Olisin tiedustellut että vieläkö teille on laitettu ihan tavallisia proteeseja, kun tuntuu että hammaslääkärit ei niitä millään tarjoa? Minun omat hampaani on omasta mielestäni täysin loppuun paikatut ja juurihoidetut läpikotaisin, mutta hammaslääkäri ei ole ehdottunut proteeseja eikä innostunut yhtään kun itse jo vähän niitä kyselin. Mielestäni tälläisiä ei ole enää järkeä korjailla vähän väliä ja laittaa nastoja ja rakentaa taas uusia "hampaita" niiden varaan. Olisin itse valmis siirtymään proteeseihin heti kun vaan hammaslääkäri niitä ehdottaisi tai niihin suostuisi. Onko tarkoitus vaan rahastaa hoidoilla vai miksi niitä ei laiteta? Vai olenko "liian nuori" kun olen 44-vuotias? Onko muilla samoja kokemuksia vai onko teille ehdotettu proteeseja? Vai oletteko itse ehdottaneet vai vaihtaneet hammaslääkäriä? Onko muille yleensä laitettu proteeseja missä iässä ja missä tilanteessa? Kiitos vastauksista.
Proteesit
32
3860
Vastaukset
- safrgthjukl
hammaslääkärit on harvemmin halukkaita poistamaan asiakkaan omia hampaita jos ne ovat vielä ok kunnossa. proteesit, niiden teko ja hoito ei ole kuitenkaan mikään läpihuutojuttu vaan vaatii panostusta myös asiakkaalta, että niin kauan omilla hampailla kuin mahdollista. sellanen periaate taitaapi olla melkein kaikilla hampilääkäreillä, ja ihan hyvä niin.
- aaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Ikä, etenkään nuori ikä ei ole minkäänlainen rajoite hammasproteeseille. Erillaisia hammasproteeseja on suomalaisten suissa reilusti yli miljoonalla ihmisellä.
Nuorille "nykyhammaslääkäreille" kokemukset hampaiden poistoista ja proteettisista hoidoista saattavat olla joskus ns. hieman "vieraita".
Ainahan voit kysyä suusi tilanteesta toisenkin mielipiteen, joten miksi et siis kolmattakin?
Ja mikäänhän ei estä sinua myöhemmin palaamasta takaisin "vanhan" hammaslääkärisi luokse.- -58
Se on hammaslääkäristä kiinni miten laitetaan. Minulla oli sama ongelma eli suu täynnä huonoja hampaita joita vuosikausia korjailtiin jatkuvasti. Kyselin proteesien mahdollisuutta mutta nuori naishammaslääkäri vaan sanoi että parempi viimeiseen asti säästää omia suussa. Sitten vaihdoin hammaslääkäriä vanhempaan rouvaan ja pian oli proteesit suussa. Ja on kyllä paljon parempi nyt!
- sinnepäin
-58 kirjoitti:
Se on hammaslääkäristä kiinni miten laitetaan. Minulla oli sama ongelma eli suu täynnä huonoja hampaita joita vuosikausia korjailtiin jatkuvasti. Kyselin proteesien mahdollisuutta mutta nuori naishammaslääkäri vaan sanoi että parempi viimeiseen asti säästää omia suussa. Sitten vaihdoin hammaslääkäriä vanhempaan rouvaan ja pian oli proteesit suussa. Ja on kyllä paljon parempi nyt!
Minulle on jo 3-4 terveyskeskushammaslääkäriä ehdotellut osaproteesia ja kokoproteesiakin. Nyt tehtiin sellainen päätös että aloitetaan proteettinen hoito ja tammikuussa pitäisi uuden tkhammaslääkärin kanssa pohtia rakennetaanko tuone ylös noiden viiden hampaan avuksi osaproteesi. Itse olisin jo kypsä kokoproteesiinkin, mutta hammaslääkäri sanoi että kannattaa pitää omia hampaita niin kauan kuin ne kestää. Katsotaan mihin kevään kuluessa päädytään.
- the_road
sinnepäin kirjoitti:
Minulle on jo 3-4 terveyskeskushammaslääkäriä ehdotellut osaproteesia ja kokoproteesiakin. Nyt tehtiin sellainen päätös että aloitetaan proteettinen hoito ja tammikuussa pitäisi uuden tkhammaslääkärin kanssa pohtia rakennetaanko tuone ylös noiden viiden hampaan avuksi osaproteesi. Itse olisin jo kypsä kokoproteesiinkin, mutta hammaslääkäri sanoi että kannattaa pitää omia hampaita niin kauan kuin ne kestää. Katsotaan mihin kevään kuluessa päädytään.
" Itse olisin jo kypsä kokoproteesiinkin, mutta hammaslääkäri sanoi että kannattaa pitää omia hampaita niin kauan kuin ne kestää. Katsotaan mihin kevään kuluessa päädytään. "
Olen samaa mieltä. JOS säästettävät hampaat ovat vielä kohtuullisessa kunnossa, niin kannattanee säästää. Niistä on kuitenkin tukea sille proteesille.
- the_road
" Olisin itse valmis siirtymään proteeseihin heti kun vaan hammaslääkäri niitä ehdottaisi tai niihin suostuisi. Onko tarkoitus vaan rahastaa hoidoilla vai miksi niitä ei laiteta? "
Se on sitä nykyaikaa. Ennen oli tapana herkästi poistaa ihan hyviäkin hampaita, mutta nyt ollaan menty toiseen äärilaitaan. Joskus tuntuu, että hampaita säästellään vain säästämisen vuoksi, vaikka olisivat jo moneen kertaan korjailtuja ja olisi jo selkeästi parempi poistaa. Pitäisi löytää joku kultainen keskitie ja mennä tilanteen mukaan. Toki omat hampaat on aina omat hampaat, eikä niitä pidä heti kättelyssä poistaa, mutta kohtuus kaikessa.- Kaksi sukupolvea
Olet täysin oikeassa tuosta täydellisestä hoitolinjausten muutoksesta viime vuosikymmeninä! Puhuimme juuri tästä tyttäreni kanssa, joka on nelikymppinen ja korjaillut omat hampaat jotka kokoajan vaivaavat. Proteeseja ei ole ehdotettu vaan aina vaan juurihoidetaan ja paikataan ja laitetaan kalliita nastoja yms. Itse taas olen kuusikymppinen ja sain kokoproteesit heti parikymppisenä. Ja varmasti poistettiin paljon paljon parempiakin hampaita kuin tyttärelläni nyt on. Näin se vaan maailma muuttuu!
- lapin tyttö
Kaksi sukupolvea kirjoitti:
Olet täysin oikeassa tuosta täydellisestä hoitolinjausten muutoksesta viime vuosikymmeninä! Puhuimme juuri tästä tyttäreni kanssa, joka on nelikymppinen ja korjaillut omat hampaat jotka kokoajan vaivaavat. Proteeseja ei ole ehdotettu vaan aina vaan juurihoidetaan ja paikataan ja laitetaan kalliita nastoja yms. Itse taas olen kuusikymppinen ja sain kokoproteesit heti parikymppisenä. Ja varmasti poistettiin paljon paljon parempiakin hampaita kuin tyttärelläni nyt on. Näin se vaan maailma muuttuu!
olen kotoisin syrjäseudulta pohjois-suomesta, jossa vielä 80-luvullakin oli käytössä aika radikaalit hammashoidot. pohjois-suomi on kai aina tullut hammashoidossa paljobn etelää perässä?
hampaat tarkistettiin koulussa terveysdenhoitajalla. ja sitten jos hän katsoi että piti laittaa hammaslääkärille, niin sitten vietiin taksilla huonohampaisimmat kaupunkiin hammaslääkärille. reissu kesti aina koko päivän. ja minultakin porattiin aina useita hampaita kerralla, jopa lähes kymmenen jonakin vuonna. aika tuskaa oli olla jopa pari tuntia kertaistunnossa kun kaikki piti sitten tehdä kerralla. loppupäivä istuttiin ennen ja jälkeen oman ajan odotushuoneessa kuuntelemassa kun jotakuta muuta porattiin.
omat hampaani oli paikattu läpikotaisin jo 13-14 vuotiaana, eli aivan pelkkää amalgaamia koko hampaisto. ja sitten pääsin viimeiseen hammastarkastukseen koulusta 16 vuotiaana ja ajattelin ettei enää voi enempää paikata. mutta toisaalta hirvitti mennä vähän kun hampaissa oli kipuja ja särkyjä aina välillä. no siinäpä kävikin sitten niin että minulta vedettiinkin kerralla lähes 10 hammasta pois! sitten piti mennä toisen kerran muutaman viikon perästä. ja silloin sitten laittettiin suuhun hyvin epämukavat osaproteesit. ja olin tosiaan vain 16 ja vuosi oli 1984!
niillä sitten piti vain opetella syömään ja puhumaan. ei auttanut itkut ja äitikin sanoi että parempi kuin risat omat. vanhemmillani oli molemmilla kokoproteesit jo kai rippikouluiästä lähtien. se oli tapa silloin.
'
sitten tuli eteen naimisiinmeno 19 vuotiaana. ja äitikin usutti hammaslääkäriin että laitetaan hampaat kuntoon ennen häitä sulhasta varten. sekin oli ollut tapana. minä menin ja menin kertomaan vanhalle hammaslääkärille että olen mneossa naimisiin. no hän sitten poistikin loput ylähampaani ja tilalle kokoproteesi. siis 19 vuotiaana vuonna 1987. etelässä varmaan vaan paikkailtiin silloin jo muovipaikoilla hampita ikäisiltäni!
sillä kokoproteesilla ja vanhalla osaproteesilla koitin pärjätä vuosikausia, vaikka ei se helppoa ollut. eivät oikein istuneet kunnolla mutta ei ollut paremmasta tietoa. syöminen oli hankalaa ja kaikkea ei voinut syödä. ja kyllä ne puheessa kuuluivat.
90-luvun puolivälissä tuli ero ja muutin itsekin työnperässä etelään. työkaveri usutti hammaslääkäriin kun huomasi että oli hankalat proteesit suussa ja olin hänen mielestään nuori ihminen kärsimään niistä. sanoi ettet noilla hampailla uutta miestäkään löydä :) no minä menin ja siellä hammaslääkäri pyöritteli päätään että noillako sinä tyttö olet vuosikausia selvinnyt. eipä niitä missään vaiheesa oltyu korjailtu tai uusittu edes. kerran oli alhaalla särkyä niin yksi hammas oli otettu vaan lisää pois. eikä tehty uutta osaproteesia vaan jäi hankala aukko.
no sitten laitettiin koko suu uusiksi! eli tehtiin kokonaan uusi kokoproteesi ylös, ja se istui ihan eri tavalla. jäljellä olevat alahampaat useat juurihoidettiin ja tehtiin joku kruunu. kaksi otettiin lisää pois ja loput paikattiin nätimmin. sitten tehtiin vielä uusi osaproteesi alas. sellainen ns rankaproteesi joka istui paljon napakammin. olin kuin uusi ihminen! en ollut tiennyt että voi olla niin plajon helpompi syödä ja puhua.
nyt on hoidettu aina välillä alahampaita ja proteeseja on pohjattu ja kerran kokoproteesi uusittukin. mutta lopun ikäni muistan pohjoisen ahmmashoidot ja tunnen ne suussani. aina hammaslääkärissä tuntuu että olen vähän poikkeus tapaus kun ei nämä proteesit kai niin yleisiä täälläpäin ole tässä iässä? olen siis nyt 42. ja alahampaanikin paikattiin niin roisisti jo silloin kouluiässä että ei ne loppuikää kestä. lähiaikaoina voi olla jo edessä kokoproteesin laitto alaskin. ja ehkä joskus sitten tulevaisuudessa olisi upeaa saada implantteja jos vaan on varaa.
mutta näin on hammashoito muuttunut ja ollut erilaista eri puolella suomea!
- Msv-51
Vaihda lääkäriä! Minultakin vedettiin kaikki loput hampaat pois muutama vuosi sitten. Ensin nuori naishammaslääkäri silmät pyöreänä kieltäytyi, kun ehdotin kaikkien loppujen alahampaiden poistoa.
Vaihdoin sitten lääkäriä. Tällä kertaa vanhempaan mieslääkäriin, joka aluksi ehdotti osaproteesia neljän hampaan varaan. En kuitenkaan suostunut, joten lopulta hän totesi, että "omapa on suusi" ja ryhtyi hommiin. Aluksi lähti toinen kulmahammas ja viimeinen poskihammas. Toisella kertaa neljä viimeistä etuhammasta.
Kokoproteesit minulla nyt on sekä ylä- että alapuolella, mutta olen helpottunut. Niin paljon elämäni laatu parani.- hammasnella
hammaslääkäristä kiinni! minulle ehdotti terkkarissa vanhempi naislääkäri yläproteesia vaikka olen 35! vähän toisaalta jännittää sen laitto mutta loppuupahan säryt ja jatkuvat korjailut! onko muut kukaan saaneet tässä iässä?
- Msv-51
hammasnella kirjoitti:
hammaslääkäristä kiinni! minulle ehdotti terkkarissa vanhempi naislääkäri yläproteesia vaikka olen 35! vähän toisaalta jännittää sen laitto mutta loppuupahan säryt ja jatkuvat korjailut! onko muut kukaan saaneet tässä iässä?
Minä olin 25, kun sain ensimmäisen kokoproteesin ylhäälle. Mutta se oli sitä aikaa se, 70-luvun loppua. Tosin en ole katunut silloin tekemääni ratkaisua hetkeäkään. Tuohon aikaan laitettiin joillekin samanikäisille koko kalusto uusiksi, siis kokoproteesit myös alapuolelle, ainakin täällä pohjoisemmassa Suomessa.
- trzy- 49
sain kokoproteesin ylhäälle 60vuotiaana,sitä ennen osaproteesi 2vuotta,se oli kyllä saattohoito lopuille omille hampaille.
- Msv-51
Niinpä se on. Useimmiten osaproteesi on hyvinkin väliaikainen ratkaisu etenkin, jos se tehdään vain muutaman hampaan varaan. Tukihampaat pettävät melko pian. Yhdellä tutun tutulla kesti vain puoli vuotta. Siksi minäkin kieltäydyin tuosta aiemmin kertomastani neljän hampaan virityksestä. Todennäköisesti siitä olisi tullut heiluva ja hyvin lyhytaikainen ratkaisu. Heiluvathan nämä alapuolen kokoproteesitkin jossain määrin, mutta eivät hankaa eivätkä tuhoa mitään. Pitäisi kai vähitellen käydä pohjauttamassa niitä taas.
Miten sinulle "trzy" jäi alapuolelle hampaita? Onko niidenkin kanssa menossa saattohoito? Alahampaita ehkä kannattaisi yrittää säästellä, mutta ei kyllä loputtomiin. Kun kulmahampaat alkaa meneen, kuten minulla, niin vaihtoehtoja ei enää kokoproteesille ole. Juurihoidettu hammas kun on kuollut, ja hauraampi. Minulla ainakin murenivat jo parin vuoden kuluessa paikkauksesta. Sitten alkoivat katkeilla jo alakouluikäisenä paikatut etuhampaat, ja ajattelin että nyt loppuu tämä peli ja revitin ylähampaat pois. Silloin 70-luvulla se kävi, eikä hammaslääkäri mutissut yhtään vastaan.
Alahampaiden kanssa sitten sinnittelin kolmisenkymmentä vuotta, ja sitten oli jo vaikeuksia saada loput hampaat pois, vaikka itse en nähnyt enää mitään syytä niiden säilyttämiseen. Niin että tekin jotka tuskailette tuon saman asian kanssa, niin olkaa vai sinnikkäitä. Kyllä se joku lääkäri aina löytyy joka suostuu poistoihin. - trzy-49
Msv-51 kirjoitti:
Niinpä se on. Useimmiten osaproteesi on hyvinkin väliaikainen ratkaisu etenkin, jos se tehdään vain muutaman hampaan varaan. Tukihampaat pettävät melko pian. Yhdellä tutun tutulla kesti vain puoli vuotta. Siksi minäkin kieltäydyin tuosta aiemmin kertomastani neljän hampaan virityksestä. Todennäköisesti siitä olisi tullut heiluva ja hyvin lyhytaikainen ratkaisu. Heiluvathan nämä alapuolen kokoproteesitkin jossain määrin, mutta eivät hankaa eivätkä tuhoa mitään. Pitäisi kai vähitellen käydä pohjauttamassa niitä taas.
Miten sinulle "trzy" jäi alapuolelle hampaita? Onko niidenkin kanssa menossa saattohoito? Alahampaita ehkä kannattaisi yrittää säästellä, mutta ei kyllä loputtomiin. Kun kulmahampaat alkaa meneen, kuten minulla, niin vaihtoehtoja ei enää kokoproteesille ole. Juurihoidettu hammas kun on kuollut, ja hauraampi. Minulla ainakin murenivat jo parin vuoden kuluessa paikkauksesta. Sitten alkoivat katkeilla jo alakouluikäisenä paikatut etuhampaat, ja ajattelin että nyt loppuu tämä peli ja revitin ylähampaat pois. Silloin 70-luvulla se kävi, eikä hammaslääkäri mutissut yhtään vastaan.
Alahampaiden kanssa sitten sinnittelin kolmisenkymmentä vuotta, ja sitten oli jo vaikeuksia saada loput hampaat pois, vaikka itse en nähnyt enää mitään syytä niiden säilyttämiseen. Niin että tekin jotka tuskailette tuon saman asian kanssa, niin olkaa vai sinnikkäitä. Kyllä se joku lääkäri aina löytyy joka suostuu poistoihin.alhaalla vielä omat hampaat,vaikka muutama puuttuu,kun ne 70luvulla vedettiin vaan pois,sellanen oli tyyli silloin,aion pitää nämä loput alahampaat kun ne ovat vielä hyvät. Ylähampaat olivat moneen kertaan paikatut.
- Msv-51
trzy-49 kirjoitti:
alhaalla vielä omat hampaat,vaikka muutama puuttuu,kun ne 70luvulla vedettiin vaan pois,sellanen oli tyyli silloin,aion pitää nämä loput alahampaat kun ne ovat vielä hyvät. Ylähampaat olivat moneen kertaan paikatut.
Niin. minulla alahampaat paikattiin ja osa juurihoidettiin siinä vaiheessa, kun laitoin yläproteesin, mutta eipä ne paikkaukset kestäneet. Lopulta alhaalla oli seitsemän hammasta, kun poskihampaat jouduttiin yksinkertaisesti hampaiden hajoamisen vuoksi poistamaan. Siten meni toinen kulmahammas. Yhtenä aamuna vain huomasin hampaan juuresta keskeltä hammasta leviävän ammottavan reiän. Tajusin, että jos tuota aletaan paikkaamaan, niin ei se tule kestämään. Silloin syntyi päätös, että ei kun kaikki pois!
Nyt ei sitten ole särkyjä suussa ja hyvä näin.
- Carolin*69
Minullekin laitettiin edellissyksynä ylös osaproteesi, jossa on toisella puolen 2 ja toisella puolen 3 poskihammasta. Kyseessä on sellainen akryylinen jossa on koko kitalaki. Vähän outo oli aluksi, tai tuntui aika samanlaiselta kuin joskus nuorempana oikomiskojeet. proteesi on hampaissa kiinni metallikoukuilla minullakin. Olen itse 42v nainen ja vaikka aluksi vähän oudoksutti moisen härvelin saaminen niin olen sen jo hyväksynyt "ikääntymisen väistämättömänä merkkinä". :) Ja hammaslääkärinikin sanoi että on näitä muillakin nelikymppisillä.
Se vaan vähän hirivttää kun tälläkin kirjoitellaan että osaproteesi on "saattohoito" omille hampaille että onko tosiaan niin? Tukihampaisiin on tullut jo hoitamisesta huolimatta reikiä joita on jo paikattu. Mutta mikä pahempaa huomasin äskettäni pari tukihammasta on jotenkin heiluvan oloisia! Menetänkö siis paina nekin? Onko tämä jo "menoa" kohti hampaattomuutta ja ihan täyttä kokoproteesia? Sellaista en tosiaan kuitenkaan vielä olisi valmis suuhuni ottamaan!- uusi hymy
Tässä minun tarinani:
Olen 49 vuotta jännittänyt hammaslääkäriä, pelännyt!!! Alakouluaikaan jouduin jatkuvasti käymään hammaslääkärissä ja siitä jäi aivan kamala kammo!! Kunnes sitten ajan myötä hampaani alkoivat lohkeilla reikiintyä ja mennä huonoiksi. Laitoin vuosi sitten sähköpostia paikalliselle hammaslääkärille ja sainkin sieltä kannustavaa palautetta!
