Saako olla oma itsensä ja mitä se tarkoittaa?

nettifrendi

Nimimerkki kristitty lesbo pyysi aloittamaan uuden viestipuun. Edellinen oli tämä:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9425571/46916322

(Kristitty lesbo, kirjoitan nyt vähemmän henkilökohtaiseen sävyyn ja enemmän yleisesti, koska aloitus on parempi tehdä muutkin huomioiden, mutta pyrin huomioimaan aiempaa keskusteluamme sekä käsittelemään siinä kesken jääneitä asioita.)

Keskustelussa tuotiin näkökantoja homoudesta ja siitä miten kristittyjen tulisi siihen suhtautua; mikä on hyväksyttävää, mitä vastaan ihmisten tulisi taistella. Itse näkisin, että koska keskustelussa on painotettu hyväksyntää ja rakkautta, on syytä pohdiskella mitä tulee hyväksyä ja rakastaa - ja miksi.

Ihmistä tulee rakastaa. Meidän tulee hyväksyä lähimmäisemme sellaisina kuin nämä ovat. Kristillisesti tässä korostuu, että hyväksynnän tulee ehdottomuudessaan olla syntisen hyväksymistä. Oma kantani on kristityn lesbon näkemystä konservatiivisempi homoseksuaalisuuden toteuttamisen kohdalla, siis homoseksuaalisuuden harjoittamisen kohdalla. Tämä ehkä turhalta vaikuttava alleviivaaminen ja hankalin, liki samoin sanoin sanottu asia, on syytä esittää näin, koska tarkoitus ei ole saattaa ketään eriarvoiseen asemaan taipumustensa, tai käytöksensä perusteella. Silti voi keskustella siitä mikä on arvokasta ja sopivaa käytöstä, ja uudelleen sama kysymys, että miksi.

Tuleeko meidän rakastaa Jumalaa, tämän käskyjä, ja sitä kuinka Hän on säätänyt asiat parhaaksemme? Näin esitettyyn kysymykseen vastaus on yksiselitteisesti kyllä. Tässä kaksoiskäskyn korostaminen ottaa huomioon tietenkin myös homoseksuaalit. Jokaisella on oikeus rakastaa ja tarve tulla rakastetuksi, ja Jumala ymmärtää sekä hyväksyy rakkauden, koska sanotaan miten Jumala on Rakkaus. Asiaa perustellaan myös mm. sillä miten ihminen katsotaan Jumalan luomistyöksi sellaisenaan, jolloin parannusta ei tarvitsisi tehdä. Itse olen tuon suhteen eri mieltä.

Konservatiivit katsovat miten homoseksuaalisen seksin lukeminen rakkauden ilmaukseksi on Jumalan sanan vääristämistä. Luulenpa, että tämän ymmärtämiseksi on asiaan otettava hieman etäisyyttä ja tarkasteltava sitä ilman että puhuttaisiin yksinomaisesti vain homoseksuaalisuuden harjoittamisesta. Onneksi sen voi esittää varsin lyhyesti:

Evankeliumia ja parannuksentekoa julistetaan syntisille.

Parhaimmillaan konservatiivisuus sisältää aimo annoksen edistyksellisyyttä, joka on vain aina tullut väärin ymmärretyksi. Ketään ei Jumala tuomitse tai armahda siitä mitä tämä on, vaan edelleen, hyväksyy tämän ehdoitta. Ihmisen omat valinnat aiheuttavat määrättyjä seurauksia. Raamattu kertoo näiden seurauksien luonteesta ja laajuudesta tässä ja tuonpuoleisessa.

Kirjoitit taannoin:
"Puhuin aina rakkaudesta ja omasta mielestäni rakastavasti, mutta se ei ollut niin kuitenkaan"

Minäkin koin kirjoittavani rakkaudesta ja voihan olla, että minulta puuttuu kaikkinainen nöyryys ja oikeassaolemisen armolahja, jotka olen korvannut valheellisella ylimielisyydellä sekä itsepetoksella, mutta kokemus rakkaudesta ja nöyryydestä on silti aito. Voihan olla, että sinäkin muutat vielä mielesi, koska olethan sen tehnyt aikaisemminkin. Ajatus on sinulle arvatenkin (paremman sanan puutteessa ->) vastenmielinen, koska katsoit miten se johti masennukseesi sekä itsetuhoisiin ajatuksiisi, mutta voihan olla miten tuon läpikäyneenä pystyt jossakin vaiheessa käsittelemään näitä asioita toiselta kantilta ilman myrskyisiä tunteita ja alakuloakin.

Vastaan vielä otsikon kysymykseen oman kantani mukaisesti:

Meidät on tarkoitettu rakastamaan ja elämään Jumalan tarkoittamalla tavalla, sekä rakastamaan totuutta, joka on Jeesus Kristus, lunastajamme, ja uskomaan miten Hän tarkoittaa parastamme säädöksillään, myös silloin kun asettaa meille rajat.

44

907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häirikköuskis

vältyt asettamasta toista eriarvoiseen asemaan , jos hyväksyt hänen suuntautumisensa , mutta hän ei saa toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan .

Vain siten , että et itse toteuta omaa heterosuuntautumistasi .
      Pystytkö siihen ? Miksi sitten sen toisen pitäisi pystyä ??

Kaksinaismoralismin riemuvoitto.

• Tasapuolisuuteen ei riitä, että lopettaa itse toteuttamasta seksuaalisuuttaan, vaan sitä on vaadittava kaikilta muiltakin. Siis jos vaatii, ettei homoseksuaalisuutta harjoitetta ja haluaa olla homojen ja heteroiden suhteen tasapuolinen, niin pitää vaatia myös, ettei heteroseksuaalisuuttakaaan harjoiteta.

• nettifrendi

Viittasin kirjoituksessani aikaisempaan viestipuuhun, jossa kysymystäsi käsiteltiin enemmän, mutta lyhyesti voi sanoa miten jokaisella meillä on oma kilvoituksemme ja omat haasteemme. Näkemyseron nimeäminen kaksinaismoralismiksi on yhtä oikeutettua ja järkevää kuin toisella tavalla ajattelevan oikeus käyttää yhtä jyrkkiä sinun tavastasi ajatella. Tiedämme varmasti yleisimmät käytetyt, sekä sen miten huonosti ne palvelevat keskustelua, joten jospa vain yritetään pärjätä ilman niitä.

• "Minä olen"
        A10097 kirjoitti:

Tasapuolisuuteen ei riitä, että lopettaa itse toteuttamasta seksuaalisuuttaan, vaan sitä on vaadittava kaikilta muiltakin. Siis jos vaatii, ettei homoseksuaalisuutta harjoitetta ja haluaa olla homojen ja heteroiden suhteen tasapuolinen, niin pitää vaatia myös, ettei heteroseksuaalisuuttakaaan harjoiteta.

Jumala antoi Adamille Eevan, ei toista Adamia! Hän sanoi myöskin:" Lisääntykää ja täyttäkää maa!". Mitenkäs 2 Adamia tai 2 Eevaa lisääntyvät? Heteroseksuaalisuuden seuraukena voi olla lapsia, muunlaisissa suhteissa ei. Ei edes adoptio mahdollisuutta, jos tarpeeksi kauan tallaisia suhteita on ja enenevässä määrin. Ihmissuku kuolee sukupuuttoon!

• "Minä olen" kirjoitti:

Jumala antoi Adamille Eevan, ei toista Adamia! Hän sanoi myöskin:" Lisääntykää ja täyttäkää maa!". Mitenkäs 2 Adamia tai 2 Eevaa lisääntyvät? Heteroseksuaalisuuden seuraukena voi olla lapsia, muunlaisissa suhteissa ei. Ei edes adoptio mahdollisuutta, jos tarpeeksi kauan tallaisia suhteita on ja enenevässä määrin. Ihmissuku kuolee sukupuuttoon!

Kyse oli siitä mitä keneltäkin tulee vaatia jos vaatii yhdeltä ryhmältä jotakin ja lisäksi haluaa olla tasapuolinen. Tuskin tuollaisista vaatimuksista monetkaan piittaisivat, joten huoli siitä ettei maapallo tukehtuisikaan ylikansoituksen aiheuttamiin ongelmiiin, on varmaankin turha.

• nettifrendi kirjoitti:

Viittasin kirjoituksessani aikaisempaan viestipuuhun, jossa kysymystäsi käsiteltiin enemmän, mutta lyhyesti voi sanoa miten jokaisella meillä on oma kilvoituksemme ja omat haasteemme. Näkemyseron nimeäminen kaksinaismoralismiksi on yhtä oikeutettua ja järkevää kuin toisella tavalla ajattelevan oikeus käyttää yhtä jyrkkiä sinun tavastasi ajatella. Tiedämme varmasti yleisimmät käytetyt, sekä sen miten huonosti ne palvelevat keskustelua, joten jospa vain yritetään pärjätä ilman niitä.

Entä voiko kaksoisstandardien soveltamista kutsua kaksinaismoralismiksi?

• nettifrendi
        A10097 kirjoitti:

Entä voiko kaksoisstandardien soveltamista kutsua kaksinaismoralismiksi?

Kaksinaismoralismi ja kaksoisstandardit tulisi voida osoittaa, jos haluaa vihjailla toisen niitä käyttäneen. Sen lisäksi, eri syntikäsityksistä tarkasteltuna kaksoistandardeja ovat eri asiat.

• nettifrendi kirjoitti:

Kaksinaismoralismi ja kaksoisstandardit tulisi voida osoittaa, jos haluaa vihjailla toisen niitä käyttäneen. Sen lisäksi, eri syntikäsityksistä tarkasteltuna kaksoistandardeja ovat eri asiat.

Edellä oli kaksoisstandardi sen suhteen harjoittaaako seksiä saman vai eri sukupuolen edustajan kanssa.

• "Minä olen" kirjoitti:

Miten sitten, jos lapsettomat heteropariskunnat lisääntyisivät enenevässä määrin?
        Miten sitten, jos ne lisääntyy enenevässä määrin, jotka haluavat olla ilman kumppania?
        Miten sitten tämän, "lisääntykää, ja täyttäkää maa"? Nyt ollaan jo huolissaan kuinka kaikille riittää elinkelpoista maata ja ruokaa, jos tulisi vielä paljokin lisää ihmisiä. Tuliko Jumalalle paha arviointivirhe?
        Mitä siitä sitten, jos homoseksuaaleja olisi vähän enemmän? Ketä haittaisi?

• nettifrendi
        A10097 kirjoitti:

Edellä oli kaksoisstandardi sen suhteen harjoittaaako seksiä saman vai eri sukupuolen edustajan kanssa.

Miten siis huomioit erilaiset syntikäsitykset?

• nettifrendi kirjoitti:

Miten siis huomioit erilaiset syntikäsitykset?

Jos mieltää synniksi vaikkapa raksatelun samaa sukupuolta olevan kanssa mutta ei eri sukupuolta olevan kanssa, niin synnin käsite toimii moralisoinnin työkaluna.

• nettifrendi
        A10097 kirjoitti:

Jos mieltää synniksi vaikkapa raksatelun samaa sukupuolta olevan kanssa mutta ei eri sukupuolta olevan kanssa, niin synnin käsite toimii moralisoinnin työkaluna.

Eikös synnin käsite aina toimi moralisoinnin työkaluna, kun pohdiskellaan oikeaa ja väärää hengellisin termein?

• häirikköuskis
        nettifrendi kirjoitti:

kaksinaismoralismia , eikö totuutta saa sanoa ?
        Saat käyttää minun tavastani ajatella niin jyrkkää ilmaisua kuin haluat , minä en siitä mene rikki. haluankin , että keskustellaan ilman hienostelevia summuverhoja .

Silti voi olla asiallinen vaikka tiettyä hyökkäävyyttä ei ehkä ajoittain voi välttää , kun on
        kaksi ääripäätä kyseessä .
        Sillä ethän sinä tuolla ilmaisullasi että hyväksyt homouden , mutta he eivät saa toteuttaa seksuaalisuuttaan , tee heidän elämäänsä sen helpommaksi tai hyväksytymmäksi . Ainoastaan tekopyhästi mielessäsi kuvittelet olevasi hyvinkin avara ja armollinen .

Raamattu ei voi olla mikään yhteiskunnallisten ohjeitten kirja , koska se on kirjoitettu sellaisten ihmisten toimesta , jotka uskoivat , että maa on pannukakku ja aurinko kiertää maata , puhumattakaan että olisivat tienneet mitään ihmisen psykologiasta tai edes hormoneista.

Nyt sen sijaan tiedämme , että jokaisessa ihmisessä on molempien sukupuolien hormonit . Vaikuttaa aika sattumanvaraiselta kenelle mitäkin on suotu mikäkin määrä . Jos olet ruumiiltasi mies , mutta sinussa on enemmistö naishormoneja, niin miten voi olla synti , jos olet homo . Itse et ole tuota tilausta luonnolta tehnyt .
        Nyt viimeistään pitää ottaa järki käteen , ettei yhden ihmisryhmän enää tarvitse tuntea olevansa halveksittu kirkon sisällä , vaan täysin samoihin oikeuksiin oikeutettu kuin enemmistökin . En tiedä suinkaan kaikkia syitä , mitkä vaikuttavat ihmisen seksuaaliseen suuntautumiseen , mutta yhtä hyvin voi tuomita vasenkätiset kun on niin luonnotonta tehdä mitään vasemmalla kädellä.
        Näinhän muutama vuosikymmen sitten tehtiin .
        Ja "eheyttämällä" saadaan lisää mielenterveyden ongelmia , joita on muutenkin lisääntyvässä määrin Suomessakin . Miten tervettä voisi "eheyttää".
        Vielä kaikkein traagisimpana nuorten itsemurhat , jotka on tehty hirmisen identiteettikriisin keskellä. Jos yksikin heistä saadaan pelastettua elämälle , niin suurinkaan taistelu heidän oikeuksiensa puolesta ei ole turha . Ja itse Jeesus siunaa sen . Hän on sitä oivallusta kirkoltaan odottanut 2000 vuotta. Että ihmiset kunnioittaisivat kirkossa toinen toisiaan ja rasismi loppuisi.

• nettifrendi
        häirikköuskis kirjoitti:

kaksinaismoralismia , eikö totuutta saa sanoa ?
        Saat käyttää minun tavastani ajatella niin jyrkkää ilmaisua kuin haluat , minä en siitä mene rikki. haluankin , että keskustellaan ilman hienostelevia summuverhoja .

Silti voi olla asiallinen vaikka tiettyä hyökkäävyyttä ei ehkä ajoittain voi välttää , kun on
        kaksi ääripäätä kyseessä .
        Sillä ethän sinä tuolla ilmaisullasi että hyväksyt homouden , mutta he eivät saa toteuttaa seksuaalisuuttaan , tee heidän elämäänsä sen helpommaksi tai hyväksytymmäksi . Ainoastaan tekopyhästi mielessäsi kuvittelet olevasi hyvinkin avara ja armollinen .

Raamattu ei voi olla mikään yhteiskunnallisten ohjeitten kirja , koska se on kirjoitettu sellaisten ihmisten toimesta , jotka uskoivat , että maa on pannukakku ja aurinko kiertää maata , puhumattakaan että olisivat tienneet mitään ihmisen psykologiasta tai edes hormoneista.

Nyt sen sijaan tiedämme , että jokaisessa ihmisessä on molempien sukupuolien hormonit . Vaikuttaa aika sattumanvaraiselta kenelle mitäkin on suotu mikäkin määrä . Jos olet ruumiiltasi mies , mutta sinussa on enemmistö naishormoneja, niin miten voi olla synti , jos olet homo . Itse et ole tuota tilausta luonnolta tehnyt .
        Nyt viimeistään pitää ottaa järki käteen , ettei yhden ihmisryhmän enää tarvitse tuntea olevansa halveksittu kirkon sisällä , vaan täysin samoihin oikeuksiin oikeutettu kuin enemmistökin . En tiedä suinkaan kaikkia syitä , mitkä vaikuttavat ihmisen seksuaaliseen suuntautumiseen , mutta yhtä hyvin voi tuomita vasenkätiset kun on niin luonnotonta tehdä mitään vasemmalla kädellä.
        Näinhän muutama vuosikymmen sitten tehtiin .
        Ja "eheyttämällä" saadaan lisää mielenterveyden ongelmia , joita on muutenkin lisääntyvässä määrin Suomessakin . Miten tervettä voisi "eheyttää".
        Vielä kaikkein traagisimpana nuorten itsemurhat , jotka on tehty hirmisen identiteettikriisin keskellä. Jos yksikin heistä saadaan pelastettua elämälle , niin suurinkaan taistelu heidän oikeuksiensa puolesta ei ole turha . Ja itse Jeesus siunaa sen . Hän on sitä oivallusta kirkoltaan odottanut 2000 vuotta. Että ihmiset kunnioittaisivat kirkossa toinen toisiaan ja rasismi loppuisi.

"Hän on sitä oivallusta kirkoltaan odottanut 2000 vuotta."

Raamattu kertoo pikemminkin siitä miten ihmisten pahuus lisääntyy kuin siitä miten kykenisimme rakentamaan maanpäällistä onnelaa.

"se ON kaksinaismoralismia , eikö totuutta saa sanoa ?"

Voit sanoa oman näkemyksesi, mutta toisilla ihmisillä voi olla ihan yhtä hyvät tai jopa paremmat syyt ajatella toisin. Keskustelullisesti on järkevää pyrkiä olemaan provosoimatta siinä missä olemaan myös itse provosoitumatta, jos haluamme vilpittömästi toteuttaa kristittyjen keskinäistä rakkautta. Ihmisinä tulemme aina olemaan monissa asioissa erimielisiä, vaikka kuinka tarkoittaisimme vain hyvää. Ainahan emme siinäkään onnistu.

"Raamattu ei voi olla mikään yhteiskunnallisten ohjeitten kirja"

Tuossa mennään Raamatun arvovaltaan. Kristityt ovat nykyisellään puun ja kuoren välissä sikäli kuin niin moni opillinen asia tuntuu olevan kristinuskoa vastaan. Monella on suuria vaikeuksia sovittaa kristillistä uskoansa tuohon muuhun, mutta siinä oikeastaan näkyy heidän uskonsa laatu. On jätetty huomioimatta Raamatun maininnat eksytyksestä ja eksyttävistä opeista, sekä se miten Raamatun mukaan koko maailma tulee harhautumaan suuren eksytyksen valtaan. Viitatessasi sen ajan ihmisten sivistymättömyyteen nojaat tulkintaan, että nuo tietyt Raamatun kohdat pitäisi väistämättä tulkita vain sivistymättömyydeksi ja virheelliseksi, eikä niinkään kielikuviksi ja runollisiksi ilmaisuiksi.

"Ja "eheyttämällä" saadaan lisää mielenterveyden ongelmia , joita on muutenkin lisääntyvässä määrin Suomessakin ."

Käsitän eheyttämisellä mitä tahansa parannuksen tekoa, tai rikkinäisen ihmisen hoivaamista. Toivoisin tällaisesta voitavan puhua myös yleisemmällä tasolla, niin näkyisi paremmin miten asia liittyy kristillisyyteen. Ehkä asiaa selkeyttää se, että käytännössä me jokainen tarvitsemme eheytymistä.

"Vielä kaikkein traagisimpana nuorten itsemurhat , jotka on tehty hirmisen identiteettikriisin keskellä."

Jospa siis eheytystä kannattavien syyllistämisen sijaan hetki mietittäisiin mikä kaikki voi aiheuttaa tuota identiteettikriisiä, koska sehän tässä näyttää olevan se varsinainen ongelmakohta. Minkä verran siihen vaikuttaa yksilön omat valinnat, mikä on ympäristön vaikutus? Yhteiskunta, jossa seksuaalisuutta ylikorostetaan, aiheuttaa turhia paineita niin ulkonäköön kuin itsensä hyväksymiseen ja muilla hyväksyttämiseen, sekä myös seksuaalisesti. Liberaali ja avarakatseinen voi kokea joutuvansa rikkomaan omia moraalisia rajojansa vain todistellakseen itselleen ja muille jotakin mitä tämän ei pitäisi.

Muistutan, että asenneympäristö ja ryhmäpaine ovat tuttuja Raamatussakin. Yleensä ne esittäytyvät koettelemuksina.

Sellainen ei tässä keskustelussa ole edes tullut korostetusti vielä esiin, että kaikki homoseksuaalit eivät suinkaan ole - miten senkin nyt sanoisi ketään loukkaamatta - aivan järkkymättömästi toteuttamansa seksuaalisuuden pauloissa. Silloin hän voi olla varsin hyvillään saadessaan tukea tapojensa muutoksiin. Jos se on hänelle mahdollista, se on mitä hän toivoo, ja lisäksi niin että hän uskoo sen olevan oikein, niin se hänelle suotakoon. Ketään ei tule pakottaa.

• nettifrendi kirjoitti:

Eikös synnin käsite aina toimi moralisoinnin työkaluna, kun pohdiskellaan oikeaa ja väärää hengellisin termein?

Toki se toimii. Siitähän olikin kyse.

Mutta olinpas nuiva, kun annoin vain yhden esimerkin, vaikka sinä kysyit, miten huomioin _erilaiset_ syntikäsitykset. Huomioin ne ajattelussani sitten, että tajuan monen homoutta suvaitsemattoman uskovaisen määrittelevän homouden synniksi siinä kun monet homouteen suvaitsevaisemmin suhtautuvat uskovaiset jättävät sellaisen määrittelyn tekemättä.

Kamalaksi tilanteen tekee, että jotkut uskovaiset homoseksuaalit painiskelevat tuon syntikäsityksen kanssa ja kokevat itsensä Jumalan silmissä epäkelvoiksi sellaisen lunnollisen ominaisuutensa takia, jolle he eivät mahda mitään.

• esther

Raamatulla.
      Pyhä kirjakaan ei voi olla lyömäase.

• häirikköuskis

tarkoitit kommenttisi??
        vastaukset tulee joskus ihan kummaan väliin .

• " Minä olen"

Raamattu ei ole lyömäase. Se on totuus. Ei meidän ihmisten tuomio tärkeä ole, voit lukea sieltä itse!

• vieçg
        häirikköuskis kirjoitti:

tarkoitit kommenttisi??
        vastaukset tulee joskus ihan kummaan väliin .

Klikkaa VIESTIEN ESITYSTAPA painikkeesta ensimmäistä eli vasemmanpuoleista painiketta, niin et tarvitse kysellä tai selitellä kenelle viesti on tarkoitettu.

• Esther
        " Minä olen" kirjoitti:

Raamattu ei ole lyömäase. Se on totuus. Ei meidän ihmisten tuomio tärkeä ole, voit lukea sieltä itse!

vaan myös ihmisen kirjoittama eli aika-ja kulttuurisidonnainen. siis sitä ei voi enää soveltaa sellaisenaan.

Miksi te käytte sunnuntaina kaupassa? ?miksi käytätte tietokonetta vaikka Raamatussa sanotaan tiedon olevan pahaksi???

----Ette tekään pysty elämään Raamatun kaikkien opetusten mukaan, miksi vaaditte sitä toisilta?!

Entäs uskovat homot, lesbot jne? heitäkin on. voi fariseuksia!

• vieçg

Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten parantaa homoseksualismista, jos se olisi Jumalan mielen mukaista?

Seuraavassa ohjelmassa kohdassa 3:20 eräs henkilö kertoo homoudesta vapautumisestaan.

http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=13014

• häirikköuskis

mahdollisesti biseksuaali, joten voi rakastua kumpaan vaan sukupuoleen.
        Ja miksi pitää terveitä "parantaa"?
        Minusta sinun ajatusmaailmassasi olisi paljon parantamista.

• vieçg
        häirikköuskis kirjoitti:

mahdollisesti biseksuaali, joten voi rakastua kumpaan vaan sukupuoleen.
        Ja miksi pitää terveitä "parantaa"?
        Minusta sinun ajatusmaailmassasi olisi paljon parantamista.

Miksi menet henkilötasolle arvailemaan minun ajatusmaailmaani, josta et tiedä mitään?

Jos Jumala on parantanut itsensä homoseksuaaliksi tunnustautuvan, mikä sinä olet, tuntematta tapausta, sanomaan hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan mitään? Hän itse kertoo, että eheytyminen kesti monta vuotta.

Mielipiteiden perusteella ei pitäisi alkaa toisen henkilön henkilökohtaisia ominaisuuksia keskustelupalstoilla korjaamaan/parantamaan.

Diagnosoit siis minut ajatusmaailmaltani sairaaksi, kun ajattelen toisin kuin sinä. Jos kaikki muut kristityt alkaisi samalla tavalla ja lähes kaikissa viesteissä diagnosoimaan sinua, miltä se tuntuisi? Olen lukenut viestejäsi jonkin verran ja hyvin olet nikkisi valinnut kuvaamaan viestiesi sisältöä. Sinä häiriköit toisia ihmisiä ja heidän mielipiteitään. Koska itse käytät ronskia kieltä, saat nyt sitä mitä tilaat.

PS. Kannattaisi ottaa yhteys tuohon videolla esiintyneeseen mieheen ja kysyä henkilökohtaisesti, millaista hänen elämänsä on ollut, jos et usko Jumalan haluun eheyttää rikkinäisiä ihmisiä, joita me kaikki olemme jollain tasolla.

• "Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten parantaa homoseksualismista..."

Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten koko ajan synnyttää homoseksuaaleja?

Voisi myös heittää kysymyksen, miksi Jumala ei sitten "paranna" kaikkia homoseksuaaleja automaattisesti. Ja mielellään vähän nopeammin.

(Voisi myös heittää kysymyksen onko ko. henkilö ylipäätään "parantunut" mistään, ja onko millään jumalolennolla asiassa mitään tekemistä, mutta ei viitsi heittää. Se voi nimittäin sattua jos mennään ihan asian ytimeen asti.)

• vieçg
        Schlechterwisser kirjoitti:

"Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten parantaa homoseksualismista..."

Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten koko ajan synnyttää homoseksuaaleja?

Voisi myös heittää kysymyksen, miksi Jumala ei sitten "paranna" kaikkia homoseksuaaleja automaattisesti. Ja mielellään vähän nopeammin.

(Voisi myös heittää kysymyksen onko ko. henkilö ylipäätään "parantunut" mistään, ja onko millään jumalolennolla asiassa mitään tekemistä, mutta ei viitsi heittää. Se voi nimittäin sattua jos mennään ihan asian ytimeen asti.)

> Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten koko ajan synnyttää homoseksuaaleja? <

Voihan sitä heittää, eri asia on, onko kysymys oikeutettu. Synnyttääkö Jumala sellaista, minkä Hän sanoo synniksi?

> Voisi myös heittää kysymyksen, miksi Jumala ei sitten "paranna" kaikkia homoseksuaaleja automaattisesti. Ja mielellään vähän nopeammin. <

Miksi Jumalan pitäisi parantaa kaikki homoseksuaalit automaattisesti? Ei Hän mikään despootti ole, joka ei kunnioita ihmisten omaa vapaata tahtoa elää synnissä eikä luopua siitä.

Laita postia ko. henkilölle, niin saat tietää, onko hän "parantunut mistään". Naurettavaa on vain omien ennakkoluulojen vallassa laukoa vastoin parempaa tietoa ja kuvitella "menevänsä ihan asian ytimeen asti". (mitä ihmettä se sitten ateistilla mahtaisi ollakaan)

• häirikköuskis
        vieçg kirjoitti:

Miksi menet henkilötasolle arvailemaan minun ajatusmaailmaani, josta et tiedä mitään?

Jos Jumala on parantanut itsensä homoseksuaaliksi tunnustautuvan, mikä sinä olet, tuntematta tapausta, sanomaan hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan mitään? Hän itse kertoo, että eheytyminen kesti monta vuotta.

Mielipiteiden perusteella ei pitäisi alkaa toisen henkilön henkilökohtaisia ominaisuuksia keskustelupalstoilla korjaamaan/parantamaan.

Diagnosoit siis minut ajatusmaailmaltani sairaaksi, kun ajattelen toisin kuin sinä. Jos kaikki muut kristityt alkaisi samalla tavalla ja lähes kaikissa viesteissä diagnosoimaan sinua, miltä se tuntuisi? Olen lukenut viestejäsi jonkin verran ja hyvin olet nikkisi valinnut kuvaamaan viestiesi sisältöä. Sinä häiriköit toisia ihmisiä ja heidän mielipiteitään. Koska itse käytät ronskia kieltä, saat nyt sitä mitä tilaat.

PS. Kannattaisi ottaa yhteys tuohon videolla esiintyneeseen mieheen ja kysyä henkilökohtaisesti, millaista hänen elämänsä on ollut, jos et usko Jumalan haluun eheyttää rikkinäisiä ihmisiä, joita me kaikki olemme jollain tasolla.

että pidät homoseksuaaleja sairaina . Minusta sinun ajatusmaailmasi on siltä osin sairas , koska homoissa ei ole mitään vikaa, he ovat erilaisia , yhtä hyviä kuin heterot . Jumala on heidät erilaisiksi luonut ja kaikki mitä hän oli luonut , hän katsoi hyväksi .

Esimerkkisi henkilö , jos hän nyt elää onnellista elämää , niin ihan ok. Mutta yhden kaukaisen esimerkin varjolla ei saa ruveta sortamaan koko vähemmistöä , jotka ovat onnellisia omana itsenään . Kenelläkään ei ole oikeutta määräillä tai arvostella kahden oikeustoimikelpoisen aikuisen yksityiselämää, ja syrjiminen on Suomessa rikos .

Miksi hyppäsit yli nuorten homojen itsemurhat ym. vaikeat kohdat , jotka mainitsin . Samoin kuin sen , että jokaisessa ihmisessä on mies ja naishormonit , kuten raamattukin sanoi ,mieheksi ja naiseksi hän heidät loi . Paimentolainen ei osannut paremmin ilmaista asiaa , kun ei tuntenut hormonien vaikutusta , silti osasi yhdistää , että molemmiksi on luotu jokainen , toiset enemmän , toiset vähemmän vastakkaisen sukupuolen nahkoihin .

Silti ihmisten sorto pyhitetään raamatulla kuten esim. Amerikan mustien orjuus aikoinaan pyhitettiin raamatulla . Rasismi on rikos ja raamattu kehottaa moneen muuhiunkin rikokseen , esim. kivittämiseen monessa kohdin .

En arvostelisi mielipiteitäsi niin ankarasti , jos et olisi väittänyt itseäsi jonkinlaiseksi homojen auttajaksi . Inhoan kieroilua. On tosi hyvä, jos ilmaiset itsesi ronskistikin , kunhan et kieroile . Minulla on hyvä itsetunto , enkä mene rikki arvostelusta .
        Minulla varmaan on useitakin aukkoja sivistyksessä , yksi on se , etten millään ymmärrä , miten rehellisen eriävän mielipiteen ilmaiseminen olisi häiriköintiä .

Tosin olen huomannut "tosi"- uskovien pitävän häirikkönä yleensäkin heitä , jotka ajattelevat omilla aivoillaan apinoimatta raamattua silloin , kun raamatun ilmoitus on selkeästi terveen järjen vastainen . Ja niinhän on usein . Ehkä siinä oleellisin kriteeri valitsemalleni nimimerkille.
        Muistaakseni Jeesus arvosti totuutta ja rehellisyyttä enemmän kuin mitään muuta ominaisuutta ihmisessä.

Varmaan et ollut tosissasi kysyessäsi olenko lääkäri . Kylläkin hankin tietoa ja tutkin viimeiset tieteen julkaisut ja netistä etsin muuta kuin wikipedian vaillinaista ja usein harhaanjohtavaa tietoa . Kuka tahansa voi perehtyä ihmisen seksuaalikäyttäytymisen tutkimukseen ihan googlaamalla ja hankkimalla kirjoja . Esim. yliopiston kirjastossa on viimeistä tietoa .

Joillakin fundamentalistikristityillä lääkäreillä sen sijaan ei ole oikeaa tietoa asiasta , tai sitten he tahallaan vääristelevät . En suuresti arvosta moista "uskoa".

Kaikella ystävyydellä , annetaan asioiden riidellä , kuten toiselle arvostelijalleni sanoin . Tuskin voimme toistemme mielipiteisiin vaikuttaa , mutta avarin keskustelu syntyy , kun ääripäät kohtaavat .

• häirikköuskis
        vieçg kirjoitti:

> Voisi heittää kysymyksen, miksi Jumala sitten koko ajan synnyttää homoseksuaaleja? <

Voihan sitä heittää, eri asia on, onko kysymys oikeutettu. Synnyttääkö Jumala sellaista, minkä Hän sanoo synniksi?

> Voisi myös heittää kysymyksen, miksi Jumala ei sitten "paranna" kaikkia homoseksuaaleja automaattisesti. Ja mielellään vähän nopeammin. <

Miksi Jumalan pitäisi parantaa kaikki homoseksuaalit automaattisesti? Ei Hän mikään despootti ole, joka ei kunnioita ihmisten omaa vapaata tahtoa elää synnissä eikä luopua siitä.

Laita postia ko. henkilölle, niin saat tietää, onko hän "parantunut mistään". Naurettavaa on vain omien ennakkoluulojen vallassa laukoa vastoin parempaa tietoa ja kuvitella "menevänsä ihan asian ytimeen asti". (mitä ihmettä se sitten ateistilla mahtaisi ollakaan)

"tosiuskovan" halveksivasta suhtautumisesta asialliseen kysymykseen eikä vastauksessakaan ole päätä , ei häntää . Kritiikki suuntautuu tasan väärään kohteeseen. Kaikki konkreettinen tieto puuttuu .

Tai ehkä on niin korkealentoista , ettei vaatimaton älyni riitä .

• Kristitty lesbo
        häirikköuskis kirjoitti:

"tosiuskovan" halveksivasta suhtautumisesta asialliseen kysymykseen eikä vastauksessakaan ole päätä , ei häntää . Kritiikki suuntautuu tasan väärään kohteeseen. Kaikki konkreettinen tieto puuttuu .

nettifrendi: Hei pitkästä aikaa! Minä tarkoitin, että aloita uusi viestipuu meidän keskustelun sisällä siinä alkuperäisessä keskustelussa. Kävin katsomassa aika ajoin vanhaa keskustelua ja et ollut enää vastannut. Nyt vasta löysin tämän uuden viestipuun. Mulla taitaa olla vähän termit hukassa ;)

Jonkin verran on tapahtunut siitä kun viimeksi tänne kirjoittelin. En lukenut koko tätä keskustelua, mutta aloitit puhumalla rakkaudesta ja lähimmäisen hyväksymisestä ja siitä haluaisin nyt kirjoittaa.

Minulla oli (siis mennyt aikamuoto) ystävää. Nimettäköön heidät nyt vaikka Tiiaksi ja Mariksi. Tiia ei ollut niin läheinen kuin Mari, mutta kummatkin olen tuntenut n.18 vuotta. Kävi niin, että keskustelin noin kymmenisen vuotta sitten kummankin ystäväni kanssa, että olen varmaan lesbo. Kumpikin suhtautui asiaan, niin että minun pitää alkaa rukoilemaan, että eheytyisin heteroksi. Minähän aloin ja he rukoilivat samaten puolestani. Muistan, kuinka Tiia kavahti kosketustani sen jälkeen (ystävän halaus tai taputus olkapäälle), kun olin kertonut homoseksuaalisuudestani. Muistan vieläkin, kuinka hän kavahti taaksepäin ja minulle tuli sellainen olo, että noinko iljettävä minä nyt olen. No vuosia kului ja välillä minä uskoinkin, että "eheydyn" vielä. Nyt sitten puolitoista vuotta sitten kerroin molemmille, että olen eheytynyt lesboksi. Mari sanoi jo silloin, että sitten kun alan "toteuttamaan" homoseksuaalisuuttani, niin hän ei ehkä voi olla enää tekemisissä kanssani. En minä mitenkään erikoisesti toteuta mitään, haluan vain löytää kumppanin siinä missä muutkin. Joulukuun alussa kävi niin, että Tiia laittoi minulle viestin, ettei voi tavata minua enää kahden (olimme käyneet puhelimessa keskustelun, jossa hän teki varsin selväksi mikä homojen palkka hänen mielestään on). Hän voisi tavata minua vain Marin seurassa. Puhelut, tapaamiset kahden ja tekstarit eivät käyneet enää laatuun. Toisinsanoen hän hylkäsi minut lesbouden tähden! Minä en mitään säälitapaamisia tarvitse, joten näin ollen en näe Tiiaa enää. 20.12 puhuin myös Marin kanssa. Olin laittanut hänelle kirjeen, jossa kerroin kuinka paljon arvostan ystävyyttämme ja ettei hänen tarvitse muuttaa mielipidettään homoudesta. Ei meidän tarvitsisi puhua asiasta erikoisemmin. Voisimme olla ne samat ystävät kuin ennenkin. Mutta hän päätti toisin. Hän oli minulle rakas ystävä, samoin kuin minä hänelle. Viimeisiksi sanoikseen hän sanoikin minulle (minun sanottuani hänelle, että toivottavasti selviän tästä nyt jotenkin) niin hän sanoi, että toivottavasti hän selviää tästä. Tiedän, että hän potee pahaa mieltä tästä varmaan lopun elämäänsä. Nimittäin hän ei ole sellainen ihminen, joka tällaisesta nauttisi. Hän vain näki niin, että hän ei voi olla uskovan homoseksuaalin ystävä. Hän olisi voinut olla ystäväni, jos olisin sanonut, etten ole enää uskossa. Hänen mielestään homoseksuaali ei voi olla uskossa. Hän sanoi, että kuvittelen olevani uskossa. Hän sanoi myös, että kyllä Jeesus minut hylkää, jättää omien himojeni valtaan. Olin nimittäin sanonut, että ainakaan Jeesus ei minua hylkää. Me emme huutaneet toisillemme emmekä riidelleet. Kun hän sanoi minut hylkäävänsä niin minä vain itkin. Tiia kanssa kävi niin, että Tiia piti aikamoista monologia homouden kauhistuksesta tms ja se keskustelu ei ollut kovinkaan antoisa. Hän ilmoitti siis tekstarilla minut hylkäävänsä.

Vein Marille seuraavana päivänä joululahjan. Olin sen ostanut jo kauan aikaa sitten. Se jäikin varmaan meidän viimeiseksi tapaamiseksemme...

Jeesus sanoi fariseuksille, että "hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin". Monet heistä rikkoivat käskyistä suurimpia vastaan, nimittäin "rakastaa lähimmäistä kuin itseämme" ja "tehkää te itsellenne niin kuin tahtoisitte itsellenne tehtävän". Toisia ei saa tuomita, mutta minun mielestäni ystäväni siivilöivät hyttysen ja nielaisivat kamelin. Muistakaa, että puhun nyt surullisen ihmisen suulla. En ehkä osaa puhua tarpeeksi objektiivisesti.

Jokaisen on saatava olla oma itsensä. Inhimillisesti katsoen minä en olisi tarvinnut enää yhtään tällaista kokemusta (joka haluaa, voi lukea kamppailusta omaksi itseksi viestiketjussa: homoseksuaali kristitty). Halusin kertoa tämän teille, että vieläkin tänä päivänä, hylkäämisiä homoseksuaalisuuden takia tapahtuu. "Oikeiden" uskovaisten mielestä minä en kelpaa sanomaan edes ääneen, että rakastan ja kunnioitan Jeesusta suurimpana elämästäni.

Kysynkin nyt yleisesti, että eikö jokaista tulisi rakastaa omana itsenään? Minkä pahan kukaan homoseksuaali on tehnyt, että on oma itsensä.

Luen myöhemmin koko viestiketjun. Nettidfrendi: kirjoitin nyt kuitenkin vielä omista kokemuksistani, kun ne liittyivät läheisesti aiheeseen.

Siunattua päivää jokaiselle!

• häirikköuskis
        Kristitty lesbo kirjoitti:

nettifrendi: Hei pitkästä aikaa! Minä tarkoitin, että aloita uusi viestipuu meidän keskustelun sisällä siinä alkuperäisessä keskustelussa. Kävin katsomassa aika ajoin vanhaa keskustelua ja et ollut enää vastannut. Nyt vasta löysin tämän uuden viestipuun. Mulla taitaa olla vähän termit hukassa ;)

Jonkin verran on tapahtunut siitä kun viimeksi tänne kirjoittelin. En lukenut koko tätä keskustelua, mutta aloitit puhumalla rakkaudesta ja lähimmäisen hyväksymisestä ja siitä haluaisin nyt kirjoittaa.

Minulla oli (siis mennyt aikamuoto) ystävää. Nimettäköön heidät nyt vaikka Tiiaksi ja Mariksi. Tiia ei ollut niin läheinen kuin Mari, mutta kummatkin olen tuntenut n.18 vuotta. Kävi niin, että keskustelin noin kymmenisen vuotta sitten kummankin ystäväni kanssa, että olen varmaan lesbo. Kumpikin suhtautui asiaan, niin että minun pitää alkaa rukoilemaan, että eheytyisin heteroksi. Minähän aloin ja he rukoilivat samaten puolestani. Muistan, kuinka Tiia kavahti kosketustani sen jälkeen (ystävän halaus tai taputus olkapäälle), kun olin kertonut homoseksuaalisuudestani. Muistan vieläkin, kuinka hän kavahti taaksepäin ja minulle tuli sellainen olo, että noinko iljettävä minä nyt olen. No vuosia kului ja välillä minä uskoinkin, että "eheydyn" vielä. Nyt sitten puolitoista vuotta sitten kerroin molemmille, että olen eheytynyt lesboksi. Mari sanoi jo silloin, että sitten kun alan "toteuttamaan" homoseksuaalisuuttani, niin hän ei ehkä voi olla enää tekemisissä kanssani. En minä mitenkään erikoisesti toteuta mitään, haluan vain löytää kumppanin siinä missä muutkin. Joulukuun alussa kävi niin, että Tiia laittoi minulle viestin, ettei voi tavata minua enää kahden (olimme käyneet puhelimessa keskustelun, jossa hän teki varsin selväksi mikä homojen palkka hänen mielestään on). Hän voisi tavata minua vain Marin seurassa. Puhelut, tapaamiset kahden ja tekstarit eivät käyneet enää laatuun. Toisinsanoen hän hylkäsi minut lesbouden tähden! Minä en mitään säälitapaamisia tarvitse, joten näin ollen en näe Tiiaa enää. 20.12 puhuin myös Marin kanssa. Olin laittanut hänelle kirjeen, jossa kerroin kuinka paljon arvostan ystävyyttämme ja ettei hänen tarvitse muuttaa mielipidettään homoudesta. Ei meidän tarvitsisi puhua asiasta erikoisemmin. Voisimme olla ne samat ystävät kuin ennenkin. Mutta hän päätti toisin. Hän oli minulle rakas ystävä, samoin kuin minä hänelle. Viimeisiksi sanoikseen hän sanoikin minulle (minun sanottuani hänelle, että toivottavasti selviän tästä nyt jotenkin) niin hän sanoi, että toivottavasti hän selviää tästä. Tiedän, että hän potee pahaa mieltä tästä varmaan lopun elämäänsä. Nimittäin hän ei ole sellainen ihminen, joka tällaisesta nauttisi. Hän vain näki niin, että hän ei voi olla uskovan homoseksuaalin ystävä. Hän olisi voinut olla ystäväni, jos olisin sanonut, etten ole enää uskossa. Hänen mielestään homoseksuaali ei voi olla uskossa. Hän sanoi, että kuvittelen olevani uskossa. Hän sanoi myös, että kyllä Jeesus minut hylkää, jättää omien himojeni valtaan. Olin nimittäin sanonut, että ainakaan Jeesus ei minua hylkää. Me emme huutaneet toisillemme emmekä riidelleet. Kun hän sanoi minut hylkäävänsä niin minä vain itkin. Tiia kanssa kävi niin, että Tiia piti aikamoista monologia homouden kauhistuksesta tms ja se keskustelu ei ollut kovinkaan antoisa. Hän ilmoitti siis tekstarilla minut hylkäävänsä.

Vein Marille seuraavana päivänä joululahjan. Olin sen ostanut jo kauan aikaa sitten. Se jäikin varmaan meidän viimeiseksi tapaamiseksemme...

Jeesus sanoi fariseuksille, että "hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin". Monet heistä rikkoivat käskyistä suurimpia vastaan, nimittäin "rakastaa lähimmäistä kuin itseämme" ja "tehkää te itsellenne niin kuin tahtoisitte itsellenne tehtävän". Toisia ei saa tuomita, mutta minun mielestäni ystäväni siivilöivät hyttysen ja nielaisivat kamelin. Muistakaa, että puhun nyt surullisen ihmisen suulla. En ehkä osaa puhua tarpeeksi objektiivisesti.

Jokaisen on saatava olla oma itsensä. Inhimillisesti katsoen minä en olisi tarvinnut enää yhtään tällaista kokemusta (joka haluaa, voi lukea kamppailusta omaksi itseksi viestiketjussa: homoseksuaali kristitty). Halusin kertoa tämän teille, että vieläkin tänä päivänä, hylkäämisiä homoseksuaalisuuden takia tapahtuu. "Oikeiden" uskovaisten mielestä minä en kelpaa sanomaan edes ääneen, että rakastan ja kunnioitan Jeesusta suurimpana elämästäni.

Kysynkin nyt yleisesti, että eikö jokaista tulisi rakastaa omana itsenään? Minkä pahan kukaan homoseksuaali on tehnyt, että on oma itsensä.

Luen myöhemmin koko viestiketjun. Nettidfrendi: kirjoitin nyt kuitenkin vielä omista kokemuksistani, kun ne liittyivät läheisesti aiheeseen.

varmaan se nettifrendikin sulle vastaa , mutta sattui silmiin ja sitten luin kirjoituksesi.

Ole ylpeä itsestäsi , rohkeudestasi , identiteetistäsi , jota et ole valinnut , se on Jumalan sinulle antama.

Fundamentalistiuskovaiset ovat tuollaisia , hylkäävät ystävän omassa taikauskoisessa pelossaan. Voitko antaa noille ystävillesi heidän typeryytensä. Ehkä he kuvittelevat , että lesbous on jotenkin tarttuvaa.

Olet varmaan tietoinen , että toiset fundikset vielä hyökkäävät kuin korppikotka kimppuusi raamatunlauseineen, muka rakkaudesta sinua kohtaan . Sivuuta tyynesti , ole sitä mitä olet . Jeesus ei missään kohdin sanonut asiasta mitään . Paitsi että oli aina KAIKKIEN sorrettujen puolella.

Milloin kirkko perustaa kristityille homoille ja lesboille tukiryhmän ?? Sitä nyt tarvittaisiin . Ehkä osaaminen on vielä vähän heikkoa. Mutta ehkä vertaistukiryhmän.

Itse olen yksityiselämässä ollut tukemassa lesbotytön äitiä hyväksymään lapsensa erilaisuus ja hyväksymään hänen puolisonsa perheeseen . He ovat nyt onnellisia , hienosti pärjääviä aikuisia ja olemiseensa tyytyväisiä . Ongelmia on tietysti muiden sukulaisten kanssa , mutta ei heitä haittaa.
        Otappa ja lue Tove Janssonin elämäkerta , kuinka hieno voi olla lahjakkaan , identiteettinsä hyväksyneen ja siitä nauttivan henkilön elämä. Ei hän suinkaan ole ainoa , mutta tuli ensin mieleen .

Onnea sinulle raskaalla mutta mielenkiintoisella tielläsi . Ole vahva , ole oma itsesi!!

• vreya

Häirikköuskis tuossa latasi jo sellaisia ennakko-odotuksia, että en kovin paljoa uskalla sanoa, ettei vaan itsemurhapommittajaksi epäillä tms ;)

Todella surullista, että ystäväsi toimivat noin kaiken sen jälkeen, mitä olet joutunut kokemaan. Voin vain kuvitella tuskaasi. Voisikohan ystäviäsi ajatella Paavalin kuvaamina "heikompina veljinä", joiden usko vain ei ole riittävän vahva, jotta he voisivat kulkea rinnallasi. Pate tosin puhuu ruuasta eikä lähimmäisen intiimeistä tunteista, joten voi olla vähän aasinsilta tämä vertaus. Toivottavasti kuitenkin pystyt antamaan heille anteeksi (he todennäköisesti eivät tiedä, mitä tekevät).

Onko sinulla muita kristittyjä ystäviä, jotka ovat tukenasi ja rukoilevat puolestasi? Toivon niin. Kristus ei sinua hylkää, vaikka kaikki muut hylkäisivät. Hän itse sanoo, että "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä pois". Hoitakoon Hänen rakkautensa haavojasi. Lämpöä tiellesi!

• vieçg
        häirikköuskis kirjoitti:

että pidät homoseksuaaleja sairaina . Minusta sinun ajatusmaailmasi on siltä osin sairas , koska homoissa ei ole mitään vikaa, he ovat erilaisia , yhtä hyviä kuin heterot . Jumala on heidät erilaisiksi luonut ja kaikki mitä hän oli luonut , hän katsoi hyväksi .

Esimerkkisi henkilö , jos hän nyt elää onnellista elämää , niin ihan ok. Mutta yhden kaukaisen esimerkin varjolla ei saa ruveta sortamaan koko vähemmistöä , jotka ovat onnellisia omana itsenään . Kenelläkään ei ole oikeutta määräillä tai arvostella kahden oikeustoimikelpoisen aikuisen yksityiselämää, ja syrjiminen on Suomessa rikos .

Miksi hyppäsit yli nuorten homojen itsemurhat ym. vaikeat kohdat , jotka mainitsin . Samoin kuin sen , että jokaisessa ihmisessä on mies ja naishormonit , kuten raamattukin sanoi ,mieheksi ja naiseksi hän heidät loi . Paimentolainen ei osannut paremmin ilmaista asiaa , kun ei tuntenut hormonien vaikutusta , silti osasi yhdistää , että molemmiksi on luotu jokainen , toiset enemmän , toiset vähemmän vastakkaisen sukupuolen nahkoihin .

Silti ihmisten sorto pyhitetään raamatulla kuten esim. Amerikan mustien orjuus aikoinaan pyhitettiin raamatulla . Rasismi on rikos ja raamattu kehottaa moneen muuhiunkin rikokseen , esim. kivittämiseen monessa kohdin .

En arvostelisi mielipiteitäsi niin ankarasti , jos et olisi väittänyt itseäsi jonkinlaiseksi homojen auttajaksi . Inhoan kieroilua. On tosi hyvä, jos ilmaiset itsesi ronskistikin , kunhan et kieroile . Minulla on hyvä itsetunto , enkä mene rikki arvostelusta .
        Minulla varmaan on useitakin aukkoja sivistyksessä , yksi on se , etten millään ymmärrä , miten rehellisen eriävän mielipiteen ilmaiseminen olisi häiriköintiä .

Tosin olen huomannut "tosi"- uskovien pitävän häirikkönä yleensäkin heitä , jotka ajattelevat omilla aivoillaan apinoimatta raamattua silloin , kun raamatun ilmoitus on selkeästi terveen järjen vastainen . Ja niinhän on usein . Ehkä siinä oleellisin kriteeri valitsemalleni nimimerkille.
        Muistaakseni Jeesus arvosti totuutta ja rehellisyyttä enemmän kuin mitään muuta ominaisuutta ihmisessä.

Varmaan et ollut tosissasi kysyessäsi olenko lääkäri . Kylläkin hankin tietoa ja tutkin viimeiset tieteen julkaisut ja netistä etsin muuta kuin wikipedian vaillinaista ja usein harhaanjohtavaa tietoa . Kuka tahansa voi perehtyä ihmisen seksuaalikäyttäytymisen tutkimukseen ihan googlaamalla ja hankkimalla kirjoja . Esim. yliopiston kirjastossa on viimeistä tietoa .

Joillakin fundamentalistikristityillä lääkäreillä sen sijaan ei ole oikeaa tietoa asiasta , tai sitten he tahallaan vääristelevät . En suuresti arvosta moista "uskoa".

Kaikella ystävyydellä , annetaan asioiden riidellä , kuten toiselle arvostelijalleni sanoin . Tuskin voimme toistemme mielipiteisiin vaikuttaa , mutta avarin keskustelu syntyy , kun ääripäät kohtaavat .

Itse asiassa viestistäni ei käy ilmi, mitä mieltä itse olen homoudesta! Itse lisäilit ennakkoluulojasi mielessäsi viestiini, joten voisin sanoa, että sinun ajatusmaailmasi on siltä osin sairas. :) No joo, itse en harrasta sairausluokituksia keskustelupalstalla.

Olenko minä sortanut "yhden kaukaisen esimerkin varjolla koko vähemmistöä"? No en, itselläsi nyt mielikuvitus laukkaa tosi oudosti, kun saat noinkin lyhyestä viestistäni nypittyä kaikki ennakkoluuloiset kliseet homoista ja heidän sortamisestaan.

>Miksi hyppäsit yli nuorten homojen itsemurhat ym. vaikeat kohdat, jotka mainitsin.<

Miksi olisi pitänyt, eihän noita ollut viestissäsi, jota kommentoin. Jumala ei luonut samaan sukupuoleen molempia, siis sekä naista että miestä vaan että naiseksi JA mieheksi eli on kaksi eri sukupuolta. Käsityksesi että molemmiksi jokainen on eriskummallinen, enpä ole tuollaiseen ennen törmännyt.

Jos ei ymmärrä VT:n kivittämisiä ym. vastaavia, niin sitten ei ymmärrä vaan vääntää ne väärään. Mustien orjuuden loppumiseen vaikutti suuresti kristityt. Afrikassa oli myös mustia orjakauppiaita, jotka myivät mustia veljiään orjiksi länteen. Englantilainen John Newton oli orjalaivan kapteeni, ateisti ja pilkkaaja, josta kuitenkin lopulta tuli eräs Afrikan orjakaupan loppumiseen myötävaikuttanut ja joka on kirjoittanut erään tunnetuimman kristillisen laulun sanat Amazing Grace.

Missä olen sanonut itseäni "jonkinlaiseksi homojen auttajaksi "? Läiskit nyt kyllä suulla suuremmalla... Ja missä olen kieroillut? Kun itse olen kaikkea kieroilua ja valehtelua vastaan mitä suurimmassa määrin. Mistä sinä oikein riivit noita käsityksiäsi toisista, kun ei niitä kirjoituksissa ole?

Häiriköinnillä en suinkaan tarkoita eriävän mielipiteen esittämistä, sitähän täällä vähän jokainen tekee, mutta miten sen tekee, siitä on kyse. Sinulla tuppaa menemään henkilötasolle ja sairausluokitukseksi, mikä on häiriköintiä.

Jos Raamattu on sinun "terveen järkesi vastainen", niin mistä otat sen terveen järkesi? Onko se niin kovin terve? Itse en ainakaan uskalla mennä muuttamaan yhtään mitään Raamatussa, en usko, että ketään syytetään siitä, jos Raamatussa olisikin sitten jotain virheellistä.

Itse luotan Raamatun antamaan tietoon esim. homoudesta niin kauan, kunnes Jumala toisin ilmoittaa. Se ei tarkoita, että tuomitsen kanssaihmisiäni. Sinä et arvosta Raamatun tietoa, mutta et voi asettua toisten yläpuolelle leimaamaan Raamattuun pitäytyvät ahdasmielisiksi tai tietämättömiksi, koska silloinhan itsekin altistat itsesi samanlaiseksi, koska ylikävelet Raamatun yksiselitteisen tiedon. On kaksi vaihtoehtoa, joko hyväksyy tai ei, mutta ad hominemin sijaan pitäisi pyrkiä tuomaan tietoa asiasta, myös eheytyneiden omia kertomuksia, jotka kuitenkin ovat totta ja todellista heille eikä niitä pitäisi väheksyä.

• vieçg
        häirikköuskis kirjoitti:

>Tai ehkä on niin korkealentoista , ettei vaatimaton älyni riitä.<

Suoraan sanottuna ei riitä. Sinulla on ruma tapa nälviä, sorry vaan. Itse vastasin ihan asiallisella mielellä, mutta sehän riippuu lukijasta, mitä näkee ja mielessään kuvittelee.

• vieçg

Laitan tähän toisenlaisen ketjun luettavaksi, jos siitä voisi jotain ajatuksia saada. Toivon ettei tähän kukaan tule heittämään minun persoonastani mitään, kun kyse on toisesta henkilöstä.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9516079

• Kristitty lesbo
        vreya kirjoitti:

Häirikköuskis tuossa latasi jo sellaisia ennakko-odotuksia, että en kovin paljoa uskalla sanoa, ettei vaan itsemurhapommittajaksi epäillä tms ;)

Todella surullista, että ystäväsi toimivat noin kaiken sen jälkeen, mitä olet joutunut kokemaan. Voin vain kuvitella tuskaasi. Voisikohan ystäviäsi ajatella Paavalin kuvaamina "heikompina veljinä", joiden usko vain ei ole riittävän vahva, jotta he voisivat kulkea rinnallasi. Pate tosin puhuu ruuasta eikä lähimmäisen intiimeistä tunteista, joten voi olla vähän aasinsilta tämä vertaus. Toivottavasti kuitenkin pystyt antamaan heille anteeksi (he todennäköisesti eivät tiedä, mitä tekevät).

Onko sinulla muita kristittyjä ystäviä, jotka ovat tukenasi ja rukoilevat puolestasi? Toivon niin. Kristus ei sinua hylkää, vaikka kaikki muut hylkäisivät. Hän itse sanoo, että "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä pois". Hoitakoon Hänen rakkautensa haavojasi. Lämpöä tiellesi!

Hei!

vreya sinäkin täällä :) Kiitos sanoistasi. Annan ystävilleni anteeksi ja jos tuo läheisempi Mari haluaa elämääni joskus takaisin, niin en häntä käännytä pois. Hän teki tämän ratkaisun tosi suruissaan ja on siitä varmaan pahoilla mielin. Ainakin niin sanoi ja kuulostikin siltä. Hän vain haluaa elää niin Raamatun sanan mukaan ettei siihen mahdu kertakaikkiaan muita ajattelu-, tulkintatapoja. Toki anteeksiantamiseen menee hieman aikaa, mutta tahtoni on antaa anteeksi. Viha ja katkeruus kun eivät kellekään muulle tee haittaa niin paljon kuin kantajalle itselleen. Minulla on onneksi aika laaja ystäväpiiri ja siihen kuuluu myös kristittyjä, jotka minut hyväksyvät täysin omana itsenäni.

häirikköuskis: olen samaa mieltä, että nyt tarvittaisiin vertaistukiryhmää tms. homoseksuaaleille kirkon sisällä. Kirjoitit tuossa yllä itsemurhaa yrittäneistä homoseksuaaleista. Minä olen yksi niistä. Olin muutenkin ahdistunut elämääni, mutta monien vuosien pelko ja kauhu omasta itsestä oli sitten viimeinen niitti. Kun Jumalakaan ei minua parantanut. Se oli vain niin kauhea ristiriita sisälläni, se vuosikausien itsepetos ja sen uskominen, että minun persoonani on perustavalla tavalla niin väärä, etten koskaan pääse taivaaseen. Kiinnostuneet voivat lukea tarinastani viestiketjusta:

Olen kirjoittanut siksi tarinani, että ihmiset tajuaisivat kuinka paljon hallaa se saattavat aiheuttaa, kun puhuvat ihmisille "rakkaudessa" asioita. Pitäisi olla tosi varovainen, kun menee toisen sielun ja minuuden alueelle. Voi tulla tosi pahaa jälkeä siitä "eheyttämisestä".

Olin tosiaan pyytänyt nettifrendiä aloittamaan uuden viestipuun, mutta tarkoitin siis sen edellisen keskustelun sisällä. Vaikea selittää mitä nyt tarkoitan, mutta oli siinä logiikka ;D Keskustelu jatkuu nyt täällä. Katsotaan minne se rönsyää!

Toivon keskustelua sovussa ja rauhassa!

"Jos mahdollista, eläkää kaikkien kanssa rauhassa"

Tuo paikka oli jostain kohtaa Raamatusta.

• vreya

Hei!

vreya sinäkin täällä :) Kiitos sanoistasi. Annan ystävilleni anteeksi ja jos tuo läheisempi Mari haluaa elämääni joskus takaisin, niin en häntä käännytä pois. Hän teki tämän ratkaisun tosi suruissaan ja on siitä varmaan pahoilla mielin. Ainakin niin sanoi ja kuulostikin siltä. Hän vain haluaa elää niin Raamatun sanan mukaan ettei siihen mahdu kertakaikkiaan muita ajattelu-, tulkintatapoja. Toki anteeksiantamiseen menee hieman aikaa, mutta tahtoni on antaa anteeksi. Viha ja katkeruus kun eivät kellekään muulle tee haittaa niin paljon kuin kantajalle itselleen. Minulla on onneksi aika laaja ystäväpiiri ja siihen kuuluu myös kristittyjä, jotka minut hyväksyvät täysin omana itsenäni.

häirikköuskis: olen samaa mieltä, että nyt tarvittaisiin vertaistukiryhmää tms. homoseksuaaleille kirkon sisällä. Kirjoitit tuossa yllä itsemurhaa yrittäneistä homoseksuaaleista. Minä olen yksi niistä. Olin muutenkin ahdistunut elämääni, mutta monien vuosien pelko ja kauhu omasta itsestä oli sitten viimeinen niitti. Kun Jumalakaan ei minua parantanut. Se oli vain niin kauhea ristiriita sisälläni, se vuosikausien itsepetos ja sen uskominen, että minun persoonani on perustavalla tavalla niin väärä, etten koskaan pääse taivaaseen. Kiinnostuneet voivat lukea tarinastani viestiketjusta:

Olen kirjoittanut siksi tarinani, että ihmiset tajuaisivat kuinka paljon hallaa se saattavat aiheuttaa, kun puhuvat ihmisille "rakkaudessa" asioita. Pitäisi olla tosi varovainen, kun menee toisen sielun ja minuuden alueelle. Voi tulla tosi pahaa jälkeä siitä "eheyttämisestä".

Olin tosiaan pyytänyt nettifrendiä aloittamaan uuden viestipuun, mutta tarkoitin siis sen edellisen keskustelun sisällä. Vaikea selittää mitä nyt tarkoitan, mutta oli siinä logiikka ;D Keskustelu jatkuu nyt täällä. Katsotaan minne se rönsyää!

Itse kyllä näkisin "Raamatun sanan mukaisen elämän" mieluumminkin niin päin, että haluan rakastaa ja arvostaa jokaista Jumalan luomaa, vaikka en heidän tekojaan hyväksyisikään. Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaa, vaikka tiedän, että monet täällä ovat täysin toista mieltä. Ja juuri niitä vääriä tekoja tekevän katson nimenomaan tarvitsevan tukea ja aitoa ystävyyttä (eikä mitään alentuvaa "vähän mä oon hyvä kun oon syntisen kaveri" egonpönkitystä). Syntinenhän minäkin olen, vaikka syntirepertuaariin ei juuri homoseksuaalisuus kuulukaan (ihan riittävän laaja se on ilmankin).

Mutta eipä ole ensimmäinen asia Raamatussa, josta löytyy monenlaista tulkintaa. Hienoa kuitenkin, että haluat antaa heille anteeksi. Jätän sinut Jeesukselle, enkä sille toiselle tyypille, josta he varmaan mainitsivat.

• häirikköuskis
        vreya kirjoitti:

Itse kyllä näkisin "Raamatun sanan mukaisen elämän" mieluumminkin niin päin, että haluan rakastaa ja arvostaa jokaista Jumalan luomaa, vaikka en heidän tekojaan hyväksyisikään. Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaa, vaikka tiedän, että monet täällä ovat täysin toista mieltä. Ja juuri niitä vääriä tekoja tekevän katson nimenomaan tarvitsevan tukea ja aitoa ystävyyttä (eikä mitään alentuvaa "vähän mä oon hyvä kun oon syntisen kaveri" egonpönkitystä). Syntinenhän minäkin olen, vaikka syntirepertuaariin ei juuri homoseksuaalisuus kuulukaan (ihan riittävän laaja se on ilmankin).

Mutta eipä ole ensimmäinen asia Raamatussa, josta löytyy monenlaista tulkintaa. Hienoa kuitenkin, että haluat antaa heille anteeksi. Jätän sinut Jeesukselle, enkä sille toiselle tyypille, josta he varmaan mainitsivat.

että homous ei ole suurempi synti kuin heterouskaan tai vasenkätisyys . Raamattua ei kenenkään ole tarvis kiivaasti ruveta plarailemaan , tiedetään mitä siellä seisoo eikä voi vähempää kiinnostaa .
        Haluan tukea sinua edelleen kristitty lesbo jos et koe liian raskaaksi kirjoittaa yleiselle palstalle . Elä tavallista elämääsi onnellisena omasta identiteetistäsi käsin . Vastaan jos tykkäät että minusta on mitään apua .
        Tsemppiä ja parempia aikoja .

• häirikköuskis
        häirikköuskis kirjoitti:

että homous ei ole suurempi synti kuin heterouskaan tai vasenkätisyys . Raamattua ei kenenkään ole tarvis kiivaasti ruveta plarailemaan , tiedetään mitä siellä seisoo eikä voi vähempää kiinnostaa .
        Haluan tukea sinua edelleen kristitty lesbo jos et koe liian raskaaksi kirjoittaa yleiselle palstalle . Elä tavallista elämääsi onnellisena omasta identiteetistäsi käsin . Vastaan jos tykkäät että minusta on mitään apua .

ihan hyvä jos ei ole propagandaa , mikä minä olen mitään sanomaan . Mutta kuuntele itseäsi , kaikenmaailman "eheyttäjiä " on liikkeellä toisten seksuaalisuutta sorkkimassa . Luota itseesi , itse tiedät , mitä haluat .

• vreya
        häirikköuskis kirjoitti:

sillä tosiaan ilmaisin itseäni väärin. Sori evribodi. Homoseksuaalisuus ei ole mielestäni synti. Homoseksuaalisessa suhteessa eläminen mielestäni on. Sinä olet toista mieltä ja hyvä niin. Minä olen silläkin tavalla outo, että Raamatun plarailu kiinnostaa minua kovasti :)

Rauhaa ja hyvää yötä!

• häirikköuskis
        vreya kirjoitti:

sillä tosiaan ilmaisin itseäni väärin. Sori evribodi. Homoseksuaalisuus ei ole mielestäni synti. Homoseksuaalisessa suhteessa eläminen mielestäni on. Sinä olet toista mieltä ja hyvä niin. Minä olen silläkin tavalla outo, että Raamatun plarailu kiinnostaa minua kovasti :)

Rauhaa ja hyvää yötä!

mielestäsi sitten suurempi kuin muut synnit ja etkö itse tee mitään synniksi luokiteltavaa???

kaksinaismoralistinen hokema homous ei ole synti , toteuttaminen on loistaa taas keskuudessamme . Se tarkoittaa yksiselitteisesti , ettet hyväksy homoja . Sanot sen vain kauniimmin ( lue : valheellisin ) sanakääntein .

Miten heteropariskunta toteuttaa heterouttaan . Sinun logiikkasi mukaan pariskunnilla ei ole muuta elämää kuin sängyssä vietetty . Eli rakkaus on himohinkkaamista . No pidä mielipiteesi.

Mikäli olet toista mieltä , niin sitten on synniksi katsottava teenjuontikin samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa , ilman erotiikkaa.

• vreya
        häirikköuskis kirjoitti:

mielestäsi sitten suurempi kuin muut synnit ja etkö itse tee mitään synniksi luokiteltavaa???

kaksinaismoralistinen hokema homous ei ole synti , toteuttaminen on loistaa taas keskuudessamme . Se tarkoittaa yksiselitteisesti , ettet hyväksy homoja . Sanot sen vain kauniimmin ( lue : valheellisin ) sanakääntein .

Miten heteropariskunta toteuttaa heterouttaan . Sinun logiikkasi mukaan pariskunnilla ei ole muuta elämää kuin sängyssä vietetty . Eli rakkaus on himohinkkaamista . No pidä mielipiteesi.

Mikäli olet toista mieltä , niin sitten on synniksi katsottava teenjuontikin samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa , ilman erotiikkaa.

ei ole mielestäni sen suurempi kuin muutkaan synnit. Miksi en hyväksyisi homoja? Heitä ystäväpiirissäni useita ja omassa perheessänikin yksi.

Teen niin paljon syntiä ettet arvaakaan, mutta onnekseni "missä synti on tullut suureksi, siellä armo on tullut ylenpalttiseksi" (ei näköjään onnistunut tämäkään postaus ilman raamatunlausetta). Syntilistoillani eivät kaksinaismoralismi, valehtelu tai rakkauden vääristeleminen himohinkkamiseksi ole mitenkään kärkipäässä, suurimmat kamppailut käydään ihan muilla elämänalueilla. Jos niihin kuitenkin syyllistyn, armo onneksi riittää niidenkin kohdalla, koska yksikin pikku valhe riittää erottamaan minut Jumalasta ihan siinä, missä murha, huorintekeminen tai muu jännä ja mediaseksikäs syntikin.

Teenjuonti IMO: Jos olen palavasti ihastunut naapurin Pertsaan, naimisissa olevaan 3 lapsen isään, pyydän hänet teelle juttelemaan pensasaidan leikkuusta hyvässä naapurihengessä ja toivon onnea ja siunausta hänen avioliittoonsa = ei synti. Jos taas pyydän sinut, Häirikköuskis teelle, avaan oven sisäkönasuun pukeutuneena, flirttailen ja yritän kuvitella sinut ilman vaatteita = synti.

• häirikköuskis
        vreya kirjoitti:

ei ole mielestäni sen suurempi kuin muutkaan synnit. Miksi en hyväksyisi homoja? Heitä ystäväpiirissäni useita ja omassa perheessänikin yksi.

Teen niin paljon syntiä ettet arvaakaan, mutta onnekseni "missä synti on tullut suureksi, siellä armo on tullut ylenpalttiseksi" (ei näköjään onnistunut tämäkään postaus ilman raamatunlausetta). Syntilistoillani eivät kaksinaismoralismi, valehtelu tai rakkauden vääristeleminen himohinkkamiseksi ole mitenkään kärkipäässä, suurimmat kamppailut käydään ihan muilla elämänalueilla. Jos niihin kuitenkin syyllistyn, armo onneksi riittää niidenkin kohdalla, koska yksikin pikku valhe riittää erottamaan minut Jumalasta ihan siinä, missä murha, huorintekeminen tai muu jännä ja mediaseksikäs syntikin.

Teenjuonti IMO: Jos olen palavasti ihastunut naapurin Pertsaan, naimisissa olevaan 3 lapsen isään, pyydän hänet teelle juttelemaan pensasaidan leikkuusta hyvässä naapurihengessä ja toivon onnea ja siunausta hänen avioliittoonsa = ei synti. Jos taas pyydän sinut, Häirikköuskis teelle, avaan oven sisäkönasuun pukeutuneena, flirttailen ja yritän kuvitella sinut ilman vaatteita = synti.

maalin vastauksessi . En väittänyt missään kohdin sinua homovihaajaksi , eli vastasit sellaiseen mitä en kysynyt. Kyse oli yhteen lauseeseen sisältyvästä kaksinaismoraalista mitä et voi tehdä tyhjäksi vaikka olisit kuinka monen ystävä.

Ylipäänsä meidän välinen kinastelu ei auta tätä naista joka kaipaa tukea elämäntilanteeseensa. Odotetaan mitä hänellä on sanottavaa . Ja toivotaan että hän olisi löytänyt tukea ihan normaalielämässä eikä tarvitsisi enää sitä täältä virtuaalimaailmasta.
        Mutta mikäli , niin tuetaanko hänen OMAA valintaansa eikä yritetä tyrkyttää jotain mikä ehkä taas rikkoo.

• vreya
        häirikköuskis kirjoitti:

maalin vastauksessi . En väittänyt missään kohdin sinua homovihaajaksi , eli vastasit sellaiseen mitä en kysynyt. Kyse oli yhteen lauseeseen sisältyvästä kaksinaismoraalista mitä et voi tehdä tyhjäksi vaikka olisit kuinka monen ystävä.

Ylipäänsä meidän välinen kinastelu ei auta tätä naista joka kaipaa tukea elämäntilanteeseensa. Odotetaan mitä hänellä on sanottavaa . Ja toivotaan että hän olisi löytänyt tukea ihan normaalielämässä eikä tarvitsisi enää sitä täältä virtuaalimaailmasta.
        Mutta mikäli , niin tuetaanko hänen OMAA valintaansa eikä yritetä tyrkyttää jotain mikä ehkä taas rikkoo.

Sori, ymmärsin tosiaankin niin, että "ettet hyväksy homoja" tarkoittaisi juuri minua. Ollakseni rehellinen en vieläkään täysin ymmärrä, mitä tarkoitit. Tunnen itseni vähän tyhmäksi, mutta se on välillä ihan terveellistä.

Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että tämä keskustelu alkaa mennä ohi aiheen. Poistun takavasemmalle ja jatketaan vaikka jossain muualla, jos sanottavaa vielä jäi. Siunausta elämääsi! :)

• lykka till vaan.

Hei!

eräs minunkin tuttuni joka suureen ääneen vakuutteli kaapista tuloaan puolelle maailmaa.
        Nyt on elämä risaisena ja sekaisin.
        Siihen meni hyvä ihminen.
        Vapaus koitui hänen epäonnekseen.

• näitä riittää

lähinnä uhoat.
        Voi olla keksitty koko tarina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2218
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      192
      1832
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      56
      1432
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      168
      1232
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1198
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1016
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      912
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      897
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      831
    Aihe