Diesilinä kiinnostaa ja myös auton ulkomuoto ok.Kertokaapa hyviä ja huonoja puolia käyttökokemuksien kautta.Mm millainen huollon tarve nelivedolla ja pitääkö olla lisälämmitin jne...
x-trail
22
2053
Vastaukset
- nollakuus
Moi
Minulla -06 bensa. Ei tarvi lisälämmitintä. Autolla ajettu nyt reilu 70000 ja ainoat huollot on olleet määräaikaisia.- sitä
bensakone tarvii lisälämmitintä pysyäkseen lämpimänä, kyse olikin dieselistä. Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua. Eli sutivia pyöriä parhaimmillaan kaksi kpl:tta ja eteneminen sen mukaista.
- Nelivedosta
sitä kirjoitti:
bensakone tarvii lisälämmitintä pysyäkseen lämpimänä, kyse olikin dieselistä. Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua. Eli sutivia pyöriä parhaimmillaan kaksi kpl:tta ja eteneminen sen mukaista.
"Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua."
Kyllä nelivedosta voidaan puhua ja puhutaankin. Autossa on tuon automaattitilan lisäksi napin painalluksella aktivoitava keskilukko. Akselilukot eivät ole vaatimus puhuttaessa nelivetoisesta autosta. X-Trailissa niiden puutetta korvataan osin luistonestojärjestelmällä, mutta ilman sitäkin etenemiskyky on toiselta planeetalta kuin kaksivetoisella.
Aidosta maastoautosta sen sijaan emme puhu, mm. koska alennusvaihteisto puuttuu. - 7+13
Nelivedosta kirjoitti:
"Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua."
Kyllä nelivedosta voidaan puhua ja puhutaankin. Autossa on tuon automaattitilan lisäksi napin painalluksella aktivoitava keskilukko. Akselilukot eivät ole vaatimus puhuttaessa nelivetoisesta autosta. X-Trailissa niiden puutetta korvataan osin luistonestojärjestelmällä, mutta ilman sitäkin etenemiskyky on toiselta planeetalta kuin kaksivetoisella.
Aidosta maastoautosta sen sijaan emme puhu, mm. koska alennusvaihteisto puuttuu.Nii.. Quadradrive=oikea neliveto.
- tämäkin taas
Nelivedosta kirjoitti:
"Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua."
Kyllä nelivedosta voidaan puhua ja puhutaankin. Autossa on tuon automaattitilan lisäksi napin painalluksella aktivoitava keskilukko. Akselilukot eivät ole vaatimus puhuttaessa nelivetoisesta autosta. X-Trailissa niiden puutetta korvataan osin luistonestojärjestelmällä, mutta ilman sitäkin etenemiskyky on toiselta planeetalta kuin kaksivetoisella.
Aidosta maastoautosta sen sijaan emme puhu, mm. koska alennusvaihteisto puuttuu.Kun ei ole neliveto niin ei ole, miksi sitä turhaan yrittää puolustella. Jos neljä pyörää ei vedä ei kyseessä ole neliveto, puhumattakaan mainitsemastasi alennusvaihteistosta jota en viitsinyt edes ottaa puheeksi. Tähän vielä lisäten tasauspyörästöjen lukot ilman luistoneston järjestämää "korviketta" joten kovin huonolta vaikuttaa. Kyseessä onkin lähinnä etuvetoa hieman paremman jumiutumiskyvyn omaava ajoneuvo koska pääsee hieman pidemmälle hankeen. Toimii toki tyylillään ja lähes 99% käyttäjistä on tyytyväisiä mutta älkää kyselkö näiden neliveto näkökulmien perusteella mitään.
- ei ole aina se
tämäkin taas kirjoitti:
Kun ei ole neliveto niin ei ole, miksi sitä turhaan yrittää puolustella. Jos neljä pyörää ei vedä ei kyseessä ole neliveto, puhumattakaan mainitsemastasi alennusvaihteistosta jota en viitsinyt edes ottaa puheeksi. Tähän vielä lisäten tasauspyörästöjen lukot ilman luistoneston järjestämää "korviketta" joten kovin huonolta vaikuttaa. Kyseessä onkin lähinnä etuvetoa hieman paremman jumiutumiskyvyn omaava ajoneuvo koska pääsee hieman pidemmälle hankeen. Toimii toki tyylillään ja lähes 99% käyttäjistä on tyytyväisiä mutta älkää kyselkö näiden neliveto näkökulmien perusteella mitään.
järkevin maastoauton kuljettaja. Siinä se pointti juuri onkin eli mitä ominaisuuksia siinä rakkineessa pitää olla? Ajaa se niin pitkälle, että PekkaNiska sen sieltä noutaa vai ovatko rajat jossakin arkielämän välimaastossa.
Itsellä onkin tässä maasturiajattelussa tullut se vaihe eteen, että Honda CR-V onkin se järkevin ja lähinnä nykyaikaisen aktiivisen ihmisen life-styleä oleva yleiskulkupeli. Toyota LandCruiser tai Grand Cherokee ovatkin ylireagointia ja eräänlaista impotenssia. Siis rahaa voi vaikka lahjoittaa kummilapsille tai muuhun vastaavaan ennekuin ostaa itselleen ko yleiskulkupelin jne. - Nelivedosta
tämäkin taas kirjoitti:
Kun ei ole neliveto niin ei ole, miksi sitä turhaan yrittää puolustella. Jos neljä pyörää ei vedä ei kyseessä ole neliveto, puhumattakaan mainitsemastasi alennusvaihteistosta jota en viitsinyt edes ottaa puheeksi. Tähän vielä lisäten tasauspyörästöjen lukot ilman luistoneston järjestämää "korviketta" joten kovin huonolta vaikuttaa. Kyseessä onkin lähinnä etuvetoa hieman paremman jumiutumiskyvyn omaava ajoneuvo koska pääsee hieman pidemmälle hankeen. Toimii toki tyylillään ja lähes 99% käyttäjistä on tyytyväisiä mutta älkää kyselkö näiden neliveto näkökulmien perusteella mitään.
Mielestäni sinä olet tässä se saivartelija. Nelivedon määritelmän täyttää, jos auto edes jossain tilanteessa vetää kaikilla neljällä pyörällä. Jos nelivedon kriteeriksi laitetaan, että kaikkien pyörien pitää vetää jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, niin nelivetoautoja jää jäljelle kovin vähän. Esimerkiksi tosimaasturi, Suomen armeijankin käyttämä Land Rover Defender jäisi silloin määritelmän ulkopuolelle, koska siinä ei ole kiinteitä akselilukkoja, vaan pelkkä keskilukko (joka siis löytyy myös X-Trailista).
Jos kytkemme X-Trailin keskilukon päälle ja lähdemme ajamaan vaikka lumista metsäautotietä, vetävät auton kaikki pyörät jatkuvasti, olettaen, että emme ylitä järjestelmän maksiminopeutta tässä toimintamoodissa tai että auto ei joudu esimerkiksi ristiriipuntatilanteeseen. Jos taas tuo nopeus ylitetään, järjestelmä siirtyy etuvetopainotteiseen tilaan, jossa takaveto tulee mukaan vain tarvittaessa. Mutta silloin kyseessä eivät enää olekaan sellaiset olosuhteet, että jatkuva neliveto olisi etenemiskyvyn vuoksi tarpeen.
Itselläni on kilpailevan valmistajan citymaasturi, jossa on vastaavan tyyppinen järjestelmä. Hyvin toimii ja autosta on ollut riittävästi myös maasturiksi eli huonojen ajourien kulkineeksi. Sikäli puhun kokemuksesta. Entä sinä? - Nelivedosta
Nelivedosta kirjoitti:
Mielestäni sinä olet tässä se saivartelija. Nelivedon määritelmän täyttää, jos auto edes jossain tilanteessa vetää kaikilla neljällä pyörällä. Jos nelivedon kriteeriksi laitetaan, että kaikkien pyörien pitää vetää jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, niin nelivetoautoja jää jäljelle kovin vähän. Esimerkiksi tosimaasturi, Suomen armeijankin käyttämä Land Rover Defender jäisi silloin määritelmän ulkopuolelle, koska siinä ei ole kiinteitä akselilukkoja, vaan pelkkä keskilukko (joka siis löytyy myös X-Trailista).
Jos kytkemme X-Trailin keskilukon päälle ja lähdemme ajamaan vaikka lumista metsäautotietä, vetävät auton kaikki pyörät jatkuvasti, olettaen, että emme ylitä järjestelmän maksiminopeutta tässä toimintamoodissa tai että auto ei joudu esimerkiksi ristiriipuntatilanteeseen. Jos taas tuo nopeus ylitetään, järjestelmä siirtyy etuvetopainotteiseen tilaan, jossa takaveto tulee mukaan vain tarvittaessa. Mutta silloin kyseessä eivät enää olekaan sellaiset olosuhteet, että jatkuva neliveto olisi etenemiskyvyn vuoksi tarpeen.
Itselläni on kilpailevan valmistajan citymaasturi, jossa on vastaavan tyyppinen järjestelmä. Hyvin toimii ja autosta on ollut riittävästi myös maasturiksi eli huonojen ajourien kulkineeksi. Sikäli puhun kokemuksesta. Entä sinä?Pieni korjaus tekstiini: "Jos nelivedon kriteeriksi laitetaan, että kaikkien pyörien pitää vetää jokaisessa mahdollisessa tilanteessa..." Tarkoitin siis, etät jos kriteeriksi laitetaan kiinteät akselilukot. Mersun G-mallista sellaiset löytyy ja parista muusta maasturista.
On turha ostaa järeämpää maasturia kuin mitä tarvitsee. Jos citymaasturi riittää, niin asiahan on kunnossa, eikös? Minulle se esimerkiksi on riittänyt, mutta vajaavetoinen ei olisi riittänyt. On turha kuvitella, että citymaasturin omistajat olisivat tietämättömiä siitä, että parempiakin nelivetojärjestelmiä ja maasto-ominaisuuksia joistain autoista löytyy. Mutta ostopäätökset kannattaa suhteuttaa käyttötarpeeseen. Väitän, että aika moni järeän maasturin omistaja pärjäisi todellisuudessa yhtä hyvin citymaasturilla.
Toisaalta suuntaus monissa citymaastureissa näyttää kyllä olevan maastokelvottomampaan päin. Esimerkiksi maavarat ovat keksimäärin laskusuunnassa. Merkki- ja mallikohtaisia eroja on. - geezer4x4
Nelivedosta kirjoitti:
Mielestäni sinä olet tässä se saivartelija. Nelivedon määritelmän täyttää, jos auto edes jossain tilanteessa vetää kaikilla neljällä pyörällä. Jos nelivedon kriteeriksi laitetaan, että kaikkien pyörien pitää vetää jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, niin nelivetoautoja jää jäljelle kovin vähän. Esimerkiksi tosimaasturi, Suomen armeijankin käyttämä Land Rover Defender jäisi silloin määritelmän ulkopuolelle, koska siinä ei ole kiinteitä akselilukkoja, vaan pelkkä keskilukko (joka siis löytyy myös X-Trailista).
Jos kytkemme X-Trailin keskilukon päälle ja lähdemme ajamaan vaikka lumista metsäautotietä, vetävät auton kaikki pyörät jatkuvasti, olettaen, että emme ylitä järjestelmän maksiminopeutta tässä toimintamoodissa tai että auto ei joudu esimerkiksi ristiriipuntatilanteeseen. Jos taas tuo nopeus ylitetään, järjestelmä siirtyy etuvetopainotteiseen tilaan, jossa takaveto tulee mukaan vain tarvittaessa. Mutta silloin kyseessä eivät enää olekaan sellaiset olosuhteet, että jatkuva neliveto olisi etenemiskyvyn vuoksi tarpeen.
Itselläni on kilpailevan valmistajan citymaasturi, jossa on vastaavan tyyppinen järjestelmä. Hyvin toimii ja autosta on ollut riittävästi myös maasturiksi eli huonojen ajourien kulkineeksi. Sikäli puhun kokemuksesta. Entä sinä?kaverille heitit ja olen kanssasi samoilla linjoilla...käyttötarpeita on monia mutta valtaosiin niistä riittää mainiosti hyvä katumaasturi. Jätän tuon city-sanan pois kun sen käyttö kuulostaa aina niin ontolta. Tosin luulen kyllä että kysyjällä ei taida paljon käytännön kokemusta eri nelivetovariaatioista olla kun maailmaa noin mustavalkoisten lasien läpi katselee
- osssss
Karkean oloinen ja kaikenlaisia sivuääniä kuului moottorista mm maantieajossa.Onko äänet tyypillisiä nissanin omalle koneelle?Osto jäi tekemättä äänimaailman perusteella.Koneella oli ajettu 200000km.
- sittemmin ravilla
osssss kirjoitti:
Karkean oloinen ja kaikenlaisia sivuääniä kuului moottorista mm maantieajossa.Onko äänet tyypillisiä nissanin omalle koneelle?Osto jäi tekemättä äänimaailman perusteella.Koneella oli ajettu 200000km.
Samanlaiset kokemukset, kiinnitin noihin ääniin huomiota. Tuntuu olevan todella äänekäs peli (moottorin ääni, huono äänieristys moottoritilan ja kajuutan välissä).
Koeajoin vuosimallin 2006, mittarissa taisi olla 170 tai 180 tkm ja kytkin veteli jo viimeisiään. - Railisti
tämäkin taas kirjoitti:
Kun ei ole neliveto niin ei ole, miksi sitä turhaan yrittää puolustella. Jos neljä pyörää ei vedä ei kyseessä ole neliveto, puhumattakaan mainitsemastasi alennusvaihteistosta jota en viitsinyt edes ottaa puheeksi. Tähän vielä lisäten tasauspyörästöjen lukot ilman luistoneston järjestämää "korviketta" joten kovin huonolta vaikuttaa. Kyseessä onkin lähinnä etuvetoa hieman paremman jumiutumiskyvyn omaava ajoneuvo koska pääsee hieman pidemmälle hankeen. Toimii toki tyylillään ja lähes 99% käyttäjistä on tyytyväisiä mutta älkää kyselkö näiden neliveto näkökulmien perusteella mitään.
Jos nyt vaivautuisit katsomaan mitä alkuperäinen keskustelun aloittaja kysyi, et harhautuisi arvostelemaan vetojärjestelmää ja sen toteutusta. Kyse oli siis käyttäjäkokemuksista, huollon ja lisälämmittimen tarpeesta. Voihan niitä Mersun G-möhköjä ostaa metsiin, sinnehän ne kuuluvatkin eikä maantielle.
- Ihmetyksen sormi...
sitä kirjoitti:
bensakone tarvii lisälämmitintä pysyäkseen lämpimänä, kyse olikin dieselistä. Kyseessähän on etuveto jossa takapyörät otetaan tarvittaessa mukaan, nelivedosta ei voida puhua. Eli sutivia pyöriä parhaimmillaan kaksi kpl:tta ja eteneminen sen mukaista.
Mitenkäs noiden Audien, Skeidojen ja Volsujen kohdalla voidaan kaupata nelivetona kun kytkentäkin tapahtuu takapyörille sekunnin viiveellä, eli ajokki on jo joutunut kaivamaan itelleen lähtökuopat ennen "taka-avustetta"? X.trailissa on mun tietojeni mukaan pitkittäislukko kuitenkin kytkettävissä päälle, ja pysyykin 35km/h asti, eikä automaattikytkentäviivekään ole kuin 0,1s. Sitä paitsi, X-trail ei ole jarrujensa suhteen pommi tienpäällä,kuten on Volvot, Mersut, ja V.A.G.-konsernin tuotokset, koska noissa ei voi jarruja normaali dynolla tarkistaa katsastuksessa. X-trailissa sen sijaan on pakko-ohjattu 2-veto ominaisuus lisänä.
- PajeroMakke
tämäkin taas kirjoitti:
Kun ei ole neliveto niin ei ole, miksi sitä turhaan yrittää puolustella. Jos neljä pyörää ei vedä ei kyseessä ole neliveto, puhumattakaan mainitsemastasi alennusvaihteistosta jota en viitsinyt edes ottaa puheeksi. Tähän vielä lisäten tasauspyörästöjen lukot ilman luistoneston järjestämää "korviketta" joten kovin huonolta vaikuttaa. Kyseessä onkin lähinnä etuvetoa hieman paremman jumiutumiskyvyn omaava ajoneuvo koska pääsee hieman pidemmälle hankeen. Toimii toki tyylillään ja lähes 99% käyttäjistä on tyytyväisiä mutta älkää kyselkö näiden neliveto näkökulmien perusteella mitään.
Väitätkö ettei esim. mitsu pajero ole neliveto, koska siinä ei kaikki pyörät ihan joka tilanteessa vedä? Pajerossahan on vain keski- ja takatasauspyörästön lukot, joten toinen etupyöristä voi ääritilanteessa olla vetämättä. Mutta normaalissa tilanteessa, esim. kuivalla asfaltilla, pajero on nelivetoinen auto, kun neliveto on kytketty. Silloin jokainen pyörä vetää.
Sama juttu on nissan x-trailissa. Normaalioloissa auton saa nelivetoiseksi, eli kaikki pyörät vetävät, mutta ääritilanteessa ilman kaikkia lukkoja (etu-, keski- ja takalukot) veto saattaa välittyä renkaalle, jossa on vähiten kitkaa ja vain tämä yksi pyörä pyörii. Tämä on faktaa, muttei saivartelua.
- Nissanfani
Onko tietoa missä kohdin autoa(Nissan X-Trial,vm.-04) sijaitsee ns.päivävalorele tai ohjainlaite.
Jaappanin poika on suorittanut oikein hajasijoittelua.
"Daytime light control unit" sellanen 1/4 kilon kahvipaketin kokonen on kuljettajan jalkatilassa vasemman paneelin takana. Sen ohjaamat releet konehuoneessa oikealla puolella olevissa rele boxeissa.
Apupitkät sai kytkettyä ihan vanhanaikaisesti ottamalla ohjaus suoraan releeltä.
Sit ajattelin vaihtaa täysin turhat sumuvalot päivävaloiksi. Elämä ei ollutkaan enään niin helppoa. Totesin et turha keksiä pyörä uudestaan. Saavutettu hyöty olisi ollut vaivannäköön turhan pieni.
Muutenkaan ei kannata virran päällä ollessa tehdä yhtään mitään ihmeellistä. Can-väylä ei oikein ymmärrä mitään kokeiluja :O) Vaan Mil-valon nollaus tulee nopeammin kun huomaakaan.- litsun latsun
Turha sitä on x-trailia volvoihin ja audeihin verrata. On ne ihan eri planeetalta. Vertaa sitä x-trailiasi dasiaan ja nivaan!
- 6un68 n67
X-Trail on erittäin meluisa auto. Jos se ei haittaa, sillä varmaan pystyy ajelemaan hyvin tavalliset ajot talvellakin. Minun makuun se on myös akvaario.
- aefegegsege
Onko jollain kokemusta vm 2007-2011? Mikä on melutaso? Pitäisi parin viikon sisään päättää seuraava auto ja citymaasturia ajattelin veneenvetoon ja metsäautoteille.
- aefegegsege
2 viikkoa ollut käytössä vm. 09 diesel automaatti. Hieno auto sinänsä, tilaa on vaikka 5 golfbägille takaluukussa ja hijainen on. Nelivetoa ei kaupungissa paljon tarvi, joten ehkä sitten talvella. Nyt mennään etupyörävedolla.
Automaattivaihteisto tosin ei kestä kuin 1350 kg peräkärryä?? On se kumma kun vanha saab 900 ja nypittiin 2000kg traileria venettä. Traileri painaa jo itsessään sen 1000kg ja vene toisen mokoman, joten ei siihen hirveästi jää veneelle vapaata painoa. - Xtrail03
Kokemusta näistä vanhemmista versioista eli 2001-2003.
Auto on äänekäs, en sanoisi meluisa. Etenkin kovassa kiihdytyksessä kuulee, että moottorina on diesel. Vanhemmissa malleissa on jarrullinen vetomassa 2000 kg, joka riittää juuri omalle veneelle. Tuskin ajaisin muutoin citymaasturilla. Käytettyjen autojen hinnat on edulliset ja ei tarvitse maksaa keulalla olevista rinkuloista (Audi).
Kulutus omassa ajossa on 6,9 l/100km ja ajoreitit on olleet Tornion eteläpuoliset alueet. Hyvä käytännöllinen auto, jossa ohjaustuntuma ei ole sähköinen. Talvet ei tunnu liukkailta ja neliveto on viiveetön.
Auto näyttää maasturilta, mutta eihän sitä aikuisten oikeasti voi metsään viedä. - Metsä koneille
Miksi auto pitäisi viedä metsään? Eihän siellä puiden seassa pääse kuin metsä-traktorilla eli motolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849