Millainen on hyvä itsemurhaviesti?

Uttellias

Mitä hyvässä itsemurhaviestissä tulee olla? Mitä lähteneen ajatuksia tahdotaan lukea?

66

8194

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopaseipäs

      Isä ja äiti mukaan.

    • Siinä vastaus

      hyvää itsemurhaviestiä ei olekaan, mikään ei lohduta jäljelle jääviä, jotka joutuvat elämään syyllisyytensä kanssa loppuelämänsä. "Miksen tiennyt, miksen auttanut, olisi pitänyt huomata"...jne. Vielä jos itsemurhaajalle jää lapsia niin nämä ottavat koko taakan harteilleen kannettavaksi ja se on väärin.

      • Uttellias

        Ei varmasti ole hyvää itsemurhaviestiä, mutta ei aina ole myöskään elämisen arvoista elämää. Jos itsemurhaviestillä voi edes vähän, edes pikkuriikkisen, lieventää läheistensä taakkaa, niin kannattaahan sen sisältöä harkita.


      • Näin on B
        Uttellias kirjoitti:

        Ei varmasti ole hyvää itsemurhaviestiä, mutta ei aina ole myöskään elämisen arvoista elämää. Jos itsemurhaviestillä voi edes vähän, edes pikkuriikkisen, lieventää läheistensä taakkaa, niin kannattaahan sen sisältöä harkita.

        niin ei tee itsemurhaa, se on aina läheisille pahin mahdollinen painajainen. Naapuri tappoi itsensä, mies seurasi perässä ja nyt on teini lastenkodissa ja miettii joka päivä, mitä teki väärin, miksen auttanut äitiä ja isää. Jos on tehnyt lapsia, niin sen elämän on oltava elämisen arvoista.


      • ouipqoput
        Näin on B kirjoitti:

        niin ei tee itsemurhaa, se on aina läheisille pahin mahdollinen painajainen. Naapuri tappoi itsensä, mies seurasi perässä ja nyt on teini lastenkodissa ja miettii joka päivä, mitä teki väärin, miksen auttanut äitiä ja isää. Jos on tehnyt lapsia, niin sen elämän on oltava elämisen arvoista.

        Harvemmin läheiset kuitenkaan ovat halukkaita auttamaan itsetuhoista, ainakaan käytännössä. Se on kumma kuvio, että apua ei haluta tarjota, mutta kärsivän pitäisi kuitenkin jaksaa elää.


      • koettu/nähty
        ouipqoput kirjoitti:

        Harvemmin läheiset kuitenkaan ovat halukkaita auttamaan itsetuhoista, ainakaan käytännössä. Se on kumma kuvio, että apua ei haluta tarjota, mutta kärsivän pitäisi kuitenkin jaksaa elää.

        että tavallisen ihmisen mahdollisuudet auttaa henkisesti sairasta ovat rajalliset? Ketään et voi toimittaa väkisin hoitoon ja joskus kuuntelu ei auta. Millaista apua odotat? Minä olen kuunnellut vuosikaudet yhtä masentunutta, mutta sekään ei aina riitä, jos on tarpeeksi sekaisin. Ystäväni on sekä aggresiivinen, että masentunut ja voin kertoa, että helppoa ei ole kuuntelijallakaan.


      • asfdsdfsd
        koettu/nähty kirjoitti:

        että tavallisen ihmisen mahdollisuudet auttaa henkisesti sairasta ovat rajalliset? Ketään et voi toimittaa väkisin hoitoon ja joskus kuuntelu ei auta. Millaista apua odotat? Minä olen kuunnellut vuosikaudet yhtä masentunutta, mutta sekään ei aina riitä, jos on tarpeeksi sekaisin. Ystäväni on sekä aggresiivinen, että masentunut ja voin kertoa, että helppoa ei ole kuuntelijallakaan.

        "että tavallisen ihmisen mahdollisuudet auttaa henkisesti sairasta ovat rajalliset?"

        Heitä, jotka ovat omasta lähipiiristäni lähteneet, olisin pystynyt auttamaan. Yhden itsemurhan olisin voinut melko varmasti estää kokonaan, jos olisin uhrannut leveän siivun säästöistäni hänen talousongelmiinsa. Ei tullut sitä tehtyä. Oma napa oli tärkeämpi.

        Ihmisestä kyllä aistii, milloin hän alkaa vajota alaspäin. Silloin pitäisi reagoida. Mutta kun on oma arki, oma elämä ja omat nautinnot, niin kärsivä lähimmäinen jää helposti puheiden tai aikeiden tasolle.

        En mä tiedä, ovatko ihmiset loppujen lopuksi kiinnostuneita lähimmäisistään vai siitä, että lähimmäiset tukevat omaa per*settä. Sureeko lapsensa menettänyt äiti enemmän itseään vai lastaan? Kuolema on lopettanut lapsen murheet. Miksipä siis lasta suremaan? Eiköhän surun keskiössä Minä Itse.


      • kdlmvkmv
        asfdsdfsd kirjoitti:

        "että tavallisen ihmisen mahdollisuudet auttaa henkisesti sairasta ovat rajalliset?"

        Heitä, jotka ovat omasta lähipiiristäni lähteneet, olisin pystynyt auttamaan. Yhden itsemurhan olisin voinut melko varmasti estää kokonaan, jos olisin uhrannut leveän siivun säästöistäni hänen talousongelmiinsa. Ei tullut sitä tehtyä. Oma napa oli tärkeämpi.

        Ihmisestä kyllä aistii, milloin hän alkaa vajota alaspäin. Silloin pitäisi reagoida. Mutta kun on oma arki, oma elämä ja omat nautinnot, niin kärsivä lähimmäinen jää helposti puheiden tai aikeiden tasolle.

        En mä tiedä, ovatko ihmiset loppujen lopuksi kiinnostuneita lähimmäisistään vai siitä, että lähimmäiset tukevat omaa per*settä. Sureeko lapsensa menettänyt äiti enemmän itseään vai lastaan? Kuolema on lopettanut lapsen murheet. Miksipä siis lasta suremaan? Eiköhän surun keskiössä Minä Itse.

        asfdsdfsd:n kirjoituksessa on kyllä perää. Usein on kyseessä itsesääli. jos lähtee siltä pohjalta että lahjoittaa omaisuuttaan kaikille narun jatkoksi aikoville, niin kohta olisi itse samassa tilanteessa. itsemurha on oma valinta. kunnioitan kyllä niitä, joilla on annettavaa tällä saralla, siis henkistä tuke ja muutakin jos on tarpeen, mutta itsellä ei taida juurikaan olla, hyvä kun omasta elämästään selviytyy.


      • ei rahaa vaan rak
        asfdsdfsd kirjoitti:

        "että tavallisen ihmisen mahdollisuudet auttaa henkisesti sairasta ovat rajalliset?"

        Heitä, jotka ovat omasta lähipiiristäni lähteneet, olisin pystynyt auttamaan. Yhden itsemurhan olisin voinut melko varmasti estää kokonaan, jos olisin uhrannut leveän siivun säästöistäni hänen talousongelmiinsa. Ei tullut sitä tehtyä. Oma napa oli tärkeämpi.

        Ihmisestä kyllä aistii, milloin hän alkaa vajota alaspäin. Silloin pitäisi reagoida. Mutta kun on oma arki, oma elämä ja omat nautinnot, niin kärsivä lähimmäinen jää helposti puheiden tai aikeiden tasolle.

        En mä tiedä, ovatko ihmiset loppujen lopuksi kiinnostuneita lähimmäisistään vai siitä, että lähimmäiset tukevat omaa per*settä. Sureeko lapsensa menettänyt äiti enemmän itseään vai lastaan? Kuolema on lopettanut lapsen murheet. Miksipä siis lasta suremaan? Eiköhän surun keskiössä Minä Itse.

        ilmeisesti sulla ei o lapsia, jos minun lapseni menehtyisi, surisin varmasti haaveita tulevasta, iloja ja suruja, kaikkea mitä lapsi voisi kokea, siksi lapsen kuolemaa surraan. Minulla on yks läheinen, jota voisikin auttaa rahalla, jos sitä sattuisi olemaan, mutta kun sitä ei ole niin kuuntelen...tosin se ei hänelle riitä, hän kun pitää rahaa ainoana hyvänä asiana elämässään. Kaikkia ei vaan voi auttaa, kuin ammattilaiset. Musta sun ajattelutapasi siitä, että olisit voinut estää itsarin antamalla rahaa, kuulostaa pinnalliselta, mistäs tiedät, ettei tuo olisi hassannut joka ikistä lanttia ja taas ollut itsarin partaalla, voisihan sama henkilö masentua, vaikka jonkun ihmissuhteen vuoksi.


      • Äidin suuri suru :(
        Uttellias kirjoitti:

        Ei varmasti ole hyvää itsemurhaviestiä, mutta ei aina ole myöskään elämisen arvoista elämää. Jos itsemurhaviestillä voi edes vähän, edes pikkuriikkisen, lieventää läheistensä taakkaa, niin kannattaahan sen sisältöä harkita.

        Niin, itsemurha on hirvittävää tuskaa ja ahdistusta, itsesyyttelyä ja suru kestää loppuelämän. Tiedän, sillä poikani teki itsemurhan 3 1/2 v sitten, mutta olisin halunnut hän olisi jättänyt jonkun viestin, mutta ei jättänyt. Lapsensa menettäminen on kauheinta mitä äidille voi sattua. Hakekaa apua, älkää tappako itseänne. Niin moni omainen ja ystävä jää epätietoisena kaipaamaan.


    • kolmeplusyksi

      Mahdollisimman perusteelilnen selvitys siitä miksi on ko. ratkaisuun päätynyt. Läheiset kantaa syylilsyyden taakkaa joka tapauksessa loppuelämänsä ja sitä viestiä kelaa mielessään yhä uudelleen. Ja selitys siitä miksi katsoo oikeudekseen olla niin itsekäs, että tuhoaa toisten ihmisten loppuelämän.

    • sanoa..

      Mut olin itsekin noissa ajatuksissa viime syksynä.. En päässyt kirjeen aloitusta pidemmälle.. Rupesi niin itkettämään. Minusta tuntuu et ehkä sinunkin kannattaa vielä miettiä muita ratkaisuja tilanteeseen. Ehkä niitä vielä löytyy vaikka nyt tuntuisikin kovin vaikealta. Itsellänikään ei ole ollut helppoa senkään jälkeen ja luultavasti läheiseni ja ystäväni ymmärtäisivät jos päätyisin sellaiseen ratkaisuun. Minulle sattui jotain hyvin ikävää jokunen vuosi sitten ja sen jälkeinen aikakaan ei ole ollut mitenkään helppoa tässä kaupungissa. On eräs nainen joka on aika pahasti mollannut ja kiusannut minua juuri sen kyseisen asian takia jatkuvasti(näillä palstoilla ja vähän muuallakin). Mut siltikin koitan ajatella asiat eri tavalla.. Onni tässä on se et on muitakin jotka tietävät tuon naisen touhuista. Jokaisen ajatukset hänestä ovat olleet samat kuin itselläkin. Hän on henkisesti vähintään yhtä sairas kuin tekijäkin.
      Eli älä kirjoita sitä jäähyväiskirjettä.. Juttele jonkun läheisen ystävän kanssa ja koita miettiä muita ratkaisuja. Ja ennen kaikkea, tee jotain sellaista mistä pidät.. Unohda välillä ne ikävät ajatukset..
      Iloa sinun elämään.. :)

      • höpöhööh

        paskanlässytystä jo tuollainen lällynlällyn, et jos itteensä tappoo, ei mun mielestä enää muitten kunnioittelu ole silloin kyseessä, saati selitteet. Tuollainen asia on niin iso ja raskas synkkä teko, että outoa, että edes lässyttelyttää kelle lie..
        Se on niin kuin virus, anteeksi että olin olemassa..jne.


      • komissaaari
        höpöhööh kirjoitti:

        paskanlässytystä jo tuollainen lällynlällyn, et jos itteensä tappoo, ei mun mielestä enää muitten kunnioittelu ole silloin kyseessä, saati selitteet. Tuollainen asia on niin iso ja raskas synkkä teko, että outoa, että edes lässyttelyttää kelle lie..
        Se on niin kuin virus, anteeksi että olin olemassa..jne.

        lehdessä oli just artikkeli tästä nuorisopoliisista, joka on suruviestiä joutunut kymmeniä kertoja viemään perheisiin. Siinä hän korosti, että jonkinlainen ymmärrys teon syystä on tärkeä jäljelle jääneille.


      • joiku.
        komissaaari kirjoitti:

        lehdessä oli just artikkeli tästä nuorisopoliisista, joka on suruviestiä joutunut kymmeniä kertoja viemään perheisiin. Siinä hän korosti, että jonkinlainen ymmärrys teon syystä on tärkeä jäljelle jääneille.

        Ettei jäljelle jääneillä. Ja muutenkin selvittäisin menneet riidat


    • lukeneena.

      Voisin sanoa, että huonoin on se, että ei jätä mitään viestiä. Silloin muut jäävät epätietoisuuteen ja syyllisyydentuntoihin.
      Myös huonoa on se, että tokaisee vain "En jaksanut enää ....."
      Suoraselkäisin (paras ??) on sellainen missä on kullekin läheiselle oma kirje, missä asiaa on selitetty ja mahdollisesti kerrottu (testamentti) minkä erityisen tavaran poismennyt haluaa kullekin jättää.
      Tuolloin myös hänestä säilyy edes jonkinlainen positiivinen muisto, vaikka tekoa onkin vaikea ymmärtää.

    • Syöpäopettaa elämään

      sanot itsellesi ennenkuin kirjoitat mitään,minä haluan elää Auttakaa minua etten tuhoa parasta lahjaa jonka olen saanut,enkä tullut abortoiduksi aikanaan.Olen Jumalan erityseksi luotu ihminen ja siten olen yksilö ja en ainakaan halua tuhota lahjaani nyt vaikka elämän tilanteeni on vaikea...Koska toista mahdollisuutaa ei tule muista se.Jesus love yo nyt ja aina ,rukoile ihan omin sanoin ja asiat muuttuu,minulla muutui ainakin ja kiitos Herrani.

    • Hyvät rakkaat läheiset ja ystävät

      Olen päättänyt lopettaa kaiken katkeruuden, itsekkyyden ja yksinäisyyden mitä elämäni on tähän saakka sisältänyt. On tullut se aika, että vanha minäni kuolee nyt lopullisesti ja siksi haluan jättää teille kaikille tämän viimeisen viestini. Aloitan uuden elämän ja lähden rohkeasti tuntemattomaa kohti etsien iloa ja onnea sekä uusia ihmisuhteita elämääni. Turha itkeä ja ruikuttaa entisen minäni perään.

      Kaikkea hyvää teillekin ja morjestetaan kun nähdään


      Allekirjoitus:

      • don't do it I say

        Itsemurha on itsekäs teko. Jäljelle jääville jää kuitenkin suuri kaipuu vaikkei niin luulisi.

        Mutta itse jos alkaisin rustaamaan, varmaankin laittaisin jotain että:

        Valitsin pelkurin tien ulos. En voinut enää elää kaiken tämän keskellä. Teen itsekkään teon ja jätän teidät kaikki taakseni. Itselleni valinta ja vanhan minäny menetys voi olla helppoa, mutta muille se voi olla yhtä helvettiä. Älkää kuitenkaa pelätkö, jos haluatte oikeasti minulle vain parasta, niin ymmärrätte että näin on parempi.


    • Haiset_pahalle

      sen pitäisi tulla ihan itsestään sieltä jos niin tekisi mieli kuolla.

      VOI ELÄMÄ! :D

    • 31424

      haistakaa vittu tappakaa ittenne

    • kailokailo

      Hyvä itsemurhaviesti voisi olla sellainen, mikä tähtää siihen, että jälkeenjäävät saisivat edes jotain lohtua käsittämätöntä surua läpikäydessään. Eli sellainen, missä sanotaan, että rakastaa jälkeenjääviä ja he eivät ole tehneet mitään väärin ja toivot että he jatkavat elämäänsä.

      Henkilökohtaisesti en ymmärrä itsemurhia, koska elämä on kallisarvoista ja kullekin ainutkertaista. Tunnen suurta empatiaa niitä kohtaan, joiden läheinen kuolee esim. syöpään. Itse olen miettinyt, kun lähisukulainen tappoi itsensä ja nyt monen vuoden kuluttua eräs toinen kuoli syöpään 19-v:nä, että voi kun elämänsä voisi lahjoittaa sitä haluavalle. Että toinen lähtee omasta tahdosta ja toinen temmataan väkisin kesken nuoruuden, tuntuu kohtuuttomalta.

      Omaa lähisukulaista kun mietin, niin ei yrittänyt aivan tosissaan elämäänsä säilyttää. Hän ei mm. syönyt hänelle määrättyjä lääkkeitä ja ylenkatsoi apua, jota hänelle tarjottiin. Hän oli epätoivoinen ja rikki ja sekaisin, mutta niin olen ollut itsekin, sitten löytänyt iloa. Mitä väliä sillä on, jos se tulee pilleripurkista tai terapiasta? Minun lapsillani on äiti ja vanhemmillani tytär. Se on tärkeintä, lähinnä että en heitä taakkaani muiden päälle tappamalla itseäni.

    • kuolemaa odottava

      Entäs jos ei ole ketään, jolle tulisi ikävä? Tai ketään joka joutuisi ottamaan "taakan harteilleen" toisen itsemurhasta?

      Tarvitseeko silloin ajatella itsemurhan olevan itsekäs teko, jos maailmassa ei ole ihmisiä jotka sinua rakastaa?

      • Tulee jokaiselle

        Kenen muun voit vaatia 'rakastamaan' itteäsi, jos et rakasta edes itte itteäs ? Se on vähimmäisvaatimus elämässä, että välittää eres ittestään.


    • Olen vastannut..

      tässä ketjussa aiemminkin (yritin joskus kirjoittaa jäähyväiskirjettä mut en päässyt alkua pidemmälle) mut eipä se mitään..
      Se olisi varmaan sellainen jossa kertoisi syistä jotka ovat ahdistaneet/tuntuneet pahalta ja miksi on päätynyt siihen ratkaisuun. Ja et on ehkä yrittänyt kertoa asiasta jollekin mut..
      Ja loppuun anteeksipyyntö läheisille ihmisille omasta ratkaisustaan. Ehkä toivomus siitä ettei kukaan syyllistä itseään. Ja toivottaa heille hyvää elämää..

      • Jatkoa..

        Tämä ei liity enää siihen kirjeen kirjoittamiseen mut kuitenkin..
        Ja varmaan olis hyvä pakata siististi tavarat ja siivota asunto niin ettei muille jää siivottavaa ja pakattavaa. Sen verran olen mietiskellyt minäkin tuota asiaa..
        Ps. Enkä sit liity tuohon lähellä olevaan ketjuun jossa joku pohtii sitä miten puolisokin yrittää auttaa.. Vai miten se meni..
        Sinkku olen..


      • Vieläkin jatkoa..
        Jatkoa.. kirjoitti:

        Tämä ei liity enää siihen kirjeen kirjoittamiseen mut kuitenkin..
        Ja varmaan olis hyvä pakata siististi tavarat ja siivota asunto niin ettei muille jää siivottavaa ja pakattavaa. Sen verran olen mietiskellyt minäkin tuota asiaa..
        Ps. Enkä sit liity tuohon lähellä olevaan ketjuun jossa joku pohtii sitä miten puolisokin yrittää auttaa.. Vai miten se meni..
        Sinkku olen..

        Tavarat ovat edelleen purkamatta uuteen asuntoon, onneksi. Pääsen helpolla..


      • Ei h-i !

        Ai toivotat "hyvää elämää" ihmisille, joille jätät perinnöksi sellaisen teon kuin itsari on ? Jooo, olen edelleen sitä mielipuolta, että itsari-ihmisiltä uupuu osa järjestä ja sydämestä, ekassa tapahtuu tietäminen, tokassa ymmärtäminen.

        Kun ei saa jäähyväislappua aikaiseksi, niin kertoisikohan se siitä, että ei ole kuitenkaan, loppujen lopuksi, valmis poistumaan. Joku elämä-niminen kaihertaa kuitenkin takavasemmalla valmiina ottamaan otteen luovuttajasta.


      • Olen vastannut..
        Ei h-i ! kirjoitti:

        Ai toivotat "hyvää elämää" ihmisille, joille jätät perinnöksi sellaisen teon kuin itsari on ? Jooo, olen edelleen sitä mielipuolta, että itsari-ihmisiltä uupuu osa järjestä ja sydämestä, ekassa tapahtuu tietäminen, tokassa ymmärtäminen.

        Kun ei saa jäähyväislappua aikaiseksi, niin kertoisikohan se siitä, että ei ole kuitenkaan, loppujen lopuksi, valmis poistumaan. Joku elämä-niminen kaihertaa kuitenkin takavasemmalla valmiina ottamaan otteen luovuttajasta.

        Niin.. En ajattele asiaa noin. Onhan se ikävää jos joku jää kaipaamaan. Mut minullakin tuli mitta täyteen jossain vaiheessa.
        Niin, se oli silloin aiemmin. Viimeistään huomenaamulla uusi yritys. Jospa se sit onnistuu jo paremmin.. Kuin myös se itse tekokin. Itse ainakin toivon nyt sitä kovasti. Tsemppiä siis minulle..


      • Yöäk !
        Olen vastannut.. kirjoitti:

        Niin.. En ajattele asiaa noin. Onhan se ikävää jos joku jää kaipaamaan. Mut minullakin tuli mitta täyteen jossain vaiheessa.
        Niin, se oli silloin aiemmin. Viimeistään huomenaamulla uusi yritys. Jospa se sit onnistuu jo paremmin.. Kuin myös se itse tekokin. Itse ainakin toivon nyt sitä kovasti. Tsemppiä siis minulle..

        Näin puhuu ja ajattelee itsekeskeinen, oman navan ympärillä pyörivä, pikkusieluinen paskiainen, joka ei ajattele yhtään mitään ja vähät välittää muista, ei edes läheisistään. Ehkä se on todella niin, että tervemenoa vaan.


      • Jatkan vieläkin et
        Vieläkin jatkoa.. kirjoitti:

        Tavarat ovat edelleen purkamatta uuteen asuntoon, onneksi. Pääsen helpolla..

        Tulin aamulla toisiin ajatuksiin ja jäi se kirje kirjoittamatta. Mietin aamulla veljeäni (joka kuoli jokunen vuosi sitten) ja isääni.. (Kerroin tuon saman asian yhdessä toisessakin ketjussa.) Ja jotenkin minusta alkoi tuntumaan siltä et eilinen ajatukseni oli ihan typerä. Itkukin tuli..
        Mut kai se on niin et joskus pitää pysähtyä miettimään asioita niin näkee niiden oikean laidan ja on helpompi ymmärtää niitä. Ja huomaa myös sen kuinka tärkeää ja arvokasta elämä on. On minullakin ihmisiä jotka välittää minusta vaikkei ihastukseni välittäisikään. Usein, niin kuin tälläkin kertaa, ihastukseni toiminta sai aikaan nuo perjantaiset ja eiliset ajatukset. Luulen et se yhdistettynä niihin asioihin joita olen muutaman vuoden aikana kokenut, ovat omiaan aiheuttamaan sellaisia ajatuksia. Ja kun elämäkin on tavallaan uudelleenrakennuvaiheessa..
        Kai sekin kertoo siitä kuinka tärkeä ihminen hän on minulle. Mut se tietenkin et onko tunteet molemminpuoliset.. Olisi fiksua kertoa toisellekin missä mennään. Koska minulle tällainen epätietoisuudessa oleminen on ollut aika kamalaa.
        Mut luulen et eiköhän tämä tästä.. Pitää alkaa suuuntaamaan ajatukset positiivisempiin ja iloisempiin asioihin. Ja ehkä sekin olis hyvä et olisin tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka pitää minusta ja haluaa olla kanssani tekemisissä. Tässä kaupungissa minulla ei ole kovin paljon tuttuja.. Ystäväni asuvat aika kaukana tällä hetkellä.


    • ToppaMies

      Joskus on vaan helpompi päästää irti elämästään. Mun kohdalla ei oo enää mitään muuta ku tuskaa jäljellä. Osastot ja terapeutit on testattu. Pillerit on määrätty ja alkoholia testattu. Silti mikään ei auta oloon. Kaikki rakkaat tietävät asiasta mutta kukaan ei ole pystynyt auttamaan. Elämän merkitys on kadonnut lopullisesti. Elämän rakkaus on kadonnut ja pelkkä raastava kipu rinnassa jäljellä. Viestissäni kerron ikuisesti rakastavani läheisiäni ja kerron syyni tähän ratkaisuun. Tämän kerron siksi että olen jo käytännössä kuollut. viinat ja pillerit on jo vedetty. Mutta silti toivon että kukaan ei joutuisi näin syvälle itsesääliin. Ajatelkaa läheisiänne ja kaikkia elämän nautintoja joista jäisitte paitsi. Elämän voi korjata jos vain haluaa. Kunpa itsekkin olisin ollut tarpeeksi vahva. Joskus vain elämän prioriteetit ovat liian syvällä ajatuksissa. Mun prioriteetteihin kuuluu ikuinen avio. Ja tässä meni vikaan. Tässä kuussa tulisi ero voimaan joten tapan itseni vielä kun aviossa olen. Jäljelle jää vain kaksi rakkautta joiden kanssa en voi olla. Vaimo ja poika. Olen vasta 24v. ja elämällä olisi paljon annettavaa. En silti löydä enää minkäänlaista voimaa itsestäni. Olen liian rakastunut vaimooni. Kukaan ei ole sitä pystynyt muuttamaan. Vaikka haluajia olisi. Ikuinen rakkaus on julma kohtalo jätetylle. Ikuista elämää ja onnea teille. Forever Young

    • Opettajatar auttaa

      Hyvästä itsemurhaviestistä tulee löytyä selkeä aloitus, aihetta käsittelevä osuus eli leipäteksti sekä lopetus. Itsemurhaviestin kirjoitusasu tulee olla selkeää suomen kieltä sekä hyvin huoliteltu.

      Sinänsä ei ole väliä, miten viestin juoni etenee mutta on suositeltavaa, että viestiin mahdutettaisiin ainakin yksi käännekohta tai välihuipennus ennen kokoonkeräävää loppua.

      Itsemurhaviesti on vapaamuotoinen ilmaisu, jossa voi käyttää huumoria sekä sarkasmia. Kuitenkin tulee muistaa, että kyseessä on vakavamuotoinen teksti, joten tehokeinojen käytössä tulee olla tarkka.

      Muista jäsennellä viestisi selkeästi ja hyvin. Johdanto tulee olla vain muutaman rivin mittainen, loppu asia tulee käsitellä leipätekstissä. Jos haluat itsemurhaviestisi julkaistavan sanomalehtien mielipide osiossa, tulee viestin olla kohtuu lyhyt. Käsinkirjoitettu nimikirjoitus antaa viestillesi henkilökohtaisen säväyksen.

      • dzyj

        Vähän kipeeltä kuulostaa, mutta tuossa on kyllä hyvän tekstin ainekset.


    • Tuhtuw

      Jos joskus päädyn tekemään itsemurhan, niin kirjoittaisin itsemurhaviestiini, että muut iloitsisivat puolestani, kun olisin vihdoin ja viimein turvassa olemattomuudessa. Ja jotta kaikki eivät luulisi, että haluaisin tappaa itseni heidän takiaan, niin kirjoittaisin, että rakkauteni ei vain ole tarpeeksi suurta, että jaksaisin elää vain heidän tähtensä. Joskus on ajateltava omaa parastaan, eikä muiden. Oma elämähän se on, eikä vaikka vaarin. Menetykset sattuvat aina, mutta joillakin ihmisillä on kysy kohdata pahat asiat elämässään.. en ymmärrä miten he sen tekevät, mutta kunnioitan sitä elämänvoimaa mikä heissä on!

      Ja haluaisin ehdottomasti mainita sen, että en olisi IKINÄ pystynyt elämään näin kauaa ilman niitä kaikkia jotka olivat vierelläni loppuun saakka!

    • ymmärtäkää jo

      Tuhtuw, yhdyn sun sanoihin täysin !

      Jokaisella on oikeus lähteä täältä maailmasta milloin itse haluaa ! Mielestäni se on on itsekestä läheiseltä jos vaati jotain elämään... Itse olen vakavasti sairas ja tahtoisin kuolla. Itsemurhaa usein miettineenä. En hyväksyisi keneltäkään läheiseltäni sitä itsekkyyttä että jäisin tähän maailmaan heidän takiaan.. Voisin toki jäädä jos tietäisin että parannun yms. Mutta elämäni joka päivä menee lähemmäs kuolemaa ! kävely ei enään suju ja kärsin valtavasti ! miksi minulla ei olisi oikeutta lähteä ? Siksi että läheisille olisi helpompaa että kuolisin tuskalliseen sairauteen kun helppoon itsemurhaan ? Sitten jäisin heidän takia tänne jos heistä jokainen kärsisi samasta sairaudesta kun minä!

      Onko se joltain pois jos joku tekee itsemurhan ? joku oli kirjoittanut että syöpää sairastunut 19-vuotias kuoli ja joku teki itsemurhan ja ettei ymmärrä miksi ne viedään täältä pois ketkä haluaa elää... en tajua ajatusmaailmaasi yhtään !!! masennus ja muut mielenterveysongelmat haittaavat yhtä paljon elämää kun syöpä ! Mieti nyt jos näkisit harhoja ja olisit ahdistunut ja tuota olisi kestänyt jo vuosia !!!!!! miksi syöpään kuollut on parempi ihminen ?

      Haloo oikeesti ihmiset !!!! itse murha ei ole itsekästä ! itsekkäämpää on se että tuomitseee jonkun sen takia että on tehnyt itsemurhan !! Jokainen elää omaa elämää ja vain se kyseinen henkilö tietää miltä hänestä tuntuu, jaksaako hän enään !!! kukaan muu ei voi sanoa siihen mitään !!!!!!!!!!!!

      • Tuhtuw

        OMG! joku oikeesti ajattelee ekaa kertaa samoin, ku mä! :'D

        Kaikki kaverit on aina pitäny mua hulluna, kun oon sanonu niille mielipiteeni. Mut kukaan ei oo koskaan pystyny perustelemaan sitten, että miks se on itsekäs teko. On vain yritetty selittää, että läheisille tulee pahamieli, mutta se ei mielestäni riitä. Kuolema sattuu AINA, joskus sitä ei vain pysty ymmärtämään, mikä on hyvin surullista.


    • ymmärtäkää jo

      Totta kai ajattelen samalla tavalla kuin sinä !! :)

      Mä en oo hirveästi mainostanut omaa mielipidettä muille kun muut ovat niin rikki siitä että olen sairas... Muutama vain tietää sen että en ota hoitoja enään jos tulee jotain vakavampaa joka laskee yleistilani. Toivottavasti ihmiset alkaisivat oikeasti ymmärtämään ettei voi tuomita itsemurhan tehneitä itsekkäiksi !!!

      • Tuhtuw

        Hmm~ jos tuut tänne vielä nii voisitko vastata seuraaviin kysymyksiin (tai joku muu)? Sori, kun leikin hulluu, mutta mun on pakko saada tietää ajatteleeko muut samalla tavalla ku mä! :'D

        Tunnetko sä samalla tavalla helpotusta siitä, että sulla on aina mahollisuus kuolla, mutta "aina" myös mahdollisuus jatkaa elämää? Helpottaako se sua, kun tiiät, että pystyt tekemään itse sen valinnan koska vaan millon et enää jaksa jatkaa? Ainakin toi antaa mulle hirveesti elämänvoimaa, kun tiiän, että joskus tää kaikki paha loppuu.

        Ja jos toi äskönen ei kuulostanu yhtään sulta, niin voisitko kertoo mikä sut on pitäny hengissä tähän asti (sori, jos oli hirvee ilmasu..!)? :)


    • ymmärtäkää jo

      Tunnen kyllä helpostusta siitä että voin itse päättää koska en enään jaksa.. Mietin usein itsemurhaa, todella usein ! Mä en oikein ymmärrä ihan koko viestiä :) johtunee lääkityksestä mikä mulla on niin pää ei toimi kovinkaan hyvin aina ! esim lukemisen ymmärtäminen yms !!

      Toi äskenen olin minä kyllä :) miksi se ei kuullostanut ? en halua että läheiseni tietävät kaikkea mitä pääni sisällä liikkuu.. en koe tarpeellisiksi tuoda tunteita julki :( Minua pidetään vahvana ihmisenä.... mitä en oikeasti todellakaan ole !

      Mut on hengissä pitänyt mun oma kroppa.... Olen ottanut yliannostuksia lääkkeillä ja enkä ole mennyt mihinkään lääkäriin... Olen vain nukahtanut niistä ja sitten yksk kaks herännyt ja kaikki ennallaan !!! viilsiin haavan ranteeseen ja verta tuli todella paljon !!! ja pyörryin mutta silti selvisin vaikken yrittänyt tyrehdyttää sitä... haava vaan tulehtui joka sekin parani itsekseen...

      Ainut hyvä puoli sairaudessani on se että minulla on muutenkin lyhyt ennuste elää... mutta toivon silti kuolemaa oman käden kautta.... Haluan päättää jotain elämässäni :) en tiedä onko vastaukseni sinusta hyviä jne :) mutta tälläinen minä olen !! yhdyn täysin sinun sanoihisi mitkä kirjoitit, mutta lisää on paljon pääni sisällä !!

    • Tuhtuw

      Jos totta puhutaan niin yritin ittekki vähän aika sitten itsemurhaa, mutta kaikki meni pieleen.. Kukaan ei ees älynny, että olin ottanu muutaman lääkkeen (hurjat 2 kappaletta kyymyrkkyä ja jotain vitamiineja joitten piti tehä joku reaktio kehossa = pää tuli hitsin kipeeks ja siinä se!). Ja liian veden takia pyörryin ja kun heräsin nii ihmettelin ihan sika kauan miks oon vielä elossa.

      (ette kuullu tätä multa jos aijotte kokeilla, en ota kenestäkään vastuuta! -->) Noh, oikeestaan toi lääkkeitten otto ei kuulunu suunnitelmiin, vaan liika veden juonti, eli tahallista vesimyrkytystä yritin.. Haluan kuolla läheisten mielestä jotenkin "vahingossa". En haluu enää ikinä viillellä, siks yritin keksiä mahdollisimman kivuttoman tavan kuolla. On tullu välillä mieleen, että mitä jos mulla oiskin tarpeeks rohkeutta kohdata oma elämäni, niin en halua yhtään enempää kivuliaita muistoja joita ei saa pois kehosta. Masennusta mulla ei ole ollut moneen vuoteen ihme kylläkin, mutta oma elämä vaan on sellanen, ettei päivääkään pysty eläämään pelkäämättä.

      Auttaaks lääkkeet oikeesti? Tuottaaks ne niin paljon tyhjyyttä kehossa ja mielessä, että niitten käyttäminen kannattas? :o

      Ja sitten mulle tuli mieleen.. Jos sun vierellä ei tosiaan oo ketään, joka pystyis olee tarpeeks vahva kuuntelemaan sua, niin mä voisin.. mun mielestä on NIIN väärin, että sun oloa ei pystytä helpottamaan vaikka ne varmaankin tietää, että tulet lopulta kuolemaan sairautees.. Mä en pakottais sua jaksamaan tai kertomaan mikä sun ongelmien syy on, mutta musta tuntuis pahalta olla antamatta sulle ees tilaisuutta puhuu sun tuntemuksistas ja ajatuksista mistä et oo läheisilles puhunu.. (joo, tiiän kuulostaa epäilyttävältä, mutta en mikään hullu pedofiili ole! :'D ) En pakota sua suostumaan tai mitään, eli älä pelkää olla sanomatta ei, jos et halua! :3

    • ymmärtäkää jo

      Mullakin mielessä on eniten niin sanottu helppo itsemurha... Olen siinä onnekas että lääkärit nyt määrävät mulle melkein mitä tahansa lääkkeitä joilla voi saada hengen pois.... Ja siis mun lääkkeet ei tosiaan auta oikein mihinkään.. Syön vain vahvoja kipulääkkeitä, kortisonia yms. en mielialalääkkeitä yms sillä ei mulla ole todettu mitään mielenterveysongelmaa... Psykiatrilla kerran käynyt ja lausunnoksi tuli täysipainoinen nuori nainen ei ongelmia, ottaa hyvin vastaan sairautensa ja on oppinut elämään senkaa... Musta olisi kyllä kiva jutella sun kanssa, ainakin aluksi netissä ?? :) (jossain muualla kun täällä keskustelu palastalla :) ? ja sitten voisi katsoa... Olen huonossa kunnossa ja ulkoileminen yms on vaikeaa mutta välillä hyvinä päivinä saatan ulkoilla !

      Mutta noi sunkin yritykset kuullostaaisi toimivilta :) mutta jotenkin pelkään ettei tuollaiset keinot mitä sinä ja minä ollaan kokeiltu ei auta oikein... pitäisi keksiä jokin yhdistelmä jolla saisi hengen ja sillain että se vaikuttaisi todellakin vahingolta !!

      Ja ai niin et kuullostanut miltään pedofiililtä... ethän sinä tiedä olenko edes nainen vai mies :D mutta joo nainen olen :) !

    • Tuhtuw

      Oho, olipa tosi kiva psykologi!!!! :o ite oon käyny psykologilla vaan kerran ja se heitti mut nuorten turvataloon! XDD en tosin ollu siellä yhtää yötä, mutta siellä soitettiin mun vanhemmille ja selvitettiin asioita. Sen jälkee on tosin ollu paljon ihanemmat kotiolot, mutta ei se kyllä auttanu mua muuten.. :s

      Juu mieluummin jossai muualla, ku tällä palstalla. Kaikki luulee mua ainaki ihan vammaseks kakaraks, ku yritän veden juonnilla tappaa itteni :'DD
      hmm.. jos sulla olis Steam (mesee ei voi tässä kökössä vistassa käyttää), nii sen kaa voitas keskustella ihan kunnolla, mutta jos ei oo nii sitte mun on ainakin pakko tehä uus sähköpostiosote, ettei kukaa hullu ala lähettää mun oikeeseen osotteesee mitää roskapostii. Tai jos sulla on oma blogi?? mulla ei oo enää mitään juttui netissä, ei ees facebookkii tai kuvii, ku en halunnu, että musta jää mitään suurempii "jälkii" ku kuolen. Mut ilmottele miten ois sulle helpointa~

      Itekkin oon nainen (oli varmaan huisin vaikee arvata, ku käytän hymiöitä nii paljon :)

    • ymmärtäkää jo

      Mulla ei ole steamia :) en edes tiiä mikä se... hmm mitenköhän olis helpointa :D mulla ei blogii mut facebook löytyy yms... mutta sähköpostin kautta ? vaikka reaaliaikaisesti olis kyl helpompi ja kivempikin :) mutta mihin laittaa yhteystietoi... ehkei tähän kannata niit laittaa... mun sähköposti osottees on mun koko nimi.. jota tähän keskusteluun en halua laittaa :D !! mutta pitää tehä joku sähköposti jonka tähän laittaa ??? voisin päiväl tehä :) nyt meen viel nukkuu hetkeks :) kivut herätti..... ja eileen koko illan olin sairaalas makaamas kun kuume nousi -.-

    • tuhtuw

      Ehkä pakotan sut myöhemmin lataa steamin (riippuu siitä kuinka kauan me jaksetaan toisiamme :'D ). Se on "turvallisempi" ku mese. Tosin siin on se kökkö puoli, ettei voi lisää kaveriks ihmisii ku vaa tietyn aikaa sen jälkee, ku on rekisteröityny sinne(, jos oon siis ymmärtäny oikein)..

      Yritin äsken tehä uutta sähköpostiosotetta, mutten keksiny yhtään sellasta hyvää nimimerkkii mitä ei oltas jo käytetty! D: yritän vielä illalla uudestaa, ellet oo ite ehtiny jo tehä uutta ja laittanu tänne.

    • ymmärtäkää jo

      En oo ehtinyt tehä viel uutta itsekkään :D mulla on windos 7... toimiiko tässä ?? :)

    • ymmärtäkääjo

      laitan sulle sähköpostia :)

    • H2C5OH

      Ehkä viestissä pitäisi jotenkin vaan tehdä selväksi, ettei elämä ollut enää elämisen arvoista. Minä olen usein ajatellut itsemurhaa. Tänään taas tuli mieleen, kun minusta on ruvennut tuntumaan että henkilöt jotka esiintyvät ystävinäni yrittävät myrkyttää minut.
      Kaikki haluavat vaan pahaa.

    • kana-ateria

      Nyt jääkää hyvästi ystävät ja läheiset. En enää kestä elämätä tätä, sillä kalman koura aikaisin vei veljeni hänen elosa huipulla.

    • johannes-kastaja

      taivaassa kuulemma odottaa sata neitsyttä, halusin piipahtaa. kirjoitellaan!

    • tietovisaaja 2

      "Excuse all the blood, let the party begin"

      =)

    • Tuomitsematta

      Toisilla on rohkeutta elää, toisilla kuolla.
      Itse valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.

      Suosittelen.

    • JonesHenry

      Viesti on merkki primitiivisestä ajattelutavasta. Tarvitset "selitellä" aikuisena tekoasi jollekulle. Ja mikä pahinta, saatat yrittää SYYLLISTÄÄ sillä jotakuta! Itsemurha on sinun ja Jumalan välinen asia. Se on rikos Jumalaa ja luomakuntaa vastaan, mutta Jeesus on ristillä sovittanut kaikki rikkeet ja rikkomukset, myös itsemurhan. Tämäntakia mitään selityksiä ei tarvita. Vastaat Jumalan edessä KAIKISTA teoistasi ja ajatuksistasi. Ratkaisevaa ei ole miten kuolit vaan miten elit elämäsi.

    • fiksuli

      Kuinka edes julkeat ajatella tuollaista, kuvittele millainen suru omaisillesi tulisi, häpeä!

    • GoneIn60Hours

      Selkeesti laki ja oikeus syöttänyt salaa lsd:tä ja steroideja taas ihmisille... :(
      Niin, näitä ihmisten huumaajia, jotka sitten tunkeutuu taloihin ja asukkaat "tekevät itsemurhan", niin näitähän riittää Suomessa. AND THE LAW SAYS THEY DID SUICEDE. Whitney Houston, Michael Jackson, Halme ym. ... niistä ei ollut vaan enää HYÖTYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!

      Vai mitä JUDEN MTV???

    • ihmettelenvainn

      Kenenkään tuskaa väheksymättä, miksi itsemurha aina nähdään itsekkäänä tekona? Toisen tappaminen on tuohon verrattuna paljon itsekkäämpi teko. Kukaan ei puhu toisen tappamisen yhteydessä itsekkyydestä mitään. Onko tämä uskonnollinen ulottovuus tässä taustalla vai mikä?

    • Anonyymi

      Olen siis itse miettinyt asiaa jo kauan. Mutta itse laittaisi kirjeeseen: Syyn miksi halusin kuolla, mitä haluan sanoa läheisille ja miten paljon rakastan heitä, mitä haluan heidän tekevän, hyvästit ihanille vanhemmilleni. Luoja kun rakastan heitä..
      Eihän se ollut koskaan hyvä päätös mutta ei voi muutakaan. Koitan vielä selvitä.

      T. 9-luokkalainen 16v tyttö

      • Anonyymi

        Älä nyt noi nuorena ole vielä heittämässä pyyhettä kehään. Noin nuorena ei pidä tehdä hätiköityjä päätöksiä. Nuoruusiän haasteista kyllä selvinnee. Itse olen 29v. ja vielä mukana vaikka viimeiset 7 vuotta on ollut vaikeita hyvin monesta eri syystä. Tulevaisuudessa voin päätyä mihin tahansa ratkaisuun, sen aika näyttää. Mutta sinuna, miettisin vielä. Ota kaikki mahdollinen apu vastaan, yritä parhaasi. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      EI TARVITSE JÄTTÄÄ MITÄÄN VIESTIÄ.

    • Anonyymi

      Siinä tulisi olla alkulause ja loppulause. Ennen loppulausetta olisi hyvä luoda lyhyt katsaus menneeseen sekä kiittää kaikkia yhteisestä taipaleesta ja luoda heihin uskoa ja luottamusta. Jotenkin viestistä pitäisi välittyä myös oman elämänkaaren kokonaisuus.

    • Anonyymi

      Miksi ajatukset pitäisi jäähyväiskirjeeseen kirjoittaa?
      Ajatuksensa voisi kertoa läheisille jo eläessään, niin saisivat tietää, miltä tuntuu.
      Sitten ei tarvitsisi itseään tappaakaan.

    • Anonyymi

      Lähtee vaan esim. kiipeilee tai laskuvarjoilee. Asioita voi selvittää sitä ennen; ei mitään syytä tuoda itsemurhaa esiin, koska se ei paranna asioita. Poikkeus sitten on terminaalivaihe, jossa kuolema on läsnä, ja sitten vain päättää meneekö eutanasiaan esim. Hollantiin tai Sveitsiin (usemman tonnin maksaa), vai kuoleeko hitaammin ja mahdollisesti kivuliaasti viikkojen tai kuukausien aikana (terminaali saattaa pitää sisällään edeltävänkin ajan kun luovuttu hoidosta, ja itse lopullinen kuolema sairaalassa tai kotona voi olla pari viikkoa).

      Elämässä voi tehdä jotain kivaakin ennen kuin kuolee; vaikka sitten hypätä jostain ilman laskuvarjoa tai muuuta. Ainakin parikymmentä kerrosta vastaavasti, koska noita tapauksia ollut, jotka selviää vähemmästä henkissä. En ole ajatellut asiaa, eli en ole asiantuntija, että elämänsä lopulla voi tehdä jotain kivempaakin, kuten lähteä jonnekin vetää huumeita, viinaa, käydä maksullisissa ja vetää yliannostus lopuksi. Muista lähettää kortteja. Ei itsaria kannata ottaa puheeksi läheisten kanssa; voi kokeilla terveydenhuollon kanssa yms., jos homma on vaan päästä kiinni.

      Nuoret on yleensä näköalattomia, ja tekevät väärin harkitessaan itsemurhaa, että siihen kannattaa hakea apua, kun tyyppi on kunnossa ja elämä edessä, niin ei voisi olla paremmin, varsinkaan hyvinvointivaltiossa. Täytyy saada vain nuppi kuntoon ja ajatukset oikeille raiteille, ja siihen on ammattilaisia, sikäli sellaiselle pääsee muutakin kuin kovalla rahalla.

    • Anonyymi

      " ei mitään syytä tuoda itsemurhaa esiin, koska se ei paranna asioita."

      Onko tullut kokeiltua?
      Asiat nimenomaan voi saada paremmaksi, kun kertoo jollekin miltä tuntuu.
      Läheiset ja omaiset varmasti ovat enemmänkin tyytyväisiä, jos heille saa sanottua, että nyt on vaikeaa.
      Jos asioista ei puhu mitään, kukaan ei voi tietää, mitä ajatuksia itsellä on, ja millaisia tunteita mahdollisesti käy läpi.

      Jos tuntuu, ettei uskalla puhua, se ei ole oikeasti niin, että pidettäisiin jotenkin heikkona tai huonona. Kasvojaan ei menetä puhumalla vaikeuksista, eli ei siitä ainakaan mitään huonoa seuraa.
      Pahinta on se, jos ei puhu ja kerro omasta olostaan.
      Jos tekee itsemurhan, siitä seuraa se, että omaiset syyttelevät itseään ja miettivät, teinkö jotain väärin, mikä meni pieleen, jne. Herää valtava määrä kysymyksiä, joihin ei löydy vastauksia.
      Eli puhukaa, ja puhukaa, se on ainoa ratkaisu, että saa apua.

    • Anonyymi

      Itsemurhaviestissä kannattaa haistattaa vitut koko maailmalle...

    • Anonyymi

      Kauneimmat itsemurhaviestit: kiitti mulle riitti, reggae ok

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe