moottorin lämpötila näyttää nyt aivan liian korkeaa, lähelle punaista viivaa. yleensä aina keskivaiheilla. auto on volvo 240, -90.
tämä mun ensimmäinen auto, enkä ymmärrä näistä mitään. konepellin kun aukaisee, niin siellä aukot jarrunesteelle, lasinpesulle, öljylle ja pakkasnesteelle .
pakkasneste vai jäähdytinneste
23
6017
Vastaukset
- bobby brown
Onko sitä jäähdytinnestettä tarpeeksi?
- lisättävää...
"Pakkasnestettä" eli glykolia puolet (ellei ole valmis 50/50 seos) ja vettä puolet siihen jäähdytinpiiriin (paisuntasäiliöön?) lisättävästä nesteestä, jos siellä olevan vanhan nesteen pakkaskestävyys on ok (mitataan ominaispaino tai optisella mittarilla). Kannattaa ottaa alkuun joku kokeneempi opastamaan!
- frangröbbä
lisää jäähdytin-nestettä,jos on paisuntasäiliö niin ylämerkkiin asti jos taas laitetaan syylärinkorkista niin älä täytä ihan korkkiin asti jätä noin sentin vajaaksi
- Varovasti,varovasti.
Ja kun lisäät nestettä älä aukaise sitä korkkia kuumana ja jos aukaiset aukaise varoen ettei pala paikat!
- mirkku ,
eli pakkasneste ja jäähdytineste on sama?
- nyt/tarkkoja
mirkku , kirjoitti:
eli pakkasneste ja jäähdytineste on sama?
Pakkasneste on raakaa tavaraa. Jäähdytinneste on seos. Puolet ja puolet!
- waler
nyt/tarkkoja kirjoitti:
Pakkasneste on raakaa tavaraa. Jäähdytinneste on seos. Puolet ja puolet!
Että sen pitää olla oikean väristä
- mirkku ,
nyt/tarkkoja kirjoitti:
Pakkasneste on raakaa tavaraa. Jäähdytinneste on seos. Puolet ja puolet!
puolet pakkasnestettä ja puolet jäähdytinnestettä pulloon? ja sit moottorin lämpötila taas kunnossa?
- waler
mirkku , kirjoitti:
puolet pakkasnestettä ja puolet jäähdytinnestettä pulloon? ja sit moottorin lämpötila taas kunnossa?
välttämättä.Kannentiiviste?Termostaatti?Lämpötila-anturi?
Autoko puhaltaa sisälle(lämmitinlaite) neulan sojoittaessa lähes punaista lämmintä ilmaa????? - mirkku ,
waler kirjoitti:
välttämättä.Kannentiiviste?Termostaatti?Lämpötila-anturi?
Autoko puhaltaa sisälle(lämmitinlaite) neulan sojoittaessa lähes punaista lämmintä ilmaa?????autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista.
- Sormet kuplissa
mirkku , kirjoitti:
autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista.
Oireiden perusteella voisi olla termostaatti juuttunut. Moottorissa lämpötila nousee, mutta neste ei pääse kiertämään jäähdyttimessä ja lämmityslaitteessa. Siksi neste kuumenee liikaa eikä lämmityslaite silti toimi.
Termostaatin vaihto olisi pikku juttu, jos syy tosiaan on siinä. Vika voi kuitenkin olla alkuaankin pahempi tai muuttua sellaiseksi jos ajat ylikuumenneella moottorilla. Näytähän autoa osaavammalle henkilölle, ettei käy kalliiksi. - waler
mirkku , kirjoitti:
autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista.
kannentiiviste.Kallista.
- mirkku ,
waler kirjoitti:
kannentiiviste.Kallista.
näin sanoi kaveri kun katsoi..
- Auto Masentaja 2
mirkku , kirjoitti:
autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista.
"autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista."
Lisää jäähdytysnestettä eli pakkasnesteen (etyleeniglykoli) ja kraanaveden seosta (suhde 1:1) ja ilmaa jäähdytysjärjestelmä. Jos sittenkin lämmityslaitteesta tulee pelkkää kylmää ja/tai jäähdytysnestettä häviää, niin autossa lienee kannentiiviste kärvähtänyt ja voit varautua tonnin remonttiin.
Anna jonkun osaavan lisätä se neste ja ilmata systeemi; älä käytä moottoria OLLENKAAN ennen nesteen lisäystä lisävahinkojen välttämiseksi!
Jos ja kun et itse osaa arvioida mahdollisia perusvikoja, vie korjaamoon tutkittavaksi. Öljyn väri (mittatikusta) kertoo myös jotain. Jos öljy on harmaata, vuotaa jäähdytysnestettä öljyn joukkoon ja se on taas korjaamoreissu. Ja maksaa... - waler
mirkku , kirjoitti:
näin sanoi kaveri kun katsoi..
"uusi" kaveri,ei se ittekseen lopu.Muuten sitä pitäisi tankata joka huoltoasemalla.
Se hävittää nestettä jonnekkin,jos paisuntasäiliön pinta vajuu.
"Jäähdytinnesteen korkki auki.Kaadetaan jäähdytinnestettä piripintaan,niin paljon kuin
menee ja kone käyntiin.Sisätilan lämmittin ääri asentoon kuumalle jotta vedet kiertää.
missään nimessä ei saa jäähdytinkorkkia laittaa kiinni vielä tässä vaiheessa,vaan koneen
on antava käydä,pulpauttaa ilmat ulos,ja tarvittaessa lisättävä jäähdytinnestettä koneen
käydessä.Jos neste lähtee kiertää,se koneen lämmetessä vetää lämpöviisarin ylös,pulpauttaa
kunnolla (paisuntasäiliössä),ja sisään alkaa tulla lämmintä ilmaa.korkki kiinni,kun olet
varmistanut,että nestettä on ylärajaan.Tämän ikäisessä autossa voi myös jäähdytin
vuotaa.
Mutta jos tosiaan kyselet,etkä trollaa,löytyy varmasti kavereita,jotka tämän osaavat testata
jos sen jälkeen neste tai lämmöt häviää,lätäkköä auton alla,tai jotain muuta,niin kirjoita - onhan noita
Sormet kuplissa kirjoitti:
Oireiden perusteella voisi olla termostaatti juuttunut. Moottorissa lämpötila nousee, mutta neste ei pääse kiertämään jäähdyttimessä ja lämmityslaitteessa. Siksi neste kuumenee liikaa eikä lämmityslaite silti toimi.
Termostaatin vaihto olisi pikku juttu, jos syy tosiaan on siinä. Vika voi kuitenkin olla alkuaankin pahempi tai muuttua sellaiseksi jos ajat ylikuumenneella moottorilla. Näytähän autoa osaavammalle henkilölle, ettei käy kalliiksi.mahdollisuus, jäähdyttimen letku rikki "sisältä", eli vetää alipaineella itsensä luttuun ja lirauttaa litkut pihalle. Mulle kävi näin.
Jos ei taidot/tiedot riitä niin jonnekkin korjamolle vaan tie vie. - mirkku ,
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
"autoon ei tule lämmintä ollenkaan kun neula lähellä punaista."
Lisää jäähdytysnestettä eli pakkasnesteen (etyleeniglykoli) ja kraanaveden seosta (suhde 1:1) ja ilmaa jäähdytysjärjestelmä. Jos sittenkin lämmityslaitteesta tulee pelkkää kylmää ja/tai jäähdytysnestettä häviää, niin autossa lienee kannentiiviste kärvähtänyt ja voit varautua tonnin remonttiin.
Anna jonkun osaavan lisätä se neste ja ilmata systeemi; älä käytä moottoria OLLENKAAN ennen nesteen lisäystä lisävahinkojen välttämiseksi!
Jos ja kun et itse osaa arvioida mahdollisia perusvikoja, vie korjaamoon tutkittavaksi. Öljyn väri (mittatikusta) kertoo myös jotain. Jos öljy on harmaata, vuotaa jäähdytysnestettä öljyn joukkoon ja se on taas korjaamoreissu. Ja maksaa...laitoin pakkasnestettä, kai se joku seos oli. nyt näyttää moottorinlämpötila normaalia ja lämmintä tulee sisälle.
niin tähän oli viimeksi lisätty nestettä vuosi sitten. - tyttö 20 wee
mirkku , kirjoitti:
laitoin pakkasnestettä, kai se joku seos oli. nyt näyttää moottorinlämpötila normaalia ja lämmintä tulee sisälle.
niin tähän oli viimeksi lisätty nestettä vuosi sitten.katsoppa nesteet tasaisin väli ajoin, esim 2 viikon tai kuukauden välein ja lisää tarvittaessa =) jos nuoli näytti punaisella olevaa nii on autosi ollut todella läheltä piti tilanteessa ettei keittänuyt, olisi tullut todella kalliiksi. katso väliajoin nesteet sekä öljyt!
- AUTOSSA:.!!%#?+
tyttö 20 wee kirjoitti:
katsoppa nesteet tasaisin väli ajoin, esim 2 viikon tai kuukauden välein ja lisää tarvittaessa =) jos nuoli näytti punaisella olevaa nii on autosi ollut todella läheltä piti tilanteessa ettei keittänuyt, olisi tullut todella kalliiksi. katso väliajoin nesteet sekä öljyt!
.
*kuuluu* tarkistaa nesteet ja öljyt viikoittain, jos jotain häikkää niin päivittäin
Se nyt vaan on erottamaton osa vanhalla autolla ajamista
. - jylle kaksneliskantt
onhan noita kirjoitti:
mahdollisuus, jäähdyttimen letku rikki "sisältä", eli vetää alipaineella itsensä luttuun ja lirauttaa litkut pihalle. Mulle kävi näin.
Jos ei taidot/tiedot riitä niin jonnekkin korjamolle vaan tie vie.mulla hajos 240sestä jäähärin letku mikä kiertää nesteet sisälle eli ei tuu lämmintä ilmaa ja koneen lämmöt nousee ja jäähärit valuu maahan paljonko tuo tekis hintaa kun veis korjaamolle ku ei olis itellä intoa purkaa?!
- Volvotpois
Markkinoilla on Evans vedetöntä jäähdytin nestettä kuulemma ikuinen aine ja kestää 180 astetta celciusta
- 3254534
No siis on olemassa kahta eri nestettä eri käyttötarkoituksiin. Pakkasnestettä käytetään jäähdytysjärjestelmän jäätymisen estämiseen ja jäähdytysnestettä erityisesti kuumassa ilmastossa jäähdytyksen tehostamiseksi.
Suomessa autoissa yleensä pakkasnestettä talven takia mutta jos kesällä tulee kuumenemisongelmia, kannattaa kesäksi laittaa jäähdytysnesteet. - Näkevä
Syylari pannaan oikean väristä 50/50 seosta aivan täyteen. Lämmön vaikutuksesta ns. ylimääräinen neste menee paisuntasäiliöön. Sen säiliön nestepinta pitää olla merkki viivojen välissä. Näin yksinkertaista se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733