Perustuuko adventismin saarnaama

R.yssä

"adventtitotuus" pelastuskysymyksessä pelkästään siihen, että adventismissa saarnataan jatkuvasti sapatista, mutta tahallisesti sivuutetaan Uuden Testamentin evankeliumin ilosanoma Kristuksesta Jeesuksesta ja hänen verensä sovitustyöstä Golgatan keskimmäisellä ristillä, Vapahtajan ominaisuudessa?

15

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-advari
      • R.yssä

        koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.

        Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.

        Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.

        Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle?


      • tööt!
        R.yssä kirjoitti:

        koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.

        Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.

        Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.

        Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle?

        lahjojaan niinkuin haluaa etkä sinä sitä pysty mitenkään muuttamaan.


      • armolahjat..
        R.yssä kirjoitti:

        koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.

        Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.

        Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.

        Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle?

        Armolahjoista puheenollen. Olin nuori vielä kun eräs sukulaisemme sunnuntain pyhittäjä sanoi, että tokkos adventtiseurakunnassa toimii nämä armolahjat. Meidän nuorin veljemme on kuuro hän ajatteli varmaan, että tulee kuulevaksi kun seurakunta rukoilee. Äitimme oli sapatinpyhittäjä. Siskoni kanssa veimme sitten kokeeksi pikkuveljemme tilaisuuteen, jossa Niilo Ylivainio saarnasi lopuksi tuli eteen kutsu, niin veimme veljemme eteen Ylivainio rukoili mitään ei kuitenkaan tapahtunut kuuro on edelleenkin.

        Paikkakunnallemme tuli samoihin aikoihin Helluntaisaarnaaja Lasse Vihantila oli muistaakseni hänen nimensä, ja niinhän me nuorina ja utelijaina menimme kokoukseen tuttavia mukanamme. Tuli eteen kutsu ja niinhän me menimme monet kaatuivat myös tuttavamme. Itse en kyllä hievahtanutkaan. Tuttavamme oli hetken aikaa horroksessa kun hän siitä selvisi, niin mitään muutosta ei tapahtunut entinen meno jatkui.

        Näistä ajoista on aikaa yli 30-vuotta. Itse tulin uskoon vähän myöhemmin näistä Ylivainion ajoista ja pidän sapatin pyhänäpäivänä. Sen jälkeen nämä sunnuntai kirkot eivät ole kiinnostaneet.

        Kyllä adventisteilla on armolahjoja tiedän sen.


      • R.yssä
        armolahjat.. kirjoitti:

        Armolahjoista puheenollen. Olin nuori vielä kun eräs sukulaisemme sunnuntain pyhittäjä sanoi, että tokkos adventtiseurakunnassa toimii nämä armolahjat. Meidän nuorin veljemme on kuuro hän ajatteli varmaan, että tulee kuulevaksi kun seurakunta rukoilee. Äitimme oli sapatinpyhittäjä. Siskoni kanssa veimme sitten kokeeksi pikkuveljemme tilaisuuteen, jossa Niilo Ylivainio saarnasi lopuksi tuli eteen kutsu, niin veimme veljemme eteen Ylivainio rukoili mitään ei kuitenkaan tapahtunut kuuro on edelleenkin.

        Paikkakunnallemme tuli samoihin aikoihin Helluntaisaarnaaja Lasse Vihantila oli muistaakseni hänen nimensä, ja niinhän me nuorina ja utelijaina menimme kokoukseen tuttavia mukanamme. Tuli eteen kutsu ja niinhän me menimme monet kaatuivat myös tuttavamme. Itse en kyllä hievahtanutkaan. Tuttavamme oli hetken aikaa horroksessa kun hän siitä selvisi, niin mitään muutosta ei tapahtunut entinen meno jatkui.

        Näistä ajoista on aikaa yli 30-vuotta. Itse tulin uskoon vähän myöhemmin näistä Ylivainion ajoista ja pidän sapatin pyhänäpäivänä. Sen jälkeen nämä sunnuntai kirkot eivät ole kiinnostaneet.

        Kyllä adventisteilla on armolahjoja tiedän sen.

        voi ottaa omatoimisesti mitään ylhäältä Isä Jumalan valtakunnasta, ellei Isä Jumala itse sitä ihmiselle anna.

        Ja näin ollen Niilo Ylivainiokaan ei ole aikoinaan pystynyt itse parantamaan ketään, vaan Isä Jumalan armovalinnan mukaan vain sen, jolle Isä Jumala on lähettänyt Pyhän Henkensä kautta terveyden. N. Ylivainio toimi vain välittäjänä asiassa, saarnaajan virkansa ohella.

        Isä Jumala parantaa kenet hän vain tahtoo, ja paaduttaa kenet hän vain tahtoo.

        Niilo Ylivainio oli tietääkseni helluntailainen.

        Parantumisessa oleellisinta on asianomaisen rukous, jossa parannettava anoo Isä Jumalalta Jeesukseen vedoten terveyttä. Isä Jumala ilmoittaa sitten aikanaan rukousvastauksessa parannettavalle ajan ja paikan, jossa paraneminen tapahtuu. Se voi tapahtua kotona yksinäisyydessä, tai julkisessa kokouksessa. Ihan miten vaan, että Isä Jumalan kunnia kirkastuisi kulloisellakin kerralla.

        Nykyaikoina keskuudessamme on kaikenkarvaisia huuhkajia, jotka kuuluttavat ISOON ÄÄNEEN, että tule sinne ja tule tänne, että täällä saat terveyden. Huuhkaja nousee jalustalle. Mutta sitten kun terveyttä ei saadakaan, moni karvainen huuhkaja perustelee asiaa parannettavan epäuskolla. Ja oleellisin asia, jonka seurauksena sairas paranee, sivuutetaan täysin.

        Se oleellisin asia on tämä, että Isä Jumala parantaa - ei suinkaan tuo karvainen huuhkaja..



    • tööt!

      ei ohiteta.

      • R.yssä

        korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.


      • uskossa kasvava..
        R.yssä kirjoitti:

        korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.

        te julistatte vain koko ajan, mutta kun ihminen on pelastunut hänen tulee kasvaakin uskossaan kaikkeen miehuteen asti niinhän se on raamatussakin ja sapatti on niin unohdettu kaiken muun roskan alle että jonkunhan on sitäkin muistettava tuoda esiin, kun siinä sapatti käskyssäkin on että MUISTA, ehkä Jumala sen on sillä siihen laittanutkin kun Hän tiesi sapatin tehdessään että sen ihmiset niin helposti unohtavat.

        Kyllä adventistit saarnaa pelastusta yhtä paljon kuin muukin seurakunnat, mutta he kasvavat myöskin uskon tiellä eivät jää vain pelastus asteelle, sillä se ei ole Jumalan tahtokaan että emme kasvaisi uskossa mihinkään olisimme aina vain maitoa tarvitsevia.


      • tööt!
        R.yssä kirjoitti:

        korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.

        että te muut aina hyökkäätte sapattia vastaan.


    • evankeliumia

      Ef. 2:12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; 13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. 14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, 15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,

      Jeesus on tehnyt rauhan ihmisen ja Jumalan välille, sovittamalla syntimme.
      Nyt on mahdollisuus niilläkin, jotka ennen olivat ilman Kristusta, valailla Israelin kansalaisoikeutta… Tämä sama toivo tähän lupaukseen ja perintöosaan. Tämä toivo joka annettiin syntiinlankeemuksessa, että on tuleva Hän, joka rikki polkee käärmeen pään. Tämä vihollisuuden väliseinä on nyt purettu. Jeesuksen sovitus on mahdollistanut jokaiselle pääsyn taivaan ihanuuteen, mutta vain uskon, syntien anteeksi saamisen eli armon kautta.

      Tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta ihmistä kohtaan lähettämällä maailmaan poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi. Näin on Ylösnoussut Vapahtaja tehnyt lupauksen täydeksi, johon jokaisen pelastus perustuu alusta loppuun asti, niin juutalaisen, kun kreikkalaisen, Adamin ja Eevan, sinun ja minun.

      • R.yssä

        evankeliumin ilosanomasta, jota Raamatun kirjoitukset meille kaikenaikaa julistavat itsekunkin Jeesukseen uskovan ja häntä ainoana Herranaan kunnioittavan toimesta. Raamatun kirjoitusten sanoma on se elämän suola, jonka tutkistelemisen kautta uskova johdatetaan iankaikkisen elämän lähteelle. Ja kun jokaisella uskovalla on oppaanaan Isä Jumalan Pyhä Henki, Raamatun kirjoitusten tulkkamiseksi, niin hänen kauttaan ymmärryksemme avtaan Isä Jumalan mielen ja tahdon tuntemiseksi elämässämme, ettemme olisi enää alaikäisiä, joita viskellään kaikenmaailman opintuulissa ja eksyttävien henkien kavalissa juonissa.

        Aloitukseni kysymykset minä laadin palstan aiheitten perusteella, joissa toistuvasti korostetaan sapattia ja tuomitaan ne adventismin ulkopuolella olevat uskovat Rooman kätyreiksi, joista ei muut tiedä kuin Isä Jumala, viettävätkö he sapattia vai ovatko viettämättä.

        Olen elämäni kurveissa tutustunut joihinkin adventistiseurakuntiin, enkä havainnut, että niissä yhtä innokkasti toitotetaan sapattia, kuin tällä palstalla. Mutta en kuitenkaan ollut halukas liittymään adventisteihin noitten seurakuntien tutustumisen perusteella, niinkuin en adventismin ulkopuolisiin seurakuntiinkaan.

        Ja sen seurauksena kysyn, että mikäli esim. helluntailaiset sekä vapaakirkolliset keskuudessaan ryhtyisivät pyhittämään sapattia, niin olisiko heidän sen seurauksena liityttävä adventisteihin? Vai riittäisikö adventisteille se tieto siitä, että em. seurakunnat pyhittävät omissa seurakunnissaan lauantaisen sapatin ja jättävät turhat lumenlapioinnit sekä kauppa-asiat vähemmälle huomiolle, veljellisen rakkauden ja toisen toisensa kunnioittamisen lisääntymiseksi keskuudessamme, Herramme kehoituksen mukaisesti?

        Koska jotkut palstalla kirjoittelevat "höpö-adventistit" sanovat edellä mainitun kaltaisen tilanteen olevan jopa sula mahdottomuus esim. helluntailaisuudessa sekä vapaakirkollisuudessa, niin kehoitan noita "höpö-adventisteja" pidättymään asiattomista mielipiteistään ja jättämään vastaamisen niille, jotka maltillisesti ja sävyisyyden hengessä mielipiteensä asioista sanovat.


      • niin...
        R.yssä kirjoitti:

        evankeliumin ilosanomasta, jota Raamatun kirjoitukset meille kaikenaikaa julistavat itsekunkin Jeesukseen uskovan ja häntä ainoana Herranaan kunnioittavan toimesta. Raamatun kirjoitusten sanoma on se elämän suola, jonka tutkistelemisen kautta uskova johdatetaan iankaikkisen elämän lähteelle. Ja kun jokaisella uskovalla on oppaanaan Isä Jumalan Pyhä Henki, Raamatun kirjoitusten tulkkamiseksi, niin hänen kauttaan ymmärryksemme avtaan Isä Jumalan mielen ja tahdon tuntemiseksi elämässämme, ettemme olisi enää alaikäisiä, joita viskellään kaikenmaailman opintuulissa ja eksyttävien henkien kavalissa juonissa.

        Aloitukseni kysymykset minä laadin palstan aiheitten perusteella, joissa toistuvasti korostetaan sapattia ja tuomitaan ne adventismin ulkopuolella olevat uskovat Rooman kätyreiksi, joista ei muut tiedä kuin Isä Jumala, viettävätkö he sapattia vai ovatko viettämättä.

        Olen elämäni kurveissa tutustunut joihinkin adventistiseurakuntiin, enkä havainnut, että niissä yhtä innokkasti toitotetaan sapattia, kuin tällä palstalla. Mutta en kuitenkaan ollut halukas liittymään adventisteihin noitten seurakuntien tutustumisen perusteella, niinkuin en adventismin ulkopuolisiin seurakuntiinkaan.

        Ja sen seurauksena kysyn, että mikäli esim. helluntailaiset sekä vapaakirkolliset keskuudessaan ryhtyisivät pyhittämään sapattia, niin olisiko heidän sen seurauksena liityttävä adventisteihin? Vai riittäisikö adventisteille se tieto siitä, että em. seurakunnat pyhittävät omissa seurakunnissaan lauantaisen sapatin ja jättävät turhat lumenlapioinnit sekä kauppa-asiat vähemmälle huomiolle, veljellisen rakkauden ja toisen toisensa kunnioittamisen lisääntymiseksi keskuudessamme, Herramme kehoituksen mukaisesti?

        Koska jotkut palstalla kirjoittelevat "höpö-adventistit" sanovat edellä mainitun kaltaisen tilanteen olevan jopa sula mahdottomuus esim. helluntailaisuudessa sekä vapaakirkollisuudessa, niin kehoitan noita "höpö-adventisteja" pidättymään asiattomista mielipiteistään ja jättämään vastaamisen niille, jotka maltillisesti ja sävyisyyden hengessä mielipiteensä asioista sanovat.

        niin kauan kun se on mahdollista ja jos ei ole vaaraa, että mukautuvat vääryyteen tai valheeseen. Mihinkään maalliseen ei tule sitoa omaatuntoa ja tarvittaessa jättää taakseen sen mikä sotii omaa tuntoa vastaan. Lootin vaimon kohtalo muistuu mieleeni, kun vilkuili taakseen.
        Adventtiseurakunnassa on naispastorit, joita ei raamattu tunne. Kuohinnan aikaa.

        Adventtiseurakunnissa ei sapatista puhuta erikseen, koska se on kaikille selvyys. Ei kukaan jaksaisi kuunnella selviä asioita jatkuvasti. Raamatussa löytyy tutkimista ja mielenkiintoa loputtomasti, eli niin kauan kun täällä vaellamme. Sanan vapaus on voimassa ja jokainen saa tuoda näkökantansa.

        Tuomiot aikanaan jakaa Jumala ja armoistuimen eteen on vapaa pääsy niin kauan kun elää. Ei Jeesus turhaan täyttänyt lakia, sovittanut syntejä. Ihmistä ei tarvitse pelätä, mutta Jumalaa kyllä.


    • koko Raamattu

      Adventtikitkossa ei saarnata pelkästään sapatista. Joka sapatille on oma aiheensa jota tutkitaan ja keskustellaan laaja-alaisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe