ilp sulatus

sulattelija

Mulla Pansun testi-ilp rakennusmaailma 2010. Sulattelee näillä keleillä -12 n. 45 min välein. Yleensä muutaman minuutin kerrallaan. Koitin googlettaa, mutta en löytänyt mitään järkevää siitä, kuinka usein pitäisi sulatella. Normaalia?

13

3003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitsuman.

Minä laita konee sammuksiin, koska hyötysuhde laskee kovin pieneksi, parempi on lämmittää sähköpattereilla kun niissä ei ole kuluvia osia.

• sulattelija

Testin mainoksen mukaan pitäisi tehdä vielä -20 asteessa halvemmalla lämpöä kun sähköpatteri --> uskoo, kuka haluaa mutta kai sentään vielä -12 asteessa ... ?

• wqqwdwwd

Itseasiassa väli on 40 min edellisen sulatuksen loppumisesta. VTT:n mukaan COP on hiukan yli 2 -10:ssä ja noin 1,7 -15:ssa sulatukset huomioonottaen joten kannattaa vielä pitää päällä.

• huuhaa laite

Minä laitoin Mitsubisin ilpin viime kesänä ja olen seurannut tiiviisti kulutusta.

Siellä ulkoyksikön alla leviää sähköllä sulatettu "luistinrata" ja näillä pakkasilla tulee melko kallis.

Sammutin koko ilpin ja laitoin sähköpatterit päälle ja sähkön kulutus putosi n. reipas 30%.

Aivan turha väittää, että asennuksessa on vika, mulla oli liikkeen ammattilaiset asialla.

• emme väitä
        huuhaa laite kirjoitti:

Minä laitoin Mitsubisin ilpin viime kesänä ja olen seurannut tiiviisti kulutusta.

Siellä ulkoyksikön alla leviää sähköllä sulatettu "luistinrata" ja näillä pakkasilla tulee melko kallis.

Sammutin koko ilpin ja laitoin sähköpatterit päälle ja sähkön kulutus putosi n. reipas 30%.

Aivan turha väittää, että asennuksessa on vika, mulla oli liikkeen ammattilaiset asialla.

että asennuksessa vika, mutta olisiko sitten käytössä? (varovainen kysymys)

Tyypillisiä epäsäästö-kohde on puilla lämmittäminen ja ilp auto-asennossa, jolloin ilpillä viilennetään.

Ja jos asentaja ei neuvo sulatusvesien kanssa, niin asennus on vain puolivälissä.

Meillä nyt reilut kaksi vuotta ilp käytössä (Toshiba 10), aina päällä, myös kovimmilla pakkasilla, nyt pyyntö 23 ja nopeus kakkosella, kokonaissähkönkulutus laskenut noin 30%.
        Meillä sulatusvettä ei vaan synny tarpeeksi jotta voisin rakentaa lapsille iglun :-)

• dfm23,
        huuhaa laite kirjoitti:

Sinulla huuhaa laite, ei edes ole ilppiä, vaan sinulla on muu kallis lämmitys ja olet katkera kun muut lämmittelee parin tonnin vehkeellä. Vielä pahempi tilanne on jos sinulla tosiaan on ilppi, koska silloin olet ihan täysi idiootti, mitä tulee teknisten laitteiden käyttöön.

• mittarimanne
        dfm23, kirjoitti:

Sinulla huuhaa laite, ei edes ole ilppiä, vaan sinulla on muu kallis lämmitys ja olet katkera kun muut lämmittelee parin tonnin vehkeellä. Vielä pahempi tilanne on jos sinulla tosiaan on ilppi, koska silloin olet ihan täysi idiootti, mitä tulee teknisten laitteiden käyttöön.

Ilmalämpö pumpun ylivoimaiseen suosioon uskovilla ei älyllinen faktatieto mene kaaliin.

Jos ilppi toimii mainostajan mukaan -15 hyötysuhteella nolla (0) niin kaikki sieltä tuleva lämpö tulee sähkövastuksista. Nyt se ulkoyksikkö käy kylmässä kankeasti ja ottaa sen vuoksi ylimääräistä sähköä. Lisäksi ulkoyksikössä on lämpövastukset ja ne pitävät sen pakkasella sulana ja ottavat sen vuoksi huomattavasti enemmän sähköä. (Ulkoyksikön alle kerääntyy jäätä)

Täällä joku väittää että tulee halvemmaksi lämmittää asuntonsa ilpillä kovillakin pakkasilla. Antakaa mun nauraa.

Suora sähkölämmitys tulee kymmeniä prosentteja halvemmaksi, kun ei tarvitse jäädyttää pakkasella ulkoyksikön alle jääkenttää ja pitää konetta lämpimänä sähkövastuksilla.

• rthrt
        mittarimanne kirjoitti:

Ilmalämpö pumpun ylivoimaiseen suosioon uskovilla ei älyllinen faktatieto mene kaaliin.

Jos ilppi toimii mainostajan mukaan -15 hyötysuhteella nolla (0) niin kaikki sieltä tuleva lämpö tulee sähkövastuksista. Nyt se ulkoyksikkö käy kylmässä kankeasti ja ottaa sen vuoksi ylimääräistä sähköä. Lisäksi ulkoyksikössä on lämpövastukset ja ne pitävät sen pakkasella sulana ja ottavat sen vuoksi huomattavasti enemmän sähköä. (Ulkoyksikön alle kerääntyy jäätä)

Täällä joku väittää että tulee halvemmaksi lämmittää asuntonsa ilpillä kovillakin pakkasilla. Antakaa mun nauraa.

Suora sähkölämmitys tulee kymmeniä prosentteja halvemmaksi, kun ei tarvitse jäädyttää pakkasella ulkoyksikön alle jääkenttää ja pitää konetta lämpimänä sähkövastuksilla.

Et sitten ole yhtään perehtynyt lämpöpumppujen toimintaan. Tottahemmetissä ulkoyksikön alle kertyy jäätä. Nimenomaan toimintaperiaate on, että ulkoyksikkö ottaa ulkoilmasta lämpöä jonka takia tulee sulatustarve kastepisteen johdosta ja tämä on juuri merkki pumpun toimivuudesta. Eikä sitä kennoa sillä pohjavastuksella sulateta vaan toisella tapaa. Pohjavastuksen tarkoitus on aivan eri.
        Ymmärrän kyllä kun et ymmärrä. Jos aivokapasiteetti ei riitä faasimuunnoksien ymmärtämiseen niin taikuudeltahan se vaikuttaa kuinka kylmastä ulkoilmasta voidaan ottaa lämpöä.

• voi voi voii
        mittarimanne kirjoitti:

"lmalämpö pumpun ylivoimaiseen suosioon uskovilla ei älyllinen faktatieto mene kaaliin."

Tyhmyytesi on niin näkyvää, että nolaat itsesi. Ota asioista selvää, mutta jos et ymmärrä asioita niin älä syytä siitä muita se on vielä pahempaa.

• pumpulla lämpöä
        mittarimanne kirjoitti:

" Ilmalämpö pumpun ylivoimaiseen suosioon uskovilla ei älyllinen faktatieto mene kaaliin."

Tarkoittanet faktatiedoilla omaa puhettasi? Ei mene kaaliin näillä vakuutteluilla.

"Jos ilppi toimii mainostajan mukaan -15 hyötysuhteella nolla (0) niin kaikki sieltä tuleva lämpö tulee sähkövastuksista. Nyt se ulkoyksikkö käy kylmässä kankeasti ja ottaa sen vuoksi ylimääräistä sähköä. Lisäksi ulkoyksikössä on lämpövastukset ja ne pitävät sen pakkasella sulana ja ottavat sen vuoksi huomattavasti enemmän sähköä. (Ulkoyksikön alle kerääntyy jäätä)"

Koko prosessin periaatteellinen hyöty ilman sulatusta on mahdotonta mennä alle yhden. Ykkösen hyötysuhdekin vaatisi -40C ulkolämpötiloja. Ulkoilman kosteus jäätyy pakkasilla ulkoyksikön kennoon ja sen sulattamiseen vaaditaan kierron kääntämistä päinvastaiseksi. Jään sulattaminen laskeekin ILP:n hyötyä niin, että -20C:essa ILP:n hyöty vastaa suoraa sähkölämmitystä. Eli hyötysuhteena 1. Sitä lämpimillä ilmoilla ILP:llä lämmittäminen on suoraa sähkölämmitystä kannatavampaa. Kenen olet kuulut mainostavan laitettaan nollan hyötysuhteella? Tarkoittaisi nimittäin sitä, että kaikki käytetty energia häviäisi. Ulkoyksikön alle kertyvä vesi/jää ei ole minkäänlainen todiste hukatusta energiasta. Vesi tiivistyy ulkoilman höyrystä ulkoyksikössä kiertävän kylmäaineen kylmyyden vuoksi.

"Täällä joku väittää että tulee halvemmaksi lämmittää asuntonsa ilpillä kovillakin pakkasilla. Antakaa mun nauraa."

Annamme sinun nauraa. Pitäähän sinulla jotakin iloa olla. Me lämmitämme ILP:llä edullisemmin.

"Suora sähkölämmitys tulee kymmeniä prosentteja halvemmaksi, kun ei tarvitse jäädyttää pakkasella ulkoyksikön alle jääkenttää ja pitää konetta lämpimänä sähkövastuksilla."

Onkohan joku myynyt sinulle vanhan jääntekokoneen ILP:nä, jossa vielä lauhdutin sijoitetaan ulos. Silloin tosiaankin et saisi yhtään säästöä, vaan sähkölaskut kasvaisivat

• mittarimanne
        pumpulla lämpöä kirjoitti:

" Ilmalämpö pumpun ylivoimaiseen suosioon uskovilla ei älyllinen faktatieto mene kaaliin."

Tarkoittanet faktatiedoilla omaa puhettasi? Ei mene kaaliin näillä vakuutteluilla.

"Jos ilppi toimii mainostajan mukaan -15 hyötysuhteella nolla (0) niin kaikki sieltä tuleva lämpö tulee sähkövastuksista. Nyt se ulkoyksikkö käy kylmässä kankeasti ja ottaa sen vuoksi ylimääräistä sähköä. Lisäksi ulkoyksikössä on lämpövastukset ja ne pitävät sen pakkasella sulana ja ottavat sen vuoksi huomattavasti enemmän sähköä. (Ulkoyksikön alle kerääntyy jäätä)"

Koko prosessin periaatteellinen hyöty ilman sulatusta on mahdotonta mennä alle yhden. Ykkösen hyötysuhdekin vaatisi -40C ulkolämpötiloja. Ulkoilman kosteus jäätyy pakkasilla ulkoyksikön kennoon ja sen sulattamiseen vaaditaan kierron kääntämistä päinvastaiseksi. Jään sulattaminen laskeekin ILP:n hyötyä niin, että -20C:essa ILP:n hyöty vastaa suoraa sähkölämmitystä. Eli hyötysuhteena 1. Sitä lämpimillä ilmoilla ILP:llä lämmittäminen on suoraa sähkölämmitystä kannatavampaa. Kenen olet kuulut mainostavan laitettaan nollan hyötysuhteella? Tarkoittaisi nimittäin sitä, että kaikki käytetty energia häviäisi. Ulkoyksikön alle kertyvä vesi/jää ei ole minkäänlainen todiste hukatusta energiasta. Vesi tiivistyy ulkoilman höyrystä ulkoyksikössä kiertävän kylmäaineen kylmyyden vuoksi.

"Täällä joku väittää että tulee halvemmaksi lämmittää asuntonsa ilpillä kovillakin pakkasilla. Antakaa mun nauraa."

Annamme sinun nauraa. Pitäähän sinulla jotakin iloa olla. Me lämmitämme ILP:llä edullisemmin.

"Suora sähkölämmitys tulee kymmeniä prosentteja halvemmaksi, kun ei tarvitse jäädyttää pakkasella ulkoyksikön alle jääkenttää ja pitää konetta lämpimänä sähkövastuksilla."

Onkohan joku myynyt sinulle vanhan jääntekokoneen ILP:nä, jossa vielä lauhdutin sijoitetaan ulos. Silloin tosiaankin et saisi yhtään säästöä, vaan sähkölaskut kasvaisivat

Perustelee sitä miten hyvänsä.

Halpoja mittareita on olemassa kauppojen hyllyt pullollaan mutta täällä ihmiseen uppoaa täysi puppu. Energiaa tulee tyhjästä, koulussahan opetettiin niin.

Keskustelen nyt ilmeisesti ilpin myyjän kanssa.

• pumppulämpöä
        mittarimanne kirjoitti:

Perustelee sitä miten hyvänsä.

Halpoja mittareita on olemassa kauppojen hyllyt pullollaan mutta täällä ihmiseen uppoaa täysi puppu. Energiaa tulee tyhjästä, koulussahan opetettiin niin.

Keskustelen nyt ilmeisesti ilpin myyjän kanssa.

Nyt taitaa olla niin, että puhut omasta kokemuksestasi, joka lienee huono.
        Minä olen kyllä alan ammattilainen. En kylläkään ole laitemyyjä. Asennan maa-,vesi-ilma- ja poistoilmalämpöpumppuja. Tietoakin on tullut hankittua alasta.
        Tietosi kouluajoilta on varmaankin väärä. Tyhjästä ei luoda energiaa. Lämpöpumppukaan ei luo energiaa tyhjästä, vaan siirtää sitä paikasta toiseen. Esimerkiksi ilmalämpöpumppu ottaa ulkoilmasta energiaa ja siirtää sitä taloon sisälle. Periaatteellisena prosessina se on todella tehokas. Sähkövirtaa tarvitaan kompressorin pyörittämiseen. Kompressorinkin käyttämä energia jää lämmityskäytössä hyödyksi. Vesi-ilmalämpöpumpuissa on kaksi hyötysuhdetta alentavaa tekijää. Hyvin alhaiset ulkolämpötilat ja sen mukana ulkoilman kosteus aiheuttaa toisen ongelman. Periaatteeltaan laitteet on suunniteltu toimimaan korkeammissa lämpötiloissa kuin mitä Suomessa on talvisin tyypillisesti. Niinpä todelliset COP-luvut ilmalämpöpumpulla on 2-3 välissä ja vesi-ilmalämpöpumpulla 2. Mainosmiesten puheet lupaavat kyllä paljon enemmän, mutta näilläkin luvuilla saadaan selkeästi säästöä. Maalämpöpumppu ja poistoilmalämpöpumppu saavat toimia tasaisissa lämpötiloissa ja niinpä niiden COP onkin 3-4 välillä.
        Lämpöpumpputekniikassa lämmityskäyttöön on vielä paljon kehitysvaraa, varsinkin Suomen olosuhteissa. Jos sähkön hinta pysyy muihin lämmitysmuotoihin verrattuna edes siedettävänä, tulee kehitys jatkumaankin.

• pumppulämpöä kirjoitti:

Nyt taitaa olla niin, että puhut omasta kokemuksestasi, joka lienee huono.
        Minä olen kyllä alan ammattilainen. En kylläkään ole laitemyyjä. Asennan maa-,vesi-ilma- ja poistoilmalämpöpumppuja. Tietoakin on tullut hankittua alasta.
        Tietosi kouluajoilta on varmaankin väärä. Tyhjästä ei luoda energiaa. Lämpöpumppukaan ei luo energiaa tyhjästä, vaan siirtää sitä paikasta toiseen. Esimerkiksi ilmalämpöpumppu ottaa ulkoilmasta energiaa ja siirtää sitä taloon sisälle. Periaatteellisena prosessina se on todella tehokas. Sähkövirtaa tarvitaan kompressorin pyörittämiseen. Kompressorinkin käyttämä energia jää lämmityskäytössä hyödyksi. Vesi-ilmalämpöpumpuissa on kaksi hyötysuhdetta alentavaa tekijää. Hyvin alhaiset ulkolämpötilat ja sen mukana ulkoilman kosteus aiheuttaa toisen ongelman. Periaatteeltaan laitteet on suunniteltu toimimaan korkeammissa lämpötiloissa kuin mitä Suomessa on talvisin tyypillisesti. Niinpä todelliset COP-luvut ilmalämpöpumpulla on 2-3 välissä ja vesi-ilmalämpöpumpulla 2. Mainosmiesten puheet lupaavat kyllä paljon enemmän, mutta näilläkin luvuilla saadaan selkeästi säästöä. Maalämpöpumppu ja poistoilmalämpöpumppu saavat toimia tasaisissa lämpötiloissa ja niinpä niiden COP onkin 3-4 välillä.
        Lämpöpumpputekniikassa lämmityskäyttöön on vielä paljon kehitysvaraa, varsinkin Suomen olosuhteissa. Jos sähkön hinta pysyy muihin lämmitysmuotoihin verrattuna edes siedettävänä, tulee kehitys jatkumaankin.

itse laitatin reilu 2vuotta sitten kyseisen ilmalämpöpumpun, ja ainakin kesällä kun laittaa päälle
        kosteuden poiston esim saunan jälkeen saattaa illan aikana 2-3 litraakin vettä tulla eli poistaa huoneistosta ilman kosteutta, on kyllä normaalikin ilmastointi päällä,ja tuohon lämmityksen hyötysuhteeseen en itse usko enään -15 asteen jälkeen, jostain oisin lukenut että pumppu toimii paremmin jos on koko ajan päällä...vaik ois yli 20 ast pakkasta.
        Eli mun käsityksen mukaan myös poistaa huoneesta kosteutta,asennusta sen verran seurasin et koneesta tulee ulos yks putki joka pysyy sulana sähkövastuksena avulla,joka tuskin kovin paljon sähköä vie.
        asillisia kommentteja otetaan vastaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe