Hei kitaristit, kertokaas kun vahvistimessa on kaksi nappulaa: Gain (vahvistus) ja Volume (voimakkuus). Sanoina ne vaikuttavat samaa tarkoittavilta, mutta mitä eroa nillä on? Miten niitä käytetään?
Gain ja Volume
10
6052
Vastaukset
- dfdfdef
Volumella säädetään äänenvoimakkuutta ja Gainilla sitten särön määrää. Kyllähän tuon kokeilemallakin saa nopeasti selville.
- kitarisa
Eli, jos asetan Gain-nupin nollaan, saan säröytymättömän äänen, jonka voimakkuutta voin sitten säätää Volume-nupilla. Kokeiltu on: tuolloin vahvistimesta ei kuulu pihaustakaan.
- mika2
kitarisa kirjoitti:
Eli, jos asetan Gain-nupin nollaan, saan säröytymättömän äänen, jonka voimakkuutta voin sitten säätää Volume-nupilla. Kokeiltu on: tuolloin vahvistimesta ei kuulu pihaustakaan.
.... yleensä noin. Täytyy ymmärtää, että sitä gainia pitää vähäsen olla että pihaus kuuluu, homma menee pikemminkin niin, että gainin ja volumen/tai masterin keskinäistiä suhteita säätämällä haetaan se haluttu saundi ja äänen paine. Siitä gainista sä säädät yliohjauksen määrää, jos pidät sen nollassa, niin mitään ei pääse läpi jos annat sieltä pikkuisen tulla läpi, niin saat puhdasta saundia ja kuni isommalle gainia säädät sen enemmän se sögnaali menee överiksi elikkäs säröytyy.
Vahvistimissa on monesti ihan oma kanava puhtaita sointeja varten ja säröjä varten on oma kanavansa (tai joskus useampikin esim. nykyisin voi hyvin olla kaksikin särökanavaa). - Kitarisa
mika2 kirjoitti:
.... yleensä noin. Täytyy ymmärtää, että sitä gainia pitää vähäsen olla että pihaus kuuluu, homma menee pikemminkin niin, että gainin ja volumen/tai masterin keskinäistiä suhteita säätämällä haetaan se haluttu saundi ja äänen paine. Siitä gainista sä säädät yliohjauksen määrää, jos pidät sen nollassa, niin mitään ei pääse läpi jos annat sieltä pikkuisen tulla läpi, niin saat puhdasta saundia ja kuni isommalle gainia säädät sen enemmän se sögnaali menee överiksi elikkäs säröytyy.
Vahvistimissa on monesti ihan oma kanava puhtaita sointeja varten ja säröjä varten on oma kanavansa (tai joskus useampikin esim. nykyisin voi hyvin olla kaksikin särökanavaa).Tuo oli selkeä vastaus. Eli kummatkin nupit ovat tavallaan volume-nuppeja. Gain säätää esivahvistimen voimakkuutta ja Volume varsinaista voimakkuutta. Tuota säröä en kuitenkaan ihastele. Mitä teen kalliilla kitaralla ja sitten särjen sen hienon äänen? Särkyneen äänen saan halvallakin.
- mika2
.... tuo on vähän vahvistinkohtainen juttu, että minkä nimisiä nupikoita missäkin käytetään ja miten ne järjestetään. Niitä voimakkuus nappeja voi olla useampikin (itselläni on kolme), jos käytössä on erikseen särökanava ja puhtaan soinnin kanava. Tavallisimpia nimityksiä on volume, gain, master tai sitten voidaan käyttää vain post ja pre, joilla viitataan siihen, että minkä osan voimaa ollaan säätämässä. Idea useammassa volumenupissa on se, että tulevaa signaalia voidaan yliohjata jolloin se saadaan säröytymään. Yksinkertaisessa vahvistimessa voidaan yksinkertaisesti vääntää volume kaakkoon jolloin pääte säröytyy (sen tavan ongelma on suuri äänenpaine ja säröön jää liikaa dynamiikkaa). Heavy ja rock musiikissa suositaan epädynaamisempaa säröä, joka saadaan ohjaamalla se signaali yli etuasteessa tai ennen sitä (pedaali). Jälkimmäisessä tapauksessa homma hoidetaan juurikin niin, että gain- tai volumepotikalla ajetaan se signaali yli ja master- tai toisella volumepotikalla säädetään se haluttu äänenpaine. Heavy musiikissa suosittu higainiksi kutsuttu särötyyppi (ns. mättösärö) on luonteeltaan epädynaamista ja epädynaamisuutta voidaan vielä korostaa kompressoimalla signaalia (yleensä erillisellä pedaalilla) jolla sustainia saadaan samalla pidemmäksi. Puhutaan ns. masterdynamiikasta eli dynaamisuutta säädellään vahvistimen potkoista, mutta soittajan "kosketuksen" merkitys vähenee (vahvari tööttää suunnilleen samalla voimakkuudella riippumatta siitä miten kieleen kosketaan).
Nykyisin on olemassa tavattomasti erilaisia vahvistimia ihan kaikkiin vahvistimen käyttötapoihin. Yhdessä ääripäässä vahvistimet tarjoavat ihan kaiken saundiin liittyvän muokkausominaisuudet efektejä myöden. toisessa ääripäässä vahvistimessa ei ole kuin yksi potikka (volume) ja kaikki saundin muokkaus tapahtuu ennen vahvistinta. - Kitaraasoittavamies1
Gainista säröt
Volume äänen voimakkuus
Näin siis about yleensä vois sanoa kaikissa vahvareissa nyrkkisääntönä.
Tosin kyllähän se Volumen nostaminen tappiin voi pistää kajarin "särölle" eli puhtaus voi vähän kärsiä (clean soundi puskee ittensä särömään kun volumea nostetaan ihan tappiin).
Ehkäpä tämä auttoi vähän selventämään asiaa toivottavasti.
Asiaan vihkiytyneet voivat kertoa sulle lisää näistä asioista. - deffhunter
Joka tapauksessa noita käytetään niin että Gain laitetaan 1-10 asteikolla sinne 9 tienoille, volume samoille seutuville ja sitten ramäytetään kunnolla kaikkia kieliä.
- neff
Omassa Peaveyn mallintavassa
Master volume=äänenvoimakkuus
Post gain=äänenvoimakkuus
Pre-gain=särö
Itse soitan pääasiassa
Master 5
Post 1
Pre 6
ja tietysti onhan itse kitarassakin volume säätö. - mika2
neff kirjoitti:
Omassa Peaveyn mallintavassa
Master volume=äänenvoimakkuus
Post gain=äänenvoimakkuus
Pre-gain=särö
Itse soitan pääasiassa
Master 5
Post 1
Pre 6
ja tietysti onhan itse kitarassakin volume säätö..... monissa vahvareissa on tuo mastervolume, jolla säädetään se lopullinen päätteelle menevän signaalin voimakkuus. Se on kätevää koska silloin voi muita namiskoja väännellä vapaasti murehtimatta äänenpaineesta. TOisinaan se master puraisee ainoastaan särökanavaan ja puhtaan kanavan äänenpaine hoidetaan volumenupista.
Noilla eri volumeilla on lähinnä se ero, että missä kohtaa signaalitietä sitä volumea säädetään. Yleensä sen signaalitien näkee siitä etupaneelista, että missä järjestyksessä ne potikat on. Pre= ensimmäinen volume/gain Post=jäkimmäinen volume/gain Master=vaikuttaa kaikkeen sijaitsee aivan viimeisenä ennen päätettä kun taas volume sijaitsee ensimmäisenä ennen tonestakkia.
Joissakin putkivahvistimissa master säätö on ainoastaan särökanavassa ja puhdasta kanavaa säädellään ainoastaan volumella.
- Kitaristi38092834078
Monissa vahvistimissa Gain säätimestä saadaan ne säröt ja volumesta äänen voimakkuus taso.
Täällä on jo hyvin Mika2 kertonut asioita ja muiltakin on jo asiasta juttua joten kerronpa oman vahvarini suhteen yhden lisää.
Multa löytyy vahvistimesta säätimet Volume, Master ja Gain (tietysti siinä on myös muita mutta nyt tässä asiassa käyn vaan nämä läpi).
Mulla menee homma näin:
Volume on pää äänenvoimakkuuden säädin
Master säätimellä säädetään kanavakohtaisesti sitten jokaisen kanavan äänen voimakkuus erikseen
Gain, tällä sitten per kanava saadaan ne säröt
Kanavia mulla on neljä ja ne ovat Clean, Crunch, Lead ja Ultra (näissä on hieman erillainen tuo ns. clean taso esim. Clean kanavalla pitää Gainia lisätä aika ylös asti jos haluaa säröjä mutta taasen Ultra kanavassa on itsessään jo aika Gainin ollessa ei niin isolla jo säröä. Näillä kanavilla sitten voi hakea livesoitannassa erillaista soundia lennosta vaihtamalla vaikka clean kanavalta Ultra kanavaa jne.
Ja kuten tuossa jo joku totesi että jotta edes tulis jotain pihinää niin kyllähän sitä Gainia pitää vähän olla eli se ei saa olla nollilla vaan hieman auki jotta kuulis jotain pihinää :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203