Automaatti vai manuaali

Tomaatti

Kumpi parempi maastokäytössä?

11

2773

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timo

      Ehdottomasti automaatti,mahdollistaa hitaan ryömittämisen ja tasaisen vedon kaikissa tapauksissa. kovaan käyttöön muistaa lisätä lauhdutinkennon niin ei tarvi pelätä lämpöjä joka on tavallisin syy laatikko rikkoihin,

      • kaima

        Jätetään lauhduttimet höyrykonemiesten harrastukseksi Wanhan woiman päiwille.

        Maasturin vaihdelaatikon lämmöt eivät onneksi nouse niin korkealle, joten jäähdytin riittää.


      • Anonyymi
        kaima kirjoitti:

        Jätetään lauhduttimet höyrykonemiesten harrastukseksi Wanhan woiman päiwille.

        Maasturin vaihdelaatikon lämmöt eivät onneksi nouse niin korkealle, joten jäähdytin riittää.

        Toivottavasti eivät öljyt kuumene kaasuksi saakka jotta tarvitaan lauhdutinta....menee kyllä öljyn ominaisuudet huonoksi.

        Jäähdtyin riittänee.

        Autoissa yleensä lauhdutin on vain ilmastoinnissa.


    • RRR

      Automaatti alennusvaihteen kautta.

    • maastoon!

      ehdottomasti

    • Paavo

      Moi,

      automaatti, mutta kannattaa käyttää muitakin asentoja kuin D. Eikä kulu vasemman jalan nivelet vaihtokuntoon, eikä haise kytkin, mutta se vaihteiston jäähdytin on varmaan tarpeen kovemmassa käytössä.

      Kovalla askilla on tietty puolensa, mutta jos voi valita niin ehdottomasti automaatti.

      -Paavo

      • dffffffffffffkhl

        Kyllä se on vaan niin, että en itse ota auomaattia maastoon.
        1. Saa vakita heti 1-tai 2 vaihteen silmään paikasta johtuen, joskus jopa 3.
        2.Jos on oikeat välitykset autossa, niin pikkuykkönen ajaa aivan saman asian kuin ryömiminen automaatilla.Ei tarvitse kytkimeen koskea.
        TOKI JOS on alitehoinen tojota tai suzuku, niin taitaapi koneet sammua helposti, jos on isot pyörät ja original välitys.............


      • Wäsäilijä
        dffffffffffffkhl kirjoitti:

        Kyllä se on vaan niin, että en itse ota auomaattia maastoon.
        1. Saa vakita heti 1-tai 2 vaihteen silmään paikasta johtuen, joskus jopa 3.
        2.Jos on oikeat välitykset autossa, niin pikkuykkönen ajaa aivan saman asian kuin ryömiminen automaatilla.Ei tarvitse kytkimeen koskea.
        TOKI JOS on alitehoinen tojota tai suzuku, niin taitaapi koneet sammua helposti, jos on isot pyörät ja original välitys.............

        Automaatti antaa paljon anteeksi ja helpottaa maastoilua.Jos haluaa lukita jonkun tietyn vaihteen,niin se onnistuu myos automaatilla.
        Moottorijarrutuksen puutteen voi korvata käyttämällä pakkia(vanhemmat autot jossa tietokone ei sammuta moottoria jos kytkee pakin päälle "vauhdissa",kokeile omasi)alamäissä.Vastoin yleistä luuloa,se ei riko automaattia;San Fransiscossa se oli yleinen konsti.On muuten hyvä konsti;voi tarvittaessa jopa sudittaa kuvion puhtaaksi,mutta silloin tulee muistaa että sudittaessa ohjaus toimii "väärin päin".
        Varsinkin hiekkalähdöissä ylämäkeen automaatilla yksinkertaisesti pääsee siitä mistä manuaalilla ei.On kokeiltu samanlaisilla autoilla.


      • KER
        Wäsäilijä kirjoitti:

        Automaatti antaa paljon anteeksi ja helpottaa maastoilua.Jos haluaa lukita jonkun tietyn vaihteen,niin se onnistuu myos automaatilla.
        Moottorijarrutuksen puutteen voi korvata käyttämällä pakkia(vanhemmat autot jossa tietokone ei sammuta moottoria jos kytkee pakin päälle "vauhdissa",kokeile omasi)alamäissä.Vastoin yleistä luuloa,se ei riko automaattia;San Fransiscossa se oli yleinen konsti.On muuten hyvä konsti;voi tarvittaessa jopa sudittaa kuvion puhtaaksi,mutta silloin tulee muistaa että sudittaessa ohjaus toimii "väärin päin".
        Varsinkin hiekkalähdöissä ylämäkeen automaatilla yksinkertaisesti pääsee siitä mistä manuaalilla ei.On kokeiltu samanlaisilla autoilla.

        kato kato...täällä on muitaki ketä osaa ajaa..tarkoitin tietysti hastia.Automaatit on niille tehty ketä ei osaa viedä ajokkiaan,toivoton laite MAASTOSSA.Tomaatti menee on off kilpailuissa ja trialissa,mut jos mennään safarille,missä maastoja on joka lähtöön,ni älkäät automaatit tulko jalkoihin,väsyy katseleen sitä kontroloimatonta renkaan yltiöpäistä sudittamista,pitkiä taukoja suunnanvaihdoissa,masentavaa....kovalla on kystä kyllä kikkailla,siinä mies vie autoa,eikä auto miestä piste!!!!


      • Wäsäilijä
        KER kirjoitti:

        kato kato...täällä on muitaki ketä osaa ajaa..tarkoitin tietysti hastia.Automaatit on niille tehty ketä ei osaa viedä ajokkiaan,toivoton laite MAASTOSSA.Tomaatti menee on off kilpailuissa ja trialissa,mut jos mennään safarille,missä maastoja on joka lähtöön,ni älkäät automaatit tulko jalkoihin,väsyy katseleen sitä kontroloimatonta renkaan yltiöpäistä sudittamista,pitkiä taukoja suunnanvaihdoissa,masentavaa....kovalla on kystä kyllä kikkailla,siinä mies vie autoa,eikä auto miestä piste!!!!

        Jos ei itsellä ole taitoa/kokemusta ajaa automaatilla,niin turha tehdä yleistyksiä ja mollata jotain tekniikkaa.Siinä vain saa äkkiä teini-aloittelijan maineen.....Riittikö pisteiden määrä,vai pannaanko vielä vähän lisää..........nooin.


      • Kiistelyä
        Wäsäilijä kirjoitti:

        Jos ei itsellä ole taitoa/kokemusta ajaa automaatilla,niin turha tehdä yleistyksiä ja mollata jotain tekniikkaa.Siinä vain saa äkkiä teini-aloittelijan maineen.....Riittikö pisteiden määrä,vai pannaanko vielä vähän lisää..........nooin.

        Mitä järkeä kiistellä tämmösestä? Tosiasiassa maasto-ihmisiä on molempiin juniin. Jotku oppii ajamaan tomaatilla, eikä sen kälkeen välttämättä helposti opi manuaalia.. eikä halua. Toiset taas oppii ajamaan manuaalilla eikä sen jälkeen opi automaattia.. eikä halua.

        Maastoajossa pahan paikan tullen pitää olla kuitenkin niin hyvä tuntuma autoon, että aika moni jää siihen laatikkoon millä on alussa opetellut ajamaan.

        Se vaan maatissa, että se on kalliimpi ja vaikeampi korjata kuin manuaali.. Ja väärinkäytettynä hajoaa aika helposti.
        Ja sehän ei off-road kuski ole joka ei kaikkea ainakin kerran riko!
        Sunnuntaimaastomarjastaja-ajelijat on asia erikseen..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3113
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2236
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2053
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe