Itselleni tehtiin nuorempana hampaiden oikomishoito, jossa kaksi ylähammastani poistettiin. Nyt myöhemmin olen sitä mieltä, että minulle olisi pitänyt tehdä kuitenkin leukaleikkaus sillä nykyisin alaleukani jää hieman liian taakse esteettisessä mielessä.
Olenkin suunnitellut, että menisin nyt jo päälle parikymppisenä plastiikkakirurgiseen sairaalaan leikkaukseen, jossa alaleukaani siirrettäisiin hieman eteenpäin. Tällöin purentani ei kuitenkaan olisi kohdallaan, joten etuhampaitani pitäisi varmaankin siirtää eteenpäin eli tehdä käänteinen operaatio aikaisemmalle oikomishoidolle. Onko tämä mahdollista? Miten toimenpide suoritetaan ja kuinka paljon operaatiolle muodostuu hintaa?
Oikomishoidosta leukaleikkaukseen?
10
4330
Vastaukset
- ........
Pilailetko? Että molempia leukoja tulisi siirtää hampaineen eteenpäin? Ei kyllä ole mahdollista , eikä kukaan tuollaista lähtisi ainakaan esteettisistä syistä edes tekemään. Jos alaleukasi (ulkonäöltään) on mielestäsi liian takana, kannattaisiko harkita kuitenkin vaikkapa leukaimplanttia? Sellainen on kuitenkin suhteellisen helppo ja halpa asentaa...
- htrhtrwhgg
Jos ylhäältä on poistettu kaksi hammasta ja etuhampaita ns. vedetty taaksepäin niin kaiketi tämän operaation voi tehdä myös toisinpäin. Tosin tällöin pitää ottaa myös hammasimplantit, jotka korvaavat aikaisemmat jo poistetut hampaasi. En kyllä ole täysin varma asiasta mutta uskon operaation olevan mahdollinen vastoin edelllisen kirjoittajan käsitystä.
Alaleuan siirto tapahtuu samalla tapaa kuin tällä foorumilla on selitetty. Lisäyksenä vielä, että leukaimplantilla ei voida saavuttaa samanlaisia tuloksia kuin alaleuan siirrolla.
- ............
Mitkä hampaat sinulta ylhäältä poistettiin? Ja miten se on voinut vaikuttaa siihen, että alaleukasi on liian takana nykyisin? Minä en ymmärrä, mitä tarkoitat... Miksi leukaimplantti ei muka riitä esteettisen ulkonäön parantamiseen. Koko leuan siirto leikkauksella ei voi olla helppoa/turvallista/kannattavaa. Varsinkaan kun alaleuan parantelemisen takia jouduttaisiin jollain ilveellä myös yläleegot siirtämään....???
Selittäisikö joku? - Hampaat kuntoon
Sinä siis haluat leikkaukseen vain esteettisessä mielessä? Ehkä tällöinkin olisi paikallaan käydä kirurgin tms. pakeilla, jotta saisit selville miten sinun kohdallasi tulisi toimia. Itsellä edessä molempien leikkauksien siirto purentavirheiden ja leukojen epäsuhdan vuoksi. En mielellään koko leikkaukseen lähtisi koska riskeja on eikä ole mikään kevyt toimenpide todellakaan, mutta pakko ehkä on mennä kipujen vuoksi.
- Kiitos HUS
Minulle tehtiin tammikuussa ylä -ja alaleuan leikkaus.
Koska alaleukani oli huomattavasti yläleukaa taempana.
Ennen leikkausta kävin oikomishoidoissa parisen vuotta. Hoidoissa laitettiin hampaat riviin niin, että leukaleikkauksen jälkeen kaikki osuisi nappiin.
Alaleukaani siirrettiin siis eteenpäin ja yläleukaa käännettiin hieman eteenpäin ja pultattiin kiinni. Nyt olen lopputulokseen todella tyytyväinen.
Sivuprofiilini parantui ja nyt on myös unelmahampaat.
Raudat otettiin toissapäivänä pois ja nyt etsiskelen hyvää hampaidenvalkaisu-keinoa.
"Mitä ihmettä?" -viestin lähettäjä ei tosiaan tiedä asioista mitään, unohda koko höpön pöppö.
Leikkaus tehtiin Töölön sairaalassa, kirurgina Ilkka Kallela. - Keijo125.
Onko vastaavia kokemuksia leikkauksista? Itse suunnittelen samaa ja kiinnostaa kokemukset.
- parempioloon
Itse olin alaleuan siirtoleikkauksessa alle viikko sitten. Leukaa siirrettiin eteenpäin. Syynä leikkaukseen oli se, että leuat olivat niin sanotusti eri paria eli alaleuka oli yläleukaa huomattavasti taaempana. Tästä aiheutui mm. se, että alahampaat purivat suulakea, joka sitten aika-ajoin tulehtui ja aiheutti myös kovi päänsärkyjä. Lisäksi hampaat kuluivat epätasaisesti ja leuka naksui aika-ajoin sekä tuntui jäykälle. Koin myös jonkin verran hengitysvaikeuksia, joiden en kuitenkaan aiemmin ajatellut johtuvan alaleuan takana olemisesta. Aluksi myöskin pelkäsin kovasti leikkausta ja meinasin kieltäytyä koko hommasta alunperin kun siitä kuulin. Kuitenkin päätin lähteä operaatioon aiemmin mainitsemistani ongelmista johtuen. Lisäksi noin kuukausi ennen leikkausta tapasin leikkaavan suukirurgin, joka rauhallisesti selosti, mitä leikkauksessa tapahtuu ja miten pitää toimia ennen ja jälkeen leikkauksen. Lisäksi tapasin sairaanhoitajan, joka antoi ohjeet leikkausta varten sekä lähetteen verikokeisiin.
Ennen leikkausta olin pitänyt reilun vuoden hammasrautoja sekä ylhäällä että alhaalla. Muutama päivä ennen leikkausta minulle laitettiin ns. leikkauskoukut suuhun. Koukut ovat hyvin pieniä enkä itse edes huomannut niiden olemassaoloa. Alussa koski vähän hampaisiin, koska hammaslääkäri ns. puristi koukut kiinni hammasrautoihin, mutta hetken päästä en edes huomannut niiden olemassaoloa. Lisäksi kävin ravitsemusterapeutilla ennen leikkausta, koska ravinnon tulee olla pehmeää leikkauksen jälkeen seuraavat 4-6 viikkoa, jotta tiesin mitä syödä. Sitten tuli leikkauspäivä, ilmoittauduin sovitusti leikkaukseen ja vaihdoin sairaalavaatteet päälle. Ennen en ole ollut nukutuksessa, joten sekin vähän pelotti. Ennen leikkausta otettiin vielä verikokeet samana aamuna. Sitten kun pääsin itse leikkauspaikkaan sain kaikennäkösiä seurantalaitteita ja tipan käteeni. Sitten vain nukutus- eli joku anestesialääkäri kertoi, että nyt alkaa näitä nukutusaineita virrata ja sitten nukahdin. Seuraavan kerran heräsin siihen, kun laite mittasi verenpainetta käsivarresta. Naama oli turvoksissa ja sellaiset ohuet letkut tuli suusta. Aluksi oli hätääntynyt olo, mutta hoitajat ympärillä rauhoittelivat ja kyselivät onko kipuja ja sitten sain kipulääkettä ja nukahdin. Seuraavan kerran heräilin kunnolla osastolla.
