälkeen. Aika parantaa ja puhelu päättyikin siihen lääkärin kiireen takia. Minulla on aika jälkitarkastukseen kolmen viikon päähän, jolloin kyselen paremmin, myös ihmeellisestä palorakkulasta. Sitä ennen olisi erittäin mielenkiintoista tietää kuinka yleistä tämä on? Onko kellään ollut leikkauksen jälkeistä hermopinnettä? Kuinka kauan se on kestänyt? Onko mistään muusta apua kuin särkylääkkeistä ja ajan kulumisesta? Itse polvea olen kyllä jumpannut aktiivisesti ja viikko sitten fysikaalisessa polvi kääntyi jo 110 astetta:) Ihmeellistä tässä on ettei tästä hermopinne mahdollisuudesta puhuttu sairaalassa mitään jos se kerta on erittäin yleistä..
- eagle-
Mäkihypyssä meni ACL, leikattiin, hyvin kuntoutu. Meninpäs sitten 3.5kk jälkeen pelaamaan lentopalloa kun fysioterapeutti sanoi että voi vetää ja oman tunteen mukaan ja tunnehhan oli hyvä!
Seuraukset ei!!!!!!!!
Siirrännäinen irtosi ja edessä toinen leikkaus josta toipuminen kuulemma huomattavasti vaikeampaa ja mennään ilmeisesti polvilumpion lämpi tj?
Elämä vissii ohi..- outoaa
Mistä huomasit että siirräninen irtosi , tuliko mitään oireita vai yms? itsellä jalka menee yhtäkkiä jopa oudon hyvin suoraksi yms ja pelottaa että jotain olisi käynyt
- kynkkääjä
eagle: Oho...aika jännä, että fyssari antoi luvan, vaikka kuulemma eturistiside siirränääinen on heikoimmillaan juuri 3kk leikkauksesta...minulle sanottiin, että vasta 6kk jälkeen voin harrastaa ns repivää urheilu. Minulla meni eruristiside salibandyssa viime marraskuussa. Samalla tuli myös ulkokierukkaan pieni repeämä ja jotain rustomurtumia.
Minulla on vieläkin polvi rikki. Se ei oikein kuntoutunut missään vaiheessa tuosta leikkauksesta ja 9 kk ACL-leikkauksen jälkeen polveni meni lukkoon yhtäkkiä ja ilman uutta tapaturmaa... magneettikuvista todettiin revennyt sisäkierukka (näytti ekoissa magneettikuvissa ja leikkauksessa ehjältä). Koska tämä ei tosiaan näkynyt ensimmäisissä magneettikuvissa, eikä tapahtunut tapaturmaisesti, ei vakuutusyhtiä korvaa, joten jouduin julkiselle puolelle.
Olen odottanut elokuusta asti, enkä vieläkään ole edes leikkausjonossa. Jostain syystä tarvitaan vielä julkisen puolen ortopedin lausunto leikkaustarpeesta, ennen jonoon laittamista vaikka yksityisen puolen ortopedi sanoi, että polvi pitäisi leikata kiireysluokituksella PL2 eli kuukauden sisällä.
Noh, nyt on tosiaan odotettu elokuusta asti tuota ortopediaikaa ja polvi on mennyt lukkoon noin 7 kertaa. Tuo lukitustila on kivulias ja kestää yleensä muutaman päivän. Nyt polvi on lukossa kuudetta päivää ja kävellähän en voi, joten kykin kotona ja syön kipulääkkeitä...mukavaa. Juoksemaan olen päässyt siis viimeksi vuosi sitten. Alkaa turhauttaa. Lisäksi tuo polvi on tainnut mennnä lisää rikki odotellessa, koska kivut ja lukkitumiset ovat lisääntyneet viime aikoina. Puuuuh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759