Nenä murtui tappelussa

pinokkio123123

Heippa. Oon ajatellut jo vuosia mennä nenäleikkaukseen. Nenä on vino, se luultavasti murtui tappelussa nuorempana. Nyt olen yli 30 vuotta, ja suunnitelmissa ois vinon nenän suoristaminen ja nenänpään rustoja sais ottaa kans hieman pois, koska nenä on todella terävä.
Onko kellään kokemuksia tällaisesta leikkauksesta ja miten meni, sekä mihin kannattaa varautua?
Onko uusintaleikkaukset todennäköisiä?
Kliniikka 22 käynyt mielessä. Hinta jotain 6000 euroa.

16

6518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen vinonenä

      Minulla oli lapsena saatu murtuma ja rustovaurio nenässä ja siihen aikaan semmoisten takia ei lääkäriin menty-pumpulitukko nenään ja lumipallo nenän päälle-no olen yli 40v ja korjautin nenäni-sain siihen kela-korvaustakin hieman ja nenääni muotoiltiin sievemmäksi samalla.Hinta Mehiläisessä Tampereella hieman yli tuon 6000e. nenä oli viikon lastassa ja toisen viikon teipeissä..eka vuorokausi tukalin kun nokka oli tukossa-kipu hoitui hyvillä kipulääkkeillä.Turvotusta ,sellaista toispuoleista on vielä kun leikkauksesta aikaa 3,5kk.Puolen vuoden päästä jälkitarkastus ja vuoden päästä parhaimmillaan.Kaverit kyllä kehuvat uutta nenääni ja olen tyytyväinen itsekin!

      • Pinokkio234324

        No onneksi olkoon, kuullostaa hienolta :) Mulla murtui nenä tappelussa noin 15 vuotta sitten. Eikä sitä koskaan tutkittu, enkä siihen koskaan mitään huomiota ole kiinnittänyt jälkeenpäin, kunnes nyt 30:n kriisin kohdalla, alkoi vaivata. En tiedä sitten onko tuo rusto ihan normaalia tuossa nenän päässäkään, kun ihan piikkimäinen on, sekä sivuprofiili ihan outo toisesta kulmasta kuin toisesta. Kyllä siitä on ulkopuolisetkin joskus huomauttanut. Kotka ja pinokkio :) No mutta kyllä tuo leikkaus ois kohdallaan. Tuon leikkauksen jälkeen varmaan menee puoli vuotta ennenkuin se rusto siellä asettuu kohdalleen, näin olen lukenut.


      • Pinokkio23423

        Olen miettinyt tuota hintaa, eli jos saa lähetteen terveyskeskuksesta, esim. väliseinän vinous tms. (itselläni hieman tukkoisuutta koko ajan), niin voiko esim. mennä sen jälkeen vaikka tampereen mehiläiseen korjauttamaan nenän ja maksun hoitaa sairaanhoitopiiri tai vastaava. Nenänpään korjaus siinä samalla hoituisi, ja sen maksun suoritan itse. En kyllä ole varma onko mulla tuota väliseinän vinoutta. Tukkoisuus vaihtelee sieraimesta toiseen, eli jompikumpi sierain on aina tukossa, mutta lienee kuulemma normaalia, tokaisi lääkärini kerran.


      • mullakin vino välise
        Pinokkio23423 kirjoitti:

        Olen miettinyt tuota hintaa, eli jos saa lähetteen terveyskeskuksesta, esim. väliseinän vinous tms. (itselläni hieman tukkoisuutta koko ajan), niin voiko esim. mennä sen jälkeen vaikka tampereen mehiläiseen korjauttamaan nenän ja maksun hoitaa sairaanhoitopiiri tai vastaava. Nenänpään korjaus siinä samalla hoituisi, ja sen maksun suoritan itse. En kyllä ole varma onko mulla tuota väliseinän vinoutta. Tukkoisuus vaihtelee sieraimesta toiseen, eli jompikumpi sierain on aina tukossa, mutta lienee kuulemma normaalia, tokaisi lääkärini kerran.

        Onko muuten tuosta traumatapahtumasta mitään dokumenttia?
        Se, että saat ison Kela-korvauksen leikkauksesta, uskoisin, että leikkaavan lääkärin tulee se oikeasti todentaa, että kyseessä on ns. sairauden hoito. Siihen ei aina ole indikaatioita ja varsinkin väärinkäytösten vuoksi ovat aika tarkkoja. Pelkän kliinisen tutkimuksen perusteella lääkäri voi toki todeta sinulla olevan korvauksen vaativa haitta nenässäsi, mutta tämä asia ei ole ihan absoluuttista.
        Meillä monillahan on nenässä tukkoisuutta ja jopa hieman vino väliseinä. Yhteiskunta ei voi uskoa kaikkien pelkkiä puheita.
        Uskon kyllä, että jos sinulla on oikea trauman jälkitila nenässäsi, plastiikkakirurgi erottaa sen kliinisesti ja saat korvaukset.


      • Pinokkioooo
        mullakin vino välise kirjoitti:

        Onko muuten tuosta traumatapahtumasta mitään dokumenttia?
        Se, että saat ison Kela-korvauksen leikkauksesta, uskoisin, että leikkaavan lääkärin tulee se oikeasti todentaa, että kyseessä on ns. sairauden hoito. Siihen ei aina ole indikaatioita ja varsinkin väärinkäytösten vuoksi ovat aika tarkkoja. Pelkän kliinisen tutkimuksen perusteella lääkäri voi toki todeta sinulla olevan korvauksen vaativa haitta nenässäsi, mutta tämä asia ei ole ihan absoluuttista.
        Meillä monillahan on nenässä tukkoisuutta ja jopa hieman vino väliseinä. Yhteiskunta ei voi uskoa kaikkien pelkkiä puheita.
        Uskon kyllä, että jos sinulla on oikea trauman jälkitila nenässäsi, plastiikkakirurgi erottaa sen kliinisesti ja saat korvaukset.

        Voi ollakin dokumenttia, muistan kun armeijassa menin sitä näyttämään lääkärille, ja kysyin pitäisikö se korjata. Oli silloin turvoksissa ollut pari päivää. Ei sanonut juuta eikä jaata, vaikka nenä ihan vinossa. Se jäi sitten siihen. Sotilas-sairaalassa olin muistaakseni. Voi olla että merkintää löytyisi armeijan lääkärin dokumenteista. Elikkä voisi ehkä tullakin korvausta sittenkin? Olisi kyllä tervetullut.


      • täälläkin
        Pinokkioooo kirjoitti:

        Voi ollakin dokumenttia, muistan kun armeijassa menin sitä näyttämään lääkärille, ja kysyin pitäisikö se korjata. Oli silloin turvoksissa ollut pari päivää. Ei sanonut juuta eikä jaata, vaikka nenä ihan vinossa. Se jäi sitten siihen. Sotilas-sairaalassa olin muistaakseni. Voi olla että merkintää löytyisi armeijan lääkärin dokumenteista. Elikkä voisi ehkä tullakin korvausta sittenkin? Olisi kyllä tervetullut.

        mullakin on nenä murtunut, mutta se ei ole vino vaan siinä nenän selän keskellä on tommonen kyhmy, joka varsinkin sivuprofiilsta erottuu aika tökerösti. Tukkoitsuuttakin silloin tällöin ja tuommosta samanlaista, satunnaista, joskus toinen sierain tukossa ja joskus toinen.

        Mitä luulette, voiko toi murtuma olla sellainen että vaikka se ei olisi johtanut väliseinän vinouteen, niin silti vaikuttaa hengittämiseen? Ja lisäksi olen huomannut että lähes aina kun pää on kipeä niin myös nenä tulee kipeäksi ja sitä alkaa jomottamaan, juurikin tuosta kyhmyn kohdalta josta näkee että on murtunut.

        olen kuitenkin vasta 18v. ja mitä olen lukenut niin välttämättä näin nuorena ei kannata mennä leikkauseen, että esim. arvet saattavat olla näin nuorena vielä herkemmässä, tulisi helpommin ja saattaisi kasvaakin normaalia enempi jne. No tästä huolimatta olen ajatellut että tässä n. viiden vuoden sisällä menisin leikkaukseen, kun sen verran häiritsee tuo, kaikin puolin.


      • mullakin vino välise
        Pinokkioooo kirjoitti:

        Voi ollakin dokumenttia, muistan kun armeijassa menin sitä näyttämään lääkärille, ja kysyin pitäisikö se korjata. Oli silloin turvoksissa ollut pari päivää. Ei sanonut juuta eikä jaata, vaikka nenä ihan vinossa. Se jäi sitten siihen. Sotilas-sairaalassa olin muistaakseni. Voi olla että merkintää löytyisi armeijan lääkärin dokumenteista. Elikkä voisi ehkä tullakin korvausta sittenkin? Olisi kyllä tervetullut.

        Olen tuo edellinen kirjoittaja. Kyllä varmasti saat korvauksen, koska kyse on trauman hoidosta. Jos on vinoutunut niin kyllä plastiikkakirurgi näkee, että se on sellainen trauman jälkitila. Silloin se kuuluu tietenkin Kela-korvauksen piiriin. Yleensä samassa leikkauksessa voidaan parantaa myös sitä nenänpäätäsi, enkä usko, että eri osa-alueita ruvetaan erittelemään. Saat todennäköisesti tietyn prosentin takaisin koko leikkauksesta, eli ei niin, että maksat ikäänkuin nenänpään itse ja väliseinästä tulee korvauksia. Kirurgi arvioi kokonaisuuden ja tekee tarvittavan muutoksen ja päättää, onko kyseessä ollut vamman tai sairauden hoito.
        Uskoisin, että olet aika varma tapaus korvaukseen.


      • Manteli Manta
        täälläkin kirjoitti:

        mullakin on nenä murtunut, mutta se ei ole vino vaan siinä nenän selän keskellä on tommonen kyhmy, joka varsinkin sivuprofiilsta erottuu aika tökerösti. Tukkoitsuuttakin silloin tällöin ja tuommosta samanlaista, satunnaista, joskus toinen sierain tukossa ja joskus toinen.

        Mitä luulette, voiko toi murtuma olla sellainen että vaikka se ei olisi johtanut väliseinän vinouteen, niin silti vaikuttaa hengittämiseen? Ja lisäksi olen huomannut että lähes aina kun pää on kipeä niin myös nenä tulee kipeäksi ja sitä alkaa jomottamaan, juurikin tuosta kyhmyn kohdalta josta näkee että on murtunut.

        olen kuitenkin vasta 18v. ja mitä olen lukenut niin välttämättä näin nuorena ei kannata mennä leikkauseen, että esim. arvet saattavat olla näin nuorena vielä herkemmässä, tulisi helpommin ja saattaisi kasvaakin normaalia enempi jne. No tästä huolimatta olen ajatellut että tässä n. viiden vuoden sisällä menisin leikkaukseen, kun sen verran häiritsee tuo, kaikin puolin.

        Hei, nenärusto ja luu kasvavat puberteetissa ja koon kasvu loppuu pariinkymppiin mennessä. Nenä kasvaa kyllä periaatteessa tietenkin koko elämän, mutta parikymppiseksi mennessä nenän rakenne ja muodon kasvu on tavallaan täyttynyt. Nenän virhe voi olla ihan järkevää korjata jo nuoremmallakin iällä. Tietääkseni arpikasvun voimakkuus ei korreloi ikään, vaan arven kasvu on muulla tavalla yksilöllistä ja kudostyypistä riippuvaa. Eli nuoruus itsessään (jos ollaan esim. kaksikymppisiä tai sitä paremmalla puolella) ei ole erityinen kontraindikaatio nenäleikkaukselle. Päinvastoin, joskus voi olla viisaampaa ottaa härkää sarvista kiinni aikaisemmin kuin esim. odottaa kymmeniä vuosia.
        Voit käydä puhumassa plastiikkakirurgin, muutamankin luona, hän selvittää sinulle asiaa ja katsoo tarkemmin nenääsi ja voit jäädä miettimään.


      • Pinokkio123135
        mullakin vino välise kirjoitti:

        Olen tuo edellinen kirjoittaja. Kyllä varmasti saat korvauksen, koska kyse on trauman hoidosta. Jos on vinoutunut niin kyllä plastiikkakirurgi näkee, että se on sellainen trauman jälkitila. Silloin se kuuluu tietenkin Kela-korvauksen piiriin. Yleensä samassa leikkauksessa voidaan parantaa myös sitä nenänpäätäsi, enkä usko, että eri osa-alueita ruvetaan erittelemään. Saat todennäköisesti tietyn prosentin takaisin koko leikkauksesta, eli ei niin, että maksat ikäänkuin nenänpään itse ja väliseinästä tulee korvauksia. Kirurgi arvioi kokonaisuuden ja tekee tarvittavan muutoksen ja päättää, onko kyseessä ollut vamman tai sairauden hoito.
        Uskoisin, että olet aika varma tapaus korvaukseen.

        Kiitos paljon sulle. Tämä tietopaketti riittää. Kiitoksia.


    • nenä myös murtunut

      Itse aikoinani tiedustelin mahdollisia korvauksia ja vastaukseksi sain, että kela korvaa 10% leikkauksen hinnasta. Eli 6000 tuhannesta se olisi 600... tämä on ilmeisemmin väliseinän korjauksen hinta ja muuta ei korvata.

      • Pinokkio234246

        No eipä ole paljon, mutta parempi kuin ei mitään.


      • minä1234
        Pinokkio234246 kirjoitti:

        No eipä ole paljon, mutta parempi kuin ei mitään.

        Onhan se toki parempi, kuin ei mitään. Joko olet Pinokkio käynyt konsultaatiossa tai lääkärissä juttelemassa?


      • Pinokkio23421
        minä1234 kirjoitti:

        Onhan se toki parempi, kuin ei mitään. Joko olet Pinokkio käynyt konsultaatiossa tai lääkärissä juttelemassa?

        En vielä ole mennyt, mutta joka päivä on mielessä konsultaatio.


    • lääkäri69

      HV ei kannata turhaa menee rahaa

      • Katso_päiväystä

        Oletko joku hämäläinen "lääkäri" kun heräsit vasta reilu 8 vuotta myöhässä. Eiköhän aloittaja ole hoitanut homman silloin aikanaan.


      • Anonyymi
        Katso_päiväystä kirjoitti:

        Oletko joku hämäläinen "lääkäri" kun heräsit vasta reilu 8 vuotta myöhässä. Eiköhän aloittaja ole hoitanut homman silloin aikanaan.

        Ehei, homo sinä olet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe