Mitä tarkoittaa "Persona Non Data"?
Kiitos kaikille vastanneille :)
"Persona Non Data"
16
931
Vastaukset
- Dating one only
An undateful person.
- Vähän purjus
Siittämätön lurjus?
Suomennettuna latinasta sana sanalta tarkoittaisi suunnilleen "Henkilö jolle ei ole annettu", "Henkilö ilman anteja." tjsp. mutta oikeakielisyydestä latinaksi ei ole hajuakaan.
Onko se suomeksi lahjaton? ; )- ergiö
Kyseessä voisi olla ilmaisun "persona non grata" paino- tms. virhe.
Epätoivottu henkilö siis suomeksi. - En minä ainakaan
ergiö kirjoitti:
Kyseessä voisi olla ilmaisun "persona non grata" paino- tms. virhe.
Epätoivottu henkilö siis suomeksi.Et kai sentään luule tältä palstalta löytyvän ketään, joka olisi kaivannut tuota avaajan esittämän sanaleikin selitystä.
En minä ainakaan kirjoitti:
Et kai sentään luule tältä palstalta löytyvän ketään, joka olisi kaivannut tuota avaajan esittämän sanaleikin selitystä.
Toisaalta, lauseen vääntö mukahauskaan muotoon, jonka merkitystä ei sen vääntäjäkään ymmärrä, tuskin on sanaleikki...
- En minä ainakaan
Kollimaattori kirjoitti:
Toisaalta, lauseen vääntö mukahauskaan muotoon, jonka merkitystä ei sen vääntäjäkään ymmärrä, tuskin on sanaleikki...
Minulle oli selviö, että avaaja tuntee termin "personan non grata" ja sen merkityksen. Kukapa ei tuntisi! Yhtä selviö minulle oli sekin, että avaaja kysyi siitä tehdyn keinotekoisen väännöksen "persona non data" merkitystä ihan vain piloillaan - jo hymiökin sen paljasti!
- sama
En minä ainakaan kirjoitti:
Minulle oli selviö, että avaaja tuntee termin "personan non grata" ja sen merkityksen. Kukapa ei tuntisi! Yhtä selviö minulle oli sekin, että avaaja kysyi siitä tehdyn keinotekoisen väännöksen "persona non data" merkitystä ihan vain piloillaan - jo hymiökin sen paljasti!
personan > persona
- nipeau
Juu, tutkimatta tulee minullekin mieleen tuo lahjattomuus väännöksenä non gratasta. Jos mennään kielellisyyden ulkopuolelle, joku (mainosmies) voi tietenkin tarkoittaa non datalla vaikkapa ignoranttia ihmistä, mutta se olisi väännöksenä heppoinen, ilman pohjaa ja aikaa kestämätön.
- Epäkeskonen
'Data' on sanan 'datum' monikkomuoto. Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan.
MOT WSOY Enteka 4.0 englanti-suomi kertoo seuraavaa:
datum tieto; perus-. datum axis perusakseli. datum error tarkistuspistevirhe (mit). datum hole perusaukko. datum level perustaso, nollataso, vertailutaso. datum line perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso; jakosuora (hamm). datum mark perusmerkki, kiintopiste. datum plane perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso. datum point kiintopiste. datum reference vertailukohta, vertailutaso; kohdistuspiste (elektr). datum surface perustaso, normaalihorisontti, perusviiva, nolla, nollataso. datum water level veden 0-taso.
'Persona non data' vaikuttaisi tuon sanakirjadatan olevan kaikkea muuta kuin perusihminen – hänestä saanee tuskin tekemälläkään Maukka Perusjätkää, persjalkaista persua tai muutakaan tavan tallaajaa.
Euroword Business Pro 2010 antaa englannin datum-sanalle yhden ainoan käännösvastineen: 'tosiseikka'. Älköön siis kukaan epäilkö, etteikö edellä esittämäni olisi totta."Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan."
Tuossahan sitä kaadutaan jo lähtötelineisiin. ; )- Epäkeskonen
Kollimaattori kirjoitti:
"Olettakaamme, että englanti on ominut sen merkityksen latinasta ihan sellaisenaan."
Tuossahan sitä kaadutaan jo lähtötelineisiin. ; )Eiköhän sitä maaliin mahda päästä konttaamallakin?
Epäkeskonen kirjoitti:
Eiköhän sitä maaliin mahda päästä konttaamallakin?
Jos konttaa takaperin (ja siitä tässä tuntuu olevan kyse), ei välttämättä lainkaan pääse maaliin.
Koska muut latinaa edes vähän osaavat eivät ilmeisesti pidä alkuperäistä kysymystä asiallisen vastauksen arvoisena, jollainen se ei ehkä lienekään, mainitsen, että ”persona non data” tarkoittaa ’henkilö, jota ei ole annettu’.- Epäkeskonen
Yucca kirjoitti:
Jos konttaa takaperin (ja siitä tässä tuntuu olevan kyse), ei välttämättä lainkaan pääse maaliin.
Koska muut latinaa edes vähän osaavat eivät ilmeisesti pidä alkuperäistä kysymystä asiallisen vastauksen arvoisena, jollainen se ei ehkä lienekään, mainitsen, että ”persona non data” tarkoittaa ’henkilö, jota ei ole annettu’.http://fi.wikipedia.org/wiki/Aino_Ackté lauleskeli viime vuosisadan alkupuolella mm. pariisilaisten ja nykkiläisten iloksi, meistä suomalaisista puhumattakaan. Pariisia varten hän muutti sukunimensä kirjoitustapaa (Achté => Ackté) välttyäkseen leimautumasta jonkin muun ammatin harjoittajaksi.
Nimen lausumistapa ei tuosta muuttunut; sukunimen Achté nykyisetkin kantajat lausuvat nimensä ”Aktee” (paino jälkimmäisellä tavulla).
Mitähän ”personne non acheté” olisi latinaksi? Täytyy myöntää, että en osaa latinalaisia kieliä lainkaan, en edes tuota ranskaa.
- Epäkeskonen
Takaraivossani kummitteleiksen muistelmus, jonka mukaan joku valopää olisi muinoin ehdottanut data-sanan suomenkieliseksi vastineeksi antaa-verbistä johdettua sanaa ”anne”. Vai olisiko tuota tarjottu sittenkin termin output data vastineeksi? Täsmällisempiä muistikuvia?
Maastamme löytyy yritys nimeltä Data-Anne Oy. Tuon nimen historiasta minulla ei ole havaintoja, mutta firman kotipaikan nimi Läyliäinen kuuluu ehdottomasti kartan kauneimmistoon.
http://www.dataanne.fi/
Vaatimattoman kirjastoni huumoriosastolle kuuluu Tietotekniikan liiton julkaisema ATK-sanakirja v:lta 1989. Sen mukaan näissä näpyttelemissäni kirjaimissa on latva- ja juuripiirtoja (engl. ascender, descender) ja tihrustelen tekstiäni näyttimestä (engl. display). Tuossa vieressä pöydällä nököttävä hökötys on kuulemma tutkain (engl. scanner) jne.- apuuua
olisko kellään sen verran tietoa taitoa että osaisi kertoa tämän tekstin suomeksi ---- animo, velle agere
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62439Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652248- 1981270
- 711078
- 1031042
Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211889"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig196875Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10817- 47769
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta47730