Avioehto vs. Testamentti

rehellinen vaimo

Sorry, ylläpito ja sefut, mutta pakko kopioida oma viestini Perintöpalstalta tänne koska asiani koskee molempia aiheita.



Kumpi olisi pätevämpi toisen puolison kertyneen omaisuuden oikeudenmukaiseen jakoon, sitä olemme miettineet. Vai tehdäänkö molemmat? Mitä sanotte muut tähän:

Olemme uusioperhe, ensin avoliitossa, nyt aviossa, kummallakin alaikäisiä lapsia ed. suhteistamme. Halusin turvata mieheni lapsille mielestäni vain heille kuuluvan isänperinnön, siltä varalta että mieheni kuolisi lasten ollessa alaikäisiä. Aiemmin kertynyttä omaisuutta en halua itselleni yhtään. Emme halua myöskään mieheni omaisuuden päätyvän ex-vaimon hallinnan alle (pelivelkoja, alkoholismia, omaisuus katoaisi alta aikayksikön). Niinpä kirjoitin, vaikken juristi olekaan, testamentin miehelleni hänen omaisuuttaan ajatellen, jossa sanamuoto: "Minulle tähän mennessä kertyneen ja minulle myöhemmin perintönä tulevan omaisuuden vaadin jaettavaksi lasteni kesken." Testamentin valvojaksi valitsimme hänen sisarensa, minä ja eräs kolmas hlö olemme testamentin toistajina.

Kun menimme sitten naimisiin, tuli mieleemme että onkohan testamentti sittenkään lainvoimainen lesken oikeuksiin nähden. Ongelma syntyy kun hankimme yhteistä asuntoa käyttäen hänen jo kertynyttä omaisuuttaan esim. osamaksun tavoin asuntolainassa. Jos ja kun minä sitten maksan yhtälailla yhteiseksi asunnon hankitun asunnon kuluja ja lainoja, niin voiko mieheni kuollessa käydä kuitenkin niin, että aivan kaikki, myös minun maksamani osuus, menisi testamentin mukaisesti vain hänen lapsilleen?
Tai jos itse kuolen ennen häntä, saavatko omat lapseni mitään?
Onko ristiriita olemassa avioehdon ja testamentin välillä siinä tapauksessa?

Avioehtoa emme ole siis tehneet. En halua hänen aiemmin kertyneestä omaisuudestaan enkä tulevasta perinnöstä itselleni ja omille lapsilleni mitään mutta haluan omien lapsieni joskus saavan minun maksamaani osuutta perintönä.

5

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      että lapset perii aina vanhempansa ja niin edelleen mutta varmistaaksesi asian kannattaa tehdö avioehto niin asia on selvempi. Yksi asia mitä ei voi millään ehdolla muuttaa on lesken oikeus asua yhteisessa tai toiden onistamassa asunnossa jossa ovat kirjoilla puolison kuollessa.

    • hyvä vinkki

      "tuli mieleemme että onkohan testamentti sittenkään lainvoimainen lesken oikeuksiin nähden"

      Testamenttia ei ole tehty oikein, jos tuolla "minä ja eräs kolmas hlö olemme testamentin toistajina" tarkoitit olevasi miehesi testamentin todistaja. Testamentissa on varsin vähän muotosääntöjä, mutta ne vähät ovat sitä tärkeämpiä. Todistajan esteellisyys on yksi, kannattaa vaikka vilkaista perintökaaresta.

      Toisekseen, viestistäsi on hiukan vaikea tulkita sitä, kuka kulloinkin mitäkin haluaa. Jos siis tuntuu, että testamentille ja/tai avioehdolle on käyttöä, niin kannattaisi melkein ottaa yhteyttä juristiin. Hän osaa kertoa, mitä oikeusvaikutuksia noilla papereilla voi saada aikaan, ja osaa myös laatia ne oikein. Nyt ainakin se, miten asian täällä kerrot, on suhteellisen sekavaa. Valitettavasti.

    • o

      myös niin, että noin monimutkaisessa tilanteessa kannattaa ottaa yhteys asianajajaan, vaikka se maksaakin. Mutta silloin paperit tulee tehtyä niin, että varmasti pätevät.

      • Uusperheissä nämä asiat todellakin mutkistuvat. Mietippä tilannetta, että miehesi ja hänen lapsi kuolee auto-onnettomuudessa siten, että mies kuolee ennen lastaan. Lapsi ehtii perimään isän ja lapsen perii hänen biologinen äitinsä kokonaan tai osittain (jos lapsella sisaruksia). Sinulle jää lesken hallintaoikeus yhteiseen asuntoon, jonka omistaisi osittain siis miehesi exä. Tämän ja monen muun ongelman välttämiseksi kannattaa ottaa yhteyttä juristiin, joka on perehtynyt perheoikeudellisiin asioihin...


    • Kokemusta on

      Päättäkää ensin mitä oikeasti haluatte. Sitten ottakaa ihan oikeasti yhteyttä hyvään avioerojuristiin. Vaikka maksaisi nyt, niin mielenrauhasta kannattaa myöhemmin kannattaa maksaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe