Uudessa Bodauslehdessä on Timon file. Timo oli armeijassa 180cm, nyt 45 vuotiaana 178cm. Uskoisinpa, että tähän ennenaikaiseen lyhentymiseen on syynä kyykky -ja maastaveto harjoitukset. Aiheuttavat välilevyilly joskin lyhytaikaista niin aivan turhan kovaa painetta. Tästä johtuu bodarien ennenaikainen lyhentyminen, siis niiden jotka kyseisiä liikkeitä tekvät. Pullistumien ja välilevyjen poisto lyhentää vartaloa .5-1cm/välilevy.
Itse jätin nämä harjoitukset pois jo vuosia sitten kun joku varoitti kyseisestä asiasta. Liikkeet ovat täysin korvattavissa muilla turvallisimmilla liikkeillä.
Mave ja kyykky pois reenistä!!
58
7559
Vastaukset
- AntiKyykkääjä
Kyykky ja mave on ihan paskoja liikkeitä. Ite kans jättänyt liikkeet pois aikoja sitten. Ei ihmisen selkärankaa ole tarkoitettu siihen, että sen päälle kasataan yli 150 kiloa painoa. On selvä, että kyykyt ja mavet tekee hiljasta, hidasta mutta varmaa tuhoa ruotoon!
Erään entisen voimanostajan sanoin:"Kovalla maastavedolla ei saa kuin selän kipeäksi".- Karvanoppaaja
Joo mäkin teen vain penaa ja hauiskääntöjä, muu on turhaa.
Iltaisin ajelen mun corollalla ja noukin chiksit kyytiin. - Satanlover Osama
AntiJuutalainen kirjoitti:
Lisää Timosta http://timo84blog.blogspot.com/
Toi on kyl väärä Timo.
- 66-v
Välilevyjen nestepitoisuus pienenee iän myötä ja jokainen lyhenee!
Röntgenissä näkyisi harjoittelun aiheuttamat muutokset koska ne eivät jakaudu tasaisesti vaaan kohdistuvat jollekin tietylle nikama-alueelle.
Kierrot kuormitettuna lienevät pahimmasta kuluttavasta päästä.
Erään futista harrastaneen tuttuni alaselkä oli kulunut jo alle 3-kymppisenä.
Verryttelyissä oli runsaasti yläkroppa vaakasuorassa vartalon kiertoja.
Bodauksessa mave ja kyykyt ovat ehkä korvattavissa mutta voiman hankinnassa eivät.- gsgfgfdgfgj
Kyyykky ja mave kasvattaa lihasta koko kroppaan ja niitä molempia ei ainakaan voi jättää pois bodatessa, jos haluaa kasvaa!!!
- jusssssst
Eipä tuossa lehdessä tai missään muussakaan mainita röntgenistä mitään. Varmaan ne onkin siellä havaittavissa.
- Venice Lover (bi)
gsgfgfdgfgj kirjoitti:
Kyyykky ja mave kasvattaa lihasta koko kroppaan ja niitä molempia ei ainakaan voi jättää pois bodatessa, jos haluaa kasvaa!!!
Jos osaat selittää miten kyykky tai mave kasvattaa esimerkiksi käsivarren lihaksia niin ansaitset patsaan Venice Beach Gold Gymille.
- Olette pönttöjä
Venice Lover (bi) kirjoitti:
Jos osaat selittää miten kyykky tai mave kasvattaa esimerkiksi käsivarren lihaksia niin ansaitset patsaan Venice Beach Gold Gymille.
Jaa, milläs pidät kiinni tangosta, perseellä vai?
Jessus mitä pönttöjä täällä on. - JoniES
Olette pönttöjä kirjoitti:
Jaa, milläs pidät kiinni tangosta, perseellä vai?
Jessus mitä pönttöjä täällä on.vitun homo :----DDDDD
- sillälailla 2
Kyykky on hyvä lämmittelyliike, mutta isoilla romuilla ehdottoman vaarallinen. Varsinkin yksin tehtynä.
Mavea en sen sijaan ymmärrä, sillä se on ainakin mulla PELKKÄ alaselkäliike. Eli jos haluaisin kropan, jossa alaselän lihaksisto muodostaa jonkinlaisen patin perseen päälle, niin tekisin todella paljon mavea.- Raw-Men
tein kyykky maksimin yksin, 250 kg, eikä pelottanut yhtään, ehkä jos kaverit olisi ollut mukana olisi tullut enemmän
- Et osaa mitään.
Et vaan osaa, olet heikko.
- Raw-Men
Et osaa mitään. kirjoitti:
Et vaan osaa, olet heikko.
kuin sinä suunsoittaja!
- Raw-Men
Raw-Men kirjoitti:
kuin sinä suunsoittaja!
varmaan tulis 280 kg, olette vain kateellisia, muistakaa sanonta: kateus vie kalatkin vedessä.
Siinä sanonnassa on perää. Tuskin sanoisit että olen heikko, jos olisit vahvempi minua, se kuulostaisi lähinnä tyhmältä. Eli olet heikompi ja yrität saada itsellesi jotain puolelle, mutta harmi vain tuolla tavalla kukaan ei ole puolellasi. Onko äitisi ja isäsi opettanut käytöstapoja, näköjään ei ole, nykyajan nuoret pääsee liian helpolla ja voivat suutaan soittaa vaikka suomen vahvimmalle miehelle, mitään myötätuntoa ei ole, ja lähinnä raukkamaisuudelle kuulostaa tuo käytös. Voisitko perustella vähän miksi sanoit noin? oletko todellakin noin alhaalla, arvaan että olet 15 vuotias, joten sun on turha vähätellä meidän vähän vanhempien tuloksia. Olen nähnyt vaivaa tuloksiini, ajattele vähän, olen käynyt salilla 2 vuotta säännöllisesti, ja tuo on omasta mielestäni kova tulos, ehkä muitenkin mielestä. minun tuloksiani ei tarvitse kehua välttämättä, mutta haukkuja en ehdottomasti halua, koska kuka haluaa että hänelle sataa negatiivista paskaa päälle, onko se mukavaa? jos vastaat että on, olet psykopaatti. - fyyherinen
Raw-Men kirjoitti:
varmaan tulis 280 kg, olette vain kateellisia, muistakaa sanonta: kateus vie kalatkin vedessä.
Siinä sanonnassa on perää. Tuskin sanoisit että olen heikko, jos olisit vahvempi minua, se kuulostaisi lähinnä tyhmältä. Eli olet heikompi ja yrität saada itsellesi jotain puolelle, mutta harmi vain tuolla tavalla kukaan ei ole puolellasi. Onko äitisi ja isäsi opettanut käytöstapoja, näköjään ei ole, nykyajan nuoret pääsee liian helpolla ja voivat suutaan soittaa vaikka suomen vahvimmalle miehelle, mitään myötätuntoa ei ole, ja lähinnä raukkamaisuudelle kuulostaa tuo käytös. Voisitko perustella vähän miksi sanoit noin? oletko todellakin noin alhaalla, arvaan että olet 15 vuotias, joten sun on turha vähätellä meidän vähän vanhempien tuloksia. Olen nähnyt vaivaa tuloksiini, ajattele vähän, olen käynyt salilla 2 vuotta säännöllisesti, ja tuo on omasta mielestäni kova tulos, ehkä muitenkin mielestä. minun tuloksiani ei tarvitse kehua välttämättä, mutta haukkuja en ehdottomasti halua, koska kuka haluaa että hänelle sataa negatiivista paskaa päälle, onko se mukavaa? jos vastaat että on, olet psykopaatti.kyllä nykypennuissa aivan kympillä vituttaa niiden röyhkeys. ne on saatana niin polleaa poikaa porukassa tuolla ja luulevat olevansa jumalia. näitä teini amiksia täytyisi laukoa otsaan joka virheliikkeestä ja kenkiä päähän niin että se amisaivo oppisi jotain.
nykyteini amissit parikymppiset pikku rääpäleet ne ovat tottuneet että kukaan ei ojenna heitä. pennusta pitäen kukaan ei ole koskaan oikeasti lyönyt heitä kun suuta on soitettu.
aikoinaan jos tuollaisia räkänokka amiksia pullisteli kylillä, niin niitä lauottiin kuonoon niin että lätke kävi kilometrin päähän. siitä tuli nöyryyttä kantapään kautta.
nykyään nämä amissit saavat joskus kokea yllätyksen kun joku oikeasti hermostuu näihin räkänokkiin ja täräyttää nyrkin nenään ja sitten alkaa ulina.
jos saisin päättää niin jokaista kuritonta parikymppistä teinaria saisi lyödä nyrkillä päähän aivan muistutukseksi että pitää olla käytöstavat. kuten se että tulee nyrkistä kun huutelet väärään suuntaan. monelta teinilta puuttuu itsesuojeluvaisto. - amis pomo
fyyherinen kirjoitti:
kyllä nykypennuissa aivan kympillä vituttaa niiden röyhkeys. ne on saatana niin polleaa poikaa porukassa tuolla ja luulevat olevansa jumalia. näitä teini amiksia täytyisi laukoa otsaan joka virheliikkeestä ja kenkiä päähän niin että se amisaivo oppisi jotain.
nykyteini amissit parikymppiset pikku rääpäleet ne ovat tottuneet että kukaan ei ojenna heitä. pennusta pitäen kukaan ei ole koskaan oikeasti lyönyt heitä kun suuta on soitettu.
aikoinaan jos tuollaisia räkänokka amiksia pullisteli kylillä, niin niitä lauottiin kuonoon niin että lätke kävi kilometrin päähän. siitä tuli nöyryyttä kantapään kautta.
nykyään nämä amissit saavat joskus kokea yllätyksen kun joku oikeasti hermostuu näihin räkänokkiin ja täräyttää nyrkin nenään ja sitten alkaa ulina.
jos saisin päättää niin jokaista kuritonta parikymppistä teinaria saisi lyödä nyrkillä päähän aivan muistutukseksi että pitää olla käytöstavat. kuten se että tulee nyrkistä kun huutelet väärään suuntaan. monelta teinilta puuttuu itsesuojeluvaisto.meidän luokalla on kovia jätkiä ei meile kantsi tul huutelee jonku vanha ukon. oon iteki käyny kunotsalis ja treenannu karatee jo reilu puol vuotta eli voipio lla et tulee bodaus pojalle uni.
- esimteppo8888
Suositeltavaa on, että ei tee sarjoja kuin 1/3 painosta, millä ykkönen menee näillä liikkeillä..
