Lestadiolainen jyrää

fkgfng

Olen aikuisopiskelija. Luokallani on 35-vuotias lestadiolais nainen. Ensimmäiseksi kiinnitti huomiota hänen naiiviutensa, henkinen kehitys n.18-19 -vuotiaan tasolla.
Mutta määräävin piirre hänessä on kaikkitietävyys. Hänen kanssaan voi "keskustella" jos on samaa mieltä. Jos yrittää esittää omia mielipiteitään ei ole toivoakaan saada lausetta loppuun. Ihmettelen miksi hän on hakeutunut koulutukseen, koska tietää asiat myös maikkoja paremmin, ja tuo sen joka mutkassa julki.
Keskustelun aihe ei suinkaan tarvitse olla niin provosoiva kuin homot, aivan arkipäiväisetkin asiat saavat aikaan saman reaktion.
Kymmenen lapsen perheestä kun on, on joutunut ilmeisesti pitämään puolensa, mikä näkyy ainakin ruokailutilanteissa. Pikemminkin luulisi, että isossa perheessä olisi oppinut ottamaan muut huomioon. Mielipiteitään sen sijaan ei tarvitse perustella, "minä tiedän" riittää.
Toivoisinkin vastausta joltakin lestadiolaiselta, tällaisia lapsiako kasvatatte? Itsekkäitä, suvaitsemattomia, omaan napaansa tuijottajia? En haluaisi uskoa että tämä on tarkoituksenne.

8

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemuksesi on varmasti totta, et kai tänne tulisi valheita latelemaan.
      Nyt kumminkin otanta ei täytä tieteellisiä kritereitä, että edes voisi asettaa kysymyksen: Tällaisiako lapsia te kasvatatte?

      Jos määrättyyn porukkaan kuuluvia ihmisiä on esimerkiksi 10000-120000, niin otanta vaikuttaa pieneltä.
      Kun toimin vankilassa vapaehtoistyössä, niin kohtaan erilaisia ihmisiä. Maailmanklatsomukseltaan ja ihonväriltäänkin, mutta ei ole tullut mieleeni, että heidän edustamansa ympäristö kasvattaisi kaikista lapsista samanlaisia.

      On valitettavaa, että olet törmännyt ainakin omasta mielestäsi hankalaan henkilöön, mutta se ei kuitenkaan oikeuta leimaamaan jotain yhteisöä sen perusteella. Tämän kohdehenkilön tulisi kyllä miettiä miten yhteisöään edustaa, jos avoimesti sen jäsenenä esiintyy.

      • fkfjkgh

        En todellakaan tarkoittanut koko yhteisöä, minkä luulisi käyvän selväksi viimeisestä lauseesta. Yksilö on vain oman itsensä edustaja, olipa sitten homo, lahkolainen tai vaikkapa violetti. Pikemminkin päinvastoin, haluan uskoa että lapset kasvatetaan kristillisiin arvoihin, ja siksi hainkin tässä vastauksia jotka kertoisivat asian näin olevan.


    • savon ukko

      itsekeskeisiä ja kaikkitietäviä lähimmäisiä löytyy joka suunnasta, vaikka ei olisi lestaadiolainen. Esimerkiksi tällä palstalla, minä olen tyypillinen esimerkki. Jos tiedän olevani oikeassa, niin ei sanojen terävyys vastaan tahdo riittää. On täällä sitten vastavuoroisesti tuo nimimerkki. Jeesusen pelastettu. Hän vie voiton vielä minustakin.
      Meillä on se itse-enerkia niin voimakasta, että toiset ovat aina väärässä ja me oikeassa. Se on vai ollut tämän elämän varrella hyväksi, että osaa pitää puolensa tässä katalassa maailmassa, ettei aivan koirat kintuille kuse.

      • bkfghfg

        Kyllä varmasti kaikkitietävyys on luonteenpiirrekkin. Jos itse huomaan että vuoropuhelua ei tule koskaan syntymään, jätän asian aika pian sikseen. Aikani ja energiani ei riitä turhaan vääntöön. Olen sitä mieltä että jokainen eläköön tavallaan, mutta on epärealistista odottaa että kaikki muut eläisivät samoin.


    • Se siitä

      Kysymyshän on siitä, että SINULLA on oikeassa olemisen tarve, vaikka olisit väärässä. Kirjoituksesi on todiste siitä, että arvostat ainoastaan omaa mielipidettäsi, eivätkä muut saisi poiketa siitä. Hyvähän sinun on täällä selittää nimimerkin takaa tämä ongelmasi lestadiolaisen naisen viaksi.

      Sinun pätevyytesi ei missään tapauksessa riitä arvioimaan kenenkään henkistä kypsyyttä, viestisi ovat olleet selvästi mielisairaan henkilön tuotoksia.

      • savon ukko

        Just, just. Näitä hain. Voi olla, että olen mielisairas kuin jokainen...vähäsen. Mutta kaikkein mielisairaalloisin on tää Jeesuksen pelastettu, joka vaihtelee nimimerkkejään, tämän tästä. Häntä on lyöty raamatulla niin pahasti päähän, että hän ei ymmärrä mitään, ellei katso raamatusta. Hän kuvittelee, että hänellä on helvetin tien opaskirja ja henkilöstöluettelo, mistä hän sitte valitsee punaviivalla helvettiin junaan lähtiät. Hän on vähän samallainen kuin sadussa Liisa ihmemaassa yhtä onnellinen.

        Muuten lestaadiolais naiset ovat paljon valveentunempia kuin nämä höttäjä puhujat jotka ääaina alistaa naista. Huomaamme, tämä änkyrä Jeesuksen oma toisella nimimerkillä on lukenut viestini ja herneet nenässä vastailee niin kuin kunnon uskovaisen tuleekin alistaa ja sanella sairaalloisia toivotuksia. Odotin kyllä helvettiin tervetulleeksi, siinä sen portilla hän tuo vahtii.


    • röntgen

      "keskimäärin", eli pienestä pitäen ns putkikasvatus, jossa on vain yksi näkökulma,,, muut vääriä/väärässä ja jopa syntiä.

      • fkbfnb

        Näin yöllä näyn, valaistuin ja katson uusin silmin maailmaa. Kuinka olenkaan ollut tuomitseva, enkä ole ymmmärtänyt mitä suurta armoa ja rakkautta lestadiolaisuus osoittaa vähempiosaisia kohtaan. Ymmärsin myös että jos tieto aivoihin tulee suoraan ylhäältä, on tällainen herran valittu kanava aina oikeassa!
        Ihanaa lähteä opiskelemaan avoimin mielin! Odotan jo rakkaan koulutoverin ja uskonsisaren tapaamista, jospa minustakin jonain päivänä tulisi yhtä kaikentietävä.
        Hallelujaa ja herran siunausta, tietysti vain niille jotka ajattelevat kuten minä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      14
      2174
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      1953
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      146
      1721
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      166
      1264
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      106
      1252
    6. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      1171
    7. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1104
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      66
      920
    9. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      42
      886
    10. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      68
      838
    Aihe