Oletko saanut apua tai tukea?

kuunteleva_kirkko

Kun täälläkin koko ajan kehotetaan kirkkoa toimimaan aktiivisemmin ja tehokkaammin, niin ainakin minua kiinnostaisi tietää, oletko joskus saanut kirkolta apua tai tukea? Jos olet, niin millaista? Oliko apu riittävää? Tulitko kohdatuksi ja nähdyksi?
Mitä olisit toivonut tehtävän toisin?

Pauliina, diakoni

30

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön tarina

Elettiin 90-luvun alkupuolta. Talous perheessämme oli aivan kuralla, pieni vauvaikäinen esikoisemme uhkasi jo jäädä ilman päivittäistä ruoka-annostaan. Velkaa oli kertynyt niin paljon, että rahat eivät yksinkertaiseti riittäneet. Hätä oli suuri. Itkin ja valvoin yökausia, rukoilin Jumalalta apua, että Hän jotenkin auttaisi tilanteen yli juuri lapsen vuoksi.

Nöyränä ja erittäin häpeissäni menin paikallisen sos.toimiston luukulle. Virkailija laski tuloni ja pakolliset menomme ja tuli siihen tulokseen ettei voi auttaa. Lainan määriä ei oteta huomioon. Hän suositteli minua soittamaan seurakuntaan, josta olisi mahdollista saada vähintäänkin henkistä tukea ja apua, mutta mahdollisesti myöskin taloudellista apua.

Soitin sitten seurakunnan päivystävälle kriisityöntekijälle. Itkin puhelimessa ja selitin tilannetta. Langan toisessa päässä ollut mieshenkilö ei osannut sanoa mitään. "Aha, voi-voi, mitenkäs olet ajatellut selvitä tästä eteenpäin, oletpa kovin surullinen, voisitko soittaa uudestaan joku toinen kerta kun minulla alkaisi tilaisuus tässä seurakuntakodissa juuri?"
      Että sellaista apua sain =(
      Mutta uskoni ei horjunut, minulla on yhteys Jumalaan.

• nimetön kirjoittaja.

Elettiin 90-luvun alkupuolta. Talous perheessämme oli aivan kuralla, pieni vauvaikäinen esikoisemme uhkasi jo jäädä ilman päivittäistä ruoka-annostaan. Velkaa oli kertynyt niin paljon, että rahat eivät yksinkertaiseti riittäneet. Hätä oli suuri. Itkin ja valvoin yökausia, rukoilin Jumalalta apua, että Hän jotenkin auttaisi tilanteen yli juuri lapsen vuoksi.

Nöyränä ja erittäin häpeissäni menin paikallisen sos.toimiston luukulle. Virkailija laski tuloni ja pakolliset menomme ja tuli siihen tulokseen ettei voi auttaa. Lainan määriä ei oteta huomioon. Hän suositteli minua soittamaan seurakuntaan, josta olisi mahdollista saada vähintäänkin henkistä tukea ja apua, mutta mahdollisesti myöskin taloudellista apua.

Soitin sitten seurakunnan päivystävälle kriisityöntekijälle. Itkin puhelimessa ja selitin tilannetta. Langan toisessa päässä ollut mieshenkilö ei osannut sanoa mitään. "Aha, voi-voi, mitenkäs olet ajatellut selvitä tästä eteenpäin, oletpa kovin surullinen, voisitko soittaa uudestaan joku toinen kerta kun minulla alkaisi tilaisuus tässä seurakuntakodissa juuri?"
      Että sellaista apua sain =(
      Mutta uskoni ei horjunut, minulla on yhteys Jumalaan.

• 9

Ilmeisesti juttelit kiireisen papin kanssa, hän olisi voinut tietysti neuvoa sinua diakoniatoimiston ajanvaraukseen tai päivystävälle henkilölle. Kyllä minä olen kirkosta taloudellista apua saanut kun olen sitä tarvinnut. Sen takiahan juuri kuntian sosiaalitoimistoista ihmisiä neuvotaan kirkon piiriin.

Luokkayhteiskunnan rakentamisen huumassa alettiin romuttaa huippu hyvää sosiaaliturvajärjestelmää, mutta ei kirkko ole kääntänyt ihmisten auttamiselle selkäänsä. Jos joku muuta väittää, niin joko valehtelee tai ei ole itse hakenut apua sieltä, jotka taloudellista apua kirkosta antavat. Ei kuntakaan jaa taloudellista apua mistä tahansa kunnan virastosta, vaan pitää kääntyä toimeentulotukea jakavan viranomaisen puoleen.

• enkä tosin ymmärrä miksi pitäisikään?

Miten taikausko ja sen levittäminen voi ketään auttaa? Tai no tarkemmin ajatellen se voi, mutta en ole kuninkaallinen enkä piispa, eikä minun moraalini muutenkaan oikein sietäisi hähänalaisten tai lahjattomien hyväksikäyttöä.

• Canis Lupus.

vain pakonsanelema veronkiskonnan ja vallankäytön kohde.

Kun jossakin ulkomailla sattuu jokin onnettomuus tms., niin kirkko on kyllä lahjoittamassa rahaa näihin kohteisiin aivan maailman ääriin. Mutta leipäjonoihin, asunnottomiin tai muihin köyhiin kotimaassa kirkko suhtautuu kylmän torjuvasti. -Samoin jos kotimaassa on sattuu onnettomuus tms., niin kirkolta ei heru rahallista apua, vaan sitä homolaista empatiaa kyllä, jota he kriisiavuksi kutsuvat.

" älkää rakentako temppeleitä tänne maanpäälle, vaan rakentakaa minun huoneeni sydämiinne "

Luterilainen kirkko on ollut jo perustamisestaan vallankäyttäjä ja jopa riistäjä, joka ei suinkaan ole puolustanut köyhiä ja sorrettuja, vaan tehnyt juuri päinvastoin. Kirkko on myötäillyt vallassaolevia nuoleskellen sekä porvareita että kommunisteja. Maailmassa ei ole juuri muualla kuin Suomessa valtionkirkkoja (kristillisiä) ja sen kyllä huomaa !

• häirikköuskis

Mikä lie motiivi . Vaikuttaa kirkon kanssa kilpailevan ei-kristillisen järjestön älyvapaalta vuodatukselta,

Kyllä, olen saanut tukea . En ole tarvinnut taloudellista tukea ,olen sen verran hyväosainen , mutta sitäkin voi seurakuntansa diakoniatoimistosta pyytää , ja kannattaa pyytää kun muut turvaverkot pettää.

Elämän surutilanteissa olen saanut henkistä tukea ja myös Kirkon perheneuvonta on tuttu. Osaltaan sen ansiosta perhe säilyi ehjänä kauan sitten kriisitilanteessa .

Lasten kerhot ja rippikoulut ovat olleet myös tätä kasvatusvastuun jakamista . Niistä on pelkkää hyvää sanottavaa . Myös lapsilla , joita ei siellä ole aivopesty uskovaisiksi , vaan annettu eväitä vastuulliseen ja toisetkin huomioon ottavaan elämään.

Kirkolle kiitollinen

• häirikköuskis
        häirikköuskis kirjoitti:

Mikä lie motiivi . Vaikuttaa kirkon kanssa kilpailevan ei-kristillisen järjestön älyvapaalta vuodatukselta,

Kyllä, olen saanut tukea . En ole tarvinnut taloudellista tukea ,olen sen verran hyväosainen , mutta sitäkin voi seurakuntansa diakoniatoimistosta pyytää , ja kannattaa pyytää kun muut turvaverkot pettää.

Elämän surutilanteissa olen saanut henkistä tukea ja myös Kirkon perheneuvonta on tuttu. Osaltaan sen ansiosta perhe säilyi ehjänä kauan sitten kriisitilanteessa .

Lasten kerhot ja rippikoulut ovat olleet myös tätä kasvatusvastuun jakamista . Niistä on pelkkää hyvää sanottavaa . Myös lapsilla , joita ei siellä ole aivopesty uskovaisiksi , vaan annettu eväitä vastuulliseen ja toisetkin huomioon ottavaan elämään.

Kirkolle kiitollinen

ei-kristillinen ei tarkoita tässä ateistista vaan epäkristillistä uskonnollista yhdyskuntaa.

Itse kukin voi arvata mitä niistä.

• 39

Kyllä olen saanut apua, niin henkisesti kuin kerran myös taloudellisestikin, kun oikein tiukka paikka tuli.

• Onko todella niin, että täälläkin koko ajan kehotetaan kirkkoa toimimaan aktiivisemmin ja tehokkaammin? Itse en juurikaan tuollaista ole havainnut vaikka hyvin aktiivisesti luenkin palstan kirjoituksia.

Omat kokemukseni kirkon tuesta ovat hyvin maallisia. Vanhempieni hautaustoimi hoidettiin asiallisesti. Mitään yliluonnollista aspektia ei tullut eteen paitsi pappien puheissa hautaansiunauksen yhteydessä.

• 25

oli 700 euroa. Oli kuulema poikkeuksellisen suuri apu, mutta poikkeuksellinen oli tilanteenikin. Ja yhteiskunta tietysti käänsi selkänsä - tottakai nykymallin mukaan - vaikka olinkin pienen lapsen yksinhuoltaja. Auttajana oli Kannelmäen seurakunta Helsingissä.

• Rehellinen N

Kirkko voisi olla ainakin rehellinen.
      Ei ole oikein että kirkko valehtelee herkkäuskoisille ihmisille jumala/jeesus satuja totena. Kirkon pitäisi ensiksi todistaa nämä sadut todeksi.

• samuli.sireeni

Eli näille rehellisille kirkko kelpaisi kyllä rahan anatajana, kun hätä iskee, mutta kirkon sanoman voisi haudata.

Jep. Niinhän se on varmaan suurelle osalle kirkon väkeä.

• Rehellisin

Todista sinä ne ensin epätosiksi!

Voisit olla ainakin sen verran fiksu, että et yritä syöttää omia satujasi toisille totena.

• 21
        samuli.sireeni kirjoitti:

Eli näille rehellisille kirkko kelpaisi kyllä rahan anatajana, kun hätä iskee, mutta kirkon sanoman voisi haudata.

Jep. Niinhän se on varmaan suurelle osalle kirkon väkeä.

Joo, kirkollisverosta on hirveä huuto tälläkin palstalla ja olen varma, että suurimmille huutajille kyllä kirkon antama raha kaikkein eniten kelpaisikin. En kuitenkaan usko heitä kirkon jäseniksi tai ihmettelen ainakin, mitä mollaajat siellä tekevät. Ei kirkko pakkosyötä kenellekään mitään, eikä väkisin pidä ketään jäsenyydessään. Painukoot hittoon sieltä kaikki, jotka eivät ole tyytyväisiä.

• skenaariota
        Rehellisin kirjoitti:

Todista sinä ne ensin epätosiksi!

Voisit olla ainakin sen verran fiksu, että et yritä syöttää omia satujasi toisille totena.

"Todista sinä ne ensin epätosiksi!"

Mitenkäs tämmöinen skenaario:

Olet tien varressa tarkoituksena päästä yli mutta kun se on moottiritie ja liikenne mahdottoman vilkasta, ei kerta kaikkiaan löydy väliä, josta uskaltaisi yrittää. Sitten siihen tulee paikalle henkilö neuvoamaan että sen kuin yli vaan, ihmeolento Kcörkxt järjestää asiat niin että ei käy kuinkaan. Sinä tietysti haluat jotakin vakuutta että niin tosiaan on ja vastaus on tämä: "Todista itse että Kcörkxt ei ole olemassa".

Mitäpäs sanot, vakuuttaako tuo sinut niin paljon että lähdet huolettomin mielin liikenteen sekaan?

• Kiitos!

kun koko muu yhteiskuntajärjestelmä petti. Elämäni kamalin tilanne, mutta sain tukea kirkosta, jonka avulla pystyin jatkamaan elämää taas tavalliseen tapaan. Tuo kokemus kyllä lähensi minua niin kirkkoon kuin uskontoonkin melkoisesti, enkä jättänyt siksi kirkossa käyntiä vain muutamaan kertaan.

• 25

Olen saanut jutella ja tuvan käyttööni. Apua oli, siitä kiittäen.

Olen kirkkoon kuulumaton ja uskonnoton.

• 25

Olen saanut jutella ja tuvan käyttööni. Apua oli, siitä kiittäen.

Olen kirkkoon kuulumaton ja uskonnoton.

• Sain apua netti papin keskustelussa,kun uskaltauduin kysymään ja sain vastauksen aika pian.Aika paljon on auttanut myös työttömyyden tullessa diakoni apu esimerkkinä retket ja yhdessäolo,kun yksin ei oikein jaksa tai pysty ryhmässä retkeilemään ja yksinäisyydessä voi ajatella aika synkkiäkin ajatuksia joista aina ei selviä yksin ja oletttavasti ei tarvitsekkaan jos jaksaa lähteä liikkeelle edes kerran vuodessa...siis vapaaehtoista toimintaa ..!

• 18

Ikävä kyllä vain monet kääntyvät kirkon puoleen tiukan paikan tullen, silloin kun menee hyvin, Jumala ja kirkko unohdetaan.

Mitenkähän paljon muuten kirkko on tuonut säästöä yhteiskunnalle esim. sillä, miten paljon vaikka päihdehuollon kustannuksia vähentävät ne tapaukset, kun ilman vuosien päihdekuntoutusta moni vapautuu päihteistä yhdessä ainoassa rukouksessa. Harmi vain kun Jumala ei ole sellainen kolikko-sisään-paina-nappia -automaatti, että joka rukouksella saataisiin aina kaikki mitä halutaan.

• 18 kirjoitti:

Ikävä kyllä vain monet kääntyvät kirkon puoleen tiukan paikan tullen, silloin kun menee hyvin, Jumala ja kirkko unohdetaan.

Mitenkähän paljon muuten kirkko on tuonut säästöä yhteiskunnalle esim. sillä, miten paljon vaikka päihdehuollon kustannuksia vähentävät ne tapaukset, kun ilman vuosien päihdekuntoutusta moni vapautuu päihteistä yhdessä ainoassa rukouksessa. Harmi vain kun Jumala ei ole sellainen kolikko-sisään-paina-nappia -automaatti, että joka rukouksella saataisiin aina kaikki mitä halutaan.

Kyllä on tullut tavattua sellaista kuin miksi mitään ei tapahdu,vaikka rukoilin. Papit vastaa näihin kyselyihin yleensä saaroissaan ja sieltä Raamatun sisältä löytyy vastaus useisiin kysymyksiin elämässä ja kuolemassa ja siltä väliltä!Minun on tunnustettava tietämättömyyteni joka asiaan ja ei tuo menoa ole häirinnyt ainakaan omaa muista en tiedä!

• yksi 50v mies

Pari vuotta sitten elämässäni oli vaikea vaihe. Silloinen ja nykyinen naisystäväni kokosi rukouspiirin, ja rukoili puolestani. Tämän jälkeen Jumala johdatti hänet/heidät ottamaan yhteyttä oikeaan diakonissaan. Diakonissa meilasi minulle, ja pyysi juttelemaan. Lupasin sitten käydäkin.

Ekan käynnin aikana juteltiin asioista ja elämästä. Minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että myös talodellinen apu olisi mahdollista - tämä tuli täytenä yllätyksenä. Varsinainen apu oli kuiten noin vuoden jatkuva keskukstelusuhde, joka kiinnitti minut kirkkoon.

Ai niin - se taloudellinen apuko? Sain tosiaan apua puolentoista kuukauden yhtiövastikkeeseen ja sitten toiseen tarkoitukseen 200 euroa, jonka tosin peruutin, koska en siihen tarkoitukseen tarvinnut enää taloudellista tukea.

Kirkon apu on enemmän kuin rahaa.

• Tannenbaum.

Hei Pauliina!

Kiitos kysymästä, meillä on kaksi kokemusta.

Eka on se, kun menimme seurkaunan järjestämään aviopari-viikonloppuun. Se oli TODELLA hyvä, se järjestettiin täällä Pohjois-Suomessa, Rokualla. Siellä oli muistaakseni mm. Hannu Vapaavuori, hän oli todella fiksu pappi.

Toinen tapaus.

Olen yhden kerran hakeutunut pyytämään kirkosta apua sielunhoidollisessa ja henkisessä mielessä. Se tapahtui silloin, kun jouduin omassa herätysliikkeessäni eli vanhoillislestadiolaisuudessa painostamisen ja ahdistelun kohteeksi. Kotiin tuli kolmen miehen delegaatio minua kuulustelemaan, pyytämättä noin vain. He toimivat niin uhkaavati ja ahdistavasti että lapsemme alkoivat itkeä peloissaan. Jouduimme käskemään heidät lähtemään pois. Sukulaiseni eristivät minut kanssamäymisestä, silloiset ystävät samoin. Minut erotettiin ja samoin puolisoni.

Tuntui että olin täysin yksin maailmassa.

Silloin soitin seurakuntaan ja sain sovituksi tapaamisen erään diakonin kanssa. Niin. hänellä oli sama ammattinimike kuin sinulla, Pauliina.

Menin juttelemaan hänen kanssaan ja kerorin tilanteeni. Sanoin että olen kauhuissani siitä mitä olen joutunut kokemaan. Ja sanoin että minulla ei ole samanlainen käsitys siitä että se kaikki olisi syntiä mistä lestadiolaiset minua syyttivät (mm. elokuvista ja siitä että meillä oli aika pieni perhe, syyttivät ehkäisyn käyttämisestä).

Mutta diakoni ei käsittänyt asiaa ollenkaan. Hän alkoi puhua minulle opettavaan sävyyn mitä synti hänen mielestään on. Hän sanoi että esimerkiksi meikkaaminen on syntiä.

Lähdin pois.

Kirkossa on fiksuja ihmisiä kuten liberaalit papit, ja tyhmiä kapeakatseisia fundametnalisteja. Se on oma kokemukseni.

• Tannenbaum

Lisään vielä että lähdin pois nolattuna ja kiusaantuneena että yleensä tulin apua hakemaan. Samaa kylmyyttä ja kovuutta, samaa fundanentalismia jota oli lestadiolaisuudessa, oli myös evl-seurakunnassa.

Menin kotiin ja luin Augsburgin tunnustuksen, Mietin muutaman vuoden, luin Lutheria ja Raamattua. Sitten keräsin rohkeuteni ja erosin kirkosta. Olen sen jälkeen sijoittanut kirkolliseveroa vastaavan summan lastensuojelujärjestöjen kautta köyhien maiden lasten auttamiseen ja kotimaiseen lapsityöhön. Enkä ole katunut.

• sillaisit
        Tannenbaum kirjoitti:

Lisään vielä että lähdin pois nolattuna ja kiusaantuneena että yleensä tulin apua hakemaan. Samaa kylmyyttä ja kovuutta, samaa fundanentalismia jota oli lestadiolaisuudessa, oli myös evl-seurakunnassa.

Menin kotiin ja luin Augsburgin tunnustuksen, Mietin muutaman vuoden, luin Lutheria ja Raamattua. Sitten keräsin rohkeuteni ja erosin kirkosta. Olen sen jälkeen sijoittanut kirkolliseveroa vastaavan summan lastensuojelujärjestöjen kautta köyhien maiden lasten auttamiseen ja kotimaiseen lapsityöhön. Enkä ole katunut.

joku keksii vielä jossain seurakunnassa, että se oli Jumalan tahto, ja että Jumala vaikuttaa sinussa. Siksi teet hyväntekeväisyystyötä. Minä uskon siihen, että aina eronneista etsitään "tukea" tavalla tai toisella, ja etenkin jos itse on pelkuri ja uskoo, vaikka eoäilee tai joutuu painostuksen kohteeksi.

Onnittelut joka tapauksessa!

• sillaisit
        Tannenbaum kirjoitti:

joku keksii vielä jossain seurakunnassa, että se oli Jumalan tahto, ja että Jumala vaikuttaa sinussa. Siksi teet hyväntekeväisyystyötä. Minä uskon siihen, että aina eronneista etsitään "tukea" tavalla tai toisella, ja etenkin jos itse on pelkuri ja uskoo, vaikka epäilee tai joutuu painostuksen kohteeksi.

Onnittelut joka tapauksessa!

• Kahdenlaisia kokemuksia. Pahoillani olen saamastasi kohtelusta diakonin vastaanotolla.

Toivon, että muistat (ja muutkin) sen, että kirkon apu ei millään tavalla ole sidoksissa kirkon jäsenyyteen. Diakoniatyö auttaa kaikkia apua tarvitsevia, ei meillä ikinä kysytä jäsentietoja saati sitten uskonnollista vakaumusta. Apua saavat myös monet kirkkoon kuulumattomat ja niin pitääkin.

Kertomalla omista kokemuksista myös avustuskäytäntöjä ja -tapoja voidaan kehittää.
        Kiitos vastauksista.

Pauliina, diakoni

• kenkri

Konkreettisimmin olen saanut apua avioliittomme alkutaipaleella srk:n avioparikurssista. Silloin opimme rakentavan keskustelun pelisäännöt, joita olemme nyt käyttäneet 30 vuotta. Koen tuon kurssin annin olleen merkittävän liitollemme. Vähemmän konkreettista, mutta tärkeää on myös se anti, jota saan jumalanpalveluksista ja raamattupiiristä. Saa olla Jumalan hoidossa ja tuntea kristittyjen yhteyttä. Toivon kirkon työntekijöille voimia jaksaa jakaa ilosanomaa ja olla rauhanrakentajina repivien erimielisyyksien keskellä. Hienoa on myös, että tällainen palsta on olemassa!

• Koska loppuu tämä kirkon iänikuinen mainostaminen? Tuolla oikeassa ylänurkassakin on se "Liity kirkkoon" -banneri. Pitäisi olla myöskin eroa kirkosta banneri, jotta tällä palstalla ei keskusteltaisi höpöjä!!

• On tänäänkin tullu esim. radion aamulähetys jossa keskustelu kirkosta ja sen kestävyydestä käydään hyvä ja huono asian tiimoilta pelkkänä ateistin kannanottoina ulkopuolisena kaikesta ja ei kuulu mihinkään periaattella" luinpa raamatun,mutta en kuulu kirkkoon ja uskominen on niin ja näin".Hyvää että keskutellaan ja samaa mieltä ei voi kaikki kaikesta olla,mutta tietäjiä näkyy kirkon ulkopuolellla olevan aika moisesti! On ainakin vellit ja puurot menneet sekaisin useissa keskusteluissa.Pitää pysyä totuudessa ja uskoa asioiden menevän oikein tapahtui mitä tapahtui tai sanoi...!!Kikon tilaisuudet on olleet kauniita ja rauhaisia joissa mieli on levollinen ja usko vahva,Diakoni työssä unohtuu monesti ruoka ja sen merkitys sielun ja ihan normaali eväs matkalla täällä maailman melskeessä jatkamaan eteenpäin niin uskossa kuin uskon horjuessakin miten vain...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2221
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1742
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1430
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1427
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1373
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      366
      1171
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      334
      1123
    Aihe