Automaatti vai manuaali

Tomaatti

Kumpi parempi maastokäytössä?

11

2751

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timo

      Ehdottomasti automaatti,mahdollistaa hitaan ryömittämisen ja tasaisen vedon kaikissa tapauksissa. kovaan käyttöön muistaa lisätä lauhdutinkennon niin ei tarvi pelätä lämpöjä joka on tavallisin syy laatikko rikkoihin,

      • kaima

        Jätetään lauhduttimet höyrykonemiesten harrastukseksi Wanhan woiman päiwille.

        Maasturin vaihdelaatikon lämmöt eivät onneksi nouse niin korkealle, joten jäähdytin riittää.


      • Anonyymi
        kaima kirjoitti:

        Jätetään lauhduttimet höyrykonemiesten harrastukseksi Wanhan woiman päiwille.

        Maasturin vaihdelaatikon lämmöt eivät onneksi nouse niin korkealle, joten jäähdytin riittää.

        Toivottavasti eivät öljyt kuumene kaasuksi saakka jotta tarvitaan lauhdutinta....menee kyllä öljyn ominaisuudet huonoksi.

        Jäähdtyin riittänee.

        Autoissa yleensä lauhdutin on vain ilmastoinnissa.


    • RRR

      Automaatti alennusvaihteen kautta.

    • maastoon!

      ehdottomasti

    • Paavo

      Moi,

      automaatti, mutta kannattaa käyttää muitakin asentoja kuin D. Eikä kulu vasemman jalan nivelet vaihtokuntoon, eikä haise kytkin, mutta se vaihteiston jäähdytin on varmaan tarpeen kovemmassa käytössä.

      Kovalla askilla on tietty puolensa, mutta jos voi valita niin ehdottomasti automaatti.

      -Paavo

      • dffffffffffffkhl

        Kyllä se on vaan niin, että en itse ota auomaattia maastoon.
        1. Saa vakita heti 1-tai 2 vaihteen silmään paikasta johtuen, joskus jopa 3.
        2.Jos on oikeat välitykset autossa, niin pikkuykkönen ajaa aivan saman asian kuin ryömiminen automaatilla.Ei tarvitse kytkimeen koskea.
        TOKI JOS on alitehoinen tojota tai suzuku, niin taitaapi koneet sammua helposti, jos on isot pyörät ja original välitys.............


      • Wäsäilijä
        dffffffffffffkhl kirjoitti:

        Kyllä se on vaan niin, että en itse ota auomaattia maastoon.
        1. Saa vakita heti 1-tai 2 vaihteen silmään paikasta johtuen, joskus jopa 3.
        2.Jos on oikeat välitykset autossa, niin pikkuykkönen ajaa aivan saman asian kuin ryömiminen automaatilla.Ei tarvitse kytkimeen koskea.
        TOKI JOS on alitehoinen tojota tai suzuku, niin taitaapi koneet sammua helposti, jos on isot pyörät ja original välitys.............

        Automaatti antaa paljon anteeksi ja helpottaa maastoilua.Jos haluaa lukita jonkun tietyn vaihteen,niin se onnistuu myos automaatilla.
        Moottorijarrutuksen puutteen voi korvata käyttämällä pakkia(vanhemmat autot jossa tietokone ei sammuta moottoria jos kytkee pakin päälle "vauhdissa",kokeile omasi)alamäissä.Vastoin yleistä luuloa,se ei riko automaattia;San Fransiscossa se oli yleinen konsti.On muuten hyvä konsti;voi tarvittaessa jopa sudittaa kuvion puhtaaksi,mutta silloin tulee muistaa että sudittaessa ohjaus toimii "väärin päin".
        Varsinkin hiekkalähdöissä ylämäkeen automaatilla yksinkertaisesti pääsee siitä mistä manuaalilla ei.On kokeiltu samanlaisilla autoilla.


      • KER
        Wäsäilijä kirjoitti:

        Automaatti antaa paljon anteeksi ja helpottaa maastoilua.Jos haluaa lukita jonkun tietyn vaihteen,niin se onnistuu myos automaatilla.
        Moottorijarrutuksen puutteen voi korvata käyttämällä pakkia(vanhemmat autot jossa tietokone ei sammuta moottoria jos kytkee pakin päälle "vauhdissa",kokeile omasi)alamäissä.Vastoin yleistä luuloa,se ei riko automaattia;San Fransiscossa se oli yleinen konsti.On muuten hyvä konsti;voi tarvittaessa jopa sudittaa kuvion puhtaaksi,mutta silloin tulee muistaa että sudittaessa ohjaus toimii "väärin päin".
        Varsinkin hiekkalähdöissä ylämäkeen automaatilla yksinkertaisesti pääsee siitä mistä manuaalilla ei.On kokeiltu samanlaisilla autoilla.

        kato kato...täällä on muitaki ketä osaa ajaa..tarkoitin tietysti hastia.Automaatit on niille tehty ketä ei osaa viedä ajokkiaan,toivoton laite MAASTOSSA.Tomaatti menee on off kilpailuissa ja trialissa,mut jos mennään safarille,missä maastoja on joka lähtöön,ni älkäät automaatit tulko jalkoihin,väsyy katseleen sitä kontroloimatonta renkaan yltiöpäistä sudittamista,pitkiä taukoja suunnanvaihdoissa,masentavaa....kovalla on kystä kyllä kikkailla,siinä mies vie autoa,eikä auto miestä piste!!!!


      • Wäsäilijä
        KER kirjoitti:

        kato kato...täällä on muitaki ketä osaa ajaa..tarkoitin tietysti hastia.Automaatit on niille tehty ketä ei osaa viedä ajokkiaan,toivoton laite MAASTOSSA.Tomaatti menee on off kilpailuissa ja trialissa,mut jos mennään safarille,missä maastoja on joka lähtöön,ni älkäät automaatit tulko jalkoihin,väsyy katseleen sitä kontroloimatonta renkaan yltiöpäistä sudittamista,pitkiä taukoja suunnanvaihdoissa,masentavaa....kovalla on kystä kyllä kikkailla,siinä mies vie autoa,eikä auto miestä piste!!!!

        Jos ei itsellä ole taitoa/kokemusta ajaa automaatilla,niin turha tehdä yleistyksiä ja mollata jotain tekniikkaa.Siinä vain saa äkkiä teini-aloittelijan maineen.....Riittikö pisteiden määrä,vai pannaanko vielä vähän lisää..........nooin.


      • Kiistelyä
        Wäsäilijä kirjoitti:

        Jos ei itsellä ole taitoa/kokemusta ajaa automaatilla,niin turha tehdä yleistyksiä ja mollata jotain tekniikkaa.Siinä vain saa äkkiä teini-aloittelijan maineen.....Riittikö pisteiden määrä,vai pannaanko vielä vähän lisää..........nooin.

        Mitä järkeä kiistellä tämmösestä? Tosiasiassa maasto-ihmisiä on molempiin juniin. Jotku oppii ajamaan tomaatilla, eikä sen kälkeen välttämättä helposti opi manuaalia.. eikä halua. Toiset taas oppii ajamaan manuaalilla eikä sen jälkeen opi automaattia.. eikä halua.

        Maastoajossa pahan paikan tullen pitää olla kuitenkin niin hyvä tuntuma autoon, että aika moni jää siihen laatikkoon millä on alussa opetellut ajamaan.

        Se vaan maatissa, että se on kalliimpi ja vaikeampi korjata kuin manuaali.. Ja väärinkäytettynä hajoaa aika helposti.
        Ja sehän ei off-road kuski ole joka ei kaikkea ainakin kerran riko!
        Sunnuntaimaastomarjastaja-ajelijat on asia erikseen..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      6018
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      540
      2106
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      28
      1378
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1263
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1123
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1015
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      991
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      65
      931
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      26
      924
    10. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      915
    Aihe