Hei!
Kertoisiko joku minulle mitä tarkoittaa kun maksa-arvoni oli jotain 290 ja lääkäri sanoi että se on hieman koholla. Mistä se voi johtua? mitä minun pitäis tehdä?
Kiitos avusta:)
maksa-arvo
18
44616
Vastaukset
- minä
Ai hieman koholla sehän on tosi korkealla
luin juuri erään artikkelin jonka mukaan jo
n.arvo 60 pitäisi tutkituttaa tarkemmin ja maksa-arvoja vähätellään. Minusta tuo arvo oli aivan mahdottoman korkealla. Ellet ole käyttänyt jotain lääkitystä tai nauttinut runsaasti alkoholia (mitkä on yleisimmät syyt korkeisiin arvoihin)
mene ihmeessä uudelleen maksa kokeeseen- eyarita
Onko tullut kirjoitusvirhe?
Johan yli 120 on jo yleensa alkoholismin merkki
Joo kokeisiin vaan jos luku on tullut oikein - Korkea kolesteroli
eyarita kirjoitti:
Onko tullut kirjoitusvirhe?
Johan yli 120 on jo yleensa alkoholismin merkki
Joo kokeisiin vaan jos luku on tullut oikeinOhhoh, kovaa tekstiä tulee jos puhut 120 arvosta ja alkoholismista ! Itselläni tänään alat yli 400, johtuen kolesterolilääkkeistä, joka käskettiin samantien lopettamaan. Oiskohan ollu jo viides lääke mitä kokeiltu, kaikki ovat nostaneet maksa-arvojani. Lääkäreillä pohdiskeltavaa mitä mulle keksivät......En ole käyttänyt alkoholia koskaan !!!!
- Antsu1
Et kyllä maininnut mistä kokeesta on kyse. Jos esim. P-ALAT, niin tässä yksi linkki tarkempiin tietoihin:
http://www2.hus.fi/lab/ohjekirja/1024.html
Ja ASAT löytyy myös tuolta.- Lissu
En tiedä mistä maksa kokeista oli kyse, ja lääkäri sanoi minulle: "maksa arvosi on hieman koholla, se on 290" Näin minulle lääkäri sanoi. Viime viikolla ne olivat 320 ja kävin uudelleen verikokeessa ja nyt ne olivat 290.
Kuukauden päästä minulla on taas kontrolli käynti, siis verikokeessa ja lääkärillä.
Alkoholia en nauti ollenkaan olen absolutisti ja lisäksi minulla on ikää vain huimat 19v.
En tiedä mitä se sitten tarkoitti kun sanoi "hieman koholla" ajattelin heti itsekkin että "no ei se varmaan oo paljoa koholla, kai se lääkäri sanois".
Viime viikolla kun kävin lääkärillä sillon mulla oli toinen maksa-arvo 30 ja toinen 320. Ja silloin lääkäri sanoi että "Toinen maksa-arvo on 30 ja se on ihan ok. ja toinen on 320 ja se on koholla".
En ymmärrä.. - kaija
Lissu kirjoitti:
En tiedä mistä maksa kokeista oli kyse, ja lääkäri sanoi minulle: "maksa arvosi on hieman koholla, se on 290" Näin minulle lääkäri sanoi. Viime viikolla ne olivat 320 ja kävin uudelleen verikokeessa ja nyt ne olivat 290.
Kuukauden päästä minulla on taas kontrolli käynti, siis verikokeessa ja lääkärillä.
Alkoholia en nauti ollenkaan olen absolutisti ja lisäksi minulla on ikää vain huimat 19v.
En tiedä mitä se sitten tarkoitti kun sanoi "hieman koholla" ajattelin heti itsekkin että "no ei se varmaan oo paljoa koholla, kai se lääkäri sanois".
Viime viikolla kun kävin lääkärillä sillon mulla oli toinen maksa-arvo 30 ja toinen 320. Ja silloin lääkäri sanoi että "Toinen maksa-arvo on 30 ja se on ihan ok. ja toinen on 320 ja se on koholla".
En ymmärrä..E-pillereitä? Ne voivat vaikuttaa myös maksa-arvoihin. Oletko ollut tietokone- ja tai magneettikuvissa??
- aino
kokeen numero: 1489 selitystä?
- Lissu
aino kirjoitti:
kokeen numero: 1489 selitystä?
En käytä e-pillereitä(elän kyllä parisuhteessa, mutta pillereitä en käytä).
En ole ollut missään magneettikuvissa tms.
Voisiko jännetuppitulehdus lääkkeet nostaa arvoa?
Mulla on ollut 3kk jännetuppitulehdus/reuma ranteessa ja olen koko ajan syönyt siihen tulehdus/kipulääkkeitä ja monenlaisia erilääkkeitä. Lääkäri epäilee että mulla on nivel reuma ja niissä verikokeissa otettiin myös maksa-arvo..
En voi tajuta mistä se arvo johtuu.. - Niceday
Lissu kirjoitti:
En käytä e-pillereitä(elän kyllä parisuhteessa, mutta pillereitä en käytä).
En ole ollut missään magneettikuvissa tms.
Voisiko jännetuppitulehdus lääkkeet nostaa arvoa?
Mulla on ollut 3kk jännetuppitulehdus/reuma ranteessa ja olen koko ajan syönyt siihen tulehdus/kipulääkkeitä ja monenlaisia erilääkkeitä. Lääkäri epäilee että mulla on nivel reuma ja niissä verikokeissa otettiin myös maksa-arvo..
En voi tajuta mistä se arvo johtuu..Läkkeet voivat kohottaa maksa-arvoa. Minulla kohosi suht. tavallisella migreenilääkkeellä. Oli epätavallista, että sillä lääkkeellä maksa-arvot nousisi. Siitä meni lääkintähallitukseen tai vast. ilmoitus.
- eyarita
Lissu kirjoitti:
En ymmärrä..Ahaa eli sii 30 joka on normaali onko mies tai nainen
- perse
kuinka kauan menee että maksa-arvot laskee kun on juonu monta viikkoa loppua putkeen ja pitäny monen päivän putkia??
- esko
itellä 2414 et silee ja kaljaa vaa lisää
- glid
itellä maksa-arvot paukkaa korkealla joka kerta, kun työpaikan verikokeet on. Työterv.hoitaja epäili, että vedän viinaa harva se päivä. Mut todellisuudessa otan kerran kuussa. Joskus en sitäkään..Mistälie johtuu. Mut vielä tuota pystyssä oon. Joten ei haittaa mun elämää..Ainakaan vielä..
- esko
glid kirjoitti:
itellä maksa-arvot paukkaa korkealla joka kerta, kun työpaikan verikokeet on. Työterv.hoitaja epäili, että vedän viinaa harva se päivä. Mut todellisuudessa otan kerran kuussa. Joskus en sitäkään..Mistälie johtuu. Mut vielä tuota pystyssä oon. Joten ei haittaa mun elämää..Ainakaan vielä..
olin tossa reilu 5 viikkoo si sairaalassa reilun viikon kun haima tulehtu ja joka päivä oon ottanu kaljaa.. ei vaa pysty lopettaan silläkään uhalla et taas tulehtuu...
- viivin ystävä
esko kirjoitti:
olin tossa reilu 5 viikkoo si sairaalassa reilun viikon kun haima tulehtu ja joka päivä oon ottanu kaljaa.. ei vaa pysty lopettaan silläkään uhalla et taas tulehtuu...
Kertoisitko millaiset alkuoireet sinulla oli?Itse kun rakastan viiniä enkä ole miettinyt mahdollisia haittavaikutuksia vaikka tottahan se on että pitäisi seurata sitä viininkin kulutusta omalta kohdalta. Olen asunut etelä euroopassa kymmeniä vuosia ja kun se on siellä sellainen ruokajuoma niin sitähän kuluu....helposti kuluu plo per/hlö päivän mittaan vaikkei sitä joisikaan humaltumistarkoituksessa, se vain on tottumistapa ja niin hyvä ystävä hyvän ruoan ja juoman kanssa.
Eli osaako joku vastata maksa-arvon kysymykseen,mikä on"normaali" ja miloin on syytä rajoittaa/huolestua vaikka ei koskaan "ota kännejä eikä halua humaltua"
T.Kiinnostunut viinin ystävä - esko
viivin ystävä kirjoitti:
Kertoisitko millaiset alkuoireet sinulla oli?Itse kun rakastan viiniä enkä ole miettinyt mahdollisia haittavaikutuksia vaikka tottahan se on että pitäisi seurata sitä viininkin kulutusta omalta kohdalta. Olen asunut etelä euroopassa kymmeniä vuosia ja kun se on siellä sellainen ruokajuoma niin sitähän kuluu....helposti kuluu plo per/hlö päivän mittaan vaikkei sitä joisikaan humaltumistarkoituksessa, se vain on tottumistapa ja niin hyvä ystävä hyvän ruoan ja juoman kanssa.
Eli osaako joku vastata maksa-arvon kysymykseen,mikä on"normaali" ja miloin on syytä rajoittaa/huolestua vaikka ei koskaan "ota kännejä eikä halua humaltua"
T.Kiinnostunut viinin ystäväjuu normaali arvo olis naisilla 10–45 U/l.. ja mitä oireisiin tulee nii kauheet kivut eli sanotaan että maksa vinkuu nii se pitää paikkansa.. kalja ja viinit ainakin ottaa enemmän maksaan ja taas kirkas haimaan (ollu muutama haimatulehdus)... mutta ohan niitä monta GT arvoo eli kannattaa vaan kuunnella omaaa kroppaansa
- vaan
Sulla on hepatiitti
- nn
lienee se toinen "maksa-arvo". Eli viitevälit:
Viitearvot
Yksikkö: U/l
0-30 pv
65-295 U/l
6 kk-1 v
105-440 U/l
pojat 2-5 v
105-315 U/l
tytöt 2-3 v
105-380 U/l
tytöt 4-5 v
105-315 U/l
pojat 6-7 v
125-390 U/l
tytöt 6-7 v
105-440 U/l
pojat 8-9 v
115-305 U/l
tytöt 8-9 v
115-305 U/l
pojat 10-11 v
105-305 U/l
tytöt 10-11 v
105-400 U/l
pojat 12-13 v
115-370 U/l
tytöt 12-13 v
84-305 U/l
pojat 14-15 v
70-405 U/l
tytöt 14-15 v
70-195 U/l
pojat 16-18 v
55-350 U/l
tytöt 16-18 v
30-105 U/l
aikuiset
35-105 U/l
Mene siis uudestaan puhumaan lääkärisi kanssa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi533738Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo603398Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi473197Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs643010100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es532591Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks362172Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522139Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa601992- 491902
- 491677