Olen nelikymppinen raivoraitis mies, olen ollut koko ikäni täysraitis.
Eli en ole ex-holisti, enkä ole myöskään uskossa, eikä minulla ole terveydellistä syytä
valintaani.
Olen huomannut että raittiudella on hyviä, mutta myös haitta puolia.
Hyviä mm.rahaa ei mene niin paljon, ei tule toilailtua ja ei sisuskalut "huuda hoosiannaa"
Mutta ne haitat, sosiaalinen elämä kuihtuu -viinan voimallahan tässä maassa suhteet luodaan,
lisäksi olen huomannut että minuun suhtaudutaan jollain tavoin vaivautuneesti, kun kerron esm.uudelle
tutulle olevani absolutisti.
Mitä mieltä olette asiasta?
Onko raittius hyvä vai huono asia?
99
3784
Vastaukset
- skdflskdjflskdjflksd
raittiina ihmisenä menetät ainoastaan krapulat ja morkkikset,eikä tarvitse pyydellä anteeksi seuraavana päivänä.Meidät on kasvatettu uskomaan että ainoastaan alkoholin avulla voidaan pitää hauskaa,tiedän että sinunlaisia fiksuja ihmisiä pidetään outoina ja tylsinä kun eivät ota alkoholia,ihan kuin absolutismi olisi joku mielisairaus.Itse olen viettänyt ensimmäisen vuoteni raittiina ilman tippaakaan alkoholia,ja voin sanoa että eipä kaduta.Tiedän paljon ihmisiä ketkä käyvät baareissa esimerkiksi tanssimassa ja ihan SELVINPÄIN.Itsekkin olen käynyt kapakassa selvinpäin ja voin sanoa että olen tuntenut syvää myötähäpeää humalaisten takia,ihnmiset eivät ymmärrä kuinka idiooteilta he näyttävät kännissä,tämä ei tietysti koske kaikkia,maan tapa valitettavasti.Raittius on fiksuille ihmisille,jos ihmiset eivät pidä sinusta sen takia että olet absolutisti,eivät he ole oikeita ystäviä.
- SeuraTekee..?
Oliko se Leonardo Da Vinci joka sanoi että ihmisen ei kannata hakea hyväksyntää sairaalloisesta yhteiskunnasta tai sen jäseniltä?
Jos ei voi nauttia seura-elämästä ilman Kannabista haitallisempaa alkoholia, niin anna olla.
Voit tietysti liittyä johonkin rauhaa-rakastavaan absolutisti-yhteisöön kuten Hare Krishan tai Adventistit, but its up to you.
Suomessa pillerinpopsintakin on mennyt jo hulluksi. Puolet tästä voidaan laskea suoraan tai epäsuorasti alkoholin piikkiin:
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/archive/index.php/t-293049.html - Kunhan yritit ha ha
SeuraTekee..? kirjoitti:
Oliko se Leonardo Da Vinci joka sanoi että ihmisen ei kannata hakea hyväksyntää sairaalloisesta yhteiskunnasta tai sen jäseniltä?
Jos ei voi nauttia seura-elämästä ilman Kannabista haitallisempaa alkoholia, niin anna olla.
Voit tietysti liittyä johonkin rauhaa-rakastavaan absolutisti-yhteisöön kuten Hare Krishan tai Adventistit, but its up to you.
Suomessa pillerinpopsintakin on mennyt jo hulluksi. Puolet tästä voidaan laskea suoraan tai epäsuorasti alkoholin piikkiin:
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/archive/index.php/t-293049.htmltuon juoppojen vakilauseen "sisuskalut huutavat hoosiannaa".
Aloitus oli provo. Aloittaja täydellinen holisti, joko nykyinen tai entinen! - Spermajuopot
Kunhan yritit ha ha kirjoitti:
tuon juoppojen vakilauseen "sisuskalut huutavat hoosiannaa".
Aloitus oli provo. Aloittaja täydellinen holisti, joko nykyinen tai entinen!Finlandiavodkaa, merisuolaa, rosepippuria ja raaka kananmuna!
- Spermajuopot
Spermajuopot kirjoitti:
Finlandiavodkaa, merisuolaa, rosepippuria ja raaka kananmuna!
...sekä pserrus appelsiinia maun parantamiseksi...
- X
Ihan hyva se on etta ei kayta alkoholia, varmasti parempi kuin se, etta kayttaisi liikaa. http://mattiviikate.newsvine.com/
- Raitis-Riitta
Olet fiksu.
Älä lipsu siitä.
Viina ei tuo onnea elämään - päinvastoin.
Minäkään en juo, en tuo sitä mitenkään esille - ´raivoraitis ´on kamala sana, miksi sitä pitää toitottaa ?
Sanovatko känniläiset, että ´olen melkein deekiksellä´sisuskalut ja rahat, useinkin perhe ja työ menneet ?
No, eivät sano, he eivät ikinä myönnä, että viina on perseestä.
Raittiina ei ole koskaan krapulaa, ei tarvitse kärsiä morkkiksista, ei tule töppäiltyä kuten känniläiset.
Se, että seuraavana päivänä mussuttavat että no joo, tuli otettua vähän liikaa, ei kuulu tapoihin on pelkkää teatteria, seuraavana iltana ovat taas kännissä jne.
Pidä linjasi, niin pidän minäkin, ja voin hyvin : -) - maijamaha
Mun mieheni aloitti raivoraittiuden muutama kuukausi sitte ja aikoo harrastaa sitä vuoden loppuun asti. On kehunut, miten hänen ajatuksensa ovat nyt kirkkaammat, eikä tarvii kärsii krapuloista. Olen aika varma että hän aikoo olla vuodenvaihteen jälkeenkin raittiina.
Voin sanoa, että elämä on muuttunut tylsäksi. Mun mieheni on muuttunut tylsäksi. Mä haluaisin juhlia, käydä ulkona ja olla sosiaalinen. Nykyään olemme viettämässä vain koti-iltoja ja jos joskus hän suostuu käymään mun kanssa baarissa, niin hän on ahistunut ja juo vettä. Se on suoraan sanoen älyttömän tylsää ja ikävää.
Itse en pidä raivoraittiutta hyvänä asiana. Se on totta että meidän sosiaalinen yhteiskunta pyörii alkoholin ympärillä, eikä sen mukaan pitäisi mennä... Mutta mielestäni parasta on se kultainen keskitie. Kavereille voi olla tylsää, jos ei koskaan voi ottaa seurassa edes yhtä kaljaa. Jos juo seurassa ja yksi on selvinpäin joukossa niin se latistaa tunnelmaa.
En oikeastaan näe kunnon syytä miksi on pakko olla raivoraitis, miksei voi ottaa muutaman oluen kerran parissa viikossa ystävien seurassa tai kumppanin mieliksi baarissa? Luulen että ikänsä raivoraittiina olleet kehuvat ja kehuvat kaikkia asioita, jotka on hyvin, mutta eivät sano sitä ettei niin monen vuoden jälkeen uskalla rikkoa tätä päähänpinttymää ja kokeilla viisasten juomaa. - 27v-mies
maijamaha kirjoitti:
Mun mieheni aloitti raivoraittiuden muutama kuukausi sitte ja aikoo harrastaa sitä vuoden loppuun asti. On kehunut, miten hänen ajatuksensa ovat nyt kirkkaammat, eikä tarvii kärsii krapuloista. Olen aika varma että hän aikoo olla vuodenvaihteen jälkeenkin raittiina.
Voin sanoa, että elämä on muuttunut tylsäksi. Mun mieheni on muuttunut tylsäksi. Mä haluaisin juhlia, käydä ulkona ja olla sosiaalinen. Nykyään olemme viettämässä vain koti-iltoja ja jos joskus hän suostuu käymään mun kanssa baarissa, niin hän on ahistunut ja juo vettä. Se on suoraan sanoen älyttömän tylsää ja ikävää.
Itse en pidä raivoraittiutta hyvänä asiana. Se on totta että meidän sosiaalinen yhteiskunta pyörii alkoholin ympärillä, eikä sen mukaan pitäisi mennä... Mutta mielestäni parasta on se kultainen keskitie. Kavereille voi olla tylsää, jos ei koskaan voi ottaa seurassa edes yhtä kaljaa. Jos juo seurassa ja yksi on selvinpäin joukossa niin se latistaa tunnelmaa.
En oikeastaan näe kunnon syytä miksi on pakko olla raivoraitis, miksei voi ottaa muutaman oluen kerran parissa viikossa ystävien seurassa tai kumppanin mieliksi baarissa? Luulen että ikänsä raivoraittiina olleet kehuvat ja kehuvat kaikkia asioita, jotka on hyvin, mutta eivät sano sitä ettei niin monen vuoden jälkeen uskalla rikkoa tätä päähänpinttymää ja kokeilla viisasten juomaa.Kyllä olet säälittävä, kun pitää ryypätä pitääkseen hauskaa. Naiset on luotu synnyttämään elämää, eikä tuhoamaan sitä alkoholilla.
- ei-narkkari
Aloitus oli provo. Aloittaja täydellinen holisti, joko nykyinen tai entinen!No kyllä minäkin tunnen sanonnan: "nuha kun narkomaanilla", enkä silti ole narkkari.
- 1241
Aloitus oli provo. Aloittaja täydellinen holisti, joko nykyinen tai entinen!Väität siis, että jos ei ryyppää ei voi tietää minkälaisia esim. sanontoja on olemassa. jos se vielä tietää yhdenkin viinimerkin nimeltä, niin selvä rapajuoppo.
Oletko tyhmä, vai helvetin tyhmä?
- absolutisti mies
Testi.
- absolutisti mies
En ole aloittaja, mutta kokeilen hänen nimimerkkiään. Nyt näyttää siltä, että sen kanssa pääsee kirjoittamaan, mutta mitään muuta nimimerkkiä ei Suomi24 nyt hyväksy ainakaan tälle palstalle. Vaikka nikiksi laittaisi minkä tahansa satunnaisen merkkijonon tyyliin 577jvskksöks7t7ou, aina tulee ilmoitus, että nimimerkki on jo varattu!
- paras mahdollinen
Asia.
Totuus on että päihteitä käyttävät vain heikot ja estoiset henkilöt.
Päihdyttävillä aineilla he hankkiutuvat harhaiseen tilaan jossa luulevat olevansa jotenkin
parempia, menestyvämpiä tai rohkeampia.- Totuus..hahaha
Ei kuullut fraasit ja stereotypiat ole tietoa...totuudesta puhumattakaan.
- dössenpösse
Ja törmännyt myös kummallisiin kommentteihin sekä sivuun jättämistä- vaikka en ole uskovainen enkä entinen juoppo, niin alko vaan ei maistu
- ja nauti-
Kun lopetin muutama vuosi sitten käytön täysin, yleisesti ottaen kaikki asiat tuntuu olevan paremmin.
Mutta jollain sielunmaailman alueella esiintyy latistumista, eräänlaista kiihkon puutetta tai sen köyhyyttä.
Tosin pitkäjännitteisyys ja työn tarkkuus on parempi, mutta jonkinlainen "luovahulluus" puuttuu.
Mutta parempi kumminkin kiihkoton lattea mielenlaatu kuin kuin alkoholistin rankka elämä.
ps: Alkkarin elämä terveiden seassa on tavattoman raskasta. - melkein raitis
se on hyvä asia kun olet raitis. Suomalaiset eivät juoneet paljon 300 vuotta sitten kun ei ollut sokeria ja hiivaa. Alkoholi on liotinaine sulattaa rasvaa. Itse en juo kun se on myrkkyä aivoille.
Alkoholi ei ole itselleni ongelma. Joskus juon ainoastaan viinilasillisen ei muuta. - MIEHISILLE MIEHILLE
mukava kuulla että vielä on joku jossaki joka on täysraitis.kuule jos sosiaaliset kanssakäymiset vaatii viinaa niin aika tunneköyhiä ihmisiä semmoset.olet OIKEA MIES
- käsikirjoittaja
Elämä on elämä vaikka voissa paistettaisiin, jos ei sitten satu olemaan Kauniit ja rohkeiden tai salattujen elämän näyttelijä.
- jaarittelija
mitäpä muutakaan suomi24 keskustelu palstojen sisältö voisi olla! Kun sitä mainitsemaasi
JAARITTELUA!!!
Mutta raittius on kunnioitettava asia.
- EI elämää
Sulla on sentään töitä? toisin kun mulla. Istun neljän seinän sisällä 3 tuntia joka päivä, eikä tästä makseta palkaa millä voisin ostaa takaisin internetissä viettämäni elämän.
- minulla
Minä ainakin arvostan täysraittutta. Ihmisten tulisi ymmärtää, että kännipäissä solmitut suhteet eivät johda onneen vaan tuhoon. Ihmisten tulisi kyetä ilonpitoon selvinpäin, rehellisinä omina itsenä. Suomalaisessa kulttuurissa on aivan liijan vähän tapahtumia, joissa esim. lauletaa ja tanssitaan selvinpäin, sellaisia tilaisuuksia tulisi olla enempi.
Itse käytin aikoinani alkoholia juuri ystäväpiirin vuoksi, kun kaikki joi, join minäkin. Pitemmänpäälle tuo teennäinen ilonpito ja teennäinen ystävyys alkoi tympiä ja lopetin moisen toisten mieliksi ottamisen. Tosin seuraelämäni on tästä päätöksestä jonkinverran kärsinyt, mutta sisäinen onneni ja tasapainoni taasen lisääntynyt. Arvostan itseäni nyt enempi ja olen onnellinen siitä että uskallan elää elämäni niin miten itse sen ymmärrän oikeaksi elämäksi.- Raivo ja raitis.
Juon ehkä kaksi Siideriä vuodessa.
Olenko raitis vai en ?
Omasta mielestäni tavallaan olen.
Mutta eihän raitis ihminen juo tippaakaan. - vauhtia ja vapautta
Teennäisyys ja irtosuhteet ovat kännäämisen parasta antia, kun ei haluta oikeita ihmis-suhteita, ne ovat pitemmän päälle pelkkää moskaa.
- alkoa kittaava
Olen alkoholisti, ja koetan pysytellä pvä kerrallaan raittiina. Aina on tullut retkahdetua ottamaan.
Se vaan on niin, että tämä omalle kansalle ahdistavaksi ja ankeaksi tehty maa pakottaa juopottelemaan, unohtamaan (mm. järjettömät poliitikot jotka syytävät rahat mamuille ja eu-maiden finanssikriisiin, ankea talvi valtavine lumisateineen, jne). Toisaalta känni vaan rentouttaa, ei voi mitään. Sen jälkeen jaksaa taas paremmin töissäkin. Myös sosiaalisuuteen alkoholilla on parantava vaikutus.
Joten ei muuta kuin kippis ja kulaus!- TippaSilloinTällöin
Itse suosin kohtuullista alkoholin käyttöä, joka tosin joskus lipsahtaa hiukan yli. Pikku sievissä sitä on vapautuneempi, juttu luistaa ja ihmisille on helppo puhua. Ongelma on vain siinä, että pitäisi osata kontroloida humalatilaansa. Paljon ei tarvitse ottaa liikaa kun jo ihmiset alkavat hienovaraisesti kartella, vaikka itsellä on muka paras meno päällä - ja aina vain paranee. Aamulla kun herää, eikä muista kaikkea mitä on tapahtunut, niin siitä seuraa krapulan lisäksi yleensä morkkis.
Ilmiselvästi viina on viisaiden juoma. - ei yhtään enää
Olen myös raitistunut, minun on ainakin myönnettävä, että geeni on peritty. En sitä hirveyttä ala enää uudelleen. Kenelle sopii, mutta olen myös aina kunnioittanut raittiita terveitä ihmisiä.
- Höh010
Juopolla löytyy aina syy muista kun itsestä.
- cdfgvh
Minusta humalaiset ovat ikävää seuraa, eivätkä edes itse tajua miten avuttomia heidän juttunsa ovat.
Juoppokuskina varsinkin törmää mitä kummallisimpiin tilanteisiin.
Hyvät kaveritkin riitelevät keskenään, eivätkä ole edes selvillä siitä mistä se toinen riitelee.
Ikävä sitten yrittää saada ne sopuun ja koteihinsa nukkumaan. - Ja jos niin miksi?
Mieti sitä!
- Onskuboy
Siksi juonkin kaljaa ja kirkasta viinaa kuten kossu, leijona ja vodka. Viskistä en tykkää enkä viininlitkuista. Kalja menee pubissa kun kuuntelee karaokea ja turisee jonkun vosun kanssa isku mielessä, viina taas hyvä jos töröttää kotosalla ja vituttaa vaikka työ asia ja haluu nopeesti kovan kaatokännin et rentoutuu. Kyllä se alko on hyvä juttu ja sitä pitää saada maassamme halvemmalla kuin nyt, siis kapakassa viina liian kallista.
- kultainen keskitie
on paras.
Suomalaismiehen on otettava perjantai känni.- trupaduuri
Aina kun juon viinaa teen jotain laitonta tai väkivaltaista. siis en juo viinaa vaan poltan pilvee
- .
trupaduuri kirjoitti:
Aina kun juon viinaa teen jotain laitonta tai väkivaltaista. siis en juo viinaa vaan poltan pilvee
Pilvenpoltto kun on laitonta.
- ei alkoa
Minä jätin alkoholin käytön kokonaan pois muutama vuosi sitten sairauden vuoksi. En tosin sitä ennenkään mikään suurkuluttaja ollut. Silloin tällöin kävin viihteellä, nuori kun olen vielä.
Kerran olen raitistumisen jälkeen käynyt baarissa. Toiste en ole mennyt, koska en viihtynyt yhtään humalaisten örveltäjien keskellä.
Uudet kaveritkin on pitänyt etsiä. Alkoholin pois jättämisen myötä sai huomata, kuinka kavereitani ei enää kiinnosta joku joka ei käytä alkoholia. Mutta olempa saanut parempia kavereita ja ihmissuhteilla on muutakin pohjaa kuin vain perjantaiset baarireissut.
Ei krapulaa, rahaa jää muuhunkin. En kadu ollenkaan, enkä palauttaisi alkoholia elämääni vaikka sairauteni sen sallisikin. Itse en ole absolutisti, mutta juon erittäin harvoin. Ei vain kiinnosta juoda.
Sosiaalinen elämä ei mielestäni ole lainkaan kiinni juoko vai ei. Yhtään huonoa puolta en keksi siihen että jos ihminen ei juo.
En omalla kohdallani ole huomannut ainakaan minkäänlaista vaivaituneisuutta jos vaikka olen selvinpäin ravintolassa ystävieni kanssa tai illanvietoissa.
Ylenpalttinen juominen ei näytä silmissäni kovinkaan hyvältä, oikeastaan välttelen "kännikaloja".
Harvoin tulee baareissa käytyä, mutta toisinaan käyn ystävieni kanssa jos jotain eläväämusiikkia ym. on tarjolla.
Meitä ihmisiä on niin monenlaisia ja niin pitää ollakkin, olisi kauheaa jos kaikki olisimme samanlaisia.
Se on kyllä sanottava että harvoin selvinpäin olevia miehiä ravintoloissa tapaa.
Ole vain omaitsesi :)- Melkein abs. nainen
Vastaus kysymykseesi! Hienoa, että on raittiita miehiä olemassa, ja nimenomaan siitä syystä mistä sinä olet.
Tsemppiä sulle! - itsekin uskovainen
Niillä ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. Kristilliseen perinteeseen on kuulunut aina alkoholin käyttö, tietysti hillitysti. Jeesus käytti paljonkin alkoholia, jopa niin paljon, että opetuslapsiakin haukuttiin juopoiksi, mikä oli tietysti panettelua.
Kristinuskon ja absolutismin ovat yhdistäneet vain pienet lahkot kuten adventistit, jotka eivät edusta kristinuskon valtavirtaa. Pienet lahkot edustavat marginaalia. Pääsuunnat kuten katolilaisuus ja ortodoksisuus suhtautuvat kohtuudelliseen alkoholinkäyttöön neutraalisti ja ne edustavat perinteistä ja tyypillistä kristillisyyttä, muodostaen ehdottoman enemmistön kaikista kristityistä.
Alkoholin demonisoiminen on vain pienten lahkojen piirre. Valtavirtakristillisyys suhtautuu alkoholin kohtuulliseen käyttöön täysin neutraalista.- J. Stålkuk.
(kohtuullinen) käyttö on ihan jees. Uskonto ihan perseestä. Ei kuulu yhteen.
- Raittiina hyvä olla
Kavereita ei ole paljoa. En osallistu työporukan yhteisiin rientoihinkaan kun en halua olla ilon pilaajana kun en ota alkoholia!
- Mielestäni
absolutismi on turhaa, sillä alkoholista saa mukavan olon. Itsekin juon sen takia, että saan nousuhumalan ja rennon fiiliksen. Joskus menee överiksi, jolloin seuraavana päivänä joutuu maksamaan kovan hinnan. Mikään ei ole hirveämpää kuin paha krapula. Juon melko harvoin. En koskaan voi jäädä alkoholiin koukkuun, sillä en pidä alkoholin mausta, en liiasta kännistä enkä krapulasta. Tupakka on minun ongelmani. Siihen olen koukussa ja pahasti :/
- girl22gr
raittius on tosi hyvä asia! ja kyllä niitä suhteita iliman viinaaki pystyy luoda...:)
- von Münchausen
...ettei raittius kelpaa. Itse en ole koskaan käyttänyt alkoholia enempää kuin viinilasillisen verran ja senkin muutaman kerran vuodessa. Tupakkaa en ole myöskään koskaan polttanut. Ja siihen vielä kun lisätään kohtalainen lapsikatras niin eiköhän minusta ole vaikka minkä lahkon hihhulia yritetty tehdä.
Ja noiden lisäksi en ole myöskään uskonut sen enempää joulupukkiin kuin jumaliinkaan.
Raittiina ja uskonnottomana on hyvä ja aito olo. Uskontohan näyttää hämärtävän ihmisten arvostelu- ja käsityskyvyn pahan kerran. Hauskaa voi pitää aidosti ja riehakkaasti ilman alkoholia ja uskontojen tapaisia huumeita, varsinkin jos ei ole estoinen ja ujo ja sitä minä en tosiaankaan ole!
Jos luulet että alkoholin puute kuihduttaa elämän niin väärässä olet - kyllä se on ihan muista asioista kiinni. - 1,5 vuotta raittiina
Alkoholi on seurajuoma. Yksin ei kannata ryypätä.
- tohtori tolu
on olemassa lääke, voimakkaat jopa 40 000 voltin sähköiskut palleihin, kokeile.
- nainen 50
Olen ollut raittiina tasan vuoden. Ennen sitä käyttelin alkoholia kohtuudella ja kohtuuttomasti.
Monta vuotta meni ennen kuin päähäni tuli ajatus olla kokonaan juomatta, ei yhtä saunaolutta tai terassikaljaa. Yrittelin aina kohtuukäyttöä , aina se meni yli kuitenkin.
Nyt on hienoa ja sanon todella Hienoa, kun jaksaa tehdä, ihana herätä aamuisin, nukkuu hyvin, ym.ym.ym. jonka oli unohtanut moneksi vuodeksi kuinka kivaa on olla raittiina. Jeess...
*Tosin monet eivät edes tiedä , että olen täysin raitis, kun en sitä niin mainosta kenellekään. Yleensä sanon että juon vicyy, eikä kukaan sitä ole kummeksunnut. Absolutisti-sanana herättää kielteisiä tunteita ihmisissä, vaihda joku muu sanonta. Olen pärjännyt hienosti ilman mitäähn AA-kerhoja ja uskoon tulemisia.
Sama ateisti edelleen.
Ole ylpeä että olet raitis!!!!!- arjuuna
Ovat sama asia sillä se pakoa todellisuudesta jota ihminen ei uskalla kohdata
Tuo todellisuus on yksinäisyys mitä tunnemme, kun tulemme tun yksinäisyyden seinän eteen niin meillä ei ole voimaa mennä sen läpi, vaan kauhuissamme pakenemme, toiset viinaa, huumeisiin, uskoon ynm. harastuksiin, ja kaikki ovat vääriä valintoja, mutta kun emme tiedä muusta niin valisemme olemassa olevan tavavan mukaan
Näin tuhlaamme sen energian jolla murtaisimme tuon yksinäisyyden muurin
ON vain pelkäämättä käytävä tuon seinä läpi tapahtui mitä tapahtui, niin silloin tuo yksinäisyys muuttuu yksinolevuudeksi, olla yhtä kaiken kanssa ja silloin pelko, kärsimys ja tuska päättyvät.
Silloin emme kanna eilistä mukanamme vaan se muuttu menneisyyden tuhkasi kun kuolemme joka päivä kaikelle eiliselle
Siinä on elämän ihanuus, ja voimme nauttia tästä maailmasta, niinkauan kuin täällä olemme, eikä tuolla fyysisellä kuolemalla ole enään mitään merkitystä, vaikka uskonnot sanovat, että vasta kuoleman jälkeen odottaa taivas, mutta se on pään pistämistä pensaaseen
Alkoholihan on kirkon paras saarnamies kun alkoholi synnyttää ongelmia niin esiintyy pelastajan, voi kyllä onnistua raitistamisessa mutta ongelmat jäävät - von Münchausen
arjuuna kirjoitti:
Ovat sama asia sillä se pakoa todellisuudesta jota ihminen ei uskalla kohdata
Tuo todellisuus on yksinäisyys mitä tunnemme, kun tulemme tun yksinäisyyden seinän eteen niin meillä ei ole voimaa mennä sen läpi, vaan kauhuissamme pakenemme, toiset viinaa, huumeisiin, uskoon ynm. harastuksiin, ja kaikki ovat vääriä valintoja, mutta kun emme tiedä muusta niin valisemme olemassa olevan tavavan mukaan
Näin tuhlaamme sen energian jolla murtaisimme tuon yksinäisyyden muurin
ON vain pelkäämättä käytävä tuon seinä läpi tapahtui mitä tapahtui, niin silloin tuo yksinäisyys muuttuu yksinolevuudeksi, olla yhtä kaiken kanssa ja silloin pelko, kärsimys ja tuska päättyvät.
Silloin emme kanna eilistä mukanamme vaan se muuttu menneisyyden tuhkasi kun kuolemme joka päivä kaikelle eiliselle
Siinä on elämän ihanuus, ja voimme nauttia tästä maailmasta, niinkauan kuin täällä olemme, eikä tuolla fyysisellä kuolemalla ole enään mitään merkitystä, vaikka uskonnot sanovat, että vasta kuoleman jälkeen odottaa taivas, mutta se on pään pistämistä pensaaseen
Alkoholihan on kirkon paras saarnamies kun alkoholi synnyttää ongelmia niin esiintyy pelastajan, voi kyllä onnistua raitistamisessa mutta ongelmat jäävät...elämä on elettävä niin ettei jää katumaan sitä ettei ole elänyt vaan tuhlannut aikansa kaiken maailman huumeiden ja uskontohöpötysten sekoittamana.
Selkeä ajatuksenjuoksu ja keskittyminen hyviin asioihin ja toisille onnen tuottaminen tässä ainoassa elämässämme on ihan riittävä autuus. Kun näin on elänyt ei tee yhtään pahaa kuolla pois ja tehdä tilaa uusille sukupolville. Eikä ole tarvetta päästä jonnekin taivaan "ikuiseen juhlaan ja jumalan ylistykseen".
- ewrtsadg
jos ei ole jo valmiiksi paljon suhteita, koska raittiina niitä suhteita ei enää tule saamaan, ei sitten millään, kuten ei myöskään töitä.
- ....................
Olen myös raitis. Juomista ei ole koskaan tullut aloitettua enkä osaa kaivata sellaista mistä en tiedä.
Teininä oli pahinta, koska sitähän oli luuseri ja nössö muiden mielestä. Juominen ei kiinnostanut joten en lähtenyt sitä edes koittamaan.
Myöhemmin on ollut ihmetystä,kyselyitä miksi ja juurikin se vaivautuneisuus. Monesti kun mielletään,että juomattomuus=tylsyys. Vaikka olen kyllä sosiaalinen käyn bailaamassa/juhlissa ja viihdyn. Painostusta juomiseen saa jatkuvasti vaikka olen jo kohta 30.
Ihmiset olettavat automaattisesti,että kaikki juo kysymyksiä esim juhlissa "puna vai valkoviinia?" "siideri vai olut?" tai baarissa "mitä otat?" -vastaan esim. vettä tai limpparia -> katsotaan oudosti ja mitään ei tuoda.
Baareissa ei ole juurikaan valinnanvaraa alkoholittomille vesi tai limppari sekä usein on vain kahta eri makua eikä sokeritonta ollenkaan.
Suhteissa tulee helposti kränää jos toinen juo ja toinen on nolla linjalla,kumpikaan ei ymmärrä toisen ajatusmaailmaa asian suhteen.
En voisi edes kuvitella,että joisin.
Rahaa ei mene turhuuteen (sitä juopottelu mielestäni on jos se on humalanhakuista ja viikottaista)
selvinpäin voi itse ajaa -> ei tarvitse taksikopilla jonottaa ja lisää menisi rahaa taksiin ja tämän ovat kaverit havanneet positiiviseksi puoleksi kun minun kanssa lähtee bilettämään on kuljettaja mukana.
Kun katselee oksentelevia tyyppejä neljältä aamulla/puolelta päivin kun krapula koittaa en näe mitään sellaista mitä haluaisin itse kokea. - 99
Vastako nyt se sosiaalinen elämä on ruvennut kuihtumaan vaikka ikäsi olet raitis ollut?
En juo itsekään eikä ongelmia ole ollut, kukaan ei vaivaudu seurassani. Olen keski-ikäinen kuten sinä.
Suhteita ei ole tarvinnut luoda viinan voimalla, on noita löytynyt muutenkin. - se on
Alkoholi aiheuttaa niin paljon pahaa ja huonoa(kin) oloa Suomessa.
Itse otan silloin tällöin kohtuudella ja se on mukavaa hyvien ystävien seurassa. Monesti olen kuskina ja käyn myös baarissa selvin päin, mikä ei itsestäni tunnu yhtään oudolta.
Kun itse on saanut seurata alkoholistin elämää läheltä, ei se yhtään houkuttele.
Jatka oman tiesi kulkua, kyllä niitä muitakin raittiita löytyy.- terveet elämäntavat
jatka samalla raittiilla linjalla, niin minäkin teen.
- ainaystävällinen
terveet elämäntavat kirjoitti:
...liitetään aina huonoja ominaisuuksia.
Örvellys, rattijuopumus tms.
Itse nautin kyllä alkoholia, mutten koskaan örvellä, naapurit ei valita tai ihmiset ihmettele.
Teen sen kotona omissa oloissani.Ja korkeintaan kerran viikossa.Perjantaisin, kuten nytkin, tätä kirjoittaessani.Seurassakin olen se henkilö,joka sovittelee muiden riitoja.
Jos musiikkia haluan kuunnella,niin kuulokkeet on keksitty ja ovatkin hyvä keksintö, sillä vasen korvani on kuuro...
Kapakassa käyn ehkä maksimissaan neljä kertaa vuodessa ja aina vaivaa se, etteivät ihmiset osaa käyttäytyä.Karaokesta tykkään,mutta juuri se rajoittaa,että siellä on niitä mänttejäkin paikalla.
Enkö siis osaa juoda änkyräviinaa vai mikä on?
Kuitenkin sen kerran kun otan,menee noin 12-14 pientä oluttölkkiä illan aikana.
Seuraavana päivänä nousen samaan aikaan kuin muinkakin päivinä, noin 9.30-10.00.
Työttömänä kun on aikaa.
Töissä en koskaan ole ollut krapulassa. Työttömänä valvon aina 02.00 ja nousen ylös noin 9.30-10.00.
Riippumatta siitä,onko otettu vai ei.
Töissä ollessa aikataulut on sen mukaiset.
Hatunnosto ihmisille, jotka voivat olla kokonaan ilman.
Itselläni ei kovin paljoa ystäviä ole muutenkaan, mutten liikaa kaipaakaan.
Pari-kolme tosiystävää riittää.
Jonninjoutavat hyvää päivää-tutut löytyy vaikka kaupan kassalta...
Jeesus-uskovaisuutta en kaipaa, jos ketuttaa, menen metsään ja kerron huoleni metsän puille.
Jos joku kännissä käyttäytyy huonosti,se käyttäytyy huonosti muulloinkin. Tai on jotenkin ongelmainen. - 1959
terveet elämäntavat kirjoitti:
mikä tai kuka senkin määrittelee.itse olen aikani tenuttanut välillä viikolla muutaman oluen ja viikonloput jos on töistä vapaa pe-la aamusta iltaan ja sunnuntaina vielä vähän korjausta.kuitenkin töitä tehnyt ikäni (yli 50v)nyt olen ollut ilman kuusi viikkoa mutta en todellakaan aijo ruveta täysraittiiksi,vaan juomaan kohtuudella.olen monesti ihmetellyt näitä julkkiksia muusikoita,kirjailijoita,sun muita jotka lehtien palstoilla jeesustelevat miten ovat olleet raitiina jo vuosikausia ja kuinka kivaa nyt on.he varmaan ovat olleet täys alkoholisteja mutta jotenkin pystyneet duuninsa hoitamaan.mutta jos nyt ottaisivat vaikka yhden saunaoluen tai ruuan kanssa lasin viiniä lähtisikö mopo käsistä? eli pointtini on onko huomattavasti ylilihavan ihmisen lopettava täysin syöminen ollakseen terve vai kohtuulistettava sitä ja nauttia silti hyvästä ruuasta!
- absolutaine
ainaystävällinen kirjoitti:
...liitetään aina huonoja ominaisuuksia.
Örvellys, rattijuopumus tms.
Itse nautin kyllä alkoholia, mutten koskaan örvellä, naapurit ei valita tai ihmiset ihmettele.
Teen sen kotona omissa oloissani.Ja korkeintaan kerran viikossa.Perjantaisin, kuten nytkin, tätä kirjoittaessani.Seurassakin olen se henkilö,joka sovittelee muiden riitoja.
Jos musiikkia haluan kuunnella,niin kuulokkeet on keksitty ja ovatkin hyvä keksintö, sillä vasen korvani on kuuro...
Kapakassa käyn ehkä maksimissaan neljä kertaa vuodessa ja aina vaivaa se, etteivät ihmiset osaa käyttäytyä.Karaokesta tykkään,mutta juuri se rajoittaa,että siellä on niitä mänttejäkin paikalla.
Enkö siis osaa juoda änkyräviinaa vai mikä on?
Kuitenkin sen kerran kun otan,menee noin 12-14 pientä oluttölkkiä illan aikana.
Seuraavana päivänä nousen samaan aikaan kuin muinkakin päivinä, noin 9.30-10.00.
Työttömänä kun on aikaa.
Töissä en koskaan ole ollut krapulassa. Työttömänä valvon aina 02.00 ja nousen ylös noin 9.30-10.00.
Riippumatta siitä,onko otettu vai ei.
Töissä ollessa aikataulut on sen mukaiset.
Hatunnosto ihmisille, jotka voivat olla kokonaan ilman.
Itselläni ei kovin paljoa ystäviä ole muutenkaan, mutten liikaa kaipaakaan.
Pari-kolme tosiystävää riittää.
Jonninjoutavat hyvää päivää-tutut löytyy vaikka kaupan kassalta...
Jeesus-uskovaisuutta en kaipaa, jos ketuttaa, menen metsään ja kerron huoleni metsän puille.
Jos joku kännissä käyttäytyy huonosti,se käyttäytyy huonosti muulloinkin. Tai on jotenkin ongelmainen.On se kumma tosiaan että viina,lääkkeet tai huumeet antaa luvan käyttäytyä huonosti ja käy ikäänkuin tekosyystä kun törkyilyä puolustetaan.
Rangaistukset vaan kovemmiksi,jos jotakin ainetta on käytetty ja harkintakyky sen vuoksi muuttunut.
Kohtuukäyttö kunniaan tai jos ei osaa sitä niin kovemmat rangaistukset käyttöön idiooteille niin ehkä oppivat.
Alkolukko pakolliseksi autoihin.
Tavalla tai toisella on tehtävä selväksi että normaaliin elämään ei kuulu laittomuudet missään muodossa. - irkku uiskey
1959 kirjoitti:
mikä tai kuka senkin määrittelee.itse olen aikani tenuttanut välillä viikolla muutaman oluen ja viikonloput jos on töistä vapaa pe-la aamusta iltaan ja sunnuntaina vielä vähän korjausta.kuitenkin töitä tehnyt ikäni (yli 50v)nyt olen ollut ilman kuusi viikkoa mutta en todellakaan aijo ruveta täysraittiiksi,vaan juomaan kohtuudella.olen monesti ihmetellyt näitä julkkiksia muusikoita,kirjailijoita,sun muita jotka lehtien palstoilla jeesustelevat miten ovat olleet raitiina jo vuosikausia ja kuinka kivaa nyt on.he varmaan ovat olleet täys alkoholisteja mutta jotenkin pystyneet duuninsa hoitamaan.mutta jos nyt ottaisivat vaikka yhden saunaoluen tai ruuan kanssa lasin viiniä lähtisikö mopo käsistä? eli pointtini on onko huomattavasti ylilihavan ihmisen lopettava täysin syöminen ollakseen terve vai kohtuulistettava sitä ja nauttia silti hyvästä ruuasta!
Välimuotoja ei joidenkin mielestä ole.
Nytkin otan alkoa,mutten aio istua pullon ääressä koko iltaa.
Hyvä Irkkuviski maistuu,mutten ajatellutkaan juovani koko pulloa....
- ihmeissään...
Itse en nää huonona asiana raittiutta. Vaikka olen alle 30v nainen, en nykyisin juuri juo. Omalta kohdaltani olen huomannut etten juurikaan keksi tekemistä iltaisin. Tietenkin ymmärrän että kaikki lähtee itsestäni, mutta kertokaapas ihmiset mistä sellaisia ystävyyssuhteita aikuisiällä saa, jotka eivät perustu baareiluun?
Olen asunut pari vuotta pääkaupunkiseudulla, joten niin sanottuja lapsuudenystäviä minulla ei täällä ole. Tykkään kyllä ihan vaan olla kotona iltaisin ja viikonloppuisin, joskus kyllä olisi mukava tehdä jotain muutakin.
Mainittakoon vielä, että työ- ja opiskelukuvioiden kautta löytyisi juuri tuota kännäilyseuraa mutta ei muuta.
Olen avoliitossa (mies tekee iltatyötä) ja vakavasti alkanut pohtimaan koiran hankintaa, ihan vaan että saisin itselleni seuraa.
Kertokaa ihmeessä mistä sitä järkevää seuraa löytyy??? Näinhän se on, Suomi on alkoholimyönteinen maa, absolutistilla ei helppoa. Itse en juo alkoholia, en ole sellaista päätöstä tehnyt, en vain tähän mennessä ole missään koskaan tarvinnut. Mutta kavereita ei ole paljoa, saati sitten yhteisiä harrastuksia. Mutta kannattaa tutustua kristillisten ja erityisesti lestadiolaisten elämään, sieltä voi poimia paljon hyviä asioita, mihin ei liity juominen. Eiköhän nuo asenteetkin ala olla kääntymässä parempaan suuntaan.
- futis-ym.ym
Raittiudessa ei ole mitään hävettävää itse olen ylpeä siitä ettei alkoholi kuulu elämääni. ystäviä saa erilaisten harrastusten kautta,ei alkoholin tarvitse olla kuvioissa.
- ole oma itsesi
Miksi sinä mainostat asiaa? Sano vain "kiitos ei", kun tarjotaan alkoholipitoista. Älä tee numeroa asiasta, niin ei kukaan mukaan tee siitä.
- Neidukka
Ei olla mainostettu, mutta suht usein tapahtuu, että kun sanoo "kiitos ei" niin tyrkytetään vielä päälle.
En tiedä minkä ihmeen vuoksi ihmiset välttämättä haluavat pahastua moisesta. Itselleni käy aivan hyvin vesi, jos ei ole kolmatta vaihtoehtoa. Ilmeisesti kokevat olevansa erityisen sosiaalisia eläimiä, jos pääsevät joka kerta jankuttamaan sitä "ota nyt, ota". Onneksi eivät ole väkisin kaataneet kurkusta alas! Oon kyllä itsekin jo alkanut välttämään sellaisia seuroja, joissa alkoholinkäyttö on pääosassa - vähentää vaivaa molemminpuolisesti.
- Onnellinen Selvä 72v
sanon tämän neljännesvuosisadan kokemuksella. En ollut alkoholisti, enkä tullut uskoon, lopetin, kun näin lähipiirissäni, sukulaisissani ja työpaikallani, liian suuria haittoja alkoholin käytöstä, mm. pari kuolemaa. Ajattelin, että tuo on tauti, jonka voin itse valita, otanko vai jätänkö. En ole kokenut vähäisimpiäkään syrjintä- yms-haittoja, jostain syystä, jota en tiedä.
On ilo herätä joka ikinen aamu ilman krapulaa!- Selvä Se
ilman krapulaa ja olen tyytyväinen alkottomaan valintaani.
- Boss 54
raittius on hyvä asia. Olen keskisuuren yrityksen johtaja ja myöskin täysin raitis, ollut aina, enkä kuulu kirkkoon tai mihinkään muuhunkaan lahkoon. Niissä piireissä joissa joudun työni takia liikkumaan käytetään runsaasti alkoholia. Ja tuota naljailua asiasta kyllä valitettavasti kuulee aina melko usein. Sosiaalista kanssakäymistä alkoholittomuus kyllä rajoittaa. Neuvottelu ravintolassa illalla ja noin kymmenen aikaan keskustelun taso alkaa olla siinä mallissa, että minä poistun ja jätän areenan. Saattaa siinä muutama firmalle tuleva tilaus jäädä saamatta... mutta en tunne ketään jota tuon aineen käyttö sivistäisi, siis tuskin minuakaan.
Joten sivistän itseäni muulla tavoin.- TeppoHel
Oli senverran onnetonta tarinointia että taitaa poika vetää stimulantteja urakalla kuuppaan ... voi tsiisus !
Ihan oikeesti, mene hoitoon. - yksityisyrittäjä
Hoitola odottaa.Sairaus pahenee kun tulee ikää lisää.
- Raitis ylilääkäri
yksityisyrittäjä kirjoitti:
Hoitola odottaa.Sairaus pahenee kun tulee ikää lisää.
ja se myös pääsääntöisesti helpottaa iän mukana. Alkoholin käyttö yleensä lisääntyy iän mukana ja myös siihen liittyvät oheisongelmat ja sairaudet.
- Maamuuuska
Muutamalla tutulla on taipumus soitella kännissä. Mikään ei ole niin ikävää kun riidanhaluisten känniläisten sepustukset puhelimessa keskellä yötä. Seuraavana päivänä naureskelevat omalle toilailulleen, mutta eivät mitenkään ymmärrä ettei selvä ihminen halua kuunnella noiden örvellyksiä. Olenkin merkinnyt ko. hlöt puhelimeen, enkä vastaa heille, koska tiedän heidän olevan kännissä aina juhlapyhinä tai lomillaan.
Erityisen ärsyttäviä ikhmiset ovat myös krapulassa, joka siis voidaan välttää raittiudella.
itse olen noin 20 vuotta sitten joskus ottanut, mutta täysraittius sopii minulle paremmin. Alkoholista tuli niin hirveät krapulat, etten yksinkertaisesti voinut juoda. Sosiaalinen elämä tietysti on rajoittuneempaa, mutta olen keksinyt oman tavan huvitella. On hienoa kun aikaa jää näyttelyihin, kirjojen lukemiseen, kokkailuun ja muutamalle ystävälle. Nämä ystäväni juovat, mutta silloin kun ollaan yhdessä niin ollaan selvin päin.- Raittius kunniaan
Kuten sanotaan "viina on viisasten juoma", sitä se todella on. Viina ei sovi terapiaksi. Suomi 24 palstoilla ollaan kovasti vastaan kaikkea terapiaa, sitä mieluimmin hoidetaan ilotaloissa viinahouruisena ja luultavasti morkkis on vielä kauheampaa, mikään ei ole parantunut, talouskin siinä romahtaa.
Ainahan näitä päihdyttäviä aineita on käytetty ja saatu aikaan paljon pahaa, ihmisten surmaamiseen usein on osallisena viina, kuten kuolemankolareihin.
Ymmärrän juhlan kunniakasi otetun maljan ja juhlaruokilujen yhdeydessä viinejä ruokajuomina. Näihinkin pitää olla vaihtoehto niille jotka eivät halua alkoholipitoisia juomia, niin tarjoiltuna että eivät erotu joukosta.
Aina on syitä olla ottamatta, esim. kulkee autolla tai on lääkehoito, jonka kanssa ei saa mauttia alkoholia tai sitten ei halua alkoholia. Tätä pitää kunnioittaa. Eikä se saa estää osallistumasta tilaisuuksiin.
Keskikaljan käyttö pitää myös saada hallintaan, meillä ei kaivata edes saunakaljoja. Usein näkee lapsiperheissäkin, että heti työpäivän jälkeen lösähdetään sohvalle keskikalja tölkki kourassa, ruokajuomana on keskikalja. Kuulin kerran pikkutytön sanovan 2sin kaaja" kauhistutti.
Kuinka monta kaljaa illassa kuluu, miten lapsista silloin jaksetaan huolehti, entäs jos sattuukin jokin tapaturma, jätetäänkö lapsi hoitamatta, kun silloin jäisi itsekin kiinni kaljan käytöstä.
Kunnioitan suuresti ihmisiä, jotka osaavat kieltäytyä alkoholituotteista, he itse hallitsevat elämäänsä, heitä ei kaveripiiri vie mennessään, heillä elämän arvot ovat kunnossa.
Ny "pikkujoulujen" aikaan niin monet ihmiset sotkevat täysin elämänsä viinan avulla, kun ei edes tiedetä mitä on tullut tehtyä, mitä sanottua. Saa vain hyhäileviä vilkaisuja työpaikalla, tätä saattaa sitten nimittää kiusaamiseksi, itse on luultavasti oikein kunnolla möhlinyt elämänsä.
Kuinka moni perhe-elämä kaatuu tähän viinan ja juhlan humuun, valitettavasti juhla ei jatku vaan arki astuu kaikkien elämään jossakin vaiheessa. On ihmisiä, jotka elävät tätä juppielämää ja yöperhoset. yöliitäjät, kun sitten katsot heitä tarkempaan, näetkin kuinka pintapuolista heidän elämänsä on. Kiiltää päällepäin, puhuu kuin Runeberg, mutta mitään muuta elämässä ei ole, ei kotia, ei turvaa tulevaisuudella, vaikka on velkavetoista. Opin työaikanani, että mitä hienompi turkki tai auto, kannattaa tarkistaa miten asiat todella ovat, usein oli ostokieltoa. Oli ulosoton maksuja , perintätoimiston perintää. Ei enää mitään luottoa minnekään, saattaa olla hyväkin työpaikka, mutta kaikki menee tähän ulkokultaisuuteen.
Seksin perään juokseminen on varsin kallista, itse kyllä laskisin kannattaako tuhlata koko elämä ja riskeerata terveyskin , sukupuolitaudit, aids. Viina pehmittää myös aivot, katselen ohi kulkevia viinamiehiä, ovat järjestään hara.askelin kulkevia, jäykkiä puu-ukkoja, tai naiset käppyräiseksi painuneita, harmaakasvoisia, samoin jäykkiä muumioita. Tämähän johtuu aivojen toiminnasta, jotka viina on turmellut, niin että eivät enää käskytä ihmisen elistöä oikein. Tännekö tosiaan haluatte?
- pitäsköhän ottaa.
Voin sanoa tähän sen että minulla ei ole yhtään ystävää, ei pyydetä mihinkään juhliin ei naiskaveria ei mitään täytin 50v niin kukaan ei edes maininnut asiasta.Ja kaikki tämä sen takia kun en ryyppää enkä polta,noin 30 v asti kävin normisti kapakoissa ja seuraa riitti mutta kun se ei enää tuntunut tarpeelliselta eli lopetin niin samalla loppui kaikenlainen muukin "elämä".
- Tri.Sorbus-Nappo
Viittaan Vanhasmasan aivopieruihin.
- oli väärä
Valinta. Olen viittäkymppiä lähestyvä mies ja raitis koko ikäin.
Nuoruudessa olin se nyhverö joka oli illat kiltisti kotona, vaikka ikätoverit bilettivät kaupungilla.
Vuodet vierivät, mutta minä pysyin vain raittiina- ehkä raittiuteni syy on äitini runsas
alkoholinkäyttö. Päätin jo nuorena ettei minusta tule aperita pullo kourassa nyhjöttävää
ihmistä, ei ole tullut.
Mikäkö minusta tuli? Minusta tuli yksinäinen ihminen jolla ei ole takana muuta
kun " elämätöntä elämää", ei lapsia, ei puolisoa, ei mitään.
Jos olisin 30v nuorempi valintani ei olisi täysraittius!- syytät alkoholia
yksinäisyydestäsi? Vika on varmaankin jossain muussa asiassa. Tai sitten tässä maassa, sillä olen vierailut monissa maissa, joissa ei juurikaan alkoholia käytetä ja sielläpä vasta perheitä perustetaankin ja sinkkuus on harvinaista.
Sen verran vinkkinä, että join aika paljonkin nuorena ja suhteita oli, mutta ei mitään pysyvää. Nyt olen ikäisesi raitis nainen ja yksin olen, mutta en yksinäinen. Itse asiassa nautin itsenäisyydestäni ja siitä, etten ole minkään aineen orja, paitsi ehkä kahvin....
- verotulot valtiolle
Miten voit taalla udella henkilökohtaista valintaasi tai sen järkeyyttä. Jos et neljäkymppisenä ole vakuuttunut valintasi oikeudesta niin kokeile alkoholia. Sitä saaa nykyään lähes joka paikasta ja jos et kehtaa itse ostaa, niin etenkin perjantaisin R-kiskan ja valtsun ovilla roikkuu nuorisoa, joka hakee sulle mäyräkoiran ja auttaa varmaan alkuun jalon harrastuken saloihin. Aatteleppa nyt itte miten helppoo.
- salo.jaakko
Se mitä dokaamisella voit saavuttaa on ne alkoholin vieroitus- myrkytysoireet seuraavana aamuna. Alkoholi ei ole tuonut mitään hyvää minun elämääni, ainoastaan tapatottumuksen, josta on vaikea päästä eroon. Ihmiset on kännissä aivan apinoita, ne kuvittelee itsestään liikoja, sössöttää ja sekoilee. Älä sen takia ala juomaan, että kaikki muutkin juo! Viinan avulla ei edes pysty luomaan oikeita ihmissuhteita, tutustut ainoastaan porukkaan jotka juo, ja ne tapaa toisiaan silloin kun ovat juovuksisa tai menossa juomaan. Kun deekut lähtee rentoutumaan vaikka mökille niillä on takakontit täynnä viinaksia ja pahimmillaan lapsetkin mukana ja sitten ne palaa pahoinvoivina takaisin.
Ei tosiaan kannata!
Jos joku vaivautuu siitä että olet absolutisti niin se on hänen ongelmansa, ei sinun. Ole ylpeä itsestäsi! - rfgbrghhw
Ei raittiudessa sinänsä olekaan mitään pahaa. Ihmiset suhtautuvat yleensä vaivautuneesti raittiisiin koska heillä yleensä on "tietynlainen" asenne alkoholia juovia kohtaan. Ylimielinen asenne, joka on piilotettua tai näkyvää. Tarve olla parempi juomattomuuden kautta. Sen todistaa ylläolevat vastauksetkin. Jotkut piipittää tyyliin "juopot eivät tajua miten typeriltä vaikuttavat kännissä" tai "ovat rasittavaa seuraa" tai "eivät ole oikeita ystäviä". Mutta miksi ei saisi olla typerä muiden kaltaistensa kesken jos eivät sitä itse tajua? Teidän muutaman raittiin takia vai?
Todelliset juopot ja juoppohullut ovat asia erikseen, ei näitä nyt niin paljon ole kuin näistä raittiiden kommenteista voisi päätellä. Suomen alkoholin kulutus on euroopan keskitasoa. Mutta näiden raivoraittiiden mukaan on vain juoppoja sekä raittiita.
Jopa kohtuullisesti tai vähän juovatkaan eivät yleensä pidä raivoraittiista heidän asenteensa takia. Poikkeuksia tietty on, esim. jotka eivät vain tykkää juoda. Ei siinä olekaan mitään pahaa, vaan ikävä kyllä tässä läpi puskevassa asenteessa. Ihan samalla tavalla heidänkin kanssa voisi puuhastella ilman alkoholia, esim. urheilla tai syödä tms. He eivät sitten välttämättä ole mukana kosteammissa illanvietoissa. Missä on ongelma? On minullakin lähes raittiita kavereita eikä ongelmaa ole. Alkoholi nyt vaan kuuluu sosiaaliseen elämään, eikä se ole kohtuullisesti käytettynä ollenkaan paha juttu. Tämäkö tekee siitä oikeasti teennäistä? Minusta teennäistä on tuollainen nipottava mustavalko asenne.- black and white
sitten ilmeisesti nipottaja ja asennevammainen, koska olen ihan raivoraitis. En todellakaan pidä itseäni yhtään sen parempana kuin ystäviäni jotka käyttävät alkoholia olen niin sanotusti suvaitsevainen.
Itse olen joutunut katsomaan sitä alkoholin kulutusta sosiaalisissa tilanteissa enemmän tai vähemmän ja usein olen huomannut, että sen jonka pitäisi kiinnittää todellakin humiota siihen omaan alkoholin käyttöön niin puolustelee juomistaan ja muita juovia "ystäviään" juuri noin niinkuin sinäkin kirjoituksessasi teet. Tähän loppuun sitten sopiikin hyvin tämä vanha sanonta, että viina on viisasten juoma ja viisaankin se villitsee.
Mukavia sosiaalisia hetkiä näin pikkujoulun kynnyksellä.
- raitis40v
meitä raivoraittiita pidettiin jonain kummajaisena mutta ei enää koska meitä on nykyään aika paljon.
Riippuu missä jamassa elämä on(onko järkeä yrittää), rahatilanteesta(onko varaa vetää sitä kirkasta raanavettä alkoholin kera päivittäin),maksa(tietty et sietääkö terveys),uskotko sen parantavan elämää(jos jokapäiväinen dokaus vaikuttaa jo valmiiks kyyniseltä, älä aloita),jos olet ollut raivoraitis=todennäköiset raivokännit kun ratkesit. jne jne jne...kyllähän tuota voi spekuloida kumpi on parempi, päätä sinä kohdallasi. :)
- 550119
Hienoa että tästä maasta löytyy vielä raittiita ihmisiä. Itse olen täysraitis ja mulla on laaja ystäväpiiri johon kuuluu sekä raittiita että vähemmän raittiita. Kysyttäessä miksi en juo esitän vasta kysymyksen miksi sinä juot.
- ilo ilman alkoholia
ilman alkoholia, baarissa on myös alkoholittomia juomia joten silloin ei erotu porukasta jos sitä ajattelee, eivät he tiedä mitä lasissa on.
- Pikkukassu
Luinpas minäkin ketjun läpi.
Tosi haastava aihe ja ajatuksia tietysti heräilee jos jonkinlaisia.
Oma historiani : ikä 52 wee, raittiina 25 vuotta.
En sen kummemmin viitsi tekemään selkoa historiasta muuta kuin, että isä ja äiti alkoholisteja ja viina ne vei hautaan nuorina , isä 36 vuotiaana, äiti sentään 57 vuotiaana, mutta toki aloittikin ryypätä vasta isänkuoltua,kolmikymppisenä.
Itsekin olin hyvin samoilla jalanjäljillä nuorena.Aloitin Vinetolla ja Aperitalla tuossa 12-13 vuotiaana.
Koulun sain kuiteskin käytyä ja tuommosen paskaduuninkin sain , jossa kymmenkunta vuotta vierähti.
Kaava vaan ei muuttunut koko aikana, kaikki viikonloput ja vapaat örvellettiin kännissä ja pidettiin ns. hauskaa. Tapeltiin ja mölyttiin kuin sonnit parressa, rikoksia ja juopumuspidätyksiä ja kaikkia mahdollista skeidaa ( ei muuten koskaan huumeita eikä muitakaan tabuja), ei siihen aikaan vielä täällä pohjoisessa kai niin paljon niitä varmaan ollutkaan.
No, kavereista iso osa jo mullan alla vuosia, vuosia sitten, kuka väkivallan, tapaturmien tai viimeistään itellään tuolla viinalla ihtesä hautaan hommannut.
No tahtoo vängällä tää tarina levetä ,vaikka kuin yrittäis typistää.
No en saanut herätystä, en ehtinyt sairastua, eikä kukaan painostanut, en ole koskaan hakenut minkäänlaista ulkopuolista apua mistään enkä keneltäkään.
Päätös oli yksipuolinen ja oma erään syksyisen viikonlopun jälkeen, kun savisia , märkiä vaatteita keräilin kasaan lattialta ryppyreissun, konttaamisen jäljiltä.
Enpä tosiaan päivääkään vaihtais pois päätökseni jälkeen.
Terveenä, ilman kankkusia ja aina on rahaa ollut käytettävissä , jos jotain on tarvinnut.
Tutkinto ja oikea työpaikka tulivat raittiuden mukana .
- harmittaa,,,,,,,,,,,
Niinpä, voi siitä olla haittaakin täydellisestä raittiudesta, se on paljolti ihmisestä kiinni. Ja tietysti sosiaalisesta piiristä.
Itse olen keskitien kulkija, aiemmin yhdessä alkoholin suurkuluttajan kanssa. Väsyin siihen ja halusin ihmisen, jonka todellisuus on ns selvä, ei perustu liialliseen viinan juontiin. Nyt minulla on sitten raitis mies, olemme seurusteelleet jonkin aikaa. Hän ei juo lainkaan on mukava ja sovimme tavallaan yhteen. Mutta hän on jotenkin vetäytyvä, itse olen sosiaalinen ja pidän ihmisistä ja seurasta eikä minua haittaa, jos ihmiset juovatkin, mutta kohtuullisesti. Ja kuten arvata saattaa, sehän ei oikein meinaakaan onnistua. Minun ystäväni eivät miehen mielestä lopultakaan ole suotavia, hän ei suoraan sitä sano, mutta jotenkin hän haluaisi, että olisimme vain kahden aina. Minusta olisi kiva istua ystävien kanssa iltaa, syödä ja jutella, joku voi juoda vaikka viiniä tms, kukin oman halunsa mukaan. Minäkin voisin juoda, osaan kyllä tehdä sen kohtuudella. Mutta ei se näytä olevan hyvä niinkään.
Ystäväni vaistovat miehestäni hänen asenteensä, jotenkin hänen käytöksensä viittaa siihen, että hän ei hyväksy. Mitä se sitten liekin, jonkinlaista mustasukkaisuutta kenties, mutta se kyllä syö suhdettamme.
Ymmärrän kyllä, että se voi olla vaikeaa... harmi... kuten tämä minunkin tapaukseni.- Puritaani Pakana
Minulle raittius on ollut aina luonnollinen valinta eikä sen taustalla ole mitään traumaattisia kokemuksia tai uskonnollista vakaumusta. Olen ennen kaikkea järki- ja tahtoihminen enkä koe alkoholin, tupakan tai huumeiden käyttö tekisi minusta jotenkin onnellisemman tai auttaisi ratkomaan sellaisia asioita joihin olisin mahdollisesti tyytymätön vaikkapa suomalaisessa yhteiskunnassa. En ole kokenut että minulla olisi ollut mitään sosiaalisia paineita juomiseen, sillä minulla on aina ollut omista kouluajoista lähtien sen verran fiksuja ystäviä ja tuttuvia, että he ovat hyväksyneet minut omana itsenäni.
Kun viitsii kehittää keskustelutaitojaan, niin eipä se juominen tai juomattomuus mitenkään välttämättä korostu. Minusta on kylläkin miellyttävämpää jutella ihmisten kanssa esimerkiksi päiväsaikaan cafe lattea litkien, jolloin on yleensä virkeimmillään kuin olla jossain kapakassa aamuyöstä. Sinällään minua ei muiden ihmisten juominen häiritse kunhan ei tarvitse kuunnella jotain humalaisten örinöitä. En kyllä usko että olisin vakavasti kiinnostunut sen kaltaisesta naisesta, jonka rakkain harrastus olisi viikonloppukaljoittelu eli ihmisiä ei voisi oikeastaan tavata selvinpäin tai tehdä jotain muuta fiksua.
Muutenhan raittiudesta on huomattavaa taloudellista etua, sillä kun käyn aivan tavallisessa ruokakaupassa, niin minun ei tarvitse koskaan ostaa itselleni tupakkaa, kaljaa tai siideriä, ja nekin rahat voi sitten käyttää vaikkapa hiukan parempaan ruokaan, CD- ja DVD-levyihin, vaatteisiin, kirjoihin, tai muihin mahdollisiin menoihin. Omalla kohdallani raittius liittyy myös terveydelliseen ajatteluun eli haluan olla mahdollisimman terve ja hyvässä kunnossa, mihin kuuluu kuntourheilu ja hyötyliikunta ja se seikka että miettii vähän mitä syö. Lääkekaapistakaan ei löydy muuta kuin laastareita ja disperiiniä, enkä ole ollut koskaan poissa sairauden takia oli sitten kyseessä kouluaika, armeija, yliopisto tai työelämä. - juuuuuei
Puritaani Pakana kirjoitti:
Minulle raittius on ollut aina luonnollinen valinta eikä sen taustalla ole mitään traumaattisia kokemuksia tai uskonnollista vakaumusta. Olen ennen kaikkea järki- ja tahtoihminen enkä koe alkoholin, tupakan tai huumeiden käyttö tekisi minusta jotenkin onnellisemman tai auttaisi ratkomaan sellaisia asioita joihin olisin mahdollisesti tyytymätön vaikkapa suomalaisessa yhteiskunnassa. En ole kokenut että minulla olisi ollut mitään sosiaalisia paineita juomiseen, sillä minulla on aina ollut omista kouluajoista lähtien sen verran fiksuja ystäviä ja tuttuvia, että he ovat hyväksyneet minut omana itsenäni.
Kun viitsii kehittää keskustelutaitojaan, niin eipä se juominen tai juomattomuus mitenkään välttämättä korostu. Minusta on kylläkin miellyttävämpää jutella ihmisten kanssa esimerkiksi päiväsaikaan cafe lattea litkien, jolloin on yleensä virkeimmillään kuin olla jossain kapakassa aamuyöstä. Sinällään minua ei muiden ihmisten juominen häiritse kunhan ei tarvitse kuunnella jotain humalaisten örinöitä. En kyllä usko että olisin vakavasti kiinnostunut sen kaltaisesta naisesta, jonka rakkain harrastus olisi viikonloppukaljoittelu eli ihmisiä ei voisi oikeastaan tavata selvinpäin tai tehdä jotain muuta fiksua.
Muutenhan raittiudesta on huomattavaa taloudellista etua, sillä kun käyn aivan tavallisessa ruokakaupassa, niin minun ei tarvitse koskaan ostaa itselleni tupakkaa, kaljaa tai siideriä, ja nekin rahat voi sitten käyttää vaikkapa hiukan parempaan ruokaan, CD- ja DVD-levyihin, vaatteisiin, kirjoihin, tai muihin mahdollisiin menoihin. Omalla kohdallani raittius liittyy myös terveydelliseen ajatteluun eli haluan olla mahdollisimman terve ja hyvässä kunnossa, mihin kuuluu kuntourheilu ja hyötyliikunta ja se seikka että miettii vähän mitä syö. Lääkekaapistakaan ei löydy muuta kuin laastareita ja disperiiniä, enkä ole ollut koskaan poissa sairauden takia oli sitten kyseessä kouluaika, armeija, yliopisto tai työelämä.Minusta tässä suomalaisessa juomakulttuurissa on jotain hassua. Olen itsekin nuorempana käynyt enemmän ja vähemmän baareissa, mutta nykyisellään se aikakausi lähinnä nolottaa. Koko juomakulttuuri kaikkine iltavalmisteluineen ja "jee, kun on kivat bileet" ja "tulipa otettua"-juttuineen on jotenkin hassua. Toisaalta illanvietot täysin ilman alkoholia voisi olla suhteellisen jäykkiä. Itse olen ollut täysin raittiina yli 3 vuotta. En kaipaa alkoholia.
- gfdvvhuoygfff
mutta sillä erolla etten asiaa sen kummemmin korosta. En käy kapakoissa, enkä kävisi edes humalassakaan. Olen toki viinaa kokeillut ja tiedän mitä se aiheuttaa käytökseen.
Totta on se että kaveriporukka supistuu sen takia ettei viihdy baareissa eikä viinakekkereissä ja siihen ongelmaan ei kyllä ole ratkaisua löytynyt. Suomessa ollaan senverran jäyhää sakkia ettei kahviloissa paljoa vieraille jutella ja jos sen tekee, silloin katsellaan pitkään.
Ainut jäänsärkijä on koira, se antaa tekosyyn jutella vieraiden kanssa ilman ihmettelyä.
Jännää porukkaa ollaan... ei voi muuta todeta.
Itse painiskelen paljolti saman asian kanssa ja olenkin melkoisen erakoitunut, varsinkin näin pikkujouluaikaan tuntuu että pakollisia juopottelukutsuja olisi joka viikonlopulle. Periaatteessa voisin syömässä käydä niissäkin juhlissa mutta ei sitä selvinpäin oikein ole samalla aaltopituudella kuin muut.
Raittiuteeni ei ole muuta syytä kuin se etten pidä humalatilasta, en myöskään alkohollin mausta. Siksi en sitä käytä. - MinjamiManninen
Huvittaa tuo ihmisten asenne, että alkholiakäyttävillä on automaattisesti krapula aamuisin. Mikä nyt ei pidä paikkaansa lainkaan.
Toinen yleinen asenne on, että raittiin on jotenkin ylimaallisen älykkäitä, ja heitä ympäröi joku kummallinen sädekehä. Hah... sanon minä.
Samoin ylimaaallinen terveys on pelkkä myytti. Yhtä epäterveellisesti sitä voi elää kuin muutkin.
Itse en juo mitenkään paljon. Ehkä siideri kerran kuussa. Mutta ei se tee minua paremmaksi ihmiseksi. Sosiaalinen elämäni saattaa tosiaan kärsiä, kun kartan toisia ihmisiä, elän sosiaalisessa umpiossa ja ateistina en jaksa uskovaisiakaan. - Miss Stress
..If You have nigger in Your kitchen
PLEASE
-throw him out. - parapsyko
Jees,saman olen huomannut kun lopetin aikoinaan liki 15v sitten tinttailun kokonaan..Toveripiiri muuttui totaalisesti,pidettiin jotenkin "hurahtaneena" uskoon tms...Kyseltiin ahkerasti käynkö AA:sa jne..Monen ns:tut "kaverit" valittelivat että:"Olis kiva kutsua sut kylään,mutta kun ET OTA VIINAA,niin ei oikein voi jne..."Itse päätin etten kenenkään "mieliksi" ala uudestaan samaa touhua mitä olin yli 20v harrastanut n 15-vuotiaasta asti..Tuossa joo joku kirjoittikin morkkiksista ym lieveilmiöistä,yhdyn samaan,kun on pää selvä,ei tule hölmöiltyä.Itselläni meni monta vuotta ennenkuin olin mielestäni tarpeeksi vieraantunut alkosta.Kauan kesti henkinen palautuminen.Mutta nyt haen hyvänolon tunnetta esim lenkiltä/salilta jne ed..Salilta muuten uuden Morsionkin löysin,ei Paha.
- zryhazj
Siihen, miten ihmiset suhtautuvat toistensa alkoholin käyttöön, vaikuttaa varmaan melko paljon se, kuinka paljon tai usein itse sitä alkoholia nauttii.
Itse juon alkoholia maltillisesti, kun käyn ehkä muutaman kerran vuodessa tai harvemmin ystävieni kanssa ulkona iltaa istumassa. En oikeastaan pidä alkoholin mausta, enkä voisi kuvitella viettäväni säännöllisesti viikonloppuni yöelämän parissa. Koska itse juon alkoholia niin harvoin, lähipiirini koostuu pitkälti samanhenkisistä henkilöistä. En kuitenkaan tuomitse reippaampaa ryyppäämistä tai absolutismia, mutta helpompihan se on viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka viettävät viikonloppunsa suunnilleen samanlaisten aktiviteettien parissa. Ystäväpiirini kanssa olemme enemmän keilaamassa, ulkona syömässä ravintolassa, kesällä puistossa piknikillä, iltaa istumassa jonkun kotona, jne kuin illalla baarissa.
Ei sitä sosiaalista elämää ole pakko ylläpitää tai uusia kontaktejakaan luoda viinan voimalla. Se, että poistetaan alkoholi kuvioista sosiaalisen elämän suhteen, vaatii vain hieman luovuutta ja mielikuvitusta. Uuteen ihmiseen tutustuminen selvinpäin vaatii vain hieman enemmän rohkeutta ja avoimuutta. Parhaimpia sosiaaliseen kanssakäymiseen ovat mielestäni tilanteet, joissa kukin saa itse päättää, ottaako alkoholia vai ei. Siis tilanteet, joissa alkoholin juominen ja juomatta jättäminen, ovat molemmat ihan yhtä luonnollisia. Tästä syystä juuri esimerkiksi keilaus tai ravintola ovat hyviä paikkoja, sillä niissä on muutakin yhdessä tekemistä kuin juominen ja niissä kuitenkin monesti tarjoillaan alkoholia, joten sitä kaipaavat voivat myös juoda.
Uskoisin, että absolutisteissa ihmisiä vaivaa eniten se, miksi henkilö on absolutisti ja miten absolutisti suhtautuu muiden juomiseen. Olen myös itse harkinnut absolutismia. Koska oman absolutismini syynä olisi se, etten pidä alkoholin mausta, ihmisten olisi ehkä helpompi hyväksyä se syynä kuin sinun mainitsemasi syyt. Jos absolutismista puhuttaessa sanoo, ettei käytä alkoholia välttääkseen rahan palamisen ja toilailemiset, saattaa se alkoholia käyttävien korviin kuullostaa siltä, että tuomitset heidän rahan käyttönsä ja kuvittelet heidän toilailevan jatkuvasti. Makuasioista on taas huonompi riidellä.
Mietin, miksi sinun edes tarvitsee kertoa uudelle tutulle olevasi absolutisti, siis otatko kenties sen liian herkästi puheeksi. Jos muiden juomakäyttäytyminen ei häiritse sinua, voi baareihinkin lähteä mukaan mehulinjalla. Itse käyn toisinaan kavereitteni kanssa tanssimassa, jolloin olemme mehulinjalla. Jos joku tarjoaa drinkkiä, voithan ihan pokkana sanoa jonkun alkoholittoman drinkin tai kieltäytyä kohteliaasti sen kummemmalti selittelemättä. Ei sitä ole pakko käyttää sanaa absolutisti tai täysraitis, koska monesti ihmisillä on jo niihin liittyviä huonoja mielikuvia. Ei sinun tietenkään tarvitse piilotella sitä puolta itsestäsi, mutta mielestäni absolutismi voi olla ihan yhtä luonnollinen asia kuin vaikkapa ruoka-aineallergia ja harvoinpa ne allergiat tulee puheenaiheeksi. - viestisarja
ON SUOMI24:STA PARHAIMMILLAAN !!!!
TÄMÄ PITÄISI JOKAISEN LUKEA LÄPI. - Anonyymi
olen samanlainen eivät tykkää kun mainitsen asian ja kerron että raittiit ovat vain ystäviä ,tulee viha miehiä
- Anonyymi
Raitistuin 30v sitten. Alussa joutui selittelemään miksei juo. Nyt kyselijät on mullan alla.
- Anonyymi
Jaa-ah! Jos olisin sinä, ottaisin tuohon pienet neuvoa antavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232