Ihosarkoidoosi

MCNH

Moi,

Onko täällä ketään, joka sairastaisi ihosarkoidoosia tai sarkoidoosia ylipäänsä?

Itselläni todettiin äskettäin ihosarkoidoosi. Polvessa ja päänahassa on jo kauan ollut hilseilevät läiskät, joista sitten otettiin koepalat. Polven läiskä muistutti ihan psoria, mutta paljastui sitten koepalan perusteella sarkoidoosiksi. Molemmissa läiskissä oli granulomatoottinen tulehdus, joka siis luonteenomaista sarkoidoosille.

Nyt pelkään, että sarkoidoosi leviää myös muihin elimiin. Imusolmukkeissa on ollut kipua, lähinnä nivusissa ja soliskuopissa. Keuhkokuvat otettiin, mutta keuhkot onneksi puhtaat. Verikokeet normaalit, lasko aavistuksen koholla.

Kaipaisin kokemuksia muilta sarkoidoosia sairastavilta. Jos sairastat ihosarkoidoosia, oliko ihomuutokset vain taudin ensimmäinen oire, jonka jälkeen muita oireita alkoi esiintyä ?Vai jäikö ne ainoiksi merkeiksi taudista? Mitä lääkitystä käytät?

11

6089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anuliini10

Minun sarkkis alkoi,kun nivelkivut ja turvotus lähinnä nilkoissa ja polvissa alkoivat.Sitten seurasi kyhmyruusu säären etupuolella.Keuhkokuvat otettiin, joissa havaittiin turvotusta.Nyt odotan että pääsen keuhkopolille tarkempiin tutkimuksiin.Tällä hetkell, siis tänäänkin on oireita. Esim.pistää rintaa/painon tunne rinnan päällä,kumma "huimaus/sekavuus,tuntuu että lukeminen ja kirjoittaminen on hiukan hankalaa ja tämä ikuinen väsymys.Voisiko tähän aloittaa jonkun sarkoidoosiketjun,vai onko jossain jo sellainen?Olen kyllä lukenut vanhoja kirjoituksia täällä Suomi24:ssä.
      T.Anu

• MCNH

Itsekin olen lukenut vanhoja keskusteluja, mutta kaipaisin uutta keskustelua. Olisi tosiaan kiva, jos olisi joku foorumi, jossa voisi jakaa kokemuksia tästä taudista. Hengityselinliitto HELIn sivuilla on keskustelupalsta, mutta se on kovin hiljainen.

• Timo111111111

Facessa on sarcoidoosi tuki ryhmä johon itsekin kuulun

• tulehdus

hei.
      itsellä ollut 3v keuhko sarkoidoosi ja syönyt siihen kortisonia,nyt on tullut kämmeneen ja taipeisiin kamalaa ihottumaa,lähete on laitettu ihotauti lääkärille,muistuttaa prosia mutta luulen että on iho sarkoidoosi koska on muutenkin jo tulehduksia ympäri kehoa...no sen kuulee sitten kun käy lääkärillä

• suvi111

Moikka! Itselläni ollut puolisen vuotta ihosarkoidoosi kans, ja niinkin mukavassa paikkaa kuin kasvoilla. Hoitona kortisonitabletit ja -voide. Olis kiva tietää onko muita hoitokeinoja? Toi kortisoni kun ei oo sellainen lääke jota voi kauheen pitkiä aikoja syödä... Voiko ihosarkoidoosi levitä esim. keuhkoihin tai muualle? Tää sairaus on aika tuntematon mulle, ja tuntu olevan lääkärillekin kun siitä kaikenlaista kyselin niin ei oikein osannu vastata.

• Anonyymi

Löysin tämän keskustelu palstan vasta nyt. Mulla on aivan sama kuin sulla! Jos vielä luet näitä keskystelisin mielellään lisää

• Paljon oireilua

Itselläni sarkoidoosi alkoi iholla ,pää kesii koko ajan ohutnanka lähtee kynsien alle pesunkin jälkeen ,myöskin kummallinen haju koko iholla myöskin silmät alkoi turpoa erikoisesti luomet nämä alkoi 2010.ja jatkuvat edelleen.
      2012 keväällä alkoi mieletön yskä ,kesällä sain kortisoonia helpotti heti, kun lääke loppui yskä alkoi uudestaan (erik.yöllä yskitti koko ajan) mutta myös päivällä vaikkakin vähemmin2013 todettiin silmissä
      sarkoidoosi hoitoa olen saanut Tammikuusta lähtien ja jatkuu.
      Keuhkojen varjoaine kuvissa todettiin paljon turvonneita imusolmukkeita/suurentunut perna 2012myöskin jaloissa säärien
      etuosissa isot värilliset läiskät,lihaksissa ja nivelissä kipuja jatkuvasti
      munuaisetkin kuormittuneet maitotuotteet karsittu0,5l päivässä
      Tällaisia oireita Sarkoidoosissa ym.

• -Eerika-

Minulla todettiin muutama viikko sitten ihosarkkis ja just sain ACE verikokeen tulokset jotka oli ok (35), ainakin hoitajan mukaan. Pyysin saada keskustella jossain vaiheessa myös lääkärin kanssa, koska paljon kysymyksiä mielessä, että jos ja kun ja minkälaisia oireita tässä sitten odotellaan ja missä tapauksessa kandee hakeutua hoitoon ja onko kuin suuri mahdollisuus että sarkkis leviää, myöskään minä en ole tähän leviämiseen saanut mistään vastauksia. Olen useasti väsynyt ja vasta sekaisin joka aamu..niin, väsymys kuuluu taudin kuvaan mutta mitäs muuta?? Ilmeisesti sarkkis ei ole "aktiivinen" veressä, koska ace oli normaali, näin ainakin ymmärsin kun tuolta ympäri nettiä luin.

Jospa joskus vastauksia saisi. Olkaa ihmiset aktiivisia ja keskustelkaa. Opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi ja joitain kommenteja olen saanut opettajilta, mutta todella vähän kokemuksia/tietoa kellään oikein on.

Tsemppiä!!

• Mami55

Olen saanut ihosarkoidoosi diagnoosin jo 12v. sitten.........kovasti on kehitys mennyt eteenpäin......aikoinaan todettiin vain tauti hyvänlaiseksi ja neuvottiin kestämään oireet ja pyytämään sairaslomaa kun oikein väsyy.....
      Hankalintahan on ollut ne kipeät ihottumat ja nivelkivut sekä ikuinen väsyminen.
      Alkuun hoidettiin tulehduskipulääkkeellä ja kortisonikuureilla. Nyt meni hoito uusiksi kun Marevanin kanssa ei syödä tulehduskipulääkkeitä.
      Olen uudelleen tutkittavana ja odotan löytyisikö apua tuohon ikuiseen imusolmukkeiden suurenemiseen.

• dsdasdsads

Nuo on yleisiä ongelmia HIV:n yhteydessä, kannattais käydä testauttamassa....

• sarkkisko

Millä kokeilla esim ihosarkoidoosi todetaan ?
      Erilaisten omituisten vaikeitten olotilojeni syytä ei löydy.
      On tullut paljon sydänoireitakin.
      Monien lääkärikäyntien jälkeen ei löydy syytä oikein mihinkään.

Olen ihmetellyt onko kyynärpäissäni psori, mutta se taitaa olla ihosarkoidoosi.
      Kertokaa ja kirjoittakaa tästä sairaudesta, jos kokemusta/tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe