Jos tankki on puolillaan kesälaatua ( -5 C ) ja tankaa sen täyteen talvilaatua ( -25 C ) niin onko tankissa sitten noin ( -15 C ) löpöä. Miten eri laadut sekoittuvat. En aio lisätä tankkiin muuta kuin dieseliä, en 2-tahtiöljyä enkä muitakaan poppaskonsteja. Moottori on nykyaikainen 2,0 TDI VW -moottori. Voisiko joku expertti selittää asian miten eri diesel -laadut sekoittuvat. Kiitos.
Ps. Valitettavasti näin sähköisen viestinnän aikana vastausta ei voi taivuttaa rautalangasta mutta pyydän kuitenkin yksinkertaisia selkeitä vastauksia.
Kesälaadun sekoittuminen talvilaatuun
16
8011
Vastaukset
- 1.9 ddis
Googlaamalla olisit saanut jo vastauksesi, näinä aikoina asiasta on käyty paljonkin keskustelua!
En ole ekspertti, mutta sen olen kuullut, että ei ole järkevää tehdä mainitsemaasi sekoitusta. Koeta vaan ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ja tankkaat sitten talvidieseliä.
Sama homma minullakin menossa, enää noin neljännes kesälaatua tankissa, eikä ole vähään aikaan kiirettäkään tankata talvilaatua säiden puolesta. Hyvin on muuten toiminut tuolla kesälaadullakin (koputtaa puuta...). - 17+14
Lämpötilan pitää olla samepisteen yläpuolella.
- ger
tankissasi oli varmaankin -5/-15 keseälaatua ? Tätähän Neste myi vielä marraskuun puolen välin jälkeenkin asemillaan. Sitten vaihtoivat hädissään suoraan talvilaatuun -25/-34. (Eivät pitäneet asemillaan ollenkaan kesälaatua -15/-25)
Sekoittumisesta: auton tankissa olevan polttoaineen pitäisi olla 25 asteista, että sekoittuminen olisi täydellistä. Tämän takia Neste kehoittaa ajamaan tankin tyhjäksi !
Jos siis autosi on ulkona pakkasessa ja menet tankkaamaan niin uuden sekoituksen suodatuspiste:
-5/-15 puoli tankillista puolitankillista talvilaatua -25/-34
lasketaan näin
(alempi samepiste isompi suodatuspiste) / 2 eli
((-5) (-34))/ 2 =
- 39/2 =
= -19,5 astetta
siis tankki tyhjäksi - ger
ger kirjoitti:
tankissasi oli varmaankin -5/-15 keseälaatua ? Tätähän Neste myi vielä marraskuun puolen välin jälkeenkin asemillaan. Sitten vaihtoivat hädissään suoraan talvilaatuun -25/-34. (Eivät pitäneet asemillaan ollenkaan kesälaatua -15/-25)
Sekoittumisesta: auton tankissa olevan polttoaineen pitäisi olla 25 asteista, että sekoittuminen olisi täydellistä. Tämän takia Neste kehoittaa ajamaan tankin tyhjäksi !
Jos siis autosi on ulkona pakkasessa ja menet tankkaamaan niin uuden sekoituksen suodatuspiste:
-5/-15 puoli tankillista puolitankillista talvilaatua -25/-34
lasketaan näin
(alempi samepiste isompi suodatuspiste) / 2 eli
((-5) (-34))/ 2 =
- 39/2 =
= -19,5 astetta
siis tankki tyhjäksiMercedes tarjoaa tällaisen avun:
tilaavat Saksasta lisäaineen, joka estää paraffiinien kiteytymisen ja nostaa tällä tavoin suodatuspistettä, sitten tankkaat talvilöpöä päälle tankin täyteen ja homma on sillä selvä.
Koko lysti maksoi n.50 euroa. Pelkkää litkua eivät myy, kun sen annostelu ja testaus on tarkkaa.
(Mersun tankin tyhjennys olisi maksanut n. 250 euroa ja löpöt olis menneet hukkaan)
Ilmat taitaa lämmetä, joten halvin konsti taitaa olla, kun ajelet tankin tyhjäksi. -Ja sitten tankkaat täyteen Nesteen -25/-34 talvilöpöä. - ger
ger kirjoitti:
Mercedes tarjoaa tällaisen avun:
tilaavat Saksasta lisäaineen, joka estää paraffiinien kiteytymisen ja nostaa tällä tavoin suodatuspistettä, sitten tankkaat talvilöpöä päälle tankin täyteen ja homma on sillä selvä.
Koko lysti maksoi n.50 euroa. Pelkkää litkua eivät myy, kun sen annostelu ja testaus on tarkkaa.
(Mersun tankin tyhjennys olisi maksanut n. 250 euroa ja löpöt olis menneet hukkaan)
Ilmat taitaa lämmetä, joten halvin konsti taitaa olla, kun ajelet tankin tyhjäksi. -Ja sitten tankkaat täyteen Nesteen -25/-34 talvilöpöä.nesteen talvilöpö oli -29/-34 !
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2772,2777,3361,3552,3556
ja paras kesälaatu on mainitsemani -15/-25
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2772,2777,3361,3552,3555
sama pää, kesät talvet ! :) - näin on
ger kirjoitti:
tankissasi oli varmaankin -5/-15 keseälaatua ? Tätähän Neste myi vielä marraskuun puolen välin jälkeenkin asemillaan. Sitten vaihtoivat hädissään suoraan talvilaatuun -25/-34. (Eivät pitäneet asemillaan ollenkaan kesälaatua -15/-25)
Sekoittumisesta: auton tankissa olevan polttoaineen pitäisi olla 25 asteista, että sekoittuminen olisi täydellistä. Tämän takia Neste kehoittaa ajamaan tankin tyhjäksi !
Jos siis autosi on ulkona pakkasessa ja menet tankkaamaan niin uuden sekoituksen suodatuspiste:
-5/-15 puoli tankillista puolitankillista talvilaatua -25/-34
lasketaan näin
(alempi samepiste isompi suodatuspiste) / 2 eli
((-5) (-34))/ 2 =
- 39/2 =
= -19,5 astetta
siis tankki tyhjäksiKiitos vastauksesta. Olen jopa ymmärtäväni jotain tuosta. Eli nyt tankissa oleva aine kestää hieman paremmin pakkasta ja vielä kerran, jos pakkaset pysyvät - 10 - 20 C vaiheilla, niin ongelmia ei pitäisi olla. Joka tapauksessa nyt lienee parempi ajella tankki tyhjäksi. No nuo samepisteet ja suodatuspisteet eivät tyhmälle kerro mittään, mutta arvelen tuon suodatuspisteen olevan sen lämpötilan, jossa polttoaine vielä menee suodattimen läpi. Mikä lie tuo samepiste. Liekko sama kuin sumepiste, joka on se piste kun kuskilla sumenee auton jämähtäessä pakkasella. Kiitos vastauksista.
Ps. googlaamalla kyllä löytää mitä vain vastauksia, mutta kysymistä ei voita mikään. - ger
ger kirjoitti:
nesteen talvilöpö oli -29/-34 !
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2772,2777,3361,3552,3556
ja paras kesälaatu on mainitsemani -15/-25
http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2772,2777,3361,3552,3555
sama pää, kesät talvet ! :)Huoltoasemien tankit täytetään kuulemma talvilaadulla ja aseman tankissa voi olla vielä 20% tankin tilavuudesta sitä -5/-15 laatua. Joten tuo uusi suodatuspiste on aika suuntaa-antava ! Todellisuudessa se lienee huonompi. Toisekseen joissain autoissa on polttoainesuodatin lämmitetty tai lämpimässä tilassa ....
Lieneekö folkkareissa vielä paluulinja ruiskutuspumpulta takaisin tankkiin ? Paluulinjan lämpötila ? Oho, vois olla hyväkin viritys järjestelmä...
Kannattaa jutella folkkarin huollossa, varmasti tietävät miten homma pelaa. - aiemmat stoorit
näin on kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Olen jopa ymmärtäväni jotain tuosta. Eli nyt tankissa oleva aine kestää hieman paremmin pakkasta ja vielä kerran, jos pakkaset pysyvät - 10 - 20 C vaiheilla, niin ongelmia ei pitäisi olla. Joka tapauksessa nyt lienee parempi ajella tankki tyhjäksi. No nuo samepisteet ja suodatuspisteet eivät tyhmälle kerro mittään, mutta arvelen tuon suodatuspisteen olevan sen lämpötilan, jossa polttoaine vielä menee suodattimen läpi. Mikä lie tuo samepiste. Liekko sama kuin sumepiste, joka on se piste kun kuskilla sumenee auton jämähtäessä pakkasella. Kiitos vastauksista.
Ps. googlaamalla kyllä löytää mitä vain vastauksia, mutta kysymistä ei voita mikään.Viestiketjuissa on viittaus mm. Nesteen prujuun, jossa kerrotaan ettei kesälaadun suodatettavuus paljon parane sekoittamisella. Talvilaatuja sekoittelemalla saa noin sekoitusuhdetta vastaavat arvot.
Kyse lienee parafiinista ja tukkii suodattimen hitaammin tai nopeammin, riippuen kesä-talviseoksesta. - ger
aiemmat stoorit kirjoitti:
Viestiketjuissa on viittaus mm. Nesteen prujuun, jossa kerrotaan ettei kesälaadun suodatettavuus paljon parane sekoittamisella. Talvilaatuja sekoittelemalla saa noin sekoitusuhdetta vastaavat arvot.
Kyse lienee parafiinista ja tukkii suodattimen hitaammin tai nopeammin, riippuen kesä-talviseoksesta.
- joukko kannnseen nyt
kuulemma Neste lupaa maksaa kulut jos kärry ei kulje kun ovat myyneet kesänaftaa. www.nesteoli.fi lisää tietoa.
- ev
voi että pöljää viedään kuminarussa. koska viimeeksi teillä on auto hyytynyt tai siis nafta. kaikissa nykyautoissa on lämmitetyt naftalinjat ja naftaa voi kyllä sekottaa on se sitten kesä tai arktista laatua.
vähän siis samanlailla kun lasinpesunesteitä, vai eikö itikkalasolia voi jatkaa pelkällä vedellä.
en ainakan itte oo vielä nähnyt asemilla kylttejä, missä lukis että TALVILAATU EI SAA TANKATA KESÄLAADUN SEKAAN. - VALMISTETUISSA:.!%#+
ev kirjoitti:
voi että pöljää viedään kuminarussa. koska viimeeksi teillä on auto hyytynyt tai siis nafta. kaikissa nykyautoissa on lämmitetyt naftalinjat ja naftaa voi kyllä sekottaa on se sitten kesä tai arktista laatua.
vähän siis samanlailla kun lasinpesunesteitä, vai eikö itikkalasolia voi jatkaa pelkällä vedellä.
en ainakan itte oo vielä nähnyt asemilla kylttejä, missä lukis että TALVILAATU EI SAA TANKATA KESÄLAADUN SEKAAN..
on ne naftalämmittimet (jopa surullisenkuuluisissa transiteissa)
Se polttoainehan ei hyydy vaan suodattimeen kertyy parafiinia joka tukkii polttoaineen kulun, näin siis vanhemmissa vaunuissa
Eikö se ollut sääntö ennen vanhaan että suodatin vaihdetaan joka syksy ennen talven tuloa
. - kun ei satu
VALMISTETUISSA:.!%#+ kirjoitti:
.
on ne naftalämmittimet (jopa surullisenkuuluisissa transiteissa)
Se polttoainehan ei hyydy vaan suodattimeen kertyy parafiinia joka tukkii polttoaineen kulun, näin siis vanhemmissa vaunuissa
Eikö se ollut sääntö ennen vanhaan että suodatin vaihdetaan joka syksy ennen talven tuloa
.Autojen huoltovälit on sen verran pitkät ja esim. omassa suodattimen vaihtoväli on 60tkm, niin on erittäin epätodennäköistä, että se huolto edes sattuu marraskuulle...
Erikseen vaihdettuna turhan hintava juttu. - ÖLJYTKIN:.:1%#?+
kun ei satu kirjoitti:
Autojen huoltovälit on sen verran pitkät ja esim. omassa suodattimen vaihtoväli on 60tkm, niin on erittäin epätodennäköistä, että se huolto edes sattuu marraskuulle...
Erikseen vaihdettuna turhan hintava juttu..
ei välttämättä vuoden välein mutta kahden vuoden viimeistään eikä ongelmia ole ollut
Se naftasuodatin nyt on aika pieni lisä kun vaihdetaan samalla öljynsuodatin ja öljyt
. - Nokinaku
VALMISTETUISSA:.!%#+ kirjoitti:
.
on ne naftalämmittimet (jopa surullisenkuuluisissa transiteissa)
Se polttoainehan ei hyydy vaan suodattimeen kertyy parafiinia joka tukkii polttoaineen kulun, näin siis vanhemmissa vaunuissa
Eikö se ollut sääntö ennen vanhaan että suodatin vaihdetaan joka syksy ennen talven tuloa
.Kyllä se parafiini tukkii uudenkin suodattimen aivan samoin kuin vanhemmankin. Aivan turha ohje minkä mukaan suodatin tulisi vaihtaa syksyllä.
Kun autolla ajetaan vähän niin silloin polttoaineen oma vedensietokyky ei kaikissa olosuhteissa riitä veden jakauttamiseen eli liuottamiseen polttoaineeseen ja silloin tarvitaan vettä polttoaineeseen liuottavaa ainetta veden poistamiseksi järjestelmästä. Sama ilmiö on myös bensiiniautoissa jos niitä tankataan harvoin.
- dCi-mies
Katsopa tuolta PDF-muotoinen opas:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2698,2707,3361
- sivu 32.
...Paitsi, että VAG-dieselkoneet eivät enää edusta kehityksen huippua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849