Sähkön hinnanmuodostus

Sähkön hinta nousee jatkuvasti ja me kuluttajat kärsimme pienenevine tuloinemme, erityisesti me eläkeläiset.

Vast' ikään kerrottiin Helsingin energiasta, jonka voitto tältä vuodelta on 300 miljoonaa euroa ja Turun seudulla samansuuntaista ja kokoista.

Meidän kululuttajien on säästettävä sähköä. Yksinkertaisin keino on ostaa kalliita energialamppuja, joilla kulutus on 1/4 hehkulampuista.

Säästämisemme vaikuttaa seuraavasti: Energialaitos saa vähemmän tuloja ja tämähän ei käy. Pienellä kulutuksella on energialaitoksen saatava yhtä paljon rahaa, aina kuitenkin hiukan enemmän ja hintaa siis pitää nostaa. Toivottavasti ei sentään nelinkertaiseksi niinkuin yksinkertaisesta esimerkissäni seuraisi.

Edellisen logiikan mukaan meidän pitäisi kuluttaa enemmän, vaikka tuplasti! Hinnan pitäisi tällöin laskea.

Kyllä kelpasi Liliuksen ja kumppaneiden ostella romusähkölaitoksia Venäjältä - meidän rahoilla.

Aikanaan perustettiin pieniä sähkölaitoksia maaseudulle. Kun sähköä riitti myytäväksikin niin myyytiin. Kun toiminta kasvoi liian suureksi oli sähkölaitos myytävä. Entisistä omistajista tuli kuluttajia, jollaisia mekin poloiset olemme.

Ei tee mieli hurraahuutoja nostaa!

12

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Sanoin vaimolleni, että alkaa katselemaan pitkähihaisia villapainotteisia yöasuja, sillä makkarin yölämpötilaa lasketaan talkkarin toimesta pari astetta. Päivälämmötkin ovat tarkkailussa.

• *Kukkahame*

Olen huomioinut että meidänkin talossa on asteella pudotettu huonelämpöä.
        Hyvin kuitenkin riittää villatakki päivällä ja jos alkaa hiukan tuntumaan viileältä pieni lenkki ulkona auttaa.
        Samoja liikunnan lisäämistä on tietysti pakkasella hyvä tehdä, happihyppelyt auttaa monessa asiassa.

Sähkölaitokselta tuli eilen kirje, voi jatkaa samalla sopimuksella tai vaihtaa uuteen, en kyllä todellisuudessa tiedä edullisuutta, mutta uuden sopimuksen allekirjoitin.
        Tämä sähkön laskutuskin on kiinassa varmaan käyty opiskelemassa, niin ihmeellistä luettavaa se on.

• sinisirkku-

ajattelemaan sähkönkulutustani, kun sähkölasku mökilläni oli yllättävän suuri. (Mittarintarkistuksen annan suorittaa keväällä) Toki muutin jo huhtikuun alusta sinne. Kotonahan patterit olivat toisaalta suljetut.

Hehkulamput olen vaihtanut sitä myöten eneriansäästölamppuihin kun ovat poksahtaneet, mutta enää en pidä makuuhuoneen ikkunaa yöllä raollaan niinkuin tähän asti.Kuinkahan paljon kuluttaakaan tuo kirkasvalolamppu, jota pidän pari tuntia aamulla kirkastamassa elämääni:D

Paljon on sälytetty hartioillemme maapallon ja ilmakehän tulevaisuudesta! Autojen polttoaineen etanolilisäys, fossiilisten polttoaineiden oikea polttaminen ym ym, lista on pitkä. En sano, ettäkö se painostaisi
      kovin, mutta ensimmäinen sukupolvi olemme, joka joutuu tiedostamaan vastuun.

Toisaalta voi jokin tv mainos, saada heltymään, se missä tytär rykäisee isälleen kun vesi vuotaa täysillä hampaiden pesussa/jääkaapin ovi on auki isän juodessa pullosta, sähköt jää tyhjään huoneeseen ym.

Tulevia sukupolvia ajatellenhan se on välttämätöntä, mutta ei tunneta itseämme poloisiksi, osaltamme pyöritämme tätä yhteiskuntaa ihan varteenotettavasti, ja oikeudella myös nauttia ansaituista eläkepäivistämme:D--- terve

• Jos lampun teho on 100W = 0,1kWh ja sähkön hinta 0,01€, on kahden tunnin käytöstä kustannukset 0.002 €

• mistä säästät?

Ei itse sähkö, niin kovin kallista ole, vaan ne siirtokulut, ja verot, sekä molemmista lisäksi vielä perusmaksu.
      45,45e laskusta, on sähkönkulutus 15,77e/3kk
      -perusmaksu 6,06e sähköenergiasta
      -perusmaksu 12,30 sähkön siirrosta
      -siirtomaksu 8,71
      -sähkövero 2,61
      Eli sähkön kulutuksen päälle nuo, on se 45,45

• *Kukkahame*

Yleissähkö: myynnin perusmaksu 1,5€/kk
        energiamaksu 6,956 snt/kWh

Kausisähkö: myynnin perusmaksu 2,5€/kk
        takviarkipvn energiamaksu 7,763 snt/kWh
        muun ajan energiamaksu 5,948 snt/kWh

minulle tämä on aivan hebreaa...

• *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

..
        Lisäys, hinnat sisältävät arvonlisäveron 23%.

..

• sinisirkku-
        *Kukkahame* kirjoitti:

tuotteen jalostaminen ja kotiinkuljetus!

• *Kukkahame*
        sinisirkku- kirjoitti:

tuotteen jalostaminen ja kotiinkuljetus!

Entä jos itse noutaa ;-DDD?

Ei taida olla vielä noutopalvelussa

• sinisirkku-
        *Kukkahame* kirjoitti:

Entä jos itse noutaa ;-DDD?

Ei taida olla vielä noutopalvelussa

Nyt on jätettävä nämä pohtimiset kuka vetää mistäkin välistä ja työllistyy, on hankintapäivä, kirjallisuutta-- henkistä ravintoa ja raaka-aineita mistä valmistaa sillä sähköapurillani fyysisiä tarpeita varten , onneks ei tarvitse puita pilkkoa enää:D Kampaajallakin olis käytävä,---- heippa iltapuoleen...

• sinisirkku- kirjoitti:

Nyt on jätettävä nämä pohtimiset kuka vetää mistäkin välistä ja työllistyy, on hankintapäivä, kirjallisuutta-- henkistä ravintoa ja raaka-aineita mistä valmistaa sillä sähköapurillani fyysisiä tarpeita varten , onneks ei tarvitse puita pilkkoa enää:D Kampaajallakin olis käytävä,---- heippa iltapuoleen...

Oma aähkönkulutukseni on vuodelta 2009.

Kulutusmaksu 170,15€
        Perusmaksu 18,74€
        Yhteensä 188,89€

Sähkön siirron muodostus
        Perusmaksu 63,06€
        Kulutusmaksu 69,43£
        Sähkövero 26,56€
        Yhteensä 159,05€
        Koko lasku 347,94€

Tässä minun sähkölaskuni vuoden osalta.
        Sähkölaskun hintaan voi vaikuttaa vain pienentömällä sähkön kulutusta tai vaihtamalla sähköyhtiätä halvempaan.
        Meillä kunta omistaa sähköyhtiön ja samalla jakejluyhtiön

Sähkön siirtoon vaikuttaa myös kulutettava Kwh, määrä, mutta sitä ei voi kilpailluttaa vaan sen perii aina paikallinen enerkialaitos ja määrää sen hinnan.
        Varmaan on erilaisia tapauksia eri yhtiöiden välillä, mutta tallainen minulla.
        Sähkölämmitteisissä asunnoissaa on eri hinnoittelu yö ja päiväsähköjen kesken,joten kannattaa jo kilpailluttaa eri yhtiöden kesken.
        Lisäksi kannattaa hankkia Lämpöpumppu, joka säästtää aika pian hintansa.
        Juuri sain yhtiöltämme ilmoituksen sähkön hinnasta kahdelle seuraavalle vuodelle, eli pysyy samana kunhan teen sopimuksen pian.
        Siirtohinnoista ei puhuttu mitään.

Terv: Late

• mistä säästät?
        LateVaan kirjoitti:

Oma aähkönkulutukseni on vuodelta 2009.

Kulutusmaksu 170,15€
        Perusmaksu 18,74€
        Yhteensä 188,89€

Sähkön siirron muodostus
        Perusmaksu 63,06€
        Kulutusmaksu 69,43£
        Sähkövero 26,56€
        Yhteensä 159,05€
        Koko lasku 347,94€

Tässä minun sähkölaskuni vuoden osalta.
        Sähkölaskun hintaan voi vaikuttaa vain pienentömällä sähkön kulutusta tai vaihtamalla sähköyhtiätä halvempaan.
        Meillä kunta omistaa sähköyhtiön ja samalla jakejluyhtiön

Sähkön siirtoon vaikuttaa myös kulutettava Kwh, määrä, mutta sitä ei voi kilpailluttaa vaan sen perii aina paikallinen enerkialaitos ja määrää sen hinnan.
        Varmaan on erilaisia tapauksia eri yhtiöiden välillä, mutta tallainen minulla.
        Sähkölämmitteisissä asunnoissaa on eri hinnoittelu yö ja päiväsähköjen kesken,joten kannattaa jo kilpailluttaa eri yhtiöden kesken.
        Lisäksi kannattaa hankkia Lämpöpumppu, joka säästtää aika pian hintansa.
        Juuri sain yhtiöltämme ilmoituksen sähkön hinnasta kahdelle seuraavalle vuodelle, eli pysyy samana kunhan teen sopimuksen pian.
        Siirtohinnoista ei puhuttu mitään.

Terv: Late

nuo tuolla ylhäällä oli kaikki kolmen kk hintoja. Eli vuodessa sähköä kulutan vain 63,08e mutta nuo muut maksut ovatkin vuodessa 118,72
        Jotain 900 kw tais olla vuos. Kaksio asuntona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      233
      1541
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1306
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      20
      1287
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1187
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      968
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      940
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      905
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      880
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      861
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      835
    Aihe