Eli jos kyykkäät 180kg, niin sarjoja voi tehdä turvallisesti välilevyjä ajatellen 60kg painolla. Nyt joku sanoo, että eihän toi tunnu missään. Ensinnäksi tehkää niitä kyykyjä oikein jos ei meinaa tuntua. Lisäksi on välilevyjä ajatellen paljon viisaampaa laskea nykypainojasi ja tehdä askelkyykkyä, näin saat puolitettua painot ja selkäsi pysyy terveempänä pitempään.
Jos joku haluu tuhota selän ni siitä vaan. Tiedoksi, että se ei sitten parane koskaan ja aiheuttaa suurta elämänlaadun huononemista ja kipuja.- Raw-Men
urheilija, ja urheilijahan ei tervettä päivää näe. En ole sanonut missään että tuo olisi terveellistä touhua, siitä voi kärsiä vanhana, tai sitten ei kärsi. Itse kun teen kyykkyjä käytän vahvaa ja tukevaa vyötä ja laitan sen kireimmälle että se tukee selkää parhaiten, lisäksi käytän polvisiteitä maksimeissa, uskon että nuo keinot auttavat jonkun verran vammojen välttämisessä. Otan aina alkulämmittelyn soutulaitteella tai juoksumatolla, ja sitten vasta alan kyykkäämään tosi pienillä painoilla, 60kg joka on minulle kevyttä, sitten lisään painoja. Urheilla voi järkevästi tai tyhmästi, minä urheilen järkevästi.
- Potarj
Raw-Men kirjoitti:
urheilija, ja urheilijahan ei tervettä päivää näe. En ole sanonut missään että tuo olisi terveellistä touhua, siitä voi kärsiä vanhana, tai sitten ei kärsi. Itse kun teen kyykkyjä käytän vahvaa ja tukevaa vyötä ja laitan sen kireimmälle että se tukee selkää parhaiten, lisäksi käytän polvisiteitä maksimeissa, uskon että nuo keinot auttavat jonkun verran vammojen välttämisessä. Otan aina alkulämmittelyn soutulaitteella tai juoksumatolla, ja sitten vasta alan kyykkäämään tosi pienillä painoilla, 60kg joka on minulle kevyttä, sitten lisään painoja. Urheilla voi järkevästi tai tyhmästi, minä urheilen järkevästi.
Maastaveto nyt on ainakin hyvä ryhtiliike ja estää vieläpä koukkuniskan ja kyttyräselän tulemista näinä istumatyön aikoina
Pakkoko sitä on mavea millään maksimeilla vetää, mutta ei taida monen luonto antaa periksi pikkupainoilla nytkyttämistä mavessa...
Kun katsoo rankkaa ruumiillista työtä tehneitä ihmisiä, niin he ovat usein vanhuutta kohti lyhentyneet useita senttejä - käy keskustelussa ilmi. Myös löhöökätyypit lyhenevät. Vaikuttaa siltä että kohtuuliikunnalla säilyisi parhaiten.
Ihminen kutistuu vanhetessaan muutenkin, tekipä mitä hyvänsä tai jätti tekemättä. Ehkä lehden Timolla on vain huonot rustot? - 66-v
Aktiiviaikana vedimme kapeaa pyramidia käyden aina submaksimaalisella alueella ja vähintään kerran kuukaudessa maksimissa.
Siis etu- ja takakyykkyt, pohjasta!
Tulostaso tosin jäi luokkaan takaa noin 2 x oma paino.
Edestä niukka 2 x oma paino.
Mavea satunnaisesti ehkä kerran kuukaudessa mutta joka kerta maksimiin.
Koskaan ei selkäni ollut kipeä!
38:n huilivuoden jälkeen aloitin varovasti reisipenkissä kuntouttamaan leikattua polveani.
Siirryin kyykkäämään ja aloittelin mavea.
Etukyykyssä pääsin pian tasoon yli oma paino ja mavessa 2 x oma paino.
Kyykytr ei pelkästään syvään vaan pohjaan!
63-vuotisena asetin tavoitteeksi vetää 65:na 200kg. Oma paino laardeineen 90kg.
Ei aivan onnistunut mutta lasken osasyyksi pitkät treenitauot ja ikääntymisen vaikutuksen.
Pisin tauko oli 6kk.
Kaikesta tästä huolimatta selkäni ei ole koskaan ollut kipeä.
Kerran kuvittelin mutta syynä oli pitkien kävelylenkkien kramppaama pakaralihas.
Hyväkuntoisen selkäni perutana pidän nimen omaan sekä nuorena, että pitkän tauon jälkeen tehtyjä vetoja sekä nykyään mavepainotteiseksi mennyttä treeniä.
Tämä vaan tiedoksi vanhuksien huonon selän povaajille.
Eikä tarvitse edes liioitella. - ntdyhtnehe
Raw-Men kirjoitti:
Jokainen määrittelee treenaako tullakseen sairaaksi vai terveeksi.
Vyö auttaa tukemaan selkää, mutta välilevyjen kasaan painumisessa se ei auta, eikä etenkään polvisiteet. Mutta ne auttavat akuuttien vammojen välttämisessä.
Totuus vain on se, että kun selkärangan päälle kasataan painoa kohtuuttomasti, niin välilevyt painuvat kasaan. Myöhemmällä iällä tuo tulee aiheuttamaan ongelmia. Ja ne ongelmat ovat hankalasti, tai jopa mahdotonta korjata.
Jos haluaa treenata terveyden puolesta, niin kaikki liikkeet missä kasataan selkärangan päälle painoa, kannattaa unohtaa: Kyykky, mave, pohkeet seisten, hack-kone. Tai ainakin niissä käytettävät painot kannattaa pitää pieninä. Samoin prässissä ei kannata laskea liian alas kelkkaa, jolloin selkäranka vääntyy luonnottomaan asentoon ja rasitusta siirtyy selälle.
On mahdollista saada samat tulokset lihaksiston kannalta järkevällä treenillä. Tietenkään, jos haluaa isoja kyykkyrautoja, niitä ei saa muuten kuin kyykkäämällä isoilla raudoilla ja silloin on otettava riski myöhemmästä vammasta. - 66-v
ntdyhtnehe kirjoitti:
Jokainen määrittelee treenaako tullakseen sairaaksi vai terveeksi.
Vyö auttaa tukemaan selkää, mutta välilevyjen kasaan painumisessa se ei auta, eikä etenkään polvisiteet. Mutta ne auttavat akuuttien vammojen välttämisessä.
Totuus vain on se, että kun selkärangan päälle kasataan painoa kohtuuttomasti, niin välilevyt painuvat kasaan. Myöhemmällä iällä tuo tulee aiheuttamaan ongelmia. Ja ne ongelmat ovat hankalasti, tai jopa mahdotonta korjata.
Jos haluaa treenata terveyden puolesta, niin kaikki liikkeet missä kasataan selkärangan päälle painoa, kannattaa unohtaa: Kyykky, mave, pohkeet seisten, hack-kone. Tai ainakin niissä käytettävät painot kannattaa pitää pieninä. Samoin prässissä ei kannata laskea liian alas kelkkaa, jolloin selkäranka vääntyy luonnottomaan asentoon ja rasitusta siirtyy selälle.
On mahdollista saada samat tulokset lihaksiston kannalta järkevällä treenillä. Tietenkään, jos haluaa isoja kyykkyrautoja, niitä ei saa muuten kuin kyykkäämällä isoilla raudoilla ja silloin on otettava riski myöhemmästä vammasta.Ilmeisesti käyttämäni painot olivat, ja ovat suhteettoman pieniä koska tähän mennessä en ole saanut selkääni vähäisimpiäkään vaurioita lukuun ottamatta kahta ristiselän lievästi madaltunutta välilevyä.
6:n viikon tauon jälkeen kävin vetelemässä maasta.
Pienehköillä painoilla, noin 75% oletetusta maksimista mutta vedin 5:n sarjoja ykkösinä leveällä tempausotteella = syvältä.
Joulukuussa mittarissa 67v. ja terve selkä. - 16+14
66-v kirjoitti:
Ilmeisesti käyttämäni painot olivat, ja ovat suhteettoman pieniä koska tähän mennessä en ole saanut selkääni vähäisimpiäkään vaurioita lukuun ottamatta kahta ristiselän lievästi madaltunutta välilevyä.
Pienehköillä painoilla, noin 75% oletetusta maksimista mutta vedin 5:n sarjoja ykkösinä leveällä tempausotteella = syvältä.
Joulukuussa mittarissa 67v. ja terve selkä.No kaksi välilevyä jo madaltunut... Onkohan lyttyynpainumisesta jotain lääktetiettellisiä tilastoja olemassa? Olis kiva tietää mitä ne sanoo.
Minä olen pitänyt selkäni kunnossa paitsi noilla, myös tiukalla vatsa- ja selkätreenillä sekä kroolia uimalla. Yritän myös kiristellä vatsalihaksia milloin vain muistan muutenkin. - trwgtrtg
66-v kirjoitti:
Ilmeisesti käyttämäni painot olivat, ja ovat suhteettoman pieniä koska tähän mennessä en ole saanut selkääni vähäisimpiäkään vaurioita lukuun ottamatta kahta ristiselän lievästi madaltunutta välilevyä.
Joulukuussa mittarissa 67v. ja terve selkä.Niin... mutta sinä itsehän olet kirjoittanut, että sinulla oli monen vuosikymmenen tauko. Ja nyt jo madaltuneet välilevyt. Mitkä olisi vauriot, jos olisit tuon vajaa 40 vuotta kyykännyt ja vetänyt maasta?
Nyt ei puhuta parissa vuodessa tulevista vaurioista, vaan 15-20 vuoden aika tulevista.
Välilevy ei ole mitään timanttia, se on enemmänkin rustoa. Toimii vähän kuin tyynynä nikaminen välissä. Kun tyyny otetaan paketista, se on muhkea. Pikkuhiljaa käytössä se lytistyy enemmän ja enemmän. Ja lytistyneestä tyynystä ei tehdä enää muhkeaa.
Eikä tässä nyt puhuta kyykkyraudoista jotka on luokkaa - 66-v
trwgtrtg kirjoitti:
Niin... mutta sinä itsehän olet kirjoittanut, että sinulla oli monen vuosikymmenen tauko. Ja nyt jo madaltuneet välilevyt. Mitkä olisi vauriot, jos olisit tuon vajaa 40 vuotta kyykännyt ja vetänyt maasta?
Nyt ei puhuta parissa vuodessa tulevista vaurioista, vaan 15-20 vuoden aika tulevista.
Välilevy ei ole mitään timanttia, se on enemmänkin rustoa. Toimii vähän kuin tyynynä nikaminen välissä. Kun tyyny otetaan paketista, se on muhkea. Pikkuhiljaa käytössä se lytistyy enemmän ja enemmän. Ja lytistyneestä tyynystä ei tehdä enää muhkeaa.
Eikä tässä nyt puhuta kyykkyraudoista jotka on luokkaa15 -> 23v. kyykky 210kg.
Uudelleen aloitus 60v.
Jos 60:llä ukolla on kaksi välilevyä hieman madaltunut niin arvelen löytyvän huonompiselkäisiä, täysin kyykkäämättömiäkin.
Kaikilla välilevyjen nestepitoisuus pienenee ja ruoto lyhenee!
En ole edes keskustellut aiheesta kavereideni kanssa.
70-heppu on pitänyt jatkuvasti tuntumaa punttiin mutta selästä ei ole ollut puhetta joten oletan ettei siellä ole mitään kummempaa.
Välilevytyrä on toinen juttu!
Tiedän yhden tapauksen joka syntyi nuorella hepulla.
Ko. kaveri oli puntissa kahdesti MM-kisojen hopealla nuorten 90:ssä.
Siirtyi voimamies lajiin mutta sitä eivät paikat kestäneet. - vahva poika
nostan kyykyllä 300 kg ja sarjalla 10 kertaa eikä tunnu missään. ei oo kyykkyminen vaarallista enkä oo edes mikään iso mies.
- -__-
vahva poika kirjoitti:
nostan kyykyllä 300 kg ja sarjalla 10 kertaa eikä tunnu missään. ei oo kyykkyminen vaarallista enkä oo edes mikään iso mies.
Ja sitten sä heräät hikisenä sängystä.
- 66-v
Ei taatusti ole koskaan kyykännyt eikä vetänyt maasta.
Silti on lyhentynyt 162cm:stä 159:ään ja on yhtä hyväryhtinen kuin nuorenakin.- Raw-Men
onkin kehittää raakaa voimaa, kuntoliikunta on juuri sitä kuten sanoit että pidetään painot pieninä.
Itselläni on voimailussa tavoite päästä tosi hyviin tuloksiin. Kuten sanoin tuossa aiemmin, että urheilla voi tyhmästi tai järkevästi, tiedätkö sitä mikä on kuntoilu ja kunnian himoisen urheilun ero? Vastaa siihen ensin, jos et osaa vastata, voin vastata kyllä sinulle niin tajuat tämän kysymyksen. - Raw-Men
Raw-Men kirjoitti:
onkin kehittää raakaa voimaa, kuntoliikunta on juuri sitä kuten sanoit että pidetään painot pieninä.
Itselläni on voimailussa tavoite päästä tosi hyviin tuloksiin. Kuten sanoin tuossa aiemmin, että urheilla voi tyhmästi tai järkevästi, tiedätkö sitä mikä on kuntoilu ja kunnian himoisen urheilun ero? Vastaa siihen ensin, jos et osaa vastata, voin vastata kyllä sinulle niin tajuat tämän kysymyksen.Vyö auttaa varmasti aika paljon, en sanonut sitä että se estäisi välilevyn pullistuman, sanoin vain että se ehkäisee vammoja, ja noista siteistä on apua, et tiedä koska et ole koskaan isojen painojen kanssa kyykännyt, vai onko kokemus peräistä tietoa? vai oletatko vain?
- Koitappas skarpata
Raw-Men kirjoitti:
Itselläni on voimailussa tavoite päästä tosi hyviin tuloksiin. Kuten sanoin tuossa aiemmin, että urheilla voi tyhmästi tai järkevästi, tiedätkö sitä mikä on kuntoilu ja kunnian himoisen urheilun ero? Vastaa siihen ensin, jos et osaa vastata, voin vastata kyllä sinulle niin tajuat tämän kysymyksen."Raaka mies" vastailee ihan mihin sattuu...
- 66-v
Raw-Men kirjoitti:
Vyö auttaa varmasti aika paljon, en sanonut sitä että se estäisi välilevyn pullistuman, sanoin vain että se ehkäisee vammoja, ja noista siteistä on apua, et tiedä koska et ole koskaan isojen painojen kanssa kyykännyt, vai onko kokemus peräistä tietoa? vai oletatko vain?
En ole itseäni vahvaksi väittänytkään.
Aktiiviaikana 82,5:ssä yhteistulos , pystypunnerrus, tempaus työntö, 100 100 125kg ei riittänyt edes piirissä mitaleille mutta havintojeni mukaan ei se nykyäänkään tusinahepuille aivan helppoa ole.
Takakyykky hyytyi 210kg:oon mutta se oli vain etukyykyn apuliike.
Riitti kun edestä, pohjakyykystä, sai työntöraudat mahdollisimman helposti ylös.
Käänsin rinnalle 140kg mutta työntö jäi 125:een.
Vyön tarkoitushan on vatsaontelopaineen kautta tukea selkää ja se aiheutti aikanaan pukamaleikkauksen.
Puhukaa mitä puhutte! Luulkaa mitä luulette!
Minä tiedän mitä tiedän!
Ps. Nyt ikärinä en käytä vyötä lainkaan. Vain kokeillessani pystypunnerruksen maksimia. Siinä se oikeasti tukaa selkää! - Raw-Men
Koitappas skarpata kirjoitti:
"Raaka mies" vastailee ihan mihin sattuu...
vinkistä, pitää tässä tosiaan yrittää skarpata.
- tgtwgrtg
Raw-Men kirjoitti:
Vyö auttaa varmasti aika paljon, en sanonut sitä että se estäisi välilevyn pullistuman, sanoin vain että se ehkäisee vammoja, ja noista siteistä on apua, et tiedä koska et ole koskaan isojen painojen kanssa kyykännyt, vai onko kokemus peräistä tietoa? vai oletatko vain?
Lähes 2 vuosikymmenen kokemus "kunnianhimoisesta" urheilusta ja kyykyistä ja selkäkuvaus opettaa, että elämässä on muutakin kuin kunnianhimoinen kyykkytulos. Lekuriin ehdin ajoissa, jossa välilevyn kasaan painuminen huomattiin röntgenissä vahingossa, toista vaivaa tutkittaessa.
Usean lääkärin mielipide, että vuosien voimailuharrastus on syynä välilevyn kasaanpainumiseen ja lopputuloksena pahimmassa tapauksessa olisi ollut muutaman vuoden päästä alaraajojen halvaantuminen.
En todellakaan meinaa istua pyörätuolissa kovan kyykkytuloksen johdosta 40 vuotiaana.
Saatte olettaa ja puhua ihan mitä haluatte, tämä on tutkittu asia ja usean lääkärin mielipide, eikä minkään salipoppatohtorien.
"Kunnianhimoinen" urheilu saa ihan uudet mittasuhteet elämässä, jos sen vuoksi pitäisi uhrata esim. liikuntakyky.
Mutta jokainen tyylillään. - Raw-Men
Raw-Men kirjoitti:
vinkistä, pitää tässä tosiaan yrittää skarpata.
Kerroppas niitä tuloksia, oletko ollut kovakin kyykkääjä? oletko miettinyt mikä rikkoi selkäsi kun teit kyykkyä, oliko huono tekniikka. Oletko saanut asiantuntevaa opastusta ammattilaisilta liikkeisiin?
- tegtgwtg
Raw-Men kirjoitti:
Kerroppas niitä tuloksia, oletko ollut kovakin kyykkääjä? oletko miettinyt mikä rikkoi selkäsi kun teit kyykkyä, oliko huono tekniikka. Oletko saanut asiantuntevaa opastusta ammattilaisilta liikkeisiin?
Tulokset ei olleet mitkään kovin kummoiset. Ihan normikyykkääjän tuloksia.
Tekniikalla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä, kun asiantuntijoiden mukaan syynä on selkään ylhäältäpäin kohdistuva kuorma. On ihan sama, olisinko vain pitänyt kuormaa selässäni tekemättä mitään, selkään olisi joka tapauksessa kohdistunut tuo kuorma.
Ja ketään en ala tästä asiasta vakuuttelemaan suuntaan enkä toiseen. Mulle on ihan sama, mitä kukakin ruodollaan tekee. Asia on kerran sanottu ja jos se ei sillä mene jakeluun, niin toisto ei auta mitään. - Raw-Men
tegtgwtg kirjoitti:
Tulokset ei olleet mitkään kovin kummoiset. Ihan normikyykkääjän tuloksia.
Tekniikalla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä, kun asiantuntijoiden mukaan syynä on selkään ylhäältäpäin kohdistuva kuorma. On ihan sama, olisinko vain pitänyt kuormaa selässäni tekemättä mitään, selkään olisi joka tapauksessa kohdistunut tuo kuorma.
Ja ketään en ala tästä asiasta vakuuttelemaan suuntaan enkä toiseen. Mulle on ihan sama, mitä kukakin ruodollaan tekee. Asia on kerran sanottu ja jos se ei sillä mene jakeluun, niin toisto ei auta mitään.ollut tarkoitus loukata. Hyvä että sinun mielestäsi on sama mitä muut tekee, itsekin olen sitä mieltä että kaikki tekevät kropallansa mitä haluavat. Harvat ihmiset harrastavat täällä suomessa tosissaan voimanostoa. Vammoissa voimanosto tuskin on kärjessä. enemmän on vammoja esimerkiksi, jalkapalloilijoilla, ja sählyä pelaavilla,
myös itse puolustus lajeja harrastavilla on vammoja, nämä vammat eivät todellakaan liity yhteen lajiin, kannattaisiko sinun heitäkin valistaa, että älkää harrastako tosissaan esim: jalkapalloa.
Kaikilla lajeilla voi laittaa pilalle terveyden, ei voimanosto ole poikkeus lajeissa että sillä voi särkeä selän! - Raw-Men
Raw-Men kirjoitti:
ollut tarkoitus loukata. Hyvä että sinun mielestäsi on sama mitä muut tekee, itsekin olen sitä mieltä että kaikki tekevät kropallansa mitä haluavat. Harvat ihmiset harrastavat täällä suomessa tosissaan voimanostoa. Vammoissa voimanosto tuskin on kärjessä. enemmän on vammoja esimerkiksi, jalkapalloilijoilla, ja sählyä pelaavilla,
myös itse puolustus lajeja harrastavilla on vammoja, nämä vammat eivät todellakaan liity yhteen lajiin, kannattaisiko sinun heitäkin valistaa, että älkää harrastako tosissaan esim: jalkapalloa.
Kaikilla lajeilla voi laittaa pilalle terveyden, ei voimanosto ole poikkeus lajeissa että sillä voi särkeä selän!Ei kaikilla lajeilla mutta useimmilla lajeilla voi terveyden pilata.
- mtnwrebt
Raw-Men kirjoitti:
ollut tarkoitus loukata. Hyvä että sinun mielestäsi on sama mitä muut tekee, itsekin olen sitä mieltä että kaikki tekevät kropallansa mitä haluavat. Harvat ihmiset harrastavat täällä suomessa tosissaan voimanostoa. Vammoissa voimanosto tuskin on kärjessä. enemmän on vammoja esimerkiksi, jalkapalloilijoilla, ja sählyä pelaavilla,
Kaikilla lajeilla voi laittaa pilalle terveyden, ei voimanosto ole poikkeus lajeissa että sillä voi särkeä selän!Tottakai jokaisella lajilla voi särkeä itsensä. Mutta jalkapallossa, sählyssä yms. rikot kohdistuvat yleensä polviin, joita pystytään vieä korjaamaan. Tietenkin jotkut vammat seuraavat monia läpi elämän. Mutta esim. polvivamman kanssa on helpompi elää, kuin selkävamman. Polvivamma harvemmin vaivaa esim. istumatyössä. Mutta selkävaiva on siitä vittumainen, että se vaivaa seisaaltaan, liikkuessa, istuessa, maatessa.
Itsepuolustuslajien vammat on ihan erityylisiä, kuin pikkuhiljaa tulevat vammat. Niissä vammat tulee yleensä mekaanisesta voimasta.
Enkä mä edelleenkään loukkaantunut. Mulle on ihan sama, mitä kukakin tekee. Kehoitan vaan harkitsemaan. Jokainen tekee omat päätöksensä. Tuon vain esiin yhden näkökulman, että näinkin voi olla.
Ei se kova kyykky paljoa auta, jos ei pysty liikkumaan. =)
- etää näin.....
Olen kuulut että oikea oppisesti tehtynä mave kasvattaa ryhtiä mikä taas saattaa nostaa pituutta sentillä parilla.
Se on jännä että ihminen on aamusin herätessää pari senttii pitempi kuin illalla. Aikoinaan testannu tätä ja pitää paikkansa aika hyvin.- ,mjhsnf
Mave voi parantaa ryhtiä, joka johtuu paremmista sisäselän lihaksista. Pituuttakin se saattaa nostaa, jos ryhti on huono. Mutta siinä merkityksessä, mistä tässä puhutaan, sillä ei ole mitään tekemistä.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että ihminen on 1-2 senttiä pidempi aamuisin, kuin iltaisin. Selkäranka painuu päivän mittaan kasaan tuon verran. Etenkin niillä, jotka tekevät seisomatyötä, tuo ero voi olla isokin. Pitäisi jo tuosta tajuta, että ylimääräisen kuorman kasaaminen selkärangan päälle ei ole mikään kovin hyvä juttu. - että näin...
,mjhsnf kirjoitti:
Mave voi parantaa ryhtiä, joka johtuu paremmista sisäselän lihaksista. Pituuttakin se saattaa nostaa, jos ryhti on huono. Mutta siinä merkityksessä, mistä tässä puhutaan, sillä ei ole mitään tekemistä.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että ihminen on 1-2 senttiä pidempi aamuisin, kuin iltaisin. Selkäranka painuu päivän mittaan kasaan tuon verran. Etenkin niillä, jotka tekevät seisomatyötä, tuo ero voi olla isokin. Pitäisi jo tuosta tajuta, että ylimääräisen kuorman kasaaminen selkärangan päälle ei ole mikään kovin hyvä juttu.Tuossa on pointtia.
Mutta tuo otsikko että mavea eikä kyykkyä pitäis ollenkaan treenata on hiton tyhmä. Niistä on todella paljon hyötyä koska ne treennaa eniten lihaksia kerralla
Onko pakko lastata 400 kiloa kyykkyyn? Maasta veto minusta vaikuttaa kuin enemmän hartioihin ja ne saattaa laskea kun vetää kamalasti painoa tuossa on kyllä pointtia mutta tuskin 195cm kaveria harmittaa jos 2cm laskee pituutta.
Itseäni kyllä harmittaa kun olen vaan 167-168cm. Mutta treenaan silti on parempi olla vahva kun ne par senttiä pitempi.
- testoooo
http://www.trulyhuge.com/weighttrainingandtestosterone.htm
Testosteronia saa juuri noilla perusliikkeillä eikä millään hilavitkutuksilla. Tietenkään ei pidä vetää hommaa överiksi.- -TST-
Testosterosiinia saa purkista.
- , mutta
eikö sitä kyykkyä ja mavea voi tehdä kevyemmillä painoilla? Itse en tee kyykkyyä yli sadalla kilolla enää tee.
- ISOMAN
jos on NAINEN. Yksikään tosissaan treenaava mies ei nylkytä kyykkyä alle 150 kilon.
- Anonyymi
ISOMAN kirjoitti:
jos on NAINEN. Yksikään tosissaan treenaava mies ei nylkytä kyykkyä alle 150 kilon.
Mutta, jos mies on 140 senttiä pitkä ja 40 kiloa painava kääpiö voi 100 kg kyykkyä pitää jo eliittitason suorituksena.
- 44-vuotias-bodaaja
Mave ja kyykky kasvattaa perseen sivuille todella törkeän näköiset "levennykset". Näen tommoiset itse peilistä, että sillä lailla. Kroppa alkaa päivä päivältä muistuttaa sitä kuuluisaa tukkiruumista yhä enemmän ja enemmän, kun on tuota vatsaakin jo tällä iällä.
Varokaa. - berusbena
Mave on vaarallist.. ja kyykky :DD ne lyhentää ja voi saada kropan katkee keskelt käyttäkää ylimääränen energia mielummi esim hauis liikeisiin
- Anonyymi
Mave on ollut varma takuu ja ehkäisy selän kipuilua vastaan.
Yhdessä kyykkyjen kanssa taannut helpon liikkumisen.
Edellytyksenä tietenkin vahva vatsa lihastasapainonkin vuoksi.
Kumma juttu, etten ikääntyneenäkään ole katkennut keskelt.
Yläraajojen koukistajia olen treenannut lihastasapainon vuoksi. Tavoitteena teho, ei lihasmassa jota tosin on tullut sivutuotteena.
Jos olisi ollut taipumusta katkeamiseen niin olisi luullut sen tapahtuvan viimeistään 75 vuotisena jolloin vedin maasta yli tuplaten oman painoni verran.
Hauis liikkeitä ei voi mitenkään verrata koko kropan tehotasoon.
Tarkoitan teholla suorituskykyä. (Voima x suorituksen pituus) / aika.
Nopeutta, liikkuvuutta, räjähtävyyttä.
Mihin hauiksen massaa tarvitaan? Ilman keskittymistä hauiksiin vedän vieläkin paremmalla kädellä kakkosen.
Ukosta on löydyttävä tehoa ja voimaa vähintään sen verran kuin päältä katsoen voisi odottaa.
- Anonyymi
Lyheneminen?
Vaimoni ei ole koskaan tarttunut minkään sortin punnukseen eikä marketin kassalla istumista voine pitää kuormittavuudeltaa punttitangon kanssa tehtäviin kyykky ja mave treeneihin.
Siitä huolimatta vaimoni on 75 vuotiseksi mennessä lyhentynyt 162 cm > 158 senttiin!?- Anonyymi
Oli se onnesi, ettei hän koskaan urheillut saleilla, mitä sitten olisikaan voinut tapahtua?
Meillä muilla , urheilu ja kuntoilu nostaa mielialaa, parantaa kuntoa ja pysyy keho kunnossa parempana näin vanhanakin, ja jaksaa touhuta ihan erilailla kuin ne jotka eivät kuntoile, kaikki ei sovi kaikille, eikä Maikille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli se onnesi, ettei hän koskaan urheillut saleilla, mitä sitten olisikaan voinut tapahtua?
Meillä muilla , urheilu ja kuntoilu nostaa mielialaa, parantaa kuntoa ja pysyy keho kunnossa parempana näin vanhanakin, ja jaksaa touhuta ihan erilailla kuin ne jotka eivät kuntoile, kaikki ei sovi kaikille, eikä Maikille.Vaimoni on aina käyttänyt liikkumiseen jalkoja. Kesäisin kävely ja fillari.
Talvisin lisänä potkukelkka. Siis työ- ja ostosmatkat.
52v alkaen teki 5 kertaa viikossa entisen työkaverinsa kanssa noin 2:n tunnin patikointireisuja. Epäilen, ettei siinä syke hirveästi noussut.
Lapsuuden ja nuoruuden haja-asutusalueen erilaiset liikuntamuodot sekä paikallisen urheiluseuran kesä- ja talviharjoitukset näkyvät vieläkin lihaksistossa ja luustossa. Hoikan ihmisen painosta on vieläkin huomattava osa alaraajoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimoni on aina käyttänyt liikkumiseen jalkoja. Kesäisin kävely ja fillari.
Talvisin lisänä potkukelkka. Siis työ- ja ostosmatkat.
52v alkaen teki 5 kertaa viikossa entisen työkaverinsa kanssa noin 2:n tunnin patikointireisuja. Epäilen, ettei siinä syke hirveästi noussut.
Lapsuuden ja nuoruuden haja-asutusalueen erilaiset liikuntamuodot sekä paikallisen urheiluseuran kesä- ja talviharjoitukset näkyvät vieläkin lihaksistossa ja luustossa. Hoikan ihmisen painosta on vieläkin huomattava osa alaraajoissa.Kyllä, varsinkin nuorena lapsena tehty kantaa koko elämän, tulee helpommin lähdettyä kun sellaisen joka ei ole lapsena liikkunut ja vaikka kävellyt kouluun jne.
Kyllä perusliikkuminen on aina hyvä ja kannattava, laiskat ei sitä tee.
- Anonyymi
Tuo 2 sentin ”lyheneminen” ei tarkoita kuin että pituus on mitattu päin peetä.
- Anonyymi
Mitä sitten, kokonaisuus ja terveellisyys asioihin voisi enemmän keskittyä,
jokainen on sen pituinen kuin on.
Onko mitään ihan oikeita ongelmia, kun ehtii miettiin ja puuttuun aivan olemattomiin?
sen pituinen se. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten, kokonaisuus ja terveellisyys asioihin voisi enemmän keskittyä,
jokainen on sen pituinen kuin on.
Onko mitään ihan oikeita ongelmia, kun ehtii miettiin ja puuttuun aivan olemattomiin?
sen pituinen se.Vaimon menneisyys ei vaikuta olevan mikään ongelma keskivertobodarille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3092743Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä532583- 1211710
- 1181400
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461380Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301265PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1441211- 741079
- 691070
- 701010