Olo oli tietty pöllämystynyt kun olin lääkepössyssä. Ensimmäinen kerta nukutuksen jälkeen, kun lähdin liikkeelle niin oksensin, mutta se on normaalia. Ja itse tarvitsin hoitajia auttamaan perustoiminnoissa leikkauspäivänä leikkauksen jälkeen. Leikkauspäivänä ja seuraavana päivänä oli sekava olo kipulääkkeiden takia. Seuraavana päivänä myös poistettiin letkut suusta ja koska olin saanut syötyä ja pystyin omatoimisesti liikkumaan ja syömään, pääsin jo kotiin. Viiteen viikkoon ei saa syödä mitään kovaa eli toisin sanoen velli- ja pilttilinjalla ollaan tosin olen syönyt pieniksi paloiksi pilkottuja pinattilettuja ja muuta pehmeetä. Nyt on tosiaan kohta viikko kulunut leikkauksesta ja turvotus on hävinnyt lähes kokonaan kasvoista. Kipulääkkeitä syön ja yöksi otan kolmiolääkkeen. Antibiottikuuri on myös menossa. Mutta olo on erittäin hyvä muuten kylläkin. Tosin täytyy muistaa, että toipuminen on yksilöllistä ja leikkauksessa on toki omat vaaransa. Kaikki eivät pääse heti seuraavana päivänä kotiin eivätkä pysty välttämättä syömään samana päivänä. Mutta itselle ainakin laitettiin tippoja sen verran että sain kaikenlaisia ravintoaineita sitä kautta. Niin ja puudutuksesta: voi jäädä pysyviä tunnottomia alueita kuulemma itsellä alkaa jo nyt tunto olla melko tallessa leuassa ja huulissa. Lisäksi mustelmia voi tulla, mutta itse säästyin niiltä. Ei mun mielestä ollut tämä leukaleikkaus sillä tavalla paha juttu, hengitys on helpottunut ja muutenkaan leuat eivät lonksu enää. Muutenkin on pirteä olo tämän leukaleikkauksen jälkeen :) Tämä tarina on heitä varten, jotka samaa harkitsevat. Mutta korostan toki sitä, että vaikutukset ovat yksilöllisiä samoin kuin jokainen leikkaus, mutta itsellä koko homma on sujunut erittäin hyvin :) ja suosittelen muillekin leuansiirtoleikkausta, kelle sitä hammaslääkäri suosittelee ja jos painit samantyyppisten ongelmien kanssa kuin minäkin. - parempioloon
Lisäyksenä vielä edelliseen viestiin, että sairaslomaa tulee se 4-6 viikkoa. Itse olen melko nopeasti toipunut, mutta itseään ei saa rasittaa fyysisesti nytten. Ja lisäks tietty suuta ei sais aukoa hirveen isolle tässä lähiaikoina, että ehtii parantua leikkauksesta. Ja tässä tietty oli kyse alaleuan siirtoleikkauksesta. Voi olla myös leikkauksia, joissa joutuu molempia leukoja siirtämään tai joutuu yläleukaa siirtämään. Riippuu aina tilanteesta. Mutta tosiaan mulle tuonut jo paljon helpotusta tämä alaleuan siirtoleikkaus. Niin ja tietty koska lääkitys on kova, alkoholiakaan ei kantsi ottaa seuraavaan kuukauteen. Niin ja jos on tupakoitsijoita, niin ennen leikkausta on oltava se jokunen viikko polttamatta. Mitäs vielä. No hyvän laihdutuskuurin saa samalla tässä, koska on pehmeä ruokavalio ja muutenkin varsinki alussa vähän voi olla ongelmia syödä niin pari kiloo laihtuu samalla.
- toinen potilas
Minulle tehtiin alaleuansiirtoleikkaus 14.1.2013, eli aika lailla samaan aikaan kun sinulle. Leikkaus onnistui tosi hyvin kirurginkin mielestä.
Itseä oudostuttaa suun ja leuan jäykkyys. Annettiinko sinulle mitään jumppa tms. ohjeita leikkauksen jälkeen tehtäväksi? Minun leikkauksesta on kulunut nyt 6 viikkoa, raudat on suussa vielä ja kuminauhavedot joita pidän koko ajan(syödessä saa irroittaa). Ulkonäkökin vähän oudostuttaa, alaleuka on jotenkin turhan jykevä, mutta eiköhän tähän totu.
- Leukaluu
6 vkoa liian lyhyt varoaika sitkeiden ruokien aloittamiselle. Vuosi liemiruoalla. Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää en olisi ikinä mennyt leikkaukseen. Nyt on nivelrikko leuoissa. Leikkauksesta aikaa n.20vuotta. ehkä ikinä ei olisi saanut enää syödä kuin hyvin pehmeätä ruokaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145