Lapsen tilin verkkopankkitunnukset, maksutonta vai ei?

osuuspankista kyse

Siis, jos ottaa alaikäiselle esim. osuuspankkiin tilin, johon haluaa myös verkkotunnukset, niin meneekö siitä nykyään kuukausittainen palvelumaksu?

Alle 26-vuotiaallahan pitäisi kuitenkin olla maksuton sopimus.
Jos lapsi ei siis vielä ole18 (ja tiliin täytyy silloin mitä ilmeisimmin laittaa huoltajan nimi?), niin
miten tämä menee nykyään?
Saako siis alle 18 v ihan erillisen oman tilin tunnuksineen ja täytyykö siitä silloin maksaa, vaikka tili on periaatteessa sen alaikäisen -ja alle 26 vuotiaan tilinhän pitäisi olla maksuton, myös kortillisen ja verkkopankkitunnuksellisen- (mutta vanhemman nimihän tulee kuitenkin siihen tiliin, kun on alaikäinen), vai täytyykö se laittaa samaan huoltajan tilin kanssa?
Tai entä jos huoltajalla ei ole tiliä?
Tai entä siinä tapauksessa, jos on tili, jonka yhteyteen voisi myös lapsen tilin laittaa, mutta ei verkkopankkitunnuksia, niin pitääkö niistä lapsen verkkopankkitunnuksista sitten maksaa kuukausimaksua, jos sellaiset tunnukset haluaa, syystä ja toisesta?
Koskeeko tuo etu, jossa saa maksuttomasti verkkopankin käyttöön vain 18-26-vuotiaita, jos tilin haluaa avata ihan itsenäisenä tilinä?
Eli siis, jos huoltajan tilissä ei ole verkkopankkitunnuksia (syystä ja toisesta, esim. rahaa ei tule tilille säännöllisesti, tai tulee niin vähän, että siitä ei ole mitään järkeä maksaa kalliita kuukausimaksuja), voiko silti lapsen tilissä, joka on samassa, olla tunnukset?
Miten homma oikein menee, mahdollisimman edullisesti?

5

2650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiduuuu

Tilin voi avata alaikäiselle. Tilin voi avata lapsen holhooja/t ja heille tulee käyttöoikeus tiliin.

Mutua: alaikäinen ei voi tehdä verkkopalvelusopimusta itse. Faktaa: Verkkopalvelutunnukset on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön. Sinä et ilmeisesti saa itsellesi verkkopalvelutunnuksia, kun luottotiedoissa on kupru.

• ap.

"Sinä et ilmeisesti saa itsellesi verkkopalvelutunnuksia, kun luottotiedoissa on kupru."

Ei vaan, minulla on kylläkin toisessa pankissa tili, jonne tulee säännöllisesti rahaa ja siellä verkkopankkitunnukset, mutta tässä pankissa, jossa lapsella on ollut tili jo vuosikausia, minulla itselläni ei ole verkkopankkitunnuksia.
        Itselläni on siellä ainoastaan varatili, jossa ei ole pitkään aikaan ollut rahaa kuin muutama kymppi. Tilille ei tule mistään rahaa kuukausittain, joten siitä ei ole myöskään voinut maksaa verkkopalvelumaksuja, koska ne olemattomat säästöt menisivät niihin maksuihin. Ei siis mitään järkeä.
        Lapsella on jo siis tili Osuuspankissa, jonka käyttöoikeus on yksin minulla. Halusinkin siis ensisijaisesti vain tietää saako siihen maksuttoman verkkopalvelusopimuksen.
        En ole halunnut vaihtaa lapsen tiliä toiseen pankkiin, kun haluaa kuulua Hippo-kerhoon, säästää Hippo-lippaaseen jne.
        Lapsen tiliä olisi kuitenkin mukava seurata jatkossa kotoa käsin tästä koneelta. Sinne saattaa tulla satunnaisesti rahaa esim. yhdeltä kummilta, sen lisäksi lippaan tyhjennyksestä ja olisi aina kiva tietää mikä summa lippaassa on ollut ja mikä on kulloinkin tilin saldo.
        Mitään kuukausittaista tiedotetta siitä ei ole kotiin tullut. Lipashan tyhjennetään nykyään itse, eikä rahoja pysty siinä samassa laskemaan.

Lapsen tilille kertyneitä rahoja on ajoittain käytetty sovitusti johonkin tiettyyn hankintaan.
        Olisi kiva olla rahojen kanssa aina tilanteen tasalla.
        Maalla asuvina (ja itselläni ei myöskään ole autoa) käytämme myös paljon nettipalveluja.
        Verkkopalvelu olisi kaikkein sujuvin, mutta pienistä säästöistä ei oikein kannata mitään kuukausittaisia maksuja maksaa.

• ap.
        ap. kirjoitti:

"Sinä et ilmeisesti saa itsellesi verkkopalvelutunnuksia, kun luottotiedoissa on kupru."

Ei vaan, minulla on kylläkin toisessa pankissa tili, jonne tulee säännöllisesti rahaa ja siellä verkkopankkitunnukset, mutta tässä pankissa, jossa lapsella on ollut tili jo vuosikausia, minulla itselläni ei ole verkkopankkitunnuksia.
        Itselläni on siellä ainoastaan varatili, jossa ei ole pitkään aikaan ollut rahaa kuin muutama kymppi. Tilille ei tule mistään rahaa kuukausittain, joten siitä ei ole myöskään voinut maksaa verkkopalvelumaksuja, koska ne olemattomat säästöt menisivät niihin maksuihin. Ei siis mitään järkeä.
        Lapsella on jo siis tili Osuuspankissa, jonka käyttöoikeus on yksin minulla. Halusinkin siis ensisijaisesti vain tietää saako siihen maksuttoman verkkopalvelusopimuksen.
        En ole halunnut vaihtaa lapsen tiliä toiseen pankkiin, kun haluaa kuulua Hippo-kerhoon, säästää Hippo-lippaaseen jne.
        Lapsen tiliä olisi kuitenkin mukava seurata jatkossa kotoa käsin tästä koneelta. Sinne saattaa tulla satunnaisesti rahaa esim. yhdeltä kummilta, sen lisäksi lippaan tyhjennyksestä ja olisi aina kiva tietää mikä summa lippaassa on ollut ja mikä on kulloinkin tilin saldo.
        Mitään kuukausittaista tiedotetta siitä ei ole kotiin tullut. Lipashan tyhjennetään nykyään itse, eikä rahoja pysty siinä samassa laskemaan.

Lapsen tilille kertyneitä rahoja on ajoittain käytetty sovitusti johonkin tiettyyn hankintaan.
        Maalla asuvina (ja itselläni ei myöskään ole autoa) käytämme myös paljon nettipalveluja.
        Verkkopalvelu olisi kaikkein sujuvin, mutta pienistä säästöistä ei oikein kannata mitään kuukausittaisia maksuja maksaa.

Edellistä vielä tarkentaen, siis lapsen tilillä ei tosiaankaan ole mitään suuria summia, enkä itse sitä käytä omien pankkiasioitteni hoitoon, vaan lapsi säästää sinne rahaa ja joskus sovitaan näistä rahoista otettavaksi johonkin tiettyyn asiaan.
        Itse en nimittäin missään rahassa kylve, ei myöskään lapsen isä (joka siis asuu kanssamme ja toisin kuin täällä on väitetty, niin hänen nimeään ei ole tähän mennessä tarvinnut yhteenkään pankkipaperiin missään tilanteessa, ei kuulemma myöskään mm. verkkopalvelun avaamiseen), joten aina ei ole ollut mahdollista meidänkään hankkia lapselle jotain tähdellistä.
        Tällainen tilanne oli esim. viime talvena, kun olimme molemmat laman takia työttöminä.

Verkkopalvelun kautta tämä tiedonkulku ym. vain hoituisi kaikkein helpoimmin ja vastaisi nykyaikaa (lähin pankki on meilläkin nykyään parinkymmenen kilsan päässä ja kohta kai katoaa sekin, kuten kaikki muutkin palvelut tässä pikku hiljaa).
        Nykyäänhän tuppaa muutenkin suurin osa asioista toimimaan itsepalveluna ja netin kautta, miksei siis myös nämä lasten tiliasiat.

Omaa käyttötiliäni toisessa pankissa, verkkotunnuksineen, en kuitenkaan, syystä ja toisesta, halua nyt vaihtaa osuuspankin puolelle.
        Miehellä on tili ihan muussa pankissa.

• iopop
        ap. kirjoitti:

tiliote kerran kuukaudessa on maksuton.

• 15+8

Alaikäiseltä lapselta ei mene kuluja käyttötilistä, verkkopalvelutunnuksista/ electron kortista OP:ssa (vasta 26-vuotiaana alkaa mennä tiliin liitetystä verkkopalvelusta ja kortista palvelumaksu). Helpompaa huoltajille on kuitenkin, että jos lapselle avataan tili, niin siihen laitetaan laajat käyttöoikeudet, jolloin vanhemmat näkevät tilin tapahtumat ja tiedot omien verkkopalvelutunnusten kautta. Näin on ainakin meillä..

Verkkopalvelutunnukset ovat siis henkilökohtaiset, joten uskoisin, että monesti alaikäiselle lapselle avattaessa kysymys on siitä, että nuori on muuttamassa asumaan opiskelemaan, jolloin vuokranmaksu yms. kulujen hoito on helpompaa nuoren hoitaa omien tunnusten kautta. Uskoisin, että joskus ihan pienelle lapselle avataan verkkopalvelutunnukset, jos lapsella on esim. osakesalkku tms. omaisuutta omissa nimissä... en ole varma.

Se ei mielestäni onnistu, että lapsen verkkopalvelutunnusten ilmaisuuden vuoksi avaisi lapselle tilin ja tunnukset ja että vanhempi hallinnoisi sitä kautta omia tiliasioitaan. Eikä se sitä paitsi olisi kovin käytännöllistäkään kun eihän lapsen tunnuksilla vanhempi pääsisi hoitamaan henkilökohtaisia viranomaispalveluita (verokortit ja -ilmoitukset, työeläkeotteet, kelan hakemukset yms.)...

Nyt yhteys omaan pankkiin ja selität oman asiasi, niin eiköhän sieltä anneta paras vaihtoehto sulle tähän tilanteeseen.. ja jos lapselle avataan jotain palveluja, niin siihen tarvitaan sitten sen toisenkin huoltajan suostumus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe