Olemme voineet lukea esim. Kytin ja Petri Paavolan perusteellisia selostuksia sapatista ja sen historiasta.
Kuitenkaan jumalanpalveluksissa tai evankelioimiskokouksissa ei ole riittävästi aikaa, eikä kuulijoilla
kärsivällisyyttä, että semmoisesta saarnattaisiin. Minulle sapattikiista on yksinkertainen asia niinkuin kaikki
muukin hengellisyys. Nöyryys ja "sydämen yksinkertaisuus" ovat minulle suuria arvoja.
Kun Paavali kirjeessään meille kaikille toteaa, ettei saa tuomita minkään uudenkuun tai sapatin johdosta,
se tarkoittaa minulle, että sapattia voi viettää tai olla viettämättä; omantunnon kysymystä siitä ei saa tehdä, vaan olkoon niinkuin kukin parhaaksi katsoo kohdallaan. Joulustakaan ei saa tuomita ketään.
Kun Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, niin siitä varmistuu
käsitykseni, ettei Jumalakaan tuomitse sapatin pitämisen perusteella; sapatti on lahja eikä vaatimus.
En ole kiinnostunut myöhemmästä sapatin historiasta, vaan minulle riittää apostolien todistus, että
sapattina kokoontui paljon kansaa kuulemaan - olihan se monelle vapaapäivä - ja ehtoollista nautittiin
ainakin ylösnousemuspäivän iltana, siis sunnuntaina. Historioitsija Ignatiukselta on tallella kirjoituksia,
joissa hän kuvaa leivänmurtoa sunnuntaina.
Kun Hoosean kirjassa sanotaan israelilaisille, että rikoitte liittoni jo Aadamissa, teitte syntiä jo siloin,
ymmärrän, että siinä ei viitata sapattiin, vaan kieltolakiin - söivät kielletystä puusta. Sapatilla on
tulevaisuus mm. Jes. 66. luvun mukaan. Myös ylösnousemuspäivällä on tulevaisuus, sillä Herramme tulee.
Ap. t. 13:44 Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.
Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali ...
On mahdollista että noiden lukujen välisenä aikana alkoivat sapattikokoukset vähetä ja sunnuntaina lisääntyä. Siten että sunnuntaista tuli varsinainen juhlapäivä ja lauantaina keskityttiin evankelioimiseen.
Lyhyt totuus sapatinvietosta
23
252
Vastaukset 23
että sapatti kuului Jumalan ja israelilaisten välillä tehtyyn liittoon. Jumala ei tehnyt liittoa esim. egyptiläisten kanssa, eikä määrännyt heille sapattikäskyä, eikä muitakaan sääntöjä ja käskyjä. Sapatin viettäminen siis kuului pelkästään israelilaisille ja heidän kanssaan asuville muukalaisille. Lisäksi Jumala rajasi, että sapattia tulee viettää siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
Näin todistaa Raamattu asiasta, joka siihen uskoo:
2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
5. Moos. 4:5
Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä SIINÄ MAASSA, jota te menette ottamaan omaksenne.
Tämä on totuus, koska sen Jumalan sana niin todistaa. Sapatti kuului vain juutalaisille. Se että joku uskonnollinen liike on tehnyt siitä itselleen oman opin, on ihmisten tekemä sääntö.- kuis on?
Mitenkä on lappix kun nämä sunnuntain pyhittäjät helluntailaiset ja muut menevät Israeliin evankelioimaan, pyrkivätkö he opettamaan ja käännyttämään Israelilaisia sunnuntain pyhittämiseen ja opettavatko heitä syömään sian lihaa jne...
kuis on? kirjoitti:
Mitenkä on lappix kun nämä sunnuntain pyhittäjät helluntailaiset ja muut menevät Israeliin evankelioimaan, pyrkivätkö he opettamaan ja käännyttämään Israelilaisia sunnuntain pyhittämiseen ja opettavatko heitä syömään sian lihaa jne...
osaa vastata, kun en ole ollut siellä näkemässä ja kuulemassa mitä he opettavat. Mitä tulee sianlihaan, niin sekin sääntö koski vain israelilaisia.
1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen heille:
2 "Puhukaa ISRAELILAISILLE ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita te saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä:
3 Kaikkia nelijalkaisia eläimiä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat ja jotka märehtivät, te saatte syödä.
4 Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on sorkat: kamelia, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
5 tamaania, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
6 jänistä, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
7 sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.- Sikaa sunnuntaina
kuis on? kirjoitti:
>>Mitenkä on lappix kun nämä sunnuntain pyhittäjät helluntailaiset ja muut menevät Israeliin evankelioimaan, pyrkivätkö he opettamaan ja käännyttämään Israelilaisia sunnuntain pyhittämiseen ja opettavatko heitä syömään sian lihaa jne... >>
Miksi he sellaista tekisivät? Eihän sillä ole evankeliumin kannalta mitään merkitystä syökö sianlihaa tai on kosyömättä yhtä vähän kuin sillä on mitään merkitystä, mikä viikonpäivä pyhitetään lepo- ja jumalanpalveluspäiväksi kunhan kaikki tapahtuu sopuisan ja hyvän järjestyksen vllitessa. Maassa maan tavalla on näissäkin asioissa hyvä ja suositeltava tapa. Sikaa sunnuntaina kirjoitti:
>>Mitenkä on lappix kun nämä sunnuntain pyhittäjät helluntailaiset ja muut menevät Israeliin evankelioimaan, pyrkivätkö he opettamaan ja käännyttämään Israelilaisia sunnuntain pyhittämiseen ja opettavatko heitä syömään sian lihaa jne... >>
Miksi he sellaista tekisivät? Eihän sillä ole evankeliumin kannalta mitään merkitystä syökö sianlihaa tai on kosyömättä yhtä vähän kuin sillä on mitään merkitystä, mikä viikonpäivä pyhitetään lepo- ja jumalanpalveluspäiväksi kunhan kaikki tapahtuu sopuisan ja hyvän järjestyksen vllitessa. Maassa maan tavalla on näissäkin asioissa hyvä ja suositeltava tapa.Jeesuksen julistama Jumalalta saatu sana. Kun Jumala hylkäsi Israelin vuonna 33, eikä se enää ollut Jumalan valittu kansa, sen jälkeen ei ollut enää liittoa eikä lakia. Mitä merkitystä siis sianlihalla ja päivien palvomisella on siinä vaiheessa. Ei mitään.
- totta, maar.....
Eli totta puhut, mitä hindulle hyödyttää pyhittää sapattia, koska Sana opettaa, mutta se olisi ulkoista asiaa.
Ei sapatin Pyhyys siunaa sitä pakanaa, joka palvoo vieraita jumalia, eli pitäköön päivänsä, perjantaita, tahi jokaista päiväänsä, mitä pakanauskossaan tuntee hyväksi.
Siunaukseksi se ei tule, ennekuin ihminen kääntyy Elävän Jumalan puoleen ja yhtyy Jumalan pyhyyksiin ja siunauksiin. - benedi
" Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia vaan te olette
pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse
Kristus Jeesus Ef 2: 19, 20
Pakanamaat saivat evasnkeliumin apostoleilta, Jumalan perheeltä,
pyhien kansalaiset viettivät sapattia,
Pakanakristityillä EI OLE omaa ecvankeliumia, kuten jotkut onttopäät niin
luulevat.
Pakanat elävät tasan tarkkaan juutalaisille säännöillä ja samoilla perusteilla
ovat uskossa!
Apostolit julistivat Jumalan rauhaa ensin lähellä oleville, ja sitten meille kaukana oleville!
Erottava väliseinä on jo ajat sitten purettu, mutta jotkut yrittävät sen
rakentaa, ja synnyttää näin vihollisuutta, sapattia viettäviä aposteleja kohtaan! Ef 2: 14 - benedi
lappix kirjoitti:
Jeesuksen julistama Jumalalta saatu sana. Kun Jumala hylkäsi Israelin vuonna 33, eikä se enää ollut Jumalan valittu kansa, sen jälkeen ei ollut enää liittoa eikä lakia. Mitä merkitystä siis sianlihalla ja päivien palvomisella on siinä vaiheessa. Ei mitään.
yhtä ruumista ja kanssaperillisiä ja osallisia lupaukseen (pelastuksesta)
Kristuksessa JEESUKSESSA SAMAN EVANKELIUMIN KAUTTA" RAAMATTU
Pakanoille julistettiin aivan samaa evankeliumia, joka oli jo ikuisista ajoista suunniteltu
levitettäväksi.
Suurin osa teistä ei ole perehtynyt Kristuksen antaman evankeliumin salaisuuksiin!
Evankeliumihan annettiin hengessä apostoleille ja profeetoille,
ja pakanat pääsivät nippa nappa samasta evankeliumista osalliseksi!
Ei kannata öykkäröidä - murusia,
benedi kirjoitti:
" Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia vaan te olette
pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse
Kristus Jeesus Ef 2: 19, 20
Pakanamaat saivat evasnkeliumin apostoleilta, Jumalan perheeltä,
pyhien kansalaiset viettivät sapattia,
Pakanakristityillä EI OLE omaa ecvankeliumia, kuten jotkut onttopäät niin
luulevat.
Pakanat elävät tasan tarkkaan juutalaisille säännöillä ja samoilla perusteilla
ovat uskossa!
Apostolit julistivat Jumalan rauhaa ensin lähellä oleville, ja sitten meille kaukana oleville!
Erottava väliseinä on jo ajat sitten purettu, mutta jotkut yrittävät sen
rakentaa, ja synnyttää näin vihollisuutta, sapattia viettäviä aposteleja kohtaan! Ef 2: 14joita "Israelin lasten" pöydältä putoaa, niin täytyy myöskin hyväksyä ne ehdot mitkä Jumala on omalle kansalleen säätänyt.
murusia, kirjoitti:
joita "Israelin lasten" pöydältä putoaa, niin täytyy myöskin hyväksyä ne ehdot mitkä Jumala on omalle kansalleen säätänyt.
omalle kansalleen vanhassa liitossa ehdot, jotka olivat tarkoitettu Israelille. Joka ei tätä asiaa usko tai ymmärrä, niin silloin on turha puhua mistään muustakaan. Se paljastaa sen, ettei kyseinen ihminen usko mitä Jumalan sana todistaa. Sellaisia Jeesus kutsui epäuskoisiksi.
- eipä sitten muuta.
kuis on? kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä? Eihän kukaan ajatteleva ihminen kehoita tai pakota lähimmäistään viettämään jotakin määrättyä päivää lepo tai pyhäpäivänä, koska kaikki päivät ovat periaatteessa saman arvoisia. Olisi järjetöntä jollekin toiselle sanoa, että sinun tulee syödä sianlihaa, tai sinun pitää pyhittää sunnuntai? Ei näitä tämmöisiä järjettömyyksiä voi ajatella muista kuin adventisteista, he saattaisivat mennä toiselle kansallisuudelle tai heidän ihmisilleen sanomaan, että sinun tulee pyhittää sapatti - lauantai. Mutta en usko, että tallaisia järjettömyyksiä menisi joku vähänkin ymmärryksellä varustettu lausumaan, paitsi että olisi jostakin typerästä järjestösä opista täysin "juopuneena" hih-hulina.
- Loppusanailija
' Kun Hoosean kirjassa sanotaan israelilaisille, että rikoitte liittoni jo Aadamissa, teitte syntiä jo silloin,
ymmärrän, että siinä ei viitata sapattiin, vaan kieltolakiin - söivät kielletystä puusta. Sapatilla on
tulevaisuus mm. Jes. 66. luvun mukaan. Myös ylösnousemuspäivällä on tulevaisuus, sillä Herramme tulee.
Ap. t. 13:44 Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.
Ap. t. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali ...
On mahdollista että noiden lukujen välisenä aikana alkoivat sapattikokoukset vähetä ja sunnuntaina lisääntyä. Siten että sunnuntaista tuli varsinainen juhlapäivä ja lauantaina keskityttiin evankelioimiseen. '- näin on..
lappix kirjoitti:
muistaa se, että laki, sapatit ja säädökset annettiin vain israelilaisille. Se on asian ydin.
vielläkään lukenut raamattuaan edes kokonaan taikka ei sitten ymmärrä lukemaansa, kun koko ajan hokee tuota että laki on vain Israelilaisille.
Kymmenen käskyn laki annettiin ihmisille, niin israelille kuin kaikille jotka kuuluvat ihmis sukuun, tosin israelille oli paljon muitakin lakeja, jotka Jeesus poisti kuollessaan, mutta ei kymmenen käskyn lakia sillä se kuuluu kaikille ja kaikkina aikoina, ja sitä ei kukaan pysty poistamaan, ei edes lappix. näin on.. kirjoitti:
vielläkään lukenut raamattuaan edes kokonaan taikka ei sitten ymmärrä lukemaansa, kun koko ajan hokee tuota että laki on vain Israelilaisille.
Kymmenen käskyn laki annettiin ihmisille, niin israelille kuin kaikille jotka kuuluvat ihmis sukuun, tosin israelille oli paljon muitakin lakeja, jotka Jeesus poisti kuollessaan, mutta ei kymmenen käskyn lakia sillä se kuuluu kaikille ja kaikkina aikoina, ja sitä ei kukaan pysty poistamaan, ei edes lappix.moneen kertaan 30 vuoden aikana. Ja sieltä löytyy täsmällinen todistus siitä, että lait ja säädökset annettiin vain israelilaisille.
Minä en ole adventisti, minusta ei ikinä tule adventistia, joten minulla on vapaus todistaa Raamatulla ja tehdä selväksi Jumalan sanan totuus. Mutta tokihan te voitte uskoa kulttinne opinkohtia ja EWG:tä, sehän on teidän jumalanne.- vai onko?
lappix kirjoitti:
moneen kertaan 30 vuoden aikana. Ja sieltä löytyy täsmällinen todistus siitä, että lait ja säädökset annettiin vain israelilaisille.
Minä en ole adventisti, minusta ei ikinä tule adventistia, joten minulla on vapaus todistaa Raamatulla ja tehdä selväksi Jumalan sanan totuus. Mutta tokihan te voitte uskoa kulttinne opinkohtia ja EWG:tä, sehän on teidän jumalanne.kai kukaan olekkaan houkutellut adventistiksi, että suotta torveat, ole mikä ole, mutta anna vapaus muidenkin kirjoittaa äläkä ala heti sättimään, mutta samaahan sinä kyllä teet tuolla helluntalaistenkin palstalla, eihän kukaan tiedä mitään eikä ole mitään muut kuin yksin lappix tietää kaiken ja on aina oikeassa ainakin omasta mielestään.
- ?????????))))))
näin on.. kirjoitti:
Kymmenen käskyn laki annettiin ihmisille, niin israelille kuin kaikille jotka kuuluvat ihmis sukuun, tosin israelille oli paljon muitakin lakeja, jotka Jeesus poisti kuollessaan, mutta ei kymmenen käskyn lakia sillä se kuuluu kaikille ja kaikkina aikoina, ja sitä ei kukaan pysty poistamaan, ei edes lappix.Sata%-sesti sapatti-käsky annettiin jaadan eli israelin-kansalle, siitä ei voi livetä! Mutta adventistit haluavat matkia juutalaisuutta, he omaksuvat Israelin kansan tavat, ja heidän jahve jumalansa Mooseksden.
- benedi = siunattu
lappix kirjoitti:
muistaa se, että laki, sapatit ja säädökset annettiin vain israelilaisille. Se on asian ydin.
huomaakin, ettei Jumalan lakia ole teidän sydämiinne kirjoitettu!
Niin paljon te häpäisette Luojaa ja lähimmäistänne,laittomilla puheillanne. - benedi = siunattu
lappix kirjoitti:
moneen kertaan 30 vuoden aikana. Ja sieltä löytyy täsmällinen todistus siitä, että lait ja säädökset annettiin vain israelilaisille.
Minä en ole adventisti, minusta ei ikinä tule adventistia, joten minulla on vapaus todistaa Raamatulla ja tehdä selväksi Jumalan sanan totuus. Mutta tokihan te voitte uskoa kulttinne opinkohtia ja EWG:tä, sehän on teidän jumalanne.ei olisi tullut tuntemaan, elli Jumalan laki olisi puhunut: Älä sano väärää
todistusta Jumalasta"
Ja koska lappix on syntinen, niin synti kun on laittomuus, eli lain rikkomista,
niin näkyypä laki vainoavan lappix iakin niin kauan kuin hän syntiä tekee.
Jos laki ei olisi voimassa, ei labbixella olisi syntiä,
mutta nyt kun hän tuntee lain , niin hänen syntinsä pysyy, yhtä kauan kuin lakikin!
- alifariseus
וְהֵ֕מָּה כְּאָדָ֖ם עָבְר֣וּ בְרִ֑ית שָׁ֖ם בָּ֥גְדוּ בִֽי׃
te joka mieheen rikoitte liiton ... "Aatami" ei ollut missään liitossa eikä verrattavissa israelilaisiin,ja adam tarkoittaa hepreaksi miestä/ihmistä kun siinä on määrätty artikkeli edessä kuten tuossa kohdassa on. Luomistarinoisakin on osattu kääntää haadam ihmiseksi /mieheksi eikä "Aatamiksi". Esim ei hadavid tai kadavid vaan David/ kedavid.
VT:n mukaan kaikilla uhrijuhlilla on tulevaisuus, sapatti ja uudenkuun juhla olivat päivät jolloin uhrattiin erityiset uhrit ja ne juuri olivat ikuisia, mutta mitä merkitystä niillä' on sellaisille joita Mooseksen laki ei koske ja jotka ympärileikkaamattomina saastuttaisivat juhlapaikat, sitä voi ihmetellä :"Herää, Siion, herää, pukeudu voimaasi, pue yllesi loistavat vaatteet, pyhä kaupunki, Jerusalem! Koskaan enää ei katujasi polje ympärileikkaamaton eikä epäpuhdas"- alifariseus
eli määrätty artikkeli puuttuu eli käänsin itse väärin.
- Pitääkö paikkansa
kommenttia
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9491374#comment-46933989
kokonaisuutenakin ja erityisesti, olenko mielestäsi ymmärtänyt alkuseurakunnan sapatinvieton ajankohdan väärin.Kysyt mielipidettäni näihin: 1. Sapattiko luomisviikon ja luomistyön huipennus?
2. Alkuseurakunnan sapatinvieton ajankohta?
Minusta tuota ei saa pitää tärkeänä, sillä se on makuasia. Minulle Adam ei ole luomistyön huipentuma,
sillä Jumala tosin loi Adamin, mutta sitten hän sai paremman idean. Ihminen joka tapauksessa on minulle
luomistyön huipentuma sillä perusteella, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi ja luomakunnan kruunuksi.
Sitten Jumala katseli kaikkea tekemäänsä ja totesi sen olevan "sangen hyvä". Niin hän päätti luomisen,
löi nuijan pöytään, palaver oli päättynyt ja koitti tauko. Sen hän nimitti lepopäiväksi, ei sitä luotu, taukoa.
Mutta jos katsotaan ikuisen sapatinlevon näkökulmasta, niin jotkut ilmeisesti sillä perusteella nostavat tohtorinhattua sapatille. Kun sapatin Herra sanoi, ettei ihminen palvele sapattia vaan sapatti ihmistä,
pysyn minä arvoasetelmassani, että ihminen on luomistyön huipennus, huippuluomista kaikin puolin.
Ei viikkosapatti päivänä mitenkään poikkea muista - sisältö vasta ja hartaus siitä pyhäpäivän tekee.
Alkuseurakunta käsittääkseni vietti sapattia samoissa aikarajoissa kuin juutalaisuus, mutta on huomattava,
että ainakin ehtoollisjumalanpalveluksia alettiin lopulta pitää vasta sapatinjälkeisenä päivänä, Ap.t.20:7.
Ihan alussa taisi tuo leivänmurto olla joka ilta.
NYT KOEN ALOITUKSENI ENTISTÄKIN AIHEELLISEMMAKSI ...
Olemme voineet lukea esim. Kytin ja Petri Paavolan perusteellisia selostuksia sapatista ja sen historiasta.
Kuitenkaan jumalanpalveluksissa tai evankelioimiskokouksissa ei ole riittävästi aikaa, eikä kuulijoilla
kärsivällisyyttä, että semmoisesta saarnattaisiin. Minulle sapattikiista on yksinkertainen asia niinkuin kaikki
muukin hengellisyys. Nöyryys ja "sydämen yksinkertaisuus" ovat minulle suuria arvoja.
Kun Paavali kirjeessään meille kaikille toteaa, ettei saa tuomita minkään uudenkuun tai sapatin johdosta,
se tarkoittaa minulle, että sapattia voi viettää tai olla viettämättä; omantunnon kysymystä siitä ei saa tehdä, vaan olkoon niinkuin kukin parhaaksi katsoo kohdallaan. Joulustakaan ei saa tuomita ketään.
Kun Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, niin siitä varmistuu
käsitykseni, ettei Jumalakaan tuomitse sapatin pitämisen perusteella; sapatti on lahja eikä vaatimus.
En ole kiinnostunut myöhemmästä sapatin historiasta, vaan minulle riittää apostolien todistus, että
sapattina kokoontui paljon kansaa kuulemaan - olihan se monelle vapaapäivä - ja ehtoollista nautittiin
ainakin ylösnousemuspäivän iltana, siis sunnuntaina. Historioitsija Ignatiukselta on tallella kirjoituksia,
joissa hän kuvaa leivänmurtoa sunnuntaina.
Kun Hoosean kirjassa sanotaan israelilaisille, että rikoitte liittoni jo Aadamissa, teitte syntiä jo siloin,
On mahdollista että noiden lukujen välisenä aikana alkoivat sapattikokoukset vähetä ja sunnuntaina lisääntyä. Siten että sunnuntaista tuli varsinainen juhlapäivä ja lauantaina keskityttiin evankelioimiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin
Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.134742Kysymys
Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois197700Töysä otsikoissa
Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!26638Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su45627Metsamanin muru kissa kuollut
Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars99624- 61619
- 42554
Mistäkö haaveilen
Tällä hetkellä. Siitä, että kohtaamme, vetovoima on jäljellä ja saisimme olla aivan kahden, ei tarvitsisi välittää mistä29521Kuinka hyvin kestäisit?
Oletko miettinyt, että mitä jos olisit pyöreä pullukka ja vielä ruma niin kestäisitkö vai masentuisitko?102520Tapailtaisko nainen
Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä59515