Onko amkissa ryhmätöitä?

-erakko-

Olen menossa amkkiin lukion jälkeen, mutta vihaan ja inhoan ryhmätöitä yli kaiken! Muutenkin oon tosi ujo ja hiljainen enkä tuu juttuun juuri kenenkään kanssa, lukion keskiarvo kuitenkin on yli 9 koska olen perfektionisti. Onko amkissa paljon ryhmätöitä vai pärjääkö siellä eristäytyvätkin?

23

3183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjkljkgfd

Mene yliopistoon, AMK ei ole noin hyviä opiskelijoita varten. Turhautuisit ja pettyisit.

• arkademic

yliopistoon! Täällä ei tarvitse tehdä paljon mitään. Voi mennä ja tulla kuin haluaa. Osallistut luennoille jos olet kiinnostunut, mutta vaihtoehtoisesti samat asiat voit myös lueskella mukavasti kotona! Toista on AMK:ssa. Siellä joutuu tekee kaikenlaisia seminaariesitelmiä erilaisista projekteista jne.

• pakkopulla123
        arkademic kirjoitti:

yliopistoon! Täällä ei tarvitse tehdä paljon mitään. Voi mennä ja tulla kuin haluaa. Osallistut luennoille jos olet kiinnostunut, mutta vaihtoehtoisesti samat asiat voit myös lueskella mukavasti kotona! Toista on AMK:ssa. Siellä joutuu tekee kaikenlaisia seminaariesitelmiä erilaisista projekteista jne.

Hehheh, vai ei yo-opiskelijoiden tartte muuta kuin kotona makoilla. Hieman väärän kuvan annat akateemisesta vapaudesta. Tenttikursseja ja läsnäolopakottomia luentoja toki on, oppiaineesta riippuen, mutta niin paljon pakollista läsnäoloa edellyttäviä semmoja, laskuharkkoja, luentoja, oppitunteja... Joidenkin aineiden (pääaine)opiskelu on hyvin koulumaista, ja fyysisen läsnäolopakon lisäksi tunneilla on käytännössä myös osallistumispakko eli ei riitä että vaan ilmestyt paikalle ja piilottelet pöydän alle luokan perukoilla ja mutiset "emmätiiä" vaan asiat on osattava. Päälle helvetisti kotitehtäviä jotka on PAKKO tehdä jotta edellinen ehto täyttyy. Että en tosiaan usko että työmäärä yliopistolla olisi pienempi kuin amk:ssa, saati opiskelu helpompaa. Noin niinkun yleisesti ottaen.

• yksi amk:Sta
        arkademic kirjoitti:

Riippuu paljon koulusta onko tuo jako sellainen niinkuin mainitsit. Itse olen ollut kahdessa amk:ssa ja toisessa on tuollaista kun mainitsit ja toisessa taas on samanlaista kuin tuossa yliopiston kuvauksessa. Eli pakollisia läsnäolojo olivat lähinnä vain labrat. Opettaja ei ottanut ylös läsnäolijoita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, eikä piitannut jos tunnilta lähti tai tuli keskenkaiken.

Eli periaatteessa pakollista oli vain koe, labraraportit, satunnaiset etätehtävät ja joskus joku tehtäväkiintiö.

Tämä vapaus on mielestäni erittäin tärkeää, koska kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä. Turhaa ihmisiä on pakottaa istumaan tunneilla kun häiritsevät vain muiden keskittymistä rauhattomuudellaan tai vaihtoehtoisesti osaavat jo asiat, joten tunneilla istuminen on heille turhaa.

• pakkopulla123

On paljon pakollisia ryhmä- ja paritöitä, mutta niin voi yo:ssakin olla.

• ex-AMKlainen..

Meillä ammattikorkeassa opiskelu oli melkolailla ryhmätyöpainotteista; teimme ryhmissä tutustumisretkiä yrityksiin, tutkimme jotakin ilmiötä yhdessä ja teimme siitä raportin, myös esitelmiä tehtiin paljon ryhmissä. (Yliopistossa erään filosofiaopiskelijan mukaan opiskelu on paljon itsenäisempää ja teoreettisempaa, paljon kirjatenttejä ja luentosalissa & kirjastossa istumista.)

• y

Tuollaisella asenteella et tule pärjäämään työelämässä, ja muutenkin akateemikoille suhteet ovat erittäin tärkeitä, ja niitä ei tule jos et ota kontaktia muihin.

Tuossa vaiheessa olisi viimeistään hyvä oppia niitä vuorovaikutustaitoja; tai oikeasti olet myöhemmin elämässä aika huonossa jamassa.

• mistä roikkuu

Insinööriopinnoissa ei ainakaan meillä ollut ryhmätöitä, vaan kaikki projektit eri opintokokonaisuuksista tehtiin itsenäisesti. Ainoa, missä oli osittain "ryhmätöitä" oli fysiikan labramittaukset, mutta näissäkin labraselostukset oli tehtävä itsenäisesti. Niitä ei misssään nimessä saanut tehdä kenenkään kanssa kimpassa! Matikassa ja sähkötekniikassa oli laskuharjoituksia (laskarit), jotka tehtiin luentosalissa yhdessä, mutta varsinaiset matikan ja sähkötekniikan labrat olivat yksilösuorituksia.

• Emi Nirkki
        y kirjoitti:

Tuollaisella asenteella et tule pärjäämään työelämässä, ja muutenkin akateemikoille suhteet ovat erittäin tärkeitä, ja niitä ei tule jos et ota kontaktia muihin.

Tuossa vaiheessa olisi viimeistään hyvä oppia niitä vuorovaikutustaitoja; tai oikeasti olet myöhemmin elämässä aika huonossa jamassa.

Koulun ryhmätyöt ja yhteistyö työelämässä ovat kaksi aivan eri asiaa. En ole yhtäkään samantyyppistä ryhmätyötä työssä tehnyt, mitä koulussa tehtiin. Jokainen tekee omat hommansa ja sitten pidetään palaveri, missä asioita käydään läpi. Koulussa kolme ihmistä sählää saman asian kimpussa. Minä olen ihan sosiaalinen ja pärjään töissä hyvin porukoissa, mutta koulujen ryhmätöitä olen vihannut aina. Työelämässä jo alettaisiin porukalla sählätä saman asian kimpussa, niin tulisi aika sekundaa, no duunarihommat erikseen, mutta niissäkin on jokaisella oma tehtävänsä. Eikä kolme ihmistä tee sellaista asiaa, minkä voisi tehdä yksin tai kaksin, toisin kuin koulussa. Pahimmillaan yhtä raporttia tehtiin viidenkin ihmisen voimin, tehotonta jos mikä.

• mfdwiq0

että pääsee kurssista läpi. riippuu tietenkin... kyllä se ujoimmiltakin menee. se on päättämisestä kii. mites työelämä.`? kaikki amkt tähtää projekteihin ellet ole joki liikkuva tarkastaja tms

• Tiimiytynyt

Hei ! Meillä ainakin Diakissa on ryhmätöitä joka kurssilla ja itsekään en niitä rakasta, mutta tehtävä on...ujo ja hiljainen ei ole este. Sitä en ymmärrä, että aikuiset ihmiset jo yli parikymppiset yrittävät siipeillä toisten kustannuksella ryhmätöistä läpi ja niitä siipiviekkoja sekä- vienoja tahtoo olla melkein joka ryhmässä valitettavasti. Mitä he tekevät opiskelemassa ja millainen työmoraali heillä on yleensä ? On tunnollisia ja sitten näitä, jotka menevät sieltä mistä aita on kaatunut ihan pokkana. Ärsyttää ! Onneksi mukana on myös tunnollisia ja kunnollisia aikuisia opiskelijoita, sillä kaikilla meillä monimuoto- ja muunto-opiskelijoilla on muutakin kuin opiskelu. Moni opiskelee työn ohessa...
      AMK on ryhmätöiden paratiisi ja osa töistä vielä arvostellaan...mutta eihän työelämässäkään saa valita aina bestistä tiimiparikseen, mutta työn jälkeä ryhmässä ei välttämättä arvostella. Ryhmätöissa aina on kitkaa suurimmaksi osaksi ja yleensä tätä "laiskajaakko tai jaanaa" yritetään porukalla saada ryhmässä aisoihin. Ihmisillä on niin erikäsitykset siitä mitä tarkoittaa sopimuksista kiinnipitäminen ja tiimityö. Toki yksinkin saa puurtaa ihan tarpeeksi ja ryhmätyössä voi jakaa tehtäviä, ettei tule kohtuuttoman suurta kakkua yhdelle ja jos innostuu voi tehdä opinnäytetyönkin yhdessä jonkun toisen opiskelukaverin kanssa. Tiimityössä on myös hyvät puolensa, jos on hyvä ryhmä ja saman henkinen innostunut tai innostumaton porukka...porukalla on aina nokkamies tai- nainen. Se osa on luonnostaan aina jollakin ja joku aina koostaa työt kirjalliseen muotoon...haastava työ...sanoisin kokemuksesta. Loppujen lopuksi tiimityö on ihan kivaa ja opettavaista ! Suotta pelkäät, jos muuten koet olevasi alle sopiva...hae vaan AMKohon ! Ammattikorkeassa on paljon hyvää, mutta myös kehittävää...Diakissakin on hyviä puolia sen pienuus, opettajat tulevat henk.koht. ja opiskelukavereista osa tutuksi, mutta haasteitakin on paljon...

• näin ainakin metropo

Ryhmätöistä voi luistaa. Itse hain tutulta lääkäriltä paperin jossa hän todisti minun saisrastavan sosiaalisten tilanteiden fobiaa. Sain silllä vapautuksen kaikista ryhmätöistä ja suoraan joko 3 arvosanaksi, tai sitten lisätehtävien avulla 5.

• tiim vörkkii

Ja paljon onkin. Minä en niistä koskaan pitänyt ja koin ne turhauttavina, kun ei päässyt kunnolla treenaamaan omia taitojaan.

• ei nimierkkiä

itse vihasin kanssa ja vuoden kestin ja turhauduin niin paljon kun ei muuta ollutkaan kun ryhmäoppimista... lopetin siis sen vuoden jälkeen, olen ollut erittäin tyytyväinen päätökseeni

• miTÄÄÄÄÄÄ

tai asiantuntija(yksi) töissä mutta koulussa pitää vääntää ryhmätöitä. en ymmärrä.

• kylläpä kyllä

ku niitä ryhmätöitä.. Niistä tuntui tunnit muodostuvankin, joka kurssilla ainakin kaks ryhmistä, jokka piti aina esittää.

• antiAMK

Ryhmätöitä toisensa jälkeen. Usein opettajat vielä päättävät ryhmät: olen kerran joutunut samaan ryhmään espanjalaisen vaihtaripojan kanssa, joka ei osannut englantia PÄTKÄÄKÄÄN! (olen siis englanninkielisessä ohjelmassa). Yritäppä sellaisen kanssa sitten vääntää jotain 20 sivuista raporttia jostain yrityksen liikevaihdosta... Myöskin aina ryhmään päätyy vähintään yksi no-show, joka sen jälkeen, kun muu ryhmä on hoitanut kaiken työn, tulee kinumaan että eikö olisi jotain mitä voisi tehdä, tarvii opintopisteet jne. Ei innosta!

Varsinkin silloin kyrsii, kun kurssista ei ole koetta ja no-show:t pääsevät kuin koira veräjästä (todella harvat opettajat vaativat selitystä siitä, kuinka paljon kukin on tehnyt, ja vaikka jonkun nimi olisi jätetty pois kansilehdestä tms. niin opettaja päästää heidätkin kursseista läpi, koska luulee, että nimi on unohdettu vahingossa tms.) Olen kerran ollut napit vastakkain opettajan kanssa, kun yksi nigerialainen ei ollut yhdessäkään ryhmätapaamisessa, eikä edes presentaatiopäivänä paikalla, mutta hän sai silti 4 kurssista! Silloin kyllä otti päähän, kun opettaja piti päänsä. On vain huijauksellista, että yksi saa 20op:n opintokokonaisuudesta 4 pelkästään sillä, että on sattunut arpaonni suosimaan, kun muut raatavat niska limassa koululla iltamyöhään vääntämässä raporttia.

• turhautunut-

Tuo on niin totta! Jos 5 tyyppiäkin yrittää ährätä saman työn parissa, niin saattaa olla että yksi motivoitunut kaveri vääntää koko raportin periaatteessa yksin ja muut seuraa vierestä. Yksikin ryhmäläinen tuli kysymään kurssin päätteeksi, että mikä opettajan ja kurssin nimi olikaan. Kaikille irtoo kuitenkin samat numerot muutamaa tiukempaa opettajaa lukuunottamatta.

Sattuipa kerran tapaus, että ryhmästä tyyppi joka oli tehnyt mielestään eniten raportin eteen sanoi asiasta opettajalle, mutta sai vastaukseksi vain että keskustelkaa ryhmän kesken asiasta. Asia jäi kuitenkin siihen, ja kaikki sai samat numerot. Itsekin olen välillä sortunut tuohon toisten mukana "seilaamiseen" ja mielestäni niillä numeroilla ei ole niin kovin merkitystä. Mutta kyllä tuo omaan motivaatioon vaikuttaa paljonkin, varsinkin kun omassa koulussa muuta olekaan kuin pelkkiä ryhmätöitä. Mielestäni olisi paljon järkevämpää opettajien pitää normaaleita luentoja ja niiden päätteeksi tehdä YKSILÖtehtäviä ja tenttejä. Omassa koulussa muutamat harvat tentitkin tehdään ryhmässä, missä ei ole kyllä mitään järkeä!

No, olenpahan jo 2,5 vuotta kituuttanut itseäni ryhmätöissä ja toivottavasti kohtaan saan paperit käteen. Vähän haasteellisempaa ja itsenäisempää opiskelua kyllä kaipaisin.

• Mitä oikeasti haluaa

Minulla on itsellä kokemusta kolmesta eri AMKista ja kaikissa vähän erilainen suhtautuminen ryhmätöihin ja esiintymiseen. Jatkoin myös maisteriopintoihin yliopistoon, joten sekin puoli on tuttua.

Kaikissa, myös yliopistossa, oli esiintymistä ja ryhmätöitä. Yhdessä AMKissa oli enemmän yksilötöitä kuin yliopistossa, toisessa AMKissa oli keskivertomäärä yhteisesti tehtävää ja kolmannessa oli todella paljon ryhmätöitä ja esiintymistä heti alusta lähtien. Tämä jälkimmäinen kyllä kertoi siitä avoimesti nettisivuillaan, joten jos sinne päätyy vahingossa, niin itseään saa syyttää.

Itse inhosin ryhmätöitä ja esiintymistä yli kaiken lukiossa, mutta opin että ainoa keino miten jännittämisestä ja esiintymispelosta pääsee eroon on esiintymällä. Nyt tykkään siitä kovasti. Ryhmätyöt ovat ok ja työelämässä huomaa (minä ainakin olen huomannut vaikka joku tällä palstalla väittikin toista), että samat kuviot toistuvat täällä. Joku yrittää lusmuilla, toiset tekevät enemmän kuin toiset, väärinymmärryksiä sattuu. Silti, kun ryhmätyön saa toimimaan, niin varmasti toimii paremmin kuin yksin tekisi.

Oma neuvo on, että ryhmätöitä ja esiintymistä ei kannata pelätä, mutta jos niitä ei haluakaan oppia tekemään, niin sitten kannattaa etsiä sellainen opinahjo, joissa ei näitä taitoja painoteta.

• didiiiii

millä alalla olet opiskellut ja missä ammattikorkeissa? osaako kukaan sanoa miten suuressa osassa ryhmätyöt on metropolian hoitotyön aloilla?

• Rohkaistunut

Älä pelkää! Itsekin olin ujo ja työskentelen mielummin itsenäisesti, sillä omasta mielestäni parhaat tulokset saan niin. Kauhistuin kun ensimmäisellä tunneilla toitotettiin, kuinka tärkeää on, että liiketalouden opiskelijat muodostavat jo kouluaikoinaan suhdeverkostoja, koska niistä on hyötyä tulevaisuudessa. Olen kuitenkin opiskellut nyt puolisen vuotta AMK:ssa, ja vaikka itsekin inhosin ryhmätöitä ennen tätä koulua, on nyt mieli muuttunut. Ei muut ihmiset niin kauheita ole, ja etenkin juuri koulun ryhmätöiden kautta, kun on pakko ottaa kontaktia muihin, on erittäin helppo päästä ns. ryhmäkammostaan. Samalla tulee väkisin tutustuttua uusiin koulukavereihin, eikä käytävällä tarvitse keksiä mitään liian monimutkaisia keskustelunavauksia, kun voi vain aloittaa että "millos se ja se pitikään palauttaa" tai "jäätäiskö tänään tekee sitä hommaa". Täytyy vain muuttaa asenteitaan ja olla avoin, vaikka pelkäisikin. Anna itsellesi mahdollisuus muuttua! :)

AMK:sta näin muuten yleisellä tasolla on melko vapaata opiskelu, ei ole kuin muutamia kursseja (ainakin minulla) joissa on läsnäolopakko. Päivät ovat helppoja sinänsä, ettei koulussa tarvitse istua paljoa, mutta opiskelijoille annetaankin juuri niitä ryhmätöitä, jotka kuuluu hoitaa koulun ulkopuolella mikäli opettaja ei erikseen mainitse, että niille on varattu aikaa itse oppitunneilta.

• fdsfdsgfgdgbcvbv

Ei työt välttämättä ole ryhmätöitä, vaan usein ne voi halutessaan tehdä yksinkin. Poikkeuksena tilanteet, jossa ei riitä resursseja tähän, esim. labratyöt.

Ryhmässä joutuu jokatapauksessa toimimaan joskus koulussa tai sen ulkopuolella. Vuorovaikutustaitoja on hyvä harjoitella. Ärsyttäviäkin ihmisiä on siis hyvä oppia kestämään sen verran kun on tarpeellista.

• bcvbcvbbbcbnb

Riippuu paljon koulusta ja alasta onko ryhmätöitä tai ylipäänsä mitään esityksiä. Kahdessa amk:ssa olen ollut eikä kummassakaan ole merkittävästi ryhmätöitä. Muutamia esityksiä, mutta nekin saa tehdä halutessaan yksin. Itseasiassa toisessa en muista olleen yhtään esitykstä äidinkielen, enkun ja ruotsin puhetta lukuunottamatta.

Eli ei tilanne ole välttämättä sellainen kuin kaikki täällä ylistävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      52
      1907
    2. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      40
      1554
    3. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1405
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      91
      1233
    5. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      164
      1139
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      220
      1100
    7. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1046
    8. 73
      996
    9. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      21
      976
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      891
    Aihe