Hormonikierukka ja seksi??

:mE

MOI!
Haluaisin kysyä, että milloin on turvallista harrastaa seksiä hormonikierukan asettamisen jälkeen.
Elikkäs mulle laitettiin kierukka marraskuun alussa kuukautisten viidentenä vuotopäivänä ja siellä kätilö sanoi mulle, että seksiä on täysin turvallista harrastaa kun seuraavien kuukautisten pitäisi tulla. Esitteessä kuitenkin sanottiin, että ehkäisyteho alkaa heti, jos se on laitettu viimeistään 7 päivää kuukautisten alkamisesta. Eli mitä mun pitäis nyt uskoa? Hankin kierukan raskauden ehkäisyksi, enkä halua lasta nyt, joten asia on aika tärkeä...Onko kokemuksia tai kohtaloita?
Jouluun on enää kuukausi, ja siitä on hössötetty jo monta viikkoa, joten en toivota vielä hyvää joulua! : )
:mE

17

30178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt.Mirenallinen

      lääkäri sinua ohjeisti?

      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAYER SCHERING PHARMA_MIRENA

      Minulle asennettiin myöskin samaan aikaan ja gynekologi kertoi että heti on teho. (minulla oli kuudes pv.)
      Milloin sinulla on se tarkastuskäynti? Minulla oli 5 viikkoa asennuksesta ja kaikki oli ok tai siis Mirena oli siellä missä pitikin ja on ollut sen jälkeen sitten liki 4 v.

      Minulla muuten vuodot loppuivat saman tien, asennuksen jälkeen tiputteli vajaa kaksi viikkoa, sen jälkeen ei ole tullut tipan tippaa veristä vuotoa, onneksi.

      Miksi sinulla kätilö oli siellä asennuksessa mukana? (ja on kyllä nyt kätilö höpöttänyt omiaan sen e-tehon suhteen..)

      • :mE

        Moi ja kiitti kun vastasit näin nopsaa! : )

        Minulle asennettiin kierukka anestesiassa, joten en nähnyt lääkäriä kunnolla. Juttelin toki hänen kanssaan salissa, mutta olin saanut esilääkityksen, joten muistikuvat siitä hetkestä ovat vähän huonot. : ) Sain lisäksi vähän komplikaatioita anestesiasta perussairauteni vuoksi, ja kun olin tolpillani taas, lääkäri oli jo ennättänyt lähteä kotiin, joten sen vuoksi sain ohjeistuksen kätilöltä. En ole vielä saanut kutsua tarkistukseen, mutta aion soittaa sinne huomenna ja kysellä koska aika on tulossa. Langat tuntuvat emättimessä, joten kierukka on pysynyt sisällä. Siitä missä se siellä on, en voikaan sitten sanoa mitään.
        Kannattaisiko minun odottaa tarkistusaikaa ennen seksin harrastamista ilman kumia?
        :mE


      • tyyt.Mirenallinen
        :mE kirjoitti:

        Moi ja kiitti kun vastasit näin nopsaa! : )

        Minulle asennettiin kierukka anestesiassa, joten en nähnyt lääkäriä kunnolla. Juttelin toki hänen kanssaan salissa, mutta olin saanut esilääkityksen, joten muistikuvat siitä hetkestä ovat vähän huonot. : ) Sain lisäksi vähän komplikaatioita anestesiasta perussairauteni vuoksi, ja kun olin tolpillani taas, lääkäri oli jo ennättänyt lähteä kotiin, joten sen vuoksi sain ohjeistuksen kätilöltä. En ole vielä saanut kutsua tarkistukseen, mutta aion soittaa sinne huomenna ja kysellä koska aika on tulossa. Langat tuntuvat emättimessä, joten kierukka on pysynyt sisällä. Siitä missä se siellä on, en voikaan sitten sanoa mitään.
        Kannattaisiko minun odottaa tarkistusaikaa ennen seksin harrastamista ilman kumia?
        :mE

        parhaaksi katsot, itse harrastin seksiä heti. (taisin muuten harrastaa vielä samana iltana;)) Ilman kondomia, aviokumppanin kanssa, eli kondomia ei muutoin tarvittu.
        Luotin että se on asennettu oikealle paikalle. Ja tosiaan kysyin gyneltä että milloin voi harrastaa seksiä luottaen Mirenan tehoon niin hän sanoi naurahtaen että "vaikka heti".

        Minä tein noin, mutta en sitten toista kyllä osaa neuvoa, tosin tuossa ohjeessakin on selvät neuvot, eli voisi luottaa saman tien.

        Soita ihmeessä sinne siitä tarkistusajasta, kun pari tuttuani on ollut tarkistuksessa niinkin myöhään kun 3 kk sen asennuksen jälkeen. Ettei mene kovin pitkälle se aika, etenkin jos et ennen sitä uskalla luottaa Mirenaan.

        Tuli tuosta anestesiasta mieleen, minulla kun on paha astma niin sen kanssa on ollut vaikeuksia kun on muutaman kerran joutunut anestesiassa operaatioihin, ei kiva.....

        Toivon mukaan olet tyytyväinen Mirenaan, minä olen, jäi vuodot ja kivut. Aion ottaa uuden samanmoisen jos ei mitään kummosempaa tule. Kun ikää ei ole vasta kuin 22 niin ei perhettäkään vielä ole ajateltu perustella.

        Mukavaa illan jatkoa sinulle!


    • 16+2

      Mulle laitettiin hormonikierukka viikko sitten. Tais olla viides päivä kuukautisten alkamisesta.
      Lääkäri sanoi että viikkoon ei saa käydä uimassa tai kylvyssä tai muuten päästää emättimeen vettä tai muuta, kun kohdun suu on avattu ettei tule tulehdusta. Samaan hengenvetoon sanoi että teho alkaa heti, muttei samana päivänä suositellut kuitenkaan seksin harrastamista(eikä sen puoleen olisi tehnyt mielikään sen kivun kanssa).
      Itse tulkitsin tuon siten että seksiä saa harrastaa seuraavasta päivästä alkaen, mutta ensimmäisen viikon aikana kondomin kanssa.

      Meillä mies reissussa vielä vkl saakka, joten on saanut "paikat" parantua rauhassa, jokseenkin alkaa olla painetta pöntössä itsellä;D
      Kontrolliin käski 4kk sisällä asetuksesta ja sanoi että nähdään uudenvuoden jälkeen.

      • hulta....

        mulla on ollu kohta sen 1,5 vuotta kierukka. päädyin siihen valtavien menkka kipujen vuoksi. mikään ei auttanu ja aurallisen migreenin vuoksi vaihto ehdot kävi vähäiseks. Kolmesta piti valita, kierukka, pillerit ja kapselit ihon alle. pillereitä (ceratzette) söin n. vuoden verran, menkat oli tosi epäsäännölliset ja lopulta se meni siihen että vuosin toukuusta syyskuulle, ihan jatkuvasti. pillerit ei siis käynny ja kapseleissa oli sama hormooni ku pillereissä, joten jäljelle jäi ainoastaan kierukka.
        En ole synnyttäny joten kierukan laitto sattui ihan mielettömästi. koskaan en ole mitään sellasta kipua tuntenut! vaikka olin ottanut panadolia (muuta särkylääkettä en voi allergioiden takia ottaa) ennen toimen pidettä! meinasin laitoin yhteydessä pyörty ja sen jälkeen. Jälki kipua kesti 2 viikkoo. joka ikinen päivä sattui ja kamalasti ja lääkettä vedin maksimi määrän jatkuvasti! Jouduin käymään ultarassa ja sieltä selvisin sen verran että kohdun limakalvo oli ohentunut monen kk vuodon jälkeen ja keirrukka hankasin kohdun seinämiin. puolisen vuotta oli tiputtelua mutta sen jälkeen elämä on ollut todella helppoo kierukan kanssa. menkkoja juurikaan ei ole ollenkaan samoin kipuja! koko aikana on ollut yhdet kovat kivut.


    • Siiiiiiiri

      Minulle laitettiin kierrukka eilen juuri kuukautiskipujen ja runsaan vuodon takia. Jännitin toimenpidettä kipujen takia, mutta aivan turhaan! Meni hyvä jännitys hukkaan, koska kipu ei ollut tavallisen asteista menkkakipua kummempaa :) Ehkäisyteho alkaa heti. Minun asettamispäivä kerkesi vielä mennä useamman päivän päähän siitä kun kuukautiseni olivat jo loppuneet.

    • mustathousut

      Minuakin kiinnostaisi enemmän tämä varsinainen Mirena ja seksi aihe.
      Minulle laitettiin viikko sitten kierukka 7 päivänä vasta, koska minä en osaa ennustaa menkkojani etukäteen. Ne tulevat kun tulevat. Voi joskus jopa jäädä yksi kk pois. No enivei ja oli kyllä ihan kamala supistelu. Vedet tirskahti silmistä ja taju meinas lähteä... Oli kiva hokea muutamaa kirosanaa luvan kanssa. :D
      Kotimatkalla en osannu muutako ajatella asiaa, että tuolla on nyt jotain ja se vähän niinko mukamas tuntuu koko ajan mutta ei satu.

      Sitten muutamana päivänä tiputteli laiton jälkeen aika vähän. Laiton jälkeen 5 päivänä harrastimme seksiä, koska itsellä oli niin pahoja alaselkäkipuja ettei pystynyt ajattelemaankaan sitä aijemmin. Seksin jälkeen tiputtelu voimistui ja veri paksuuntui..

      Nyt vain odotellaan että tiputtelu vihdoinkin lakkaisi ja pääsisi olemaan taas normaalisti.. :D
      Mustat housut laittopäivästä lähtien jalassa.. :D

    • vahinkoko

      Moi! Minulle laitettiin hormonikierukka noin kuukausi sitten,ja siitä noin pari vk niin harrastin poikaystävän kanssa seksiä ilman kondomia ja sen jälkeen vielä tuli normaalisti menkat.Joten varmistui tavallaan, että en tullu siitä kerrasta raskaaksi. Nyt viime vklp taas harrastimme seksiä ilman kondomia vaikka tihkutti verta,mutta nyt parin pv sisällä tihkuttelu loppui? Ei kai tämä nyt meinaa että olisin raskaana?? Terveisin huolestunut alle 18v tyttö joka ei vielä haluaisi äidiksi

    • Anonyymi

      Haluaisin kysyy..jos uus kumppani.ja hormoonikierukka mirrella..voinko käyttää kondoomia.uuden kumppanin kanssa..voiko tarttua kondoomiin kierukka kiinni..ei kokemusta



      Nimimerkki vasta eronnut

      • Anonyymi

        Jos pelkäät että jää kiinni kondoomiin niin eiköhän se jäis kiinni penikseen.Kierukka ei ehkäise sukupuolitauteja.Jos mietit jääkö kondomi kiinni niin pane paljaalta ja käy sitten parin viikon jälkeen sukupuolitautitesteissä ja hiv testissä aikasintaan kuukauden kuluttua riskitilanteesta.


    • Anonyymi

      Rei kiinnosta siis enää

      • Anonyymi

        Nainen hulu kun suostuu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen hulu kun suostuu..

        Ei kannattaisi ehkäisy on olla olematta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannattaisi ehkäisy on olla olematta..

        Älä onna mulkulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä onna mulkulle

        Puukolla hivellä


    • Anonyymi

      Sain ensimmäisen Mirenan kolme päivää sitten, menkkojen toisena päivänä. Asennus todella sattui, elämäni karmeampia kipuja. Langat on ilmeisesti leikattu lyhyiksi, sillä en pysty niitä itse tuntemaan. Jälkitarkastusta ei kuulemma tarvita, jos mitään ongelmia ei ilmene.

      Seuraava päivä oli jo ok. Sitä seuraavana vuotokin loppui ja harrastettiin seksiä. Seksi tuntui erittäin hyvältä, mutta yöllä heräsin alavatsan kipuun. Ei kovaa kipua, mutta kipua kuitenkin. Seksi kiinnostaa taas kovasti (edellisellä ehkäisyllä halut lähti), mutta mietityttää jos kipuja tulee joka kerta jälkeen päin. Toisaalta, neljäs päivä Mirenan kanssa vasta menossa…

    • Anonyymi

      oon menos kohta hakeen kierukkaa ni voiks mies tuntee ne langat seksin aikana jos ei käytä kondomia???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe