kesälaadun ongelma pakkaskeleissä

naftakriisi

Monelle vähänajavalle saattoi jäädä kesälaadun naftaa lähes tankillinen. Muistelen lukeneeni että bensalla voi terästää naftan juoksevuutta,ainakin talvilaatuun sitä suositeltiin takavuosina kun pakkasta oli lähes 40 etelässäkin. Onko parempaa tietoa /kokemusta ,ja paljonko sitä kärsii heilauttaa sekaan ? Entä 2-tahti öljy ?

22

5802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -rail

Commonrailit ei bensaa kestä, eikä muutkaan uudemmat ruiskut...

Pitäs vaan muistaa loppusyksystä tankata vähäsen, jos ajaa vähäsen, kunnes saa talvilaatua...

• 19+9

Lisätä voi arktista talvidieseliä tai valopetrolia. Valopetroli on tosin verotonta, joten sen käyttämisessä on omat ongelmansa. Syksyllä myytävä kesälaatu kestää pakkasta -15 astetta, joten hyvin sillä on vielä etelässä pärjännyt. Lataa opas täältä: http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,3361

• pakkasta..

Edellisen vuoden alkutalvesta Traktorissani kesälaatu jähmettyi jo -5C pakkasessa.Muistaakseni ostin syys/lokakuussa ja Nesteen asemalta.Tankki tyhjäksi ja talvilaatu tilalle ja käytin polttoöljyn viime kesänä.

• sitten saa

Joo, missäs täällä eteläs on arktistalaatua myynnissä...?

• Ottakaa iisisti

Mun vehkeessäni on nyt noin puolet ja puolet kesä-/talvilaatua. Pakkasta ollut 18 astetta eikä siinä kelissä ainakaan mitään ongelmia esiinny...

• eeuukulutus

Jos koko vuosi ajetaan yhdellä tankillisella. Siinä alkaa dieselverostakin tulla kustannuksia euro/km.

• nääs tuo

Tuo suurin ja kaunein myi vielä paikoitellen ei talvilaatua viime viikolla lehtien mukaan...
        Ja itsellä jos tulee "hiljainen" ajokausi, niin tankillinen riittää 1 kk (n.1000 km).

• Kiitos Neste
        nääs tuo kirjoitti:

Tuo suurin ja kaunein myi vielä paikoitellen ei talvilaatua viime viikolla lehtien mukaan...
        Ja itsellä jos tulee "hiljainen" ajokausi, niin tankillinen riittää 1 kk (n.1000 km).

Autoni (ajettu28tkm) hyytyi tielle Nesteen kesädieselin takia. Diesel ostettu Espoosta Karakallion automaattiasemalta pari viikkoa sitten. Ylimääräinen lasku 250euroa ja lisäksi vielä vaiva kaikesta, vaikka hinaus meni kaskoon.... Kiitos Neste, olen ajanut diesel-autolla vuosia, eikä minulla aiemmin ole ollut ongelmia. Eli kesälaatua saa näköjään myydä 'tyhmille' kuluttajille täysin vastuutta...

• halpa ei ole hyvä
        Kiitos Neste kirjoitti:

Autoni (ajettu28tkm) hyytyi tielle Nesteen kesädieselin takia. Diesel ostettu Espoosta Karakallion automaattiasemalta pari viikkoa sitten. Ylimääräinen lasku 250euroa ja lisäksi vielä vaiva kaikesta, vaikka hinaus meni kaskoon.... Kiitos Neste, olen ajanut diesel-autolla vuosia, eikä minulla aiemmin ole ollut ongelmia. Eli kesälaatua saa näköjään myydä 'tyhmille' kuluttajille täysin vastuutta...

Kyllä siinä ostaja mokasi pahasti. Juoksi hinnan perässä eikä katsonut kalenteria.
        Kyllähän sen näki millä asemalla oli kesälaatua tankissa. Ne oli juuri ne jotka myivät halvimmalla siinä marraskuun puolivälissä. Oli tuo Karakallion asemakin halvimpien joukossa

• Talvidiisseli
        halpa ei ole hyvä kirjoitti:

Kyllä siinä ostaja mokasi pahasti. Juoksi hinnan perässä eikä katsonut kalenteria.
        Kyllähän sen näki millä asemalla oli kesälaatua tankissa. Ne oli juuri ne jotka myivät halvimmalla siinä marraskuun puolivälissä. Oli tuo Karakallion asemakin halvimpien joukossa

Aika monta niitä mokanneita ostajia on ollut? Kyllä mun mielestä se on polttoaineen toimittajat ku tällasessa tilanteessa on mokannut. Kuinkahan monelta asemalta sai marraskuun puolessa välissä talvilaatua?
        Onko tosiaan niin, että jos ei talvilaatua myydä ajoissa, niin vastuu ongelmista on auton käyttäjän? Mielestäni silloin joku (monopoliasemaansa väärin käyttävä) säästää omia kustannuksiaan pitämällä olosuhteisiin soveltumatonta materiaalia myynnissä!

• Kummituselukka
        Talvidiisseli kirjoitti:

Aika monta niitä mokanneita ostajia on ollut? Kyllä mun mielestä se on polttoaineen toimittajat ku tällasessa tilanteessa on mokannut. Kuinkahan monelta asemalta sai marraskuun puolessa välissä talvilaatua?
        Onko tosiaan niin, että jos ei talvilaatua myydä ajoissa, niin vastuu ongelmista on auton käyttäjän? Mielestäni silloin joku (monopoliasemaansa väärin käyttävä) säästää omia kustannuksiaan pitämällä olosuhteisiin soveltumatonta materiaalia myynnissä!

Minä ainakin käytän kesälaatua talvellakin, jos se suinkin on mahdollista, eli pakkasta enintään 15 astetta. Kesälaatua kuluu vähemmän ja ruiskutuslaitteetkin kuluvat vähemmän. Raskas kalusto ajaa sillä läpi talven. Miksi sitä ei siis saisi myydä? Kyllä se on ostajan valinta, ostaako kesä- vai talvilaatua.

• we have a dream
        Talvidiisseli kirjoitti:

Sen suodattuvuus (CFPP) on -25 astetta. Tätä ei kyllä myyty ollenkaan. Vaan kun tuli "hätä housuun" Nesteellä niin siirtyivät sitten suoraan talvilaatuun.

Nesteessä ollaan.- Muutama satanen on pieni raha, ajatelkaa jos olisitte ajanut puuta päin. :)

• -15 max
        Kummituselukka kirjoitti:

Minä ainakin käytän kesälaatua talvellakin, jos se suinkin on mahdollista, eli pakkasta enintään 15 astetta. Kesälaatua kuluu vähemmän ja ruiskutuslaitteetkin kuluvat vähemmän. Raskas kalusto ajaa sillä läpi talven. Miksi sitä ei siis saisi myydä? Kyllä se on ostajan valinta, ostaako kesä- vai talvilaatua.

Missä Suomessa pysyy varmasti -15C lämpöisemmällä puolella?
        Esim. Espoosta, viimeisen vuorokauden aikana -18
        http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=2998¶m=4&map=1&place=Espoo
        (Tieto nähtävillä vain vrk ajan)

• Milk ???
        Kiitos Neste kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on ,että itseäsi saat peilistä katsella. Kuka typerys tankkaa kesälaatua tankin täyteen näin kylmänä vuodenaikana. Tottakai huoltoasemat myyvät kesälaatunsa loppuun ensin, jotta saavat säiliöihin tilaa talvilaadulle...

Ei se ole valionkaan vika jos ostat erehdyksissä punaista maitoa rasvattoman tilalle

• dieselin käyttäjä
        -15 max kirjoitti:

Missä Suomessa pysyy varmasti -15C lämpöisemmällä puolella?
        Esim. Espoosta, viimeisen vuorokauden aikana -18
        http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=2998¶m=4&map=1&place=Espoo
        (Tieto nähtävillä vain vrk ajan)

Jos autoa käytetään eikä seisoteta, saa pakkasta olla enemmänkin, kuin -15. Polttoaine lämpenee moottorin käydessä syöttöpumpun kierrättäessä kovalla vauhdilla pumpussa kuumenevaa polttoainetta takaisin tankkiin. Kun dieseliä pitää ostaa lähes joka päivä lisää, on kyllä ennakoitavissa parin päivän päähän, onko pakkanen menossa -15 asteen huonommalle puolelle.

• se on
        dieselin käyttäjä kirjoitti:

Jos autoa käytetään eikä seisoteta, saa pakkasta olla enemmänkin, kuin -15. Polttoaine lämpenee moottorin käydessä syöttöpumpun kierrättäessä kovalla vauhdilla pumpussa kuumenevaa polttoainetta takaisin tankkiin. Kun dieseliä pitää ostaa lähes joka päivä lisää, on kyllä ennakoitavissa parin päivän päähän, onko pakkanen menossa -15 asteen huonommalle puolelle.

Taksi...
        Noh jokainen saa ottaa riskit ihan itse.

• dffdg
        Talvidiisseli kirjoitti:

Mittarissa oli varmasti lätkä mitä laatua letkusta tulee.Oma moka jos ei näe.

• fgbm

Kerronpa tosikertomuksen.Ystävälläni on Hiace ja kävi katsastuksessa ja päästömittauksessa. Katsastusinsinööri kysyi : " Tiedämme tämänikäiset ja näillä kilometreillä ajetut Hiacet. Teillä on erikoisen hyvät arvot. Voitteko kertoa, mikä on salaisuutenne.
      Takaovi avattiin ja ystäväni näytti 2 - tahti öljypurkkia.

Se että sopiiko nykydieseleihin, en ole asiantuntija.

• Tielle jäänyt...

Johan lohduttaa... kesädieseliä on ollut ainakin Nesteellä miinnissä vielä 24.11. ... :-(

From: [email protected] [mailto:[email protected]]
        Sent: 29. marraskuuta 2010 14:27
        To: xxxx
        Subject: Vast: Palaute: Muu palaute

Arvoisa asiakas,

Pahoittelut tapahtuneesta
        Diesel polttoaineiden osalta yleinen käytäntö on että kesälaatu ei ole merkittynä jakelulaitteisiin. Mikäli laatu poikkeaa siitä, niin se merkitään erikseen. Diesel poikkeaa bensiineistä siinä, että ympärivuoden on myynnissä eri käyttölämpötiloihin ja -tarkoituksiin soveltuvia tuotteita, joista asiakkaat valitsevat sopivan tuotteen. Experss -asemilla tuotteen laatu on etukäteen tarkistettavissa maksupäätteestä. Ostopäätös on hyväksyntä tuotteen laadulle.
        Yleinen siirtymäaika niillä asemilla, joissa myynnissä on vain yksilaatu, on vuosittain ollut etelä-suomessa marraskuun aikana. Tänä vuonna aloitimme muutoksen 15.11. ja muutos kaikilla yksilaatuasemilla on suoritettu loppuun keskiviikko 24.11. aamuun mennessä .
        Antamenne palaute tullaan huomioimaan laadittaessa tulevaisuuden tuotemuutoksien vaihtoaikatauluja

Ystävällisin terveisin

Asiakaspalvelu
        Neste Oil Oyj
        www.neste.fi

• -tavaraa
    • Parafiini

2-tahti öljystä en tiedä varmasti sen notkistavaa vaikutusta dieseliin, vaikkakin kyseisessä öljyssä on liuottimia reilusti yli 20% sekoittuakseen bensaan, erityisesti tuorevoiteluöljyssä. Kakstahtaria kyllä jotkut lisäävät vanhempiin dieseleihin, mutta he hakevat sillä kestävyyttä kulumista vastaan.
      Diesel -laaduissa on eroa sikäli, että talviongelmien aiheuttaja on parafiini joka on siellä voitelun vuoksi, eli kesälaadussa on enemmän parafiinia talvilaatuihin nähden, lieneepä siellä joitain kemikaalejakin.
      Itse en juuri dieselillä ajele henkilöautoita puhuttaessa, mutta raskaalla kalustolla sitäkin enemmän, eikä koskaan ole soppa jähmettynyt suodattimiin, miten se voisikaan kun vinkkelikasin päällä on suodattimet lämpimänä, joskus polttoainesäiliöstä lähtevä putki on hyytynyt heti sen lähdöstä, mutta kosaanilla sekin hoitui tien päällä viidessä minuutissa, taisi olla kondenssivettä.
      Kesä- ja talvilaadun sekoittumista ei tapahdu -6 C:n ja sitä alemmissa lämpötiloissa, oikeastaan pakkasella ainoa tehokas tapa on viedä ajopeli lämpimään talliin vuorokaudeksi, jos haluaa sen kunnolla sekoittuvan. Nykyiset diesel-moottorit ovat paljon krantumpia vanhaan kaartiin verraten, täydellä teholla yhteispaineruisku tai pumppusuutin tuuppaa tavaraa 2000 barin paineella. Toleranssit ovat pienet, jo vanhossakin dieselelementeissä osat eivät menneet paikoilleen, jos niitä oli edes kosketettu paljaalla puhtaalla sormella, sormessa olevat rasvat ovat liikaa niin pienissä toleransseissa.

• jipeko1980

Itse olen öljy- allalla, neste on viimeinen paikka missä tankkaan autoni? Laatu poikkeaa, neste imago on prandi. 90% tietämättömiä, suuri yhtiö, salaisuuksienverhoma,itse nähneenä. krittiiiiiiiitii ei saa kohdistua talon sisälle,laatu on aivan paskaa.Valtionyhtiö josta kuluttaja ei tiedä yhtään mitään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe