Avioehto vs. Testamentti

rehellinen vaimo

Sorry, ylläpito ja sefut, mutta pakko kopioida oma viestini Perintöpalstalta tänne koska asiani koskee molempia aiheita.

Kumpi olisi pätevämpi toisen puolison kertyneen omaisuuden oikeudenmukaiseen jakoon, sitä olemme miettineet. Vai tehdäänkö molemmat? Mitä sanotte muut tähän:

Olemme uusioperhe, ensin avoliitossa, nyt aviossa, kummallakin alaikäisiä lapsia ed. suhteistamme. Halusin turvata mieheni lapsille mielestäni vain heille kuuluvan isänperinnön, siltä varalta että mieheni kuolisi lasten ollessa alaikäisiä. Aiemmin kertynyttä omaisuutta en halua itselleni yhtään. Emme halua myöskään mieheni omaisuuden päätyvän ex-vaimon hallinnan alle (pelivelkoja, alkoholismia, omaisuus katoaisi alta aikayksikön). Niinpä kirjoitin, vaikken juristi olekaan, testamentin miehelleni hänen omaisuuttaan ajatellen, jossa sanamuoto: "Minulle tähän mennessä kertyneen ja minulle myöhemmin perintönä tulevan omaisuuden vaadin jaettavaksi lasteni kesken." Testamentin valvojaksi valitsimme hänen sisarensa, minä ja eräs kolmas hlö olemme testamentin toistajina.

Kun menimme sitten naimisiin, tuli mieleemme että onkohan testamentti sittenkään lainvoimainen lesken oikeuksiin nähden. Ongelma syntyy kun hankimme yhteistä asuntoa käyttäen hänen jo kertynyttä omaisuuttaan esim. osamaksun tavoin asuntolainassa. Jos ja kun minä sitten maksan yhtälailla yhteiseksi asunnon hankitun asunnon kuluja ja lainoja, niin voiko mieheni kuollessa käydä kuitenkin niin, että aivan kaikki, myös minun maksamani osuus, menisi testamentin mukaisesti vain hänen lapsilleen?
Tai jos itse kuolen ennen häntä, saavatko omat lapseni mitään?
Onko ristiriita olemassa avioehdon ja testamentin välillä siinä tapauksessa?

Avioehtoa emme ole siis tehneet. En halua hänen aiemmin kertyneestä omaisuudestaan enkä tulevasta perinnöstä itselleni ja omille lapsilleni mitään mutta haluan omien lapsieni joskus saavan minun maksamaani osuutta perintönä.

5

1360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

että lapset perii aina vanhempansa ja niin edelleen mutta varmistaaksesi asian kannattaa tehdö avioehto niin asia on selvempi. Yksi asia mitä ei voi millään ehdolla muuttaa on lesken oikeus asua yhteisessa tai toiden onistamassa asunnossa jossa ovat kirjoilla puolison kuollessa.

• hyvä vinkki

"tuli mieleemme että onkohan testamentti sittenkään lainvoimainen lesken oikeuksiin nähden"

Testamenttia ei ole tehty oikein, jos tuolla "minä ja eräs kolmas hlö olemme testamentin toistajina" tarkoitit olevasi miehesi testamentin todistaja. Testamentissa on varsin vähän muotosääntöjä, mutta ne vähät ovat sitä tärkeämpiä. Todistajan esteellisyys on yksi, kannattaa vaikka vilkaista perintökaaresta.

Toisekseen, viestistäsi on hiukan vaikea tulkita sitä, kuka kulloinkin mitäkin haluaa. Jos siis tuntuu, että testamentille ja/tai avioehdolle on käyttöä, niin kannattaisi melkein ottaa yhteyttä juristiin. Hän osaa kertoa, mitä oikeusvaikutuksia noilla papereilla voi saada aikaan, ja osaa myös laatia ne oikein. Nyt ainakin se, miten asian täällä kerrot, on suhteellisen sekavaa. Valitettavasti.

• o

myös niin, että noin monimutkaisessa tilanteessa kannattaa ottaa yhteys asianajajaan, vaikka se maksaakin. Mutta silloin paperit tulee tehtyä niin, että varmasti pätevät.

• Uusperheissä nämä asiat todellakin mutkistuvat. Mietippä tilannetta, että miehesi ja hänen lapsi kuolee auto-onnettomuudessa siten, että mies kuolee ennen lastaan. Lapsi ehtii perimään isän ja lapsen perii hänen biologinen äitinsä kokonaan tai osittain (jos lapsella sisaruksia). Sinulle jää lesken hallintaoikeus yhteiseen asuntoon, jonka omistaisi osittain siis miehesi exä. Tämän ja monen muun ongelman välttämiseksi kannattaa ottaa yhteyttä juristiin, joka on perehtynyt perheoikeudellisiin asioihin...

• Kokemusta on

Päättäkää ensin mitä oikeasti haluatte. Sitten ottakaa ihan oikeasti yhteyttä hyvään avioerojuristiin. Vaikka maksaisi nyt, niin mielenrauhasta kannattaa myöhemmin kannattaa maksaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun katsoit mua silmiin

Niin... Olin ihan rakastunut... Olisin halunnut kertoa sua rakastan.
      Ikävä
      153
      3045
    2. Purra vaatii koko itärajaa kiinni, vihervasemmisto haukkoo henkeään

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010018060.html Upeaa, isänmaallista toimintaa Riikka Purralta. 70 vuotta vanhat ja
      Maailman menoa
      394
      2331
    3. Stefun tallilla helvetti irti

kertoo Seven. Sähkölasku maksamatta ja hevoset kituu tallissa kylmissään. Juoma-automaatit ei toimi yms. Martina samaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2322
    4. Koska olet viimeksi nähnyt

ihastuksesi? Siis ihan ollut samassa paikassa, ei mitään vilaukselta nopeasti ☺️ Ja kerro myös oletko mies vai nainen?
      Ikävä
      93
      1574
    5. Perusnatsi piti palopuheen Kiovassa

Kremlissä oltiin tästäkin oikeassa; Ukraina on natsien hallussa.
      Maailman menoa
      275
      1411
    6. Suomen varapääministeri Riikka Purra ei tajua olevansa Venäjän hyödyllinen idiootti.

Vai tajuaako? Purran blogiteksti, jossa haukutaan niin "ääliöliberaalit" kuin "trollaava lehdistö" on juuri sellaista k
      Maailman menoa
      461
      1387
    7. Sä oot mun toinen puolikas

Missä oot? Tuu jo..
      Ikävä
      52
      1087
    8. Pinja Sanaksenaho rehellisenä Selviytyjät viidakko-oloista: "Pieni shokki, että herranjumala ei..."

Ohhoh! Tubettaja Pinja Sanaksenaho joutui lähtemään Selviytyjät Suomi -kisasta, kun hänet äänestettiin ulos heimoneuvost
      Tv-sarjat
      10
      1077
    9. Surullinen tarina kulissien takaa

Palstallahan on kovasti lgbtq-agendoja puolusteltu ja vihalla vastattu kun on epäilty että lapsia ja nuoria houkutellaan
      Sinkut
      128
      1042
    10. Hyvää yötä halikaveri

Meenpäs sittenkin vaan nukkumaan. Tai tuskin uni tulee mutta jotain. Halitaan huomenna tai joskus. Ehkä. 💞 T. Itku-i
      Ikävä
      177
      975
    Aihe