PLUTARKHOS: ALEKSANTERI SUURI
Josefuksen Juutalaissodan historiaa odotellessa Plutarkhos: Kuuluisien miesten elämäkertoja (WSOY 1955, 2. p. 1989). Josefuksen tiedetään kertoneen Aleksanterin käynnistä Jerusalemissa ja siihenkin haluan palata. Aleksanteri Suuri (356-321 eKr.) oli Makedonian kuninkaan Filippos II:n ja Olympiaan, Epeiroksen vuoristoisen kuningaskunnan prinsessan poika. Plutarkhos oli kreikalainen, mutta samalla Rooman maailmanvaltakunnan kansalainen. Hän oli syntynyt n. 46 jKr. ja kuollut n. 120 jKr. Hän oli Boiotian Khaironeiasta, mutta opiskeli Ateenassa. Plutarkhos oli lähinnä filosofi. Kuuluisien miesten elämäkertansa teki hänestäkin kuuluisan. Plutarkhoksen teoksen suomennostyön aloitti Kalle Suuronen ja loppuun saatti Edvin Linkomies. Plutarkhoksen aikaisia Rooman keisareita Linkomies kuvaa sanoin: "Plutarkhoksella oli erittäin suuri valtiollinenkin vaikutusvalta koko Kreikassa. Se johtui siitä, että hänellä oli keisarin luottamus. Kysymyksessä olivat hyvät ja oikeamieliset hallitsijat Trajanus ja Hadrianus." Antiikin tutkijoille tyypillistä maailmanvaltojen ihannointi ja Jeesus Nasaretilaisen seuraajien sekä juutalaisten halveksunta.
PLUTARKHOS RINNAN DANIELIN KIRJA
"Kuuluisa juutalainen historioitsija Josefus kertoo, että kun Aleksanteri Suuri kävi Jerusalemissa niin Vanhan testamentin tutkijat esittivät hänelle VT:n ennustuksen nuoresta kreikkalaisesta, joka hävittää Persian valtakunnan. Aleksanteri Suuri uskoi sen tarkoittavan itseään, sai siitä rohkeutta ja muuttui suopeaksi juutalaisia kohtaan. Danielin kirjan "kauris" oli Aleksanteri Suuri. Vuonna 333 eKr. hän johti sotaa Persiaa vastaan, toteutti isältään keskeneräiseksi jääneet aikeet: kreikkalaisten Vähä-Aasian siirtokuntien vapauttaminen persialaisten vallasta ja siten koko Persian valloittamisen." (Uusi Tietosanakirja, Karisto 1928). Hän valloitti myös Palestiinan ja Jerusalemin vuonna 333 eKr. Siitä päivästä jolloin nuori kreikkalainen valloittaa Pyhän kaupungin ennustettiin kuluvan 2300 "päivää" eli vuotta kun se jälleen olisi Israelin hallussa (Dan 8:14). -333 2300=1967! Jeesus sanoi, että Jerusalem on pakanain tallattavana kunnes pakanain ajat päättyvät (Lk 21:24)!", Tuleva Lähi-idän rauhansopimus ja uskovien katoaminen (1986)
Syntymä: "Ei ihme, että temppeli paloi, koska Artemis puuhasi silloin Aleksanterin kätilönä". Tietäjät, jotka temppelin palon aikaan sattuivat olemaan Efesossa, juoksivat sen nähtyään sinne tänne lyöden kasvoihinsa huutaen, että tämä päivä on Aasian suuren turmion ja onnettomuuden alku." (s. 396)
Nuoruus: Persian kuninkaan lähetiläät, jotka saapuivat Makedonian hoviin Filippoksen poissa ollessa, Aleksanteri valloitti ystäväkseen vieraanvaraisella kestityksellä ja huomaavaisella käytöksellään. Kyseli mm., millainen on Persian sotilaallinen voima ja valtiollinen mahti, ja lähettiläät hämmästyivät eivätkä pitäneet Filippoksen kehuttua kaunopuheisuutta hänen poikansa esityksen rinnalla paljonkaan arvoisena. Aina kun tuli sanoma, että Filippos oli valloittanut jonkin huomattavan kaupungin tai saanut loistavan voiton, Aleksanteri valitteli ikätovereilleen, että isänsä valtaa kaiken ennen meitä eikä jätä yhtään suurta tekoa meidän avullamme suoritettavaksi. Filippoksen sotiessa byzantionilaisia vastaan Aleksanteri Makedoniassa johti hallitusta vain 16-vuotiaana. Aleksanteri oli 20 vuoden ikäinen saadessaan hallittavakseen valtakunnan isänsä tultua salamurhan uhriksi.
Sotaretkelle Aasiaan: Kreikkalaiset kokoontuivat Istmoksen kannakselle päättämään liittymisestään Persiaa vastaan tehtävään sotaretkeen. Päälliköksi valittiin Aleksanteri. Tässä yhteydessä kerrotaan tapauksesta Diogenes. Aleksanteri oli tuolle askeetikolle antanut mahdollisuuden toivoa mitä tahansa ja Diogenes vastasi, että jospa väistyisit auringon tieltä. "Ellen olisi Aleksanteri, tahtoisin olla Diogenes", huudahti Aleksanteri kohta. Tämän jälkeen Aleksanteri lähti Delfoihin tiedustelemaan oraakkelilta sotaretken onnistumista. Hän saapui päivänä, jona ei ollut soveliasta antaa vastauksia ja niin tuo papitar olikin vaiti Aleksanterin lähettiläälle. Sitten Aleksanteri meni itse kysymään asiasta ja vei väkisin papitarta temppeliin. Papitar huudahti, että sinä olet vastustamaton poikanen, mikä Aleksanterille vastaukseksi riittikin.
Aleksanterin sotajoukko käsitti hieman yli 30.000 jalka- ja 4000 ratsumiestä. Ensimmäisen taistelun jälkeen myös Sardes, Persian valtakunnan ranta-alueen helmi, siirtyi Aleksanterin puolelle, ja muut seurasivat pian esimerkkiä. Aleksanteri oli kahden vaiheilla, käydäkö heti ratkaisevaan taisteluun Dareioksen kanssa, vaiko suorittaa ensiksi sotatoimia rannikolla vallaten tukialueita.
SAMA ENNUSTUS MOLEMMILLA
Plutarkhos: Kerrotaan, että Lykiassa Ksanthoksen kaupungin luona oli lähde, joka noihin aikoihin alkoi itsestään kuohua ja tulvia, jolloin sen pohjasta paljastui vaskinen taulu, johon vanhamallisin kirjaimin oli kaiverrettu, että Persian valtakunta hajoaa kreikkalaisten iskusta. Tämän ennustuksen rohkaisemana Aleksanteri kiirehti karkottamaan viholliset rannikkoalueelta aina Kilikiaa ja Foinikiaa myöten. (Plutarkhos: Kuuluisien miesten elämäkertoja, Aleksanteri suuri s. 412).
Lyykia ja Ksansthos mainitaan Raamatussa. Ei ehkä sama tapaus, mistä Josefus mainitsee, mutta kysymyksessä kuitenkin vastaava kuin Danielin kirjan tunnettu ennustus nuoren kreikkalaisen valloitusretkestä, ja se ennustushan jatkui, että 2300 vuotta myöhemmin Israelille palautetaan Jerusalem, kuten sitten vuonna 1967 säädetysti tapahtui! Plutarhkhokselle Israel on hävitettävä niinkuin Zeuksensa Jerusalemin temppeliin epäjumalaksi työnnettiin n. 165 eKr., ja roomalaisten "urotyönä" 70 jKr. koko temppeli hajotettiin.
KOHTI JERUSALEMIA JA JERUSALEMISSA
Plutarkhoksen mukaan Tyroksen piiritys päättyi seuraavalla tavalla. Tietäjä Aristandros teurasti uhrin ja vakuutti, että kaupunki tulee jo siinä kuussa valloitetuksi. Koska päivä oli kuukauden viimeinen, kuulijat nauroivat pitäen ennustusta pilkkanaan. Tämän jälkeen Aleksanteri puhallutti torveen hyökkäysmerkin ja kävi muureja vastaan suuremmalla voimalla kuin oli aluksi aikonut. Leirin vartijatkin lähtivät ilman lupaa mukaan hyökkäykseen ja kiivaassa taistelussa tyrolaisten rohkeus petti ja Aleksanteri sai kaupungin valloitettua vielä samana päivänä.
Raamattu ja Raamatun Sanakirja: Tyro, Tyyro, Tyyros (Jos 19:29, Hes 26:4,12, 27:3, Matteus 11:21, 15:21, Lk 10:13, 11:22, 15:21, Mk 3:8, 6:17, 7:24, Apt 21:4). Aleksanteri suuri kaivautti vanhan Tyyron rauniokerrostumat ja upotti ne mereen täyttäessään rannikon ja uuden Tyyron välisen strategisesti suojaavan salmen, jotta pääsisi paremmin Tyyron kimppuun. Hävitettyään Tyyron A. vetäytyi Jerusalemia kohti. Ylimmäinen pappi Jaddua, Neh. 12:11, kohtasi hänet kaupungin ulkopuolella. A. osoitti kunnioitusta ja sanoi, että oli rukoillut tämän Jumalaa ja että oli nähnyt Jadduan unessa "kehottavan häntä menemään Aasiaan". Sitten he menivät temppeliin ja A. otti vastaan sellaisia ennustuksia, joita mainitaan Dan. 8:21:ssä ja 11:3:ssa ja sovitti ne itseensä. Pidetään kiistämättömänä, että ennustukset Dan 2:40, 8:5-7,21 ja 11:3 tarkoittavat Aleksanteri suuren Kreikkaa. (Aapeli Saarisalo). HV
http://wwnet.fi/users/veijone
Aleksanteri suuri Jerusalemissa
6
531
Vastaukset
- että
heidät otetaan noin vain mukaan kristillisiin tulkintoihin historiasta ja ennustuksista.
Käännytystyö koetaan siellä kiusallisena. Mieluummin kannatetaan Uskontojen välistä vuoropuhelua, johon ei sisällytetä minkään avustustyön varjolla ollenkaan edes'piilo-käännytystä'.
Monet suuret evankeliset kristilliset järjestöt USA:ssa esimerkiksi avustavat varattomia israelilaisia suurilla summilla. Johtavat rabbit ovat alkaneet vakavasti keskustella, ensimmäistä kertaa myös julkisesti, salliako näitten rahojen vastaanottamista ollenkaan. Yksimielisiä ei kuitenkaan olla, avuntarve on todella suuri..
Amerikkalaiset evankeliset ryhmät edustavat konservatiivista uskonnollista näkemystä ja tukevat äärioikeistolaisia asenteita Israelissa. Israelin äärioikeistolaiset eivät suostu mihinkään myönnytyksiin, ja edessä olisi heidän vakaumuksensa mukaan vain loputtomien konfliktien sarja..he vastustavat 'tiekarttaa' jne..
Evankelisesta tulkinnasta, että 'edessä on viimeinen taistelu hyvän ja pahan välillä, että silloin Jeesus saapuu, ja silloin juutalaiset joko ottavat hänet vastaan tai tuhoutuvat', juutalaiset eivät oikein tykkää..lievästi ilmaisten.- Seurakuntalainen
Palaute julkaistiin Seurakuntalaisessa
http://wwnet.fi/users/veijone
ja sitä kommentoitiin näin:
KOMMENTTI: Kirjoitin taannoin, että juutalaisten takaisin maahansa saattaminen ja heidän evankelioimisensa kulkevat käsi kädessä eikä kumpaakaan työtä pidä väheksyä, kuten esimerkiksi Kai Antturi, Osmo Haavisto, ym. vastustavat esim. ICEJ:n "evankelioimatonta" toimintaa. Se ei tarkoita sitä, etteikö seurakunta julistaisi evankeliumia muualla kuin ICEJ:n tai vastaavissa yrityksissä. Täältä pesee Suomi24:n juutalaisuus-keskusteluryhmäänkin juutalaisia koskevaa historiaa ja tulevaisuutta, vaikka juutalaiset eivät siitä pitäisikään! Antamaansa Raamattua me toistamme! Hyvä että juutalaisetkin oppivat, että meille antamansa Raamattu kertoo senkin, että viimeinen Jaakobin ahdistus on tulossa. Typerää ei-messiaanisten juutalaisten jättää huomioimatta, että Raamattuun perustavien kristittyjen mukaan juutalaiset valitsevat Antimessiaan ja heille olisi hyödyksi varustautua tulevaksi tiedettyyn viimeiseen Jaakobin ahdistukseen eikä luovuttaa alueitaan ja purkaa aitojaan. Paras varustautuminen varasta vastaan on tietenkin vastaanottaa oikea Messias ja pelastua Hänen avullaan tulevasta vihan ajasta. Ei vihan aikaa pääse pakoon muukaan ilman Kristusta elävä maailma, säännöt ovat samat kaikille. Mutta juutalaiset ovat sankareita tuomion aikanakin varsinkin siksi, että tuovat koko maailmalle rauhan heti kun kansana valitsevat Rauhanruhtinaan. Yksilöihminen olet sinä juutalainenkin, ja pelastuksen päivä on tänään Kristuksessa sinulle kuten muillekin. HV - Nimimerkki
Seurakuntalainen kirjoitti:
Palaute julkaistiin Seurakuntalaisessa
http://wwnet.fi/users/veijone
ja sitä kommentoitiin näin:
KOMMENTTI: Kirjoitin taannoin, että juutalaisten takaisin maahansa saattaminen ja heidän evankelioimisensa kulkevat käsi kädessä eikä kumpaakaan työtä pidä väheksyä, kuten esimerkiksi Kai Antturi, Osmo Haavisto, ym. vastustavat esim. ICEJ:n "evankelioimatonta" toimintaa. Se ei tarkoita sitä, etteikö seurakunta julistaisi evankeliumia muualla kuin ICEJ:n tai vastaavissa yrityksissä. Täältä pesee Suomi24:n juutalaisuus-keskusteluryhmäänkin juutalaisia koskevaa historiaa ja tulevaisuutta, vaikka juutalaiset eivät siitä pitäisikään! Antamaansa Raamattua me toistamme! Hyvä että juutalaisetkin oppivat, että meille antamansa Raamattu kertoo senkin, että viimeinen Jaakobin ahdistus on tulossa. Typerää ei-messiaanisten juutalaisten jättää huomioimatta, että Raamattuun perustavien kristittyjen mukaan juutalaiset valitsevat Antimessiaan ja heille olisi hyödyksi varustautua tulevaksi tiedettyyn viimeiseen Jaakobin ahdistukseen eikä luovuttaa alueitaan ja purkaa aitojaan. Paras varustautuminen varasta vastaan on tietenkin vastaanottaa oikea Messias ja pelastua Hänen avullaan tulevasta vihan ajasta. Ei vihan aikaa pääse pakoon muukaan ilman Kristusta elävä maailma, säännöt ovat samat kaikille. Mutta juutalaiset ovat sankareita tuomion aikanakin varsinkin siksi, että tuovat koko maailmalle rauhan heti kun kansana valitsevat Rauhanruhtinaan. Yksilöihminen olet sinä juutalainenkin, ja pelastuksen päivä on tänään Kristuksessa sinulle kuten muillekin. HVsitä kristillistä perinteellistä UT:n tulkintaa, joka estää kristittyjä näkemästä malkaa omassa silmässään, joka selittää juutalaiset itse syyllisiksi kärsimyksiin, jota nämä samat tulkinnat tukevat. Juuri näissä tulkinnoissa on antisemitismin ydin: 'Juutalaiset ovat uppiniskaisia eivätkä käänny. Jos he ottaisivat Jeesuksen vastaan, merkitsisi se Jlan valtakunnan tuloa'. Saman tulkinnan mukaan, koska juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi, he ovat ansainneet kaiken kärsimyksen, mikä heitä kulloinkin kohtaa. He ovat 'olemassa vain Jumalan vihaa varten'.
Saksassa, vuosia sen jälkeen kun holokausti oli jo ohitse, kristittyjen, luterilaisten, silmät eivät vieläkään auenneet. Saksan kristityt pitivät 1948 kokouksen, jossa sanoutuivat irti natsismista, koska se oli kohdellut HEITÄ huonosti. Mutta juutalaisista he sanoivat, että se oli 'Jumalan rangaistus heille Kristuksen ristiinnnaulitsemisesta ja Kristuksen hylkäämisestä.'
Heidän silmänsä alkoivat avautua vasta myöhemmin, kun heitä kehotettiin (heidän omasta keskuudesta nousseet henkilöt, mutta myös muut), katsomaan peiliin ja yrittämään tajuta, että myös kirkko, instituutiona voi olla osallinen pahan tekemisessä. Kirkon osa ei ole esiintyä 'tuomarina', joka vain julistaa evankeliumia siellä, missä jotkut muut tekevät pahaa.
Monet krisityt, uskonnolliset yhteisöt, käyvät yhä kamppailua tämän asian vuoksi. Tulkinta, että 'juutalaisten kärsimykset jatkuvat niin kauan kuin juutalaiset eivät käänny' ei enää käy laatuun. Se tuottaa pahaa.
Kristillisen antisemitismin juuret ovat syvällä kristinuskossa itsessään. Jeesus oli juutalainen, hänen ensimmäiset kuulijansa ja seuraajansa olivat juutalaisia. Kun sanoma Jeesuksen julistamasta Jlan valtakunnasta levisi pakanoitten keskuuteen ja varhaisesta juutalais-kristillisestä liikkeestä alkoi kehittyä se universaali uskonto ja kirkko, se jona se tunnettiin myöhemmin, Konstantinuksen aikana 313, kun siitä tuli valtakunnan uskonto, viha juutalaisia kohtaan sai yhä oikeutetumpia muotoja.
Jeesus oli juutalainen profeetta ja hänet ristiinnaulitsi roomalainen valtakoneisto. Hyvin kapea ja pieni juutalainen yläluokka vaikutti tähän valtakoneistoon, mutta mitään viimeistä sanaa sillä ei ollut. On kammottavaa, että krisityt yhä hellivät ajatusta, että juutalainen kansa on syyllinen vuosituhannesta toiseen.
Juutalaisten tapa pitää kiinni omasta perinteestään ja tavoistaan on aina herättänyt epäluuloja, jo ennen kristinuskoa. Kristinuskon myötä vanhat epäluulot saivat vain uuden muodon. Kristinuskon liitouduttua vallanpitäjien kanssa, alettiin yhä voimakkaammin asettaa rajoituksia juutalaisille, nyt kristinusko oikeutti ja valtakunnan, Rooman, lait sallivat heidän vainoamisensa. Tämäkö on kristinuskoa?
Tämä foorumi on juutalaisuudesta keskustelemista varten, ei joittenkin kristittyjen käännytystyötä varten.
Tulkinta, jota julistat kuuluu menneisyyteen. Sillä ei enää ole kirkon enemmistön tukea.
Eroaminen kahdeksi eri uskonnoksi oli kristityille kipeä asia. Tämän kipuilun jäljet, viha juutalaisia kohtaan, on kirjattu UT:hen ja sitä luetaan Jlan sanana. Mutta tosiasia kuitenkin on, että Raamatusta tuli kristityille vasta myöhemmin erehtymätöntä Jlan sanaa.
On kuin kristinuskolla olisi pakko olla jokin kansanosa, jota sen täytyy vihata, mutta se on dogmaa, se on 'oppia', joka on kehitelty pitkän ajan kuluessa, aikana jolloin kristinuskon puolesta puhujat kaikin keinoin korostivat oman näkemyksensä paremmuutta ja mustamaalasivat juutalaiset korostaakseen itseään.. Tämä kamppailu on jättänyt jälkensä Uuteen testamenttiin.
Kristinuskossa tietääkseni uskotaan Jlaan, ei oppeihin? Onko teille Jumala sama kuin 'oppi'?
Kammottavaa mutta totta kristinusko, osa siitä, on vihan uskonto. - vielä
Nimimerkki kirjoitti:
sitä kristillistä perinteellistä UT:n tulkintaa, joka estää kristittyjä näkemästä malkaa omassa silmässään, joka selittää juutalaiset itse syyllisiksi kärsimyksiin, jota nämä samat tulkinnat tukevat. Juuri näissä tulkinnoissa on antisemitismin ydin: 'Juutalaiset ovat uppiniskaisia eivätkä käänny. Jos he ottaisivat Jeesuksen vastaan, merkitsisi se Jlan valtakunnan tuloa'. Saman tulkinnan mukaan, koska juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi, he ovat ansainneet kaiken kärsimyksen, mikä heitä kulloinkin kohtaa. He ovat 'olemassa vain Jumalan vihaa varten'.
Saksassa, vuosia sen jälkeen kun holokausti oli jo ohitse, kristittyjen, luterilaisten, silmät eivät vieläkään auenneet. Saksan kristityt pitivät 1948 kokouksen, jossa sanoutuivat irti natsismista, koska se oli kohdellut HEITÄ huonosti. Mutta juutalaisista he sanoivat, että se oli 'Jumalan rangaistus heille Kristuksen ristiinnnaulitsemisesta ja Kristuksen hylkäämisestä.'
Heidän silmänsä alkoivat avautua vasta myöhemmin, kun heitä kehotettiin (heidän omasta keskuudesta nousseet henkilöt, mutta myös muut), katsomaan peiliin ja yrittämään tajuta, että myös kirkko, instituutiona voi olla osallinen pahan tekemisessä. Kirkon osa ei ole esiintyä 'tuomarina', joka vain julistaa evankeliumia siellä, missä jotkut muut tekevät pahaa.
Monet krisityt, uskonnolliset yhteisöt, käyvät yhä kamppailua tämän asian vuoksi. Tulkinta, että 'juutalaisten kärsimykset jatkuvat niin kauan kuin juutalaiset eivät käänny' ei enää käy laatuun. Se tuottaa pahaa.
Kristillisen antisemitismin juuret ovat syvällä kristinuskossa itsessään. Jeesus oli juutalainen, hänen ensimmäiset kuulijansa ja seuraajansa olivat juutalaisia. Kun sanoma Jeesuksen julistamasta Jlan valtakunnasta levisi pakanoitten keskuuteen ja varhaisesta juutalais-kristillisestä liikkeestä alkoi kehittyä se universaali uskonto ja kirkko, se jona se tunnettiin myöhemmin, Konstantinuksen aikana 313, kun siitä tuli valtakunnan uskonto, viha juutalaisia kohtaan sai yhä oikeutetumpia muotoja.
Jeesus oli juutalainen profeetta ja hänet ristiinnaulitsi roomalainen valtakoneisto. Hyvin kapea ja pieni juutalainen yläluokka vaikutti tähän valtakoneistoon, mutta mitään viimeistä sanaa sillä ei ollut. On kammottavaa, että krisityt yhä hellivät ajatusta, että juutalainen kansa on syyllinen vuosituhannesta toiseen.
Juutalaisten tapa pitää kiinni omasta perinteestään ja tavoistaan on aina herättänyt epäluuloja, jo ennen kristinuskoa. Kristinuskon myötä vanhat epäluulot saivat vain uuden muodon. Kristinuskon liitouduttua vallanpitäjien kanssa, alettiin yhä voimakkaammin asettaa rajoituksia juutalaisille, nyt kristinusko oikeutti ja valtakunnan, Rooman, lait sallivat heidän vainoamisensa. Tämäkö on kristinuskoa?
Tämä foorumi on juutalaisuudesta keskustelemista varten, ei joittenkin kristittyjen käännytystyötä varten.
Tulkinta, jota julistat kuuluu menneisyyteen. Sillä ei enää ole kirkon enemmistön tukea.
Eroaminen kahdeksi eri uskonnoksi oli kristityille kipeä asia. Tämän kipuilun jäljet, viha juutalaisia kohtaan, on kirjattu UT:hen ja sitä luetaan Jlan sanana. Mutta tosiasia kuitenkin on, että Raamatusta tuli kristityille vasta myöhemmin erehtymätöntä Jlan sanaa.
On kuin kristinuskolla olisi pakko olla jokin kansanosa, jota sen täytyy vihata, mutta se on dogmaa, se on 'oppia', joka on kehitelty pitkän ajan kuluessa, aikana jolloin kristinuskon puolesta puhujat kaikin keinoin korostivat oman näkemyksensä paremmuutta ja mustamaalasivat juutalaiset korostaakseen itseään.. Tämä kamppailu on jättänyt jälkensä Uuteen testamenttiin.
Kristinuskossa tietääkseni uskotaan Jlaan, ei oppeihin? Onko teille Jumala sama kuin 'oppi'?
Kammottavaa mutta totta kristinusko, osa siitä, on vihan uskonto.ei vaan piti sanoa, että on olemassa ei ainoastaan kristillistä juutalaisvihaa vaan myös islamilaista ja uskonnotontakin antijudaismia. Juutalaisvihaa ei aina voi sanoa 'antisemitismiksi'. On kummallista, että jotakin mistä ei oikein tiedetä mitään silti vihataan! Ja vielä kummallisempaa, että sanotaan, että 'rakastetaan juutalaisia', ja silti puolustellaan heihin kohdistunutta vihaa ja rikoksia.
- Kristitty Israelin ystävä
Pitkästä aikaa mielenkiintoinen kirjoitus.
Itse en osaa ottaa kantaa kirjoituksessa ilmeneviin asiaseikkoihin.Kiitos silti tekstin lähettäjälle. - huu
>>>Siitä päivästä jolloin nuori kreikkalainen valloittaa Pyhän kaupungin ennustettiin kuluvan 2300 "päivää"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244