Reseptin uusiminen

Aivvvan ulapalla

Mitä tämä oikeen tarkottaa?


Sitä että menee lääkäriin ja sanoo että haluaa uusia reseptin, jolloin lääkäri merrkkaa vanhaan reseptiin jotani?

Kun tämä vaiva taas tulee mihin on saanut reseptin, niin menee lääkärrin ja kertoo tästä vaivasta jollon lekuri kirjottaa saman reseptin samaan vaivaan?

Menen apteekkiin ja sanon haluavani uusia tämän reseptin jollon saan lääkkeet kouraan?

Mitää kertokaa? :s

16

11873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      reseptit terveyskeskuksen luukulle, lääkäri uusii reseptin, vast.ottoapulainen kertoo milloin saan hakea ne.

      Sama toimii yksityisillä terveysasemilla, viet reseptin luukulle uusittavaksi, tosin uusiminen maksaa jotain. Eli kallis vaihtoehto.

      Miltä lääkäriltä olet saanut reseptin? Mitään lääkäriaikaa ei tarvita reseptin uusimiseen, yleensä, ellei lääkäri välttämättä halua nähdä potilasta.

      • Aivvvan ulapalla

        oli kunnan terveyskeskuksen lääkäri ja resepti oli sirdaludeihin, eli lihasrelaksantteihin. Lääkäriltä saatu resepti oli 2-osanen (2lappua niitattu yhteen). Apteekissa käydessä ne otti itselleen sen toisen osan ja toisen sain takaisi. Tää osa minkä sain takasin, niin onko se tavallaan "kuitti" itselle vai juuri tämä resepti jonka voi uusia. Jostain luin että resepti voi jäädä apteekkiin, joten ottiko apteekki mun reseptin vai sainko sen takasin?
        Huh, meni sekavaks.... en meinaa itsekkään ymmärtää, ehkä te olette fiksumpia :>


      • --------------------
        Aivvvan ulapalla kirjoitti:

        oli kunnan terveyskeskuksen lääkäri ja resepti oli sirdaludeihin, eli lihasrelaksantteihin. Lääkäriltä saatu resepti oli 2-osanen (2lappua niitattu yhteen). Apteekissa käydessä ne otti itselleen sen toisen osan ja toisen sain takaisi. Tää osa minkä sain takasin, niin onko se tavallaan "kuitti" itselle vai juuri tämä resepti jonka voi uusia. Jostain luin että resepti voi jäädä apteekkiin, joten ottiko apteekki mun reseptin vai sainko sen takasin?
        Huh, meni sekavaks.... en meinaa itsekkään ymmärtää, ehkä te olette fiksumpia :>

        Kun saat reseptin siinä on kaksi osaa. Alempi on Kelalle. Apteekki toimittaa sen. Jos kysymys on Vahvasta lääkkestä esim Tramal. Apteekki ottaa myös ensimmäisen osan omaan talteen. Näin ehkäistään väärinkäytöksiä.

        Etuosa joka sulla on on resepti. Ylhäälä luke lääkkeen nimi vahvuus ja kuinkamonta. lääkettä siinä on.
        Alapuolella on ruutu johon apteekki iskee leiman. "Otetaan" kohtaan farmaseutti kirjoittaa kuinka ison paketin otit. Ja "Saamatta" kohtaan hän kirjoittaa kuinka monta pilleriä viellä tällä reseptillä saa. Jos Saamatta kohdalla on viiva resepti uusitaan.

        Miten iso annos reseptillä oli ?jos oli vaan 30 kappaleen resepti en usko että lääkäri uusii. reseptiä näkemättä sinua. Monesti pitkäaikais lääkkeet kuten verenpaine ja muut semmoiset on kirjoitettu vuodeksi. Tällöin riittää useimmiten pelkkä uusiminen niin että läkäri ei näe sinua. Lyhytaikaisia kuten Hammassärky tai antibioottikuri reseptejä ei uusita, koska vaivan on oletettu loppuvan lääkkeen myötä.

        Mihin vaivaan sirtalud sinulla on lyhytaikaiseen kipuun jonka lääkäri oletti lopuuvan lääkkeen myötä. Vai pitkäaikaisen joka oli jo alussa tiedossa että lääkkeen loputtua olet edelleen kipeä. Ja tarvitset vielä lääkettä.


    • farm33

      katsoo aiheelliseksi, eli ei sitä reseptiä uusita automaattisesti. Harva apteekki muuten hoitaa nykyään uusimisia.

      OT; ne ovat yksityisiä lääkäriasemia..

      Sirdalud on PKV-lääke joten mitä todennäköisimmin lääkäri haluaa tavata sinut uusimistilanteessa. C-kappalelleko se resepti oli? Itselleni lääkäri kirjoittaa aina 3*C kpl, vaivani on sellainen ettei se parane koskaan.

      Ja jos ei saa KELA-korvausta (on valtavan paljon lääkkeitä joista ei saa), niin saa itselle ne molemmat kappaleet reseptistä.

    • Aivvvan ulapalla

      Lääkettä ei siis uusita ilman lääkärin näkemistä, mun kohalla. 30kpl sirkkaa sain hartian jumitukseeeen.

      Kiitoksia kun jaksoitte selvittää! :)

      • ikijumi

        riippuu ihan lääkäristä, mulla on uusittu monesti just toi 30 sirdaa.


    • Marsukehrääjä

      Mutta hei, sitten kun on jokin perus pitkäaikainen lääke käytössä niin kuinka monta kertaa se voidaan uusia..?

    • chntfg

      Resepti on voimassa vuoden eteenpäin sen määräämis- tai uusimispäivästä, sinä aikana voit hakea apteekista sen määrän lääkettä mitä reseptillä on määrätty. Yleensä pitkäaikaissairauksien reseptissä on lääkkeet vuoden tarpeisiin. Eli tässä tapauksessa resepti uusitaan kerran vuodessa ja se uusitaan niin kauan kuin lääkettä tarvitset, vaikka loppuikäsi ajan.

    • Ykskaksvaan

      Reseptin voi uusia sille samalle paperille 3 kertaa, sen jälkeen lääkärin pitää kirjoittaa uusi resepti. Käytännössä tämä ei kyllä tavan tallaajaan vaikuta, vaan lääkäri kyllä osaa kirjoittaa sen reseptin uudelleen, kun sen aika tulee.

      Se, että haluaako lääkäri nähdä potilaan uusiessaan reseptiä vai ei, riippuu paljolti siitä, mihin tautiin reseptiä uusitaan. Usein kroonisissakin sairauksissa, joissa lääkitystä joudutaan käyttämään loppu ikä, lääkäri haluaa nähdä potilaansa säännöllisesti. Taitaa olla aika harvassa ne lääkitykset, jotka kerran saatuaan lääkitään jatkuvasti täysin samoin eikä tilaa ole tarpeen seurata säännöllisesti. Tällöin lääkäri saattaa uusia lääkkeen vain vastaanottokäynnillään - tosin silloinkin merkinnät voidaan tehdä siihen samaan paperiin.

      Minulla on käsitys, että periaatteessa lääkäri ei saisi uusia reseptejä, jos ei pysty varmistumaan lääkityksen tarpeesta. Eli esimerkiksi, kun muuttaa toiselle paikkakunnalle, voi hyvin olla ettei terveyskeskuslääkäri uusikaan edes perusreseptejä - vaan saattaa vaatia käymään vastaanotolla tms. Käytännössä minulla ei ole moisesta kokemusta, mutta luulisin, että tämäkin riippuu hurjasti lääkkeestä ja sairaudesta, johon sitä käytetään.

    • päivästä toiseen

      Minulle on kirjoitettu kymmenen vuotta tramalia 2x100 kerrallaan,aina uusinut vain reseptin terv.kesk.luukuulle vienyt.Kolme kertaa olen tavannut lääkärin tänä aikana,silloinkin itse tilannut ajan särkyjen pahentumisen takia tai muita vaivoja.Samoin on muitten lääkkeitten,että ei ne paljoa välitä,turha maksaa lääkärille .

      • MITÄ HÄH......

        Olet vienyt tramal reseptin terv. kesk. luukulle uusittavaksi, miksi minun resepti otettiin apteekkiin, siis en voi uusia luukulla, mietinkin voisko soittaa lääkärille tai tilata aika, kysymys on kroonisesta hermokivusta.


    • Ulos hinnoiteltu

      EReseptin valtakunnallinen esite toteaa, että reseptin uusimesta tiedotetaan asiakkaalle tekstiviiestillä, ,jos sellainen on terveysasemalle ilmoitettu. Pyysin uusimaan reseptin. En saanut minkäänlaista viestiä. Menin apteekkiin kysymään, onko heillä tietoa uusimisesta. Olihan heillä. Tietokannasta löytyi uusittu resepti. Pyysin itselleni tästä kopion. Apteekki tulosti yhden A4-kokoisen tulosteen ja velotti siitä 2 €. Olipa kiskurihinta yhdestä paperisivusta! Mihin tämä hinnoittelu perustuu? En saanut apteekista vastausta

      • Asiakasta "opetettu"

        Tekstiviestillä ilmoittaminen ei ole vielä käytössä kaikilla terveysasemilla.

        Sähköisen reseptin voi tarkistaa itse kanta.fi nettipalvelusta käyttäen yleensä pankkitunnuksia (käy myös sirullisella henkilökortilla jos omalla tietokoneella on sirulukija). Tuolta kanta.fi palvelusta näkee onko resepti jo uusittu ja kaikki muutkin tiedot. Sieltä voi myös tulostaa itse annosteluohjeen jonka sait apteekista (saa myös terveysasemalta). Ilmeisesti apteekki on katsonut tarpeelliseksi veloittaa tulostuskulut.


    • tämmöstätäälä

      Kertokaapas tietämättömälle, sain reseptin olkapää kivun hoitoon tramal 50 mg 1x20 fol, no joo hain kyseisen paketin ja nyt kun ovat loppu ja kipu jatkuu tarvisin lisää, luin tuolta kanta.fi.stä että lääkettä saamatta 2x20 fol eli tarkoittaako tämä sitä että voin uusimatta käydä apteekista hakemassa vielä kahteen kertaan saman satsin kuin aikaisemmin vaikka reseptissä lukee määrätyksi määräksi 1x20 fol?

      • Sama kuin paperilla

        Tuo e-reseptin merkintä kanta.fi palvelusta katsoen tarkoittaa sitä samaa kuin apteekki olisi merkinnyt paperireseptiin ottamatta -sarakkeeseen lääkemäärän jonka voit vielä käydä ostamassa. Eli voit mennä apteekkiin ja ostaa kaksi kertaa tuollaisen 20 kpl:een pakkauksen. Vasta sitten kun ottamatta -kohta näyttää nollaa (tai reseptin kirjoittamisesta on kulunut vuosi), resepti pitää uusia.


      • tämmöstätäälä
        Sama kuin paperilla kirjoitti:

        Tuo e-reseptin merkintä kanta.fi palvelusta katsoen tarkoittaa sitä samaa kuin apteekki olisi merkinnyt paperireseptiin ottamatta -sarakkeeseen lääkemäärän jonka voit vielä käydä ostamassa. Eli voit mennä apteekkiin ja ostaa kaksi kertaa tuollaisen 20 kpl:een pakkauksen. Vasta sitten kun ottamatta -kohta näyttää nollaa (tai reseptin kirjoittamisesta on kulunut vuosi), resepti pitää uusia.

        Kiitos :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe