Gallup: Ikä ja hampaat

nonnostaja Pai

Kun olin lapsi, luulin että kaikille aikuisille jossakin vaiheessa laitetaan hammasproteesit. Omilla vanhemmillani ne oli jo nuorena. Nyt olen huomannut, ettei välttämättä niin olekaan. Omatkin hampaat on viisaudenhampaita lukuunottamatta vielä tallessa, raskaasti paikattuina kuitenkin kun en nuorena älynnyt hoitaa. Ajattelinkin kysellä, minkä ikäisillä on minkäkin verran omia hampaita vielä suussa, ja onko lisäksi osaproteeseja, siltoja, implantteja tms. korvikkeita. Eli, kerro ikä, omien hampaiden määrä ja jos tiedän niin paljonko on kokonaan ehjiä jäljellä.

Omat tietoni: ikä 47, hampaita 28, kokonaan ehjiä ihan muutama vain.

16

2729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuuuuuuh

Samaa havaintoa olen minäkin tehnyt. Omalla ikäluokallani on todennäköisesti paljon paikattuja hampaita, jos omia on vielä jäljellä. Itselläni on paikattu paljon hampaita alaluokilla koulussa. Sen jälkeen ei juurikaan ole reikiä ollut, paitsi tänä keväänä 1, joten kyllä se omahoito on tärkeintä. Omien lasteni hampaat olen hoitanut hyvin ja heillä ei vielä kummallakaan ole yhtään paikattua hammasta. Toinen on jo 15 ja toinen 10.
      Mutta oma ikäni on 44, omia hampaita 28, joista kokonaan ehjiä 16.

• Jeps321

Ikä 21, kaikki hampaat tallellella, reikiä ei ole koskaan ollut eivätkä viisaudenhampaat ole puhjenneet :)

• bebbe1

Ikä 44v hampaita 29 ja ylhäällä sekä alhaalla 3 kpl taaimmaisia paikattu.

Extrana vielä, että käyn oikomishoidossa nyt 6 kk takana ja n.6 kk edessäpäin. Sen jälkeen voin vihdoinkin
        hymyillä häpeilemättä.

• hhh,,

hampaita 28, kokonaan ehjiä 16, kaikki takahampaat paikattu moneen kertaan. Olen 46 vuotias. Omassa lapsuudesssani ei vielä ollut mitään ksylitolituotteita. Jos olisi ollut, eikä mäyskytetty niitä sokerisia purukumeja, niin tilanne olisi varmaan paljon parempi. Harmittaa myös, että ennen vanhaan hammaslääkärit porasi hirveän isot onkalot, joten hampaista ei jäänyt paljon jäljelle. Nyt kun vielä on tuo purentaongelma, niin vähän vähältä murenee loputkin.

• vuoksi!

Tässä on nyt pääosin kehuttu hienoa hammaskalustoa, joten pistetäänpä vähän vertailupohjaa toisesta päästä.

Ikää minulla on 63 vuotta. Olin aivan pieni lapsi kun muistan miten isällä oli muutama huono hammas suussa jo nuorena ja hankki sitten kokoproteesit. Melko pian sen jälkeen myös äidille tuli kokoproteesit. Siksi en välittänyt kovin innokkaasti pestä hampaitani kun ajattelin että tekohampaat tulee kuitenkin jo varhain. Kun vielä en päässyt terveyskeskuksen hammashoitoon ja kaikki piti maksaa itse, hammashoitoon menin vain silloin kun oli jotain vaivaa. Tällä hetkellä hampaita on jäljellä 18 ja yksi todennäköisesti poistetaan loppukuusta koska kruunusta on jäljellä vain pieni kulma. Sen jälkeen ylhäällä on jäljellä enää 5 hammasta eikä nekään enää kovin hyvässä kunnossa (toinen kulmahammaskin puuttuu), joten kokoproteesi ylös taitaa olla tulossa talven aikana.

Jokunen vuosi sitten hampaat hajosivat vauhdilla ja ientulehdus oli pahana. Sitten innostuin käyttämään hammasväliharjaa ja tulehdukset parani. Hampaiden kunto oli kuitenkin jo huonontunut ja niitä oli paikattu runsaasti, joten ne hajoavat yksi kerrallaan. Hammas tai pari on jouduttu poistamaan vuosittain.

• &/%%¤#

47-v nainen, hampaita 32 (siis kaikki viisurit suussa) 4 pientä amalgaamipaikkaa. Hampaat paikattu n 10-vuotiaana sen jälkeen ei ole paikattu. Olen ikäni asunut fluori-alueella,siis täällä fluoria on luonnostaan juomavedessä, olisiko siinä syy ?

• Vielä puree

Missä tuollainen fluorialue on? Voisi kyllä tosiaan vaikuttaa! Onneksi olkoon sulle hampaistasi :) Pitäisköhän muuttaa sinne fluorialueelle.

Oma tilanne: ikä 42, hampaat suussa paitsi viisurit, ja paljon on paikattua en tiedä tarkkaan kuinka monta ehjää, mutta enempi vissiin niitä paikattuja. Aika tyypilliset 60 luvulla syntyneen hampaat luulen.

• hammaspeikko!

Ikä 28 vuotta ja omat hampaat luojan kiitos! Tosin kaikissa hampaissa taitaa olla paikka paitsi alaetuhampaissa =/ Ja viisurit on kaikki suussa ja ne ehjiä. Kaksi takahammasta poistettu ja yhden kolon paikalla on viisuri.
      Meillä lapsena ei välitetty hammashygieniasta ja on ollut aikuisenakin hankalaa opetella uudet tavat. Pidän hampaitani kuitenkin suht kauniina ja vaaleina ja kehtaan hymyillä =) Toistaiseksi.. Lapsille olen yrittänyt opettaa hyvät tavat suunhoitoon!
      Meillä isällä joka 55 vuotta on hammasimplantit ja äidillä 50 omat hampaat ja ihan siistit, tosin niissäkin paikkoja.

• Puula

31 nykyistä hammasta laskeskelin, vain yksi vedetty ja neljässä hampaassa on paikkaus.
      Se pois vedetty oli parissa vuodessa pahoin reikiintynyt väliaikais-paikkauksen hoitamatta jätön vuoksi. Hampilääkäri pelko vaivasi silloin...
      Ehjät hampaat: 31 - 4 - 1 = 26 kpl. Kaikki viisaudenhampaat ehjiä ja hyvin voivia.

Miekkonen 22 v. Nimimerkki "Puula" tulee Puulavedestä, jonka rannalla kotitönö :-)

• vääristynyt galluppi

Tuossa iässä pitääkin vielä olla kaikki hampaat tallella ja hyvin suurella todennäköisyydelä ei ole vielä paikattukaan koskaan jos on viitsinyt hoitaa kunnolla hampaitaan.

• Nti L.
        vääristynyt galluppi kirjoitti:

Tuossa iässä pitääkin vielä olla kaikki hampaat tallella ja hyvin suurella todennäköisyydelä ei ole vielä paikattukaan koskaan jos on viitsinyt hoitaa kunnolla hampaitaan.

Mulla ikää 39v ja pienestä pitäen paljon paikatut hampaat. Hampaita suussa jäljellä 23, tilalla kolme siltaa ja viimeisimmän poistetun kohdalla aukko. Juurihoidettuja 8 tai 9 ja kruunutettuja siltahampaiden lisäksi taitaa olla 4 tai 5. Paikattuja onkin sitten lähes kaikki loput. En tiedä onko enää ainuttakaan paikkaamatonta eli täysin ehjää.

• Anskumar
        Nti L. kirjoitti:

Mulla ikää 39v ja pienestä pitäen paljon paikatut hampaat. Hampaita suussa jäljellä 23, tilalla kolme siltaa ja viimeisimmän poistetun kohdalla aukko. Juurihoidettuja 8 tai 9 ja kruunutettuja siltahampaiden lisäksi taitaa olla 4 tai 5. Paikattuja onkin sitten lähes kaikki loput. En tiedä onko enää ainuttakaan paikkaamatonta eli täysin ehjää.

Olen 48-vuotias. Erilaisia osaproteeseja ollut ensin ylhäällä ja sitten alhaallakin jo 15 vuotta. Ollut akryylisiä ja rankoja. Nyt tarkoitus lähitulevaisuudessa laittaa ylös kokoproteesi. Omia on ylhäällä jäljellä 7 ja alhaalla 10.

• Harmi, että näin
        Anskumar kirjoitti:

Olen 48-vuotias. Erilaisia osaproteeseja ollut ensin ylhäällä ja sitten alhaallakin jo 15 vuotta. Ollut akryylisiä ja rankoja. Nyt tarkoitus lähitulevaisuudessa laittaa ylös kokoproteesi. Omia on ylhäällä jäljellä 7 ja alhaalla 10.

Ikää 36, omia hampaita 29, yksi implantti. Täysin ehjiä 10, loput enemmän tai vähemmän paikattuja. Reiät minulla tulivat ikävuosina 10-13, sen jälkeen ei ole juuri tarvinnut paikkailla, paikkojen uusimista sen sijaan riittää. Takana myös tapaturma, jossa lohkesi monta hammasta. Lapsena hampaiden hoito oli omalla vastuulla ja tulokset sen mukaiset. Omilla lapsillani terveet hampaat ja pysyvät myös, mikäli on minusta kiinni.

• Jen37
        Harmi, että näin kirjoitti:

Ikää 36, omia hampaita 29, yksi implantti. Täysin ehjiä 10, loput enemmän tai vähemmän paikattuja. Reiät minulla tulivat ikävuosina 10-13, sen jälkeen ei ole juuri tarvinnut paikkailla, paikkojen uusimista sen sijaan riittää. Takana myös tapaturma, jossa lohkesi monta hammasta. Lapsena hampaiden hoito oli omalla vastuulla ja tulokset sen mukaiset. Omilla lapsillani terveet hampaat ja pysyvät myös, mikäli on minusta kiinni.

Tänään tunti porailtu terkkarin hammashoitolassa... :( Ikää 37 ja 27 hammasta suussa. Nyt kuitenkin tuli tänään sitten lähete suukirurgille kahden huonon juurihoidetun hampaan tai lähes vain juuren poistoon. :(( Ja tilalle tehdään irrallinen rankaproteesi! Ei kuulemma terkkarissa tehdä muuta ja implanttien takia pitää mennä yksityiselle. No sitä pitää sitten harkita myöhemmin... Juurihoidettuja kautta aikojen yhteensä 9, joista 1 jo poistettu ja 2 lähtee siis pian, eli 6 jää. Paikattuja noiden lisäksi 8 jos oikein laskin suu levällään peilin edessä? :) Olen aina koittanut hoitaa mutta reikiä on tullut ja aina jotain ongelma ollut... Raudat ja muut oikomiskojeet oli nuorempana vuosikausia. Varmaan kymmenen vuotta jotain rautoja suussa ja yökiskot edelleen.

Sanokaa nyt sitten joku onko mulla normaalit hampaat tähän ikään vai normaalia huonommat? Haluan kuulla tuomioni vaikka se kirpaisee luultavasti... :(

• fgasgsgv
        Jen37 kirjoitti:

Tänään tunti porailtu terkkarin hammashoitolassa... :( Ikää 37 ja 27 hammasta suussa. Nyt kuitenkin tuli tänään sitten lähete suukirurgille kahden huonon juurihoidetun hampaan tai lähes vain juuren poistoon. :(( Ja tilalle tehdään irrallinen rankaproteesi! Ei kuulemma terkkarissa tehdä muuta ja implanttien takia pitää mennä yksityiselle. No sitä pitää sitten harkita myöhemmin... Juurihoidettuja kautta aikojen yhteensä 9, joista 1 jo poistettu ja 2 lähtee siis pian, eli 6 jää. Paikattuja noiden lisäksi 8 jos oikein laskin suu levällään peilin edessä? :) Olen aina koittanut hoitaa mutta reikiä on tullut ja aina jotain ongelma ollut... Raudat ja muut oikomiskojeet oli nuorempana vuosikausia. Varmaan kymmenen vuotta jotain rautoja suussa ja yökiskot edelleen.

Sanokaa nyt sitten joku onko mulla normaalit hampaat tähän ikään vai normaalia huonommat? Haluan kuulla tuomioni vaikka se kirpaisee luultavasti... :(

...aika korutonta tarinaa vedit hampaistasi.

• the_road
        Jen37 kirjoitti:

" Sanokaa nyt sitten joku onko mulla normaalit hampaat tähän ikään vai normaalia huonommat? Haluan kuulla tuomioni vaikka se kirpaisee luultavasti... :( "

Sanotaan nyt, ettei aivan ennen kuulumatonta ole. Pahempaakin on nähty, mutta eihän tuo nyt normaaliakaan ole tuossa iässä!

Itsellä ei ole tilanne paljonkaan parempi, että sikäli en voi juurikaan kehuskella =)

Ikää ~30 vuotta.

Kolme viisaudenhammasta poistettu (kaksi leikkaamalla ja yksi "vetämällä"), neljäs puhkeamatta leukaluun sisällä (eikä tod.näk. tule puhkeamaankaan enää tässä iässä).

2 rautahammasta on poistettu toinen näistä oli juurihoidettu ja kruunutettu (jo vuosia ennen poistoa). Nämä on korvattu implanteilla.

Tällä hetkellä suussa on siis 2 implanttia, 4 juurihoidettua ja 8 paikattua hammasta (joista yksi etuhammas lohkeamisen, ei reiän takia). Hammaskiveä poistetaan tällä hetkellä noin 6kk välein.

Oikoa ei ole tarvinnut koskaan. Suhtkoht nätisti ovat rivissä ja väriinkin olen melko tyytyväinen. Purentakisko löytyy hampaiden yhteenpuremisen takia.

Niin kuin tuolla toisessa ketjussa sanoin...taidan olla maailman huonohampaisin hammashoitajaopiskelija. ;D On tullut jossain vaiheessa pelon takia hiukan laiminlyötyä hammaslääkärikäyntejä ja siihen päälle vielä tämä minun perussairaus, joka hoitamattomana tai huonossa hoitotasapainossa altistaa reikiintymiselle, niin tulos näkyy tässä. No, tiedänpä ainakin miltä nämä toimenpiteet saattaa potilaan kannalta tuntua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82