Venlafaxin, Propral, Mirtatsapiini

Jackipotti

Siinä kombo lääkkeistä, joita löytyy kaapistani. Venlafaxin menee päiväannoksella 56,25 mg, Propral 0-15 mg riippuen päivästä ja Mirtatsapiini iltaisin 3,75-7,5 mg. Sairastuin kesällä aika rajuun masennukseen ja erityisesti hankalaan paniikki/ahdistushäiriöön (tunnetaan myös nimellä kahvikuppineuroosi). Kesti n. 2-3 kk ennen kuin Venlafaxin alkoi vaikuttaa toivotulla tavalla. Nyt olen lähes täysin oireeton.
Mietiskelen kuitenkin, että kuinka kauan kannattaa lääkkeitä jatkaa ja onko tuo kombo ihan ok vai onko siinä jo vähän liikaa? Ei ole sivuvaikutuksia muuta kuin ehkä hieman laimentaa seksielämää, mikä välillä hieman vituttaa. Muuten kyllä olen kiitollinen siitä, että saan olla taas normaali oma itseni, en ikinä uskonut että olono voisi parantua näin hyväksi. Toki suuri kiitos kuuluu myös terapialle. Mainittakoon että olen vasta 22 vuotias, aika nuori siis.

12

5934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikkipoks

      Onko tuo Venla-annos ihan oikea? Eihän tuota lääkettä myydä kuin 37,5mg, 75mg ja ehkä tuosta tuplakokoisena. Venlan vaikuttavan annoksenkin pitäisi olla 75mg, kun tuo eka on vain aloitusannos. :o

      Asiaan kuitenkin, älä missään nimessä yksin ja kellekään lääkärille kertomatta ala lopettaa mitään lääkkeistä. Hyvä olo voi tarkoittaa vain, että elimistö on löytänyt tasapainon, eikä sitä kannata lähteä muuttamaan. Itse muutin, tiputin Venlan pois ja nyt elämä on helvettiä... Jatka terapiassa ja käytä ainakin vuosi, ehkä pari. Jos pysyt siihen asti todella tasaisena, voit luultavasti onnellisena todeta, että hoito oikeasti auttoi.

      Lääke ei siis muuta aivokemiaa kovinkaan nopeasti, mutta se voi muuttaa sen toimimaan paremmin. Siihen vaan menee oikeasti vuosi tai vuosia. Näin olen käsittänyt. Itselläni 2,5 vuotta ei riittänyt.

      • ???

        Jos syö 1 1/2 osaa siitä 37,5 niin aivan oikea annos.


      • ,
        ??? kirjoitti:

        Jos syö 1 1/2 osaa siitä 37,5 niin aivan oikea annos.

        ts. vaikeaan depressioon ei määrätä noin matalaa annosta, ei siitä ole depression hoidossa mitään hyötyä. Eikä ph:n tai GAD:n.


      • Rikkipoks
        ??? kirjoitti:

        Jos syö 1 1/2 osaa siitä 37,5 niin aivan oikea annos.

        Tuollaista annosta ei vaan virallisesti saisi syödä, koska silloin joutuu ottamaan lääkkeen ilman kapselia. Ilman kapselia ei saisi syödä, koska silloin se voi imeytyä miten sattuu.


      • ???
        Rikkipoks kirjoitti:

        Tuollaista annosta ei vaan virallisesti saisi syödä, koska silloin joutuu ottamaan lääkkeen ilman kapselia. Ilman kapselia ei saisi syödä, koska silloin se voi imeytyä miten sattuu.

        Ennen ainakin oli noita laimeampia tabletteinakin eikä pelkkinä kapseleina.


      • Jackipotti

        Venlafaxinin annos on tosiaan tuo 75 mg:n kapselista toinen pallukka toisesta puolet. Avaan siis kapselin ja halkaisen toisen puoliksi. Aloitin pari kuukautta sitten myös syömään B-vitamiinia, E-EPAA ja mäkikuismaa, joten voi olla, että näilläkin on positiivista vaikutusta. Jatkan toki tuon annoksen syömistä Venlafaxinissa niin pitkään kuin siitä tehoa on, vaikka loppuelämäni. Aiemmin aina lääkkeen lopetettuani on se karmiva ahdistus palannut.

        Minulle määrättiin tosiaan 150 mg Venlafaxinia tuohon pahimpaan vaiheeseen, mutta koska jo 75 mg:n annos tuotti pahaa unettomuutta ja muita sivuoireita, niin päätettiin annos laskea 37,5 mg:aan ja vähitellen nostaa 75 mg:aan. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi nostaa sitä 75 mg:aan, koska tuolla mainitsemallani annoksella pärjään niin hyvin. Pakko tietysti uskoa myös E-epan ja mäkikuisman vaikutuksiin. Ja tietysti sitkeä luonne sekä terapia - näille suuri kiitos. Viimeisen parin kuukauden aikana olen ensimmäistä kertaa elämässäni sallinut itseni olla se mitä olen. Jännitän, panikoin, ahdistun... no mitä helvettiä sitten! Kertaakaan en ole siihen kuollut ja olen elämässäni saavuttanut enemmän kuin ns. "normaalit", joille panikoiminen on utopiaa. Ylisosiaaliset mitään pelkäämättömät vanhat tuttavani ovat nykyään työttömiä, eivätkä halua edes opiskella. Mieluummin olen sitten jännittäjä, joka vaatii itseltään paljon, mutta ainakin pääsee elämässään eteenpäin. Huh, toivottavasti tämä asenne kestää pitkään... Ei olis tuossa kesällä uskonut tämmöistä tekstiä tulevan :D

        Ps. Mikä tuossa Venlafaxinin imeytymisessä voisi häiriintyä jos kapselin puolitan? Täytyypä varmistaa lääkäriltä vielä asia.


      • Anonyymi
        Jackipotti kirjoitti:

        Venlafaxinin annos on tosiaan tuo 75 mg:n kapselista toinen pallukka toisesta puolet. Avaan siis kapselin ja halkaisen toisen puoliksi. Aloitin pari kuukautta sitten myös syömään B-vitamiinia, E-EPAA ja mäkikuismaa, joten voi olla, että näilläkin on positiivista vaikutusta. Jatkan toki tuon annoksen syömistä Venlafaxinissa niin pitkään kuin siitä tehoa on, vaikka loppuelämäni. Aiemmin aina lääkkeen lopetettuani on se karmiva ahdistus palannut.

        Minulle määrättiin tosiaan 150 mg Venlafaxinia tuohon pahimpaan vaiheeseen, mutta koska jo 75 mg:n annos tuotti pahaa unettomuutta ja muita sivuoireita, niin päätettiin annos laskea 37,5 mg:aan ja vähitellen nostaa 75 mg:aan. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi nostaa sitä 75 mg:aan, koska tuolla mainitsemallani annoksella pärjään niin hyvin. Pakko tietysti uskoa myös E-epan ja mäkikuisman vaikutuksiin. Ja tietysti sitkeä luonne sekä terapia - näille suuri kiitos. Viimeisen parin kuukauden aikana olen ensimmäistä kertaa elämässäni sallinut itseni olla se mitä olen. Jännitän, panikoin, ahdistun... no mitä helvettiä sitten! Kertaakaan en ole siihen kuollut ja olen elämässäni saavuttanut enemmän kuin ns. "normaalit", joille panikoiminen on utopiaa. Ylisosiaaliset mitään pelkäämättömät vanhat tuttavani ovat nykyään työttömiä, eivätkä halua edes opiskella. Mieluummin olen sitten jännittäjä, joka vaatii itseltään paljon, mutta ainakin pääsee elämässään eteenpäin. Huh, toivottavasti tämä asenne kestää pitkään... Ei olis tuossa kesällä uskonut tämmöistä tekstiä tulevan :D

        Ps. Mikä tuossa Venlafaxinin imeytymisessä voisi häiriintyä jos kapselin puolitan? Täytyypä varmistaa lääkäriltä vielä asia.

        Varmists ehdottomasti. Kapseleita ei saa rikkoa
        150 mg venlaa on houtotaso, käytän välillä 225 kun ahdistus pahenee. Pitäis vaan muistaa, että vaikutus tulee viiveellä...


    • ..................

      ei tuollaista annosta tosiaan ole.

      • mie vaan

        Ite syön 225mg (150 75) venlaa aamuisin masennukseen. Aloitus annos oli aikoinaan 75mg/2vko. Jonkin aikaa annos oli jopa 300mg. Jouduttiin valitettavasti alentamaan voimakkaiden sivuoireiden vuoksi. Esiintyi ylivilkkautta ja jatkuvaa "pyörivää, karusellissä olon" tunnnetta. Nyt kemioiden tasaannuttua annos (225) tuntuu liian pieneltä, teho heikentynyt. Tiedän tapauksen jossa annos 37,5mg ja neuvottu puolittamaan kapseli. Jos ymmärsin oikeen syynä 37,5mg:n korkeampi hinta. Jopa sairaalassa toimittu näin. Olen parikymppinen normaalipainoinen nainen.


      • Anonyymi

        Mäkikuismaa ja ssri/,snri ei saisi käyttää yhtä aikaa. mäkikuisma voi yhteiskäytössä muiden masennuslääkkeiden kanssa altistaa serotoniinioireyhtymälle ja muille keskushermostohaitoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkikuismaa ja ssri/,snri ei saisi käyttää yhtä aikaa. mäkikuisma voi yhteiskäytössä muiden masennuslääkkeiden kanssa altistaa serotoniinioireyhtymälle ja muille keskushermostohaitoille.

        Voimia sinulle! Olen jo 74 ja ahdistushäiriöön käytän Venlaa 150mg..välillä nostan jos
        ahdistus vaatii. Tuo 150 on hoitotaso.Ja kapseleita ei saa rikkoa. Mäkikuismat sun vastaavat ehdottomasti tarpeettomia. Ja älä vaan ikinä lopeta venlaa nopeasti. Aivan hulluuden partaalle vievät vieroitusoireet..
        Olen käyttänyt venlaa ainakin 10vuotta ja loppuelämäni myös.
        Tämä on hyvä lääke. Elän ihan normaalia elämää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimia sinulle! Olen jo 74 ja ahdistushäiriöön käytän Venlaa 150mg..välillä nostan jos
        ahdistus vaatii. Tuo 150 on hoitotaso.Ja kapseleita ei saa rikkoa. Mäkikuismat sun vastaavat ehdottomasti tarpeettomia. Ja älä vaan ikinä lopeta venlaa nopeasti. Aivan hulluuden partaalle vievät vieroitusoireet..
        Olen käyttänyt venlaa ainakin 10vuotta ja loppuelämäni myös.
        Tämä on hyvä lääke. Elän ihan normaalia elämää.

        Itselle määrättiin Venlafaxin 75mg (mini hoitava annos) voimakkaaseen ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Ahdistuksen fyysiset oireet olivat niin voimakkaita, että tämä lääke oli minulle pelastus. Oireet meinasivat viedä hengen. Lääke antaa suojan pelottavia/jännittäviä asioita vastaan. Lääke kuitenkin laski libidon lähes nolliin. Käytin lääkettä 3 vuotta jonka jälkeen lopetin, koska koin että olin elämässä paremmassa paikassa (ja näin olikin). Mutta elämä kun ei ole pelkkää tasaisuutta, tuli uusi droppi 8 kk lopettamisen jälkeen ja menin paniikissa ottamaan lääkettä. No sehän veti pään niin sekaisin, että en nukkunut sinä yönä silmäystäkään, olin täysin virkeä, paniikki jylläsi ja koko kroppa tärisi seuraavaan iltaan asti. Haluan opetuksena sanoa, että paniikkiin on hyvä myös olla jokin lääke sivussa kuten propral helpottamaan voimakkaita fyysisiä paniikkioireita, jos lääkitys päätetään lopettaa ja AINA käyttämään lääkettä niin kuin lääkäri on määrännyt. Tuota koko yön kestävää kokemusta ei halua kokea kukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe