Eräs psykologi sanoi kerran päiväkodin vanhempain illassa, jonka olin vanhempainyhdistyksen puheenjohtajana järjestänyt, että kaikki aikuiset eivät pidä kaikista lapsista, eivätkä kaikki lapset pidä kaikista aikuisista.
Se oli helpottava elämys, koska olin ajatellut, että minun velvollisuuteni on rakastaa kaikkia lapsia, vaikka he olisivat millaisia tahansa. Tiesin myös, että jos lapsi on hankala, syy on useimmiten aikuisten. En uskonut, että hankalaksi synnytään.
Olen pitkän urani aikana opettanut tietojenkäsittelyä eläkeläisryhmille ja voin rehellisesti myöntää, että vaikka sain tuntea olevani suosittu opettaja, en tullut kaikkien oppilaitteni kanssa toimeen.
Kehotus rakastaa lähimmäistä asettuu outoon valoon sen tosiasian nojalla, että me emme voi pitää saati rakastaa kaikkia lähimmäisiämme. Ihmistä voi kunnioitta, vaikka ei pitäisi tästä, mutta rakkaus siitä on kaukana.
En myöskään usko, että kaikki pappisvalan tehneet ihmiset rakastavat kaikkia seurakuntalaisia. Olisi epärehellistä väittää, että minä rakastan kaikkia ihmisiä. Mitä mieltä olette tästä?
Rakasta lähimmäistäsi.
88
647
Vastaukset
Meillä ei ole kovin paljon vaihtoehtoja sanalle rakkaus. Kreikan kielessä vaihtoehtoja olisi esimerkiksi enemmän. Tällaisessa papin seurakuntalaisiaan kohtaan tuntevassa rakkaudessa kyse on hyvin erilaisesta rakkaudesta, kuin vaikkapa äidin lastaan kohtaan tuntevassa rakkaudessa. Kaikkien kanssa ei pappikaan kerta kaikkiaan tule toimeen, mutta lähimmäistään voi pyrkiä rakastamaan niin, että kunnioittaa ihmisen ainutlaatuisuutta ja pyrkii näkemään erilaisuuden rikkautena. Sana rakkaus on kieltämättä huono.
pappi Sonjakorvata se rakkaus ilmaisulla, että pyri kunnioittamaan kaikkia ihmisiä. Olin hämmentynyt Yhdysvalloissa kierrellessäni sukulaisteni luona, kun siellä vuosikymmeniä asuneet ihmiset toitottivat koko ajan sitä rakkautta. En mitenkään voinut vastata niihin sukulaisteni rakkauden tunnustuksiin. Olinko omituinen? En usko, olin vain suomalainen, joka tarkoitta aina sitä mitä sanoo.
"Kaikkien kanssa ei pappikaan kerta kaikkiaan tule toimeen, mutta lähimmäistään voi pyrkiä rakastamaan niin, että kunnioittaa ihmisen ainutlaatuisuutta ja pyrkii näkemään erilaisuuden rikkautena."
Rakastan tuollaista ajattelua.
"Sana rakkaus on kieltämättä huono."
No kuis? Kontekstista yleensä käy ilmi, että onko kyse esimerkiksi suvaitsevaisesta tykkäämisestä, vanhempien lapsiaan kohtaan tuntemasta rakkaudesta, kumppaniin kiintymisestä vai seksuaalivietistä. Vaikka kyllä suomenkielestäkin löytyy rakkauden lisäksi ihastus, kiintymys, himo, tykkääminen, pitäminen, kunnioitus, arvostus, kaipaus ja vaikka mitä.- ~~~
Ennen piti rakastaa jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään kuten itseään. Vaikeaahan se on. Näppärää, että kirkon mukaan se sana on oikeastaan ihan huono, kun eihän se oikein onnistu. Sen voisi korvata jollakin, mikä onnistuu kätevämmin.
Ei ihme, että kirkosta meidän ateistien lisäksi eroaa enenevä määrä uskovaisiakin. - vain_ihminen
~~~ kirjoitti:
Ennen piti rakastaa jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään kuten itseään. Vaikeaahan se on. Näppärää, että kirkon mukaan se sana on oikeastaan ihan huono, kun eihän se oikein onnistu. Sen voisi korvata jollakin, mikä onnistuu kätevämmin.
Ei ihme, että kirkosta meidän ateistien lisäksi eroaa enenevä määrä uskovaisiakin.Kunnioitus toimisi tässä myös, mutta ei tuo esille kuin yhden puolen rakkaudesta. "Kunnioita Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Kohtele muita kunnioittavasti, niinkuin haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Rakkaus tosin tuo tähän vielä sen välittämisen ja huolehtimisen näkökulman. Sen että olemme vastuussa muistakin kuin itsestämme.
Minun ainakin on hyvin vaikea kehittää positiivisia tunteita paskiaisia kohtaan. Olen tilanteen kanssa hyvin sinut.
Olen kuitenkin usein pohtinut miltä vakavasti uskonnollisesta ihmisestä tuntuu kun ei pysty rakastamaan kaikkia lähimmäisiään. Helppo on havaita, että monet ääriuskovaiset suorastaan vihaavat ihmisiä, joiden ajattelua tai toimintaa eivät voi suvaita. Tuolloinhan sitä vihakuormaa lähimmäisiä kohtaan kertyy todella paljon. Ja tämä on tietenkin ristiriidassa kristinuskon sanoman kanssa. Luulisi fundiksella olevan hankalaa.ytimeen. On vaikea uskoa vihaviestien kirjoittajaa ja itseään uskovaiseksi väittävän ihmisen noudattavan raamatun kehotusta rakastaa lähimmäistään. Miten he selittävät tämän? Täältä olisi helppo poimia kymmeniä viestejä, joista lähimmäisen rakkaus on todella kaukana.
- Nasse.
Teotwawki kirjoitti:
ytimeen. On vaikea uskoa vihaviestien kirjoittajaa ja itseään uskovaiseksi väittävän ihmisen noudattavan raamatun kehotusta rakastaa lähimmäistään. Miten he selittävät tämän? Täältä olisi helppo poimia kymmeniä viestejä, joista lähimmäisen rakkaus on todella kaukana.
joka heittää helvettiin ja kiduttaa ikuisesti niitä ihmisiä joita uskovaisen on hankala tai mahdoton rakastaa.
Se ainakin viesteistä päätellen, tuottaa uskikselle tyydytystä. - Kristinuskon kirja
Teotwawki kirjoitti:
ytimeen. On vaikea uskoa vihaviestien kirjoittajaa ja itseään uskovaiseksi väittävän ihmisen noudattavan raamatun kehotusta rakastaa lähimmäistään. Miten he selittävät tämän? Täältä olisi helppo poimia kymmeniä viestejä, joista lähimmäisen rakkaus on todella kaukana.
Ei kannata tehdä asiasta turhan vaikeaa. Esim. rakkaus aviopuolisoon on eri tunne kuin rakkaus omiin lapsiin. Jne.
Teotwawki kirjoitti:
Viestini kunnioitti omaasi ja viestimme ikäänkuin yhtyivät rakkauden alttarilla synnyttäen yhdessä positiivista energiaa fuusion kautta :-)
Saapa nähdä ylikuumeneeko ketjussa kenenkään vihasulake ja leimahtaako myös kuuma fissioenergia polttavaan liekkiinsä...Nasse. kirjoitti:
joka heittää helvettiin ja kiduttaa ikuisesti niitä ihmisiä joita uskovaisen on hankala tai mahdoton rakastaa.
Se ainakin viesteistä päätellen, tuottaa uskikselle tyydytystä.uhkaaminen ei ainakaan tue raamatun käskyä rakastaa lähimmäistä.:-)
Kristinuskon kirja kirjoitti:
Ei kannata tehdä asiasta turhan vaikeaa. Esim. rakkaus aviopuolisoon on eri tunne kuin rakkaus omiin lapsiin. Jne.
ehkä sitä, että jos joku tuntematon tulee kadulla vastaan ja pyytää apua, sitä annetaan kysymättä. Ollaan kohteliaita ja annetaan toisten sanoa sanottavansa. En tunne mitään erityistä tunnekuohua heitä kohtaan, mutta suvaitsen ja annan tilaa.
- : )
Nasse. kirjoitti:
Se ainakin viesteistä päätellen, tuottaa uskikselle tyydytystä.No, kaikki kiristetyt eivät ymmärrä että rakkauteen kuuluu rehellisyys.
Ja äly. Typeriä ei voi rakastaa.. esim.ei voi rakastaa lasta joka hetken käyttäytyy huonosti. Silloin voi kylmästi heittää että "kaikista lapsista en pidä."
Vaikka toinen vain hetken käyttäytyi huonosti :(
- Gagarin
Hyvä avaus. On totaalisen naivia ja jeesustelua väittää, että "minä rakastan kaikkia ihmisiä". Kusipää on kusipää ikään, sukupuoleen ja ihonväriin katsomatta. Minä myönnän ihan auliisti, että en todellakaan tule kaikkien kanssa toimeen enkä todellakaan pidä kaikista ihmisistä, olivat he sitten lapsia, vanhuksia tai mitä tahansa siltä väliltä. Ja heillä on aivan sama oikeus ajatella minusta samoin... Ja varmasti niin tekevät.
Olisi parempi puhua toisen ihmisen kunnioittamisesta, mutta se ei tarkoita että sinun tulisi tehdä kaikkesi miellyytääksesi toisia ihmisiä. Mutta, miten kunnioitat sellaista ihmistä, joka ei edes kunnioita itseään?
Kulunut fraasi toisen posken kääntämisestä on problemaattinen; en usko, että se tarkoittaa alistumista. Alistuminen on heikoutta. Mutta toisen posken kääntäminen ilman alistumista ja ylpeytensä menettämistä onkin jo ihan eri juttu, eikä missään tapauksessa helppoa. Ja missään tuskin kehoitetaan ihmistä olla pitämättä puoliaan.- vain_ihminen
"Kulunut fraasi toisen posken kääntämisestä on problemaattinen; en usko, että se tarkoittaa alistumista. Alistuminen on heikoutta. Mutta toisen posken kääntäminen ilman alistumista ja ylpeytensä menettämistä onkin jo ihan eri juttu, eikä missään tapauksessa helppoa. Ja missään tuskin kehoitetaan ihmistä olla pitämättä puoliaan."
Ei se tosiaan alunperin alistumista tarkoittanut.
Jeesuksen aikaan nimenomaan arvoasteikolla alempana olevia lyötiin kämmenselällä (ei milloinkaan avokämmenellä). Toisen posken kääntäminen pakottaisi lyöjän siis lyömään uudestaan niin kuin löisi samanarvoistaan. toisen posken kääntäminen on siis ilmaus siitä, että ei ole alempiarvoinen.
Tässä yksi Jeesuksen opetus, jonka merkitys hukkuu kun ei tiedetä historiallista kontekstia. Ei tarkoitus ole alistua vaan nousta samalle tasolle, samanarvoiseksi ja samanvertaiseksi. - Gagarin
vain_ihminen kirjoitti:
"Kulunut fraasi toisen posken kääntämisestä on problemaattinen; en usko, että se tarkoittaa alistumista. Alistuminen on heikoutta. Mutta toisen posken kääntäminen ilman alistumista ja ylpeytensä menettämistä onkin jo ihan eri juttu, eikä missään tapauksessa helppoa. Ja missään tuskin kehoitetaan ihmistä olla pitämättä puoliaan."
Ei se tosiaan alunperin alistumista tarkoittanut.
Jeesuksen aikaan nimenomaan arvoasteikolla alempana olevia lyötiin kämmenselällä (ei milloinkaan avokämmenellä). Toisen posken kääntäminen pakottaisi lyöjän siis lyömään uudestaan niin kuin löisi samanarvoistaan. toisen posken kääntäminen on siis ilmaus siitä, että ei ole alempiarvoinen.
Tässä yksi Jeesuksen opetus, jonka merkitys hukkuu kun ei tiedetä historiallista kontekstia. Ei tarkoitus ole alistua vaan nousta samalle tasolle, samanarvoiseksi ja samanvertaiseksi.Juuri näin!
FB viestiisi - se ilmoitti, että olet poissa. Minusta kysymys on aina omasta asenteesta ja sen vuoksi pidän yleensä ihmisistä, mutta samoin kuin sinä voin sanoa, että kusipää on kusipää ja sillä siisti.
- Kössönöm
"Olisi parempi puhua toisen ihmisen kunnioittamisesta, mutta se ei tarkoita että sinun tulisi tehdä kaikkesi miellyytääksesi toisia ihmisiä."
- Minä en kykene kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja onneksi omatuntoni sanoo, ettei pidäkään. Ateismipalstalla eräs heppu (en muista kuka) väitti, että hän rakastaisi ja antaisi anteeksi jopa hänen oman tyttärensä raiskaajalle. Minusta tuo hipoo jo todellista mielenvikaisuutta. Kössönöm kirjoitti:
"Olisi parempi puhua toisen ihmisen kunnioittamisesta, mutta se ei tarkoita että sinun tulisi tehdä kaikkesi miellyytääksesi toisia ihmisiä."
- Minä en kykene kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja onneksi omatuntoni sanoo, ettei pidäkään. Ateismipalstalla eräs heppu (en muista kuka) väitti, että hän rakastaisi ja antaisi anteeksi jopa hänen oman tyttärensä raiskaajalle. Minusta tuo hipoo jo todellista mielenvikaisuutta.niin "hyvä", se on selvä tai muuten kaikki kamarit eivät ole yläkerrassa lämpimänä.
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
niin "hyvä", se on selvä tai muuten kaikki kamarit eivät ole yläkerrassa lämpimänä.
koko pitkän ketjun verran. Itselle tuli hiki, kun ajattelin millainen isä tuo on lapsilleen.
- häirikköuskis
Kössönöm kirjoitti:
- Minä en kykene kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja onneksi omatuntoni sanoo, ettei pidäkään. Ateismipalstalla eräs heppu (en muista kuka) väitti, että hän rakastaisi ja antaisi anteeksi jopa hänen oman tyttärensä raiskaajalle. Minusta tuo hipoo jo todellista mielenvikaisuutta.ihan asian ytimeen taas .
Kyllä usein on teeskentelyn makua puhuttaessa lähimmäisenrakkaudesta . Ihan itselläkin tahtoo hihat palaa tämän tästä lähellä olevien kanssa . Helpompi rakastaa niitä , jotka on tarpeeksi kaukana .
- lueskeleva
sano minulle kerran: Kyllähän sinä tiedät että Iso Kirja sanoo : " Rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Mietippä sitä. "niin kuin itseäsi." Sinun pitää ensin rakastaa itseäsi ja sitten vasta sen jälkeen rakastaa lähimmäistäsi saman arvoisesti. Et enempää, mutta et myös sen vähempää kuin itseäsi. Se on sitä peiliin katsomista. "
Jäi kysymättä mitä hän tarkoitti ?- itserakkautta
Hän oli pimeä. Ei ihminen voi rakastaa jos ei ole ensin tullut rakastetuksi. Itsekeskeinen hän kyllä voi olla, ja sitä nää sanovat itsensä rakastamiseksi.
- Gagarin
itserakkautta kirjoitti:
Hän oli pimeä. Ei ihminen voi rakastaa jos ei ole ensin tullut rakastetuksi. Itsekeskeinen hän kyllä voi olla, ja sitä nää sanovat itsensä rakastamiseksi.
Kyllä. Empatia opitaan lapsena. Lapsesta, joka jää ilman vanhempien rakkautta, varsinkin äidin, kasvaa todennäköisesti psykopaatti.
- lueskeleva
itserakkautta kirjoitti:
paikkakunnallamme arvostetuimpia psykoterapeutteja.
Ei tiettävästi mitenkään erikoisemmin uskonnollinen.
Ja itse tämän olen omin korvin kuullut koska hän silloin keskusteli kanssani.
Oikeasti Hän ei ole pimeä.
Kurkataanko peiliin - yhdessä ? lueskeleva kirjoitti:
Kurkataanko peiliin - yhdessä ?Nostat mielenkiintoisen asian esille; itsensä ja lähimmäisen rakastamisen.
Asiaa voisi lähestyä myös kysymällä, pystyykö rakastamaan lähimmäsitä, jos ei pysty rakastamaan (hyväksymään) itseään? Mielestäni ihminen, joka on sinut itsensä kanssa pystyy helpommin kohtaaman myös toisia. Ollessaan sinut itsensä kanssa osaa asettaa itsensä realistisiin mittasuhteisiin - ei vähättele eikä yliarvio.
Aina itseään ei ole kaikilta osin ole helppo hyväksyä - se vaatii kasvamaan suostumista.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäettä rakastaa itseään? En ymmärrä sitä ollenkaan. Joskus pidän itseäni ihan hyvänä tyyppinä, mutta toisena päivänä voi pitää itseäni kusipäänä. Töppäsin, voi helvetti, mutta kyllä se tästä ja taas seuraavana päivänä voin olla ylpeä siitä, että olen onnistunut vaikka tekemään toisen onnelliseksi.
- vain_ihminen
Teotwawki kirjoitti:
että rakastaa itseään? En ymmärrä sitä ollenkaan. Joskus pidän itseäni ihan hyvänä tyyppinä, mutta toisena päivänä voi pitää itseäni kusipäänä. Töppäsin, voi helvetti, mutta kyllä se tästä ja taas seuraavana päivänä voin olla ylpeä siitä, että olen onnistunut vaikka tekemään toisen onnelliseksi.
Itsensä hyväksymistä ja arvostamista tasavertaisena ihmisenä muiden joukossa. Se ei tarkoita itserakkautta. Mutta sitä että välittää itsestään, pitää huolta itsestään ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, vähän epätäydellisenä mutta silti ihan hyvänä ihmisyksilönä...
- itserakkautta
lueskeleva kirjoitti:
Kurkataanko peiliin - yhdessä ?Minusta hän oli pimeä. Jos hän on arvostettu psykoterapeutti, sitten on paljon niitä jotka ajattelevat samalla tavalla kuin hän, ja minusta se on pimeää ajattelua. Se on ateistista ajattelua. Siinä on ihminen epäjumalana.
Kukaan ei voi kehittää itse rakkautta itseään tai muita kohtaan. Rakkaus saadaan lahjana ja annetaan lahjana eteenpäin. Se vain virtaa ihmisen läpi. vain_ihminen kirjoitti:
Itsensä hyväksymistä ja arvostamista tasavertaisena ihmisenä muiden joukossa. Se ei tarkoita itserakkautta. Mutta sitä että välittää itsestään, pitää huolta itsestään ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, vähän epätäydellisenä mutta silti ihan hyvänä ihmisyksilönä...
täytä sanan rakkaus määritelmää. Näiden käsitteiden määrittely täsmällisemmiksi auttaisi asiaa. Kunnioitus ja rakkaus eivät ole synonyymejä, mutta silti niitä käytetään synonyymeinä. Rakkaus on syvää kiintymystä, mutta kunnioittaa voi myös ilman rakkautta.
- lueskeleva
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Nostat mielenkiintoisen asian esille; itsensä ja lähimmäisen rakastamisen.
Asiaa voisi lähestyä myös kysymällä, pystyykö rakastamaan lähimmäsitä, jos ei pysty rakastamaan (hyväksymään) itseään? Mielestäni ihminen, joka on sinut itsensä kanssa pystyy helpommin kohtaaman myös toisia. Ollessaan sinut itsensä kanssa osaa asettaa itsensä realistisiin mittasuhteisiin - ei vähättele eikä yliarvio.
Aina itseään ei ole kaikilta osin ole helppo hyväksyä - se vaatii kasvamaan suostumista.
mono kuoppala
nuorisotyöntekijäMutta tänne tehdään, tahallisesti keksitään, niin ihmeenlisiä keskustelu kysymyksiä - yhtälöitä - joita ei voi ratkaista. Matemaattisia yhtälöitä voi keksiä, joita ei voida matemaattisten sääntöjen puitteissa ratkaista. Samoin täällä. Tänän ketjuun tulee jatkoa uudella ketjulla. Risti ja armo. Se on keksitty yhtälö jota ei voi ratkaista. Vaikka ne kuuluukin samaan Kristinuskon katekoriaan.
Siihen voi silti vastata 1 moos. 3 luku kokonaan. Eli Syntiin lankeemus. Jossa käärme kysyi : " Onko Jumala todella sanonut : Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta ? Nainen vastasi käärmeelle : Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut : " älkää syökö sen puun hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi." Silloin käärme sanoi naiselle : Ei ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kun te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
Eli syntiin lankeemuksessa käärme pääsi keskustelemaan naisen kanssa kun teki kysymyksen jonka tiesi paikkansapitämättömäksi. " ... ette saa syödä mistään puusta ? " Seuraavaksi se esitti " ette kuole". Se tiesi ettei fyysistä kuolemaa tapahdu jos kielletyn hedelmän syö. Ja sen jälkeen : "Te tulette Jumalan kaltaisiksi. Ja suluissa ja pienellä fontilla: "tietämään hyvän ja pahan." Eihän se käärme valehdellutkaan siinä asiassa. Ihminen tulikin Jumalan kaltaiseksi, siinä asiassa, tietämään hyvän ja pahan. Mutta nainen luuli että hänen koko olemuksensa muuttuu Jumalolennoksi - Jumalan kaltaiseksi. Siinä se oli.Syntiin lankeemus.
Tänään 2010 nettikeskustelussa kysytään vastausta : Risti ja Armo.
"Ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi
ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän."
Siinä Risti ja Armo. Ihmisen poika on murskaava käärmeen pään. Se on Jeesuksen ristinkuolema. Ja sielunvihollinen, käärme on pistävä häntä kantapäähän. - lueskeleva
Teotwawki kirjoitti:
täytä sanan rakkaus määritelmää. Näiden käsitteiden määrittely täsmällisemmiksi auttaisi asiaa. Kunnioitus ja rakkaus eivät ole synonyymejä, mutta silti niitä käytetään synonyymeinä. Rakkaus on syvää kiintymystä, mutta kunnioittaa voi myös ilman rakkautta.
oli : "Rakasta Lähimmäistäsi." Luuk. 10 : 27
" Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
evl- KATEKISMUS 1999 lueskeleva kirjoitti:
oli : "Rakasta Lähimmäistäsi." Luuk. 10 : 27
" Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
evl- KATEKISMUS 1999tai katekismus eivät ole minulle mitään elää suurempia teoksia. Ne ovat ihmisen kirjoittamia ja sellaisena pitää myös käsittää. Turha minulle on tulla sanomaan, että ne ovat pyhän hengen vallassa kirjoitettu. Marian neitseellinen synnytyskin on kirkolliskokouksen päätös.
Ne ovat yleisinhimillisiä elämän ohjeita, joita voi noudattaa uskomatta mihinkään jumaluuteen.- lueskeleva
Teotwawki kirjoitti:
tai katekismus eivät ole minulle mitään elää suurempia teoksia. Ne ovat ihmisen kirjoittamia ja sellaisena pitää myös käsittää. Turha minulle on tulla sanomaan, että ne ovat pyhän hengen vallassa kirjoitettu. Marian neitseellinen synnytyskin on kirkolliskokouksen päätös.
Ne ovat yleisinhimillisiä elämän ohjeita, joita voi noudattaa uskomatta mihinkään jumaluuteen.että en tule luoksesi sanomaan sitä mitä näköjään odotat minulta. Mutta olemme kirjoitelleet evl- kirkon palstalla ja sen usko perustuu Raamattuun. Joten se siitä.
lueskeleva kirjoitti:
että en tule luoksesi sanomaan sitä mitä näköjään odotat minulta. Mutta olemme kirjoitelleet evl- kirkon palstalla ja sen usko perustuu Raamattuun. Joten se siitä.
tällä palstalla kuuluu: "Kirkko kuulolla-palsta on keskustelupalsta, jossa voit kysyä Suomen ev. lut. kirkon työntekijöiltä uskoon ja elämään liittyvistä asioista."
Tässä ei rajata pois ketään eikä mitään ihmisryhmää tai ajattelutapaa. Olen ymmärtänyt kirkon puolelta, että kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. Joten se siitä.Teotwawki kirjoitti:
tällä palstalla kuuluu: "Kirkko kuulolla-palsta on keskustelupalsta, jossa voit kysyä Suomen ev. lut. kirkon työntekijöiltä uskoon ja elämään liittyvistä asioista."
Tässä ei rajata pois ketään eikä mitään ihmisryhmää tai ajattelutapaa. Olen ymmärtänyt kirkon puolelta, että kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. Joten se siitä.Kirkon puolelta voin todeta, että erilaiset kysymykset, kommentit, mielipiteet ja näkökulmat ovat Tervetulleita. Teitä varten täällä ollaan :)
Reunaehtona on se, että moniäänisyys tapahtuu toisia kunnioittaen. Tuota kunniottamista voidaan kaikki yhdessä harjoitella, vaikka poistettavia viestejä (törkeimpiä) onkin ollut kohtuu vähän.
mono kuoppala
kirkon nuorisotyöntekijäkuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kirkon puolelta voin todeta, että erilaiset kysymykset, kommentit, mielipiteet ja näkökulmat ovat Tervetulleita. Teitä varten täällä ollaan :)
Reunaehtona on se, että moniäänisyys tapahtuu toisia kunnioittaen. Tuota kunniottamista voidaan kaikki yhdessä harjoitella, vaikka poistettavia viestejä (törkeimpiä) onkin ollut kohtuu vähän.
mono kuoppala
kirkon nuorisotyöntekijäparempi palsta kuin Ateismi tai muut katsomukselliset palstat. Törkyviestejä ei juuri näy ja keskustelu pysyy aika hyvin aisoissa. Totta kai kaikilla palstoilla esitetään väitteitä, joiden tueksi voidaan sanoa vain oma mielipide, mutta eihän se kielletty ole.
Se on Mono sillä lailla, että jos pysytään asiallisina, on itsekin helpompi säilyttää asialinja. Kun mennään henkilökohtaisuuksiin, niin keskisormi alkaa nousta puolella jos toisellakin.:-)lueskeleva kirjoitti:
Mutta tänne tehdään, tahallisesti keksitään, niin ihmeenlisiä keskustelu kysymyksiä - yhtälöitä - joita ei voi ratkaista. Matemaattisia yhtälöitä voi keksiä, joita ei voida matemaattisten sääntöjen puitteissa ratkaista. Samoin täällä. Tänän ketjuun tulee jatkoa uudella ketjulla. Risti ja armo. Se on keksitty yhtälö jota ei voi ratkaista. Vaikka ne kuuluukin samaan Kristinuskon katekoriaan.
Siihen voi silti vastata 1 moos. 3 luku kokonaan. Eli Syntiin lankeemus. Jossa käärme kysyi : " Onko Jumala todella sanonut : Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta ? Nainen vastasi käärmeelle : Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut : " älkää syökö sen puun hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi." Silloin käärme sanoi naiselle : Ei ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kun te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
Eli syntiin lankeemuksessa käärme pääsi keskustelemaan naisen kanssa kun teki kysymyksen jonka tiesi paikkansapitämättömäksi. " ... ette saa syödä mistään puusta ? " Seuraavaksi se esitti " ette kuole". Se tiesi ettei fyysistä kuolemaa tapahdu jos kielletyn hedelmän syö. Ja sen jälkeen : "Te tulette Jumalan kaltaisiksi. Ja suluissa ja pienellä fontilla: "tietämään hyvän ja pahan." Eihän se käärme valehdellutkaan siinä asiassa. Ihminen tulikin Jumalan kaltaiseksi, siinä asiassa, tietämään hyvän ja pahan. Mutta nainen luuli että hänen koko olemuksensa muuttuu Jumalolennoksi - Jumalan kaltaiseksi. Siinä se oli.Syntiin lankeemus.
Tänään 2010 nettikeskustelussa kysytään vastausta : Risti ja Armo.
"Ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi
ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän."
Siinä Risti ja Armo. Ihmisen poika on murskaava käärmeen pään. Se on Jeesuksen ristinkuolema. Ja sielunvihollinen, käärme on pistävä häntä kantapäähän.Olisi paljon helpompi uskoa tuollainen keskustelu, jos toisena keskustelijana ei olisi käärme. Kyllähän jokainen tietää, että käärmeet eivät osaa puhua.
Itsekin, vaikka yritän olla suvaitsevainen, niin on sitä sellaistakin tapahtunut, että olen pannut välit poikki tiettyihin ihmisiin. Eli minkäänlaista rakkautta ei ole minulta löytynyt. Raamattu tarkoittaa ihan takuulla sitä, että jos on yksikin, jota et "rakasta", hyväksy, niin olet syypää käskyn rikkomiseen. Käsky on yhtä hankala kuin useat muutkin käskyt.
Ja tuossa käskyssä riippuu kaikki lait.helsinkijokkeri kirjoitti:
Olisi paljon helpompi uskoa tuollainen keskustelu, jos toisena keskustelijana ei olisi käärme. Kyllähän jokainen tietää, että käärmeet eivät osaa puhua.
Itsekin, vaikka yritän olla suvaitsevainen, niin on sitä sellaistakin tapahtunut, että olen pannut välit poikki tiettyihin ihmisiin. Eli minkäänlaista rakkautta ei ole minulta löytynyt. Raamattu tarkoittaa ihan takuulla sitä, että jos on yksikin, jota et "rakasta", hyväksy, niin olet syypää käskyn rikkomiseen. Käsky on yhtä hankala kuin useat muutkin käskyt.
Ja tuossa käskyssä riippuu kaikki lait.noudattamaan käskyjä, siitä olen täysin varma. Olisi aika luonnotonta olla katsomatta ihastuttavan naisen perään vain sillä perusteella, että se on käskyssä kielletty. Se on ihmisten biologiassa, myös naisten. George Clooneyn perään kuolataan vaikka olisi kuinka toisen oma.
- luterilainen.
Teotwawki kirjoitti:
noudattamaan käskyjä, siitä olen täysin varma. Olisi aika luonnotonta olla katsomatta ihastuttavan naisen perään vain sillä perusteella, että se on käskyssä kielletty. Se on ihmisten biologiassa, myös naisten. George Clooneyn perään kuolataan vaikka olisi kuinka toisen oma.
Matteuksen evankeliumi:
5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. (rk 38)
Kyseessä ei ole naisen perään katsominen vaan himoiten eli suunnitella aviorikosta, joka on eri asia. Kyseessä on vähän kuin saattaisi itsensä kiusaukseen. Luultavasti uskollisuus parisuhteessa on hyve myös uskonnottomilla. - luterilainen.
Teotwawki kirjoitti:
parempi palsta kuin Ateismi tai muut katsomukselliset palstat. Törkyviestejä ei juuri näy ja keskustelu pysyy aika hyvin aisoissa. Totta kai kaikilla palstoilla esitetään väitteitä, joiden tueksi voidaan sanoa vain oma mielipide, mutta eihän se kielletty ole.
Se on Mono sillä lailla, että jos pysytään asiallisina, on itsekin helpompi säilyttää asialinja. Kun mennään henkilökohtaisuuksiin, niin keskisormi alkaa nousta puolella jos toisellakin.:-)Olen samaa mieltä. Kaikki saa enemmän irti kun kunnioitetaan toisen vakaumusta ja henkilöä ja muistetaan että asiat riitelee, mutta ei ihmiset.
Itse koen että täällä on kirkon työntekijät vastanneet ihan hyvin, vaikka vastaukset eivät dogmaattisesti asioita ajattelevia tyydytä. - rouva 52
luterilainen. kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. (rk 38)
Kyseessä ei ole naisen perään katsominen vaan himoiten eli suunnitella aviorikosta, joka on eri asia. Kyseessä on vähän kuin saattaisi itsensä kiusaukseen. Luultavasti uskollisuus parisuhteessa on hyve myös uskonnottomilla.on se lähimmäisen rakkaus, "...suo voimaa kaikki synti paljastaa, ja sovituksen sana kirkastaa." Että rehellisesti sanoo raamatun totuuden. ei muunnellen puoleen tai toiseen.
- häirikköuskis
luterilainen. kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kaikki saa enemmän irti kun kunnioitetaan toisen vakaumusta ja henkilöä ja muistetaan että asiat riitelee, mutta ei ihmiset.
Itse koen että täällä on kirkon työntekijät vastanneet ihan hyvin, vaikka vastaukset eivät dogmaattisesti asioita ajattelevia tyydytä.Koko juttu on ihan hanurista , että kaikkia voisi rakastaa . Vaikka esimerkkinä työkaverit . Aina on joku , joka nostaa itsensä toisten yläpuolelle olematta esimiesasemassa , ja semmoista ei voi sietää .
Eikä semmoisia , jotka kuvittelee löytäneensä sen ainoan totuuden ja pakolla vänkäävät sitä koko jengiolle , uhaten muuten ikuisella kidutuksella . Niitä ei voi rakastaa , pelkästään sääliä .
Yleensä öykkäröiviä tyyppejä , ja miten kuvittelen , ettei Jeesuskaan hirveästi rakastanut niitä öykkäreitä jotka olivat olevinaan muita pyhempiä . aika rumasti haukkui. luterilainen. kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kaikki saa enemmän irti kun kunnioitetaan toisen vakaumusta ja henkilöä ja muistetaan että asiat riitelee, mutta ei ihmiset.
Itse koen että täällä on kirkon työntekijät vastanneet ihan hyvin, vaikka vastaukset eivät dogmaattisesti asioita ajattelevia tyydytä.emme ajattele dogmaattisesti, olemme juuri siitä syystä kirkon vastauksiin välistä ihan tyytyväisiä. Mielestä raamatun siteeraaminen ei ole keskustelua.
luterilainen. kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
Kyseessä ei ole naisen perään katsominen vaan himoiten eli suunnitella aviorikosta, joka on eri asia. Kyseessä on vähän kuin saattaisi itsensä kiusaukseen. Luultavasti uskollisuus parisuhteessa on hyve myös uskonnottomilla.perään katsominen on flirttiä ja siinä kaikki.:-)
- Kössönöm
luterilainen. kirjoitti:
Itse koen että täällä on kirkon työntekijät vastanneet ihan hyvin, vaikka vastaukset eivät dogmaattisesti asioita ajattelevia tyydytä."Itse koen että täällä on kirkon työntekijät vastanneet ihan hyvin, vaikka vastaukset eivät dogmaattisesti asioita ajattelevia tyydytä."
- Tarkoittanet tuolla muita kristittyjä.
- Kössönöm
Ei kukaan voi pitää kaikista, rakastaa, eikä kunnioittaakaan kaikkia ihmisiä. Ne ovat tunteita, eikä tunteita voi pakottaa.
- vain_ihminen
Kunnioitus ei mielestäni lopulta ole pelkästään tunne. Toista ihmistä voi kohdella tuota ihmistä kunnioittaen ja tasa-arvoisesti vaikkei tästä toisestä ihmisestä niin pitäisikään. (ehkä kunnioittaa on sananakin monimerkityksinen tänäpäivänä?)
Mietin edelleen tuota lähimmäisenrakkauden kysymystä. Että eihän kaikkia voi, pysty, kykene kaikki rakastamaan.
Entäpä jos miettii sitä mikä on rakkauden vastakohta? Eikö se ole välinpitämättömyys? Jos siis meidän tulisi "rakastaa" kaikkia, niin eikö se tarkoita sitä että me emme saa olla välinpitämättömiä kenenkään suruille ja murheille, vaan meidän pitäisi välittää jokaisesta ihmisestä. Vaikka emme tuosta ihmisestä itse luonteen tai jonkun muun perusteella pitäisikään.
Ei oo helppoo. Helposti sitä toivoisi ikävälle ihmiselle ikäviä asioita... mutta nyt pitäisikin yhtäkkiä osata toivoa, ettei sillä ikävälle ihmisellekään tapahtuisi mitään ikävää. Pitäisi ehkä jopa auttaa jos tuo ihminen joutuisi vaikeuksiin.
Rakasta lähimmäistäsi on kehotus sietämään erilaisuutta ja sitä kautta oppimaan sen arvo. Se haastaa meidät löytämään jokaisesta jotain hyvää. Se yrittää karkottaa välinpitämättömyyttä.
Tunteita ei tosiaan voi pakottaa, mutta itse voi valita miten käyttäytyy ja miten kohtelee toista ihmistä. sellaisia, joksi elämä on meidät muokannut ja lisäksi meillä ovat geneettiset perimämme. Tunne on asia, jota on vaikea tai mahdoton hallita.
vain_ihminen kirjoitti:
Kunnioitus ei mielestäni lopulta ole pelkästään tunne. Toista ihmistä voi kohdella tuota ihmistä kunnioittaen ja tasa-arvoisesti vaikkei tästä toisestä ihmisestä niin pitäisikään. (ehkä kunnioittaa on sananakin monimerkityksinen tänäpäivänä?)
Mietin edelleen tuota lähimmäisenrakkauden kysymystä. Että eihän kaikkia voi, pysty, kykene kaikki rakastamaan.
Entäpä jos miettii sitä mikä on rakkauden vastakohta? Eikö se ole välinpitämättömyys? Jos siis meidän tulisi "rakastaa" kaikkia, niin eikö se tarkoita sitä että me emme saa olla välinpitämättömiä kenenkään suruille ja murheille, vaan meidän pitäisi välittää jokaisesta ihmisestä. Vaikka emme tuosta ihmisestä itse luonteen tai jonkun muun perusteella pitäisikään.
Ei oo helppoo. Helposti sitä toivoisi ikävälle ihmiselle ikäviä asioita... mutta nyt pitäisikin yhtäkkiä osata toivoa, ettei sillä ikävälle ihmisellekään tapahtuisi mitään ikävää. Pitäisi ehkä jopa auttaa jos tuo ihminen joutuisi vaikeuksiin.
Rakasta lähimmäistäsi on kehotus sietämään erilaisuutta ja sitä kautta oppimaan sen arvo. Se haastaa meidät löytämään jokaisesta jotain hyvää. Se yrittää karkottaa välinpitämättömyyttä.
Tunteita ei tosiaan voi pakottaa, mutta itse voi valita miten käyttäytyy ja miten kohtelee toista ihmistä.epätäsmällinen ja naiivi ilmaisu. Se on asia, joka kirkon pitäisi muuttaa ensimmäisenä ja muuttaa muutenkin ilmaisujaan enemmän tätä päivää vastaaviksi. Eivät ihmiset niin tyhmiä ole, että heitä pitää kohdella kuin neljävuotiaita.
- * * * *
Teotwawki kirjoitti:
epätäsmällinen ja naiivi ilmaisu. Se on asia, joka kirkon pitäisi muuttaa ensimmäisenä ja muuttaa muutenkin ilmaisujaan enemmän tätä päivää vastaaviksi. Eivät ihmiset niin tyhmiä ole, että heitä pitää kohdella kuin neljävuotiaita.
Kovuus ja itsekkyys on nykyään hyväksyttävää. Ajatellaan, että minun ei tarvitse suvaita eikä yrittää ymmärtää niitä, joita pidän paskiaisina. Minä itsehän en missään nimessä ole paskiainen, vaan minulla on vain vikoja ja heikkouksia, joita muiden tulee suvaita ja yrittää ymmärtää.
Tuo on sellaista kultuuria, jonka keskellä en halua elää. * * * * kirjoitti:
Kovuus ja itsekkyys on nykyään hyväksyttävää. Ajatellaan, että minun ei tarvitse suvaita eikä yrittää ymmärtää niitä, joita pidän paskiaisina. Minä itsehän en missään nimessä ole paskiainen, vaan minulla on vain vikoja ja heikkouksia, joita muiden tulee suvaita ja yrittää ymmärtää.
Tuo on sellaista kultuuria, jonka keskellä en halua elää.puhutaan kovin paljon nykyään, mutta jos vertaamme nykyaikaa esimerkiksi keskiaikaan, elämme aivan erilaisessa maailmassa. Silloin saattoi saada hirttotuomion lehmän varkaudesta.
Tässä katkelma Eino Leinon runosta Hymyilevä Apollo:
Oi, onnellinen, joka herättää
niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.
Näin kovuudesta 100 vuotta sitten.:-)- * * * *
Teotwawki kirjoitti:
puhutaan kovin paljon nykyään, mutta jos vertaamme nykyaikaa esimerkiksi keskiaikaan, elämme aivan erilaisessa maailmassa. Silloin saattoi saada hirttotuomion lehmän varkaudesta.
Tässä katkelma Eino Leinon runosta Hymyilevä Apollo:
Oi, onnellinen, joka herättää
niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.
Näin kovuudesta 100 vuotta sitten.:-)Vertasin nykypäivää aikaan Suomessa vielä parikymmentä vuotta sitten, jolloin tämä itsekkyyttä ihannoiva minä-minä-kulttuuri ei ollut vielä voimissaan.
* * * * kirjoitti:
Vertasin nykypäivää aikaan Suomessa vielä parikymmentä vuotta sitten, jolloin tämä itsekkyyttä ihannoiva minä-minä-kulttuuri ei ollut vielä voimissaan.
teit, mutta itse näen historian hieman laajemmin. Toinen asia on sitten se, että jos ajattelemme maailmaa hieman laajemmin. Meillä on tapana nähdä yleensä vain omalle etupihallemme asti, mutta kun eilen uutisoitiin Kiinan energiansäästölamppujen tuotannosta, tuli taas mieleen, että orjuudella me täällä nautimme eduista kuten siitä, että saamme tulevaisuudessa hieman vähemmän sähköä kuluttavia lamppuja.
Heihin verrattuna täällä elävä työmarkkinatukea nauttiva ihminen elää yltäkylläisyydessä, jos ei tiliään heti ryyppää.- * * * *
Teotwawki kirjoitti:
teit, mutta itse näen historian hieman laajemmin. Toinen asia on sitten se, että jos ajattelemme maailmaa hieman laajemmin. Meillä on tapana nähdä yleensä vain omalle etupihallemme asti, mutta kun eilen uutisoitiin Kiinan energiansäästölamppujen tuotannosta, tuli taas mieleen, että orjuudella me täällä nautimme eduista kuten siitä, että saamme tulevaisuudessa hieman vähemmän sähköä kuluttavia lamppuja.
Heihin verrattuna täällä elävä työmarkkinatukea nauttiva ihminen elää yltäkylläisyydessä, jos ei tiliään heti ryyppää.Juu, noin on. Tässä ketjussa on kuitenkin puhuttu näistä oman pihamme asioista eli miten suhtaudumme käytännössä toisiin ihmisyksilöihin. Siksi puhuin siitä.
* * * * kirjoitti:
Juu, noin on. Tässä ketjussa on kuitenkin puhuttu näistä oman pihamme asioista eli miten suhtaudumme käytännössä toisiin ihmisyksilöihin. Siksi puhuin siitä.
tahtovat lähteä omille teilleen joskus. Siis lopussa ei alkuperäisestä aloituksesta enää keskustella ollenkaan.:-)))
- häirikköuskis
Teotwawki kirjoitti:
sellaisia, joksi elämä on meidät muokannut ja lisäksi meillä ovat geneettiset perimämme. Tunne on asia, jota on vaikea tai mahdoton hallita.
... Kun Jeesuskin oli käytännön känsäkoura , että hän olisi tarkoittanut , että vaikka meitä ei jokainen lähimmäinen ihmisenä miellytä , niin jos kuka tahansa on avun tarpeessa , annamme apua mahdollisuuksiemme mukaan , vaikka tuo kiittämätön sitten jättäisi kiittämättä saamastaan avusta .
Ei kai sellainen mies , joka sanoo tahtovansa totuutta salatuimpaan saakka , kehota meitä teeskentelemään sympatiaa semmoista kohtaan , joka herättää meissä vain negatiivisia tunteita .
Olen kuullut hyvän selityksen tuolle rakkauden käskylle.
Rakkaus ei ole tunne , se on teko ja asenne. - Kössönöm
vain_ihminen kirjoitti:
Tunteita ei tosiaan voi pakottaa, mutta itse voi valita miten käyttäytyy ja miten kohtelee toista ihmistä.En minä tee ihmisille pahaa, vaikka en heitä kunnioittaisikaan. En minä suunnittele salamurhaa paavia vastaan, vaikka tuon äijän naamakin saa karvani pystyyn. Täysin halveksittava ihmiskunnan vihollinen. Miksi häntä kunnioittaisin? On niitä muitakin vaikka kuinka paljon, mutta tuo hyypiö vain yhtenä esimerkkinä.
Sinä kehitit rakkaudesta nyt ikioman määritelmäsi. Rakkaus on nimenomaan välittämistä, kohteesta riippuen myös halua ja himoa, mutta ennenkaikkea välittämistä. Ja ei, minä en todellakaan välitä kaikista ihmisistä. Minun puolestani joku lapsenraiskaaja saisi kitua lopun ikänsä vankilassa vedellä ja leivällä. - bfk6i7.kn
Kössönöm kirjoitti:
En minä tee ihmisille pahaa, vaikka en heitä kunnioittaisikaan. En minä suunnittele salamurhaa paavia vastaan, vaikka tuon äijän naamakin saa karvani pystyyn. Täysin halveksittava ihmiskunnan vihollinen. Miksi häntä kunnioittaisin? On niitä muitakin vaikka kuinka paljon, mutta tuo hyypiö vain yhtenä esimerkkinä.
Sinä kehitit rakkaudesta nyt ikioman määritelmäsi. Rakkaus on nimenomaan välittämistä, kohteesta riippuen myös halua ja himoa, mutta ennenkaikkea välittämistä. Ja ei, minä en todellakaan välitä kaikista ihmisistä. Minun puolestani joku lapsenraiskaaja saisi kitua lopun ikänsä vankilassa vedellä ja leivällä.Sinustako siis puheet eivät ole tekoja? Toista ihmistä saa nimitellä ja haukkua kuinka törkeästi tahansa, kuten nyt tuossa paavia haukuit, eikä se ole sinusta teko?
Yleinen oikeustaju on kyllä toista mieltä. Törkeästä julkisesta solvaamisesta voi saada kunnianloukkaussyytteen. bfk6i7.kn kirjoitti:
Sinustako siis puheet eivät ole tekoja? Toista ihmistä saa nimitellä ja haukkua kuinka törkeästi tahansa, kuten nyt tuossa paavia haukuit, eikä se ole sinusta teko?
Yleinen oikeustaju on kyllä toista mieltä. Törkeästä julkisesta solvaamisesta voi saada kunnianloukkaussyytteen.Ei se ole kunnianloukkaus, koska paavilla ei ole kunniaa. Kyllä totta saa aina puhua.
- Kössönöm
bfk6i7.kn kirjoitti:
Sinustako siis puheet eivät ole tekoja? Toista ihmistä saa nimitellä ja haukkua kuinka törkeästi tahansa, kuten nyt tuossa paavia haukuit, eikä se ole sinusta teko?
Yleinen oikeustaju on kyllä toista mieltä. Törkeästä julkisesta solvaamisesta voi saada kunnianloukkaussyytteen.paavi ON ihmiskunnan vihollinen. Hän käyttää valtaansa kieltäessään kondomit, mikä aiheuttaa suunnattomia kärsimyksiä varsinkin Afrikassa. Hän on ollut ahkerasti peittelemässä pappien pedofiilijuttuja ja hän hyökää kovin sanoin homoseksuaaleja vastaan. Ei ansaitse kunnioitusta moinen heppu.
- Kössönöm
bfk6i7.kn kirjoitti:
Yleinen oikeustaju on kyllä toista mieltä. Törkeästä julkisesta solvaamisesta voi saada kunnianloukkaussyytteen.http://www.youtube.com/watch?v=q_0kFU7IfPM&playnext=1&list=PLE673CB98B0768962&index=9
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
sellaisia, joksi elämä on meidät muokannut ja lisäksi meillä ovat geneettiset perimämme. Tunne on asia, jota on vaikea tai mahdoton hallita.
En ymmärrä tuota vaatimusta että pitäisi rakastaa kaikkia. Ihan hullua. Kukaan ei rakasta kaikkia, se on mahdottomuus. Ja mitä nämä mantran hokijat itse tekevät? Tallovat muita jalkoihinsa minkä ehtivät, kuten nyt esimerkiksi kirkon piirissä on tullut hyvin selvästi esille.
Kössönöm kirjoitti:
En ymmärrä tuota vaatimusta että pitäisi rakastaa kaikkia. Ihan hullua. Kukaan ei rakasta kaikkia, se on mahdottomuus. Ja mitä nämä mantran hokijat itse tekevät? Tallovat muita jalkoihinsa minkä ehtivät, kuten nyt esimerkiksi kirkon piirissä on tullut hyvin selvästi esille.
eivät ole sitä mieltä, että kaikkia voi rakastaa tai, että kaikista voi pitää. Tuolla ylempänä Sonja ainakin sanoi niin ja uskon, että hän ei ole ainoa. Rehellisyys ennen kaikkea ja siinä minusta hän oli aika lähellä sitä, miten minäkin asioista ajattelen. Eivät he kaikki tolloja ole.
häirikköuskis kirjoitti:
... Kun Jeesuskin oli käytännön känsäkoura , että hän olisi tarkoittanut , että vaikka meitä ei jokainen lähimmäinen ihmisenä miellytä , niin jos kuka tahansa on avun tarpeessa , annamme apua mahdollisuuksiemme mukaan , vaikka tuo kiittämätön sitten jättäisi kiittämättä saamastaan avusta .
Ei kai sellainen mies , joka sanoo tahtovansa totuutta salatuimpaan saakka , kehota meitä teeskentelemään sympatiaa semmoista kohtaan , joka herättää meissä vain negatiivisia tunteita .
Olen kuullut hyvän selityksen tuolle rakkauden käskylle.
Rakkaus ei ole tunne , se on teko ja asenne.noinkin ajatella, mutta kyllä minusta rakkaus on nimenomaan tunne.
bfk6i7.kn kirjoitti:
Yleinen oikeustaju on kyllä toista mieltä. Törkeästä julkisesta solvaamisesta voi saada kunnianloukkaussyytteen.kyllä tässä nyt vielä ollaan aika kaukana kunnianloukkaussyytteestä. Paavi on maailman suurin terveysuhka, se on aivan selvä.
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
eivät ole sitä mieltä, että kaikkia voi rakastaa tai, että kaikista voi pitää. Tuolla ylempänä Sonja ainakin sanoi niin ja uskon, että hän ei ole ainoa. Rehellisyys ennen kaikkea ja siinä minusta hän oli aika lähellä sitä, miten minäkin asioista ajattelen. Eivät he kaikki tolloja ole.
että he kaikki tolloja ovat. Mutta sitä et voi kieltää, etteikö kirkon piirissä sorrettaisi ihmisiä. Se on julkisuudessa tullut aivan selväksi.
Kössönöm kirjoitti:
että he kaikki tolloja ovat. Mutta sitä et voi kieltää, etteikö kirkon piirissä sorrettaisi ihmisiä. Se on julkisuudessa tullut aivan selväksi.
siellä on kai enemmän kuin konsanaan opettajainhuoneissa.
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
siellä on kai enemmän kuin konsanaan opettajainhuoneissa.
vaan sitä, että ihan julkisuudessa halveksitaan ihmisiä esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Ja yhä edelleen on pappeja, jotka eivät vakaumukseensa vedoten suostu työskentelemään naispapin kanssa. Näitä ihmisiä halveksivia kommentteja on tullut viime vuodet tasaiseen tahtiin. Paarma kunnostautui siinä erinomaisen ahkerasti. Kirkosta eronneetkin ovat moraalitonta pohjasakkaa. Tarkoitin kirkon piirillä sitä, että sieltä näitä kommentteja solkenaan tulee.
Kari Mäkinen on kyllä semmoinen ressukka, ettei tiedä mitä lööperiä mihinkin sanoisi, ettei kukaan vaan suutu ja sitten siinä käy niin, että kaikki suuttuvat.
Aikuiset ihmiset kinastelevat homoparien siunaamisesta ja heidän kanssaan rukoilemisesta. Wuff wuff sanoo Musti, kun pappi siunaa ja kaikki hymyilevät onnellisina. Taikauskon määrä nykysuomessa on käsittämättömän suurta. Kössönöm kirjoitti:
vaan sitä, että ihan julkisuudessa halveksitaan ihmisiä esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Ja yhä edelleen on pappeja, jotka eivät vakaumukseensa vedoten suostu työskentelemään naispapin kanssa. Näitä ihmisiä halveksivia kommentteja on tullut viime vuodet tasaiseen tahtiin. Paarma kunnostautui siinä erinomaisen ahkerasti. Kirkosta eronneetkin ovat moraalitonta pohjasakkaa. Tarkoitin kirkon piirillä sitä, että sieltä näitä kommentteja solkenaan tulee.
Kari Mäkinen on kyllä semmoinen ressukka, ettei tiedä mitä lööperiä mihinkin sanoisi, ettei kukaan vaan suutu ja sitten siinä käy niin, että kaikki suuttuvat.
Aikuiset ihmiset kinastelevat homoparien siunaamisesta ja heidän kanssaan rukoilemisesta. Wuff wuff sanoo Musti, kun pappi siunaa ja kaikki hymyilevät onnellisina. Taikauskon määrä nykysuomessa on käsittämättömän suurta.Suomessa kuitenkin vähenee koko ajan, mutta maailmalla se lisääntyy. Väestön räjähdys aiheuttaa sen, että lukutaidottomuus lisääntyy, ei vähene, kuten olen jonkun kuullut väittävän. Lukutaidottomuus on ehdottomasti suurin syy uskomusten leviämiseen.
- bella.norva
vain_ihminen kirjoitti:
Tunteita ei tosiaan voi pakottaa, mutta itse voi valita miten käyttäytyy ja miten kohtelee toista ihmistä.Tästäkin hirviöstä?
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2010/11/1234012/mies-tuomittiin-karmeista-pahoinpitelyista---manasi-pahuutta-pois-lapsista - vain_ihminen
bella.norva kirjoitti:
Tästäkin hirviöstä?
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2010/11/1234012/mies-tuomittiin-karmeista-pahoinpitelyista---manasi-pahuutta-pois-lapsistaSelkeästi sairas yksilö, joka tarvii apua.
Välittäminen ei tarkoita tekojen hyväksymistä tai olalle taputtelua.
Välittäminen voi olla myös sitä, että vääryyksiin puututaan ja toimitetaan yksilö paikkaan, jossa hän ei voi enää tehdä kauheita tekojaan. Välittäminen voi olla sitä, että koettaa saada toisen ymmärtämään sen, mitä hän on tehnyt. vain_ihminen kirjoitti:
Selkeästi sairas yksilö, joka tarvii apua.
Välittäminen ei tarkoita tekojen hyväksymistä tai olalle taputtelua.
Välittäminen voi olla myös sitä, että vääryyksiin puututaan ja toimitetaan yksilö paikkaan, jossa hän ei voi enää tehdä kauheita tekojaan. Välittäminen voi olla sitä, että koettaa saada toisen ymmärtämään sen, mitä hän on tehnyt.viestistäsi ja tästä tuli mieleeni eräs ikävä tapahtuma muutaman päivä sitten. Täällä meillä päin eräs nuorehko mies, joka on terrorisoinut lähiympäristöään jo jonkin aikaa, ajoi itsensä hengiltä autolla humalassa. En kaikesta hänen aiheuttamasta mielipahasta huolimatta voinut mitenkään iloita tuosta tapahtumasta. Minusta se oli kamala juttu, enkä olisi toivonut hänelle sellaista kohtaloa.
- nettifrendi
Mitä hankalampi tapaus ja mitä vähemmän jostakin henkilöstä pitää, sitä enemmän lähimmäisenrakkautta tarvitaan tämän suhteen. Eihän se välttämättä jäätä sulata tai tulta sammuta, mutta silti ajattelen noin. Sehän ei tarkoita että onnistuisin itse mitenkään aina mallikelpoisesti ja kaikessa rakkaudessa.
Itse ajattelen että ei ole. Se on mielestäni vain pieni osa sanan rakkaus sisällöstä. Mielestäni rakkaus on verbi ehkä enemmänkin kuin tunnetta tarkoittava sana. Eli rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ei mielestäni tarkoita että meillä pitäisi olla rakkauden tunne kaikkia ihmisiä kohtaan vaan että toimimme heitä kohtaan hyvin vaikka emme edes tuntisi heitä. En tarkoita että mukana ei olisi minkäänlaista tunnetta mutta se ei mielestäni ole se oleellisin asia.
Jukka Karlsson
Kirkon nuorisotyönohjaaja
alias EVLJugemitään lisättävää, mutta itse näen asian niin, että velvollisuutemme on kohdella kaikkia ihmisiä kunnioittavasti vakaumuksesta riippumatta. Onko se sitten rakkautta, että päästän iäkkään ihmisen istumaan metrossa, jos paikat ovat varattu tai, että kuuntelen toisen ihmisen sanomisen loppuun, ennen kuin lausun oman mielipiteeni? En tiedä, mutta rakkaus on minulle suppeampi käsite.
- häirikköuskis
Teotwawki kirjoitti:
mitään lisättävää, mutta itse näen asian niin, että velvollisuutemme on kohdella kaikkia ihmisiä kunnioittavasti vakaumuksesta riippumatta. Onko se sitten rakkautta, että päästän iäkkään ihmisen istumaan metrossa, jos paikat ovat varattu tai, että kuuntelen toisen ihmisen sanomisen loppuun, ennen kuin lausun oman mielipiteeni? En tiedä, mutta rakkaus on minulle suppeampi käsite.
... asenteesi on tuota mummelia armahtava ja näin ollen rakkautta .
Muuten , tuo itsensä rakastaminen , olisiko sillä jotain tekemistä hyvän itsetunnon kanssa ??
Silloin nähdäkseni on helpompi hyväksyä kenkumpikin tyyppi , sen voi katsoa alalleen. häirikköuskis kirjoitti:
... asenteesi on tuota mummelia armahtava ja näin ollen rakkautta .
Muuten , tuo itsensä rakastaminen , olisiko sillä jotain tekemistä hyvän itsetunnon kanssa ??
Silloin nähdäkseni on helpompi hyväksyä kenkumpikin tyyppi , sen voi katsoa alalleen.on todella vaikea arvioida, mutta jos haluat tietää, mitä minulle laajassa persoonallisuustestissä sanottiin, voin sen kyllä kertoa. Sinun persoonassasi ei ole mitään poikkeavaa. Siinä kaikki.:-) Persoonallisuuden poikkeamathan ovat tunnettuja nimikkeitä, kuten narsistinen, psykopaattinen, asosiaalinen jne. Ne siis eivät ole mielisairauksia, vaan persoonallisuushäiriöitä.
- häirikköuskis
Teotwawki kirjoitti:
on todella vaikea arvioida, mutta jos haluat tietää, mitä minulle laajassa persoonallisuustestissä sanottiin, voin sen kyllä kertoa. Sinun persoonassasi ei ole mitään poikkeavaa. Siinä kaikki.:-) Persoonallisuuden poikkeamathan ovat tunnettuja nimikkeitä, kuten narsistinen, psykopaattinen, asosiaalinen jne. Ne siis eivät ole mielisairauksia, vaan persoonallisuushäiriöitä.
.... jo rauhallisesta , kiihkottomasta ja keskustelukumppania arvostavasta tavastasi ilmaista itseäsi , monia muitakin samanlaisia on , kun vierailette täällä palstalla . Siksi minusta on niin kummallista , että jotkut loukkaantuvat kommenteistanne .
häirikköuskis kirjoitti:
.... jo rauhallisesta , kiihkottomasta ja keskustelukumppania arvostavasta tavastasi ilmaista itseäsi , monia muitakin samanlaisia on , kun vierailette täällä palstalla . Siksi minusta on niin kummallista , että jotkut loukkaantuvat kommenteistanne .
monenlaisia ja aika moni tälle palstalle tullut uskonnoton, on viettänyt useamman vuoden Ateismi palstalla, joka keskustelupalstan irvikuva. Siellä ei yksinkertaisesti voi keskustella mistään, sillä mielenvikaiset trollit ovat sen vallanneet. Kun menin sinne ensimmäisen kerran joskus neljä vuotta sitten, yritin olla aluksi samalla lailla asiallinen kuin nyt, mutta siellä se ei ole mahdollista. Vaihdoin palstaa ikäkausipalstoille ja kävin välillä vilkaisemassa, mitä atte palstalle kuuluu. Meno oli muuttunut entistä villimmäksi. Palstalla ei ole sheriffiä ollenkaan.
Täällä olen viihtynyt siitä asti, kun tänne tulin, vaikka olenkin monien kanssa toista mieltä. Keskustella voi sivistyneesti, vaikka ei aina allekirjoita toisen vakaumusta.- häirikköuskis
Teotwawki kirjoitti:
monenlaisia ja aika moni tälle palstalle tullut uskonnoton, on viettänyt useamman vuoden Ateismi palstalla, joka keskustelupalstan irvikuva. Siellä ei yksinkertaisesti voi keskustella mistään, sillä mielenvikaiset trollit ovat sen vallanneet. Kun menin sinne ensimmäisen kerran joskus neljä vuotta sitten, yritin olla aluksi samalla lailla asiallinen kuin nyt, mutta siellä se ei ole mahdollista. Vaihdoin palstaa ikäkausipalstoille ja kävin välillä vilkaisemassa, mitä atte palstalle kuuluu. Meno oli muuttunut entistä villimmäksi. Palstalla ei ole sheriffiä ollenkaan.
Täällä olen viihtynyt siitä asti, kun tänne tulin, vaikka olenkin monien kanssa toista mieltä. Keskustella voi sivistyneesti, vaikka ei aina allekirjoita toisen vakaumusta.lukenut ihan hyviäkin ketjuja ateismipalstallakin , erityisesti kun muutama korkeasti koulutettu on vaihtanut ajatuksia , trollit ei kai pysty ajattelemaan niin pitkälle , että pystyisivät häiritsemään.
No onhan tämä nyt noloa tunnustaa että olen salaa lukenut , mutta jos tämä nyt sitten on "synnintunnustus". häirikköuskis kirjoitti:
lukenut ihan hyviäkin ketjuja ateismipalstallakin , erityisesti kun muutama korkeasti koulutettu on vaihtanut ajatuksia , trollit ei kai pysty ajattelemaan niin pitkälle , että pystyisivät häiritsemään.
No onhan tämä nyt noloa tunnustaa että olen salaa lukenut , mutta jos tämä nyt sitten on "synnintunnustus".Kuka siellä nyt ei olisi käynyt. Olen varma, että suurin osa tämänkin palstan uskovaisiksi tunnustautuneet ovat siellä ainakin joskus piipahtaneet. Pointti on siinä, että tällä palstalla on kunnon moderointi, joka estää räikeimmät ylilyönnit. Ja kun itse en ole riitelevää sorttia, niin viihdyn täällä paremmin.
- Sister in Christ
mutta sitä ei ole käskettykään, vaan että rakasta, RAKASTA lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Kaikista ei tarvii pitää, mutta kaikkia pitää rakastaa. Minäkään en pidä kaikista, enkä edes yritä, mutta hurskaasti yritän - ainakin joskus - rakastaa kaikkia.
I try to love you as your sister in Christ, sanoo amerikkalainen ...Eikö kuulosta hienolta?on minulle sikäli vaikea juttu, että kun olen käynyt ns. raamattuvyöhykkeellä siellä, niin ei se iänikuinen rakkauden lässytys ole minuun vedonnut. Siellä tapetaan ihmisiä eniten maailmassa ja usein myös jumalan nimeen. Tiesitkö, että USA:ssa tehdään 11 000 murhaa vuodessa?
Yhdysvaltain hegemonia maailman talouden veturina on ohi. Sotilaallista voimaa heillä vielä on, mutta muuten se yhteiskunta on läpimätä.- Tip tap
Teotwawki kirjoitti:
on minulle sikäli vaikea juttu, että kun olen käynyt ns. raamattuvyöhykkeellä siellä, niin ei se iänikuinen rakkauden lässytys ole minuun vedonnut. Siellä tapetaan ihmisiä eniten maailmassa ja usein myös jumalan nimeen. Tiesitkö, että USA:ssa tehdään 11 000 murhaa vuodessa?
Yhdysvaltain hegemonia maailman talouden veturina on ohi. Sotilaallista voimaa heillä vielä on, mutta muuten se yhteiskunta on läpimätä.Minuun rakkauden lässytys teki lähtemättömän vaikutuksen siinä kohtaa, kun lässyttäjä vaikutti minusta olevansa tosissaan. Ja se ilmeni siinä, että on aidosti huolissaan ihmisten päätymisestä kadotukseen.
Minusta ev. lut kirkkokin olisi paljon vakuuttavampi rakastamisessaan, jos siellä kuulisi saarnoja, jotka saisivat ihmiset tulemaan uskoon ja kaikesta sydämestään kääntymään Jumalan puoleen.
Mutta sanonta kuului: I love you, ja siihen tarkentava tärkeä selvitys: as a sister in Christ. Tosin niitä amerikkalaisia en tavannut kuin yhden. Suomalainen olisi sen sijaan jättänyt lässyttämättä. Jos ei sekään amerikkalainen olisi sitä ääneen sanonut, en olisi sitä havainnut mistään. Se nyt oli sellaista sanahelinää... mutta ääneen sanottuna siihen kiinnitti enemmän huomiota, että puhuuko se vaan, vai ilmeneekö se jostain, että tarkoittaakin vielä. Ja se henkilö kyllä oli sellainen harvinainen puheitten ja tekemisten sopusointu, sillä sen verran rohkeasti henkilö halusi evankelioida, että siinä kyllä täytyy rakastaa toisia ihmisia, jos tosissaan pelastaa heidät kadotukseen joutumasta.
Sitä se aseitten helppo saatavuus teettää. Ja sekin mädännyttää ja omiaan muovaan kulttuuria huonompaan suuntaan. Luo pelkoa, jota yritetään hallita aseilla.
Onkohan Amerikka ihan läpimätä jo? Kyllähän se oireilee siihen malliin, ettei paljon muuta voi päätellä. Minusta Obaman kaltaisen (puhevirtuoosin) valitseminen presidentiksi kielii siitä, että tavoitteet on oikeansuuntaiset. En tarkoita mitään uskonasioita. En haluaisi uskoa ihan läpeensä mädäksi, sillä on amerikkalaisissa paljon hyvääkin... Kaikenlaiset ääri-ilmiöt ja älyttömät kotkotukset on vain niitä, joista on jutunjuureksi medialle. Tip tap kirjoitti:
Minuun rakkauden lässytys teki lähtemättömän vaikutuksen siinä kohtaa, kun lässyttäjä vaikutti minusta olevansa tosissaan. Ja se ilmeni siinä, että on aidosti huolissaan ihmisten päätymisestä kadotukseen.
Minusta ev. lut kirkkokin olisi paljon vakuuttavampi rakastamisessaan, jos siellä kuulisi saarnoja, jotka saisivat ihmiset tulemaan uskoon ja kaikesta sydämestään kääntymään Jumalan puoleen.
Mutta sanonta kuului: I love you, ja siihen tarkentava tärkeä selvitys: as a sister in Christ. Tosin niitä amerikkalaisia en tavannut kuin yhden. Suomalainen olisi sen sijaan jättänyt lässyttämättä. Jos ei sekään amerikkalainen olisi sitä ääneen sanonut, en olisi sitä havainnut mistään. Se nyt oli sellaista sanahelinää... mutta ääneen sanottuna siihen kiinnitti enemmän huomiota, että puhuuko se vaan, vai ilmeneekö se jostain, että tarkoittaakin vielä. Ja se henkilö kyllä oli sellainen harvinainen puheitten ja tekemisten sopusointu, sillä sen verran rohkeasti henkilö halusi evankelioida, että siinä kyllä täytyy rakastaa toisia ihmisia, jos tosissaan pelastaa heidät kadotukseen joutumasta.
Sitä se aseitten helppo saatavuus teettää. Ja sekin mädännyttää ja omiaan muovaan kulttuuria huonompaan suuntaan. Luo pelkoa, jota yritetään hallita aseilla.
Onkohan Amerikka ihan läpimätä jo? Kyllähän se oireilee siihen malliin, ettei paljon muuta voi päätellä. Minusta Obaman kaltaisen (puhevirtuoosin) valitseminen presidentiksi kielii siitä, että tavoitteet on oikeansuuntaiset. En tarkoita mitään uskonasioita. En haluaisi uskoa ihan läpeensä mädäksi, sillä on amerikkalaisissa paljon hyvääkin... Kaikenlaiset ääri-ilmiöt ja älyttömät kotkotukset on vain niitä, joista on jutunjuureksi medialle.USA:ssa istuu vankilassa. Siis 2,3 miljoonaa ihmistä. Se, jos mikä kertoo yhteiskunnan pahasta rappeutumisesta.
- voi voi VOi
Teotwawki kirjoitti:
USA:ssa istuu vankilassa. Siis 2,3 miljoonaa ihmistä. Se, jos mikä kertoo yhteiskunnan pahasta rappeutumisesta.
surullista - tosi surullista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212198Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1891807Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681222- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56831