Galatalaiskirjettä ei pidä opettaa yksi jae kerrallaan - se on laaja kokonaisuus. pitkä selitys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirje_galatalaisille
"Galatalaiskirje ja Roomalaiskirje yhdessä muodostavat todisteen sille, että vanhurskauttaminen ei tapahdu ihmisen ansioilla, ei moraalisilla teoilla eikä uskonnollisilla riiteillä tai seremonioilla, vaikka niillä olisikin jumalainen alkuperä. Sen sijaan vanhurskaus on ilmainen lahja, joka tulee ainoastaan Jumalan armosta niille jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan."
Paavalilla oli ajoittain vaikeuksia evankeliumin kanssa Galatiassa - vastustajat olivat soluttautuneet seurakuntaan.
Oli Paavalilla muuallakin vaikeuksia ajoittain:
2. Tim. 1:15 :
Niin kuin tiedät, Aasian maakunnassa kaikki ovat luopuneet minusta,
heidän joukossaan Fygelos ja Hermogenes.
LUTHER JA GALATALAISKIRJE
1. luku -- http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/luther.htm
2. luku -- http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/luther2.htm
3. luku -- http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/luther3.htm
3. luvun selitys jatkuu ... http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/luther3,2.htm
Ei taida alle 60 euron saada omakseen Lutherin Galatalaiskirjeen selitystä, kaikki 6 lukua ...
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/98551
Minun lempijakeeni on lain ja uskon välistä suhdetta selvittelevä ja kysymyksiä herättävä 3:5 -
Gal.3:5
Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne
sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?
antti
Galatalaiskirje äärimmäisen tärkeä
5
163
Vastaukset
- +
LAKI JA EVANKELIUMI TASAPAINOON - RAKKAUS EI PIDÄ TOIMETTOMANA
Gal.2:4
Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden,
jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme,
mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten,
että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin-millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun;
Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet
minua mihinkään enempään.
- -
16
Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja,
vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen,
jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla, emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. On vapaus uskoa autuuteen.
PALJON ASIOITA kristinuskoon liittyy, mutta kirkkaana on pidettävä tämä, että pelastus on yksin uskosta. Hyviä tekoja tulee toivottavasti, jos on tullakseen - armosta ne tulevat - ei saa olla lainvaatimista. (Mielestäni kristitty homokin pitäisi hyväksyä joukkoon. Kun ihminen kokee, että asiat Jumalan kanssa on kunnossa, sitä ei voi toinen kiistää, toki voi koetella)
Jatkuu ... - + +
USKOVAKSI TUNNUSTAUTUVA pitää hyväksyä, vaikka tämä ei laintauluja tuntisikaan! Jokainen kaipaa rohkaisevaa asennetta seurakunnalta. uskovaisuus on jokamiehenoikeus.
Kasvua täytyisi toki tapahtua ja vastuun kasvamista tekemisen kautta - ei lain pakosta vaan rakkauden velan maksamisena ja rakkauden voimasta, ei kiivaassa lain tunnossa. Emme ole velkaa laille vaan Rakkaudelle. Lainkiivailija on "valheveli", sillä armosta olemme pelastetut.
3:3 Kuinka voitte olla noin mielettömiä!
Te aloititte Hengen varassa.
Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin?
3:12 Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan:
"Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän."
Laki annettiin välikäsien kautta, mutta Kristuksessa Jumala itse takaa siunaukset, armosta:
19 Mikä sitten on lain tarkoitus?
Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset,
kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski.
Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. [Moosesta]
Mieluummin korostan rakkautta kuin lakia. Armo ja rakkaus pitävät yhtä.
Gal.5:
14 Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
15 Mutta jos te revitte ja raastatte toinen toistanne, pitäkää varanne,
ettette lopullisesti tuhoa toisianne.
16 Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne,
niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja.
6:2 Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.
Oikeat teot tulee Hengessä vaeltamisessa.
Gal.3:5
Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua
teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä,
vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?
1. Kor. 4:21
Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä
vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?Ote karlpaulin syvällisestä aloituksesta asiassa:
"Ja ulkonainen painostus vetää usein vaikutukseesa, ja on helppo alistua vaikutuksen alaisuuteen,
kun ei ole itsellä tarmoa tutkia totuus kysymyksiä, mieluummin alistumme sidonnaisiksi lakiin..."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9433287
tunnetaan siitä, että Jeesus asuu uskovassa. Kristus asuu uskon kautta meidän sydämmessämme. Paavali puhuu salaisuudesta joka on Kristus teissä, kirkkauden toivo. Kol.1:27.
Ja hän todistaa itsessään. Minä elän, en enää minä, vaan Kristus asuu minussa. Gal.2:20.
Roomalais kirjeensä 7. luvussa Paavali selostaa sitä epätoivoista taistelua, jota hän kävi itsensä kanssa. Hän sanoo. Sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan minä vihaan sitä mitä teen.
Sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Room.7:15,22,23.
Epätoivossaan Paavali huudahtaa. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman laista? Hän tajuaa, ettei hän kykene pitämään lakia, vaan laki tuomitsee hänet kuolemaan. Tässä epätoivoisessa tilassaan Paavalille kirkastuu, että Jeesus täytti Jumalan lain hänen puolestaan ja että Jeesus on kärsinyt sen rangaistuksen, jota laki vaatii syntiselle, nimittäin kuoleman. Synnin palkka on kuolema. Room.6:23.
Paavali koki että Kristus on vapauttanut hänet lain tuomiosta ja sovittanut hänen syntinsä verellään. Hän on vapaa. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Gal.5:1. Sentähden hän huudahtaa: Kiitos Jumalan Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Kristus paljastuu hänelle hänen sijaisesenaan Jumalan edessä, hänen lunastajanaan, sovittajanaan, pyhytenään, siis kaikkena. Paavali toteaakin. Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa ovat, Sillä elämän hengen laki Kristukseesa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Room. 8:1,2.
Hänelle selveni, että Kristus on kuolemallaan Golgatalla maksanut hänen syntivelkansa. Hän on nyt elämän hengen lain alainen, toisin sanoen hän on uskon kautta vastaan ottanut sen hengellisen elämän jonka vain Kristus voi antaa.Sillä:
Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta,
koska "vanhurskas on elävä uskosta".
Yhtä selvää on ettei uskova polje lakia maahan ...
Ilm.14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."
"Pitäkää usko Jumalaan", huudahtaa Raamattu, mutta toteaa, ettei vanhaakaan, lakia, sovi maahan tallata:
Matt. 13:52
Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi,
on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."
antti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721137
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37551Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45482- 49477