miksi naisen palkka on pienempi ?

nloln

"Naisten palkat ovat edelleen vain noin 80 prosenttia miesten palkoista."

Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle järkevän selityksen miksi näin on ?

132

6874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoa on.,

ainakin omalla työpaikallani naiset tienaavat kaikki minua enemmän. Melkoisen outoa.

• Jeesus Perkele

tietoa miehet tienaa vähemmän.

• 16

EK:n jäsenyrityksissä naisen euro noin 100 senttiä

• 12

• palkkavahti
        Jeesus Perkele kirjoitti:

tietoa miehet tienaa vähemmän.

Palkkakuopan täyttää Pyllykirjan palkkavahti http://www.pyllykirja.fi/

• elatusvelvollinen
        16 kirjoitti:

Hyvät naiset!
        Turha teidän on ruikuttaa palkoista. Esim valtiolla ja kunnilla naisilla on vähintäänkin yhtä hyvät palkat kuin miehillä, ehkä jopa paremmat. Sitä paitsi perheen elatus on edelleen miehen vastuulla. Jos miehillä olisi pieni palkka niin jhan sitten vasta naiset porun nostaisivat, ettei mies pysty elättämään kunnon tasolla perhettään.

• Roolit hukassa
        16 kirjoitti:

Naisten loputon tasa-arvo ruikutus ei tunnu loppuvan. Naiset haluavat kaiken samalle viivalle miesten kanssa. Tämä on se hurmosliike ja "Flow" tilassa olevien feministien Mission Impossible.

• nloln
        elatusvelvollinen kirjoitti:

Hyvät naiset!
        Turha teidän on ruikuttaa palkoista. Esim valtiolla ja kunnilla naisilla on vähintäänkin yhtä hyvät palkat kuin miehillä, ehkä jopa paremmat. Sitä paitsi perheen elatus on edelleen miehen vastuulla. Jos miehillä olisi pieni palkka niin jhan sitten vasta naiset porun nostaisivat, ettei mies pysty elättämään kunnon tasolla perhettään.

ei kukaan ole ruikuttanut. :) Enkä minäkään, halusin vain vastauksen kysymyksen joka mietitytti.

Sen lisäksi että kyseinen tieto löytyy netistä, se löytyy myös viime vuonna painetusta yhteskuntaopin kirjastani.

Tämä oli aika yksinkertainen kysymys, ja hyvä että se on herättänyt keskustelua. On tullut monta hyvää vastausta, ja luulen saaneeni vastauksen kysymykseeni :)

• Anonyymi

itähän työtä teet.

• Anonyymi

mitä työtä teet

• ..

Työntekijän ansioihin vaikuttaa hänen merkittävyytensä firmassa, tyhjästä ei makseta.

Mies kykenee antamaan suuremman työpanoksen ja on siten oikeutettu suurempaan palkkaan.
      Monissa firmoissa maksetaan kaiken lisäksi bonusta tärkeistä työsuorituksista.

• melko merkittävä!

Ruumiillisissa töissä mies kenties voi tehdä enemmän, saakoon isomman palkan! Aivotöissä on lahjat tasan ja niin ollen palkkojen pitäisi olla samat, mut ei! Eivät edes "merkittävät" naiset yllä "merkittävien" miesten palkoille. Kysymys on siis vastaamatta.

• työnarkkomaani
        melko merkittävä! kirjoitti:

Ruumiillisissa töissä mies kenties voi tehdä enemmän, saakoon isomman palkan! Aivotöissä on lahjat tasan ja niin ollen palkkojen pitäisi olla samat, mut ei! Eivät edes "merkittävät" naiset yllä "merkittävien" miesten palkoille. Kysymys on siis vastaamatta.

Oli tutkimuskin. Miehet painavat yksinkertaisesti enemmän töitä, siis tekevät ylitöitä sun muuta naisia tuntimääräisesti enemmän. Siitä nuo palkkaerot johtuu, eikä siitä, että palkka olisi jotenkin parempi samasta työstä.

• Huokkuri
        melko merkittävä! kirjoitti:

Aivotöitäkin on vaikka kuinka paljon erilaisia, joita ei voi vertailla keskenään. Esim kirurgin hommat vaativat harvoin raskasta kättä, mutta eipä niihin silti joka mies tai nainen pysty. Eikä esim. merkittävä insinööri välttämättä osaa tehdä merkittävän lääkärin työtä tai toisinpäin, vaikka molemmat ovat vaativia "aivotöitä".

Palkkojen pitää olla samat, kun kaksi ihmistä tekee suunnilleen samanlaista työtä, saman verran ja ovat siinä suunnilleen yhtä taitavia.

Se että "merkittävä joku" ei tienaa yhtä paljon kuin "merkittävä joku toinen" ei kerro yhtään mistään mitään. Eiväthän Suomen merkittävät urheilijatkaan pärjää monesti esim. Amerikan merkittäville urheilijoille. Ei siksi että he olisivat erityisesti huonoja, vaan siksi että löytyy parempia. Ja yllättäen siellä maailman huipulla tienaa paremmin kuin Suomen paikalliskisoissa. Mikä niitä urheilijoita estää nousemasta aivan huipulle? Eikö heitä vain päästetä?

Merkittävä parturikampaaja ei tienaa yhtä paljon kuin merkittävä astronautti? Tämä on epäreilua. Mikä on estänyt sitä merkittävää parturia pyrkimästä astronautiksi? Pystyykö se merkittävä parturi esim. hoitamaan samat jutut ja tehtävät kuin merkittävä astronautti jos yrittää ja hän hakeutuu koulutukseen?

Kaikista ihmisistä kuin ei yksinkertaisesti ole aivan kaikkeen. Toiset vain ovat parempi joissain asioissa kuin toiset ja monesti se palkkakin tulee sen mukaan. Harvassa ovat oikeasti sellaiset suojatyöpaikat jossa tienaa vähempilahjaisena saman kuin itseään paremmat. Etenkin jos mennään yritysmaailmaan, jossa katsotaan tulosta, eli mitä teet ja pystyt tekemään.

Ja tietääkseni kukaan ei estä vaikka sinua hakeutumaan huippukirurgiksi/lentäjäksi/poliitikoksi/yrityksen johtoon (eikä tarvitse edes valittaa ettei kukaan palkkaa sinua, senkun laitat firman pystyyn ja kilpailet itsesi huipulle kuten muutkin, vai väitätkö että jos esim. yrityksen myynti ei vedä, se johtuu siitä että johtajana on nainen?), niin pääset sitten myös merkittäville palkoille ja muiden kateuden kohteeksi.

Se vain monesti vaatii kovaa työtä ja panosta. Sinä varmaan olet niin tehnytkin, vai odotatko että joku tulee kotiisi tarjoamaan sinulle vaikka hyväpalkkaisia johtotehtäviä ilman että olet todistanut osaamisesi alalla. Sitten kun olet niin tehnyt ja verkostosi itse luonut, niin sitten niin voi käydäkin. Suomessakin on monia merkittäviä naisia, esim Sirkka Hämäläinen jonka kumma kyllä en ole liikoja kuullut valittavan epätasa-arvosta. Hän on itse taistellut itsensä asemaan jossa on. Varmasti jossain kohdannut vaikauksia joita miehet eivät kohtaa ja toisaalta taas jossain päässyt helpommalla.

Ja itseasiassa harvat johtotehtävissä olevat naiset valittavat. Tottakai hekin ovat voineet mm. syrjintää kokea mutta yllätys yllätys niin kokevat miehetkin. Jos tavoittelet jotain hyvää asemaa, niin niitä tavoittelijoita on yleensä muitakin, eikä se että sinulla on munat tee asemaan pääsemistä sen helpommaksi, voi olla jopa päinvastoin koska silloin ajatellaan ettei sinua tarvitse säästellä. Haukkujat ja selkäänpuukottajat harvoin katsovat sukupuolta muun kuin sen suhteen mitä sanoja käyttävät (tyyliin onko sana homo vai huora).

Mikseivät naiset hakeudu paremmin palkatuille aloille? Ne alat ovat kuitenkin tiedossa ja taidetaan mediassakin käsitellä noin kerran vuodessa. Vai olisiko niin, ettei heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta? Että tuttu ja turvallinen on itselle kivempi ratkaisu, kuin se että lähtisi ottamaan riskejä ja tavoittelemaan taivaita?

• -OPE-

Naisvaltaisilla aloilla palkat ovat pienempiä! Mutta joka alalla on sama palkka oli mies tai nainen... ei ole olemassa erikseen miesten ja naisten työehtosopimuksia tai palkkataulukkoja.

Jos mies menee naisvaltaiselle alalle ei hänelle makseta mieslisää!!!!! Jos nainen menee miesvaltaiselle alalle saa hän saman palkan kuin mieskin! Työehtosopimukset palkan sanelevat!

Miksi naisvaltaisilla aloilla on pienemmät palkat... no koska ne eivät sinällään useinkaan tuota vaan ovat verorahoista kustannettavia. Miesvaltaisilla aloilla taas tutetaan ja rahaa oikeasti syntyy esim. raskas teollisuus.

Naisvaltaisten alojen ammatiliitot terästäytykää! Ette voi aina itkeä miehiä apuun.

• nloln

no kiitos vastauksesta, tuossa on kutakuinkin järkeä ^^

• aa. pee
        nloln kirjoitti:

no kiitos vastauksesta, tuossa on kutakuinkin järkeä ^^

Naiset syövät vähemmän .

• ..
        aa. pee kirjoitti:

Naiset syövät vähemmän .

Vastaus on selvä:
        Miehet tekevät enemmän työtä, joten naisille on ehdottomasti maksettava enemmän palkkaa.
        Tämä siis naisen logiikalla.

• kemppi.
        .. kirjoitti:

Vastaus on selvä:
        Miehet tekevät enemmän työtä, joten naisille on ehdottomasti maksettava enemmän palkkaa.
        Tämä siis naisen logiikalla.

Pitäisi puhua mies- ja naisvaltaisten alojen palkkaeroista. Kyllä mun työpaikalla meidän naishitsari saa ihan samaa palkaa kuin me miehetkin... urakoissa enemmänkin kun on vikkelä käsistään.

Työn tuottavuus nyt oikeasti sanelee... moniko on valmis maksamaan enemmän veroja että palvelualoilla palkat nousisi 5% ? Muttateollisuudessa tulee todellista voittoa ja tuottoa joten työntekijöille voidaan maksaa enemmän.

• HmHm

" Työehtosopimukset palkan sanelevat! "

Voi kun olisikin aina näin. Erittäin monella alalla palkat ovat neuvoteltavissa, ja valitettavasti miehet nyt vain saavat näissä neuvotteluissa puhuttuaan itselleen parempaa palkkaa. Kysymys on siis edelleen vailla vastausta, miksi miehet saavat parempaa palkkaa?

" Miksi naisvaltaisilla aloilla on pienemmät palkat... no koska ne eivät sinällään useinkaan tuota vaan ovat verorahoista kustannettavia. Miesvaltaisilla aloilla taas tutetaan ja rahaa oikeasti syntyy esim. raskas teollisuus. "

No tämä nyt on itsestään selvyys. Mutta kun se, että naisen euro on 80 senttiä, tulee siitä että samasta työstä saa mies parempaa palkkaa kuin nainen. Tästä on olemassa lukuisia tutkimuksia, etsikää vaikka. Ja usealla alalla työskenneelleenä olen myös huomannut, että miehiä "simputetaan" vähemmän työpaikoilla, eli esimerkiksi kaikki yhteiset siivous ym talkoot lankeavat aina naisten kontolle. Myös monissa paikoissa olen huomannut naisten työtaakan olevan huomattavasti suurempi ja palkan pienempi. Edelleen on kysymys ilman vastausta, miksi naisen palkka on pienempi?

• GIGIY
        aa. pee kirjoitti:

Naiset syövät vähemmän .

Miehet mielletään perheen elättäjäksi ja äitiys koetaan naisen pääsääntöiseksi uraksi mikä menee väistämättä työ ja urakehityksen edelle.Myös perheen isot investoinnit ovat edelleen miehen vastuulla.
        Täten tarkoittaa myös että homoparit voivat elää herroiksi ilman lapsiperheen pakollisia hankintoja miesten palkoillaan.

• kokemuksella hakuun
        kemppi. kirjoitti:

Pitäisi puhua mies- ja naisvaltaisten alojen palkkaeroista. Kyllä mun työpaikalla meidän naishitsari saa ihan samaa palkaa kuin me miehetkin... urakoissa enemmänkin kun on vikkelä käsistään.

Työn tuottavuus nyt oikeasti sanelee... moniko on valmis maksamaan enemmän veroja että palvelualoilla palkat nousisi 5% ? Muttateollisuudessa tulee todellista voittoa ja tuottoa joten työntekijöille voidaan maksaa enemmän.

että nainen sai sen hakemani työpaikan, kun pyysi vähemmän palkkaa. Siinä ei työkokemus tai koulutus auttanu, otettiin vaan halvemmalla palkalla toinen töihin. Ja samaan aikaan mieskollegat toisissa työpaikoissa saivat sitä palkkatasoa, mitä itse pyysin.
        Että menkää ämmät itteenne ja miettikää ja selvittäkää kurantit palkkatasot. Turha sitä on omaa tyhmyyttään täällä netissä kitistä.

• ......

Mitkä naisvaltaiset alat ovat verorahoista kustannettavia?

• ....
        HmHm kirjoitti:

Voi kun olisikin aina näin. Erittäin monella alalla palkat ovat neuvoteltavissa, ja valitettavasti miehet nyt vain saavat näissä neuvotteluissa puhuttuaan itselleen parempaa palkkaa. Kysymys on siis edelleen vailla vastausta, miksi miehet saavat parempaa palkkaa?

" Miksi naisvaltaisilla aloilla on pienemmät palkat... no koska ne eivät sinällään useinkaan tuota vaan ovat verorahoista kustannettavia. Miesvaltaisilla aloilla taas tutetaan ja rahaa oikeasti syntyy esim. raskas teollisuus. "

No tämä nyt on itsestään selvyys. Mutta kun se, että naisen euro on 80 senttiä, tulee siitä että samasta työstä saa mies parempaa palkkaa kuin nainen. Tästä on olemassa lukuisia tutkimuksia, etsikää vaikka. Ja usealla alalla työskenneelleenä olen myös huomannut, että miehiä "simputetaan" vähemmän työpaikoilla, eli esimerkiksi kaikki yhteiset siivous ym talkoot lankeavat aina naisten kontolle. Myös monissa paikoissa olen huomannut naisten työtaakan olevan huomattavasti suurempi ja palkan pienempi. Edelleen on kysymys ilman vastausta, miksi naisen palkka on pienempi?

1. Moos. 17-19:
        17 Ja miehelle hän sanoi: -- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät.
        18 Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

• Jos et tiennyt
        ...... kirjoitti:

Mitkä naisvaltaiset alat ovat verorahoista kustannettavia?

Kunnat, valtio, seurakunnat jne ovat verorahoilloa ylläpidettäviä.

• horsmanihei
        HmHm kirjoitti:

"No tämä nyt on itsestään selvyys. Mutta kun se, että naisen euro on 80 senttiä, tulee siitä että samasta työstä saa mies parempaa palkkaa kuin nainen. Tästä on olemassa lukuisia tutkimuksia, etsikää vaikka."'

Missä tämä selviää? Sinä kokoajan selität että tämä on itsestäänselvää ja etsikää tutkimuksia. Sinä kuitenkin esität väitteen, joten sinulla pitäis kyllä olla siitä jo valmiiksi kättäpidempää käsillä.

Jos minä väitän että linnut ovat ruvenneet hyökkäilemaan ihmisten kimppuun, niin kyllä minulla pitäisi olla myös jotain, uutinen, tutkimus tms, jonka varaan perustan väitteeni. Voin minäkin tuon suhteen viittailla että etsikää itse ja siitä on tehty dokumentti tai elokuvakin joskus muinoin...

Minäkin tiedän, että jos suomessa kasataan miesten tulos yhteen kasaan ja naisten tulos yhteen kasaan, saadaan erotukseksi tuo noin naiset tienaavat n. 80% miesten ansioista. Se taas ei kerro yhtään mitään siitä ovatko ansiot jaettu epäoikeudenmukaisesti vai ei. Se vain kertoo, että naiset ovat tienanneet könttänä vähemmän. Kyllä kun naiset hakeutuvat enemmän julkiselle sektorille ja ns turvallisempiin työpaikkoihin ja miehiä on enemmän vaarallisissa ammateissa ja mm. vientiteollisuudessa, niin onhan se kumma jos se ei näy myös palkassa. Koska yksityisen sektorin tuloksesta rahoitetaan myös julkisen sektorin työpaikat, niin luonnollisesti tulotaso on isompi sillä puolelle. Jos asia olisi toisinpäin, julkisen sektorin palkanmaksu loppuisi hyin pikaisesti ihan konkreettisesti rahojen loppuessa.

Jos minä teen samoja töitä 10 tuntia ja kaverini tekee 8 tuntia, niin voidaan sitten päivän lopuksi ynnäillä että minä tienasin 20% enemmän rahaa kuin hän, joten häntä on kohdeltu väärin.

Suomessa on kyllä lainsäädäntö syrjintää vastaan ja jos joku tienaa samasta hommasta vähemmän kuin vastaava työtä tekevä työkaverinsa niin tilanne on varmasti mahdollista riitauttaa jos ei työnantajan kanssa muuten päästä sopuun ja vaikea uskoa että keissiä voisi hävitä, jos pystyt osoittamaan että sinun vastaavasta työstä ja työmäärästäsi ei haluta maksaa samaa palkkaa. Jostain syystä tällaiset tapaukset ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia.

Kysymykseen miksi naiset tienaavat vähemmän, pitää esittää naisille itselleen? Kuka tai mikä heitä estää siirtymästä paremmin palkattuihin töihin?

• kuinpyy

Miehet ei vaihda tampooneja

• jyrkä

Miehen euro on naisen 80 senttiä. Miehelle jää 20 senttiä.

• ev.lut-ukkeli

on kuolema - ja se tuskin on pienempi tai suurempi köyhälle tai rikkaalle - vai mitä.

• on liikaa.

Naiset pummaavat yhteuiskunnalta aina oli niiden palkat samalla tasolla miesten kanssa tai ei. Samoin naisten moraali on paljon alhaisempi kuin miehillä. Naiset ovat moraalittomia, monella tavalla.

• Duunari man

Selittävänä tekijöitä ovat mm. naisten lyhyempi työura pitkän opiskelun ja lastenhoidon vuoksi, naisten haluttomuus johtotason tehtäviin perhesyiden vuoksi ja tietoinen hakeutuminen matalapalkka-aloille kuten siivoustöihin, hoitotyöhön, lastentarhoihin ja kaupan kassoille.

Toisaalta on muistettava että naiset elävät pitempään kuin miehet ja ovat hoitovapaat mukaan lukien yhteiskunnan elättejä lähes kymmenen vuotta pitempään kuin miehet eli palkkaero tasoittuu tuon myötä kummasti.

• Fiktiomaailma

Vaimo tienaa 1,5 kertaisesti mitä minä. Minä olen myös se, joka hoiti koko vanhempainvapaan.

Yleisilmiöstä konkretiaan: Jos lähdetään sukupuolten taistoon, niin antakaa nyt EDES YKSI selkeä esimerkki väärinkäyttötapauksesta, siis mies ja nainen sekä:
        - sama koulutustaso ja valmistumisvuosi
        - sama työhistoria
        - sama työ
        - sama suoriutuminen
        - eri palkka

Tämä on varmaan 100. keskustelu aiheesta. Aina väittämä on yleistasoinen. Eikä kertaakaan konkreettista esimerkkiä.

Entäpä nämä epäkohdat:
        - 0,5-1v lakisääteinen ansionmenetys vapaudenmenetys vain miehille
        - eläkkeelle pääseminen on sukupuolesta neutraalia ja siten epätasa-arvoista
        Molemmista on konkreettinen esimerkki. Aina kun ottaa puheeksi työpaikalla, kauniimpi sukupuoli on hiljaa. Onko siis niin, että vastuunkantokyky näiden osalta puuttuu? Ei haluta ottaa vastuuta tasa-arvon edistämiseen, koska se merkitsisi omien etuuksien heikentymistä?

• dlfhjytuyyuf
        Fiktiomaailma kirjoitti:

Vaimo tienaa 1,5 kertaisesti mitä minä. Minä olen myös se, joka hoiti koko vanhempainvapaan.

Yleisilmiöstä konkretiaan: Jos lähdetään sukupuolten taistoon, niin antakaa nyt EDES YKSI selkeä esimerkki väärinkäyttötapauksesta, siis mies ja nainen sekä:
        - sama työhistoria
        - sama työ
        - sama suoriutuminen
        - eri palkka

Tämä on varmaan 100. keskustelu aiheesta. Aina väittämä on yleistasoinen. Eikä kertaakaan konkreettista esimerkkiä.

Entäpä nämä epäkohdat:
        Molemmista on konkreettinen esimerkki. Aina kun ottaa puheeksi työpaikalla, kauniimpi sukupuoli on hiljaa. Onko siis niin, että vastuunkantokyky näiden osalta puuttuu? Ei haluta ottaa vastuuta tasa-arvon edistämiseen, koska se merkitsisi omien etuuksien heikentymistä?

ketjun ensimäinen järkevä viesti, eikä kukaan vastaa.. minä vastaan vain siksi että puhut järkeä :)

• Sorvattu
        Fiktiomaailma kirjoitti:

- sama työhistoria
        - sama työ
        - sama suoriutuminen
        - eri palkka

Entäpä nämä epäkohdat:

Ei mistään väärinkäytöstä tarvitse olla kyse jos nainen tienaa vähemmän vastaavista hommista eri työnantajalla kuin mies.Tilastot eivät todellakaan tarkoita samassa työpaikassa vastaavanlaisissa hommissa olevia miehiä ja naisia.

• hyvätuloinen

Jos oma muija tienaisi enemmän niin mulle riittäisi vähempi.

• Työnantaja-1

Taulukot ovat täysin samat, mutta nainen kuvittelee, että hänen on myös oltava kaksi kertaa parempi kuin miehen, että ylipäätään saa paikan. Se on kuitenkin niin, että jos työnantaja laskee, että tämä työtekijä tuottaa euron enemmän kuin tuo toinen, niin hän saa paikan. Sukupuolesta riippumatta.
      Juttu on siis täyttä puppua.

• näin...

Kuten kerroit nainen saa 80 prosenttia miehen palkasta ja siihen oman palkkansa päälle. Mies taas saa siis tuon jäävän 20 prosenttia. Jotta miehelle jää rahaa myös omaan käyttöön tarvitsee hän suuremman palkan.

• F*

Niin.. sinkut ja parisuhteessa tai avio/avoliitossa olevat erikseen..

• SIB*

Yhteiskunnassa perusyksikkö on miehen ja naisen muodostama liittouma, johon yleensä kuuluu myös lapsia. Perheessä tehtävien jako on samantyylinen kuin valtiossa nimeltään Suomi. Nainen edustaa valtiossa ylintä päätösvaltaa ja lapset edustavat mitään tuottamatonta virkamieskuntaa. Mies edustaa yksityistä sektoria, jonka työn ja tulosten varassa julkinen sektori pyörii.

• nomitähäh?

vain 11 kk? Laskettuna eliniänodotteesta joka miehillä on 77v. ja naisilla 83v. Voisiko joku ystävällisesti kertoa miksi näin on?

Ihan oikeasti, miehet tekevät vaativimpia ja raskaampia töitä kuin naiset.

• Otos

Koko väestö? Varmasti.

Entä alueellinen ja iällinen otos, onko eroa? Enpä usko.

• mk

Että kun mies on jossain työpaikassa ja jos palkkakehitys ei ole suotuisa niin mieshenkilö rupeaa etsimään toista työpaikkaa ja kun sen saa ottaa lopputilin niin kuin itsekkin olen tehnyt ja yhdessä ottivat herneen nenään niin sanoin että kyse on vain rahasta. Uudessa työpaikassa oli 2-300€ parempi palkka niins eo lisillä selvä. Eneddisestä työpaikassani oli lomautuksia ja rupeasin hakemaan uutta duunia ja sain. Palkkatoivomukseen laitoin parisataa enemmän kuin edellisestä ja sain sen ja nyt tehtävät lisääntyy niin tulee taas vähän lisää. Jos on pikkasenkin kouluja käynyt enemmän kuin ammattikoulun ja kokemusta alata 5 vuotta niin ei alle 3000€ tartte töitä tehdä.

• kannattaa miettiä

- naiset hakeutuvat sellaisille aloille missä maksetaan vähemmän.
      - naiset eivät toimi yrittäjinä = mahdollisuus tienata
      - naiset eivät pyri samalla tavalla johto tehtäviin
      - naiset eivät pyydä palkkaa kuten miehet

- ja lisäksi, tuo väite ei pidä läheskään aina paikkaansa.
      On erittäin paljon paikkoja ja tehtäviä missä palkat ovat ihan samoja kaikille.

• Muunmuassa..

Meidän taloudessa sekä minun, että puolisoni peruspalkka on lähes täsmälleen sama. Minä vain olen tänä vuonnakin tehnyt kuukausittain 10-70 tuntia ylitöitä (onneksi sentään vain yhtenä kuukautena tuo isompi lukema) , johon taas puolisollani ei alastaan johtuen ole mahdollisuutta, joskaan ei mielenkiintoakaan. Miehet tuntuvat yleensäkin suhtautuvan työhön hieman eri tavalla.

Toinen ero lienee jonkinlainen taloudellinen arkuus. Naiset tuntuvat perustavan hyvin vähän yrityksiä, sijoittavat hyvin varovasti, eikä esimerkiksi vielä ole julkisuudessa näkynyt yhtäkään suurituloista naispuolista pokerinpelaajaa. Siinä tulee jo ratkaiseva ero. Mutta ihmettelen vain, että miksi näin on.

Itsekin kun saan hieman paremman palkkani lisäksi myös säästöillä ostetuista osakkeista lisätuloja osinkojen, sekä luovutusvoittojen muodossa. Olen yrittänyt kannustaa myös puolisoani tähän antamalla vinkkejä, mutta suhtautuminen aihepiiriin on nihkeää. Riskit pelottaa, eikä tällä tunnu olevan riittävästi kiinnostusta perehtyä aiheeseen syvällisemmin.

Joidenkin naisvaltaisten alojen palkkakuoppa on totuus, ja sekin on varmasti totta, että naisten on vaikeampi ylentyä esimerkiksi yrityksissä. Mutta uskon erojen tulevan pääsääntöisesti näistä muista asioista.

• 32

taitaa tuokin jo olla selitetty jostain lukenu,että toi on harhaa
      miehet ovat pitempään töissä, joten naisten kokonaispalkka on pienempi tietenkin kun työtunteja tulee vähemmän eli legendaa että naisten palkka olisi pienempi.
      taitaa totakin asiaa laskea ihmiset omaksi mieleisekseen tavalla tahi toisella.

• Wastaus

Asia on tutkittu ja vastaus on tässä: Naiset pyytävät vähemmän palkkaa.

• äijä 1

naisen paikka on kotona hellan ja nyrkin välissä..

• Jooooooo
        äijä 1 kirjoitti:

naisen paikka on kotona hellan ja nyrkin välissä..

joutuu kantamaan vastuuta ja tekemään voimallisia asioita, urheilemaan, ja jopa elättämään perhettä. Suomessa naiset yrittävät olla äijiä ja miehet ovat vähän vässyköitä.

• perus-duunari
        Jooooooo kirjoitti:

joutuu kantamaan vastuuta ja tekemään voimallisia asioita, urheilemaan, ja jopa elättämään perhettä. Suomessa naiset yrittävät olla äijiä ja miehet ovat vähän vässyköitä.

Jotkut miehistä saa noita ns. huippupalkkoja toimitusjohtajat sun muut mitkä nostaa miesten keskimääräistä palkkaa. Kuinka monta naista on näissä ns. huippuviroissa? Perus duunari mies ei pääse noihin miesten (3300e) palkkoihin. Lisäksi väen vähennykset ja lomautukset koskee monesti miesvaltaisia aloja.

• 22

että nuo tienaamiset on aina 100% itsestä kiinni. Toiset osaa toiset ei.

• Höh?

Naisten keskimääräinen elinikä on korkeampi kuin miesten, joten miesten täytyy tienata enenmmän.

• Sorvarvattu

Naiset eivät osaa vaatia ammattiliitolta kovempaa otetta joten naisvaltaiset alat ovat matalapalkka aloja koska tyytyvät osaansa.

• aromibesä

Kuten joku muukin täällä kuittaa, niin ei kukaan tyhjästä maksa. Ja toiseksi naiset itse eivät osaa pyytää samaa palkaa kuin miehet rekrytoinnin yhteydessä...heillä ei ns. ole munaa pyytää minkä ehkä ansaitsisivat.

• Monihaara-aivoissa

tämä ei oikein luonnistu, on tutkittua että miehet päättävät asioita, kun naiset jaarittelevat.
      Toiseksi nainen on heikompi, niin fyysiseti kuin henkisesti.
      Itse en pidä että miehet saavat enemmän palkkaa ja haluan että miehet ja naiset olis tasa-arvoisia. Näin se ei aina vaan ole, sen sanoo fysiikan lait, sitä ihminen ei voi päätöksillään muuttaa.

• tXj5Z

Joko valehtelevat tahallaan tai naisten järki ei riitä ymmärtämään tilastoja.

• HUIKKARIT

Voiko joku kertoa, tienaako miessiivooja naissiivoojaa paremmin ja tienaako mieshitsari naishitsaria paremmin.

• ojalan laskuoppi

naisen euro on 80 senttiä, mutta miehen kymmensenttinen on netissä 25 senttinen.

luulen että palkat on miehillä ja naisilla keskimäärin samaa luokkaa. naisilla tulee poissaoloja paljon miehiä enemmän ja se tietää työnantajalle lisäkuluja.
      kuitenkin asia talouden kesken tasaantuu, niin eipä tällä ole mitään merkitystä.
      ja mies ei armeija-ajastaan saa palkkaa, mutta nainen äitiysajastaan saa. tämän vuoksikin hieman pienempi palkka on oikeutettu.

• siivelläeläjät

mun siskoni sanoo aina et ei naisen tarvii mitään tienata , jos sillä on mies. tekee paljon vaan kakaroita niin jätkä on nalkissa eikä edes pysty eroamaan. ja kyllä monet naiset vielä tänä päivänäkin kasvattaa poikalapsensa siten että sinunhan täytyy elättää perhe koska olet mies.ja eikös kotiäidit elä jopa vuosikausia jollain parinsadan euron kuukausikorvauksilla ja sitten ne ihmettelee et miks ei naisten palkat nouse. eihän niiden yksinkertaisesti tarvii nousta jos mies on elättänyt jo parikymmentävuotta koko porukan.

• NÄIN ON

mutta ajatelkaa mitä kansanedustajat saavat on aika paljo liikaa kun ei
        tarvi mitään koulutusta ...vaan sinne voi päästä kansakoulu tai perus
        koulun käynyt kansalainen on kyllä ihan väärin ja sitten kun muutaman
        vuoden siellä istuu saa hyvän eläkkeen.

• jorma-pipsa

tuo väite on esitetty naisen logiikalla jolla ei ole juuri mitään tekemistä todellissuden kanssa, ainoastaan manipuloinnin välineenä kertoo Pyllykirjassa naistutkimuksen dosentti Jorma-Pipsa lue lisää http://www.pyllykirja.fi

• --------------------

Suurin osa naisista elää miehen siivellä, pummaa ilmaiset kyydit poikaystävältä, pummaavat ilmaist juomat baareissa... elokuvissa ja syömässä mies maksaa jne. Totta kai miehellä tulee olla isompi palkka!

• välihuomautus..

Ikisinkulla ei ole miestä. Kukaan ei välitä sillä tavalla jos on yksineläjä, eikä löydä sopivaa miestä. Ja jos ei ole työkykyä tai töitä niin pulassa on. On myös miehiä jotka eivät naisesta huolehdi yhtään. :s Kaunis nainen toki voi onnistua jos sopiva mies osuu.

• ???????
        välihuomautus.. kirjoitti:

Ikisinkulla ei ole miestä. Kukaan ei välitä sillä tavalla jos on yksineläjä, eikä löydä sopivaa miestä. Ja jos ei ole työkykyä tai töitä niin pulassa on. On myös miehiä jotka eivät naisesta huolehdi yhtään. :s Kaunis nainen toki voi onnistua jos sopiva mies osuu.

Niitä on myös sellaisia naisia jotka osaavat pyytää ja vaatia mieheltä jonkintasoista elämänlaatua, eikä tarvii olla välttämättä kaunis kun vaan osaa pitää puolensa, toiset eivät taas pyydä mitään. Tämä on fakta tietoa, mutta tämä joka vaatii mieheltä tätä elämäntasoa on myös tämän miehen vaatimusten täyttäjä eli "piika". Kukin elää tavallaan.

• eräs nuori nainen

Yhteenveto tyypillisestä miesten keskustelusta naisten tasa-arvosta työelämässä "Minä en ikinä palkkaisi naista tai ylentäisi johtotehtäviin, mutta kyllä heillä on ihan samanlaiset mahdollisuudet edetä kuin miehilläkin".

• köyhä mies

Syy on sama kuin miksi on valtavan pienellä palkalla kituuttavia ihmisiä. Varsinkin yrittäjät maksavat niin pientä palkkaa kuin suinkin mahdollista. Naisten suhteen on onnistunut paremmin.

• nylkijät!!!

Onks se liian vähän? Jos mun muija veis vähänki enemmän, mä en pystys elättämään meidän perhettä.

• skeptikko

meillä naiset räkättää nauraa ylipitkäksi venyneillä ruoka- ja kahvitauoilla kun toiset painaa hommia niska limassa. Vaimon puheiden mukaan niiden työpaikalla on hirvee poissaoloruljanssi naisvaltaisella alalla.

Kevytkenkäisellä asenteella ei pidäkään saada yli ton 80%.

• lovetti

Opiskelu edessä,toivottavasti akkana sen selviän...
      Sovinismia se on.

• CNC-Koneistaja

Vaimoni on perushoitaja ja hän ansaitsee kaikkineen lisineen noin 1000 €/kk enemmän, kuin minä, joka käytän 5-akselista CNC-ohjattua avarrusporaa 3-vuorotyössä ja prutto palkkani on
      12 €/h*162.5 h/kk=1950 €/kk - 20% vero jää netoksi 1560 €/kk, eli 780 € näppiin 2-vk tilissä ei päätä huimaa.

Kaikkien menojen ja yö valvomisten, jälkeen jää niin vähän käteen, että olen kyseenalaistanut koko työnteon merkityksen ja laskelmieni mukaan tullut siihen tulokseen, että pärjäämme pelkällä vaimonpalkalla ja minun peruspäivärahalla.

Koneistakoon idiootti toimitusjohtaja itse palikkansa ei tälläistä vittuilua ja työntekijöiden syyllistämistä enää kukaan siedä olenhan kuunnenllut tuota huonoa käytöstä, jo monta vuotta.

Ei työn teko ole mikään elämän tarkoitus itse en ainekaan elä typerää toimitusjohtajaa varten, joka on täysin kyvytön tulemaan toimeen toisten ihmisten kanssa.

Tiedotus välineissä aina puhutaan työntekijöiden psyykkisistä ongelmista, mutta unohdetaan, että ihmisiä ne on ne työnantajatkin. Mutta työnantajat ovat vetäneet päänsä silmukkaan velkojensa ja ahneutensa vuoksi, eivätkä siten voi lähteä burn out lomalkle/eläkkeelle-
      Sääliksi käy heitä sillä otan kohta nitse lopputilin ja jätän nämä yö-valvomiset ja paska hommat.

Niin että ei se hoitajien palkka ainekaan ole sen pienempi, kuin tuntipalkkaisten rakennus ja teollisuus työntekijöiden, ehkä noin 20% suurempi.

• ------------------

Sulla on palkka ihan vituillaan, asut jossain maaseutupaikkakunnalla ja kepulaisella töissä joka maksaa harjoittelijan palkkaa ammattimiehen työstä!

• Hirnuu

Miehet tarvii 20 % enemmä rahaa, kuin naiset, koska ovat 20 % kookkaampia, kuin naiset.
      Siten miesten pitää syödä 20 % enemmän, kuin naisten.

Miehillä on 20 cm pidempi muna, kuin naisilla siksi he tarvitsevat 20 centtiä enemmän liksaa, kuin naiset.

Miehet on 20 cm pidempiä, kuin naiset siksi heille kuuluu 20 centii enemmän liksaa.

Miehet tarvii 20 cm syvemmän pillun, kuin naiset, jotka eivät tarvii pillua ollenkaan.

Miesten kenkä on 20 centtii pidempi, kuin naisten siksi heille kuuluu 20 centii enemmän liksaa.

Nainen jos mielesi tekee 20 centtii enemmän liksaa niin rupee mieheks sillä sitä irtoo.

Ja tässä on niin perusteelliset perustelut sille miksi miehet hankkii 20 centtii enemmä, kuin hemaisevat ihanat sulottaret, että olette te te typyt ihania, kaikki kiitos teille sulottaret.

• KL75

Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle järkevän selityksen miksi näin on ?

VASTAUS:
      Naiset ovat itsekin pienempiä.

• PÄTEVÄMPI..

TIENAA ENEMMÄN ?? Kuten normaalistikin.

"Satu Silvo tienaa yli puolet miestään enemmän

Satu Silvo kihlattunsa Reidar Palmgrenin kanssa. Kuva: MTV3.

Näyttelijä Satu Silvo päihitti huimilla tienesteillään näyttelijä-kirjailijakihlattunsa Reidar Palmgrenin.

Satun ansiotulot olivat vuonna 2009 rapsakat 96 395 euroa, minkä lisäksi hänelle siunaantui pääomatuloa 22 365 euron verran. Veronpalautustakin hän saa 919 euroa.

Reidar nettosi puolestaan ansiotuloa 39 695 euron verran, ja pääomatuloina 2046 euroa. Mätkyjä hän sai 967 euroa.

(MTV3)"

• lopullisesti...

jauhot suuhun.

Jos Silvo tienaa paremmin pätevyytensä (minkälaisen tahansa) vuoksi, niin sama asiahan on aina myös muissa tapauksissa.

BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !! BUUAAHH.. !!

• Kai Konkoettu

Miehet joutuu tekemään enemmän fyysisiä töitä. Aina kun on raskaampaa siirreltävää naiset on etisimässä meihiä esim. kalustesiirtoihin. Raskaampia tehtäviä yleensäkin teetetään miehillä niissäkin työpaikoissa jossa työ kuuluisi naisen tehtävä alueelle.

Rakennusalalla ja konepajateollisuudessa sottaisimmat ja fyysiset työt tekee miehet. Naiset on vaan sielläkin siistimmissä kuvioissa.

Tämä narina tuloeroista on ainaista,mutta luonto on osallisena siinä,että nainen on vaan heikompi fyysisesti kuin mies,eikä sille feminismi voi mitään.

Palkka vaan pitää olla sama,vaikka naiset kulkee vierellä korkokengissä paperinippu kainalossa meisten kantaessa ja hikoillessa raskaampien kanssa.

T: Kai Konkoettu

• Erkki62414

Miehet tekevät pidempää päivää... kun tekee enemmän työtä saa enemmän rahaa.

• Kura-ankka

Se johtuu vain ja ainoastaa edelleen siitä,että työpaikoilla naiset eivät ole opetelleet/halunneet kaikkia "kikkare" hommia.Meillä 50 % naisia töissä,työilmapiiri ja henki todella hyvä ja varmaan juuri naisten takia.Eiväpä he juuri trukkeihin,teriin/öljyihin tai painaviin taakkoihin koske.Eli tuo palkkaero taitaa olla "likaisenntyönlisää"..., normaalissa työnteossa.Toinen asia ovat varmasti nämä korkeasti koulutetut,jotka tuosta asiasta meteliä pitävät.Kannattaisiko kurkistaa sieltä norsunluutornista maailmaa,siemailla hieman kuravettä slummissa ja poistaa se hajuste wc-pöntöstä ?

• kanalauman keskellä

johtuisikose siitä että naiset, naisvaltaisilla aloilla keskittyvät enemmän selkään puukottamiseen ja keskinäiseen kilpailuun sen sijaan että puhaltaisivat yhteen hiileen ja kannustaisivat toisiaan.
        Tälläisissä työpaikoissa ei jää aikaa eikä voimia ajaa palkka-asioita eteenpäin, pikkuasioissakin ollaan erimieltä eikä yhtenäistä rintamaa saada millään ilveellä....

• näin se menee juu

Suurimalla osalla naisista tulee jossain elämänsä vaiheessa äitiyslomat ja sitä kautta lapsien sairauspoissaolot, jotka tulevat työnantajalle kalliiksi. Näinollen miehen 1€ pitäisi oikeasti olla naisen 0,5€.

• ovat..

helvetin paljon suurempia kuin miehillä.

Miehillä pitäisi sen vuoksi olla ainakin kaksinkertainen palkka naisiin verrattuna ja kolmenkertainen feministeihin verrattuna.

• hromps45

Kokeile sinäkin bingoa! Lisää tuloja palkan kaveriksi!

www.bingoon.fi tarjoaa 10€ ilmaista pelirahaa, kun laitat suosittelija-kohtaan hromppanen

Sanotaan, ettei ilmaista lounasta ole, mutta tämä 10€ on todellakin aivan ilmainen! Kaikki voitot saat pitää!

www.bingoon.fi - hromppanen - 10€ on sinun

• P.P.P

kauan ja hartaasti niin mies menee ohi , että tärähtää. Koska miehilläon isommat aivot ihan fyysisestikkin. Tarkoittaa samaalla myös enemmän alyllistä vääntöä, jos vain miehet menevät samaan putkeen kuin naiset ja miettivät koulutusta ainoana onnea tekevänä asiana.
      Totuus on, että niehet haluavat harrastaa enemmän ja kamppailla ja mitellä keskenään kuin naiset. Esimerkkinä olkoon vaikka työpaikka harrastamisessa salibandyt ym. lajit , joissa voi purkaa energiaansa.
      Naiset menevät sen takia tuota tuttua polkua, koska a) on kasvatettu niin b) luulelevat, että koulutus on avain kaikkeen. Meillä Suomessa on jo sekin ongelma, että on kouluttauduttu liikaakin ja kaikki haluisi olla johtajia. Valitettavastai niitä ominaisuuksia on harvoilla ja vielä harvemmalla on ns. sydämmen sivistystä. Pääasiassa ihmiset ovat helvetin ahneita ja toisista piittaamattomia tollooja , jotka vaan tuojottavat tuotanto ym. tärkeitä lukuja ja ovat valmiita sen eteen, jopa valehtelemaan.
      Kaikki keinot käytetään, että näytetään tehokkailta ja tärkeiltä.

• HauskaaOn :D

käsitykseni mukaan miehillä on isommat aivot koska heillä on enemmän lihasmassaa. Ts. heillä täytyy olla enemmän sössöä pääkallon sisäpuolella, että he voisivat käyttää sitä heidän ihmeen suurta ja voimakasta habaansa.
        Kuuluu muuten perusbiologian opetukseen ja käydään läpi ensimmäistä kertaa alakoulussa.

Eli jos väitteesi pitää paikkaansa, olet nainen?
        Voisin huomauttaa useammasta muustakin jutusta, mutta en viitsi päänsäryn takia. Ehkä aivoissani on kasvukipua sinun kommenttisi johdosta.
        Hitsi, koska muuten todistaisin kirkkaasti, että tosiaan olet nainen. Ja kituutat pikkupalkalla. Ja sait juuri palkanalennuksen töistä ja tulit purkamaan turhautumistasi :D

• Pierre!

Tiedotusvälineissä femakot ovat toitottaneet tätä myyttiä niin kauan, että moni on alkanut pitää tätä jo totena. Tilastokeskuksen mukaan tämä väite on täyttä puppua, mutta onpahan esimerkki voimakkaan tiedottamisen vaikutuksesta.

Tilastojen mukaan naiset tienaavat 6 % enemmän kuin miehet tunnissa, joten tasa-arvon nimissä miesten palkkoja tulisi korottaa. Femakkojen toitottamat miesten korkeammat palkat sisältävät myös ylityöt ja koska miehet tekevät merkittävästi enemmän ylitöitä, kokonaispalkka muodostuu korkeammaksi.

Pitäisikö naisten palkkoja korottaa sukupuolen vuoksi, jotta naisten tekemällä vähäisemmällä työmäärällä päästäisiin miesten ansiotasoon?

• havukka-ahon ukko

JOS MIES HAKKAA HALKOJA 10 MOTTIA PÄIVÄSSÄ JA NAINEN 8, NIIN PITÄÄHÄN SE PALKASSA NÄKYÄ.

• siksi koska

naisia ei arvostetea. Naisia pidetään b-luokan kansalaisina, pelkkinä synnytyskoneina vailla aivoja. Asia on kuitenkin päinvastainen, eli miehillä ei ole mitään järkeä päässä eikä moraalia. Miehet ovat kuin robotteja, joiden elämällä ei ole sen kummallisempaa merkitystä. Luonnonkin miehet tuhoaa........ miehestä ei oikeastaan ole mitään hyvää sanottavaa. Ehkä vain noin 2% koko maapallon miehistä voi sanoa jotain hyvää, mutta enemmistö on täyttä pohjasakkaa, maapalloa ja elämää pilaamassa. Rahalla aivopestyjä.

• voima ja palkka

Naisen palkka on pienempi samassa suhteessa kun aivojen suuruus on käsivarren voimassa. ei se sen kummempaa ole, miksi monimutkaistaa sitä mitä ei suoraksi saa?

• nainen.

Olen niin varma että tulee sovinistisia vastauksia, ettei tätä palstaa voi lukea ollenkaan. Tuli jo paha mieli kun muutaman viestin katsoi, itsekkyyskö tätä maailma eteenpäin vie? Jokaista kiinnostaa vain oma toimeentulo ja motivaatio? On kysymys yleensä ihmisten palkoista tai toimeentulosta yleensä, ja niiden eroista, ei vain naisten ja miesten välisistä. Entä köyhyys. On eri asia elääkö 200e kuussa vai 4600e kuussa.

• Mies.

Väite miesten korkeammista palkoista on valetta.
        Naisista tämä tosiasia saattaa tuntua ikävältä, koska tavoiteltuun marttyyrinviittaan ei olekaan oikeutta.

• ...
        Mies. kirjoitti:

Väite miesten korkeammista palkoista on valetta.
        Naisista tämä tosiasia saattaa tuntua ikävältä, koska tavoiteltuun marttyyrinviittaan ei olekaan oikeutta.

Lue ensin tutkimuksia. Niitä on. Sitäpaitsi osa naisista tienaa hyvin, mutta vain osa. Väitätkö ettei hyvävelisysteemiä ole. Ja onko naisille sopivia hyväpalkkaisia aloija paljonkin, moni ei halua rassata tehtaalla koneita ja insinööriksi tullessa tarvitsee matematiikan ja fysiikan. Omassa koulussa (lapsena) keskityttiin jo valmiiksi osaaviin oppilaisiin, ei niihin jotka halusivat osata muttei heti luonnistunut. Pitää olla jo hyvät pohjat.

Olen huomannut kuinka isä ja poika on joskus samassa firmassa töissä. Isä myös voi kannustaa tarvittaessa. Siitä se menestys lähtee. Törkeää väittää marttyyriksi naisia jotka kommentoivat palstalle, kai keskustelu on sallittu.

• Mies, orja

Kummallista. Olen itse töissä eläkevakuutusalalla, ja suurin osa naisia. Ja verotustiedot tutkittuani on niin, että meillä suulaat naiset (siis ne naiivimmat ja lörpöttelevimmät) tienaa minua, miestä, paremmin. Tämä se vasta outoa on.

• Halloota halloota

Kuuluisi olla Pitääkö SAMASTA TYÖSTÄ MAKSAA SAMAA PALKKAA?

Vastaus tähän on selviö.

Naiset tienaavat meidän "firmassa" samasta työstä saman palkan.
        Naisia on vain enemmän alemmissa viroissa ja miehiä ylemmissä.
        Tosin meillä on yhtä naistyöntekijää kohti vähintään 10 miestä.

• Raipe781

Jos naisen palkka on 80% miehen palkasta, niin eihän miehelle jää enää kuin 20% alkuperäisestä palkastaan!!!!

Tälle on tehtävä jotain! Miksi aina miehiä sorretaan!

• PS

Molemmilla sama palkka. Mut jotenki yksityisellä työnantajalla mies uskaltaa pyytää enemmän palkkaa ku nainen. Ainakin näin minä uskon ja olen kuullut tästä keskusteltavan.

Ps. Miehiä muka sorretaan? Hah.

• laskuritar

Koska naiset eivät osaa laskea muuta kuin alleen ja siksi ne sekoilevat euroissakin. Tarkista asia pyllykirjasta http://www.pyllykirja.fi

• HH O

työteho on tuplasti kovempi eikä naiset osaa päättää mitään.

• herra 47

Mitäs sillä on väliä, kun naiset kuitenkin käytää miestensä palkan. Ja miehet tekee yleensä raskaampia ja paskaisempia hommia joista kuuluukin saada vähän paremmin...

• ....

1. Moos. 17-19:
      17 Ja miehelle hän sanoi: -- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät.
      18 Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
      19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

• Yksinkertainen mies

Naisen älykkyys on 80 prosenttia miehen älystä.

• syytä...

- Naiset valitsevat ammatteja joissa heikompi palkkaus
      - Miehet tekevät ylitöitä huomattavasti enempi
      - Miehet kunnianhimoisempia (ainakin meidän yöpaikalla kaikki ns. "gurut" ovat pääsääntöisesti miehiä; jos on joku paha ongelma, niin eipä tule mieleen että olisi ikinää tullut mieleen yhtään naista työpaikalla, joka asian voisi ratkaista)

• nuppu sika

Akkoin kun ei ois´pitäny ukkoin töihen etes ruveta. Ihan oikkeen, jos suavat huonomppoo palakkoo! Hyvin monesti akkaliäkärit on olleet minulen pahoja. Opettajissakkii ol´paljo enemän pahoja akkoja. Ja miel´sairraanhoitajissa. Pahimmat ukot eivät olleet yhtä pahoja kun akat.

• gtwtr5vy

Koska miehiä on enemmän hyväpalkkaisissa töissä. Tämä taas johtuu siitä, että miehissä on enemmän korkean älykkyysosamäärän omaavia, samoin kuin miehissä on enemmän matalan älykkyysosamäärän omaavia, joka näkyy siinä, että miehiä on enemmän vankiloissa ja sossun luukuilla.

• ..

Miehet ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin naiset, tämä on tutkittu asia.
        Ja kuten tiedetään, naisissa ei neroja ole. Naisen aivot on suunniteltu jälkikasvusta huolehtimiseen, ei niska limassa pitkiä päiviä töissä raatamiseen.

Miksi teidän pitää kysyä, miksi mies saa parempaa palkkaa? Oikea vastaus on: Siksi koska mies on MIES.
        Juuri tämän takia, sillä mies on velvollinen elättämään perheensä, niinkuin luoja sen on tarkoittanut.

• lyhyhempää työ-

päivää kuin miehet, tilastossa ei ole otettu sitä huomioon, kun eräässä tilastossa se otettiin huomioon, niin itse asiassa naiset tienasivat 30 prosenttia paremmin.

Että tutkimus on vain tehty kukkatädeille ja lespoille.

• selitys.

Miksi naisen euro on pienempi,kuin miehen? Siksi koska nainen ei saa sanottua työhaastattelussa palkkatoivomustaan/pyyntöä. Tottakai silloin työnantaja maksaa vähemmän palkkaa naiselle.

• Avatkaa pienille nos

Siksi koska istuvat seteliautomaatin päällä, eivätkä nosta sieltä rahaa ! Kokoomuksen Järki Käteinen huomauttaa.

• Kerro lisää

Saisikos vähän lisätietoa tuosta? Miksi naisen palkka on pienempi, on hyvin ylimalkainen kysymys, kun et määrittele tarkemmin missä tilanteessa nainen saa pienemmän palkan. Sinähän vain heität väitteen "naiset tienaa 80% miesten palkoista, ilman että perustelet väitettäsi yhtään.

Minua ainakin kiinnostaa tieto siitä onko jossain tilanne, että suunnilleen samalla koulutuksella varustetut suunnilleen yhtä pitkän työhistorian omaavat mies ja nainen tekevät samoja hommia yhtä paljon ja silti nainen tienaa samasta ja yhtä vaativasta hommasta vähemmän?

Vai onko taas kyse siitä, että miehet yleisellä tasolla tienaavat enemmän kuin naiset yleisellä tasolla? Siis käytännössä verrataan mm. lentäjien ja insinöörien (miesvaltaisia aloja) palkkoja sairaanhoitajiin tai opettajien palkkoihin(naisvaltaiset alat), ja yllättäen tämän vertailun perusteella miehet voivat tienatakin enemmän. Tämän lisäksi miehet ovat käsittääkseni yleisemmin myös niitä, jotka tekevät enemmän ylitöitä. Eli tottahan toki silloin tienestitkin ovat isommat, kun töitä tehdään määrällisesti enemmän.

Mutta haluaisin tosiaan tietää kummasta palkkaerosta kysymyksessäsi on kyse? Siitä että nainen saa samoista töistä vähemmän palkkaa, vai siitä, että yleisellä tasolla kaikkien yhteenlaskettujen naisten ansiot jäävät kaikkien miesten ansioita pienemmäksi? Tätä epäilen, koska tällä tavalla laskettuna eroksi voidaan saa tuo noin 80%, mutta se taas ei kerro mitään siitä että tilanteelle tarvitsisi välttämättä tehdä mitään.

Koska jos on kyse on tilanteesta, jossa samassa työpaikassa, samoista työtehtävistä nainen saa huonompaa palkkaa, niin sitten on kyse syrjinnästä ja siihen on olemassa lainsäädäntökin jolla moisia kysymyksiä ratkotaan.

Mutta jos on kyse on siitä, että esim. sairaanhoitajat eivät tienää yhtä paljon kuin vaikka diplomi-insinöörit, niin tuota on vaikeampi korjata, koska en tiedä onko asiassa varsinaisesti mitään korjattavaa. Ihmiset kuitenkin käsittääkseni saavat pääosin itse hakeutua sellaisille aloille missä tienestit ovat paremmat. Esim. lentäjäthän tienaavat suht hyvin, eli sitten vain hakeutumaan lentäjäkoulutukseen. Tai perustamaan isoja yrityksiä tms. Niissä on tietenkin omat vaivansa ja haasteensa ja riskinsä, mutta jos on tarpeeksi hyvä niin palkkakin on sen mukainen.

Itsekin miehenä teen tällä hetkellä hommia alalla, jossa ei tarjonnan vuoksi palkoilla liikaa rehvastella, mutta toisaalta teen pääasiassa hommia mistä pidän ja nautin. Jos olisin töissä vain rahan takia, olisin varmasti hakeutunut ja hakeutuisinkin jatkuvasti toisiin tehtäviin rahan perässä. Ja tiedän naisiakin jotka tienaavat tästä työstä paremmin kuin minä, mutta he ovatkin eri työpaikoissa ja tekevät hieman eri hommia, joten onhan se selvää että palkkakin on erilainen, vaikka alakin on ns. sama.

• urakiituri?

Omasta mielestäni yksi syy naisten heikompaan palkkatasoon on äitiys- ja hoitovapaat, jolta ajalta ei palkka kehity eikä myöskään työkokemus. Mikäli hoitovapaa jakautuisi tasan naisten ja miesten kesken olisi palkkaerotkin varmasti pienemmät. Itse olen sopinut oman mieheni kanssa, että lapsen syntymän jälkeen olen ensimmäisen vuoden kotona ja hän seuraavan vuoden. Asia on meillä helppo sopia, koska palkkamme on samalla tasolla ja näin turvaamme molempien palkan kehityksen tasa-arvoisesti. Lisäksi mies oppii tietämään millaista se kotona olo on. Nyt vaan miehet koti-isiksi niin eiköhän rupea eurot tasoittuun ja kotiäitien arvostus sitä kautta nousuun. Arvokasta työtä siellä kotonakin tehdään oman jälkikasvun eteen.

• Make work!

;eidän työpaikalla naiset surffaavat ties missä vauvapalstoilla ja naistenlehtien foorumeilla. Toiseksi tärkeintä on juoruilu. Työaikaa kuluu hukkaan helposti tunti surffailun ja tunti juoruilun päivässä. eli jos 7,5 tunnin työpäivästä kuluu 2 tuntia muuhun kuin työntekoon niin se on aböyt 27%.
      Meillä naisten palkat eivät ole kuin n. 10% pienemmät kuin miesten palkat, joten naisten kannattaa olla aika hissukseen palkoista. Mielestäni niitä pitäisi tarkistaa alaspäin.

• .....

Selitys on siinä, että mies on mies.

Mies = Työ, ansio, perheen elättäminen.
      Nainen = Jälkikasvusta huolehtiminen, äitinä oleminen.

Jos taas olisi niin, että: Miehen = naisen palkka, siinä tapauksessa:

Miehen ei tarvitse ottaa perheen elättäjän roolia --> seuraus --> roolit perheessä sekaisin --> seurauksena lapsia, jotka eivät tiedä kumpi on isä, kumpi äiti --> seuraus --> Mies kokee menettäneensä elättäjän aseman perheessä --> Mies ei kykene ylläpitämään uskottavaa isän roolia --> seuraus --> Avioeroja, ongelmallisia, vaikeita lapsia.

Johtopäätös: Soisimmeko miehen säilyttää kunniansa perheen elättäjänä, vastuunottajana?

• 2000-luvun nainen

Voi taivas miten kivikautinen ajattelutapa! Se on yksi hailee kumpi vanhemmista on kotona ja kumpi sen leivän kotiin tuo. Ei se miehen miehisyys siitä pätkääkään kärsi vaikka kotona olisi, ei tässä yhteiskunnassa ja ajassa.

• .....
        2000-luvun nainen kirjoitti:

Voi taivas miten kivikautinen ajattelutapa! Se on yksi hailee kumpi vanhemmista on kotona ja kumpi sen leivän kotiin tuo. Ei se miehen miehisyys siitä pätkääkään kärsi vaikka kotona olisi, ei tässä yhteiskunnassa ja ajassa.

Sinusta ehkä kivikautinen ajattelutapa, mutta minä epäilen että aloittajan kaltaiset henkilöt eivät välttämättä ole tajunneet tällaisia perusasioita.
        Miksi mies saa parempaa palkkaa? Vastaus on siinä, että mies on mies. Työ on miehen kunnia, miehelle kuuluukin maksaa vähän paremmin. Luonto on tarkoittanut/muokannut miehen ominaisuudet työssäkäyntiin soveltuvaksi.

• luokkayhteiskunta

Miksi kaikille suomalaisille ei voitaisi maksaa sellaisia palkkoja, että ne riittäisivät asumiskustannuksiin ja elintarvikkeisiin...ns "hyvään elämään"

Miksi joillekin maksetaan miljoonia, mitä he eivät tarvitse elämän ylläpitämiseen, kun taas jotkut joutuvat töiden lisäksi hakemaan toimeentulotukea??

Eikö olekkin aika ihmeellistä, melkein demokraattista ja tasa-arvoista..

• näin se on....

Naisten pienemmät palkat on tilastovääristymä. Todellisuudessa palkat eivät ole pienemmät.
      Tämä tilastovääristymä tulee siitä, että eri aloilla on erilaiset palkat. Eli siis esim. kirjanpitäjien palkat ovat huonommat kuin palkat rakennustöissä. Kirjanpitoala on naisvaltainen. Rakennusala miesvaltainen. Nyt kun lasketaan naisten ja miesten palkkojen keskiarvoa, on naisten palkat pienemmät, koska naisvaltaisilla aloilla eli esimerkiksi kirjanpitotöissä palkat ovat pienemmät kuin rakennustöissä.
      Oleellista on huomata, että mieskirjanpitäjien ja naiskirjanpitäjien palkat ovat samat!! Samoin on rakennuslalalla samoista rakennustöistä naisille ja miehille maksettavat palkata samat. Samoista töistä samalla allalla maksetaan siis naisille ja miehille samoja palkkoja, mutta eri aloilla maksetaan erilaisia palkkoja. Siitä voi sitten keskustella erikseen pitäisikö esim. kirjanpitäjien palkat olla korkeammat kuin rakennusalan palkat. Eli siis sekä mies että naiskirjanpitäjien.

• höpölöpö...

Ei pidä paikkaansa. Meillä miehet ja naiset saa samaa palkkaa samoista töistä. Nämä palkat on määrätty työehtosopimuksissa. Eli menevät suoraan taulukoiden mukaan. Erot on paskapuhetta.

• töttöröö...

TÄmä perustuu samaan asiaan, että miksi vanhoille ihmisille maksetaan enemmän kuin nuorille. Se johtuu siitä, että vanhat ihmiset ovat keskimäärin enemmän eläkkeellä kuin nuoret ihmiset. Elä on taas keskimäärin pienempi kuin palkka. Eli koko väite on jonkun matematiikkaa ymmärtämättömän hardcorelesbonfeministin höpinää.

Naisvaltaisilla aloilla on huonommat palkat! Eli siis toisissa töissä on huonompi palkka kuin toisissa. Nyt jos olet alalla jolla on huono palkka, sinun palkka on huonompi kuin jollakin toisella alalla jolla on parempi palkka. Huonosti palkatulla alalla maksetaan huonosti kaikille eli miehille ja naisille. Ei siis vain naisille.

• Lue itse, jos osaat

Pirullisen ilkeä ja luonnevikainen egomaanikko Haloska on se hardcorelesbostasikätyrihyysärifemakko, joka tuollaista paskaa on pistänyt liikkeelle. Kaiken muun syytämänsä valheen lisäksi.

Oikea tieto löytyy täältä:

http://www.tasa-arvo.com/u0-palkkatasa-arvokirja-net.pdf

Naisen euro siis on 102 senttiä. Lue enemmän, luulet vähemmän!

• skjlasjkl
        Lue itse, jos osaat kirjoitti:

Pirullisen ilkeä ja luonnevikainen egomaanikko Haloska on se hardcorelesbostasikätyrihyysärifemakko, joka tuollaista paskaa on pistänyt liikkeelle. Kaiken muun syytämänsä valheen lisäksi.

Oikea tieto löytyy täältä:

http://www.tasa-arvo.com/u0-palkkatasa-arvokirja-net.pdf

Naisen euro siis on 102 senttiä. Lue enemmän, luulet vähemmän!

Hyvä kirjoitus!
        Lukekaapa nurmijyrät, ja palataan sitten asiaan!

• Miehet tekee paljon enemmän ilmaista työtä, esim armeija 12kk ja palkattomat ylityöt joita
      harva nainen tekee vaan lähtee kotiin kellonlyömällä.

• ou nou

Niin työksihän ei lasketa lapsen ja kodin hoitoa, joka on myös palkatonta eikä kartuta eläkettä siinä missä vieraalla työskentely kartuttaa. Kuka se jälkikasvun hoitaa jos ei nainen? Harvassa on perheet missä mies hoitaa ja nainen käy töissä. Saatika sitten, että nainen nalkuttaisi miehelle kotiin tultuaan kun mitään ei ole saatu aikaiseksi, ei ole ruokaa pöydässä eikä siivottu, kun mies on koittanut paimentaa kolmea alle kouluikäistä lasta koko päivän. Itse en kotiäidin asemaan heittäytyisi suinsurminkaan. Otan palkan ja kunnioituksen vieraalta työnantajalta, koska tämä yhteiskunta ei kunnioita kotiäitejä pätkääkään. Kyllähän se armeija on paljon vaativampaa ja rankempaa kuin lapsen hoito, hah.

Ja on se kyllä ihan omaa tyhmyyttä jos tekee palkattomia ylitöitä.

• nainen 36v

poistetaan eri alojen palkkaerojen vaikutus, jää selittämättömäksi vain hyvin pieni osuus, joka johtuu varmasti suureksi osaksi siitä, että naisille ei anneta vaativia työhtehtäviä eikä palkankorotuksia, koska heihin ei äitiyslomien takia haluta panostaa yrityksissä. Naiset ovat myös itse osittain syypäitä tähän, kun pitävät pitkiä hoitovapaita.

Mielestäni äitiysloma tulisi maksattaa Kelalla, ei työnantajalla, ja se olisi 3 kk, jonka jälkeen isä voisi pitää vielä 3 kk hoitovapaan. Muut hoitovapaat pitäisi maksattaa kotihoidontukena kuntien pussista tai ihmisella itsellään!

• jussufilainenn

Koska naiset ovat alempiarvoisia olioita, ei heille kuulu maksaa samaa palkkaa.

• miesten vi.......

miehen tehtävä oli elättää perhettään
      eikä olla se joka maksattaa naisellaan kaiken.
      kun se miehen"velvollisuus" on poistunut
      niin tottahel...sen myötä naisen tulisi saada sitä
      parempaa palkkaa eikä toisinpäin.

• alistettu..

Nais esimieheni saa kovempaa palkkaa kuin minä. Mihin valitan?

• Antakeeanteeksi

Näin on. Muslimit valtaavat Suomen.

!!! Kopioi tämä viesti kymmenelle eri keskustelu sivustolle (esim. uusisuomi.fi) sekä kymmenelle eri palstalle osoitteessa keskustelu.eniro.fi, niin tapaat huomenna tulevan puolisosi!
        !!!

Jos kopioit viestiä koko päivän, Thors eroaa viikon sisällä!!

http://www.halla-aho.com/scripta/

http://henkilot.eniro.fi/query?what=wp&search_word=astrid thors&geo_area=

THORS ASTRID EDUSKUNTA
        0505121580 (Elisa)
        MANNERHEIMINTIE 30 00102 EDUSKUNTA

0505252557 (Elisa)
        EDUSKUNTA 00102 RIKSDAGEN

Vastaajaan voi aina jättää viestin, asiallisen tietenkin ja ilman mitään uhkailuja, niin eivät kytät kolkuta ovelle. Harmi vaan, että Astridin vastaaja on monesti täynnä, eli aika monet tuntuvat jättävän hänelle palautetta.

P.S. Jos omistat monta puhelinta, käytä luovuutta!

Näin on. Muslimit valtaavat Suomen.
        -------------------

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hkx3000.sh?edustnro=770&kieli=su

Lindén-Linna Pia-Maria, kansanedustajan avustaja
        Avustaa kansanedustajia: Thors Astrid /r

0400-87 1543
        [email protected]

Ministerin avustajat:
        Thomas Bergman
        Mikaela Grönqvist
        Maija Terävä-Kantoniemi

GRÖNQVIST MIKAELA SISÄASIAINMINISTERIÖ
        050-456 0825 (Elisa)
        PL 26 00023 VALTIONEUVOSTO

TERÄVÄ-KANTONIEMI MAIJA ORVOKKI
        0405061811 (Sonera)

BERGMAN THOMAS
        0408303241 (Sonera)
        0505700631

Vanhemmat: professori Carl-Eric Thors, diplomiekonomi Kerstin Thors

Puoliso: alivaltiosihteeri Juhani Terho Antero Turunen

• Suomalainen raataja

Jos maassa siirryttäisiin kokonaan suoritepalkkaukseen niin naisten palkka olisi huomattavasti huonompi kuin nyt. Tähän se perustuu. Osaatko lukea rivien välistä mitä tarkoitan.?

• Harraldo

Naiset opiskelevat helpoilla mutta 'korkea tasoisilla' aloilla,
      se ei näy palkkapussissa koska vain tehdystä työstä maksetaan.

-nainen on fyysiseti heikompi
      -mieleltään herkempi
      -mukavuuden haluisempi
      -luovuttaa helpommin
      -korostaa tasoa eikä osaamista!

Niillä eväillä ei saa paljoa palkkaa.

• Joutunut antamaan miehelle palkankorotuksen siitä syystä, että hänen vaimonsa olisi muuten ottanut eron siksi että ansaitsi itse hiukan enemmän.

Mikäli ilmiö on yleinen, ei naisille koskaan voi muodostua täydellistä palkkatasa-arvoa.

• peke7

Jos naiset haluavat tasa-arvoa, on syytä toteuttaa se kaikilla elämän osilla. Laitetaan vaan se palkka yhtä suureksi. Miehille puolestaan yhtä pitkä isyysloma, kuin äideillä äitiysloma. Sitten laskette sen riman sille teidän tasolla miehiä kohtaan. Eli ette kranttuile baareissa etsien sitä täydellistä kympin miestä, vaikka itse olisitte vain se kahdeksikko. Eli otatte sitten sen kahdeksikon miehen myös mikä itse olette, jos siis miestä lähdette etsimään. Ja sitten tasa-arvoa kunnioittaen iskuyritykset tulisi mennä tasan 50-50. Eihän se ole tasa-arvoa, jos mies joutuu aina taistelemaan siitä naisesta ja lupaamaan tähdet taivaalta. Te voitte kranttuilla ja nenä pitkällä katsella halveksuvasti. Jos haluatta tasa-arvoa, se toteutetaan kaikki tasan periaatteella, eikä feministien haluamalla tavalla, että loppujen lopuksi kaikki ei ole tasan, vaan 70-30 naisille.

• Anonyymi

Mihin muuten miehet tarvitsevat sen 20 rosenttia enemmän palkkaa, kuukaudessa eihän niillä ole kuukautisia kuukautis rätithän maksaa jo maltaita . käyttääkö miehet kortonkeihin ja vieraisiin naisiin kuukaudessa sen. Yritin kerran tälläista että laitetaan kuukaudessa tilistä 500 euroa yhteiselle tilille ja siitä maksetaan kaikki taloa kohdanneet maksut ja lopun saa käyttää omasta tilistä itse, NO SE ALKO NÄYTTÄÄN NOLLAA PARIN KUUKAUDEN AIKANA JA MIETIMME SITÄ MIES KÄYTTI PUHELIN LIITTYMÄÄNSÄ JA TELKKARI PORNOTEOLLISUUDEN KANNASTUKSEEN. MINÄ EN. nussiiko ukko puhelimessa tosiaankin 125e edestä kuukaudessa. EN OTTANUT HUOMIOON PUHELIN LAKUJA MULLA NIITÄ OLI 25.30 E, JOS HALUATTE OLLA REHELLISIÄ JA MITEN TÄMÄN SANOIS. REHELLISIÄ TOISILLE, NIIN MEILLÄ SE EI ONNISTUNU. PALJASTU ETTÄ MINUN MIEHENI KÄYTTI YLI 200 EUROA VIIKOSSA PORNOKANAVIIN JA PUHELIN LASKUT OLIA AIKA HUIMAAVAT N 345E KUUKAUDESSA ELIKKÄ MIEHENI KÄYTTI 500 E. PORNOON KUUKAUDESSA JA LUULEN ETTE I DE PIISANNUT KUN OLEN YÖ TYÖSSÄ. MEIJÄN RAHAT EI RIITÄ ELÄMISEEN MIEHENI SEKSIRIIPPUVAISUUDEN MAKSAMISEEN.

• Anonyymi

Kuka nyt naisen kanssa haluaisi töitä edes tehdä. Siitä ei hyvä seuraa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66