Minulle vaihdettiin verenpainelääkitys kokonaan, aiemmin oli Cardace Hydrex Semi. Lääkäri kirjoitti reseptin yhdistelmälääkkeestä Cozaar Comp Forte 100/25mg, mutta apteekissa tarjosivat rinnakkaisvalmistetta Losatrix Comp, joka lähes 30 euroa halvempi. Otin tämän, mutta nyt vähän epäröin... että olisiko sittenkin pitänyt ottaa tuo alkuperäinen. Onko kellään kokemuksia tästä Losatrix Comp-lääkkeestä. Lääkäri sanoi että Cozaarin haittavaikutukset ovat vähäisiä ja harvinaisia, mitenköhän tämän Losatrixin suhteen ?! Nyt harmittaa etten ottanut tuota kalliimpaa vaihtehtoa sittenkin. Muita lääkkeitä en käytä.
Olisi kiva kuulla toisten kokemuksia.
Losatrix Comp
3
3346
Vastaukset
- medic'
En itse käytä kumpaakaan, mutta kumpikin valmiste sisältää losartaania 100 mg ja hydroklooritiatsidia 25 mg. Rinnakkaisvalmisteet ovat lähtökohtaisesti täysin samoja myrkkyjä kuin ne kalliimmat alkuperäisetkin, kyseessä on vain patentoidun lääkevalmisteen patentin raukeaminen ja "vapautus" toisille lääkevalmistajille alkaa valmistaa samaa lääkettä omalla tuotenimellään (josta seuraa kilpailutusta hinnoissa --> rinnakkaisvalmisteet lähes aina halvempia).
Lääkkeiden haittavaikutukset katsotaan aina vaikuttavista aineista, jotka näissä kahdessa siis samat. Rinnakkaisvalmisteessa voi olla alkuperäiseen nähden marginaalisia eroja esim. sidos- tai väriaineissa, joista voi harvoissa tapauksissa jos ollenkaan aiheutua lieviä allergisia reaktioita. Mutta yhtä hyvin allergeeni voi olla sen alkuperäisen lääkkeen väriaine.
Mutta niin, Cozaar Comp Forte ja Losatrix Comp on tasan sama lääke, eroa vain hinta, valmistaja ja nimi paketin kyljessä. Nauti huoletta. =)- -farm34
sidos/apunaineiden eroavuus voi vaikuttaa mm. imeytymiseen. Kyse ei ole pelkästään mahd.allerg.
AP: itse en vaihtaisi hyväksi havaitsemaani lääkettä - 20+20
-farm34 kirjoitti:
sidos/apunaineiden eroavuus voi vaikuttaa mm. imeytymiseen. Kyse ei ole pelkästään mahd.allerg.
AP: itse en vaihtaisi hyväksi havaitsemaani lääkettäKysymys on todennäköisesti vuosikymmeniä kestävästä lääkityksestä joten kymmenien eurojen hintaero on eri nimestä lääkepaketin kyljessä on täysin järjetöntä tuhlaamista. Ei kukaan tupakoitsijakaan epäile etteikö jokin muukin kuin "oma" merkki riittäisi nikotiininhimoa sammuttamaan. Burana on Suomen tunnetuin rinnakkaisvalmiste ja antibioottejakin myydään rinnakkaisvalmisteina usealla eri nimellä; kukaan ei todellakaan epäile niiden toimivuutta käytännössä, sairaalatkin ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat (lue: kuka tarjoaa parhaat lounaat).
Lääkärit määräävät alkuperäislääkettä ulkomuistista, ei siksi että se olisi laadullisesti parempi kuin sen kaikki 5-30 rinnakkaisvalmistetta. Verenpainelääkkeen toiminta on vielä varsin helppo varmistaa seuraamalla painetasoa, laadukas olkavarsimittari maksaa n. 60-80 euroa tarjouksesta ja ostopaikasta riippuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823596Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735