Pökköä pesään, mutta

Se avarakatseinen

Kun ei ole, mistä laittaa?

Tietolähde KarjalanSanomat.RU

"Lahdenpohjan asukkaat palelevat
Lainsäädäntökokouksen jäsenet eivät tahtoneet kuulla ongelmista
Lämmityskausi Lahdenpohjassa on laiminlyöty. Ihmiset ovat epätoivon partaalla.

Karjalan lainsäädäntökokouksen jäsenet Gennadi Shehirin ja Aleksandr Barsukov palasivat äskettäin kuohuksissaan työmatkalta Lahdenpohjasta. Shehirinin mukaan kaupunki on jäätymässä. Shehirin kertoi, että 15. marraskuuta Sadovajakadun pannuhuone, joka antaa lämpöä osalle kaupungista, ei yleensä toiminut. Ihmiset oli jätetty ilman lämpöä. Vuorokauden kuluttua pannuhuone alkoi taas toimia, sillä 15. marraskuuta suunniteltua Lahdenpohjan vanerikombinaatin käynnistystä on lykätty epämääräiseksi ajaksi.
Kylmä on myös toisessa kaupunginosassa, jota lämmittää kivihiilellä toimiva vanha pannuhuone. Ihmiset väittävät, että lämmityskauden alusta asti lämpötila asunnoissa ei ole noussut 14–15 astetta ylemmäksi. Patterit ovat tuskin lämpöiset.
Märillä polttopuilla toimivien pannuhuoneiden työntekijöitä on käsketty säästämään polttoainetta.
– Kävimme kouluilla ja sairaaloissa. Yhdessä kouluista lämpö oli katkaistu kokonaan, edustaja luettelee.
Antonina Käbeleva"

Tiedoksi uusavuttomille ja Suomen sensuroidun maantiedon lukeneille.
Lahdenpohja on entinen Suomen kauppala, Laatokanrannalla, mikä säilyi suht ehjänä sodassa. ja Luovutettiin Neuvostoliitolle melko toimintakelpoisena.
Jotkut rauhallisimmat lähtijät jättivät kahvikaluston pirtinpöydälle ja kahvipannunun kuumaksi hellalle. On "vieraille" mistä ottaa.

Nyt vuosikymmeniä kestäneen Ryssien omatoimisuudenjälkeen PANNUHUONEETKIN ovat kylmenneet. Jokahan viikolla putket jäätyvät, kylmää kun riittää....

Olis aika vieraiden jo lähteä omaan kotiinsa ja päästää entiset isännät pistämään asiat kuntoon!

11

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän köyhät mummot Karjalassa palelevat, mutta onneksi oligarkeilla ei ole pienintäkään hätää. Heidän 170 m pitkillä huvipursillaan on aina sauna kuumana, ja lämpimissä uima-altaissa polskutellessa Karjalan mummojen murheet mukavasti unohtuvat.

      Palelu on vain tasa-arvokysymys Venäjälläkin. Tasa-arvoisemmat ihmiset eli oligarkit eivät pääse jäätymään huvipursillaan, mutta se ei tietenkään lohduta Karjalan vähäväkisiä mummoja.

    • Apua annettava

      Letkumutanteillahan on aina lämmintä nestettä putkissa. Miten ne saataisiin palvelemaan Lahdenpohjan palelevia mummoja? Voisivatko letkumutantit mennä pakkasten ajaksi sinne lämmittämään palelevia?

    • riittää.....

      Karjalassa riittäisi puuta vaikka kuinka paljon lämmitykseen. Jotain vikaa täytyy puun korjuussa olla, kun kaupungin kaukolämpö on säästökuurilla.
      Nyt ei ole homman pyörittäjät olleet kovin vastuullisia.
      Toivottavasti Tasavallan uusi puheenjohtaja Nelidov laittaa vauhtia virkamiehiin.

      • bumaga on bumaga

        Joka talvi on lähetetty anomus Putinille että tarvittaisiin polttopuuta. Kesällä on tullut vastaus että ette varmaan enää tarvitse kun ilmat on lämmenneet. Vika ei ole virkamiehissä, säätilassa on tapahtunut odottamattomia muutoksia.


      • Karjala-konsultti

        Vika on siinä, että puna-armeijan vapauttamille alueille siirrettiin uusia asukkaita lämpimiltä alueilta. Vuosikymmenien ajan Stalin toimitti heille polttopuut. Nyt Putin ei enää sellaista tee eivätkä asukkaat tiedä että puita pitäisi talvella keskellä pakkasia ja lumihangessa sahata poikki ja tehdä ns. halkoja tulevaa talvea varten. Tällainen epäinhimillinen työ olisi liikaa vaadittu neuvostomaan elintasoon tottuneilta.


      • kaukolämmöstä
        Karjala-konsultti kirjoitti:

        Vika on siinä, että puna-armeijan vapauttamille alueille siirrettiin uusia asukkaita lämpimiltä alueilta. Vuosikymmenien ajan Stalin toimitti heille polttopuut. Nyt Putin ei enää sellaista tee eivätkä asukkaat tiedä että puita pitäisi talvella keskellä pakkasia ja lumihangessa sahata poikki ja tehdä ns. halkoja tulevaa talvea varten. Tällainen epäinhimillinen työ olisi liikaa vaadittu neuvostomaan elintasoon tottuneilta.

        tai aluelämmöstä.
        Luonnollinen polttoaine Karjalassa on puu kaikissa muodoissaan. Lämpölaitokset ovat kaupunkien omistuksessa ja vastuulla.
        Taitaa olla virkamieskunta vähän huonosti perillä tehtävistään, kun ei lämpö riitä pakkasilla.
        Sortavalassa oli vähän samanmoinen tilanne vuosi sitten, mutta nyt taitaa asiat olla paremmin lämpökeskuksen remontin jälkeen. Pitäisköhän sinne lähteä konsulentiksi?


      • Se avarakatseinen
        kaukolämmöstä kirjoitti:

        tai aluelämmöstä.
        Luonnollinen polttoaine Karjalassa on puu kaikissa muodoissaan. Lämpölaitokset ovat kaupunkien omistuksessa ja vastuulla.
        Taitaa olla virkamieskunta vähän huonosti perillä tehtävistään, kun ei lämpö riitä pakkasilla.
        Sortavalassa oli vähän samanmoinen tilanne vuosi sitten, mutta nyt taitaa asiat olla paremmin lämpökeskuksen remontin jälkeen. Pitäisköhän sinne lähteä konsulentiksi?

        Suomestako?
        Ilmeisesti Petroskoissa tiedetään, että pannuhuoneessa on vikaa. Sikäläiset eivät toistaiseksi puhu kaukolämmöstä vaan kaupunkien pannuhuoneista. Etsin kuvia mahd. pannuhuoneista Lahdenpohjassa, ja ilmeisesti alkup. tekstissä viitataan tähän laitokseen.
        Eli suomalaisten 70 vuotta sitten tekemmään tehtaaseen, mikä nyt on tullut tiensä päähän? Sinun (ja muutaman kymmenen muun) pitäisi tosiaan lähteä konsultoimaan, mutta tarvitsette runsaasti varaosia, mallia 30-luku.
        Pannuhuoneen kuva tässä:

        http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/2087274.jpg

        Huomasin, että myös paikkakunnan kirkko on kylmä. Jos tuohon äkkiä tekisivät jonkinlaisen katon ja vaikka pahvit ikkunoihin ja muutaman kaminan, saattaisi siellä pitää tänä jouluna kirkonmenot lämpimässä.

        http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/2087274.jpg


      • Se avarakatseinen
        Se avarakatseinen kirjoitti:

        Suomestako?
        Ilmeisesti Petroskoissa tiedetään, että pannuhuoneessa on vikaa. Sikäläiset eivät toistaiseksi puhu kaukolämmöstä vaan kaupunkien pannuhuoneista. Etsin kuvia mahd. pannuhuoneista Lahdenpohjassa, ja ilmeisesti alkup. tekstissä viitataan tähän laitokseen.
        Eli suomalaisten 70 vuotta sitten tekemmään tehtaaseen, mikä nyt on tullut tiensä päähän? Sinun (ja muutaman kymmenen muun) pitäisi tosiaan lähteä konsultoimaan, mutta tarvitsette runsaasti varaosia, mallia 30-luku.
        Pannuhuoneen kuva tässä:

        http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/2087274.jpg

        Huomasin, että myös paikkakunnan kirkko on kylmä. Jos tuohon äkkiä tekisivät jonkinlaisen katon ja vaikka pahvit ikkunoihin ja muutaman kaminan, saattaisi siellä pitää tänä jouluna kirkonmenot lämpimässä.

        http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/2087274.jpg

        no, pannuhuoneen kuva tuli kahteen kertaan, mutta ehkä sekin soveltuu kirkkosaliksi; ja Venäjällä kyllä! Kirkkosali soveltuu hevostalliksi, varastoksi, elokuvateatteriksi, ja vaikka viinakaupaksi.
        Tässä Lahdenpohjan kirkko:

        http://v13.lscache3.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/31088220.jpg


    • ihmettelijä.

      Onko niin että Venäjän oligarkit myyvät kaiken öljyn ulkomaille ja tallentavat myös rahat ulkomaille? Jos näin on niin ei ole ihme jos talvella palelee Venäjällä.
      Eikö aikoinaan Isä Stalinin aikana NL vienyt viljaa vaikka oma kansa näki nälkää?
      Stalin varustautui mutta oligarkit ostelevat huvijahteja. Onhan se parannusta.

      • autetaan palelevaa

        Eikö nyt olisi meidän hyvä auttaa kylmästä kärsivää Karjalaa. Suomestahan voitaisiin viedä säiliöautoilla lämmitysöljyä mm. Lahdenpohjaan ja Sortavalaan. Koroljov voisi panna keräyksen pystyyn, onhan hän liikemies ja hyvä supliikki.
        Auttoihan Suomi Eestiäkin kun Venäjä ei myynyt sille öljyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe