Absolutismi, oikotie yksinäisyyteen?

juodakkovaieiköjuoda

Olen hieman reilu parikymppinen nainen ja olen jo kauan miettinyt alkoholin roolia omassa elämässäni. Teininä alkoholin juominen oli aina humalanhakuista, sitä sekoiltiin ja oksenneltiin silloin huolella ilman minkäännäköisiä omantunnon tuskia tai henkistä pahaa oloa. Vanhemmiten olen alkanut kyseenalaistamaan alkoholin käyttöä ja varsinkin sen "tarpeellisuutta" elämässäni. Alkoholi maistuu mielestäni pahalta, humalassa olen usein masentunut ja itkuinen (ja usein mitä vähemmän olen juonut, sitä kivempi ilta minulla on), lisäksi tunnen pahaa oloa kun näen ihmisiä, jotka ovat todella humalassa. Helppoa tuohon on sanoa, no mikset lopeta sitten juomasta?!

En tiedä minkälaisia kokemuksia muilla on absolutismista, mutta itseäni mietityttää muiden asenne omaa valintaa kohtaan. Pelko muiden "vieroksumisesta" ja kyselemisestä "mikset sä juo?" ja sitä kautta erkaneminen kavereiden viikonlopunviettoporukoista mietityttää. Pystyykö sitä edes nauttimaan aidosti illasta, jos muut juo ja sekoilee ja itse on ainoana selvispäisenä?

Mitenkä te, jotka olette absolutisteja tai tunnette hyvin absolutisteja ajattelette toisten ihmisten juomisen? Itselläni alkoholin käytön lopettaminen liittyisi kokonaan iän myötä vahvistuneisiin arvoihini liittyen terveyteen ja siihen, ettei elämää tarvitse muuttaa päihteillä paremmaksi. Arvoni eivät vain (ikävä kyllä) kosketa pelkästään itseäni, vaan myös läheisiäni. Poikaystävän kanssa onkin tullut monta yhteenottoa ja tilannetta, kun minä koen pahaa oloa siitä, että hän lähtee poikien kanssa juomaan... Tuntuu ettei kiristyneeseen tilanteeseen löydy vastausta, koska hän kokee sen tärkeänä, että pääsee aina halutessaan poikien kanssa juomaan ja baariin ja minulle se taas tuottaa suurta pahaa oloa, kun tiedän, että heidän juomisensa on pelkästään humalahakuista ja poikaystäväni näkeminen humalassa tuottaa minulle pahaa oloa.

Asialliset kommentit ja apu ovat tervetulleita!
Ja kiitos niille, jotka jaksoivat lukea pitkän tekstini,..

4

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ronettaja

      Kysyit: "Mitenkä te, jotka olette absolutisteja tai tunnette hyvin absolutisteja ajattelette toisten ihmisten juomisen? "

      Eihän sitä selvinpäin jaksa kuunnella niitä juttuja ja katsoa sekoilua. Eivätkä edes sekoilut, hermoston ärtyminen (vieroitusoireet/krapula), sp-taudit, tappelut tai rahanmeno saa vähentämään juomista. Parasta lienee jos keksii itselleen muuta tekemistä silloin, kun lähipiiri ryyppää. Voihan sitä alkuillasta olla mukana, mutta kannattaa nostaa kytkintä viimeistään siinä vaiheessa, kun puhe alkaa sammaltaa.

      Ongelmahan on mitä juomisen tilalle. Paras vaihtoehto lienee lyöttäytyä sellaisten henkilöiden pariin, joiden tapoihin ei kuulu jokaviikkoinen perseet olalle -traditio. Illalla voi käydä lenkillä tai kahvilla kavereiden kanssa. Katsoa leffaa ja syödä hyvin. Mielestäni kavereiden kanssa kokkaaminen on aliarvostettua. Keilailu. Peli-illat (konsoli-, tietokone-, lautapelit). Itse tykkäsin aamuvirkkuna tehdä omia asioita aamulla, ennen kuin muut heräsivät. Yksin asuessa sen merkitys on tosin pienentynyt.

      Mutta tosiaan riippuu mielenkiinnon kohteistasi. Toinen tykkää mennä kameran kanssa kuvaamaan luontoa kun taas toiselle pitää keksiä enemmän tekemistä. Mutta suosittelen että sijoitat juomiselta säästyvät rahat itseesi ainakin aluksi. Kyllä sitä usein yllättyy miten juomiselta säästyneillä rahoilla voi kehittää itselleen jotain kivaa. Suosittelen kuitenkin aktiivisuutta vaativaa tekemistä. Oli se sitten konsolipelaamista tai ompelua. Pienoismallien rakentamista tai liikuntaa. Itseään voi hemmotella muutenkin kuin viinalla läträämällä. Suosittelen kokeilemaan esimerkiksi hierontaa :)

      Ei kuitenkaan ole pakollista lopettaa juomista kokonaan. Kohtuullinen juominen, 1-4 alkoholiannosta, silloin tällöin voi myös rentouttaa ja auttaa pysymään ryyppäämisestä pois. Joskus (harvoin?) alkoholi täydentää hyvää ruokaa. Samoin saunakalja tai siideri voi olla mukavaa sellaisessa seurassa, jossa se tosiaan rajoittuu yhteen-kahteen alkoholiannokseen. 0.5L siideri lienee 1.5 alkoholiannoksen tietämillä.

      Mukavaa seuraa ja jotain kivaa tekemistä. Siitä se lähtee. Ja muista tosiaan ettei tarvitse hypätä äärilaidasta toiseen. Joillekin kultainen keskitie voi olla paras.

    • klick]

      Absolutismi on aliarvostettua.

      • x deeku

        Olen 35-vuotias. Join itseni humalaan alaikäisenä viikottain. Juominen oli humalahakuista, en muista kovinkaan paljon niistä keikoista, mutta ihmettelen kuinka koskaan selvisin hengissä. Juomiset tapahtuivat pääasiassa yläasteiässä, ammattikouluun mennessä vähenivät ja loppuivat kokonaan. Kaveripiiri muuttui, aloitin seurustelun. Vielä täysi-ikäisenä tuli juotua reippaasti, mutta kun sain ajokortin ja auton, olin useimmiten kuskina.

        Voisin sanoa, että olen absolutisti. Joskus harvoin juon, ja silloinkin vain vähän, ehkä yhden siideri, muutamasta tulee jo kiva hiprakka. Ja jos juon liikaa, masennun ja itken. Join firman pikkujouluillassa ehkä 5 paukun verran alkoholia, loppuillan itkin paskaa elämääni kolleegalle.Suurin syy juomisen lopettamiseen oli krapula, en yksinkertaisesti kestä sitä.

        Paljon olen saanut vuosien aikana selitellä raittiuttani. En mukamas edes tiedä mitä on juominen. Kuitenkin kukaan ei tiedä, kuinka useasti olen sammunut ja oksentanut. Tiedän mitä on ilmainen viina, ja mitä siitä seuraa. Helposti olisin ollut tilastoissa nuori, joka sammui paukkupakkasilla uutenavuotena hankeen ja kuoli.

        Alussa vaatii paljon henkistä kanttia olla juomatta. Minulle se ehkä oli helpompaa, koska olen nuoresta asti uinut vastavirtaan, ollut erilainen nuori. Tehnyt kaiken toisin kuin muut, tietoisesti, tietäen, että se joitakin ärsyttää.

        Loppujen lopuksi se kannattaa. Eikä minua haittaa katsella humalaisia. Omaa rakastaan ei halua nähdä humalassa, enkä koskaan halua edes olla kotona kun puoliso tulee kotiin baarista humalassa. Onneksi hän ei juo paljon.


    • alkoton ja yksin

      Kyllä raittius kannattaa mutta totta on se myös että yksinäisyyden ja eristäytymisen tunne lisääntyy.
      Edellä oli näitä sinänsä ihan kivoja ehdotuksia kahvitteluista ja lenkkeilystä...joo...onnistuuhan sekin. Vaikeutena vaan tulee se että kenen kanssa kahvittelet ja lenkkeilet jos kaveripiiri on muodostunut enemmän baarikärpäsistä.
      Nuoret ihmiset solmivat ystävyyssuhteita helpommin ja löytävät ehkä uudenlaista seuraa mutta iän karttuessa ei asia ole niin yksinkertaista.
      Kaikilla muilla on jo perheet ja ei silloin voi alvariinsa tuppautua kahvittelemaan.
      Itse olen totuttautunut yksinäisyyteen. Alkuun oli vaikeaa ja ahdistavaakin mutta lopulta päivät kuluvat toinen toisensa jälkeen, ihan niinkuin ennenkin...ilman viinaa kuitenkin.
      Olen tätä ongelmaa jo monta vuotta yrittänyt ratkaista omalla kohdallani ja valitettavaa on että seuraa ei ole löytynyt.
      En ole keksinyt mitään sosiaalista harrastustakaan ja vaikka keksisinkin, minun iässäni sielläkin ollaan perheelisiä, ainakin suurin osa.
      Kysymyksesi on hyvä...jos joku keksii siihen ratkaisun joka oikeasti toimii, olen minäkin kiitollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe