Tuota tuota, minullakin on nyt rahaa niukanlaisesti ja ottaisin mielelläni kaiken avun vastaan, mutta mistä sitä kannattaisi hakea muualta kuin paikalliselta työttömien yhdistykseltä?
Onko jouluna mahdollisuus saada hiukan enemmän ja laadukkaampaa ruokaa esimerkiksi kirkolta tms? Olen yksin elävä peruspäivärahalla ja rahat kyllä riittää juuri ja juuri perustarpeisiin, mutta olisi kiva saada jouluna jotain vähän ekstraa.
Asiallisia ehdotuksia ym otetaan kiitollisuudella vastaan.
Mistä jouluruokaa?
25
659
Vastaukset
- sopii sulle
Kerää roskiksesta.
- nuukuus kunniaan
2 kiloa perunoita (jauhoisia) - vajaa euro
1 dl vehnäjauhoja - 10 c ?
1/2 l maitoa - 50 c
50 g voita - 20 c
suolaa - 10 c
Näistä aineksista saat imellyttämällä ja paistamalla ison määrän joulun herkkua perunalaatikkoa huomattavasti alle kahden euron. Koska olet yksineläjä, riittää sinulle puolet tuosta määrästä.
Porkkanalaatikko ja lanttulaatikko eivät maksa juurikaan sen enempää. Käyttämällä tarjouksia hyväksesi saat joulun laatikot parilla kolmella eurolla, ja ne ovat taatusti laadukkaita.
Jouluiseen rosolliin tarvitset muutaman keitetyn perunan, porkkanan ja punajuuren, yhden sipulin ja vähän suolaa.
Riisipuuroon tarvitset 1 1/2 desiä riisiä, litran maitoa, puoliksi maitoa ja vettä tai pelkkää vettä, sekä hiukan suolaa. Kun puuroriisin tarjoushinta on euron kilo, ei siitäkään muodostu suurta kuluerää.
Leipä tulee halvimmaksi itse leivottuna, ja netti on täynnä ohjeita. Kaupasta hyvän joululimpun saa puolellatoista eurolla.
Lisäksi pieni pala kinkkua tai muuta lihaa, niin siinähän jouluruoat jo ovatkin.
Jos vielä saat vaikkapa seurakunnasta, sosiaalitoimistosta tai Pelastusarmeijasta joulupaketin, niin luulisi, että nälkä lähtee.
Hauskaa joulunvalmistelua! - 2+8
Eikös EU-kassi ole aika tuhti paketti joulun aikana?? Näin muistelisin ainakin....
- Saituri vaan
Mennä kiertelemään kauppoja jouluaattona vähän ennen sulkemisaikaa. Viime vuonna oli laatikoita 50 sentillä, ei siihen hintaan kannata enää edes itse tehdä, kun laskee uunin viemää sähköäkin mukaan. Kalkkunaa oli joulun jälkeen viisi euroa kilon rulla, eihän se vieläkään nyt älyttömän halpaa ole, mutta ostin silti, sitä paitsi valmisrullassa ei ole hävikkiä. Joulun jälkeen 27 päivä näin samalla päivälle päivättyjä laatikoita jo 20 sentilläkin. Yksi tapa viettää joulua on joulun jälkeen ja ostaa jouluruuat jämäalennuksesta. Joulukoristeita jos haluaa, niin niitäkin ensi vuodeksi vasta joulun jälkeen - turhiahan ne ovat, mutta kyllä se vähän piristää mielialaa. Meillä on vuosia vanha muovikuusi.
- ei ahmatti
miksi jouluna pitää olla sen seitsemän sortit kun tavallisenakin päivänä riittää joku jauhelihakeitto. Miksi jouluna pitää syödä yhtään enempää?
- Saituri vaan
ei ahmatti kirjoitti:
miksi jouluna pitää olla sen seitsemän sortit kun tavallisenakin päivänä riittää joku jauhelihakeitto. Miksi jouluna pitää syödä yhtään enempää?
Mutta jouluruokia on silti kiva syödä silloin kun niitä saa halvalla. Ei tässä määristä olekaan kyse, minä vaan tykkään porkkanalaatikosta ja lantusta.
- nuukuus kunniaan
Saituri vaan kirjoitti:
Mutta jouluruokia on silti kiva syödä silloin kun niitä saa halvalla. Ei tässä määristä olekaan kyse, minä vaan tykkään porkkanalaatikosta ja lantusta.
saa itse tehden halvalla ympäri vuoden. Lantut ja porkkanat ovat edullisia ja terveellisiä ruoka-aineita.
- ruokaa kiitos...
ei ahmatti kirjoitti:
7 sortit.Jouluna meillä ainoana kertana vuodessa 20 sorttia. Olkoon meidän perheen juhla silloin koska siihen olemme säästäneet koko vuoden.
- todella törppö
nuukuus kunniaan kirjoitti:
saa itse tehden halvalla ympäri vuoden. Lantut ja porkkanat ovat edullisia ja terveellisiä ruoka-aineita.
ettet ymmärrä koko asiasta mitään.
- toiveikasJoulu
Kiitos vastauksista, kyllä kai tässä jonkunlaiset ruoat saan väsättyä halvalla...ja joo, mä elän koko vuoden niukkuudessa mutta yhdestä ainoasta kunnon ruokapäivästä (= joulu) pidän kiinni jos se on vain suinkin mahdollista, se on jonkulainen henkireikä myös, että jaksan säästää koko ensi vuoden ja jotain mitä odottaa vuoden lopussa.
Hyvää Joulua!- nuukuus kunniaan
kun olet ahne tuhlari.
- Hyvä illallinen...
kun olet ahne tuhlari.
se "nuukuus kunniaan"" ihminen niin olen pettynyt tuohon kommenttiin. Olet jakanut järkeviä ja hyviä ohjeita paljon. Mutta kuten aloittajalla niin meidänkin perheessä syödään mätejä,sillejä,graavilohta.hyytelöitä ja muita kylmäruokia runsaasti kinkun ja laatikoiden lisäksi jouluna.
Emmekä koe itsemme tuhlareina kun kerran vuodessa satsataan ruokailuun. Ei joulu tarkoita pelkästään puurosyöntiä vaan säästämällä köyhäkin saa juhlaillallisen edes kerran.... - nuukuus kunniaan
kun olet ahne tuhlari.
inhottavaa, että käytät nimimerkkiäni.
Yritä keksiä itse jotakin parempaa, sekä nimimerkin että sisällön osalta. - hyvä illallinen....
inhottavaa, että käytät nimimerkkiäni.
Yritä keksiä itse jotakin parempaa, sekä nimimerkin että sisällön osalta.että joku oli käyttänyt nimimerkkiäsi väärin. Jaat hyviä ohjeita ihmisile joskin en ihan kaikesta ole samaa mieltä mutta pääsääntöiesti kyllä...
- nuukuus kunniaan
hyvä illallinen.... kirjoitti:
että joku oli käyttänyt nimimerkkiäsi väärin. Jaat hyviä ohjeita ihmisile joskin en ihan kaikesta ole samaa mieltä mutta pääsääntöiesti kyllä...
Aion jatkossakin kirjoittaa tällä samalla nimimerkillä. Viestien sisältö puhukoon puolestaan.
Lähikaupassa oli taas tänään tarjouksessa tuoretta silakkaa, 1,99 euroa kilo. Fileet maksoivat yli 5 euroa, mutta itse peratut ovat paitsi halvempia, myös maukkaampia. Herkkusuut siis saavat varsin edullisesti valmistetuksi rapusilakoita, sinappisilakoita ym. hienouksia. Meikäläiselle riittävät paistetut silakat tai silakkapihvit perunamuusin ja etikkapunajuurien kanssa. Silakkalaatikon teen suolasilakasta.
Nyt kannattaa alkaa tarkkailla myös lohen hinnan kehitystä, niin että joulupöytään saa itse graavattua lohta mahdollisimman edullisesti. - silakaton
Aion jatkossakin kirjoittaa tällä samalla nimimerkillä. Viestien sisältö puhukoon puolestaan.
Lähikaupassa oli taas tänään tarjouksessa tuoretta silakkaa, 1,99 euroa kilo. Fileet maksoivat yli 5 euroa, mutta itse peratut ovat paitsi halvempia, myös maukkaampia. Herkkusuut siis saavat varsin edullisesti valmistetuksi rapusilakoita, sinappisilakoita ym. hienouksia. Meikäläiselle riittävät paistetut silakat tai silakkapihvit perunamuusin ja etikkapunajuurien kanssa. Silakkalaatikon teen suolasilakasta.
Nyt kannattaa alkaa tarkkailla myös lohen hinnan kehitystä, niin että joulupöytään saa itse graavattua lohta mahdollisimman edullisesti.Kuulepas, kun kaikkien lähikaupassa ei ole, ei tuoretta eikä pakastettua! Olen nyt kyllästymiseen asti kytännyt josko K-Market saisi hankittua edes pakastesilakkafileitä, mutta ei kun ei. Tyhjän saa pyytämättäkin. Olisin halunnut jouluksi valmistaa silakkalaatikkoa.
- nuukuus kunniaan
silakaton kirjoitti:
Kuulepas, kun kaikkien lähikaupassa ei ole, ei tuoretta eikä pakastettua! Olen nyt kyllästymiseen asti kytännyt josko K-Market saisi hankittua edes pakastesilakkafileitä, mutta ei kun ei. Tyhjän saa pyytämättäkin. Olisin halunnut jouluksi valmistaa silakkalaatikkoa.
teidän kaupassanne myydä suolasilakkaa? Siitä saa parhaan silakkalaatikon.
- nuukuus kunniaan
suolasilakoista: pankaa suolasilakat edellisenä iltana likoamaan ja liottakaa yön yli vettä kerran vaihtaen. Kaatakaa aamulla liotusvesi pois ja huuhtaiskaa silakat, niin ei tule liian suolaista laatikkoa, vaan juuri sopivaa.
Vaikka sanotaankin, että pieniä on silakat joulukaloiksi, niin hyviä ne silti ovat. Ja laatikko on todella hyvää, nimenomaan suolasilakoista tehty. - Saita Itara
Silakkaa ei täältä sisämaasta saa juuri koskaan noin halvalla ja usein ei saa ollenkaan. Merikalahan se on. Viimeksi kun näin, oli silakkafileet 6,90 kilo.
- unohdan silakat :D
Näkyi olevan melko pienehkö purkki, mutta se maksoi lähes viisi euroa! Ei minulla sellaiseen ole varaa. Ennemmin jätän silakkalaatikon tekemättä.
Tein muuten mittavan kokoisen satsin lihaperunasoselaatikoita muusijauhoista, joita sai hyvin edullisesti ison laatikon. Yleensä käytän kyllä perunaa, mutta nyt laskin, että tuli jopa edullisemmaksi ja on vähän ongelmia kädenkin kanssa enkä jaksanut kuoria niin kauheita määriä. Mutta siis iso perunamuusijauhepakkaus jauhelihapakkaus alesta, mausteet sekaan ja ihanan makuista tuli.
- 12
Kansalaisilla on hieman köyhempää nämä vuoden aika ruuat, mutta niitä on.
Uusi vuosi on vanhan vuoden rääppiäinen.
Laskiainen on hernerokka kinkun jämistä. Munkkeja ja kuumaa mehua
Pääsiäisenä ihan omat ruokansa mm. mämmi munia lintuja ja lammasta
Vappu simoineen ja tippaleipineen munkkeineen
Juhannus grillaa ja kaljoittelee, kotikalja ennen muinoin
Syyskausi on sadonkorjuuta ( kasvis ja vihannes juures ) ja lahtia (porsas ja tuottamaton lihakarja)
sitten pääsemme jouluun.
Mutta köyhän on oltava köyhä ÄLÄ MUUSTA UNTA NÄE.- jotain oppinut
tein vanhasta perunalastupurkista rahankeräyslippaan johon laitoin rahaa jokaisena kuukautena.
Alin summa oli 5 senttiä ja ylin 5 euroa.
Marrakuun loppuun mennessä menin sen kanssa pankkiin ja tälläsin siihen automaattiseen laskuriin. Siitä tilille.
Sain summaksi 98 euroa ynnä ne kolme 5 eurosta jotka olivat paperisia.
Kerrankin pääsee ruokaostoksille niin ettei päätä kivistä.
( meitä on kaksi) - metall-leidi
jotain oppinut kirjoitti:
tein vanhasta perunalastupurkista rahankeräyslippaan johon laitoin rahaa jokaisena kuukautena.
Alin summa oli 5 senttiä ja ylin 5 euroa.
Marrakuun loppuun mennessä menin sen kanssa pankkiin ja tälläsin siihen automaattiseen laskuriin. Siitä tilille.
Sain summaksi 98 euroa ynnä ne kolme 5 eurosta jotka olivat paperisia.
Kerrankin pääsee ruokaostoksille niin ettei päätä kivistä.
( meitä on kaksi)Kiva lukea jotakin positiivistakin viestiä!! Meikä on myös heitellyt joitakin pieniä senasia vanhaan teepurkkiin muhimaan. Olen nakellut €urosta pienempiä rahoja ja aika-ajoittain tyhjentelen pieniä rahoja hengitystililleni ja sieltä olen saanut nostettua rahaa esim. konserttilippuihin kun on terhnyt mieli mennä jotakin metallipumppua katsomaan.
Mutta mullakin on säästettynä pesämuna jouruokiin! Mutta sinä olet jotain oppinut ja ollut neuvokas mitä olen täällä usein peräänkuuluttanut.
Mutta komppaan täysillä sua, että jos jaksaa muutaman kuukauden säästellä pienillä rahoilla rahankeräyslippaan tyyliin niin ihan pikkuhiljaa huomaamatta sitkeys palkitaan mukavalla summalla ja se kivasti joulujuhlintaa helpottaa. - Possupuh
metall-leidi kirjoitti:
Kiva lukea jotakin positiivistakin viestiä!! Meikä on myös heitellyt joitakin pieniä senasia vanhaan teepurkkiin muhimaan. Olen nakellut €urosta pienempiä rahoja ja aika-ajoittain tyhjentelen pieniä rahoja hengitystililleni ja sieltä olen saanut nostettua rahaa esim. konserttilippuihin kun on terhnyt mieli mennä jotakin metallipumppua katsomaan.
Mutta mullakin on säästettynä pesämuna jouruokiin! Mutta sinä olet jotain oppinut ja ollut neuvokas mitä olen täällä usein peräänkuuluttanut.
Mutta komppaan täysillä sua, että jos jaksaa muutaman kuukauden säästellä pienillä rahoilla rahankeräyslippaan tyyliin niin ihan pikkuhiljaa huomaamatta sitkeys palkitaan mukavalla summalla ja se kivasti joulujuhlintaa helpottaa.On lukittu säästöpossu, johon laitetaan vaihtorahat ja siitä otetaan vasta kun on tosi tiukkaa.
- meikkipussukka
metall-leidi kirjoitti:
Kiva lukea jotakin positiivistakin viestiä!! Meikä on myös heitellyt joitakin pieniä senasia vanhaan teepurkkiin muhimaan. Olen nakellut €urosta pienempiä rahoja ja aika-ajoittain tyhjentelen pieniä rahoja hengitystililleni ja sieltä olen saanut nostettua rahaa esim. konserttilippuihin kun on terhnyt mieli mennä jotakin metallipumppua katsomaan.
Mutta komppaan täysillä sua, että jos jaksaa muutaman kuukauden säästellä pienillä rahoilla rahankeräyslippaan tyyliin niin ihan pikkuhiljaa huomaamatta sitkeys palkitaan mukavalla summalla ja se kivasti joulujuhlintaa helpottaa.Minä sain ihanan etukäteislahjan eräältä ystävälliseltä ihmiseltä! Lahjapakkaus oli painava. Tuo ihminen sanoi, että minun on avattava se heti kotona, että se tulee joulukäyttöön. Paketissa oli meikkipussillinen kolikoita! Laskin hetimmiten ne ja tralaaaaa! Siinä oli 146 euroa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275