Man talar i flere kontexter om hur mycket det kostar att vi har två inhemska språk.
Har någon tänkt hur mycket det kostar at vi har här finskan?
Om vi alla använde svenska, skulle man behöva betydligt mindre översättningar, våra författare skulle ha öppen tillgång utan språkhinder till den svenska bokmarknaden osv.
Dessutom vore samarbetet och kontakterna med det gamla moderlandet Sverige och till och med de andra nordiska staterna enklare.
finskan et missag
7
441
Vastaukset
- lärt mig tvångsvensk
ta den andra finlandssvensken i armen och ro till sverige, så är vi finnar äntligen befriade. ta familjebilderna med. där kan du berätta, hur viktigt det är med det svenska språket.
- 222bb
Varför är det bara viktigt för finskspråkiga att få tala och behålla sitt modersmål.Varför skulle vi åka till Sverige när det här är vårt fosterland, vi råkar bara vara svenskspråkiga.Med vilken rätt håller du dig som bättre människa för att ditt modersmål är finska.
- dålig svensk
Först jag måste be om ursäkt för min dålig svenska. Jag hoppar att ni kan visa min fels.
Finska språket är mycket värdefull för att det tillhöra inte i indoeuropeisk språkomrode. Det finns för många språk, nästan allt, som har inte detta historisk värdet. Därför tycker jag att det är bättre för hela vårld att spara vår jättefin språk.
Men aldrig denna sak märke nånting. Man räknar altid bara att hur mycket talar nån spårket.
Svenska språket är ju bra att tala i stället för engelska. Nu har vi dubbel skydd mot engelska. Och vi ska behova att tala Interlingua i Europa. Sen vi skulla vara ett skydd mera.
Språk är vår identitet. Det måste vi komma i håg.- mårtensson
Språket är inte alls vår identitet. På vilket sätt är till exempael tyskan ett identitet för österikare?
Finnarnas identitet innehåller kunskaper både i finska och i svenska språket. - dålig svensk
mårtensson kirjoitti:
Språket är inte alls vår identitet. På vilket sätt är till exempael tyskan ett identitet för österikare?
Finnarnas identitet innehåller kunskaper både i finska och i svenska språket."På vilket sätt är till exempael tyskan ett identitet för österikare? "
Jag känner ingenting österikare, men jag tror att de tänkär på tyskan. Dessutom det är klart att de titta på många tysk tv-program och tidningen. Och läsa bok som har skrivit nån tysk.
Man kan säga att det står stora skilnad mellan England och USA, fast de talar samma språk. Men är de rktig samma språk. Jag tror inte. i USA man talar mera "globish", än engelska. Deras språk är mycket enkelt än i England. När folk ser Hollywood-films och tv-series, de börjar anamma språk, som har inte avancerad uttryck utan nån dumma slang. - ingolf
dålig svensk kirjoitti:
"På vilket sätt är till exempael tyskan ett identitet för österikare? "
Jag känner ingenting österikare, men jag tror att de tänkär på tyskan. Dessutom det är klart att de titta på många tysk tv-program och tidningen. Och läsa bok som har skrivit nån tysk.
Man kan säga att det står stora skilnad mellan England och USA, fast de talar samma språk. Men är de rktig samma språk. Jag tror inte. i USA man talar mera "globish", än engelska. Deras språk är mycket enkelt än i England. När folk ser Hollywood-films och tv-series, de börjar anamma språk, som har inte avancerad uttryck utan nån dumma slang.Jag tycker vi kunde ha engelska som oficiellt språk istället för finska och svenska.Alla skulle vara nöjda,finskatalande säger ju hur bra de klarar sig alla ställen med engelska.Någon timme i veckan kunde man ju ha undervisning i modersmålet.
- Nordbon
ingolf kirjoitti:
Jag tycker vi kunde ha engelska som oficiellt språk istället för finska och svenska.Alla skulle vara nöjda,finskatalande säger ju hur bra de klarar sig alla ställen med engelska.Någon timme i veckan kunde man ju ha undervisning i modersmålet.
Nå det finns det en handfull personer i Sverige som tycker med(och säkert i andra länder också), men det är helt och hållet att spotta på sin kultur och historia. Varför ska man ge upp sitt eget språk för något mode-språk som också latin, tyska och franska varit en gång i tiden?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100