Toisen akun asennus

Voltti

Tätä on näilläkin sivuilla käsitelty moneen
kertaan, mutta palaan edelleen siihen. Haluaisin
siis asentaa pulpettiveneeseeni toisen akun,
jolla käyttäisin kaikkia ylimääräisiä
sähkövehkeitä (radio, tietokone,
sähköperämoottori jne.) ilman että vaarantaisin
käynnistysakun lataustilan.
- akut olisivat aika kaukana toisistaan, kuinka
paksut kaapelit tarvitsen kakkosakulle?
- diodi vai latausrele akkujen välille? Miksi?
- tarvitseeko kakkosakku tuuletetun tilan?
- millainen akku kakkosakuksi?
- muita huomionarvoisia seikkoja?

12

3008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A tarvitaan

      Minkä kokoinen perä moottori on kyseessä.
      Voi olla ettei akkujen lisääminen auta jos tuleva
      Ampperi määrä on liian pieni.
      Jolloin lopputulos on se että sinulla on kaksi
      tyhjää akkua jossain vaiheessa jos kulutus on
      suurempi kuin tuotto.

      • Voltti

        Kyseesä on 50 hv Mercury 4-t.


      • A-tarvitaan
        Voltti kirjoitti:

        Kyseesä on 50 hv Mercury 4-t.

        Joo tuossa on hieman yli 10 A lataus virta mutta
        se löytyy suurella kierrosnopeudella.
        Eli siitä pystyt arvioimaan tyhjän akun lataus
        ajan suunnilleen. Eli melkoisen hidasta puuhaa
        ajamalla varsinkin kun lataus teho on pienempi
        matalemmilla kierroksilla.
        Itse ehkä pysyisin yhdessä akussa ilman diodeja
        sun muita jako kytkimiä, mahdollisesti isontaisin
        sitä yhtä akkua muutaman 10Ah verran isommaksi.
        Tämä ei tietenkään auta siihen jos kulutus on
        suurempi kuin laturin tuotto.
        Jos ratkaisusi on kaksi akkua niin valitsisin apu
        akuksi melko pienen akun jonka voi "vaivatta"
        kantaa lataukseen jos ei veneen lataus riitä.
        6 neliön johto riittää jos johdon pituus on alle
        6m ja apulaitteiden kuluttama virta ei ylitä
        n.10A virtaa.
        Johto saa olla mielummin 10 neliön jos pituus
        menee yli 6m tai apulaitteet kuluttavat enemmän
        virtaa.
        Koita saada lainaksi tai osta oma A-mittari ja
        katso mikä moottorisi todellinen lataus virta on
        kun apulaitteet ovat päällä niin sen jälkeen voit
        harkita uudelleen apu akun hankintaa /
        kannattavuutta


    • Sunnuntaiveneilijä

      Mainitsemassasi kokoluokassa tyypillinen
      latausvirta on n. 10 A. Toki se voi olla
      enemmänkin, mutta tuskin heitto on suuri.

      Tuohon suosittelisin noilla
      virroilla normaalikokoisessa pulpettiveneessä n. 6
      mm2 kaapelia. Huomaa, että veneessä ei ole hyvä
      käyttää maadoitusta vaan kummatkin navat tuodaan
      johtimilla. Jäykän kaapelin käyttö ei ole
      suositeltavaa.

      Diodissa ei ole liikkuvia osia ja se puoltaa
      sikäli paikkaansa. Diodeja saa kyllä riittävän
      isoina, joten niiden sisäinen vastus saadaan kyllä
      riittävän pieneksi ja toisaalta niiden
      vuotovirroilla ei ole mitään merkitystä
      normaalikäytössä. Päätyessäsi diodiin, suosittelen
      hitsauskoneiden diodeja. Rele taas on
      yksinkertainen ja helppo vaihtaa esim. sille
      sovitetussa taulussa. Sen toiminta on helppo
      varmistaa. Kumpikin ratkaisu toimii, joten se on
      vähän makukysymys normaalikäytössä varsinkin, kun
      laitteet ovat toisarvoisia. Huomiolle pantavaa on
      kuitenkin, että varmuutta vaativissa kohteissa
      käytetään edelleenkin käsin valittavia
      akkukytkimiä, jota kannattaisi harkita myös. Se
      olisi myös oma valintani. Muista myös KISS
      ME-sääntö eli Keep It Simpple, Stupid, Make Easy.

