Olen ollut ahdistunut ja masentunut parin vuoden ajan. Olen lihonutkin 15 kg ja itsetunto on mennyt täysin nollaan. Minulla on työ josta pidän, tosin se on määräaikainen. Kuitenkin sain itseäni niskastani sen verran kiinni että hain apua sitäkin enimmäkseen lasteni takia. Olen yksinhuoltaja. Lääkäri määräsi minulle Seroxat 20mg, pitäisi myös auttaa tähän ylensyömiseen, syön pahaan olooni ja siitä tietenkin paha olo syvenee. Apteekissa vaihdoin lääkkeen halvempaan vastaavaan optipar 20mg. Kuulisin mielelläni kommentteja vaikutuksista. Auttaako masennukseen, entä siihen ylensyömiseen ja makeanhimoon? Olen nyt kolme viikkoa syönyt, en huomaa mitään eroa vielä.
optipar
32
37397
Vastaukset
- Psykiatri
Ixel taitaa olla suotuisin painonnousun suhteen, sitten Seronil ja sitten Efexor. Seroxat on hyvä lääke mutta se saattaa lisätä himpun verran näitä muita enemmän painonnousua. Kyseessä ei ole mikään merkittävä ero, älä siis säikähdä.
- ensin Psykiatrin vastausta,...
P:n vastaus oli asiallinen,muttei mielestäni ollut vastaus suoranaisesti kysymykseesi.
Eli,itselläni menee Seronilia tuo 80mg/vrk tähän BED:n.
Eli,Seroxat aiheuttaa (jos on aiheuttaakseen!) painon nousua (!!) enemmän kuin esim. mainitsemani fluoxetin.
Juttele sen hoitavan psykiatrisi kanssa asioista.
Lisää lääkkeistä voit lukea vaikkapa siv.www.yliopistonapteekki.fi,sieltä löydät indikaatiot ym.
Ja kaikkein tarkinta tietoa (lääkärisi jälkeen) saat kun lukaiset Pharmaca Fennicasta (siitä lääkäreiden painoksesta,ei siitä mitään sanomattomasta maallikoille suunnatusta) lääkkeestäsi,ja vaikkapa näistä P:n mainitsemista lääkkeistä,
P.F:n saat käsiisi esim.apteekista ja kirjastojen käsikirjastoon se kuuluu,vanhempia lainataan,viimeisin,eli vuosi 04 on vain käsikirj.
Voin laittaa tänne P.F:sta tekstiä,jos haluat tietää jotain nimenomaista.
Kaikkein paras tiedpn antaja ja sinut tunteva on sinua nyt hoitava ja sinulle lääkkeet määrännyt psykiatri. - Seroxat
Visainen kysymys. Itse olen syönyt Sroxatia 20 milligrammaa jo noin 6 vuoden ajan ihan vaan pahojen PMS oireiden takia ja on auttanut todella paljon. Painonnoususta en tiedä, luulen että jos syö e-pillereitä samaan aikaan paino nousee, ainakin itselläni. Kun lopetin e-pillert vähän aikaa sitten paino on laskenut jo huomattavasti ja on paljon kevyempi olo. En ollut lihava mutta oman mittapuuni mukaan vähän niinkun pyöreämpi kun normaalisti. En kyllä usko että Seroxat lihottaa, ihan tosissaan, päinvastoin siitä saa serotoniinit mitä muutoin hakisi kaikesta makeasta ja rasvaisesta, että kyllä se on se ruoka kun lihottaa, siis jos se on vääränlaista ja sitä syö liikaa! Tsemppiä.
- Anonyymi
20 vuoden kokemuksella voin sanoa, ettei Seroxat rinnakkaisvalmisteineen ole hyvä lääke. Jos sinulla, Psykiatri, ei ole sen käytöstä omakohtaista kokemusta, niin turha tulla aukomaan päätä. ;)
- auttaa
syömishäiriöihin vasta annoksella 40mg/vrk ja siitä ylöspäin,20mg ei vielä auta siihen ja depressiota hoidettaessakin se on aika matala annos.
Itselläni on BED,jonka yhtenä hoitomuotona on SSRI-lääke,tosin tällä hetkellä vaikuttava aine eri kuin sinun lääkkeessäsi (sinulla on vaik.aine tuo paroxetin,itselläni fluoxetin)
Käytän tällä hetkellä 80mg/vrk,tästä sitä aletaan nyt sitten purkamaan sitä lääkitystä.
Makeanhimoon eivät antidepressiivit juurikaan auta,ahmimiseen kylläkin,mutta,eivät noin matalalla annoksella.
Diagnosoitiinko sinulla nyt sitten syömishäiriö,ja jos,niin kumpi,bulimia vai BED?
Käythänjatkossa myös terapiassa,lääkitys ei yksistään auta,ei ahdistukseen,ei depressioon eikä syömishäiriöihin.
Onko tuota Optipar-annosta tarkoitus tarkistaa milloin?Kyllä kolmessa viikossa pitäisi jonkinlaista hoitovastetta ilmetä.
Ellet kuukaudessa saa lääkkeestä mitään apua,kannattanee kokeilla sitten (lääkärihän sen sitten päättää!) korkeampaa annosta,tai vaihtaa lääkettä.
Jaksamisia! - depis
Heip! Olen Syönyt Seroxatia keskivaikeaan toistuvaan masennukseen ja ahdistushäiriöihin
nelisen vuotta ja kyllä auttaa. Rinnakkaisvalmiste Optiparia kokeilin puolen vuoden ajan, mutta hoitovaste on pienempi, eli lääkeannosta jouduin isontamaan n.10-20mg saman tuloksen saavuttamiseksi kuin seroxatilla.
Lääkelaitoksen mukaan vaikuttavan aineen(paroksetin) osuus
optiparissa onkin n. 40% pienempi kuin seroxat tabletissa, joskin tablettien vaikuttavan aineen imeytymisessä elimistöön voi ilmetä yksilöllisiäkin eroja, valmisteiden suolojen erityyppisyydestä johtuen.
Joka tapauksessa omakohtaisesti koin seroxatin parempana vasteelleen sekä käytännössä saman hintaiseksi kuin rinnattaisvalmisteen (joka tietenkin on liikaa sekin, on kestämätöntä rahastaa ihmisiä joiden ainoa selviämisen edellytys ovat nuo edellä mainitut lääkkeet) - kohtalotoveris
moi.
oon 21v ja alotin monien elämässä tapahtuvien pettymysten vuos sitten masikseen seroxatin jonka vaihdon 2kk jälkeen optipariin. Vasta n 2kkn jälkeen huomasin oikean helpotuksen ja mienrauhan niiden avulla. Tietenki työtkin oli tärkeä osa mielialan nousua. oon syöny niitä tähän päivään asti enkä varmaa koskaa lopeta ku ei niist oo mitn haittaa niienää en ota sitä riskiä että masennun taas. mut siis älä missään tapaukses lopeta ainakaa ennen 2kk:tta mitään kokeilemaasi psyykelääkettä!! ja muista ettei se tosiaan oo mikään heikkous syödä psyykelääkkeitä äläkä missään tapauksessa kuuntele, jos joku sanoo sulle ettet oo oma ittes ko syöt niitä ja kehottaa sut lopettaaan lääkityksen, koska semmoset ei ymmärrä psyykehäiriöistä mitään, jotka ei omasta mielestään oo koskaan tarviny hakea ahdistukseen psyykelääkkeitä!! ja psyykelääkkeeet ei oo mitn huumeita tai vastaavia niinku varmaa jotku ystäväs ajattelee, vaan ne ainoastaa saa sun ja minunki aivojen välittäjäaineet suunnilleen normaaliin tasapainoon niinkuin muillakin ihmisillä eli niiden avulla meidän olotila on normaali-ihmisen(joka ei tajua mitään masennuksesta) olotila!!!! joten tsemppiä sulle ja optiparia suosittelen!!! voit mailailla!!
t:suht onnellinen- Anonyymi
Oletko edelleen vuonna 2021 "onnellinen" Optiparisi kanssa vai kenties ehkä jo haudassa?
- Sama vika ?
Oletko huomannut mitään sivuoireita ? oliko alussa oireet parempia ? olis kiva kuulla minkälaisia oireita sinulla oli.
- Anonyymi
No minä olen Optiparin takia nykyään mikropeniksellä varustettu aivokuollut dementikko. Mutta mitäpä pienistä sivuvaikutuksista, kunhan masennus pysyy poissa ja elämä hymyilee. =)
- Ystävä
Hei!
Ystäväni on syönyt Optiparia ja taisi muuten alussa hänkin syödä Seroxatia yhteensä viitisen vuotta. Lääkkeet kyllä auttavat!! Taisi mennä pari viikkoa... Nyt on ystävälläni pahoja lääkkeenjättöoireita. Kolmatta viikkoa työstä sairaslomalla... silmissä sumenee ja aamuisin oksentaa. Päätä ei voi heilauttaa yhtään. Niin, että lääkkeet kyllä auttavat, mutta se taitaa olla loppuelämäksi tarkoitettu lääke??? Lääkkeen puolittaminenkaan ei auttanut. Ystäväni odottelee nyt viikon ja on menossa sitten töihin -oli olo mikä tahansa!! Oma lääkäri oli lomalla ja uusi sanoi, että:"Alota syöminen uudestaan". Mielestäni törkeää, jos ystäväni kerran on varma, ettei tarvitse lääkettä enää ja haluaa niistä eroon. Mutta sinun kysymykseesi. Ystävälläni lääke auttoi masennukseen, mutta mitään muita vaikutuksia ei ilmaantunut. Ystäväni esim. pitää syömisestä ja makeastakin... ja syö näitä tuotteita aivan samoin lääkkeiden kanssa kuin ilmankin. Ei siis vaikutusta. Aattelin vaan, että tiedät... jos alotat, niin ehkä syöt loppuelämäsi -mutta siis auttoivat ystävääni pahimman masennuksen kourissa! Hän ei kyllä suosittele niiden aloittamista, ellei ole aivan hätä... mutta kukas niitä huvikseen söisikään...
Toivottelen hyvää jatkoa... piristyhän! - JR
Ps. Ystäväni on jonkin verran ylipainoinen, mutta lääkkeiden aloitus ei heilauttanut vaakaakaan puoleen eikä toiseen... - pikku myy
Minulla on käytössä optipar 20 mg, aloitin sen masennukseen ja minulla se alkoi vaikuttaa nopeasti. Yhden illan olin kuin olisin jotain rauhoittavia ottanut, mutta se onneksi hävisi. Nyt olen ajatellut kyllä lääkkeen vaihtoa, koska minulla optipar aiheuttaa välillä "ylikierroksilla" käymistä ja voimakasta hikoilua, öisin saatan herätä ihan yltä päältä hiessä. Myös päivisin hikoilu on voimakasta. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Myös lääkkeen lopettamisesta olen kuullut paljon, että se on monilla hankalaa pahoinvoinnin ja vastaavien oireiden takia.
Ennen olen käyttänyt cipramilia, josta ei tullut mitään haittavaikutuksia, mutta tosin sen lopettamisen takia ehkä sitten huonoon ajankohtaan sairastuin masennukseen. Myös alkoholin käytön kanssa optiparilla on vaikutusta, cipramil ei mielestäni vaikuttanut mitenkään. Optipar kenties voimakkaampi lääke?- tipi
Mullakin optipar käytössäni ollut jo useamman vuoden.
Hikoiluttaa ja käyttäydyn joskus jopa maanisesti, paitsi töissä.
kotia päästyäni alkaa urakointi ja väsykin olisi mutta ei aina uni tuu, kuin käy niin ylikierroksilla.
Olen huomannut, että autoa ajan paljon rennompana kun olen aloittanut optiparin (joka vaihdoin Seroxattiin, hinnan takia).
Joskun kun lääkkeet vahingossa loppuivat, tai yritin niitä lopettaa, tuli huimausta. - ahistunut
tipi kirjoitti:
Mullakin optipar käytössäni ollut jo useamman vuoden.
Hikoiluttaa ja käyttäydyn joskus jopa maanisesti, paitsi töissä.
kotia päästyäni alkaa urakointi ja väsykin olisi mutta ei aina uni tuu, kuin käy niin ylikierroksilla.
Olen huomannut, että autoa ajan paljon rennompana kun olen aloittanut optiparin (joka vaihdoin Seroxattiin, hinnan takia).
Joskun kun lääkkeet vahingossa loppuivat, tai yritin niitä lopettaa, tuli huimausta.Itse olen syönyt Optiparia (20mg) ahdistukseen kohta kolme vuotta. Lääkkeet vaikuttivat heti eikä ahdistusta ole ollut. Haittapuolia en ole huomannut muita kun hikoilu.
Nyt pienensin annosta 10mg:een. Tarkoitus olisi elää ilman. Viikon olen kohta ollut pienemmällä annoksella ja monesti olen harkinnut paluuta takaisin. Huimaa jatkuvasti ja sydäntä tykyttää. Vissiinkin nämä ovat normaaleja vieroitusoireita joiden pitäisi hävitä parin viikon kuluessa. Ehkä siis kuitenkin yritän elää tämän huimauksen kanssa. Ja parin kuukauden kuluttua lopettaa kokonaan.
Mielestäni kenenkään ei tarvitse lopettaa jos ei itsellä ole sellainen olo. Jos hiukkaakaan pelottaa tai mietityttää, ei aika ole oikea. - floralys
ahistunut kirjoitti:
Itse olen syönyt Optiparia (20mg) ahdistukseen kohta kolme vuotta. Lääkkeet vaikuttivat heti eikä ahdistusta ole ollut. Haittapuolia en ole huomannut muita kun hikoilu.
Nyt pienensin annosta 10mg:een. Tarkoitus olisi elää ilman. Viikon olen kohta ollut pienemmällä annoksella ja monesti olen harkinnut paluuta takaisin. Huimaa jatkuvasti ja sydäntä tykyttää. Vissiinkin nämä ovat normaaleja vieroitusoireita joiden pitäisi hävitä parin viikon kuluessa. Ehkä siis kuitenkin yritän elää tämän huimauksen kanssa. Ja parin kuukauden kuluttua lopettaa kokonaan.
Mielestäni kenenkään ei tarvitse lopettaa jos ei itsellä ole sellainen olo. Jos hiukkaakaan pelottaa tai mietityttää, ei aika ole oikea.kantsii jutella optiparin lopettamisesta lääkärin kaa eikä mennä itse lopettamaan! tosi pienin annoksin se lopetus aloitetaan, ettei vieroitusoireet olisi suuria. ja se tehdään pitkällä aika välillä. jutelkaa ihmeessä lääkärin kanssa. itse syön 30mg ja pienennän 20mg varmaankin aikas pian, se 10mg pudotus ei mulla oikeen ole ennenkään vaikuttanut paitsi ehkä ihan viikko tai pari ainakin itse miettii sitä että tuntuukos nyt jotenkin erilaiselta... tietysti huimausta saattaa vähän tulla.
- vaikutuksia
alkoholin kanssa? itsellä ollut myös ja olen miettinyt voiko johtua lääkkeestä vaikkei kuulemma pitäs ainakaan..?
- hahahaaaaaaa
vaikutuksia kirjoitti:
alkoholin kanssa? itsellä ollut myös ja olen miettinyt voiko johtua lääkkeestä vaikkei kuulemma pitäs ainakaan..?
oon käyttäny optiparia 5v. viimeks kun join jonkin verran alkoholia, en päässy sängystä ylös 3:een päivään
- Anonyymi
floralys kirjoitti:
kantsii jutella optiparin lopettamisesta lääkärin kaa eikä mennä itse lopettamaan! tosi pienin annoksin se lopetus aloitetaan, ettei vieroitusoireet olisi suuria. ja se tehdään pitkällä aika välillä. jutelkaa ihmeessä lääkärin kanssa. itse syön 30mg ja pienennän 20mg varmaankin aikas pian, se 10mg pudotus ei mulla oikeen ole ennenkään vaikuttanut paitsi ehkä ihan viikko tai pari ainakin itse miettii sitä että tuntuukos nyt jotenkin erilaiselta... tietysti huimausta saattaa vähän tulla.
"kantsii jutella optiparin lopettamisesta lääkärin kaa eikä mennä itse lopettamaan!"
Tein virheen ja uskoin lääkäriä FB:n vieroitusryhmien ja Surviving Antidepressantsin sijaan.
"tosi pienin annoksin se lopetus aloitetaan, ettei vieroitusoireet olisi suuria. ja se tehdään pitkällä aika välillä"
Joo joo, mutta a) Täsmälleen kuinka pienin annoksin (%/mg) ja b) Kuinka pitkällä aikavälillä, milloin vähennykset tapahtuvat? Näihin ei Käypähoito anna vastauksia.
Nyt onneksi jo erossa ko. paskalääkkeestä. Huh mitä myrkkyä!
- aa3a3aa
Olen syönyt lääkettä 5v. Aluksi 30mg, välil 20mg, sit taas 30mg, ny 20mg. Koitettiin vähentää 10mg, mut eihä siit mitää tullu.
Kyl se vähentää ahdistuksen tuntemuksia. Voisin jopa suositella. Mut sanoisin että ikuinen lääke.
Lääkkeen vaikutus alkaa parin kk:n jälkeen.- better is waiting ?!
Minulla todettiin paniikkihäiriö 1986, siitä saakka olen muiden lyhytaikaisempien lääkkeiden käytön lisäksi käyttänyt Xanoria lyhyt- ja pitkäkestoisena. Nyt olen ollut melkein "panikoiva" ja masentunut. Jonkun mielestä noin pitkäaikainen Xanor -käyttö ei ole hyväksi. On kokeiltu trisyklisiä lääkkeitä, ne auttoivat joskus ja serotoniinin takaisinottajia. Mikään ei meinaa sopia, lääkkeet tuovat oireeni niin voimakkaina. Nyt olen kokeillut 1 1/2 viikkoa Optiparia, 1/2 joka toinen ilta 1/4 joka toinen ilta 20 mg:sta. Tavallisesti otetaan ilmeisesti aamuisin, mutta niin otettuna olin aamulla vielä ahdistuneempi. Välillä pelkään, että olen kroonistunut vaivojeni kanssa, olen ollut pienestä pitäen arka ja yksinäinen. Nyt siis panen kaiken toivoni tähän Optipariin ja toisaalta luulen, että minun pitäisi saada elämässäni muutenkin "kelkka kääntymään", olen kokenut paljon stressaavaa ja tuntuu, että toivoisin saavani mieleni tyhjäksi kaikesta sielä varastossa olevasta epämieluisista kokemuksista.
- 27-vuotias mies
better is waiting ?! kirjoitti:
Minulla todettiin paniikkihäiriö 1986, siitä saakka olen muiden lyhytaikaisempien lääkkeiden käytön lisäksi käyttänyt Xanoria lyhyt- ja pitkäkestoisena. Nyt olen ollut melkein "panikoiva" ja masentunut. Jonkun mielestä noin pitkäaikainen Xanor -käyttö ei ole hyväksi. On kokeiltu trisyklisiä lääkkeitä, ne auttoivat joskus ja serotoniinin takaisinottajia. Mikään ei meinaa sopia, lääkkeet tuovat oireeni niin voimakkaina. Nyt olen kokeillut 1 1/2 viikkoa Optiparia, 1/2 joka toinen ilta 1/4 joka toinen ilta 20 mg:sta. Tavallisesti otetaan ilmeisesti aamuisin, mutta niin otettuna olin aamulla vielä ahdistuneempi. Välillä pelkään, että olen kroonistunut vaivojeni kanssa, olen ollut pienestä pitäen arka ja yksinäinen. Nyt siis panen kaiken toivoni tähän Optipariin ja toisaalta luulen, että minun pitäisi saada elämässäni muutenkin "kelkka kääntymään", olen kokenut paljon stressaavaa ja tuntuu, että toivoisin saavani mieleni tyhjäksi kaikesta sielä varastossa olevasta epämieluisista kokemuksista.
Minä olen syönyt optipar 20 mg:sta yhden päivässä noin kuusi vuotta, sen rinnalla on rauhoittavana lääkkeenä Xanor (määrättynä paniikkihäiriöön). Vuoden pidin taukoa Optiparista, mutta se johti siihen, että noita Xanoreita joutui ottamaan lähes päivittäin, Optipar lääkityksen aikana niitä en tarvinnut lainkaan, lukuunottamatta lääkkeen aloittamista ja joitain yksittäisiä kertoja, kun halusi ottaa varman päälle... Optiparin vaikutus alkoi ilmetä noin 1-2 vko:n sisällä, sen ajan otin tarpeen mukaan Xanoria, noin kerran päivässä.
Kyllä se siitä alkaa pikkuhiljaa tilanne rauhoittumaan, kun vain on aluksi jokin rauhoittava lääke rinnalla varmuudenvuoksi.
Ai niin, kaikki on tietenkin yksilöllistä noiden asioiden kanssa, mutta tsemppiä sinulle, ja kaikille muille samanasian kanssa painiville.
- nemok
Olen käyttänyt ensin 4 vuotta seroxatia ja siirryin kaksi vuotta sitten Optiparin. En ole huomannut mitään eroa vaikutuksessa. Yhtä hyvin oireeni pysyvät lähes täydellisesti hallinnassa. Annokseni on 20mg/vrk ja tarvetta ei ole koskaan ollut nostaa. Lääkkeen vähentämistä7lopettamista haluan kokeilla.
- tyidtitdyi
Olen 24v nainen jolla optipar 20mg ahdistukseen.
Aloitin 9/2008 ja lopetin nyt 4/2009.
Aloituksessa kannattaa käyttää varmuudeksi rauhoittavaa ns . lääkkeen sisäänajon aikana. Minä söin 2,5mg diapamin 3 ekana aamuna tueksi lääkkeen aloitukselle. Aloitus aiheutti vapinaa, pientä päänsärkyä. Myöhemmin hävisi orgasmikyky noin pariksi viikoksi ja palasi takaisin. Tuli myös lihasnykäyksiä tai että lihas säpsähtää ikäänkuin. Sekin meni ohi. Ainoa haittavaikutus mikä on ollut pysyvä on ollut yöhikoilu, joka ei sinänsä ole minua haitannut. Olen myös lihonnut 5kg. En osaa sanoa aiheuttiko lääke sitä vai ruokahalun lisääntyminen vai mikä. Lääkäri kuitenkin päätti kokeilla nyt vaihtoa Sertraliin 50mg. Optiparin käytöstä sen verran, että alkoholia pystyin käyttämään hyvin ja krapuloista en kärsinyt, kiitos optiparin. Mitään muistinmenetyksiä tms. ei ole ollut vaikka niitä pelkäsin lukemieni nettikeskustelujen pohjalta. Itse ahdistukseen on auttanut enkä ole saanut rankkoja paniikkikohtauksiakaan. Pelkäsin tosi paljon optiparin lopettamistakin, koska siitäkin kirjoitetaan paljon pahaa. Vähensin ensin 10mg.. söin sitä 4 pvä ja sitten jätin kokonaan pois. Kahtena iltana olen ottanut diapamin puolikkaan ahdistukseen ja käsien tärinään. Tärinää oli vain yhtenä päivänä Jonkinverran myös väsyttää, tosin olen aloittanut hiilihydraattitoman ruokavalion joka sekin saattaa aluksi viedä voimia. Kirjoitan siksi, koska haluat lievittää muiden epäilyksiä ja pelkoja, koska itse pelkäsin optiparin aloittamista että lopettamista. Hengissä ollaan ja lopettaminen oli helpompaa kuin ajattelin! ( nyt kuitenkin kun hehkutan ilmestyy kuin tyhjästä kauheat oireet :D- Anonyymi
"kauheat oireet :D"
Meitä, kenelle Optiparin lopetus on ollut kulkeminen läpi helvetin, ei naurata. Vieroitusoireet olivat minulla brutaaleja ja persoonani on niiden takia riekaleina. Ne saivat aikaan masennustilan, mihin eivät $$RI-lääkkeet tehoa. Psykiatreilta ja hoitajilta olen kyllä saanut oireisiini naureskelua ja ilkkumista. Kyllä ihminen on PETO! - Anonyymi
Kannattaa muistaa se, että isompi annos ja pitempi käyttö voi lisätä vieroitusoireiden riskiä.
- Kysyvä ei tieltä eksy?
Todettiin tossa vähän aikaa sitten paniikkihäiriöoireet. Lääkäri määräs ensin Citalopram Orion... en pystyny yhtä useampaa ottamaan. Sitten nyt olisi apteekista haettavana tämä Optipar. Tuli vaan mieleen, että kun käytän Alproxia, niin miten (jos jollakin on kokemusta) tämä Optipar vaikuttaa Alproxin kanssa? Siis jos ottaa Optiparin aamulla ja myös Alproxin? Helpottasko esim. Optiparin aloitusoireita? Kertokaa jos on kokemuksia!
- one of us
Hei!
Itse söin Optiparia parin vuoden ajan masennukseen. Aluksi noin viikon verran lievää pahoinvointia, vapinaa ja sydämentykytystä, mutta se meni ohi ja vaikutukset alkoivat noin viikon sisällä. Olo oli aivan mahtava monen vuoden masennuksen jälkeen. Minulla olo oli kuin lääke olisi vienyt pahalta ololta kärjen pois, eli aivan kuin paha olo olisi ollut jäävuori, ja lääke katkaissut kärjen pois. Lopetin lääkkeen kuitenkin noin parin vuoden jälkeen, kun masennus helpottanut ja elämä alkoi tuntumaan liaan tasaiselta, eli kun masennus poistui uskon, että lääkkeet ikään kuin turruttivat muutkin tunteet. En tiedä onko tämä mitenkään lääketieteellisesti todistettu, mutta koin että tunteet kuitenkin palasivat normaaleiksi lopettamisen jälkeen, paha olo vaan oli poissa! Lopetin ehkä turhan äkkiä ja aluksi oli hiemän ärtymystä, mutta ei mitään mainittavaa. Eli itselläni positiiviset kokemukset lääkkeestä.
Masennus uusii helposti kaikilla, jotka ovat sen kerran sairastaneet, eikä se tarkoita että olisi loppuelämäksi sidottu lääkkeisiin. Itselläni uusi myös nyt kahden vuoden jälkeen, tosin sanoisin enemmän tätä työuupumukseksi, mutta oireet samanlaiset kuin masennuksessa. Oireet tunnistin nyt hyvin nopeasti ja aloitin lääkityksen ajoissa, ja uskoisin ja toivoisin että vuoden ajan lääkkeitä syömällä saisin taas arvot kuntoon. Kaikki eivät välttämättä tarvitse terapiaa, vaan masennus voi olla puhtaasti ns. kemiallinen häiriö aivoissa, jonka lääkkeet korjaavat. Näin kertoi minulle lääkäri kun en terapiasta saanut mitään hyötyä ja lääkkeet olivat ainoa mikä helpotti selittämättömään pahaan oloon. Jokaiselle siis varmasti löytyy omat keinot ja lääkkeet selvitä, yhden kokemukset jostain lääkkeestä ei tarkoita sitä että se sopisi tai ei sopisi toiselle. Tsemppiä kaikille teille, asioilla on tapana järjestyä :)! - Ex-väsynyt
one of us kirjoitti:
Hei!
Itse söin Optiparia parin vuoden ajan masennukseen. Aluksi noin viikon verran lievää pahoinvointia, vapinaa ja sydämentykytystä, mutta se meni ohi ja vaikutukset alkoivat noin viikon sisällä. Olo oli aivan mahtava monen vuoden masennuksen jälkeen. Minulla olo oli kuin lääke olisi vienyt pahalta ololta kärjen pois, eli aivan kuin paha olo olisi ollut jäävuori, ja lääke katkaissut kärjen pois. Lopetin lääkkeen kuitenkin noin parin vuoden jälkeen, kun masennus helpottanut ja elämä alkoi tuntumaan liaan tasaiselta, eli kun masennus poistui uskon, että lääkkeet ikään kuin turruttivat muutkin tunteet. En tiedä onko tämä mitenkään lääketieteellisesti todistettu, mutta koin että tunteet kuitenkin palasivat normaaleiksi lopettamisen jälkeen, paha olo vaan oli poissa! Lopetin ehkä turhan äkkiä ja aluksi oli hiemän ärtymystä, mutta ei mitään mainittavaa. Eli itselläni positiiviset kokemukset lääkkeestä.
Masennus uusii helposti kaikilla, jotka ovat sen kerran sairastaneet, eikä se tarkoita että olisi loppuelämäksi sidottu lääkkeisiin. Itselläni uusi myös nyt kahden vuoden jälkeen, tosin sanoisin enemmän tätä työuupumukseksi, mutta oireet samanlaiset kuin masennuksessa. Oireet tunnistin nyt hyvin nopeasti ja aloitin lääkityksen ajoissa, ja uskoisin ja toivoisin että vuoden ajan lääkkeitä syömällä saisin taas arvot kuntoon. Kaikki eivät välttämättä tarvitse terapiaa, vaan masennus voi olla puhtaasti ns. kemiallinen häiriö aivoissa, jonka lääkkeet korjaavat. Näin kertoi minulle lääkäri kun en terapiasta saanut mitään hyötyä ja lääkkeet olivat ainoa mikä helpotti selittämättömään pahaan oloon. Jokaiselle siis varmasti löytyy omat keinot ja lääkkeet selvitä, yhden kokemukset jostain lääkkeestä ei tarkoita sitä että se sopisi tai ei sopisi toiselle. Tsemppiä kaikille teille, asioilla on tapana järjestyä :)!Moikka.
Oma kokemukseni on seuraavanlainen: mulla on kolme ihan pientä lasta ja meidän koko perhe on sairastellut vakavampia ja lievempiä juttuja nyt kaikkeistaan 5 vuotta. Viimiset 2 vuotta on ollu tosi rajuja ja itse olen sairastanut kaikkea kohtutulehduksesta sydänlihastulehdukseen ja pienempiin tulehduksiin. Lapsilla jatkuvat infektiokierteet, astma ja allergioita sekä pienimmällä munuaisvaivoja ja isommalla psyykkisiä ongelmia sairastelusta johtuen, jotka on ilmenny agressiivisuutena. Kaks vuotta tuli valvottua yhteen menoon ja mentyä kuin robotti päivästä toiseen, on tapeltu Kelan kanssa ja taisteltu taloudellisesti, lisäksi stressiä isovanhempien sairastelusta jne. Viime keväänä ajauduin tilanteeseen, jolloin alkoi iltaisin olla olo kuin olisi keinuvassa paatissa. Välillä oli kaamea vilu ja kädet vapisi, yksinolo lasten kanssa alkoi tuntua pelottavalta. Kun sitten kerran yks yö heräsin ja herätin miehen ja sanoin, että nyt en tiedä tarvitaanko ambulanssia. Et mulla on joku tosi huonosti mut en tiedä mikä. Darrasin ihan täysillä. Selvisin aamuun ja mies vei lääkäriin. Lääkäri totesi että nyt on puun ja kuoren välissä olo tehnyt paniikkihäiriötilanteen, joka purkautuu näin. Että serotoniini on aivan lopussa ja hän ei voi auttaa mua jollen aloita lääkitystä. Hän kertoi rauhallisesti tilanteen ja itelle tuli sellanen olo että voisi vain itkeä. Joku ymmärsi vihdoin auttaa ilman antibioottikuuria! Olen iloinen ja pirteä, joten minusta saattoi olla vaikea havaita tätä väsähtämistä. Tämä lääkäri oli hoitanut mua aiemmin, joten huomasi ongelman heti. Sanoi että käytä 6vrk 10mg Optiparia, sitten 20 mg ja kuuden viikon päästä kontrolli. Lääkkeen aloitus oli rankka: pupillit oli niin isot että en meinannut kehdata mennä ihmisten ilmoille, ensin tuli paniikkihäiriötä ja järjettömät hikoilut yms. Siis 10mg lääkkeestä. Pikku hiljaa olo huojentui, sillä oli helpotus todeta olevansa burn out ja pystyi kertomaan läheisille että nyt ei vaan jaksa mitään ylimääräistä. Samalla tuli helpotusta kotioloihin, kun osasi lähteä vihdoin hakemaan apua. Lääkitystä lisättiin lopulta ensin 30mg ja sitten 40mg. Olo oli muuten hyvä, mutta mies valitti ettei näe vaimoaan intiimisti enää juurikaan. Totta, seksi ei kiinnostanut eikä se myös tuntunut yhtään miltään. Sit alkoi paino nousta pikku hiljaa ja lopulta tuli 5kg ihan parissa viikossa vaikka vähensin syömistä. Syyskuussa sain luvan alkaa vähentämään lääkitystä ja vähensin aina viikossa 1/4 tabun verran. Nyt olen siis vähentänyt 40-35-30-25-20-15-10 ja sitten lääkäri sanoi että 10 joka toinen päivä. Huimaa, hikoiluttaa, darrattaa, huimaa vielä enemmän, on painetta päässä jne. Eli hidas lasku ei ainakaan mulla todella ole lievittänyt oireita. On oikein lomaa nyt tätä lopetusta varten ja äsken otin yhteyttä lääkäriin kun olo on niin tosi kurja tuon huimauksen suhteen, päätä ei vois liikuttaa yhtään. Kuulemma sitten voi murustella lääkettä, jollei muu auta. Eilen otin 1/4 tabletin, vaikka yritin olla ensin jo ilman. Nyt jouduin ottamaan taas. Murustellaan sitte vaan, mutta siis toi 10mg pienennys voi joillekin olla iso juttu sekin. Mulla se joka toinen päivä laukaisi nämä vieroitusoireet oikein kunnolla, mutta olen päättänyt lopettaa lääkkeen. On kiva ajatus, että seksikin taas kiinnostaa ja yks juttu minkä huomasin yhtäkkiä: olen itkenyt ekaa kertaa moneen kuukauteen oikein kunnolla. En edes huomannut että olin sen verran turta, vaikka lääkäri sanoikin tuhat kertaa, että vaaraton lääke on kyseessä. Odotan innolla, että myös painonnousu jäisi tähän, sillä aikoinaan e-pillereistä lihoin 10 kg ja parin vuoden käytön jälkeen päätin lopettaa ne. Samat 10 kg lähti pois ilman mitään muutosta ruokavaliossa tai liikkumisessa. Tällaisia kokemuksia mulla. Tsemppiä kaikille, lippu korkealle! - Anonyymi
one of us kirjoitti:
Hei!
Masennus uusii helposti kaikilla, jotka ovat sen kerran sairastaneet, eikä se tarkoita että olisi loppuelämäksi sidottu lääkkeisiin. Itselläni uusi myös nyt kahden vuoden jälkeen, tosin sanoisin enemmän tätä työuupumukseksi, mutta oireet samanlaiset kuin masennuksessa. Oireet tunnistin nyt hyvin nopeasti ja aloitin lääkityksen ajoissa, ja uskoisin ja toivoisin että vuoden ajan lääkkeitä syömällä saisin taas arvot kuntoon. Kaikki eivät välttämättä tarvitse terapiaa, vaan masennus voi olla puhtaasti ns. kemiallinen häiriö aivoissa, jonka lääkkeet korjaavat. Näin kertoi minulle lääkäri kun en terapiasta saanut mitään hyötyä ja lääkkeet olivat ainoa mikä helpotti selittämättömään pahaan oloon. Jokaiselle siis varmasti löytyy omat keinot ja lääkkeet selvitä, yhden kokemukset jostain lääkkeestä ei tarkoita sitä että se sopisi tai ei sopisi toiselle. Tsemppiä kaikille teille, asioilla on tapana järjestyä :)!"Kaikki eivät välttämättä tarvitse terapiaa, vaan masennus voi olla puhtaasti ns. kemiallinen häiriö aivoissa, jonka lääkkeet korjaavat."
Kaikkea te lampaat uskottekin. Tsemppiä :)!
- cassanda
Hei!
Olen itse syönyt Optiparia tässä 7 vuotta, ja nyt alkaa pikkuhiljaa riittää tää lääkkeen syönti. Olo parempi enkä halua sitä loppuelämää syödä. Lääkärille en ole kertonut, koska sieltä saa varmasti sitä tuttua "miksi pienennät, älä ihmeessä pienennä kun hyvin menee, korkeintaan lisätään vähän" -huttua. Kuukausi sitten pudotin 5mg ja eilen aloin pudottamaan toiset 5mg, sähköiskuja tuli tuolloin ehkä viikko, ja nyt on taas. Luuletteko että tahti on liian nopea? Mitä kokemuksia? - turun tyttö
Mielenkiintoista lukea toisten ajatuksia lääkkeestä, jota itsekin olen syönyt jo vuodesta 2001. Ensiksi Seroxat ja nyt optipar käytössä. Pärjäsin kauan, monta vuotta 20 mg:lla,mutta nykyään syön 30-40mg päivässä. Olin raskauden täysin ilman,silloin ei tullut sen suurempia paniikkioireita, mutta lapsen syntymän jälkeen kaiiki tuli triplana takaisin..
Sillä tiellä edelleen vuodesta 2005 ja luulen että en ikänä pääse lääkkeestä eroon.
Ainut inhottava vaiva mulla on hikoilu ja luulen sen johtuvan juuri tuosta lääkkeestä.
-minkälaisia muiden hikoilu"kohtaukset "ovat?
mulla ne muistuttaa lähinnä hormonaallista hikoilua, aaltoina ja hiki valuu selkää pitkin.
Alprox mulla rinnalla tarpeen tullen 0.25mg-1 mg.
Toivottavasti joku vastaisi mulle tuohon hikoiluun :)
Tsemii kaikille ja iloista syksyä - Anonyymi
Kamala lääke, mulla ollut 3 v ja oon lihonut 30 kiloa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834