HEippa,
inspiroiduin tuossa edellisen keskustelun (kuparikierukkajuttua) ansiosta kyselemään asiasta lisää. Söin e-pillereitä ilman minkäänlaisia ongelmia varmaan 8-vuotta, mutta sitten mulla todettiin (melko lievä) vestibuliitti. Limakalvot olivat huonossa kunnossa ja lääkäri suositteli pillereiden lopettamista. Nyt oon ollut ilman hormonaalista ehkäisyä yli pari vuotta ja kaikki on kunnossa. Mitään erityistä ei tapahtunut pillereiden lopettamisen jälkeen, paitsi hormonaalista aknea. Menkat jopa niukkeni, mutta pysyi säännöllisinä.
Se taustoista, nyt haluaisin siirtyä kuparikierukkaan. Soittelin pk-seudun ehkäisyneuvontaan ja tarjosivat aikaa joulun tienoilta :( haluaisin asian hoitoon nopeammin joten onko joku hoitanut asiaa ykstyisellä puolella?
olisiko suositella gynegokologia? olen kuullut että kaikki ei haluaisi laittaa synnyttämättömälle kierukkaa, joten haluaisin (rahaa säästääkseni) heti löytää sellaisen joka asiasta tietää.
Kuparikierukka
13
1686
Vastaukset
- tyytyväinen käyttäjä
itse asennutin oman kierukkani naistentautien poliklinikalla. Itse soitin ajan. Normi poliklinikkakäyntimaksu, pariymppiä tuli. En siis asennuttanut terv.keskuksessa, enkä neuvolassa. Kyllä aikaa voi kysyä kaikista noista, plus yksityisiltä. kyllä yksityisetkin laittaa. Ota huomioon, että tilaat itse oman kierukkasi apteekkiin, sitä et sieltä asennuspaikasta saa. Valitse huolella- itse olen synnyttämätön normaalirakenteinen, ja tilasin Flexi-T300 kuparikierukan, mikä on tarkoitettu synnyttämättömille, ja on erittäin pieni, ja uudemman aikainen kun noi NOVA-malliset. Flexin hinta oli jotain 73 euroa ja se tilattiin lähimpään apteekkiin.... Itse en asu pk-seudulla, joten en tiedä kuka siellä niitä asentaisi.
- fsdgfhj
Aika outoa, että noin on voinut tehdä. Meillä pääsee naistentautien polille vain lääkärin lähetteellä, eli ei sitä aikaa voi noin vain mennä soittamaan ja tilaamaan ehkäisyneuvola on eri juttu sitten.
Outoa sekin, että potilaan pitäisi muka tietää mikä kierukka sopii itselle parhaiten. Minulle yleislääkäri meinasi flexi-t300, mutta sanoi, että gynen kanssa vielä asiasta keskustellaan. Gyne sitten tutki ja sanoi, että hän laittaa flexi t-380, koska hänestä tuntuu että sopii minulle paremmin ja siinä on parempi ehkäisyteho ja pysyy paremmin kohdussa. Minulta ei siis kysytty tässä mitään muuta kuin tahdonko hormoni- vai tavallisen kierukan ja sitten tutkittiin voiko sitä ylipäätään asentaa ja sitten miä malli on paras. Kierukoita oli gynen vastaanotolla valmiina, joten ei tarvinnu käydä apteekissa.
-minusta ihan hyvä, sillä en olisi itse tiennyt tuota ehkäisyteho juttua, enkä paljon muutakaan, mitä pitää kierukkaa valitessa ottaa huomioon.
Eli tästä aloittajalle: kysy ajanvarauksesta kuka gynekologi niitä asentaa synnyttämättömillekin. Kertovat kyllä.
Mutta: et sitä välttämättä heti saa: kierukkaa laitettaessa yleensä otetaan ensin papa, odotetaan sieltä tulokset, sitten odotetaan kuukautisia (kun se asennetaan mieluiten alkukierrosta), joten koko asennus voi silti mennä sinulle joulukkuuhun (papan tuloksiin menee meillä 3 viikkoa). minulla kierukan saaminen vei kokonaisuudessaan pari kuukautta (ensin se papa ja sitten kuukautisten odottelu)
Ehkä sun kannattais ottaa se ehkäisyneuvolan aika ja kädä tässä väliajalla papassa, niin se olisi ainakin valmiina sitten?
ehkäpä nuokin käytännöt vaihtelee, mene ja tiedä, kun tuolla yllä kirjoittavallakin oli aika outo menettely. - tyytyväinen käyttäjä
fsdgfhj kirjoitti:
Aika outoa, että noin on voinut tehdä. Meillä pääsee naistentautien polille vain lääkärin lähetteellä, eli ei sitä aikaa voi noin vain mennä soittamaan ja tilaamaan ehkäisyneuvola on eri juttu sitten.
Outoa sekin, että potilaan pitäisi muka tietää mikä kierukka sopii itselle parhaiten. Minulle yleislääkäri meinasi flexi-t300, mutta sanoi, että gynen kanssa vielä asiasta keskustellaan. Gyne sitten tutki ja sanoi, että hän laittaa flexi t-380, koska hänestä tuntuu että sopii minulle paremmin ja siinä on parempi ehkäisyteho ja pysyy paremmin kohdussa. Minulta ei siis kysytty tässä mitään muuta kuin tahdonko hormoni- vai tavallisen kierukan ja sitten tutkittiin voiko sitä ylipäätään asentaa ja sitten miä malli on paras. Kierukoita oli gynen vastaanotolla valmiina, joten ei tarvinnu käydä apteekissa.
-minusta ihan hyvä, sillä en olisi itse tiennyt tuota ehkäisyteho juttua, enkä paljon muutakaan, mitä pitää kierukkaa valitessa ottaa huomioon.
Eli tästä aloittajalle: kysy ajanvarauksesta kuka gynekologi niitä asentaa synnyttämättömillekin. Kertovat kyllä.
Mutta: et sitä välttämättä heti saa: kierukkaa laitettaessa yleensä otetaan ensin papa, odotetaan sieltä tulokset, sitten odotetaan kuukautisia (kun se asennetaan mieluiten alkukierrosta), joten koko asennus voi silti mennä sinulle joulukkuuhun (papan tuloksiin menee meillä 3 viikkoa). minulla kierukan saaminen vei kokonaisuudessaan pari kuukautta (ensin se papa ja sitten kuukautisten odottelu)
Ehkä sun kannattais ottaa se ehkäisyneuvolan aika ja kädä tässä väliajalla papassa, niin se olisi ainakin valmiina sitten?
ehkäpä nuokin käytännöt vaihtelee, mene ja tiedä, kun tuolla yllä kirjoittavallakin oli aika outo menettely.... siis näin toimittiin todellakin, itse hankin kierukan, kukaan ei antanut mitään neuvoja minkälainen pitää hankkia. sanottiin vaan että kunhan on nova tai flexi niin asia ok. itsekkin sitä sillon hämmästelin, että mitä hittoa. mutta tämä oli se synnyttämättömien malli niin tähän päädyin.
Ja itse soitin ajan naisten tautien polille. papakokeessa olin sitä ennen joo, mutta tuloksia en edes ehtinyt saamaan ennen asennuspäivää. papa ja asennus kummatkin oli polilla. ja asennus tapahtui kun vuoto oli päällänsä. - tyytyväinen käyttäjä
tyytyväinen käyttäjä kirjoitti:
... siis näin toimittiin todellakin, itse hankin kierukan, kukaan ei antanut mitään neuvoja minkälainen pitää hankkia. sanottiin vaan että kunhan on nova tai flexi niin asia ok. itsekkin sitä sillon hämmästelin, että mitä hittoa. mutta tämä oli se synnyttämättömien malli niin tähän päädyin.
Ja itse soitin ajan naisten tautien polille. papakokeessa olin sitä ennen joo, mutta tuloksia en edes ehtinyt saamaan ennen asennuspäivää. papa ja asennus kummatkin oli polilla. ja asennus tapahtui kun vuoto oli päällänsä.ja kun tässä aloin muisteleen, niin hommahan meni niin, että soitin ihan aluksi neuvolaan jossa mulle annettiin aika neuvolan puolelta , sanottiin että terv.keskus lääkäri tulee asentamaan, kunhan vaan tulee ite kierukan kanssa vastaanotolle.
Sitten hetkenpäästä neuvolatäti soitti,että ei onnistukkaan, ei terveyskeskus tyypit asennakkaan synnyttämättömille, ja sanoi, että varaa aika naistentautien polilta. ja niin tein ja homma hoitu sitä kautta. - dxff
tyytyväinen käyttäjä kirjoitti:
ja kun tässä aloin muisteleen, niin hommahan meni niin, että soitin ihan aluksi neuvolaan jossa mulle annettiin aika neuvolan puolelta , sanottiin että terv.keskus lääkäri tulee asentamaan, kunhan vaan tulee ite kierukan kanssa vastaanotolle.
Sitten hetkenpäästä neuvolatäti soitti,että ei onnistukkaan, ei terveyskeskus tyypit asennakkaan synnyttämättömille, ja sanoi, että varaa aika naistentautien polilta. ja niin tein ja homma hoitu sitä kautta.Ahaa! Nyt tajuan miten se oli mahdollista. Teillä oli tehty sopimus sitten naistentautien polin kanssa, että kierukat asennetaan siellä eikä niihin tarvtia erillistä lähetettä. Kiva homma! Meillä on joko yksityinen tai arvauskeskus. Itse menin suoraan yksityiselle, joka hetken kyseltyään tajusi että olen opiskelija ja sanoi, että varaa yths:n kautta gaynekologille aika, niin pääset kaikista halvimmalla. Tekisi mieli melkein ilmiantaa hyvänä tuo yksityinen gyne, joka ajatteli minulle parhaan ratkaisun eikä itselleen. :)
- edellinen
dxff kirjoitti:
Ahaa! Nyt tajuan miten se oli mahdollista. Teillä oli tehty sopimus sitten naistentautien polin kanssa, että kierukat asennetaan siellä eikä niihin tarvtia erillistä lähetettä. Kiva homma! Meillä on joko yksityinen tai arvauskeskus. Itse menin suoraan yksityiselle, joka hetken kyseltyään tajusi että olen opiskelija ja sanoi, että varaa yths:n kautta gaynekologille aika, niin pääset kaikista halvimmalla. Tekisi mieli melkein ilmiantaa hyvänä tuo yksityinen gyne, joka ajatteli minulle parhaan ratkaisun eikä itselleen. :)
kauheesti kirjoitusvirheitä. Sori... saa tosta sentään edes selvän.
- äiti kolmelle
Gynekologi sanoi, että he sairaalassa ei enään edes laita kuparikierukkaa, koska se on jäänne muinaisuudesta. Hormonikierukkaa puolestaan ylisti (Mirena). Heillä naistentautipoliklinikalla on kuulemma melkein kaikilla Mirena, jopa sterilisaation läpikäyneillä naisille. He käyttävät Mirenaa vuotojen poistamiseksi.
- .-.
Oma kuparikierukka laitettiin terveyskeskuksessa, koska ehkäisyneuvola oli kesän kiinni. Mulle se kävi niin, että ensin menin sinne tarkastukseen ja juttelemaan asioista, miksi juuri haluan sen. Olivat ensin vastahakoisia sitä mulle antamaan, kun en ole synnyttänyt ja mulla on aina ollu tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Mutta mä en suostunut mitään muuta ottamaan, mulla kun on aurallista migreeniä.
Ensin otettiin papakoe, jonka tuloksia piti odotella ennenkuin kuparikierukkaa voi asentaa. Selitti, että jos siellä olisi jokin tulehdus ja se kuparikierukka laitettaisiin paikoilleen, se tulehdus luultavasti rupeaisi leviämään ja saattaisi aiheuttaa pahojakin asioita, kuten lapsettomuutta. No mullahan sitten kävi niin, että ilmeni siellä olleen jokin pienen tulehduksen ja se hoidettiin ensin pois alta.
Mun paikkakunnallani, ensimmäinen kuparikierukka on ilmainen joten senkin takia ajattelin että joka tapauksessa kokeilen, miten sen kanssa käy. Ja tutkimuksien jälkeen lääkäri päätti, että mulle sopii se nova t380. Mutta mä olen ollu hirmu tyytyväinen siihen kapistukseen, menkat toki on vähän runsaammat mutta kipuja ei ole juurikaan ollut. Kiertokin on ihan normaali. Kuukauden päästä menossa kontrollikäyntiin :) - ,.-.,.-.,.-.,
En asu pk-seudulla, mutta vastaan silti.
Olen synnyttämätön vakituisessa suhteessa elävä. kyselin mahdollisuutta kuparikierukkaan omalta lääkäriltä. Sanoi että tässä talossa (siis tässä kunnassa!) ei ole gynekologia eikä kukaan lääkäri sitä minulle laita.
Sitten soittelin Lääkäritaloon (vai keskukseen vai mikä se nyt on) ja sattumalta sain ajan heti seuraavalle päivälle! Toki puhelimessa varoittivat että en välttämättä automaattisesti sitä heti huomenna saa, siitä päättää lääkäri. Osui vain menkat ja vapaa lääkäriaika yksiin.
Gynekologille sitten selvitin mielestäni perusteellisesti ja asiallisesti miksi EN halua minkäänlaista hormonia elimistööni. Gynekologi toki vielä varmisti, että olenhan varmasti tietoinen lisääntyvästä vuodon määrästä, kivuista ja tiputteluvuodosta. Edellisestä papa-kokeesta oli aikaa vuosi.
Sitten gyne tutki minut, totesi että kierukka voidaan asentaa ja samantien laittoi kierukan paikalleen.- *********
Pakko vastata..
tutkikaa netistä myös raskauden mahdollisuutta. Itse juuri tein positiivisen raskaustestin. Kierukan laitosta 2 kk. Vähän jännä aamu! - xez
********* kirjoitti:
Pakko vastata..
tutkikaa netistä myös raskauden mahdollisuutta. Itse juuri tein positiivisen raskaustestin. Kierukan laitosta 2 kk. Vähän jännä aamu!En ymmärrä tuota em. lääkärin väitettä, että kuparinen kierukka olisi jäänne menneisyydestä. Onko luonnollisuus ja oma hormonitoiminta jotenkin vanhanaikaista? Olisi oikeasti syytä tutkia, onko lisääntyneellä masennuksella, haluttomuudella ja nuorten naisten e-pillereiden käytöllä yhteyttä. Puhumattakaan siitä, mitä jätevesien hormonijäämät todistetusti tekevät esim. vesistöissä (kalat muuttuvat lisääntymiskyvyttömiksi tms.)
Mulla on ollut Flexi-T 300 jo yli vuoden. Olen synnyttämätön ja 25-vuotias. Pillereitä söin 7-vuotta, kunnes sivuvaikutukset alkoivat olla sietämättömiä. Muutenkin ajatus jatkuvasta lääkkeiden syömisestä ahdisti. Minullekin toki tuputettiin kaikenlaisia hormonivaihtoehtoja: "Jos nyt vielä näitä laastareita, renkaita tms. kokeilisit". Sanoin siihen kiitos, mutta ei kiitos. Halusin oman luontaisen hormonitoimintani ja kuukautiskiertoni takaisin. Nova-T olisi löytynyt ehkäisyneuvolan kaapista, mutta kävin itse apteekista ostamassa Flexi-T:n, kun luin sen olevan synnyttämättömälle parempi. Luin mm. että Nova aiheuttaisi enemmän kipuja ja rusaita vuotoja. Menin asetukseen ostamani kierukan kanssa ja lääkäri vielä mainosti hormonivaihtoehtoja, mutta sanoin haluavani nimenomaan kuparikierukan. Ja tämän synnyttämättömien mallin. Mitattiin ja asetettiin. Papa mulla oli otettu muutamaa kuukautta ennen asetusta (muistaakseni 5kk) Kuukautiskipuja oli pari kuukautta, mutta ne ovat loppuneet nyt kokonaan, kun kierukka on asettunut paikoilleen. Vuodot ovat vähän runsaammat kuin pillereitä syödessäni, mutta edelleen melko niukat. Kierukka on ihana kun sitä ei tarvitse arkielämässä muistaa mitenkään. Lanka tuntuu kuukautisten aikana, muuten on piilossa kohdunkaulassa. - käyttäkää järkee!!!!
xez kirjoitti:
En ymmärrä tuota em. lääkärin väitettä, että kuparinen kierukka olisi jäänne menneisyydestä. Onko luonnollisuus ja oma hormonitoiminta jotenkin vanhanaikaista? Olisi oikeasti syytä tutkia, onko lisääntyneellä masennuksella, haluttomuudella ja nuorten naisten e-pillereiden käytöllä yhteyttä. Puhumattakaan siitä, mitä jätevesien hormonijäämät todistetusti tekevät esim. vesistöissä (kalat muuttuvat lisääntymiskyvyttömiksi tms.)
Mulla on ollut Flexi-T 300 jo yli vuoden. Olen synnyttämätön ja 25-vuotias. Pillereitä söin 7-vuotta, kunnes sivuvaikutukset alkoivat olla sietämättömiä. Muutenkin ajatus jatkuvasta lääkkeiden syömisestä ahdisti. Minullekin toki tuputettiin kaikenlaisia hormonivaihtoehtoja: "Jos nyt vielä näitä laastareita, renkaita tms. kokeilisit". Sanoin siihen kiitos, mutta ei kiitos. Halusin oman luontaisen hormonitoimintani ja kuukautiskiertoni takaisin. Nova-T olisi löytynyt ehkäisyneuvolan kaapista, mutta kävin itse apteekista ostamassa Flexi-T:n, kun luin sen olevan synnyttämättömälle parempi. Luin mm. että Nova aiheuttaisi enemmän kipuja ja rusaita vuotoja. Menin asetukseen ostamani kierukan kanssa ja lääkäri vielä mainosti hormonivaihtoehtoja, mutta sanoin haluavani nimenomaan kuparikierukan. Ja tämän synnyttämättömien mallin. Mitattiin ja asetettiin. Papa mulla oli otettu muutamaa kuukautta ennen asetusta (muistaakseni 5kk) Kuukautiskipuja oli pari kuukautta, mutta ne ovat loppuneet nyt kokonaan, kun kierukka on asettunut paikoilleen. Vuodot ovat vähän runsaammat kuin pillereitä syödessäni, mutta edelleen melko niukat. Kierukka on ihana kun sitä ei tarvitse arkielämässä muistaa mitenkään. Lanka tuntuu kuukautisten aikana, muuten on piilossa kohdunkaulassa.oon ihan samaa mieltä, että noi lääkärit vaan tuputtaa aina niitä hormoni-ehkäsyjään ihmisille. kannattais kyllä useamman ihmisen miettiä tätä kuparikierukan hankintaa.. itsellänikin flexi-t300, oon synnyttämätön nainen 23v ja kierukka on ollut kohta vuoden ongelmitta. tottakai ne lääkärit tuputtaa hormoniehkäsyä, sehän on niin helkkarin hyvä bisnes saada muijat popsii pillereitä taikka ottaa itteensä joku parin sadan kierukka....
Tää "muinaisjäänne" oli arvoltaan 73 euroa, ja teho 5v!! =) - Tuatua
käyttäkää järkee!!!! kirjoitti:
oon ihan samaa mieltä, että noi lääkärit vaan tuputtaa aina niitä hormoni-ehkäsyjään ihmisille. kannattais kyllä useamman ihmisen miettiä tätä kuparikierukan hankintaa.. itsellänikin flexi-t300, oon synnyttämätön nainen 23v ja kierukka on ollut kohta vuoden ongelmitta. tottakai ne lääkärit tuputtaa hormoniehkäsyä, sehän on niin helkkarin hyvä bisnes saada muijat popsii pillereitä taikka ottaa itteensä joku parin sadan kierukka....
Tää "muinaisjäänne" oli arvoltaan 73 euroa, ja teho 5v!! =)Minulla on vähän sellainen käsitys kierukan laittamisesta, että edellisestä papa kokeesta ei saisi olla yli puolta vuotta aikaa. Muuten sitä ei laitettaisi. Kierukan saa myös kivuttomammin laitettua kuukautisten aikana.
Itse sain oman kierukkani YTHS:ltä. Jouduin ensi käymään tiukan keskustelun asiasta gynen kanssa, koska en ollut synnyttänyt, enkä kokeillut hormonaalista ehkäisyä, mutta keskustelun jälkeen (ja papa-kokeen) gyne suostui laittamaan kierukan. Nyt on kuparikierukka ollut vuoden ja kaikki on nyt hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla702964Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "612558SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1062240Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851405Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341256Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o185940Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html86911Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m83883Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa
Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html143805Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52746