      Normaali lyijyakku tarvitsee aina tuuletetun tilan
      siitä normaalin käytön aikana vapautuvan vedyn
      takia. Tuulettamaton tila aiheuttaa erittäin
      vakavan räjähdysvaaran. Huomaa, että vety nousee
      ylöspäin eli on ilmaa kevyempää.

      Koska veneessäsi on jo starttiakku, toinen voisi
      olla kuvaamassasi käytössä ns. DC-akku. Kyseessä
      ei kuitenkaan ole siis tasavirta vaan Deep Cycle
      eli paikallisakku. Sen ominaisuuksiin kuuluu, että
      se ei anna suurta starttivirtaa, mutta kestää
      pientä kulutusta paremmin. Toisaalta kyseessä on
      erikoisakku, jonka hinta tullee nostamaan hiuksesi
      pystyy ja päädyt tavalliseen starttiakkuun.
      Starttiakku on valmistusmäärien ja kilpailun takia
      niin paljon halvempi, että hintaeroa voi olla
      vaikea kuroa muutoin umpeen. Hyytelöakut ovat
      hyviä (niitä käytetään mm. lentokoneissa), mutta
      niidenkin hinta on lähinnä tähtitieteellinen.

      Muista sulakkeet sekä kaapeleiden ja liitosten
      asiallinen suojaus. Sitten vain töihin!

      • akku

        Erikoisakun hinta ei välttämättä nostata hiuksia
        pystyyn. Esim. Jyväskylässä Vartan 60 Ah:n
        monitoimiakku tällä hetkellä Varaosamaailmassa
        269mk (tarkoitettu juuri tälläiseen käyttöön).
        Kyseessä on pienvirta-akku, muttei tosin
        hyytelöakku. Joka tietenkin olisi venekäytössä
        paras, mutta se on kallis.


      • Lotja

        hommat nämä hoituu. Olen itsekin miettinyt vara-
        akkua ja yksinkertaista kytkintä, joka kytkisi
        akut järjestelmään kunkin erikseen tai yhdessä.
        (Kyseessä on muuten keskimoottori, jossa auton
        laturia vastaava laturi.) Tapahtuuko homma siten,
        että startatessa ja normaalissa ajossa molemmat
        akut ovat kytkettynä ja esim. lämppäriä yöllä
        käytettäessä toinen starttiakku kytketään irti -
        vai?

        Mitenkäs tämä rele tai diodi hoitaisi starttiakun
        tyhjentymisen, vai ovatko ne virranohjaajina vain
        latauksessa.

        Jätän kyllä asennuksen muiden heiniksi, mutta
        voisin tutkailla vempainten hintoja ja
        suunnitella asennuspaikkoja.


      • Sunnuntaiveneilijä
        Lotja kirjoitti:

        hommat nämä hoituu. Olen itsekin miettinyt vara-
        akkua ja yksinkertaista kytkintä, joka kytkisi
        akut järjestelmään kunkin erikseen tai yhdessä.
        (Kyseessä on muuten keskimoottori, jossa auton
        laturia vastaava laturi.) Tapahtuuko homma siten,
        että startatessa ja normaalissa ajossa molemmat
        akut ovat kytkettynä ja esim. lämppäriä yöllä
        käytettäessä toinen starttiakku kytketään irti -
        vai?

        Mitenkäs tämä rele tai diodi hoitaisi starttiakun
        tyhjentymisen, vai ovatko ne virranohjaajina vain
        latauksessa.

        Jätän kyllä asennuksen muiden heiniksi, mutta
        voisin tutkailla vempainten hintoja ja
        suunnitella asennuspaikkoja.

        Alkuperäisessä ongelmassa on ollut kysymys mitä
        ilmeisimmin kalastusveneestä (pieni pulpettivene,
        varustus). 4-tahtikoneella tulee silloin melko
        paljon tunteja, vaikkakin tyhjäkäynnillä, ja
        tuolloin on mahdollista, että pienikin latausteho
        riittää. Keskustelussa onkin käsitelty virran
        riittämistä ylipäätään, mikä on katkonaisessa
        ajossa ongelma. Ymmärsin, että järjestelmästä
        haetaan apua juuri näihin virran loppumisiin.


        Itselläni on myös pulpettivene mökkiveneenä ja
        eräs keskeisiä valintakriteereitä oli konetta
        hankkiessani sen 40 A latausvirran tuotto. En ole
        tarvinnut ylimääräisiä latauksia
        yhdelläkään akulla, vaikka kyseinen härveli vaatii
        melkoisesti sähköä ruiskuille käynnistyäkseen.
        Perämoottoreissa on yleensä täysin riittämätön ja
        mitätön. Isommissakin koneissa saattaa huipputeho
        olla jopa vain 20 A, millä pyörittää normaalisti
        lähinnä starttimoottoria ja kulkuvaloja.

        Paikallisakut eivät pidä suurista huippuvirroista,
        mutta pienemmät koneet lähtevät toki niilläkin
        käyntiin. Varauksen ollessa vähissä
        kolmitiekytkimellä voidaan toki käyttää molempia
        akkuja käynnistykseen. Siinä onkin käsikytkimen
        yksi keskeinen etu, mutta silloin tarvitaan
        paksummat kaapelit.

        Toinen etu on toisen akun vioittuminen, jolloin
        viallisen akun voi pudottaa pois verkosta. Olen
        nähnyt muutaman tapauksen, jossa on ihmetelty
        laturin "rikkoutumista", mutta syntipukki olikin
        toinen akku, jossa oli kenno mennyt oikosulkuun.
        Sähkötekniikkaa taskulaskimella harrastaneet
        tietävät, että se yksin takaa, että järjestelmä ei
        toimi kunnolla, ellei tuota akkua saada
        pudotetuksi verkosta. Käsikytkin riittävän tarkoin
        volttimittarein voi siis parhaassa tapauksessa
        varoittaa ja ehkäistä vahingon, joka saattaa koko
        venekunnan ja veneen vakavaan vaaraan.

        Ajossa laturin ollessa päällä molemmat akut
        pitäisivät olla latauksessa.

        Oikealla kytkennällä starttiakkua ei todellakaan
        käytetä normaalisti apulaitteisiin. Sillä
        varmistetaan aamulla käynnistys. Lyijyakkujen
        taipumus vioittua tyhjänä ollessaan voidaan tosin
        estää väliaikaisesti juuri tuolla käsikytkimellä,
        jolloin voidaan hetkellisesti ottaa tehoa myös
        starttiakusta.

        Releen/diodin tarkoitus on juuri ehkäistä näitä
        molempien akkujen tyhjentymisiä. Normaalisssa
        matkavenekäytössä ei kyllä mielestäni ole paljoa
        järkeä pitää muita kuin starttiakkuja, sillä
        niiden käynnistyskyky on omaa luokkaansa (ellei
        hyytelöakkuja lasketa). Sillä varmistetaan aamulla
        käyntiin lähtö. Varsinaista tyhjentymistä se ei
        ehkäise, kuten tässäkin keskustelussa muualla
        epäsuorasti todetaan, mutta sillä saavutetaan se,
        että erottamalla yksi starttiakku yöksi/muun
        kulutuksen ajaksi verkosta, jäljelle jääneellä
        akulla varmistetaan matkan jatkuminen.


      • Katsastusmies
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        Alkuperäisessä ongelmassa on ollut kysymys mitä
        ilmeisimmin kalastusveneestä (pieni pulpettivene,
        varustus). 4-tahtikoneella tulee silloin melko
        paljon tunteja, vaikkakin tyhjäkäynnillä, ja
        tuolloin on mahdollista, että pienikin latausteho
        riittää. Keskustelussa onkin käsitelty virran
        riittämistä ylipäätään, mikä on katkonaisessa
        ajossa ongelma. Ymmärsin, että järjestelmästä
        haetaan apua juuri näihin virran loppumisiin.


        Itselläni on myös pulpettivene mökkiveneenä ja
        eräs keskeisiä valintakriteereitä oli konetta
        hankkiessani sen 40 A latausvirran tuotto. En ole
        tarvinnut ylimääräisiä latauksia
        yhdelläkään akulla, vaikka kyseinen härveli vaatii
        melkoisesti sähköä ruiskuille käynnistyäkseen.
        Perämoottoreissa on yleensä täysin riittämätön ja
        mitätön. Isommissakin koneissa saattaa huipputeho
        olla jopa vain 20 A, millä pyörittää normaalisti
        lähinnä starttimoottoria ja kulkuvaloja.

        Paikallisakut eivät pidä suurista huippuvirroista,
        mutta pienemmät koneet lähtevät toki niilläkin
        käyntiin. Varauksen ollessa vähissä
        kolmitiekytkimellä voidaan toki käyttää molempia
        akkuja käynnistykseen. Siinä onkin käsikytkimen
        yksi keskeinen etu, mutta silloin tarvitaan
        paksummat kaapelit.

        Toinen etu on toisen akun vioittuminen, jolloin
        viallisen akun voi pudottaa pois verkosta. Olen
        nähnyt muutaman tapauksen, jossa on ihmetelty
        laturin "rikkoutumista", mutta syntipukki olikin
        toinen akku, jossa oli kenno mennyt oikosulkuun.
        Sähkötekniikkaa taskulaskimella harrastaneet
        tietävät, että se yksin takaa, että järjestelmä ei
        toimi kunnolla, ellei tuota akkua saada
        pudotetuksi verkosta. Käsikytkin riittävän tarkoin
        volttimittarein voi siis parhaassa tapauksessa
        varoittaa ja ehkäistä vahingon, joka saattaa koko
        venekunnan ja veneen vakavaan vaaraan.

        Ajossa laturin ollessa päällä molemmat akut
        pitäisivät olla latauksessa.

        Oikealla kytkennällä starttiakkua ei todellakaan
        käytetä normaalisti apulaitteisiin. Sillä
        varmistetaan aamulla käynnistys. Lyijyakkujen
        taipumus vioittua tyhjänä ollessaan voidaan tosin
        estää väliaikaisesti juuri tuolla käsikytkimellä,
        jolloin voidaan hetkellisesti ottaa tehoa myös
        starttiakusta.

        Releen/diodin tarkoitus on juuri ehkäistä näitä
        molempien akkujen tyhjentymisiä. Normaalisssa
        matkavenekäytössä ei kyllä mielestäni ole paljoa
        järkeä pitää muita kuin starttiakkuja, sillä
        niiden käynnistyskyky on omaa luokkaansa (ellei
        hyytelöakkuja lasketa). Sillä varmistetaan aamulla
        käyntiin lähtö. Varsinaista tyhjentymistä se ei
        ehkäise, kuten tässäkin keskustelussa muualla
        epäsuorasti todetaan, mutta sillä saavutetaan se,
        että erottamalla yksi starttiakku yöksi/muun
        kulutuksen ajaksi verkosta, jäljelle jääneellä
        akulla varmistetaan matkan jatkuminen.

        Alkuperäisellä kyselijällä oli tarkoitus käyttää
        ylimääräisiä sähkölaitteita mm. sähköperämoottoria
        kakkosakulla. Siitä syystä suosittelen edelleen
        asian vakavaa harkintaa, riittääkö latausteho
        alkuunkaan mihinkään kun "dynamo" on oletettavasti
        niin pieni latausteholtaan ja kannattaako alkaa
        kytkeä diodeilla ja muilla vehkeillä. Akun voi
        ladata myös maissa/maasähköllä. Näin
        allekirjoittanut on hrrastanut tuulastusta
        lisäkaukovalonheittimellä jo vuosia kun 4 Hv
        prutassa on 3 A dynamo.


      • Sunnuntaiveneilijä
        Katsastusmies kirjoitti:

        Alkuperäisellä kyselijällä oli tarkoitus käyttää
        ylimääräisiä sähkölaitteita mm. sähköperämoottoria
        kakkosakulla. Siitä syystä suosittelen edelleen
        asian vakavaa harkintaa, riittääkö latausteho
        alkuunkaan mihinkään kun "dynamo" on oletettavasti
        niin pieni latausteholtaan ja kannattaako alkaa
        kytkeä diodeilla ja muilla vehkeillä. Akun voi
        ladata myös maissa/maasähköllä. Näin
        allekirjoittanut on hrrastanut tuulastusta
        lisäkaukovalonheittimellä jo vuosia kun 4 Hv
        prutassa on 3 A dynamo.

        Pienten perämoottoreiden lataustehoilla ei
        juurikaan sähköperämoottoreita pyöritellä. Niiden
        lataus kuitenkin riittää normaalisti startteihin,
        kulkuvaloihin ja peruselektroniikkaan.

        Käytettäessä pitkiä aikoja sähköperämoottoreita
        akut tyhjentyvät nopeasti eikä pieni laturi jaksa
        ladata sitä. Sama ongelma tulee valonheittäjän
        kanssa tuulastettaessa.

        Tunnen kuitenkin kavereita, jotka "asuvat"
        uisteluveneissään ja heillä kuvaamani systeemit
        ovat olleet aivan käyttökelpoisia. Mikä sopii
        yhdelle, ei sovi toiselle. 3 A riittää
        kulkuvaloihin, 10 A riittää lataamaan akut, jos
        uistelua harjoitetaan pitkiä aikoja ilman
        kulku-, kartta- ja muita valoja ym. kulutusta.
        Useimmilla tuntemillani kavereilla on tosin veneen
        päälle asennettu nippu aurinkopaneeleita, joilla
        varsinainen lataus hoituu itsekseen työpäivinä.
        Pari aurinkoista työpäivää ja kuollutkin akku on
        taas priimakunnossa.

        Meitä on joka lähtöön. Itse kalasta useimmiten
        lähikaupan kalatiskillä ja hyvin on tärpännyt.


    • Ilpo

      Voisit kokeilla moista laitetta. Niitä on
      myynnissä joillakin huolto-asemilla.(puksun esso
      HKI). Se estää pääakun purkautumasta kovin
      pitkälle.

      • Katsastusmies

        Eli kannattaako koko homma ollenkaan? Kun
        latausteho on noin pieni, 10 A, niin ei akkujen
        lukumäärä tai kapasiteetti ratkaise mitään.
        Kaikki riippuu tietenkin käyttötuntimäärästä.
        Luulisin että perämoottorin käyttötunnit jäävät
        vähiin.
        Kun 60 Ah akku on ns. tyhjä, eli kapasiteetista
        on puolet käytetty, sen lataamiseen tarvitaan
        enemmän kuin 30 Ah virtaa. Syynä vastukset sun
        muut syyt. Koneesi laturi antaa 10 A, josta
        ensiksi menee koneen käymiseen tarvittava virta
        (sytytysjärjestelmä). Eli edes teoriassa ei
        sinulla ole 10 A:ia käytössäsi. Toiseksi, kun
        akun varaustila kasvaa, nousee niinsanottu
        vastajännite akussa, joka ohjaa laturin antamaa
        latausvirtamäärää. Mitä täydempi akku, sitä
        pienemmällä virtamäärällä sitä lataat.
        Siis nuo puuttuvat 30 Ah:ta eivät täyty 3h * 10A
        = 30 Ah. Käytännössä tarvitaan ainakin
        kaksinkertainen aika akun täyttöön, eli 6 h.
        Ajatko näin paljon käyttökertojen välillä?
        Itselläni on 60 A laturi koneessa ja kaksi 110
        Ah;n akkua, ja laturin hihnat kovilla ja niitä
        vaihdetaan kesän mittaan pariin kertaan. Laturi
        vinkuu täysillä kun ajoajat kuitenkin jäävät aika
        vähiin suhteessa siihen mitä akkujen lataus
        vaatii. Porkkala - Kotka väli esimerkiksi 4
        tuntia ajoa ei lataa tyhjiä akkuja täyteen
        mitattuna ominaispainomittarilla.
        Ratkaisu on olemassa, sen nimi on maasähkö! Eli
        ladataan akkuja aina kun on mahdollista
        akkulaturilla valtakunnanverkosta.
        Mikäli sinulla on mahdollisuus ladata akkuja
        maasähköllä asia on täysin toinen. Silloin et
        vain tarvitse mitään monimutkaisia kytkentöjä
        koneen ja akkujen väliin, vaan yksinkertainen
        kolmitiekatkaisin ajaa asian.


    • Voltti

      Kiitoksia kaikille erittäin asiallisista ja
      paljon tietoa sisältävistä kommenteista. Olen nyt
      päätynyt ratkaisuun, että asennan veneeseen
      hieman suuremman akun ja volttimittarin jolla
      seuraan sen tilaa. Sähköperämoottoria
      käytettäessä tuon veneeseen maissa ladatun
      irtoakun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2935
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1138
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe