Onkoha minulla jeh.t. krapula

koskapa on huono olo siitä etten enään usko ko. asiaan.

Krapula ei johdu siitä että jotenkin "haikailisin" noiden oppien pariin jotka eivät voi näkemykseni mukaan olla totta.

Vai vaikuttaako huonoon olooni se etten ihan voi olla läheisieni kanssa samalla tavalla tekemisissä kuin "silloin ennen" niinkuin jossain laulun sanoissa kerrottiin?

Miksi läheiseni eivät halua kuunnella syytä miksi en enää voi uskoa tuohon asiaan mihin mm. itse aikoinani niin lujasti uskoin?

Kaikki puhuvat itse puolestaan, miksi minut tyrmätään, miksei haluta kuunnella selviä kannanottojani, minkä vuoksi en voi olla enää uskoa Jehovan Todistajiin?

En halua riitaa kenenkään kanssa, haluaisin vain että minuakin ymmärrettäisiin, tämä tulee nyt tälle foorumille ja ehkä tämä on avoin kirje kaikille niille jotka ajattelevat että vaikkapa minä olisin vain laiskuuksissani jättänyt "totuuden" niin eihän se niin ole, en vain voi uskoa enää tuohon.

Muuten, elämäni on erittäin hyvää nykyään, en tee pahaa ja alkoholinkäyttöni on pienentynyt siitä kun olin jt.

Ja se mikä on uskomatonta, olen oikeasti löytänyt "maailmasta" todella hyviä ystäviä, luulin pitkään että he ovat lähinnä vihollisia tai ainakin heillä on jonkin sortin ketunhäntä kainalossa, olin väärässä tai minua oli opetettu ymmärtämään väärin!

12

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wdefgrthyjkuliikuyjt

Sinulla on ikävä joitain ystävyyssuhteita?
      Tottumus on myös se toinene luonto, eli henkinen krapula johtuu siitä että kun on rehellinen itselleen, niin juurise osa haluaa elää rehellisesti vaikka sattuu niin pirusti, kun taas se toinen vanha minä haluaisi turvallista oloa,,kaikkea sitä huuhaata jota ei siinä suhteessa enää ole olemassa.

• Ti...

Menitpä minne suuntaan tahansa.Rehellisyys ennenkaikkea itselleen on sitä oikeaa hyvää tuottavaa hedelmää.

• "Miksi läheiseni eivät halua kuunnella syytä miksi en enää voi uskoa tuohon asiaan mihin mm. itse aikoinani niin lujasti uskoin?"

Koska he eivät voi/halua keskustella kanssasi opillisista asioista.
      Tällä tavalla suojataan todistajien usko, ja jätetään sinut yksin pohtimaan raamatun tulkintoja tai mitä sitten haluaisitkin tuoda esiin. Tai näin olen ainakin asian ymmärtänyt.
      Siksipä ehdotan että heität mielipiteesi esiin vaikkapa täällä, (tai jossain muualla).

"En halua riitaa kenenkään kanssa, haluaisin vain että minuakin ymmärrettäisiin, tämä tulee nyt tälle foorumille ja ehkä tämä on avoin kirje kaikille niille jotka ajattelevat että vaikkapa minä olisin vain laiskuuksissani jättänyt "totuuden" niin eihän se niin ole, en vain voi uskoa enää tuohon."

Miksi riitelisit, jos et voi uskoa asiaan? Ja jos vihastut siksi, että sinulle koetetaan syöttää soopaa, niin en pitäisi sitäkään varsinaisena riitelynä, kyllä mielipiteensä saa tuoda esiin.
      Harvemmin sitä laiska huomaa että opissa on ongelmia, pikemminkin päin vastoin. Eli kyllä ainakin ajukopassa on jotain tapahtunut :D

"Muuten, elämäni on erittäin hyvää nykyään, en tee pahaa ja alkoholinkäyttöni on pienentynyt siitä kun olin jt."

Kunigas alkoholi ei koskaan ennenkään ole ratkaissut kenenkän ongelmia.

• Ville V

Löysääs rabattia.Kyl se siitä ja

• >>Vai vaikuttaako huonoon olooni se etten ihan voi olla läheisieni kanssa samalla tavalla tekemisissä kuin "silloin ennen" niinkuin jossain laulun sanoissa kerrottiin?

Väittäisin ettei tämä voi olla täysin vaikuttamattakaan olotilaasi.

>>Miksi läheiseni eivät halua kuunnella syytä miksi en enää voi uskoa tuohon asiaan mihin mm. itse aikoinani niin lujasti uskoin? Kaikki puhuvat itse puolestaan, miksi minut tyrmätään, miksei haluta kuunnella selviä kannanottojani, minkä vuoksi en voi olla enää uskoa Jehovan Todistajiin?

Tämä oli mielenkiintoinen ilmiö myös itselle. Kun jt-touhun huuhaakertoimen sisäisti, siitä halusi kertoa kaikille, varsinkin tuttaville ja sukulaisille. Kun huomasi että eihän se nyt ihan niin helppoa olekaan, niin jt-touhun huuhaakerroin nousi siinä samalla, sillä juuri tämän takiahan lahkoissa ja kulteissa suhtaudutaan niin kielteisesti ja katkerasti entisiin jäseniin - ettei totuus totuudesta missään nimessä leviäisi. Se jolla on puhtaat jauhot pussissa, ei pelkää sitä että pussin sisältö tarkistetaan.

Paha on aina paha, mutta suurin paha on se joka esittäytyy hyvänä.

>>Ja se mikä on uskomatonta, olen oikeasti löytänyt "maailmasta" todella hyviä ystäviä, luulin pitkään että he ovat lähinnä vihollisia tai ainakin heillä on jonkin sortin ketunhäntä kainalossa, olin väärässä tai minua oli opetettu ymmärtämään väärin!

Tämä on mielestäni yksi hyvä osoitus siitä kuinka vt-seura pukeutuu esittäytyy 'hyviksenä', vaikka seuraukset ovat valheelliset ja motiivit itsekkäät. Tässä siis vt-seura demonisoi maailman ja siihen liittyvät täysin normaalit asiat, sosiaaliset suhteet nyt etupäässä. Ihmiset lahkon ulkopuolella eivät ole likikään sellaisia kuin vt-seura haluaa esittää, eikä maailmakaan ole sellainen pahan ilmentymä, mitä se väittää.

• salaisuus?

Vuosikausien jt yhteisöelämästä irtaantuminen ei voi sujua ilman vieroitusoireita. Ihmisuhteiden katkaisu on raaka toimenpide, jossa tunteille ei annetaan mitään sijaa. Tosin kun itse eroaa, niin kyse on omasta valinnasta, joten siihen pystyy hiukan valmistautumaan, mutta "koskee" silti!

On aivan turha odottaa mitään keskustelua jt väen kanssa. Heillähän on vt oppi, joten siitä ei tarvitse eikä voi keskustella.

Laiskuudesta ei "totuudesta" luovuta vaan siksi, että huomaa, että uskolla ei ole pohjaa eikä sitä enää saa parannettua silmät ja korvat ummistamalla. Aikansa voi roikkua jt mukana, mutta siitä valheesta oli pakko päästä ja aloittaa oikea oma elämä. Kastepuheissa aina mainostetaan, että se ihmisen onnellisin päivä, mutta voin sanoa, että eropäivä on sitä.....siitä kiitos itselleni :-))

Onnellista elämää jt mainostaa vain itsellään olevan, mutta totuus on aivan toinen. Jokainen ihminen on itsestään vastuussa ja voi vaikuttaa elämäänsä ja onneensa. Se ei kuitenkaan onnistu, jos on antautunut jt opin vietäväksi.

Kaikkea hyvää sinun elämääsi ja onnea itsenäisyydellesi.

• hd

Sama ongelma täällä.Sairastan vakavaa masennusta,olen työkyvyttömyyseläkkeellä siitä.Haluaisin palata takaisin mutta nyt kun pää alkaa selviämään.huomaa,ettei se käykään.Ensimmäisiä merkkeja oli,kun meni kysymään johtavilta vanhemmilta,noin 2>4.apua niin vast" Ole hiljaa" Tai "minuutti" aikaa! Siinä tajuaa,ettei jt:t halua sairaita jäseniä.jäsenissä o n liikaa besservissereitä,joiden vaimo on saattanut opiskella sairaanhoitajaksi.Masennushan on hermostollinen vaiva,shkö ei liiku tarpeeksi hyvin hermosoluissa.EI mielisairaus.Toisaalta siinä kehitystä on tapahtunut,että kentällä käynti on vapaaehtoista.vielä parikymmentä vuotta sairaita eristettiin ja syrjittiin että loikkivat parvekkeelta kun eivät pystyneet seurakunnan "normeja" täyttämään.

• salaisuus?
        hd kirjoitti:

Sama ongelma täällä.Sairastan vakavaa masennusta,olen työkyvyttömyyseläkkeellä siitä.Haluaisin palata takaisin mutta nyt kun pää alkaa selviämään.huomaa,ettei se käykään.Ensimmäisiä merkkeja oli,kun meni kysymään johtavilta vanhemmilta,noin 2>4.apua niin vast" Ole hiljaa" Tai "minuutti" aikaa! Siinä tajuaa,ettei jt:t halua sairaita jäseniä.jäsenissä o n liikaa besservissereitä,joiden vaimo on saattanut opiskella sairaanhoitajaksi.Masennushan on hermostollinen vaiva,shkö ei liiku tarpeeksi hyvin hermosoluissa.EI mielisairaus.Toisaalta siinä kehitystä on tapahtunut,että kentällä käynti on vapaaehtoista.vielä parikymmentä vuotta sairaita eristettiin ja syrjittiin että loikkivat parvekkeelta kun eivät pystyneet seurakunnan "normeja" täyttämään.

Kerroin mitä tunteita koin, mutta ne olivat vieroitusoireita. En jäänyt niiden kanssa elämään vaan pystyin luomaan uuden ellämän ilman vartiotornia ja ns. jt ystäviä. En myöskään haikaile takaisin vaan nautin elämästä ja pidän hauskaa :-))

Toivon, että löydät oman onnesi, mutta voin olla varma, ettet sitä vt seurasta saa. Lääkäristä voi saada hoidon, mutta sinun pitää poistaa elämästäsi asiat joka psyykkeäsi kuormittaa.

Toivottavasti löydät elämääsi onnen ja tasapainon...terv salaisuus?

• hd kirjoitti:

* Toisaalta siinä kehitystä on tapahtunut,että kentällä käynti on vapaaehtoista.

Onhan toki teknisesti totta, että jokainen saa itse päättää, kuinka monta tuntia työtä järjestölle tekee kuukausittain. Mutta kyllä vanhinten tehtävä on muistutella säännöllisesti vähemmän aktiivisia julistajia lisäämään kenttätyön määrää. Lisäksi jäsen saa väistämättä leiman "epäsäännöllinen" tai "toimeton", riippuen sen ajan pituudesta, jonka hän on ollut raportoimatta järjestötyöstä seurakuntaan.

Taustalla oleva jatkuva painostus lisäämään lahkotyötä ei ole myöskään muuttunut miksikään entisistä ajoista:

"Erästä tekijää, joka vaikuttaa paikkaamme seurakunnassa, voitaisiin valaista seuraavalla esimerkillä. Perheessä on kaksi nuorta tyttöä, ja molemmilta päättyy koulu. Heillä on samanlaiset olosuhteet. Vanhemmat ovat parhaansa mukaan kannustaneet heitä molempia tavoittelemaan koulun jälkeen vakituista tienraivausta. Koulun päätyttyä toinen aloittaa tienraivauksen kun taas toinen menee kokopäivätyöhön. Miksi he tekivät erilaiset ratkaisut? Kyse oli halusta. Kumpikin teki lopulta, mitä halusi tehdä. Eikö sama pidä paikkansa useimmista meistä? Meidän täytyy ajatella vakavasti, mitä haluaisimme tehdä Jumalan palveluksessa. Voimmeko tehdä nykyistä enemmän, vaikka meidän pitäisikin sen vuoksi muuttaa olosuhteitamme?" (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 15)

"Kun olemme väsyneitä tai meillä on paineita, emme saa koskaan päätellä, että voisimme helpottaa tilannettamme vähentämällä hengellistä toimintaa. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä." (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 25)

• Markku_Meilo
        diovmorf kirjoitti:

* Toisaalta siinä kehitystä on tapahtunut,että kentällä käynti on vapaaehtoista.

Onhan toki teknisesti totta, että jokainen saa itse päättää, kuinka monta tuntia työtä järjestölle tekee kuukausittain. Mutta kyllä vanhinten tehtävä on muistutella säännöllisesti vähemmän aktiivisia julistajia lisäämään kenttätyön määrää. Lisäksi jäsen saa väistämättä leiman "epäsäännöllinen" tai "toimeton", riippuen sen ajan pituudesta, jonka hän on ollut raportoimatta järjestötyöstä seurakuntaan.

Taustalla oleva jatkuva painostus lisäämään lahkotyötä ei ole myöskään muuttunut miksikään entisistä ajoista:

"Erästä tekijää, joka vaikuttaa paikkaamme seurakunnassa, voitaisiin valaista seuraavalla esimerkillä. Perheessä on kaksi nuorta tyttöä, ja molemmilta päättyy koulu. Heillä on samanlaiset olosuhteet. Vanhemmat ovat parhaansa mukaan kannustaneet heitä molempia tavoittelemaan koulun jälkeen vakituista tienraivausta. Koulun päätyttyä toinen aloittaa tienraivauksen kun taas toinen menee kokopäivätyöhön. Miksi he tekivät erilaiset ratkaisut? Kyse oli halusta. Kumpikin teki lopulta, mitä halusi tehdä. Eikö sama pidä paikkansa useimmista meistä? Meidän täytyy ajatella vakavasti, mitä haluaisimme tehdä Jumalan palveluksessa. Voimmeko tehdä nykyistä enemmän, vaikka meidän pitäisikin sen vuoksi muuttaa olosuhteitamme?" (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 15)

"Kun olemme väsyneitä tai meillä on paineita, emme saa koskaan päätellä, että voisimme helpottaa tilannettamme vähentämällä hengellistä toimintaa. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä." (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 25)

>>Taustalla oleva jatkuva painostus lisäämään lahkotyötä ei ole myöskään muuttunut miksikään entisistä ajoista:

Ei ole muuttunut, tässä muutamia otteita entisiltä ajoilta:

”Kukaan meistä ei varmaankaan haluaisi olla vastuussa Jehovan edessä siitä, että joku Jumalan silmissä paha kuolisi siksi, että me emme antaneet varoitusta (Hes.3:18).” (yb96 s. 254)

Mutta myös toisten täytyy saada kuulla hyvä uutinen, niin että hekin voivat pelastua. Kaikkien tosi kristittyjen pitää todistaa toisille. Se on Jumalan käsky. (Room.10:10; 1.Kor.9:16; 1.Tim.4;16) (Mitä Jumala vaatii meiltä? 1996 s. 30)

”Samalla tavoin saarnaaminen ja opetuslasten tekeminen on velvollisuus, vaatimus, josta riippuu itse elämämme.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1997 s. 24)

Tässä sitten 1940-luvun suoraa puhetta:

"Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (Olkoon Jumala totinen 1948 s. 220)

Ja tässä Jehovan silloiset tavoitteet ajalle, jolloin seurakunnat olivat vielä komppanioita:

"And for company publishers he says, `Let us make a quota of 60 hours and 12 back-calls and at least one study a week for each publisher.' These directions come to us from the Lord through his established
        agency directing what is required of us; and, for those who really love the Lord and are guided by his counsel, that is a reasonable service requirement." (w43 July 1 p. 204-206 "Righteous Requirements")

Nykyään voi rakastaa Jehovaa vähemmillä tunneilla kuin 1940-luvulla.

• Markku_Meilo kirjoitti:

>>Taustalla oleva jatkuva painostus lisäämään lahkotyötä ei ole myöskään muuttunut miksikään entisistä ajoista:

Ei ole muuttunut, tässä muutamia otteita entisiltä ajoilta:

”Kukaan meistä ei varmaankaan haluaisi olla vastuussa Jehovan edessä siitä, että joku Jumalan silmissä paha kuolisi siksi, että me emme antaneet varoitusta (Hes.3:18).” (yb96 s. 254)

Mutta myös toisten täytyy saada kuulla hyvä uutinen, niin että hekin voivat pelastua. Kaikkien tosi kristittyjen pitää todistaa toisille. Se on Jumalan käsky. (Room.10:10; 1.Kor.9:16; 1.Tim.4;16) (Mitä Jumala vaatii meiltä? 1996 s. 30)

”Samalla tavoin saarnaaminen ja opetuslasten tekeminen on velvollisuus, vaatimus, josta riippuu itse elämämme.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1997 s. 24)

Tässä sitten 1940-luvun suoraa puhetta:

"Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (Olkoon Jumala totinen 1948 s. 220)

Ja tässä Jehovan silloiset tavoitteet ajalle, jolloin seurakunnat olivat vielä komppanioita:

"And for company publishers he says, `Let us make a quota of 60 hours and 12 back-calls and at least one study a week for each publisher.' These directions come to us from the Lord through his established
        agency directing what is required of us; and, for those who really love the Lord and are guided by his counsel, that is a reasonable service requirement." (w43 July 1 p. 204-206 "Righteous Requirements")

Nykyään voi rakastaa Jehovaa vähemmillä tunneilla kuin 1940-luvulla.

Joo se on toi suorittaminen aika kova sana tuossa uskomuksessa, suoritat ilman muuta ja ehdoitta, se on kuin ympyrä jonka sisällä olet, jos menet siitä ympyrästä ulos niin huomaat miten keinotekoinen se kupla olikaan, silloin voi katsoa asiaa tämän piirin ulkopuolelta ja siinä vaiheessa sitä tietoa on jo muualtakin kuin pelkästä "uskonnosta ja uskomuksista" mikä taitaa olla tämän palstan aihe, ja uskomustahan on myös Jehovan Todistajuus.

Fanaattisuus on mun ajatusmaailmassa ajat sitten saanut kyytiä, samalla on tullut ihan terveelle realismille tilaa joka on auttanut itseäni tosi paljon, samaten kuin asioiden todellinen tutkiminen puolin ja toisin, myös JT-asian puolesta mutta, tarkkaan asioita tutkineena, myös vastaan.

Kannattaa mennä ympyrästä ulos, ja todella miettiä asioita kuplan ulkopuolella, niitäkin saa jokainen tutkia.

• Markku_Meilo
        mar.l kirjoitti:

Joo se on toi suorittaminen aika kova sana tuossa uskomuksessa, suoritat ilman muuta ja ehdoitta, se on kuin ympyrä jonka sisällä olet, jos menet siitä ympyrästä ulos niin huomaat miten keinotekoinen se kupla olikaan, silloin voi katsoa asiaa tämän piirin ulkopuolelta ja siinä vaiheessa sitä tietoa on jo muualtakin kuin pelkästä "uskonnosta ja uskomuksista" mikä taitaa olla tämän palstan aihe, ja uskomustahan on myös Jehovan Todistajuus.

Fanaattisuus on mun ajatusmaailmassa ajat sitten saanut kyytiä, samalla on tullut ihan terveelle realismille tilaa joka on auttanut itseäni tosi paljon, samaten kuin asioiden todellinen tutkiminen puolin ja toisin, myös JT-asian puolesta mutta, tarkkaan asioita tutkineena, myös vastaan.

Kannattaa mennä ympyrästä ulos, ja todella miettiä asioita kuplan ulkopuolella, niitäkin saa jokainen tutkia.

>>samaten kuin asioiden todellinen tutkiminen puolin ja toisin, myös JT-asian puolesta mutta, tarkkaan asioita tutkineena, myös vastaan.

Pitkälle viety uskonnollinen akrobatia antaa mahdollisuuden sulkea valikoivasti silmänsä ja korvansa sekä samalla kokea etsivänsä totuutta vilpittömästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2525
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1664
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      143
      1305
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      297
      1121
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      315
      1075
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1032
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      1020
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      936
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      843
    10. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      12
      835
    Aihe