Kunnes sitten alahampaista yksi irtosi ja etuhammas meni ylhääntä katki. Rohkaisin mieleni ja soitin hammaslääkäriin ja sainkin ajan jo heti seuraavaksi aamuksi. No menin sinne ja kerroin avoimesti aivan kaiken!!!Sain aivan luksuspalvelua!!! Hampaistosta otettiin röntgenkuvat ja lääkäri oli yhtä mieltä kanssani että kaikki pois!Ainoastaan alas jätetään kaksi kulmahammasta tukihampaiksi!
Olen nyt kolme kertaa käynyt hammaslääkärillä, eikä se ole ollut ollenkaan niiin kamalaa kuin olen nämä vuodet kuvitellut!Johtuen siitä että lääkärillä oli aikaa kuunnella ja olen saanut puudutusta sitä tarvittaessani.
Ensi viikolla minulla on aika ja sitten otetaan ylähampaat pois ja uudet proteesit ovat siellä odottamassa. Jonkin ajan kuluttua sitten otetaan alahampaat pois ja se on siinä:)!!!
Mikään ei voi olla kamalampaa kuin suussani olevat hampaat!!! Vaikka olen pelännyt että tekarit ovat liian isot, tippuvat ym ym ym en voi tehdä sitä enkä tätä, niin se ei ole totta!!!kamalinta on nykyinen suuni ja kun siitä pääsen niin olen niiiiiiin onnellinen:) Kiitän tätä hammaslääkäriä yhteistyöstä ja ymmärryksestä:)
Menkää hyvät ihmiset hammaslääkäriin ja kertokaa avoimesti kaikki pelkonne!!! - the_road
uusi hymy kirjoitti:
Tässä minun tarinani:
Olen 49 vuotta jännittänyt hammaslääkäriä, pelännyt!!! Alakouluaikaan jouduin jatkuvasti käymään hammaslääkärissä ja siitä jäi aivan kamala kammo!! Kunnes sitten ajan myötä hampaani alkoivat lohkeilla reikiintyä ja mennä huonoiksi. Laitoin vuosi sitten sähköpostia paikalliselle hammaslääkärille ja sainkin sieltä kannustavaa palautetta!
Kunnes sitten alahampaista yksi irtosi ja etuhammas meni ylhääntä katki. Rohkaisin mieleni ja soitin hammaslääkäriin ja sainkin ajan jo heti seuraavaksi aamuksi. No menin sinne ja kerroin avoimesti aivan kaiken!!!Sain aivan luksuspalvelua!!! Hampaistosta otettiin röntgenkuvat ja lääkäri oli yhtä mieltä kanssani että kaikki pois!Ainoastaan alas jätetään kaksi kulmahammasta tukihampaiksi!
Olen nyt kolme kertaa käynyt hammaslääkärillä, eikä se ole ollut ollenkaan niiin kamalaa kuin olen nämä vuodet kuvitellut!Johtuen siitä että lääkärillä oli aikaa kuunnella ja olen saanut puudutusta sitä tarvittaessani.
Ensi viikolla minulla on aika ja sitten otetaan ylähampaat pois ja uudet proteesit ovat siellä odottamassa. Jonkin ajan kuluttua sitten otetaan alahampaat pois ja se on siinä:)!!!
Mikään ei voi olla kamalampaa kuin suussani olevat hampaat!!! Vaikka olen pelännyt että tekarit ovat liian isot, tippuvat ym ym ym en voi tehdä sitä enkä tätä, niin se ei ole totta!!!kamalinta on nykyinen suuni ja kun siitä pääsen niin olen niiiiiiin onnellinen:) Kiitän tätä hammaslääkäriä yhteistyöstä ja ymmärryksestä:)
Menkää hyvät ihmiset hammaslääkäriin ja kertokaa avoimesti kaikki pelkonne!!!" Menkää hyvät ihmiset hammaslääkäriin ja kertokaa avoimesti kaikki pelkonne!!! "
Tähän ei voi muuta sanoa, kuin että tehkää näin!! Todellakin kannattaa kertoa ja jutella asiasta hammaslääkärin kanssa heti ensimmäisellä käynnillä reilusti. Silloin on hammaslääkärin helpompi auttaa. Tai ainakin tiedät heti jos lääkärillä ei ole halua (tai riittäviä sosiaalisia taitoja) auttaa tai jos ette vaan "sovi toisillenne" jolloin voit jatkaa "sen oikean" etsintää samantien.
- pettynyt hampaaton..
Minulla on ylhäällä jäljellä 8 hammasta ja kaikki rikki. Paikat ei pysy mutta silti aina uusi paikka laitetana tilalle.
Alhaalla pari hammasta enemmän jäljellä.
Pyysin hammaslääkäriltä että ylhäälle saisin proteesin koks aen pysty edes kunnolla pureksimana ruokaani. Vastaus oli :ei missään nimessä!
Nyt olen joutunut tekemään päätöksen että en neään mene hammaslääkäriin, lahotkoot suuhun kaikki kun ei oikeaa järkevää apua sieltä saa.
Että hymyileminen on sitten mennyttä niin kauaksi että joku suostuu auttamaa.- uusi hymy
Hei pettynyt hampaaton!! Jos sulla on mahdollisuus niin laita hammaslääkäreille sähköpostia laita useammalle ja kerro suoraan koko tilanteesi ja myös oma henkinen hyvinvointisi!! Kyllä sieltä joku vastaa ja haluaa sinut asiakkaaksesi:)!!Tsemppiä nyt vaan!!
- the_road
Etsi nyt hyvä ihminen joku joka auttaa, eihän tuollainen ole inhimillistä enää. Eikä kannata jättää niitä vähiä hampaita mätänemään sinne suuhun itsekseen. Se on melkoinen terveysriski ja ne kivut mätänevistä hampaista, yms....AUTS! :(
Oletko käynyt kunnallisella vai yksityispuolella? Yritä saada vaihdettua hammaslääkäriä tai kysy toinen mielipide. Pitäisi onnistua kunnallisellakin, kun vaan on sitkeä. - 9+12=21
Kyllä alkuperäiselle kirjoittajalle pitäisi voida proteesit laittaa tai en maallikkona näe syytä miksi ei? Itse olin suurin piirtein saman ikäinen kun hammaslääkäri vain ehdotti että mitäs jos laitettaisiin kokoproteesi ylös. Ja sitten punnittiin tilannetta ja tulevaisuutta ja päädyttiinkin laittamaan kerralla suoraan molemmat. Pari kolme kuukautta myöhemmin oli sitten kokoproteesit jo paikallaa ja yhtään en ole vielä katunut. Ja tosiaan 45 olin silloin ja nyt 47. Hammaslääkäri oli terveyskeskuksessa ja keski ikäinen nainen. Itse en pitänyt koko juttua mitenkään poikkeuksena vaan ajattelin että jossain vaiheessa proteesit tulee. Ajattelin että parempi kerta rysähdyksellä vaan sitten molemmat saman tien. Ei ne kai neljän viiden kympin välissä enää poikkeuksia ole vaan ihan normaalia.
- pettynyt hampaaton..
Minulla ainakaan ei ole varaa mennä yksityiselle,eli ainoa vaihtoehto on kunnallinen ja sieltä ei apua saa.
Kävin viime syksynä viimeksi ja sama vastaus: ei missään nimessä.
Eli eipä muuta voi tehdä, rahaa palaa paikkoihin ja on palanut tosi paljon ja ihan turhaan. - Hampaita nolla
Jos on kokoproteeseille tarvetta, niin voi suosiolla kääntyä erikoishammasteknikon puoleen, joka on paljon halvempi.
- pettynyt hampaaton..
Voi kyllä, mutta jonkunhan ne hampaat pitäisi ottaa sitten pois että sne proteesin voi laittaa tilalle, ja sitä pois ottajaa ei ole.
- vinkkejä
Täällä myös yksi joka taistelee sen puolesta että saisi proteesin ylös. Ei onnistu.
Taloudellisesti ei ole mitään mahdollisuutta käydä yksityisellä ja kyllä kunallisella ollaan nihkeitä.
Onkos kukaan nyt tietoinen kokonaiskustannuksista (suunnalleen) mitä yksityisellä kustantaa tällainne projekti. Poistoja on 7 ja mikä koko proteesin kustannukset?- uusi hymy
Mä olen nyt yksityisen hammaslääkärin asiakas. Eli ekalla kerralla tehtiin suun röntgenuvaus ja perustutkimus (69 80 e) josta kela maksaa omien kriteeriensä jälkeen 60 % takas. Seuraava käynti hammaskivien poisto (89 e) miinus kelakorvaus. Proteesin valmistus. Sitten ylähampaiden poisto 72 e/hammas (12 kpl) ja uusien hampaiden eli yläproteesin laitto yht 1860 euroa josta kela maksaa hampaiden poisto-osuudesta 60 % takas. Eli koko yläkalusto kaikkineen noin 2400 euroa.
Mulla on ollut nyt 5 päivää uusi yläproteesi ja voin sanoa että tää on aivan ihanaaaa!!!! kannattaa laittaa:)!!!
- tanya6
nyt on lähete proteeseihin erikoistuneelle hammaslääkärille, joka alkaa suunnitella proteesien laittoa. antakaan vinkkejä mitä kannattaa huomioida? samoin olisi kiva kuulla miten prosessi etenee vaiheittain?
- uusi hymy
Mulle tehtiin ekalla kerralla perusteellinen tarkistu ja otettin röntgenkuvat. Sitten tehtiin yhdessä suunnitelma, eli lääkäri kyseli kuinka nopeesti haluan uudet hampaat:) seuraavalla kerralla poistettiin hammaskivet ja sovitettiin ylähampaille massa valmiiksi. Siitä viikon päästä poistettin ylähampaat ja saman tien laitettiin uusi ihana proteesi tilalle. Nyt menen huomena ja tehdään alahampaist massa ja viikon päästä otetaan alahampaat pois ja laitetaan saman tien uudet paikoilleen:)
- Tulevaa odotellessa
Kaikki tuntuvat kiittelevän kokoproteeseja täällä. Eikö mitään haittapuolia ole ilmennyt? Minusta on joskus näyttänyt, että proteesin omaajalta jää ylähuuli ikäänkuin kiinni hampaisiin, kuin olisivat liian kuivapintaiset.
Entäs syöminen, äänekäs nauraminen, yskiminen, aivastus?
Sujuuko kaikki iahn o.k.?
Te, joilla on ollut proteesi jo vuosia, onko ajan myötä ikenet muuttuneet ja istuuko proteesi aina vaan yhtä hyvin? - 40+
Samoin mulle tehtiin ensin tarkastus ja röntgen pian sen jälkeen. Hampaita poistettiin 3-5 kerralla. Hampaiden poisto max 55€ kerta kunnallisella ( yksi kirurgia vaatinut hammas hieman enemmän). Sitten teknikolta proteesit. Koko lysti noin 1300€. Palvelu on ollut erittäin asiallista ja ystävällistä.
Uudet hampaat ovat yksilölliset ja hyvännäköiset. Yläproteesi istuu ja pysyy hyvin (sitä ei saa irti edes kaksin käsin, jos ei tiedä miten tehdä se oikein :D) Alaproteesissa on toivomisen varaa, mutta eiköhän sille jotain tehdä eka tarkastuksessa.
- uusi hymy
Mulla on ollut yläproteesi nyt kaksi viikkoa eikä mitään kuivumisia ole. Dyönyt olen ihan normaalia ruokaa ja näillä hampailla pursekelu on ollut ihan vaivatonta. Nauraminen sujuu paremmin kuin omilla vanhoilla hampailla kun kehtaa nauraa suu auki. Ja aivastamisessakaan hampaat eivät lennä suusta:))) Tänään juuri kävin hammaslääkärissa kun ensi viikolla laitetaan alahampaisto kuntoon. Ja kun ikenistä on turvotus poistunut ja alkavat ns. asettua niin proteesi pohjustetaan vielä muutaman kerran ja pysyvät todella hyvin suussa:)) Itse olen supertyytyväinen.
Itse kysyisin sellaista aiaa, että onko kukaan teistä törmännyt siihen että hammaslääkärin kirjoittama sairauskoma evättäisiin työnantajan puolelta?? Eli työnantaja ei katso sairauslomaa aiheelliseksi ja siten jättää palkan maksamatta?? Itse olen kunta-alalla töissä ja työnantajani esitti juuri tänään että sairausloma-ajalta maksettavaa palkkaa ei välttämättä saa jos työnantaja katsoo ettei se ole ollut tarpeen?? Olen siitä aika ihmeissäni, koska on itsestään selvää etten voi mennä yläikenet tikattuna vuodeosastolle hoitamaan sairaita ihmisiä, mutta kaikkeen sitä törmääkin:)?? Kertokaa jos jollain kokemusta:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi832716On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962547Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu882065Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk511500Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve331459Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161456