Onko kukaan tehnyt itse autoon sähköistä ilmastointilaitetta?
Pitäisi tässä talvella värkätä harrasteautoon ilmastointi ettei olisi tuo ajelu yhtä hikistä kuin viime kesänä.
Siinä on kyllä ollut aikoinaan ilmastointi, mutta sen osat on tullut poistettua kun kompura hajosi, eikä viitsi uutta systeemiä ostaa ja asentaa.
Mietin tässä vaihtoehtoja, jonkinlainen ilmapumppu olisi hyvä, niillähän on melkoinen hyötysuhde eikä niin hirveä tehonkulutuskaan, esim. Panasonicilla kerrotaan että 115w teholla poistaa 600w lämpöä.
http://www.ilmalampopumppu.fi/pdf/Panasonic_Nordic_NE_XE_ilmalampopumppu.pdf
115 wattia on saman verran kuin auton valot eli ledihuomiovaloilla ajaessa ei rasittaisi laturiakaan.
Tietysti ilmapumppu pitäisi autoon asentaa niin päin että sisätila kylmenee ja lämpö työnnetään ulos tai takaluukkuun.
Mahtaakohan jonkin tuollaisen pystyä asentamaan autoon?
Tai onko joku jo kehittänyt tuollaisen autokäyttöön? Tässähän olisi oiva markkinarako aftermarket ilmastointilaitteelle vanhempiin autoihin.
Tee-se-itse ilmastointi?
13
2935
Vastaukset
- Pian saatavilla?
Toyota Priusessa on lämpöpumppu, joten kuvitteli sellaisia pian tulevan markkinoille myös jälkiasennettavina?
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=55&news_id=201003659
"Tehokkuutta lämpöpumpulla
Kompakti lämpöpumppu ratkaisee lämmitysongelman järkevästi. Sen avulla sisätiloihin saadaan tarpeen mukaan lämmintä tai viileää ilmaa sähköenergian voimin nopeasti ilman, että akkukapasiteettia käytetään liiallisesti muuhun kuin ajamiseen. Bensiinimoottorin hukkalämpöä hyödynnetään normaalisti, joten sähköllä tuotettua lämpöä käytetään vain silloin, kun moottorilämpöä ei ole saatavilla riittävästi.
Kehittynyt järjestelmä tuo uusia ulottuvuuksia auton käyttömukavuuteen. Lämpöpumpulla voidaan lämmittää ja viilentää autoa myös sen ollessa paikallaan verkkovirtaan kytkettynä. PHV:n avainyksikössä on erillinen katkaisija ilmanvaihtojärjestelmälle. Sisätilat saadaan sen avulla kauko-ohjatusti tilanteesta riippuen joko lämpenemään tai viilenemään säädettyyn lämpötilaan ennen ajon alkua." - tämän...
tapaista suunnitelit:
http://www.lilligren.com/Redneck/images/redneck_car_air_conditioner.jpg - tai sitten ehkä ei
ihan ensimmäisenä kerrata sähköopin perusteet.
Siis P =U x I
Kun lähdet tuosta laskeskelemaan minkälaisella virralla tuo 115W syntyy 240V:lla, ja vertailet tuon laskukaavan mukaan sitten mitä tarvitaan saadakseen saman tuolla auton 12V:lla, voi ero olla jonkinmoinen. Ehkä jopa hieman enemmän kuin auton valot.- kiki.
Wattimäärä on aina tismalleen sama oli voltteja vaikka kuinkapaljon/vähän.
Taasen esim 10 ampeeria on paljon enemmän tehoa 230 voltissa kuin 12 voltissa.
Entäs ne isot johdot jotka menee ilmassa, voltteja on kymmeniä tuhansia niissä, koska silloin ampeereita menee vähemmän, jos taasen voltteja olisi vain 230, menisi ampeereita enemmän, ja tarttis paaaaaaljon paksummat johdot, vaikka tehoa menisi tismalleen sama.
Tosiaan auton laturin teho non yleensä ilmoitettu ampeereissa, mutta esim auton valojen teho wateissa.
Eli vaikka tiedät muutaman kaavan, niin älä tuu "pätemään" tänne sillä... - : O : =
kiki. kirjoitti:
Wattimäärä on aina tismalleen sama oli voltteja vaikka kuinkapaljon/vähän.
Taasen esim 10 ampeeria on paljon enemmän tehoa 230 voltissa kuin 12 voltissa.
Entäs ne isot johdot jotka menee ilmassa, voltteja on kymmeniä tuhansia niissä, koska silloin ampeereita menee vähemmän, jos taasen voltteja olisi vain 230, menisi ampeereita enemmän, ja tarttis paaaaaaljon paksummat johdot, vaikka tehoa menisi tismalleen sama.
Tosiaan auton laturin teho non yleensä ilmoitettu ampeereissa, mutta esim auton valojen teho wateissa.
Eli vaikka tiedät muutaman kaavan, niin älä tuu "pätemään" tänne sillä...Hra kiki. ei nyt ota huomioon, ettei mahdollisen inverterin hyötysuhde ole 100 %.
- kiki.
: O : = kirjoitti:
Hra kiki. ei nyt ota huomioon, ettei mahdollisen inverterin hyötysuhde ole 100 %.
Mitäs höpiset, kyllä se pumppu voi toimia myös suoraan 12 voltilla...
- Eerikki-64
Laittakaa rikkoutuneen kompuran paikalle vaikka vanhasta kierrätyskeskuksen jääkaapista kompressori tilalle, ajaa saman asian. Johdot vaan poikki, ja kylmäaineputket, ja liittää ne eristysnauhalla (virtajohdot) ja juottamalla (kylmäaineputket) sitten entisen tilalle niin kyllä pelaa! Ite oon tehnyt niin ja 30 asteessakin vielä sisällä melkein pakkasta jos haluaa.
- Tässä oiva idea
Miten olisi jääpalakone ja jonkinlainen lautasviritys tuuletusventtiilien eteen, sitten vain ilmapuhallus jääkasan läpi, kummasti viilenee ilma kun sulava jää imee lämpöä.
Jääpalakone ei vie edes paljon tehoa 180w ja sehän voi puksutella niitä jäänpaloja sillä aikaa kun on parkissa.
http://www.markantalo.fi/product/pienkoneet/kesatuotteet/kylmalaukut-ja-jaapalakoneet/ZB12C/jaapalakone
Ehkä märkä ilmasuodatinkin ajaisi asian jos sellaiset laittaisi puhaltimien eteen, haihtuva vesi niin ikään imee lämpöä. - romubaana
Ajoin viimekesän pahimmat helteet kylmälaukun kylki sylissä.
Sellainen pehmeä kokooontaittuva kassi.
Saksilla laukku halki, ja eristeet vatsan sivuille ohjaamaan viileää.
Naamalle se sattui toiselta puoleleta osoittamaan kuumaa, mutta muuten olo helpottui.
Siinä oli vain 35 W kenno, eli kylmää tuli parikymmentä Wattia, mutta vaikuttavasti.
Peltier-elementtien hyötysuhde on noin 50 % jäähdytyksessä.
Samoin auton vaihtovitalaturin hyötysuhde on 50%.
Jos verrataan toteuttamani jäähdytyksen 25 % hyötysuhdetta kompressorilämpöpumpun
kolminkertaiseen, eli 300 % hyötysuhteeseen, niin ero on yli 10-kertainen.
Käyttötehossa on myös reilu nolla eroa, eli kylmätehon erot ovat yli 100-kertaiset.
Kokeilun ajatus on siinä, kuinka paljon jäähdytetään ja myös kuumennetaan turhia harakoita.
Kylmää kohdentaen riittää vähempikin.
-----------------------------------
300 W invertteri ei jaksa käynnistää 80 W jääkaapin kompressoria, tuli ilmi kokeilussa.
Toisaalta linja-autojen jääkaapit olivat myös invertterillä olevia kompressorikaappeja.
On myös suoraan 12 V:lla käyviä kylmäkoneita. Hinta on kova.
Haaveni ilman kuivaimen muutaman sadan watin koneesta 12 V:lla voi unohtaa,
ei taida toimia käytännössä. Auton laturi joutuu helteellä koville.
Sähköautoissa ei jännite ole ongelma, on yli 500 V:n akku.
Siitä on helppo vaihtosuunnata hyvällä hyötysuhteella.
Toisaalta verkkovirrasta invertterillä toimivat koneet, ensin tekevät tasasähköksi,
ja siitä muuttuvan taajuuden vaihtosähköksi. Niin saa kompuran pyörimisnopeussäädön.
Taukoilmastointi olisi hauska. Pienellä salkkuaggregaatilla esimerkiksi ilman kuivaimen koneisto.
Peräpohjolassa kehutaan Webastosta, ja ihmetellään akun varauksen katoamista.
Mutta eipä ole kaikilla parkkipaikalla riippumatonta ilmastointia, joka myös lataa akkua.
(Aggregaatti on myös liiankin tehokas sisätilan lämmitin lämmitin, kun ohjaa pakoputken ulos.)
Sama idea pienempänä, kuin tämän keskustelun Amerikan Redneck-kaarassa.- taidan tehdä omaani
Miten olisi jos ostaisi pelkän peltier elementin
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5758&language=fi
kiinnittäisi molemmille puolille jäähdytyselementin
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=47_1133
Kylmän puolen jäädytyselementti auton tuuletussuuttimien taakse kanavaan, eli ilma virtaisi sen läpi autoon sisälle.
Toinen jäähdytyselementti putkeen johon otettaisiin ilmaa jostain auton nokasta ja vietäisiin taas ulos jostain kyljestä (putkessa voisi olla tuuletin sisällä jotta ilma liikkuisi pysähdyksissä ollessakin), eli tässä putkessa kulkeva ilma ainoastaan jäähdyttäisi elementin kuumaa puolta.
Tälläisen ilmastoinninhan jo tee-se-itse mies värkkää päivässä kun vain suunnittlee koko homman tarkasti ja ostaa kaikki tarvittavat osat.
Näitä peltier elementtejä saa elektroniikkakaupasta myös tehokkaampia 100-200 wattia 12 voltilla. Noin 10 ampeerin systeemi varmaan olisi riittävä aluksi ja systeemihän jäähdyttää kylmän puolen sitä tehokkaammin mitä kylmempänä pystyy kuuman puolen pitämään. - valmis paketti
taidan tehdä omaani kirjoitti:
Miten olisi jos ostaisi pelkän peltier elementin
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5758&language=fi
kiinnittäisi molemmille puolille jäähdytyselementin
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=47_1133
Kylmän puolen jäädytyselementti auton tuuletussuuttimien taakse kanavaan, eli ilma virtaisi sen läpi autoon sisälle.
Toinen jäähdytyselementti putkeen johon otettaisiin ilmaa jostain auton nokasta ja vietäisiin taas ulos jostain kyljestä (putkessa voisi olla tuuletin sisällä jotta ilma liikkuisi pysähdyksissä ollessakin), eli tässä putkessa kulkeva ilma ainoastaan jäähdyttäisi elementin kuumaa puolta.
Tälläisen ilmastoinninhan jo tee-se-itse mies värkkää päivässä kun vain suunnittlee koko homman tarkasti ja ostaa kaikki tarvittavat osat.
Näitä peltier elementtejä saa elektroniikkakaupasta myös tehokkaampia 100-200 wattia 12 voltilla. Noin 10 ampeerin systeemi varmaan olisi riittävä aluksi ja systeemihän jäähdyttää kylmän puolen sitä tehokkaammin mitä kylmempänä pystyy kuuman puolen pitämään.Itse asiassa helpoin tapa taitaa olla jos asentaa autoon tietokoneen cpu:n vesijäähdytyssysteemin?
http://plaza.fi/muropaketti/artikkelit/jaahdytys/valmiit-vesijaahdytyspaketit
- ebay auttaa
Ratkaisu löytyy ebay:sta:
KoolerAire Portable Air Conditioner
http://cgi.ebay.com/KoolerAire-Portable-Air-Conditioner-12-Volt_W0QQitemZ300430593431QQcategoryZ20711QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m8QQ_trkparmsZalgo=MW&its=C&itu=UCC&otn=5&ps=63&clkid=4581415844665600606
Kaikki käyttäjät näyttävät olevan tyytyväisiä, eikä maksa kuin $40- romubaana
KoolerAire Portable Air Conditioner on jäiden sulatin.
Se kylläkin jäähdyttää sähkötuulettimen puhaltamalla jäiden jäähdyttämällä ilmalla.
Se myös poistaa ilmasta kosteutta, tiivistämällä sitä jään kylmään pintaan.
Voisi sanoa ilmastointilaitteeksi. Kunhan saa riittävästi jäitä, matkallakin.
----------------------
Tulee kalliimmaksi ostaa elektroniikkakaupasta Peltier-elementti, jäähdytysrivat ja puhaltimet,
kuin ostaa talvitarjouksesta koko 12 V kylmälaukku.
Omasta pehmeästä maksoin 20 €.
Tehokkaammat kovat laukut ovat kesälläkin noin 50 €.
Saa niistä ainakin kisssan kopin ilmastoinnin.
-------------------
Punaniskan Vepasto:
Juuri äsken hinasin kaverin auton kylmässä ja pimeässä tunnin matkan.
Laitoin hinattavan hyttiin 180 € salkkuaggregaatin.
Pakoputki silikoniletkulla ikkunan raosta ulos. Sisällä oli säveltä kuin mopoautossa.
Ulos kuului vaimea humina, ja näkyi komea höyryn puhallus oven yläreunasta.
Aggregaatista latausjohdot akkuun.
Onpahan sellainen Fepasto, että lataa autoa valot päällä.
Sähköiseen lohkolämmittimeenkin jäisi ylimääräistä virtaa.
Kesällä ilmastointikoneelle. Ensin tietysti se melukamina ulos.
Kymmenesosalla tunnetumman tuotteen hinnasta, ja enemmän tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894