"adventtitotuus" pelastuskysymyksessä pelkästään siihen, että adventismissa saarnataan jatkuvasti sapatista, mutta tahallisesti sivuutetaan Uuden Testamentin evankeliumin ilosanoma Kristuksesta Jeesuksesta ja hänen verensä sovitustyöstä Golgatan keskimmäisellä ristillä, Vapahtajan ominaisuudessa?
Perustuuko adventismin saarnaama
15
269
Vastaukset
- Ei-advari
Pyhä Henki on mukana advarin sapatinvietossa, ainakin opin mukaan
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/lahjat.htm- R.yssä
koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.
Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.
Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.
Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle? - tööt!
R.yssä kirjoitti:
koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.
Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.
Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.
Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle?lahjojaan niinkuin haluaa etkä sinä sitä pysty mitenkään muuttamaan.
- armolahjat..
R.yssä kirjoitti:
koska Jeesus itse on aina läsnä ehtoolliskokouksessa, niin kyllä hän on läsnä myös sapatinvietossakin.
Mutta varsinainen pelastus tapahtuu kuitenkin Jeesuksen veren kautta. Ja tämä on se oleellisin asia uskonelämässämme, että kun synti julistetaan anteeksiannetuksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja ihminen uudestisyntyy siinä hetkessä Jumalan lapseksi, niin Isä Jumalan Pyhä Henki pääsee vasta sen seurauksena vaikuttamaan uskovan elämässä.
Kumma juttu, etteivät armolahjat, josta on kirjoitettu 1 Kor. 12:1-12 sanankohdassa, kuitenkaan toimi adventistien keskuudessa edes sapattisin, vaikka adventistit uskovat Isä Jumalan Pyhän Hengen olemassaoloon seurakunnassa. Ja vaikka sanotaan, että mm. profetoimisen armolahja toimi adventismin perustajalla, Ellen G. Whitella, niin kuitenkaan sama armolahjaa ei esiinny adventismissa toisilla adventisteilla.
Missähän lienee "tulppa" Pyhän Hengen jakamien armolahjain toimivuuden estymiselle?Armolahjoista puheenollen. Olin nuori vielä kun eräs sukulaisemme sunnuntain pyhittäjä sanoi, että tokkos adventtiseurakunnassa toimii nämä armolahjat. Meidän nuorin veljemme on kuuro hän ajatteli varmaan, että tulee kuulevaksi kun seurakunta rukoilee. Äitimme oli sapatinpyhittäjä. Siskoni kanssa veimme sitten kokeeksi pikkuveljemme tilaisuuteen, jossa Niilo Ylivainio saarnasi lopuksi tuli eteen kutsu, niin veimme veljemme eteen Ylivainio rukoili mitään ei kuitenkaan tapahtunut kuuro on edelleenkin.
Paikkakunnallemme tuli samoihin aikoihin Helluntaisaarnaaja Lasse Vihantila oli muistaakseni hänen nimensä, ja niinhän me nuorina ja utelijaina menimme kokoukseen tuttavia mukanamme. Tuli eteen kutsu ja niinhän me menimme monet kaatuivat myös tuttavamme. Itse en kyllä hievahtanutkaan. Tuttavamme oli hetken aikaa horroksessa kun hän siitä selvisi, niin mitään muutosta ei tapahtunut entinen meno jatkui.
Näistä ajoista on aikaa yli 30-vuotta. Itse tulin uskoon vähän myöhemmin näistä Ylivainion ajoista ja pidän sapatin pyhänäpäivänä. Sen jälkeen nämä sunnuntai kirkot eivät ole kiinnostaneet.
Kyllä adventisteilla on armolahjoja tiedän sen. - R.yssä
armolahjat.. kirjoitti:
Armolahjoista puheenollen. Olin nuori vielä kun eräs sukulaisemme sunnuntain pyhittäjä sanoi, että tokkos adventtiseurakunnassa toimii nämä armolahjat. Meidän nuorin veljemme on kuuro hän ajatteli varmaan, että tulee kuulevaksi kun seurakunta rukoilee. Äitimme oli sapatinpyhittäjä. Siskoni kanssa veimme sitten kokeeksi pikkuveljemme tilaisuuteen, jossa Niilo Ylivainio saarnasi lopuksi tuli eteen kutsu, niin veimme veljemme eteen Ylivainio rukoili mitään ei kuitenkaan tapahtunut kuuro on edelleenkin.
Paikkakunnallemme tuli samoihin aikoihin Helluntaisaarnaaja Lasse Vihantila oli muistaakseni hänen nimensä, ja niinhän me nuorina ja utelijaina menimme kokoukseen tuttavia mukanamme. Tuli eteen kutsu ja niinhän me menimme monet kaatuivat myös tuttavamme. Itse en kyllä hievahtanutkaan. Tuttavamme oli hetken aikaa horroksessa kun hän siitä selvisi, niin mitään muutosta ei tapahtunut entinen meno jatkui.
Näistä ajoista on aikaa yli 30-vuotta. Itse tulin uskoon vähän myöhemmin näistä Ylivainion ajoista ja pidän sapatin pyhänäpäivänä. Sen jälkeen nämä sunnuntai kirkot eivät ole kiinnostaneet.
Kyllä adventisteilla on armolahjoja tiedän sen.voi ottaa omatoimisesti mitään ylhäältä Isä Jumalan valtakunnasta, ellei Isä Jumala itse sitä ihmiselle anna.
Ja näin ollen Niilo Ylivainiokaan ei ole aikoinaan pystynyt itse parantamaan ketään, vaan Isä Jumalan armovalinnan mukaan vain sen, jolle Isä Jumala on lähettänyt Pyhän Henkensä kautta terveyden. N. Ylivainio toimi vain välittäjänä asiassa, saarnaajan virkansa ohella.
Isä Jumala parantaa kenet hän vain tahtoo, ja paaduttaa kenet hän vain tahtoo.
Niilo Ylivainio oli tietääkseni helluntailainen.
Parantumisessa oleellisinta on asianomaisen rukous, jossa parannettava anoo Isä Jumalalta Jeesukseen vedoten terveyttä. Isä Jumala ilmoittaa sitten aikanaan rukousvastauksessa parannettavalle ajan ja paikan, jossa paraneminen tapahtuu. Se voi tapahtua kotona yksinäisyydessä, tai julkisessa kokouksessa. Ihan miten vaan, että Isä Jumalan kunnia kirkastuisi kulloisellakin kerralla.
Nykyaikoina keskuudessamme on kaikenkarvaisia huuhkajia, jotka kuuluttavat ISOON ÄÄNEEN, että tule sinne ja tule tänne, että täällä saat terveyden. Huuhkaja nousee jalustalle. Mutta sitten kun terveyttä ei saadakaan, moni karvainen huuhkaja perustelee asiaa parannettavan epäuskolla. Ja oleellisin asia, jonka seurauksena sairas paranee, sivuutetaan täysin.
Se oleellisin asia on tämä, että Isä Jumala parantaa - ei suinkaan tuo karvainen huuhkaja.. Pyhä Henki ei todellakaan yhdy mihinkään harhaoppiin eikä ole siinä mukana.
http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/adventistien-sapatti-ei-ole.html
- tööt!
ei ohiteta.
- R.yssä
korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.
- uskossa kasvava..
R.yssä kirjoitti:
korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.
te julistatte vain koko ajan, mutta kun ihminen on pelastunut hänen tulee kasvaakin uskossaan kaikkeen miehuteen asti niinhän se on raamatussakin ja sapatti on niin unohdettu kaiken muun roskan alle että jonkunhan on sitäkin muistettava tuoda esiin, kun siinä sapatti käskyssäkin on että MUISTA, ehkä Jumala sen on sillä siihen laittanutkin kun Hän tiesi sapatin tehdessään että sen ihmiset niin helposti unohtavat.
Kyllä adventistit saarnaa pelastusta yhtä paljon kuin muukin seurakunnat, mutta he kasvavat myöskin uskon tiellä eivät jää vain pelastus asteelle, sillä se ei ole Jumalan tahtokaan että emme kasvaisi uskossa mihinkään olisimme aina vain maitoa tarvitsevia. - tööt!
R.yssä kirjoitti:
korostetaan jatkuvasti sapattia, mutta evankeliumin ilosanomaa Jeesuksen sovitustyöstä mainitaan vain ohimennen ja ikäänkuin sivulauseena, vaikka enemmän tulisi puhua Jeesuksen teosta syntisten pelastamiseksi.
että te muut aina hyökkäätte sapattia vastaan.
- evankeliumia
Ef. 2:12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; 13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. 14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, 15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Jeesus on tehnyt rauhan ihmisen ja Jumalan välille, sovittamalla syntimme.
Nyt on mahdollisuus niilläkin, jotka ennen olivat ilman Kristusta, valailla Israelin kansalaisoikeutta… Tämä sama toivo tähän lupaukseen ja perintöosaan. Tämä toivo joka annettiin syntiinlankeemuksessa, että on tuleva Hän, joka rikki polkee käärmeen pään. Tämä vihollisuuden väliseinä on nyt purettu. Jeesuksen sovitus on mahdollistanut jokaiselle pääsyn taivaan ihanuuteen, mutta vain uskon, syntien anteeksi saamisen eli armon kautta.
Tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta ihmistä kohtaan lähettämällä maailmaan poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi. Näin on Ylösnoussut Vapahtaja tehnyt lupauksen täydeksi, johon jokaisen pelastus perustuu alusta loppuun asti, niin juutalaisen, kun kreikkalaisen, Adamin ja Eevan, sinun ja minun.- R.yssä
evankeliumin ilosanomasta, jota Raamatun kirjoitukset meille kaikenaikaa julistavat itsekunkin Jeesukseen uskovan ja häntä ainoana Herranaan kunnioittavan toimesta. Raamatun kirjoitusten sanoma on se elämän suola, jonka tutkistelemisen kautta uskova johdatetaan iankaikkisen elämän lähteelle. Ja kun jokaisella uskovalla on oppaanaan Isä Jumalan Pyhä Henki, Raamatun kirjoitusten tulkkamiseksi, niin hänen kauttaan ymmärryksemme avtaan Isä Jumalan mielen ja tahdon tuntemiseksi elämässämme, ettemme olisi enää alaikäisiä, joita viskellään kaikenmaailman opintuulissa ja eksyttävien henkien kavalissa juonissa.
Aloitukseni kysymykset minä laadin palstan aiheitten perusteella, joissa toistuvasti korostetaan sapattia ja tuomitaan ne adventismin ulkopuolella olevat uskovat Rooman kätyreiksi, joista ei muut tiedä kuin Isä Jumala, viettävätkö he sapattia vai ovatko viettämättä.
Olen elämäni kurveissa tutustunut joihinkin adventistiseurakuntiin, enkä havainnut, että niissä yhtä innokkasti toitotetaan sapattia, kuin tällä palstalla. Mutta en kuitenkaan ollut halukas liittymään adventisteihin noitten seurakuntien tutustumisen perusteella, niinkuin en adventismin ulkopuolisiin seurakuntiinkaan.
Ja sen seurauksena kysyn, että mikäli esim. helluntailaiset sekä vapaakirkolliset keskuudessaan ryhtyisivät pyhittämään sapattia, niin olisiko heidän sen seurauksena liityttävä adventisteihin? Vai riittäisikö adventisteille se tieto siitä, että em. seurakunnat pyhittävät omissa seurakunnissaan lauantaisen sapatin ja jättävät turhat lumenlapioinnit sekä kauppa-asiat vähemmälle huomiolle, veljellisen rakkauden ja toisen toisensa kunnioittamisen lisääntymiseksi keskuudessamme, Herramme kehoituksen mukaisesti?
Koska jotkut palstalla kirjoittelevat "höpö-adventistit" sanovat edellä mainitun kaltaisen tilanteen olevan jopa sula mahdottomuus esim. helluntailaisuudessa sekä vapaakirkollisuudessa, niin kehoitan noita "höpö-adventisteja" pidättymään asiattomista mielipiteistään ja jättämään vastaamisen niille, jotka maltillisesti ja sävyisyyden hengessä mielipiteensä asioista sanovat. - niin...
R.yssä kirjoitti:
evankeliumin ilosanomasta, jota Raamatun kirjoitukset meille kaikenaikaa julistavat itsekunkin Jeesukseen uskovan ja häntä ainoana Herranaan kunnioittavan toimesta. Raamatun kirjoitusten sanoma on se elämän suola, jonka tutkistelemisen kautta uskova johdatetaan iankaikkisen elämän lähteelle. Ja kun jokaisella uskovalla on oppaanaan Isä Jumalan Pyhä Henki, Raamatun kirjoitusten tulkkamiseksi, niin hänen kauttaan ymmärryksemme avtaan Isä Jumalan mielen ja tahdon tuntemiseksi elämässämme, ettemme olisi enää alaikäisiä, joita viskellään kaikenmaailman opintuulissa ja eksyttävien henkien kavalissa juonissa.
Aloitukseni kysymykset minä laadin palstan aiheitten perusteella, joissa toistuvasti korostetaan sapattia ja tuomitaan ne adventismin ulkopuolella olevat uskovat Rooman kätyreiksi, joista ei muut tiedä kuin Isä Jumala, viettävätkö he sapattia vai ovatko viettämättä.
Olen elämäni kurveissa tutustunut joihinkin adventistiseurakuntiin, enkä havainnut, että niissä yhtä innokkasti toitotetaan sapattia, kuin tällä palstalla. Mutta en kuitenkaan ollut halukas liittymään adventisteihin noitten seurakuntien tutustumisen perusteella, niinkuin en adventismin ulkopuolisiin seurakuntiinkaan.
Ja sen seurauksena kysyn, että mikäli esim. helluntailaiset sekä vapaakirkolliset keskuudessaan ryhtyisivät pyhittämään sapattia, niin olisiko heidän sen seurauksena liityttävä adventisteihin? Vai riittäisikö adventisteille se tieto siitä, että em. seurakunnat pyhittävät omissa seurakunnissaan lauantaisen sapatin ja jättävät turhat lumenlapioinnit sekä kauppa-asiat vähemmälle huomiolle, veljellisen rakkauden ja toisen toisensa kunnioittamisen lisääntymiseksi keskuudessamme, Herramme kehoituksen mukaisesti?
Koska jotkut palstalla kirjoittelevat "höpö-adventistit" sanovat edellä mainitun kaltaisen tilanteen olevan jopa sula mahdottomuus esim. helluntailaisuudessa sekä vapaakirkollisuudessa, niin kehoitan noita "höpö-adventisteja" pidättymään asiattomista mielipiteistään ja jättämään vastaamisen niille, jotka maltillisesti ja sävyisyyden hengessä mielipiteensä asioista sanovat.niin kauan kun se on mahdollista ja jos ei ole vaaraa, että mukautuvat vääryyteen tai valheeseen. Mihinkään maalliseen ei tule sitoa omaatuntoa ja tarvittaessa jättää taakseen sen mikä sotii omaa tuntoa vastaan. Lootin vaimon kohtalo muistuu mieleeni, kun vilkuili taakseen.
Adventtiseurakunnassa on naispastorit, joita ei raamattu tunne. Kuohinnan aikaa.
Adventtiseurakunnissa ei sapatista puhuta erikseen, koska se on kaikille selvyys. Ei kukaan jaksaisi kuunnella selviä asioita jatkuvasti. Raamatussa löytyy tutkimista ja mielenkiintoa loputtomasti, eli niin kauan kun täällä vaellamme. Sanan vapaus on voimassa ja jokainen saa tuoda näkökantansa.
Tuomiot aikanaan jakaa Jumala ja armoistuimen eteen on vapaa pääsy niin kauan kun elää. Ei Jeesus turhaan täyttänyt lakia, sovittanut syntejä. Ihmistä ei tarvitse pelätä, mutta Jumalaa kyllä.
- koko Raamattu
Adventtikitkossa ei saarnata pelkästään sapatista. Joka sapatille on oma aiheensa jota tutkitaan ja keskustellaan laaja-alaisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888149
- 896238
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344731- 503235
- 363234
- 442779
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per432724- 442676
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562572