Luomen poist`?

Moi. :)
Olen 15 vuotias poika ja haluaisin poistaa luomen se on halkaisijaltaa 4-6mm ja kohollaan joku 3mm en ole mittaillut :P ja haluaisin poistaa se todella paljon, koska se on kulmakarvojen välissä. :(..niin mikä olis paras vaihtoehto?..
Kiitos jos vastaatte.. ja tarkoitus olisi, että siihen jäisi mahdollisimman pieni jälki eli arpi tai joku muu.
Ja jos tiedätte ja on kokeumsta niin mistä saisi varattua ajan ja missä se olisi paras tehdä.
Asun siis Helsingissä.

21

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beauty spot

      Minulla on samantyyppinen liian koholla oleva Marilyn-"kauneuspilkku" lähellä suuta. Se on liian iso ja haluan sen ottaa pois.
      Olen menossa poistattamaan sen. Kysyin vaihtoehtoja ja plastiikkakirurgini sanoi, että tämän kokoiselle luomelle näin näkyvässä paikassa parempi saattaisi olla laserpoisto kuin kirurgin veitsi.
      Eli olen menossa Klinikka 22:lle laserpoistoon. Poiston jälkeen kohdassa on jonkin aikaa pieni syvänne, se sitten täyttyy, ja on kuulemma ehdottomasti pienempi arpihaitta kuin veitsellä tehty luomenpoisto. Sen jälkeen kohtaan sivellään antibioottivoidetta.
      Laserpoisto ei pitäisi olla kovin hintava, muutamia satoja euroja. En ole vielä tarkistanut, sillä en ole vielä päättänyt milloin ajan varaan.

      • r4ndomes33

        Kun kattelin joskus näitä foorumeja niin oli sellanen, että laaserin jälkeen siihen saattaa muodostua uusi luomi samanlainen..., Mutta kirugisella veitsellä pienemmällä todennäköisyydellä... ja jotkut sanoo, että laaserista jaa isompi jälki kuin kirurgisesta..


    • isoluomi

      Voin sanoa, että jos kirurgisen poiston tekee taitavasti ja ammattimaisesti, niin jälki on todella hyvää. Ja itse olen kyllä kuullut, että koholuomiin leikkaaminen olisi yleensä suositeltavampi vaihtoehto (ilmeisesti just sen takia, ettei luomi myöhemmin kasvaisi takaisin), mutta on siihen varmaan poikkeuksiakin olemassa, asiantunteva plastiikkakirurgi osaa sen sanoa.

      Mutta kun kysymyksessä on vielä pinta-alaltaan aika suurehko luomi, niin siististi ommeltu arpi myös paranee nopeammin kuin "kuoppa", jonka täytyy hitaasti kasvaa täyteen ihokudosta. Ja jos luomi on halkaisijaltaan melkein puolisenttinen, niin kraaterista tulisi sen perusteella melko suuri, eli todennäköisesti siihen jäisi pysyvästi jonkinlainen pieni kuoppa, syvennys tai vaaleampi kohta. Kirurgisesta toimenpiteestä sen sijaan voi jäädä ohut "viilto", luomen koosta riippuen 5-10 mm pitkä, mutta se saattaa olla kuoppaa huomaamattomampi. Kumpi sitten on lopputuloksen kannalta kivempi, niin sehän on loppujen lopuksi makukysymys.

      Joka tapauksessa koska olet vielä suht nuori, niin sulla iho uusiutuu varmaan kummassakin tapauksessa tosi hyvin, ja arpea kannattaa vielä jälkeenpäin rasvailla jollain kosteusvoiteella, mikä nopeuttaa paranemista. Mutta mitä nuorempana luomen poistattaa, sitä paremmin se paranee, eli ei kannata jäädä epäröimään, jos tuntuu, että haluat siitä eroon :)

      Multa iteltäni leikattiin veistä käyttäen samankokoinen koholuomi poskesta, ja jälki parani jo kahdessa viikossa tosi hyväksi. Nyt paikalla on enää vain pieni viiva, joka luultavasti ajan kanssa häviää sekin lähes täydellisesti näkymättömiin. En kuitenkaan ole kovinkaan huolissani häviääkö se vai ei, se ei häiritse mua ja on joka tapauksessa tuhat kertaa kivempi kuin mitä luomi oli.

      • beauty spot

        Kiitos tiedosta, kysynkin plastiikkakirurgilta tarkemmin, että kumpi olisi paras tekniikka. Mun Marilyn-luomi on nimittäin koholla ja reilusti yli puoli senttiä leveä, erittäin koholla eli ei mikään pieni luomi enää.


      • valmiko

        Ja muuten voisitkos laittaa, että missä poistit jos Helsingin lähettyvillä? :P etkai missää terveydenhoito asemassa :D


      • asdfffääf
        valmiko kirjoitti:

        Ja muuten voisitkos laittaa, että missä poistit jos Helsingin lähettyvillä? :P etkai missää terveydenhoito asemassa :D

        kumpi nyt on parempi keino laseri vai kirurgia. minullakin on koholla oleva luomi otsassa.

        Jos leikkaa kirurgisesti niin eikö siihen jää semmoinen punainen läiskä, jos siihen vielä jotain tikkejäkin ommellaan. kauan kestää, että iho tasoittuu, ei olisi kivaa kävellä viikkoja laastari naamassa tai otsa punaisena kiiluen.


      • beauty spot
        valmiko kirjoitti:

        Ja muuten voisitkos laittaa, että missä poistit jos Helsingin lähettyvillä? :P etkai missää terveydenhoito asemassa :D

        Meinaan mennä Klinikka 22:een poistamaan luomen.


      • isoluomi
        asdfffääf kirjoitti:

        kumpi nyt on parempi keino laseri vai kirurgia. minullakin on koholla oleva luomi otsassa.

        Jos leikkaa kirurgisesti niin eikö siihen jää semmoinen punainen läiskä, jos siihen vielä jotain tikkejäkin ommellaan. kauan kestää, että iho tasoittuu, ei olisi kivaa kävellä viikkoja laastari naamassa tai otsa punaisena kiiluen.

        Kirurgisesta leikkauksesta nimenomaan ei jää mitään läiskää. Jälki, joka siitä jää, on paremminkin pieni viilto, joka paranee yllättävänkin nopeasti.

        Tikit on itsestään sulavia ja ne ommellaan tavallaan ihon sisään, niin että ne ei jää näkyviin. Luulen että se on kasvojen alueella yleinen käytäntö.

        Haavan päällä pidetään ensimmäiset pari vuorokautta sellaista hengittävää ihoteippiä (lääkäri tietysti antaa tästä tapauskohtaisesti ohjeet).. Mutta kokonaisuudessaan ei kestä kuin viikon verran, että leikkausjälki on jo ummessa ja punoitus alkaa hävitä, jos paraneminen sujuu odotusten mukaan.

        Ja mulla ei se leikkauskohdan ympäristö punoittanut yhtään, ainut mikä vähän punersi, oli viiltojälki itsessään. Mutta jos se ei pääse tulehtumaan, niin se ei kovin punaisena loista missään vaiheessa, ja väri tasoittuu koko ajan paranemisen myötä.


      • isoluomi
        beauty spot kirjoitti:

        Meinaan mennä Klinikka 22:een poistamaan luomen.

        Taisit kysyä multa tossa aiemmin siitä, missä poistin luomen (heh, tajusin vasta nyt) mutta ei se kuitenkaan ollut Helsingin seudulla, eli en osaisi sieltä mitään suositella, ja nythän ootkin jo päättänyt oman paikkasi :) Mutta yksityinen lääkäriasema se kuitenkin oli. Olin kyllä käynyt näyttämässä luomea terveyskeskuksessakin, mut siellä ei olisi edes suostuttu tekemään poistoa kasvojen alueelta, koska luomi ei ollut mitenkään pahanlaatuinen. Oon kyllä kuullut, että joissain tapauksissa terveyskeskuksessa voidaan poistaa kasvoista, mutta jäljestä ei tosiaan ole takuita.


    • luometar

      Minulla on taipumusta luomien syntyyn ja olen poistattanut vuosien varrella luomia laserilla ja veitsellä. Laserilla toimeenpiteen teki sama kirurgi joka nyt toimii Klinikka 22:ssa (aiemmin heillä oli paikka jonka nimi taisi olla Ars Medicina Iso Roballa). Kaikki veitsellä leikatut luomet ovat parantuneet kauniisti kapeasta punoittavasta viivasta näkymättömiin, mutta laserilla poistetut näkyvät nyt monen vuoden jälkeen vielä vaaleina palloina iholla. Eli ensin ne olivat punasia halkaisijaltaan lähes sentin vähän montulla olevia ympyröitä (riippuu luonnollisesti luomen koosta) ja nyt vaikka iho onkin samassa tasossa, ne erottuvat vitivalkoisina eivätkä esim aurinkoa ottaessa rusketu muun ihon tavoin. Varsinkaan keskelle otsaa en tälläistä "tatuointia" ottaisi.

      Suosittelen siis veistä ja plastiikkakirurgia, joka osaa tehdä nätimmät arvet kuin tavallinen. Suosittelen Pia Lehtiniemeä Bulevardin erikoislääkäreillä tai Eeva Siitaria Eiran sairaalassa. Myös Minna Rautio on taitava, en ole varma onko hän vielä Bulevardin erikoislääkäreillä.

      • beauty spot

        Minulla on vielä auki, että kummalla tavalla tehdään. Olen ajatellut laseria, mutta voi olla, että sitten otetaankin veitsellä. Siis en oikein ole päättänyt vielä, mutta mietiskelen tässä...
        Plastiikkakirurgini sanoi, että tekniikoissa on puolensa ja puolensa.


      • yx äiti
        beauty spot kirjoitti:

        Minulla on vielä auki, että kummalla tavalla tehdään. Olen ajatellut laseria, mutta voi olla, että sitten otetaankin veitsellä. Siis en oikein ole päättänyt vielä, mutta mietiskelen tässä...
        Plastiikkakirurgini sanoi, että tekniikoissa on puolensa ja puolensa.

        Minulta poistettiin aika iso luomi ohimon luota terveyskeskuksessa muutama vuosi sitten. Terveyskeskus oli tutkituttanut luomen vielä, ettei siinä ollut mitään syöpään viittaavaa. Hienosti hoidettiin ja terveyskeskusmaksulla.
        - Teini-ikäisellä pojallani oli myös niskan yläosassa takaraivossa melko iso luomi ja hänkin sai sen hienosti poistatettua meidän terveyskeskuksessa. Joten suosittelen kyllä ihan ottamaan ensin yhteyttä omaan terveyskeskukseen.


      • onnella osua
        yx äiti kirjoitti:

        Minulta poistettiin aika iso luomi ohimon luota terveyskeskuksessa muutama vuosi sitten. Terveyskeskus oli tutkituttanut luomen vielä, ettei siinä ollut mitään syöpään viittaavaa. Hienosti hoidettiin ja terveyskeskusmaksulla.
        - Teini-ikäisellä pojallani oli myös niskan yläosassa takaraivossa melko iso luomi ja hänkin sai sen hienosti poistatettua meidän terveyskeskuksessa. Joten suosittelen kyllä ihan ottamaan ensin yhteyttä omaan terveyskeskukseen.

        kohdalle joku muukin kuin yleislääkäri, mutta aloittajan toiveena oli nimenomaan, ettei luomen paikalle jäisi näkyvää arpea. Jo syntyneen arven korjaus on vaikeampaa kuin alkuperäisen luomen poisto. Vähiten riskaabelia homma on taitavan plastiikkakirurgin käsissä.


      • isoluomi
        onnella osua kirjoitti:

        kohdalle joku muukin kuin yleislääkäri, mutta aloittajan toiveena oli nimenomaan, ettei luomen paikalle jäisi näkyvää arpea. Jo syntyneen arven korjaus on vaikeampaa kuin alkuperäisen luomen poisto. Vähiten riskaabelia homma on taitavan plastiikkakirurgin käsissä.

        Juuri näin, ja lisäksi niinkuin ylempänä olevaan viestiini jo kirjoitinkin, niin yleensä terveyskeskuksessa ei edes suostuta poistamaan luomea kasvoista, jos se ei näytä mitenkään vaaralliselta. Pelkästään kosmeettisista syistä siellä ei siis tehdä luomenpoistoja.

        Mutta jos ei ole varma, niin voihan sieltä käydä kysymässä, terveydenhoitajakin osaa kuitenkin antaa alustavan arvion, jos suunnittelee jonkun luomen poistamista. Nopeinta ja helpointa on silti kääntyä yksityisen puoleen, jos tietää, ettei halua näkyvää arpea.


    • Pallerot

      Mulla oli 3 isoa, kohollaan olevaa luomea kasvoissa - kaksi poskessa ja yksi otsassa. Luomet olivat todella isoja! Leikkautin kaikki luomeni terveyskeskuksessa Helsingissä ja jälki on todella hyvää, kukaan joka ei tiedä luomistani mitään, ei huomaa arpia tai leikkausjälkiä. Esim otsasta leikatessa lähes huomaamaton arpi menee "otsaryppylinjan" mukaisesti - ei huomaa mitään. Olen erittäin tyytyväinen julkiseen terveydenhuoltoon, jossa nämä hoidettiin. Leikkauksen jälkeen haavan päällä pidettiin n. 10 pv ihon väristä teippiä, ja sitten tikit poistettiin.

      • mä kävin eilen

        terveyskeskuksessa poistamassa ohimoltani koholuomen. Ihan tavallinen tk-lääkäri sen poisti. En vielä tiedä miten paranee, mutta toivon ettei jää kovinkaan näkyvää arpea.


    • VAstaan tähän ihan muuten vaan :P elikka kävin poistamassa sen ja sain sen tehtyä ilmaiseksi iho ja allergia sairaalassa viime kesänä ja onnistui se ihan hienosti arpi jäi tietenkin mutta sitä ei näy (aina).. lääkärit sanoivat, että arpi katoaa kokonaan n:2 vuoden sisällä.Sain leikkauksen tehtyä ilmaiseksi, koska heillä oli potilas joka oli juuri peruuttanut botoksi ajansa jonka hän oli myös maksanut.. Piti maksaa vain se joku ihme palvelu maksu joka oli 30e mutta ammatti taitoon verrattuna se ei ole mitään!!!!

      • Fakta

        Lähtökohtaisesti arvet ovat ikuisia ja ne eivät katoa, jos niitä joskus saa. Ihonsiirto taitaa olla ainut keino poistaa arpia, mutta niitä ei kai Suomessa tehdä. Aika paljon puppua kirurgitkin syöttävät arpien katoamisesta, mutta arpikudos ei katoa.


    • kikkomann

      Jalastani poistettiin luomi. Kaduttaa, koska jälki on pahempi kuin luomi oli. Olen nyt ajatellut ottaa siihen tatuoinnin..

    • Myös leikattu

      Itseltäni poistettiin kasvoista kaksi luomea leikkaamalla, toinen oli iso koholuomi aivan nenänpielessä ja toinen pienempi leuassa. Leikkauksesta on aikaa n. 6 vuotta, arpia ei huomaa enää lainkaan. Kävin Diacorissa pk-seudulla, leikkaaja oli plastiikkakirurgi.

      Teippejä ei tarvinnut pitää kuin muutaman päivän, maksimissaan viikon. Maksoi silloin joku 120 euroa, eii ei mielestäni ollut edes kallista.

    • Jannutka

      Mulla on luomi keskellä otsaa ja oon 12

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe