BED on perkeleellinen sairaus.

napostelija

tuohon allaolevaan viestiinkin viitakin ja sitä kompaten; BED voi todella tuhota elämän. mutta ei myöskään ole niin syvää suota etteikö sieltä voisi pyristellä takaisin.

itse sairastuin ahmimishäiriöön 17-vuotiaana. mittani olivat tuolloin normaalit 166/65, vaikka pidinkin itseäni ylipainoisena. mitä enemmän tahdoin laihtua sitä suuremmin aloin himoita ruokaa. ruuasta tuli viholliseni ja rakastajani. pahimmillani en kyennyt edes nukkumaan öisin, sillä ruuanhimo vei voiton. lihoin ja vihasin itseäni. häpeä nujersi minut, eikä minulla ollut voimaa hakea apua.

jossain vaiheessa BED vaihtui bulimiaan ja painoni alkoi pysyä oksentamisen turvin kurissa. vasta bulimiasta seuranneiden terveysongelmien pakottamana suostuin lääkärin ja terapeutin pakeille, n. 3 vuotta syömishäiriön alkamisen jälkeen.

nyt olen 27-vuotias, painan 70 kiloa ja koen olevani vihdoin ja viimein toipunut. toki välillä sorrun syömään liikaa, mutta kyse ei ole silloin enää tuhansien kilokaloreiden ahtamisesta, vaan pikemminkin vain parista extrasantsauksesta. silloin tällöin joku naureskelee, että syön muka "valtavasti", mutta silloin nauran itse kahta kauheemmin ja mainitsen joskus muinoin kumonneeni 12 tunnin aikana ennätykselliset 14000 kilokaloria. olisin varmaan voittanut niinä aikoina maailman jokaisen syömiskilpailun ylivoimaisesti :D!

kymmenen vuotta sitten en olisi ikinä uskonut, että voin joskus puhua BED:sta avoimesti, saati sitten nauraa asialle, mutta on ihme, että sekin päivä on nyt koittanut! ja se voi koittaa ihan jokaiselle- uskokaa pois. jos minäkin voin parantua, niin silloin kuka vaan voi parantua!

mutta itse parantumiseen en osaa antaa mitään vinkkejä. syömishimo on henkimaailman juttuja. pitää vain rukoilla, ettei sitä himoa tule, koska jokainen BED:sta kärsivä tietää, että himon yllättäessä ei sitä laannuta minkäänlainen järkipuhe tai sijaistoiminta. --syyt ahmiseen ovat syvällä piilotajunnassa.. niiden esiinkaivaminen vaatii usein terapiaa. asiasta puhuminen auttaa, se, että uskaltaa tuoda tilanteen päivänvaloon, murtaa syömiseen liittyvän tabun ja häpeän.

ja sitten lääkitys. itse olen syönyt Seronil-nimistä psyykelääkettä, jonka olen kokenut hillitsevän impulsiivista käyttäytymistä; pakko-oireisuutta ja sitä kautta myös ahmintaa. myös akuuttiin ahdistukseen määrättävät lääkkeet, kuten diabam, auttaa katkaisemaan syönti-manian. ---lääkkeiden nappailu saattaa kuulostaa pelottavalta, mutta ne ovat BED:n suhteen tarpeellisia. ihminen on niin avuton yksinään.

muistakaa, että ahmimishäiriö on sairaus, älkää vihatko itseänne!

0

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

        Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
        Jyväskylä
        56
        1886
      2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

        Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
        Maailman menoa
        48
        1638
      3. Ei luottoa lakko maahan

        Patria menetti sovitun ksupan.
        Suomen Keskusta
        52
        1574
      4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

        Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
        Ikävä
        5
        1517
      5. Sinäkö se olit...

        Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
        Ikävä
        6
        1495
      6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

        Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
        Vaipat
        6
        1405
      7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

        Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
        Tunteet
        8
        1306
      8. Lepakot ja lepakkopönttö

        Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
        12
        1281
      9. Revi siitä ja revi siitä

        Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
        Varkaus
        4
        1163
      10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

        Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
        Hämeenlinna
        4
        1138
      Aihe